LG OLED65C16LA

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 88 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

9,4

Ahmed 09-10-2021
Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Very nice product I really recommend it for people who like the quality of the good pictures

kevinDS 04-10-2021

Net geen perfecte TV, maar meer dan zijn prijs waard!

DESIGN:
Wat dit model betreft is het design interessant. De frame is verbluffend dun, maar de voet waar deze op staat neemt wel langs achter veel plaats in. dit wilt zegen dat de tv maar minstens 21cm ver van de muur komt te staan. Je zou denken dat je de voet zou kunnen verwijderen om de tv minimalistisch aan de muur te hangen, maar de design van de tv maakt dit heel onpraktisch. de frame van de tv is minder dan een halve centimeter dun, maar het bakje achter de tv zelf (waar alle onderdelen en geluidsboxen in zitten) is 4,5cm breed. dit wilt zeggen dat indien je deze aan de muur zou hechten, een flinterdun scherm 4,5cm van de muur zou zweven.

Gelukkig is LG hierop voorbereid. Deze tv komt voornamelijk in 2 gelijkaardige varianten voor. de G16 en de C16. De G-serie (gallery) is specifiek gemaakt om aan de muur de monteren, de C-serie (zie hier) is specifiek gemaakt voor op een voet te staan. Zelf heb ik beiden kunnen uitproberen, beiden zijn dan ook quasi identiek op gebied van beeldkwaliteit. qua geluidskwaliteit is deze ietsje beter.

Het formaat is een 65inch. nu groter beeld is niet altijd beter. het word aangeraden om 3,5 - 4m te behouden tussen bank en tv voor de beste kijkervaring. voor een afstand van 3m of minder, raad ik eerder de 55inch variant aan.

Beeldkwaliteit
Het beeldkwaliteit is verbluffend. de LG OLED technologie kan elke pixel apart besturen, en uitzetten. Dit resulteert in een ontzettend diep zwart, zonder achter-belichting. het voordeel is een ongeëvenaard contrast. normaal gezien komt dit bij OLED technologie vaak ten koste van een goede helderheid. De tv kan heel donker worden, maar niet zeer licht. Dit probleem heeft LG opgelost met zijn nieuwe OLED C/G 16 reeks.

een ander voordeel van deze OLED technologie, is dat het beeld perfect zichtbaar blijft vanuit elke invalshoek. het nadeel is wel dat buitenlicht (van een raam tov de tv) zwaar reflecteert. OLED tv's werken het beste in donkere ruimtes. indien je vaak overdag tv kijkt, en heel veel lichtinval hebt dat je niet kan verduisteren, zou ik deze tv niet aanraden.

Het kwaliteit van het beeld zelf is verbluffend. Ook al zit je recht voor het scherm, lijkt het beeldkwaliteit perfect. je lijkt haast zelf in het beeld zelf te zitten. daarnaast geniet deze tv ook van en Filmmaker mode, dat het beeldkwaliteit op maat van de media zelf afstemt.

GELUID
Het geluidskwaliteit is ietsje minder, maar dat verbaasde me niet. Veel moet je niet verwachten van een flatscreen tv. dit valt makkelijk op te lossen met luidsprekers, die je kunt aansluiten via bluetooth, of HDMI ARC. Persoonlijk maakte ik gebruik van de tv zonder externe luidsprekers. Het geluid valt wel mee, maar of en toe is dialoog wat minder verstaanbaar.

GEBRUIKSGEMAK
De tv maakt gebruik van het webOS besturingssysteem. Het is best gebruiksvriendelijk, meeste apps zijn al voorgeinstalleerd, en de afstandsbediening heeft alle nodige sneltoetsen. Daarbij is de cursor bij de afstandbediening zelf een groot pluspunt. Je kunt ook de tv besturen met stembediening or de LG ThinQ app. Zelf vond ik de stembesturing niet ideaal, maar misschien moet ik daar nog wat aan wennen.

Een groot pluspunt van de tv, is dat je het geluid kunt doorverbinden naar je bluetooth headset. Dit gezegd zijnde moet je deze verbinding via je smartpohone instellen, Dit werkt enkel met Andriod. Hellaas heb ik hier dus met mijn IOS toestel geen gebruik van kunnen maken.

Een ander minpunt is de limitaties van het besturingssysteem. omwille van de nieuwe update bij WebOS zelf, is het onmogelijk om via de netwerkinstellingen een VPN te installeren. Een DNS voor je IP adres invoeren lijkt niet mogelijk. Dit wilt zeggen dat indien je zou willen gebruik maken van een VPN om het streaming aanbod buiten je eigen land te bekijken, zit je met deze tv helaas vast.

ALGEMEEN
Ondanks een paar minieme minpunten is dit een fantastische tv voor de huidige prijs. Het beeldkwaliteit is subliem, het menu gebruiksvriendelijk. Bovendien heb je 2 modellen die specifiek gemaakt zijn voor op een voet te staan (zie hier) of eentje om aan de muur te monteren (G16). Het geluidskwaliteit is acceptabel, maar kan makkelijk worden verholpen met een speaker. Indien je gebruik maakt van een Android smartphone zal je ook van extra opties weten te genieten, maar ook met een IOS smartphone kun je de tv besturen.

Pluspunten

• haarscherpe beeldkwaliteit, diepe contrasten
  • gebruiksvriendelijk, pointerbediening
  • goed beeld vanuit elke invalshoek
  • flinterdun schermdesign
  • accurate kleurweergave

Minpunten

• scherm reflecteert licht
  • geluid niet optimaal
  • design voet creëert grote afstand met muur
  • kan geen VPN installeren/DSN ingeven
  • smartphone besturing werkt minder met iOS

Stefanie 03-10-2021

Strakke televisie met super beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Deze OLED televisie overtreft al onze verwachtingen.

Design
Gezien dit een OLED televisie is, is het design super strak. Het scherm is slechts enkele millimeter dik en ook de omlijsting rond het scherm is slechts één centimeter. Wij kijken vanop 3,5 meter afstand televisie en deze 65” televisie is naar onze mening ideaal en zeker niet te groot.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is voor ons ongezien. Kleuren worden heel mooi weergegeven en zwart is ook echt zwart. Het beeld is haarscherp dankzij de 4K resolutie. De beeldkwaliteit komt helemaal tot zijn recht als je ook effectief 4K beeldmateriaal bekijkt. Direct zonlicht of veel licht in de ruimte zorgt ervoor dat de TV wat last heeft van reflectie op het scherm dus het is af te raden om de televisie bijvoorbeeld net naast een raam te zetten. Verder is de helderheid goed en hebben we nooit echt de indruk gehad dat de helderheid te laag was bij veel licht. De televisie heeft een grote kijkhoek waardoor het beeld in elke woonkamer volledig tot z’n recht zal komen.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed maar verwacht geen heuse cinema ervaring. De televisie kan uiteraard ook aangesloten worden op bijvoorbeeld een soundbar.

Magic Remote
Het toestel wordt geleverd met een Magic Remote. Via deze afstandsbediening kan je zeer makkelijk navigeren door alle menu’s doordat je niet door alle items hoeft te gaan met behulp van pijltjestoetsen maar je kan gewoon de cursor op het scherm gebruiken! Ook zijn er op de afstandsbediening een aantal sneltoetsen voor streaming diensten zoals Netflix en Disney+ waardoor je niet onnodig door menu’s hoeft te navigeren. Onze kids van 3 en 5 jaar vinden zo ook zeer makkelijk hun weg naar hun favoriete content!
De televisie is verder ook super snel in het laden van applicaties en content. Wij maken vaak gebruik van de Netflix app en deze start in een oogwenk op.

Conclusie
Wij zijn super tevreden van dit toestel en willen niet meer terug naar onze oude televisie!

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Magic Remote
  • Strak design

Minpunten

• Geluid kan beter
  • Reflectie bij veel lichtinval

Ivar 03-10-2021

Zeer degelijke televisie

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Als eerste viel natuurlijk de grootte van de doos op waarin de televisie geleverd wordt. Bij televisies vanaf deze grootte moet je al bijna beginnen nadenken hoe je ze veilig naar een verdieping of een hoger gelegen appartement krijgt. Bij het uitpakken is toch een zekere handigheid nodig en zeker aan te raden met 2 personen. Om de televisie op een juiste manier geïnstalleerd te krijgen zit er een korte handleiding bij hoe je met het uiterst dunne scherm moet omgaan. Want dat is natuurlijk het volgende opvallende punt van deze Oled creaties, simpelweg een glazen plaat met onderaan een verdikking voor de elektronica, aansluitingen en bevestiging voor de voet.

De eerste maal opstarten gaat vanzelf, even snel de nodige instellingen zoals taal, land, wifi-netwerk en dergelijke doorlopen. En voor je het weet ben je tv aan het kijken.

Dan valt uiteraard voor de eerste maal de gigantisch goede beeldkwaliteit op. De 4K resolutie geeft werkelijk een zeer scherp en zuiver beeld weer. In combinatie met de OLED technologie die geen achtergrondverlichting nodig heeft, zijn het contrast en de diepe zwarttinten ongeëvenaard. Maar ook de kleuren zijn zeer mooi. Door middel van de verschillende beeldinstellingen kan de weergave gekozen worden naar eigen smaak. Deze kan ook volledig aangepast worden. Het scherm heeft wel een nadeel dat het niet echt goed presteert in lichte ruimten. In een kamer waar er overdag veel zonlicht binnenkomt is er toch veel weerspiegeling te zien op de zwarte stukken. Om overdag deftig naar een film te zien is er zeker verduistering nodig. In een donkere ruimte is er verder niets op aan te merken.

Het geluid valt nog best mee, maar zoals bij elke flatscreen tv moet er hier niet teveel van verwacht worden. Er is wel een surround functie waar zeker mee te leven valt. Maar om een televisie in deze klasse echt tot zijn recht te laten komen is een externe luidspreker wel echt een must. Dit kan evengoed een Bluetooth speaker zijn, deze zijn trouwens zeer gemakkelijk te connecteren. Luidsprekers kunnen aangesloten worden via Bluetooth, optische kabel of HDMI ARC.

Voor een smart tv zit er echt wel alles op. Een heel vernieuwd besturingssysteem met de meest gebruikte applicaties al voorgeïnstalleerd. Verder is het heel makkelijk om bij LG een account aan te maken en dan kunnen er andere applicaties geïnstalleerd worden. Alles gaat heel intuïtief.

Voor standaard gebruik is de tv best wel gebruiksvriendelijk, voor personen die zich van al de functies niet teveel aantrekken. De Smart remote projecteert bij gebruik een cursor op het scherm waarmee je in de menu’s en de applicaties alles kan aanklikken.
Indien je echter in het menu op zoek moet gaan om bepaalde functie’s aan of uit te zetten, dan kan je wel even op zoek zijn. Er zitten allerlei stroombesparingsfuncties op die voor een aangenaam gebruik best uitgeschakeld worden. Timers die de tv automatisch uitschakelen, lichtbesparingsfunctie, enz…

Kortom een zeer degelijke televisie met uitzonderlijk goede beeldkwaliteit. Rekening houden met het formaat, maar daar kies je voor natuurlijk. Voor de gemiddelde gebruiker misschien iets teveel functies in een moeilijk menu weggestoken. En rekening houden met de prijs is het om gewoon simpel tv te kijken wel iets te hoog gegrepen. Op een scherm als dit kijk je vooral veel films, natuurdocumentaires, series, enz...

Pluspunten

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Magic remote met cursor
  • Zwarttinten en contrast
  • Prachtig design

Minpunten

• Weerspiegeling in lichte ruimten
  • te uitgebreid menu

patrickAA 23-09-2021

Prachtige mooie TV!

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Mijn 1ste indruk toen de tv bij mij binnen kwam, was dat ik met verbazing keek naar het grote dunne scherm, dat zoiets tegenwoordig kan is ongelooflijk.

De Beeldkwaliteit:
Het OLed is superscherp met een prachtige beeld, alsof je zelf aanwezig bent, bij waar je naar kijkt.
En vanuit welke hoek je ook zit of staat te kijken, de Beeldkwaliteit blijft hetzelfde.

Geluidskwaliteit:

Het geluid is verbluffend goed en heeft een perfecte surround sound!
Zo nu en dan kijk ik uit reactie zelfs achterom, omdat ik denk dat er iets zit of aankomt.
"Je kunt letterlijk een speld horen vallen".

De SMARTfuncties:
Deze zijn zeer uitgebreid en helpen je eenvoudig alles in te stellen naar je eigen wensen.

Gebruiksgemak:
MENU is in aparte kopjes opgedeeld, waardoor het erg gebruiksvriendelijk en overzichtelijk en makkelijk wordt om alles te vinden om je tv in te stellen naar eigen wens.

STEMBESTURING maakt alles nog makkelijker.
Bijvoorbeeld "schakel kanaal ESPN1 in".
Maar je diend wel duidelijk te praten.

AFSTANDSBEDIENING is overzichtelijk ingedeeld en makkelijk in gebruik.
En je kunt deze ook als "pointer " gebruiken.

Het DESIGN van deze randloze tv, is naar mijn eigen mening..... Prachtig en verbluffend mooi.
Ik kijk en luister nu met nog veel meer plezier naar films en programma's door dit mooie grote scherm.

Vriendelijke groet,

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen.
  • Schitterend beeldscherm.
  • Verbluffend goede surround sound.

Bart Meuffels 18-09-2021

Uitstekende slanke TV, met "room for improvement"

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Vooropgesteld: dit is een uitstekende TV! Zeker een aanrader. Toch heb ik er ook enigszins gemengde gevoelens bij, is het hem voor mij ook weer... nét niet. Wellicht heeft dit ook te maken met bepaalde verwachtingen. Voor het eerst een OLED TV in huis: superdun, hartstikke gaaf! Beeld echt prima, mooi groot (niet té!), maar... ook weer niet zo fenomenaal dat ik er in het bijzonder van onder de indruk ben. Koppelingen met externe apparaten: op het eerste oog netjes. Spelconsoles worden op naam herkend. Via AirPlay is SmartPhone te koppelen. Zelfs diverse ander apparaten (waaronder mijn lampen) zijn te koppelen / bedienen via de TV. Met de afstandsbediening is de TV decoder te bedienen. Onder de "Guide" knop op de afstandsbediening lukt het echter met geen mogelijkheid om de zenders van de decoder over te nemen. Blijkbaar wordt hierin slechts één provider gekend (die ik dus niet heb). Uiteindelijk blijkt het alsnog mogelijk om de afstandsbediening van de decoder aan de kant te leggen maar... het zit allemaal niet al te logisch onder de knoppen. Apps / streaming diensten koppelen: wisselend resultaat, soms blijft ie hangen gedurende de inlog procedure. Gekozen ondertitelings opties blijven in bepaalde gevallen niet onthouden worden, waardoor je ze telkens opnieuw moet selecteren. Smart AI instellingen: klinkt heel mooi, maar zonde dat wanneer je dit aanzet het stemgeluid binnen films en series wegvalt in het volume van de achtergrondmuziek, zodat je maar geen gebruik meer maakt van deze optie. Tot zover mijn kritische opmerkingen, want nogmaals: een mooi ogende, prima werkende TV die qua beeldgrootte een bioscoopgevoel in je huiskamer biedt. Mooie pointer bediening, redelijke snelle installatie procedure, en een afstandbediening met veel gebruikte apps direct onder de knop. Top TV dus, maar met "room for improvement".

Pluspunten

• Mooie grootte, bioscoop beleving
  • Remote van TV decoder niet langer nodig
  • Pointer bediening, apps snel beschikbaar
  • Herkent spelconsoles en externe apparaten

Minpunten

• AI geluid doet stemmen wegvallen
  • Afstandsbediening onlogisch uitgewerkt
  • Kanaalherkenning slechts bij één provider

Angélique D. 18-09-2021

Super grote, haarscherpe en levensechte kleuren, super TV

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Ik heb de tv nu 4 dagen mogen testen, helaas 1,5 week te laat afgeleverd, dus nog niet meer tijd gehad.
Maar ik kan er al wel het één en ander over vertellen.
Qua design erg strak, enorm plat, groot en zwart. Helaas met pootjes ipv een slanke voet in het midden, maar zo kan er wel ons tv-kastje van de zender provider ondergezet worden.
Het uitpakken en installeren hebben we zelf gedaan. We zijn best handig en dan doe ik dat allemaal liever zelf.

Uit de doos halen ging prima, wel wat zwaar, maar met z’n tweeën ging het goed. En dan, tja hoe zet je hem neer. Ik schrok wel even, want ik zag nergens een gebruiksaanwijzing, of pootjes, of afstand bediening. Ik dacht even dat er nog een doos afgeleverd had moeten worden, maar gelukkig bovenin de doos die we eraf getild hadden zaten nog de benodigde onderdelen.
Heel voorzichtig op een tafel gelegd, pootjes eronder en op de kast gezet waar eerst onze tv stond. Het is best eng hoor, hij is best flexibel, komt natuurlijk door het ontzetten dunne scherm. Stekker in stopcontact, utp en provider stekker in tv en verder.

En dan aanzetten, even gebruiksaanwijzing gekeken, maar daar haal je verder niks uit. Maar het wijst zich vanzelf. Wat meteen opvalt is de helderheid van het beeld (en enorm groot beeld). Maar ook de spiegeling overdag. Wat ik nu gemerkt heb is dat ik in de avond, als het donkerder is, het prettiger vindt om tv te kijken dan overdag.

De instelling liep ik gemakkelijk door. Wijst zich vanzelf. Of het al de juiste instellingen zijn ivm beeld en geluid, moeten we nog een beetje uitzoeken. De meeste functies staan nu op AI ingesteld, even gemakkelijkste en beste denk ik. Ook de afstandsbediening werkt gemakkelijk. Ik heb nog niet alles uit kunnen proberen, maar tot nu toe werkt het prima. Snel naar de instellingen en ook naar de streaming services is super gemakkelijk. Naar N. voor films kon ik al, maar nu kan ik ook naar D. met deze tv.
Wat zeker opvalt is dat hij gemakkelijk aan en uitgezet kan worden, snel en de afstandsbediening duidelijke en gemakkelijk.

Wat ik al zei dat overdag het beeld voor mij niet helemaal goed is, maar ik moet wel zeggen dat waar je ook zit, dichtbij of verder weg, recht ervoor of links of rechts, het beeld is overal scherp/helder zichtbaar. Ook dichtbij is goed. Dat valt mij echt op, ik heb genoeg grote tv’s gezien waar het beeld dichtbij echt waardeloos is. De kleur is ook echt goed instelbaar. Dat moet je ook wel even doen, als hij niet goed is ingesteld dan krijg je al snel een overbelicht beeld met fletse kleuren. Maar na wat puzzelen bij de instellingen hebben wij nu een levendig, warm beeld, helder en zwart is ook echt zwart. Dat valt echt op moet ik zeggen. Je kunt zelfs de blauwe tonen uitzetten, dat hebben wij niet gedaan. Het menu om oa de instellingen te vinden werkt gemakkelijk, het werkt prima.

Geluid is ook prima, nog niet echt heel goed uit kunnen testen en wil hem graag nog uitproberen met een goeie film. Dit weekend misschien maar eens een kijken. Omdat we hem te laat hebben gekregen, heb ik nog niet alles kunnen testen. Hoe games over komen is nog niet duidelijk en de stembesturing wil ik nog uitproberen.

Dit waren vooral positieve punten die ik tot nu toe opgenoemd heb. We hebben ook een paar dingen die we iets minder goed vinden. Voor enkele in het gezin is het beeld te groot. En wat ik ook al eerder schreef, dat ik overdag het beeld niet zo goed vind als in de avond. Ook merk ik bij sommige films/series dat het beeld te snel is, het geeft rare streepjes. Of mijn hersenen moeten nog wennen aan het grote, scherpe beeld.

Overall is het een fijne tv, gemakkelijk te bedienen, ook de smart functies. Beeld is supergoed en geluid prima voor een tv.

Pluspunten

• zwart is echt zwart
  • levendige kleuren
  • haarscherp beeld
  • vanuit alle hoeken duidelijk beeld
  • mooi strak design

Minpunten

• groot
  • zwaar
  • spiegelend scherm/reflectie overdag

robert 29-08-2021

oled kijker

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Het is een goed product ook kritisch bekeken niet alle uitzendingen zijn in 4 k echter de meeste geeft een fantastisch beeld je ogen moeten wennen aan oled echter naar een paar dagen wil je niet anders meer! de instellingen moeten aangepast worden zie beoordeling consumentenbond daar worden ook de juiste instellingen vermeld

Pluspunten

• superbeeld
  • kleurrijk
  • goed in te stellen
  • mooie vormgeving

JeroenV 11-05-2021

Bovenverwachting goede TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Vanuit Kieskeurig kreeg ik de kans om deze tv te testen. Wat me als eerste opviel was het strakke design van deze tv, ongelooflijk plat en een randloos design.
Het installeren van deze tv was ook een peulenschil. Aansluiten wijst zichzelf uit en door de instructies te volgen kun je zo van deze tv genieten.

De beeldkwaliteit is voortreffelijk. Zeer scherp, zwarte beelden zijn ook echt zwart en het contrast komt goed naar voren. Waar je zit ten opzichte van de tv maakt niet uit, je hebt bijna overal goede beeldkwaliteit.

In eerste instantie viel het geluid wat tegen, het klonk wat flets en was eigenlijk zelfs een beetje teleurstellend. Echter heb je veel mogelijkheden om het geluid te optimaliseren en al snel genoeg kon ik toch een instelling vinden die geschikt was voor onze huiskamer.

Het smart platform van LG werkt goed, snel en heeft oneindig veel opties. Van series kijken op Netflix tot het bekijken van livestreams op Twitch. De "standaard" apps zoals netflix & amazon prime worden razendsnel opgestart. Wisselen tussen deze apps gaat ook razendsnel. Dit is toch wel heel anders dan bij mijn "oudere" tv. Het koppelen van je telefoon is ook een aanrader. Naast het bedienen van de tv heb je ook mogelijkheden om je telefoonscherm te delen zodat je ook alle leuke dingen van je telefoon snel op de tv kunt laten zien.

De magic remote is ook nog een pluspunt van deze tv. Je kunt je tv makkelijk bedienen en de ingebouwde cursor zorgt ervoor dat navigeren tussen de apps nog makkelijker gaat.
Soms heeft de cursor een vreemde oriëntatie maar dit heeft vooral te maken met hoe je de cursor "oproept". Even wachten en opnieuw oproepen lost dit op.

Tijdens het gamen zorgt deze tv voor een nieuwe game ervaring. Het scherpe beeld met het hoge contrast maakt het een genot om te gamen. Zet hierbij de goede beeld- en geluidsmodus aan en je verliest je in het spel.

Al met al een heel goede tv die mijn verwachtingen heeft overtroffen! De Oled technologie is erg innoverend en de eindeloze opties en featuren hebben meer boven verwachting verrast!

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Eindeloze smart functies
  • Snel smart platform
  • Strak design

Minpunten

• Geluid in eerste instantie matig
  • Integratie andere afstandsbedieningen

Salim 02-06-2021

Prachtige LG OLED TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Wat een geweldig, mooie LG OLED tv is dit!!!
Wij hebben de OLED55C16LA een aantal weken in gebruik en hij overtreft onze verwachting.
Er zit een prijskaartje aanvast, maar de kwaliteit komt dan ook zeker tot zijn recht.
Het heeft een flinter dunne beeldscherm met een prachtige beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit
De 55 inch OLED beelscherm geeft een prachtig beeldkwaliteit en het is een beleving om netflix films/series, voetbalwedstrijden te kijken of games erop te spelen. De kleuren zijn helder en je ziet de pixels niet wat zo fijn is om naar te kijken.

Geluid
Wij hadden de LG OLED tv op onze tv meubel staan wat een prachtig zicht is maar ook het geluid klinkt lekker. Het lijkt wel of je een soundbar hebt. Geluidkwaliteit wat uit de boxen komt is erg goed en de beleving bij het kijken van een film/serie is nog meer genieten hierdoor.

Gebruiksgemak
De LG OLED tv is erg gebruiksvriendelijk. Als we bij de afstandbediening beginnen. De sneltoetsen voor diverse apps werkt erg handig, zoals een sneltoets naar Netflix, Prime, Disney+ bijvoorbeeld. Ook de muis die over je beeldscherm beweegt wanneer je met de afstand beweegt werkt erg fijn. Zo kan je snel een film uitkiezen. De Smarttv functie is ook erg overzichtelijk. Naar de apps die je gebruikt geeft het ook een weergave van het weer.
De installatie van de LG OLED tv was ook erg simpel. Binnen een mum van tijd is de tv gebruiksklaar.

Ik ben boven verwachting verrast door de TV kwaliteit die deze LG OLED tv aanbied.

Pluspunten

• dunne scherm
  • mooie beeldkwaliteit
  • krachtig geluid
  • gebruiksgemakt van de smarttv

Minpunten

• ben ik niet tegen gekomen

vdd 21-05-2021

Toppertje, maar daar betaal je voor!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

De LG OLED55C16LA is de nieuwe introductie in Oled technologie voor 2021.
In de testperiode die ik mocht doorbrengen met deze Oled tv van LG heb ik deze dan vooral vergeleken met mijn eigen Oled tv van 3 jaar oud, met een eerste generatie Oled scherm.
Ikzelf bezit een Oled tv van een concurrerend merk, maar gezien het enkel LG is die Oled schermen kan produceren komt het scherm zelf dus van dezelfde fabrikant als deze 55C16LA.

Beeldkwaliteit
"Out of the box", komt de tv met de beeldkwaliteit ingesteld op de ECO-modus.
Dit valt snel aan te passen met enkele klikken naar FILMAKER-modus wat meteen de tv tot zijn complete recht laat komen. Ik heb nog maar weinig tv's gehad die zo weinig aanpassingen in de instellingen nodig hadden om meteen zo'n correcte kleurweergave te geven.

Voor ik de verschillen tussen de 2 Oled tv's van verschillende generaties ga bespreken, wil ik nog aangeven dat deze technologie over de absolute top van beeldkwaliteit/zwartwaarden/contrast/brede kijkhoeken/... beschikt en niet te vergelijken valt met tv's met LCD/LED/Plasma/QLED -scherm technologie. Wat betreft de verschillen tussen Oled en andere types van beeldschermen, deze zal ik hier niet aanhalen, want ze zijn reeds veelvuldig besproken in andere reviews.

Zonder meetaparatuur kan ik persoonlijk wel stellen dat de maximale helderheid en kleur intensiteit bij de LG OLED55C16LA er sterk op vooruit is gegaan. Side by side vergelijken van de 2 tv's brengt dit duidelijk aan het licht (excuse the pun).
Met hun lagere maximale helderheid, hebben Oled schermen van de vorige generatie als minpunt, dat in ruimtes met veel lichtinval het beeld minder helder is. Vooral bij het bekijken van HDR beeldmateriaal dat een donkere scene weergeeft (denk aan de gekende GOT aflevering in het laatste seizoen) waarbij zelf de max helderheid is ingesteld, is het soms moeilijk om alle details te zien.
Vergelijk die extreme situaties met het nieuwe oled paneel in de OLED55C16LA en het is meteen duidelijk dat we hier spreken over een paneel met een hogere helderheid, om meer uit de HDR beelden te halen.

Plaats de tv's elk in een andere kamer, dan zijn de verschillen in lichtopbrengst en kleur-intensiteit een pak minder opvallend. Voor een goed verlichte woonkamer kan de nieuwe generatie OLED wel tot zijn recht komen. Voor gebruik in een iets donkerdere kamer of slaapkamer zou ik persoonlijk de nood voor een upgrade naar de nieuwe generatie minder groot vinden.

Geluid
Het zijprofiel van de OLED55C16LA is zeer dun, onderaan de tv bij de voet is er wel bredere behuizing aanwezig voor alle componenten, alsook de klankkast.
We waren blij verrast met de kwaliteit van de ingebouwde speakers.
Gesprekken in films en series zijn goed te volgen, muziek is meeslepend en er is een kleine hint van bas aanwezig.
Vergelijken met een stand alone sound system kan natuurlijk niet. Maar de computer speakers die ik nog liggen had konden niet veel beter produceren dan de ingebouwde speakers van de LG.
Bij dit niveau van beeldkwaliteit hoort volgens mij een kwaliteitsvol geluidssysteem, dus bespaar niet op je installatie, want het is mogelijk dat deze niet veel beter presteert dan de ingebouwde speakers.

Bouwkwaliteit
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het beeldscherm van de tv zelf zeer dun.
Maar de voet waarop het beeldscherm rust, neemt juist wel veel plaats in.
Het steunpunt van de voet ligt achteraan het scherm, dit om een zo'n klein mogelijk zichtbaar oppervlak van de voet voor het beeldscherm te brengen.
Wat optisch zeer mooi is maar wel veel plaats laat tussen de muur en het beeldscherm
Het beeldscherm is maar liefst 22cm van de muur verwijderd, met het verste puntje van de voet 26cm.

De mooiste opstelling voor deze tv, lijkt me dan ook een vaste montage tegen de muur met een tv-beugel.

Smart TV
De LG OLED55C16LA komt met LG's eigen WebOS software.
In vegelijking met mijn Android smart tv duurde de installatie tijd van de WebOS toch wel langer.
Je moet namelijk eerst een account aanmaken bij LG alvorens hier gebruik van te kunnen maken, via de tv zelf lukte het me niet.
Hierbij moet ik wel vermelden dat dit een eenmalige procedure is.
Als je eenmaal ingelogd bent is alles wel terug te vinden voor de gebruiker.

Persoonlijk verkies ik nog altijd de Android smart tv interface van mijn eigen tv.
De hele ervaring voelt intuïtiever aan, zoals iedere Android smartphone.
De eerste setup gebeurd gewoon via je Android smartphone, die maak connectie met je tv en je bent meteen ingelogd in je google account.
Waarna je eigen apps (indien beschikbaar op de tv) worden gedownload.

Bij de OLED55C16LA lijkt de app store minder progamma's te bevatten.
De meest gebruikte apps vind je natuurlijk wel terug, maar gebruik je meer specifieke app's dan kun je best eens de lijst bekijken voor ondersteunde apps op de LG website.
Zo zit er bijvoorbeeld geen ingebouwde Google Chromecast in de LG, wat ervoor zorgde dat ik niet van mijn Telenet app kon casten rechtstreeks naar de tv, wat wel lukt naar mijn Android Oled.
App's zoals Netflix, Youtube, Plex, Disney+, Apple TV, Spotify... zijn wel te installeren, waardoor het mogelijk is om rechtstreeks te casten naar de tv eens de respectievelijke app is ingesteld.

De afstandsbediening die je fysiek als "laserpointer" kan gebruiken om te navigeren door de menu's is handig, maar persoonlijk vind ik mezelf toch al snel overschakelen naar de standaard navigatieknoppen uit gemak. Voor mij is deze dus eerder een gimmick, net zoals de stembesturing trouwens.

Prijs
Een grote factor in het aankopen van een tv is natuurlijk ook de prijs.
In het algemeen is het moeilijk om een Oled tv te bekomen onder de €1000.
Hoewel de vorige generatie Oled's nu wel die richting uitgaan met de introductie van deze nieuwe 2021 panelen.

Is het zijn geld waard?
Heb je reeds een Oled LG tv of een tv met een Oled scherm (wat dus ook een LG scherm heeft) dan zou ik persoonlijk de stap naar de nieuwe modellen niet zetten gezien de huidige marktprijzen.

Bezit je nog geen Oled tv en denk je de stap te maken? In mijn opinie, zeker doen.
Eens je een Oled tv bezit is iedere andere tv in vergelijking minder indrukwekkend.
Hierbij brengt de nieuwe generatie zoals deze LG OLED55C16LA een betere schermkwaliteit met zich mee, maar ook jarenlange ondersteuning op vlak van software en updates.
Terwijl dit bij de vorige generaties in de toekomst snel zal worden afgebouwd.

• Beeldkwaliteit
  • Contrast
  • Zwartwaarden
  • Kijkhoek

• Montagevoet

TG 12-05-2021

Verrassend goede TV!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Namens Kieskeurig heb ik de kans gekregen om de LG OLED te testen. Na enkele weken testen ben ik super enthousiast. Ik ben zeer tevreden over zowel de beeldkwaliteit als het geluid van de LG.
Het eerste wat opvalt is het super dunne beelscherm en het strakke, randloze design. Na het uitpakken kun je beginnen met installeren. Dit is zo gedaan: je installeert de app op je smartphone en je wordt er zo doorheen geloodst.

Beeldkwaliteit
Dat grote OLED beelscherm moest wel prachtig beeld geven dus zijn wij begonnen met het kijken van een natuurdocumentaire. Wat een eerste indruk! Haarscherp beeld en prachtige kleuren. Soms lijkt het zelfs alsof er een 3D effect in de TV zit. De zwarttinten zijn echt zwart wat een extra goede beleving geeft. Zorg ervoor dat je niet te veel reflectie hebt op de TV, dit verminderd de scherpte.

Geluid
Als je de LG in een hoek tegen de muur aan hebt staan, dan komt het geluid niet echt goed tot zijn recht. Je kunt dit wel ‘rechttrekken’ door instellingen aan te passen. Mijn ervaring is dat het geluid, wanneer de TV vrij staat van hoeken, van goede kwaliteit is. Door te spelen met de verschillende geluidsinstellingen kun je zelf beoordelen wat voor jouw ruimte het beste is. Mocht je het geluid via een koptelefoon willen ontvangen dan kan dit heel gemakkelijk via de AUX uitgang achter de TV. Inpluggen en klaar. Je hoeft geen instellingen te wijzigen.

Gebruiksgemak
De LG ThinQ App is niet alleen handig bij de installatie maar ook bij het bedienen van de TV. Je kunt de app als een soort mousepad gebruiken. Daarnaast kun je het beeld van je smartphone delen. Leuk om foto’s of filmpjes op groot beeld af te spelen! Het LG smart platform bevat eindeloos veel apps. Zo staan alle grote streamingsdiensten standaard geïnstalleerd. Met een druk op de knop kijk je Netflix, Amazon Prime en Disney+. Ideaal.

Ik ben boven verwachting verrast door deze TV. Het is een dure aanschaf, maar deze is zeker de moeite waard.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Handige smartfuncties
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Geluid dof in kleine ruimte
  • Aanschafprijs
  • Weerspiegeling

Anoniem 15-10-2021

De LG OLED55C16LA: first-in-class, maar nét niet perfect.

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Na twee weken de LG OLED55C16LA getest te hebben, denk ik dat deze televisie een sterke aanrader is voor iedereen die houdt van haarfijne beeldkwaliteit en scherp contrast, maar ook de best mogelijke gaming ervaring wil beleven.

Beeldkwaliteit

Komende van een andere TV die al een erg goeie beeldkwaliteit heeft, is er toch een duidelijk verschil op te merken. Tekst is duidelijk leesbaar en scherp, zwart is écht zwart, waardoor er ook een oeverloos contrast lijkt te bestaan. Een gevolg van het betere contrast is dat ook de kleuren beter naar voren komen. Vooral content in 4K met HDR krijgt hierdoor een gevoelige sprong voorwaarts wat beeldkwaliteit betreft: alles is haarscherp, helder, kleurrijk en contrastvol.

Een ander belangrijk punt is de motion smoothing en de motion interpolation van de C1. Terwijl mijn vorige TV duidelijk smearing begon te vertonen aan hogere refreshrates, is dat bij de C1 helemaal niet het geval. Ook is het mogelijk om de motion interpolation met gradaties te veranderen of zelfs helemaal uit te schakelen, een handige functie voor filmliefhebbers die liever niet het ‘soap opera effect’ willen zien.

Er is ook een duidelijk verschil merkbaar qua kijkhoeken. Het beeld begon al meteen te verkleuren bij mijn vorige TV indien er niet recht op gekeken werd. De gebruikte OLED-technologie is hier een duidelijke sprong voorwaarts: ook vanuit andere zitplaatsen dan onze sofa is het mogelijk om volledig te genieten van een volwaardige kijkervaring.

Bij een OLED TV is er altijd het gevaar voor burn-in, maar ik vermoed dat bij normaal gebruik geen probleem zou mogen vormen. Er zijn standaard een aantal beschermingsmechanismes geactiveerd die ervoor moeten zorgen dat er nooit te lang één beeld zichtbaar is, wat het risico op burn-in sterk vermindert.

Filmmaker mode

Ook de 'Filmmaker mode' die LG toegevoegd heeft aan haar recente televisiemodellen is meer dan de moeite waard, omdat het betekent dat er niet steeds opnieuw settings veranderd moeten worden als je een film op de best mogelijke manier wil bekijken (door bv. motion smoothing, sharpening filters, e.d. af te zetten). Qua gebruiksgemak is dit een hele stap vooruit voor filmliefhebbers. Het enige minpunt qua beeldkwaliteit is het feit dat de HDR geen breed bereik heeft en het scherm ook een relatief lage helderheid heeft. Deze TV ziet er het beste uit in donkere ruimtes. Al moet daarbij natuurlijk ook gezegd worden dat zelfs de beste TV niet optimaal zal presteren wanneer de zon er rechtstreeks op schijnt.

Geluidskwaliteit

Iets waar ik nog het meeste door verrast werd, is het feit dat de C1 een bovengemiddelde geluidskwaliteit heeft. Normaal kijken we steeds TV met een home theater setup, maar omdat onze versterker tijdelijk buiten werking was hebben we een week met de TV-speakers gekeken. Uiteraard zijn de TV-speakers geen vervanging voor een toegewijd geluidssysteem, maar de ingebouwde speakers klonken niet schel en hadden zelfs een milde bas. Ook is het mogelijk om in de settings een heleboel aspecten van de geluidskwaliteit te veranderen, en een setting die ik bijzonder interessant vond was de AI Sound Pro functie. Een AI speelt eigenlijk voor equalizer naargelang de content die bekeken wordt, en in mijn ervaring deed die dat enorm goed.

Gaming

Maar het aspect waar de LG C1 nog het beste mee kan uitpakken, is de brede waaier aan gaming functies waarmee de TV uitgerust is. De LG C1 komt met maar liefst 3 HDMI 2.1 poorten, een ware luxe voor iedere gameliefhebber die erin geslaagd is om nieuwe console of nieuwe grafische kaart op de kop te tikken. Dit betekent ook dat de LG C1 zonder enig probleem gebruik kan maken van functies zoals 120hz modus, maar ook VRR-ondersteuning en HDR-ondersteuning. Het lijkt misschien een detail, maar het is bijzonder behulpzaam om niet steeds opnieuw HDMI-kabels te moeten veranderen wanneer er op een andere console gespeeld wordt. Bij mijn weten zijn er momenteel geen TVs op de markt die deze combinatie van sterke beeldkwaliteit en quasi alle mogelijke gaming-functies kunnen benaderen. Het enige wat er momenteel ontbreekt, is Dolby Vision.

Gebruiksgemak en Design

Zoals elke smart TV heeft de C1 een eigen operating system, in dit geval webOS. Hier bevindt zich volgens mij het grootste minpunt aan deze televisie. De snelheid van webOS is ondermaats voor een televisie in de prijsklasse van de C1. Het OS doet wat het moet doen, maar het vertraagt regelmatig, hapert soms, en is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. De instellingsmenu’s zijn ook niet altijd even duidelijk en zijn ook niet altijd even gemakkelijk bereikbaar. Uiteindelijk wend het wel, maar misschien zou het beter zijn mocht LG overschakelen naar een meer toegankelijke UI of overschakelen naar een meer ‘standaard’ Android TV OS. Veel apps ontbreken ook uit de LG app store.
Een ander minpunt is de ‘magic remote’ die met de TV meegeleverd wordt, die nogal goedkoop aanvoelt en gemaakt is uit glossy plastic dat bijna meteen krassen begint te vertonen.
Ondanks die kritieken, blijft de C1 een gemakkelijk te gebruiken televisie met een prachtig design. Een van de zaken die me het meest bevielen aan het design, is het feit dat wanneer de bijgeleverde steunvoet gebruikt wordt, alle kabels meteen verstopt zitten achter de TV. Dat bespaarde me een heleboel kabelmanagement, zonder dat onze leefruimte er plots slordig uitziet. Onze uitvoering was ook in een mooi zilver, een tijdloze kleur die in quasi elk interieur gemakkelijk een plek kan vinden.

Daarom geef ik deze TV een solide 9/10: een echte aanrader voor iedereen die een TV wil met eersteklasse beeldkwaliteit en eersteklasse gaming-functies. Nét niet perfect.

Pluspunten

• Scherp contrast, heldere kleuren
  • Goeie motion interpolation
  • 120 Hz en VRR-ondersteuning werken naadloos
  • AI Sound Pro functie

Minpunten

• HDR kan beter
  • webOS is te beperkt voor 2021
  • 'Magic remote' voelt goedkoop aan

roy_alguard@hotmail.com 14-10-2021

De kracht van de LG OLED55C16LA televisie

De kracht van de LG OLED55C16LA televisie

Ik heb de LG OLED55C16LA televisie mogen testen en man, wat een verschil, in vergelijk met mijn huidige televisie!

Het meest geschikte woord dat in mijn hoofd komt als ik over de beeldkwaliteit denk is…wow! Man, wat een scherpte! Je kan echt elk detail en zelfs poriën van de afgebeelde gezichten zien. En voor het eerst zie ik zoveel details: het patroon van een jurk of een blad structuur. Samen met de mooie maar toch natuurlijke kleuren geeft het een krachtig beeld. Wat ook echt handig is, is de mogelijkheid om de beeldmodus te kiezen. Mijn favoriete zijn met name de ‘filmmaker mode’ en ‘bioscoop’. Dat omdat ik (en mijn ogen) niet zo van felle beelden houden.

Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Het klinkt natuurlijk niet als het beste geluidssysteem ooit, maar goed genoeg om plezier te hebben. Radio via tv luisteren gaat i.i.g. prima! ;) het menu besturen is voor mij nog niet zo makkelijk, maar ik test de LG OLED55C16LA pas net. De televisie heeft stembesturing maar de werking van deze optie is wisselend. Duidelijke opdrachten als ‘Disney’ of ‘Netflix’ herkent die nog wel, maar ‘KPN’ werd tot ‘kapen’ omgetoverd en ik heb dus piraten filmpjes op het scherm gekregen ;) het menu besturen vanuit de afstandsbediening en met de cursor heeft dus mijn voorkeur.
De televisie heeft een mooi, compact design en is gemakkelijk in gebruik. Sinds de tv in mijn huis staat zit ik veel vaker voor de buis. En dat bevestigt de kracht van de LG OLED55C16LA.

• Perfect scherp beeld
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Stembesturing werkt niet altijd

Kevin Bas 09-06-2021

Extreem goed beeld en een echte eyecatcher in je huis!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Voor mij was dit de eerste keer dat ik een OLED tv kon bekijken, en het verschil met mijn vorige tv was dan ook fenomenaal! Het begint al met het prachtige design van de tv, de dunne rand en de superstrakke voet waar hij op staat, echt een eyecatcher in huis.

Maar waar het om draait is natuurlijk het beeld en geluid. Wat mij over dat laatste opviel, was dat er best wel goed geluid komt uit deze tv , iets wat ik niet gewoon was van eerdere "platte" tv's. Maar toch geef ik de voorkeur om het geluid via mijn AV-receiver te sturen, dat geluid kan je met geen enkele tv bereiken.

Over het beeld dan, toch het belangrijkste uiteindelijk... Het beeld is superscherp, met heel rijke en levendige kleuren, veel contrast en echt zwart! Er zijn een heel aantal beeldmodi in te stellen, de ene al wat beter dan de andere, maar dat is voor een groot stuk ook persoonlijke smaak. Er zit er maar 1 tussen die zwaar tegenvalt, en dat is de sportmodus. De kleuren zijn dan echt overdreven fel! Maar dit is een fenomeen dat me bij andere tv's ook al is opgevallen. Het meest gebruik ik de gewone standaardmodus, daarbij komen over het algemeen de meeste beelden al heel goed tot hun recht. De filmmaker modus is ook wel aan te raden om de beelden echt te zien zoals ze door de makers bedoelt zijn, maar doe dit wel in een ruimte die donker genoeg is, want het beeld valt dan wat donker uit.
Hierbij komen we ook uit bij een ander minpunt, de tv komt wat minder tot z'n recht in een ruimte met veel daglicht, je hebt dan behoorlijk veel last van reflectie. De kijkhoek daarentegen is altijd goed, vanuit alle hoeken kan je het beeld erg duidelijk zien.
Wat betreft gamen, gebruik dan zeker de beeldmodus "game optimizer"! Ik kan niet goed uitleggen hoe het precies komt, maar dit voegt toch wel een extra dimensie toe aan je games, het lijkt soms of je er midden in zit.

De tv werkt verder heel vlot, ik heb geen haperingen vastgesteld, de menu's zijn duidelijk en het navigeren er door gaat makkelijk. Er zijn heel wat apps voorgeïnstalleerd en deze werken allemaal zoals het hoort. Tegenvaller is wel dat er geen ondersteuning is voor Google Assistent.

De afstandsbediening ligt goed in de hand, het is een zogenaamde "magic remote", die werkt met een soort muisaanwijzer door met je afstandsbediening in de lucht te bewegen. Ik ben er niet meteen fan van en schakel meestal over naar de gewone navigatieknoppen, maar het is een kwestie van wennen en persoonlijke voorkeur. De afstandsbediening instellen als universele afstandsbediening voor je andere apparaten (decoder, receiver, ...) heeft me wel al wat kopzorgen bezorgd. Ik slaag er tot op heden nog niet in om dit zo ingesteld te krijgen zoals met mijn oude tv.
Er is ook stembesturing voorzien via een knop op de afstandsbediening, maar daar heb ik toch nog wat moeite mee. Mits wat oefening om de commando's goed uit te spreken, lukt dit wel. Al vind ik het een beetje overbodig omdat je meestal toch met de afstandsbediening vrij snel de juiste handelingen kan uitvoeren.

Als coclusie kan ik stellen dat deze tv echt wel superieure kwaliteit levert, de kleine minpuntjes wegen absoluut niet op tegen al het moois dat je te zien krijgt! De prijs is natuurlijk wat hoger, maar je krijgt er veel voor terug.

Pluspunten

• Extreem goed beeld
  • Goed geluid
  • Heel mooi design(met strakke voet)
  • gebruiksvriendelijke en snelle bediening
  • uitstekende game-prestaties

Minpunten

• moeilijk instellen universele afstandsbediening
  • reflectie bij daglicht

Anoniem 19-05-2021

Prachtige OLED tv met ook degelijk geluid

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Nogmaals dank aan Keuskeurig.be dat ik deze geweldige tv een aantal weken heb mogen testen.

Mijn verwachtingen waren hoog na het lezen van de reviews van zijn voorganger de LG CX, maar nog steeds ben ik elke dag onder de indruk van al zijn pracht en werden mijn verwachtigen overtroffen met deze opvolger genaamd LG C1 of LG OLED55C16LA voluit.

• Beeldkwaliteit OLED

De beeldkwaliteit is één van deze LG zijn sterkste punten, het beeld is haarscherp tijdens 4K content, maar ook mindere content van bijvoorbeeld je provider of USB schaalt hij heel makkelijk en mooi op, waardoor het elke seconde genieten is.

Op mijn vorige tv’s wilde ik mij nogal eens storen aan een te hoog contrast of onjuiste kleurweergave, maar deze LG streeft de perfectie na en zwart is hier ook echt zwart!

Enig minpuntje vind ik de vrij lage helderheid als er veel licht is in de ruimte rond de tv, maar met een aantal aanpassingen in de tv is dit al een stuk beter dan met de standaard instellingen.

Een pluspunt daarentegen is dat je vanuit alle hoeken van je kamer kan genieten van het prachtige scherm zonder aan kwaliteit te moeten inboeten.

Het is een strak en sober design, met een witte achterkant en flinterdun scherm, niet dun, maar flinterdun! Je moet het gezien hebben om te geloven. Hierdoor gaat het scherm geruisloos op in de omgeving. De bouwkwaliteit lijkt mij zeker stevig. Je kan het scherm ophangen of op een grote grijze voet plaatsen.

• Gebruiksgemak

o Installatie

Wanneer je de tv voor het eerst aanzet moet je een paar stapjes doorlopen die zichzelf uitwijzen. In een paar minuten kan je aan de slag met je favoriete serie!

o Menu

Deze is simpel en intuïtief, zoals in mijn ogen een menu hoort te zijn. Je zult snel de opties terugvinden die je zoekt en er wordt vaak omschreven waarvoor deze opties dienen. Dit vind ik zeker een meerwaarde.

o Stembesturing

Tegenwoordig komen er meer en meer apparaten op de markt die je met de stem kan besturen, de ene doet dat al beter dan de andere. Na het gebruiken van deze tv kan ik concluderen dat LG ook dit op punt heeft, dit is echt een verademing om niet telkens elke letter te moeten typen, maar je kan gewoon zoeken naar de serie/film die je wilt met behulp van je stem.

o Afstandsbediening

Deze ligt goed in de hand en heeft een handige functie waarmee je een druk op de knop een cursor op je scherm krijgt. Dit is samen met de stembesturing een hele aangename manier om snel(ler) door de menu’s heen te gaan. Je kan de gevoeligheid van deze cursor makkelijk aanpassen als je wat trager of sneller wilt kunnen bewegen.

• Geluidskwaliteit

Het geluid is zoals bij de meeste tv’s niet het belangrijkste en ook niet altijd goed te noemen. Als je een tv koopt in dit budget, heb je waarschijnlijk nog wel wat ruimte om er een homecinema bij te kopen om optimaal te kunnen genieten van je thuiscinema. In vergelijking met mijn vorige tv’s vind ik het geluid eigenlijk wel goed. Voorheen moest ik regelmatig het geluid lager of hoger zetten naar gelang er muziek werd gespeeld of wanneer er veel dialogen waren. Dit heb ik bij deze LG nooit moeten doen en vind ik een hele verademing! Je hebt bijv. de optie AI Sound Pro waardoor de tv zelf kan bepalen hoe het geluid het beste tot zijn recht komt, hierdoor is de muziek nooit te luid en hoor je de dialogen duidelijk!

• Smart functies
Het smartplatform werkt goed en snel en je hebt veel apps ter beschikking zoals Netflix, Apple TV, Disney+, Youtube, Amazon Prime of je kan je tv gebruiken als schilderij (dit moet je zeker eens proberen!). Met de app van LG kan je je smartphone gebruiken als controller

• Gameprestaties
De tv kan automatisch ontdekken wanneer je een game start en schakelt zo over naar de game modus waardoor integratie met G-Sync een extra meerwaarde biedt. Vooral bij snelle games zoals een shooter of FIFA zie je een echte verbetering.

Pluspunten

• Prachtig scherp beeld
  • Mooie kleurweergave
  • Strak design
  • Meer dan degelijk geluid voor een tv
  • LG Platform

Minpunten

• De lage helderheid in lichtrijke ruimtes

Nathalie 16-05-2021

Perfecte Gaming TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

De OLED TV’s staan erom bekend dat ze bij de top behoren op het vlak van gaming TV’s. Ik heb gedurende deze testperiode me dan ook vooral op het gaming aspect toegespitst.

Ik ben zelf in het bezit van zijn 3 jaar ouder broertje en heb dus al wat ervaring met LG. De beeldkwaliteit is er dan ook op vooruit gegaan met zeer warme en intense kleuren. De beelden zijn haarscherp in 4K en zwart is bij deze LG ook effectief zwart. Het enige nadeel waar ik tijdens het gamen dan wel op bots, is dat het beeld bij een meer donkere game zeer moeilijk te zien is wanneer je deze overdag speelt in een zeer lichte ruimte. Wanneer je echter in een donkere kamer speelt, ervaar je geen problemen.

Wat deze TV ook zo bijzonder maakt is dat, eender vanuit welke hoek je kijkt naar de TV, het beeld niet vervormt, ook niet als je vlak naast de TV staat.
Het design geeft niet veel verschil met zijn 3 jaar oudere broer alhoewel ik wel heb moeten wennen aan de witte achterkant. Het geeft wel als voordeel dat ik beduidend meer licht in de ruimte had doordat de witte achterkant het licht weerkaatste terwijl bij de oudere versies de zwarte achterkant het licht gewoon absorbeert.

Het geluid is misschien 1 van de aspecten waar LG wat minder in scoort. Het geluid is zeker degelijk, zelfs goed te noemen. Maar als je naast een prachtig beeld, ook graag het optimale uit het geluid wil halen, zal een soundbar een goede oplossing zijn. Voor de modale kijker of de gamer die vooral een hoofdtelefoon gebruikt, is de ingebouwde speaker ruimschoots voldoende en biedt deze naast het standaard geluid, ook nog enkele andere modi zoals AI geluid, bioscoop, sport, Heldere Stem Pro, muziek en Game Optimizer.

Deze LG werkt met een nieuw type afstandsbediening (magic remote) die gebruiksvriendelijk is, de stembesturing liep wat stroever bij mij maar dit zal eerder aan mijn accent liggen. Samen met de magic remote is er ook een aangepast platform, de webOS 6.0 ThinQ AI. Het nieuwe home-menu is even wennen maar na een 2-tal weken had ik het al aardig onder de knie. Al de bekendste streamingdiensten zijn hierin opgenomen: Netflix, Youtube, Disney+, Apple TV, Prime Video, Spotify. Je kan daarnaast ook je eigen toestellen ermee verbinden. Het menu is zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk en geeft wat meer uitleg bij elk onderdeel. Op deze manier hoef je niet telkens de gebruiksaanwijzing erbij te nemen als je iets wil aanpassen.

Net zoals bij de oudere versies, heb je terug de keuze tussen verschillende beelmodi. Een nieuwe voor de gamers onder ons, is de Game Optimizer die je nog kan aanpassen naar eigen wens.
Voor de gamers is deze TV trouwens het neusje van de zalm. Met 4 2.1 HDMI-uitgangen en 120 Hz speel je zonder probleem al de next-gen games op performance mode. Ik heb enkele van de next gen games getest die de performance mode ondersteunen en je merkt dat deze tv dit zonder probleem aankan. Het beeld haperde niet en de beelden gingen vlotjes in elkaar over.

Een ander nieuwe beeldmodus is de filmmaker modus. Dit is een modus die de regisseurs in het leven geroepen hebben omdat ze films op de manier willen tonen zoals ze bedoelt zijn, dus niet met aangepaste frame rates en kleuren. Wat mij opviel was dat dit terug een redelijk donker beeld gaf, waardoor kijken naar een spannende film gedurende de dag in een verlichte kamer niet meteen mogelijk was. Wat dan weer als voordeel is dat de film meer tot zijn recht zal komen in een donkere kamer en het schrikgehalte een pak hoger zal liggen.

Naast deze nieuwe beeldmodi, hebben we nog levendig, standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Expert (heldere ruimte) en Expert (donkere ruimte). Voor elk wat wils en het is even zoeken welke voor jouw het beste past. Zeker als je weet dat je deze nog verder kan aanpassen naar eigen wens. Voor mij persoonlijk was de Expert (heldere ruimte) de beste en mooiste optie.

Pluspunten

• 1,2 HDMI
  • Haarscherpe kleuren
  • 120 HZ

Minpunten

• Donkere games moeilijk zichtbaar in lichte ruimte

Kim 25-10-2021

Meer dan waar voor je geld!

Disclaimer:

Ik heb deze TV in bruikleen ontvangen via kieskeurig.be. Ik werd niet betaald om deze review te schrijven, noch hebben zij controle of inspraak over de inhoud van deze review. Uiteraard wil ik hen wel bedanken voor deze leuke test en de aangename samenwerking!

Eerste indruk:

Tijdens het uitpakken kan je niet anders dan meteen onder de indruk te zijn over hoe ongelofelijk dun zo’n OLED scherm is. Je hoort het steeds van anderen, je ziet het in online reviews, maar de eerste keer van kortbij is toch een speciale ervaring. Let er wel op dat je steeds met 2 bent om hem op een veilige manier uit te pakken want er zit wel wat beweging in dat dunne scherm.
Hoe dan ook is de bouwkwaliteit top en voelt alles premium aan.
De witte achterkant is een aparte keuze en kan best mooi zijn in bepaalde omgevingen maar persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan gewoon zwart.

De eerste start:

Het klinkt misschien gek maar ik stond minuten lang, zwaar onder de indruk, naar het menuscherm te staren. Wat een contrast, wat een scherpte en vooral, wat een zwartwaarden! Ik ben wel wat gewend, komende van 2 high-end plasma TV’s die zelfs tot op vandaag nog als referentie worden bekeken op gebied van beeldkwaliteit en zwartwaarden. De extra contrastfilm over het scherm en de lichtsterkte van de LED’s zorgen echter voor net dat tikkeltje extra. Het begint dus veelbelovend, jammer genoeg voel ik mijn bankrekening al lichtjes in paniek schieten omdat ik nu al overweeg om mijn 2 plasma’s te vervangen door 2 van deze exemplaren.

Eerste configuratie:

Voordat je begint ben je bij een Smart TV nu eenmaal even bezig met in te loggen in alle apps zoals Netflix, Apple TV, YouTube,… Gelukkig zijn al deze diensten hier inmiddels goed aan aangepast en gaat het vlot via een QR-code of een link naar een website om via je smartphone of computer gemakkelijk in te loggen zonder letter voor letter alles via de TV in te typen, hoewel dit laatste ook nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Na enkele minuten ben je dus helemaal klaar om je neer te ploffen in de zetel en via YouTube de obligatoire “4K HDR Dolby Vision” content af te spelen.

De beeldkwaliteit:

Hier valt heel weinig of net heel veel over te zeggen. Kort genomen, ja, gewoon geweldig natuurlijk. De lange versie probeer ik in ieder geval ook beknopt te houden.

Wat meteen opvalt is natuurlijk het ongelofelijke contrast. Zoals LG het op hun website zelf benoemt, het is nagenoeg oneindig. Van perfect zwart tot ongelofelijk helder wit met een prachtig kleurenspectrum er tussenin. Ook de scherpte is van het hoogste niveau. Dit is logisch wanneer je 4K-content afspeelt maar ook bij lagere input-resoluties is de upscaling top.

Aangezien een donkere leefruimte een te gemakkelijke test zou zijn heb ik de TV in mijn verschrikkelijk heldere veranda gezet. De meeste TV’s zijn hier overdag onbruikbaar door de lichtinval en de extreme reflectie maar tot mijn verbazing was het zelfs perfect mogelijk om op een zonnige dag op een aangename manier te kunnen kijken zonder al te veel last van de lichtinval.

De aanwezige presets voor je beeldinstelling zijn standaard uit de doos al vrij goed. Mijn voorkeur ging uit naar de filmmaker modus of de expert modus waarbij je toch iets warmere beelden krijgt tov de soms onnatuurlijk scherpe en koude beelden in de standaard presets.

De toevoeging van de aparte Gaming modus is een welkome toevoeging voor de eerder professionele gamer waarvoor elke milliseconde telt. In deze modus wordt de responstijd aanzienlijk verlaagd zodat er helemaal geen vertraging meer zit tussen wat je ziet en wat je doet. Eerder een gimmick voor de casual gamer maar goed om te weten dat het kan wanneer je er nood aan hebt.

Tijdens mijn 2 weken uitgebreid testen heb ik slechts 1 minpuntje kunnen ontdekken. Dit vergt wel wat extra uitleg want in feite ligt het niet aan de TV maar toch is het iets waar velen over zullen struikelen. Door het feit dat dit een 120Hz paneel is, is de refresh rate zodanig hoog dat de tv zelf frames moet gaan creëren wanneer de bron dit zelf niet aanvoert. Bij gemiddelde content is dit doorgaans geen probleem omdat de beelden vanzelf vrij vloeiend zijn. Maar wanneer je naar snellere beelden kijkt zoals een voetbalwedstrijd lijkt de bal tijdens snellere passes of schoten naar het doel schokkerig door de lucht te bewegen of zelfs met momenten te verdwijnen. Eens je je daarop begint te focussen begint dit je dus heel snel te irriteren. Uiteraard kan je wat met de instellingen van de TV beginnen te spelen om judder en stutter zoals men dit noemt te gaan tegengaan maar wanneer de frame-rate van de bron te laag is, kan je dit onmogelijk oplossen. Wanneer je weet dat bij Telenet de decoder slechts 720p aan een vrij lage frame-rate uitzendt, is het niet moeilijk om je voor te stellen dat de tv zelf zodanig veel pixels en frames dient bij de produceren dat het niet meer fijn is om naar te kijken. Op zich dus niet echt de fout van de TV maar hierdoor heb ik toch besloten om de pijnlijke nederlaag tegen Frankrijk te ondergaan via mijn plasma tv in de leefruimte. Toch een beetje jammer. Het komt er dus op neer dat de TV logischerwijs het best tot zijn recht komt wanneer hij optimale content kan afspelen, jammer genoeg zijn de andere aanbieders op de markt hier nog steeds niet voldoende aan aangepast.

Het geluid:

Rekening houdend met het feit dat dit zo’n ongelofelijk dun toestel is kan ik LG enkel feliciteren met het geluid dat men heeft kunnen produceren. Zowel hoge-, midden- als lage tonen worden voldoende geproduceerd waardoor het zeker mogelijk is om ervan te kunnen genieten in een kleinere ruimte. Hoe dan ook is een soundbar of volledige surroundset geen overbodige luxe om complementair te zijn met het prachtige beeld. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om het geluid over te dragen naar andere bronnen (HDMI, optisch of zelfs bluetooth). Het heeft dus welgeteld een half uurtje geduurd voordat ik genoeg had gehoord en mijn 5.1 surroundset heb aangekoppeld.

De software:

De huidige versie van LG WebOS werkt snel en aangenaam.
De standaard geïnstalleerde apps zijn talrijk en je kan ook steeds via de store extra apps installeren. Deze kunnen dan weer in het basis-scherm naar wens gesorteerd worden.
Als enige minpuntje wil ik wel vermelden dat het basis-scherm vrij vol staat, vooral ook met content die wordt aangeraden vanuit streamingdiensten waarmee LG een samenwerking blijkt te hebben.
Wat dan weer wel enorm positief is, is dat er in de laatste 2 weken al 2 software updates werden uitgebracht. Dit toont aan dat LG constant bezig blijft met het verbeteren van de gebruikservaring van hun toestellen. Ook apps krijgen regelmatig updates binnen, een goed teken dus met het oog op ondersteuning op langere termijn.

De afstandsbediening:

Dit is normaal iets waar je niet meteen een apart deel over gaat schrijven tenzij er toch weer wat speciaals aan op te merken valt. Eerst en vooral voelt de afstandsbediening aangenaam zwaar aan en ze ligt goed in de hand. Alle knoppen zijn ook ergonomisch goed gepositioneerd waardoor het gebruik ervan zeer natuurlijk en aangenaam aanvoelt.
Het grootste nieuwtje is de toevoeging van de cursor die je kan bedienen door de afstandsbediening door de lucht te bewegen. Dit is handig maar vergt wel wat oefening om er vlot mee om te gaan. Vooral wanneer je niet recht voor de tv zit en bijvoorbeeld schuin in de zetel ligt wordt het al snel wat minder accuraat. Gelukkig kan je ook nog steeds terugvallen op de oude en vertrouwde pijltjes-toetsen. Wat ik dan weer wel mis op de afstandsbediening zijn vaste play/pauze/back/forward-toetsen.
De onderste sneltoetsen naar bepaalde streamingdiensten kunnen handig zijn wanneer je ze allemaal gebruikt. Jammer genoeg is dit voor mij niet het geval. Hier had het dus handiger geweest moesten deze niet vastliggen en eventueel zelf in te stellen zijn.
Via de ingebouwde microfoon kan je gebruik maken van de welbekende smart assistants maar jammer genoeg zijn deze momenteel niet beschikbaar in België waardoor ik deze niet heb kunnen testen. De spraakherkenning van LG zelf begrijpt je moeilijk en kan een simpel commando als “Open Netflix” niet uitvoeren.

Conclusie:

De LG C1 is een kwaliteitsvol product dat prijs/kwaliteit steeds een zeer goede keuze zal zijn. De beeldkwaliteit van OLED is ongeëvenaard en de LG WebOS software is een gebruiksvriendelijk en goed uitgewerkt product. Er is zeker geen tekort aan connectiviteit qua inputs, netwerk, enz.
Het geluid is ok maar ondermaats in verhouding tot de beeldkwaliteit. Hierdoor kan je voor een complete beleving best wat bij investeren in een degelijke geluidsinstallatie.
Hou er echter rekening mee dat wanneer de kwaliteit van je ingangssignaal niet optimaal is, je in bepaalde omstandigheden een vrij slechte beeldervaring kan krijgen.

Pluspunten

• Algemene beeldkwaliteit
  • Perfecte zwartwaarden
  • Connectiviteit
  • Bouwkwaliteit
  • LG WebOS

Minpunten

• Judder en stutter bij minder goede bronnen

Peter-Alexander 25-10-2021

Topproduct, zeker het overwegen waard!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Deze tv is zeker zijn geld waard! Ik heb deze nu een 3-tal weken kunnen testen en ben overtuigd.
-Beeldkwaliteit:
Het eerste dat opvalt zijn de volle kleuren en het contrast dat echt heel goed zit.
Op de scherpte valt ook niets op te merken, echt "crisp and clean".
-Design:
Het design is vrij eenvoudig en weinig op aan te merken.
-Geluid:
Het geluid is ook mooi helder. minpuntje, als je schakelt van 1 toestel naar een ander(bvb. playstation naar digibox) kan het geluidsniveau nogal wat verschillen.
-Streaming:
Wat ik heel handig vind is de ingebouwde streamingservice, gewoon je tv selecteren op je smartphone en je kijkt op groot scherm. Het streamen van pc naar tv ging wat moeizamer maar dit kon ook aan het programma liggen op mijn pc.
-Afstandsbediening:
De stembesturing hoeft er voor mij niet bij te zitten, ik heb dit niet gebruikt maar ik kan mij voorstellen dat dit voor anderen wel een leuke gimmick is.
Wel handig aan de afstandsbediening zijn de knoppen voor netflix en disney plus, je geraakt heel snel aan deze shortcuts gewend. Ook de startpagina op je scherm is goed overzichtelijk.
-Gaming:
De gameprestaties zijn zeker ook het vermelden waard, door de refreshrate van 100hz (dit was iets wat ik absoluut wou bij mijn nieuwe tv met de nieuwe consolegeneratie) heb ik nooit last gehad van lag of hapering in mijn games. Ook komen hier het contrast en de volle kleuren heel mooi tot zijn recht.

besluit:
Top tv met prachtig beeld en goed geluid, ideale combinatie voor films en gaming.
Heel makkelijk om dingen te streamen en gebruik te maken van streamingplatformen (netflix, disney+,amazon...)

Pluspunten

• mooie contrasten, volle kleuren
  • Makkelijk om te streamen
  • Top voor gaming

Minpunten

• Geluid is soms verschillend

ShaZòya 22-10-2021

Fijne tv met diepe zwart tinten!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Deze tv heb ik een paar weken mogen testen en wauw wat een beeld! Dit beeld is fijn aan je ogen, de diepe tinten zwart zijn super mooi. Bij onze vorige tv moesten wij vaak stoppen met de serie omdat hij zo donker was, dat wij het beeld met daglicht niet konden zin. Bij deze tv kun je ook met daglicht een serie of film kijken die donkere beelden heeft. Ook alle andere kleuren zijn fantastisch! Heel scherp beeld, maar niet te fel.

Het uiterlijk van deze tv is super mooi! Ik verbaasde mij dat het scherm zo dun is. Dat deze technologie in zo’n dun schermpje past, onvoorstelbaar maar waar. De achterkant van deze tv is wit, iets wat ik eerst apart vond maar nu heel blij mee ben. Hij valt mee weg voor onze muur en het lijkt alsof ik de HDMI poorten nu beter kan vinden omdat ze niet wegvallen op een wit oppervlak. De scherm randen zijn heel erg dun, het beeld is dus optimaal in breedte.

De hoeveelheid apps die al op de tv staan zijn erg handig. Wel hebben wij met een aantal apps problemen, dit hoeft niet zo zeer met de tv te maken te hebben en kan ook aan de app liggen. Wel is het jammer. Zo werkt bij Disney de ondertiteling vaak niet. Je kan met je iPhone naar je tv streamen met AirPlay. Wel merk ik dat deze soms wegvalt terwijl dit niet de bedoeling is. Dus ook al is dit een smarttv hebben wij toch onze chromecast weer in gebruik met deze tv. Wel erg jammer aangezien je wel verwacht van deze tv dat je gewoon moet kunnen streamen zonder problemen.

Het geluid van deze tv is best goed, soms verbaas ik mij over hoe vol het geluid klinkt. Helaas klinkt het geluid bij sommige series of programma’s juist slechter. Het kan helpen om het geluid dan te veranderingen bij de instellingen, maar het blijft bijzonder hoeveel dat kan wisselen.

Al met

Pluspunten

• Diepe zwart tinten
  • Fijn beeld voor de ogen

Minpunten

• Geluid niet altijd mooi
  • Streamen werkt niet altijd even goed