LG OLED65C16LA

Bekijk 4 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Daphné 01-12-2021

Zeer tevreden over de LG OLED55C16LA

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb de LG OLED55C16LA nu enkele dagen in gebruik. Mijn vorige toestel was een 32” tv HD ready, dus een zeer oud toestel. Maar ik moet toegeven dat ik er altijd heel tevreden over was. Ik vond de beeldkwaliteit van dat kleine toestel steeds geweldig en de kleuren kwamen ook altijd heel helder en realistisch over.
Nu heb ik me toch eens gewaagd aan een ander merk en vooral een aantal modellen groter. Vanaf dag 1 dat het toestel hier stond was ik sprakeloos. De grootte is perfect en de beeldkwaliteit en de kleur ook prachtig.

Beeldkwaliteit OLED
De kwaliteit van het OLED scherm is echt top. Het beeld is echt scherp en helder. Ook als ik schuin op het toestel kijk (van aan mijn eettafel en bij mijn andere tv het beeld verdraaide in die richting) blijft het beeld goed.
Het enige minpunt aan het beeld vind ik de glas op het scherm. Als de zon op mijn raam staat en ik kijk naar donkere beelden op mijn toestel, dan zie ik de weerspiegeling van mezelf en heel mijn woonkamer. Hierdoor moet ik mijn gordijnen vaker sluiten.

Geluidskwaliteit
Het geluid dat uit de tv komt vind ik heel goed. Vroeger had ik een surround geluidsinstallatie, maar die ging stuk enkele weken voordat deze televisie aankwam. Ik maakte de laatste weken dus gebruik van mijn kleine externe speaker. Sinds ik de LG televisie heb ik mijn externe speaker niet meer gebruikt omdat het geluid dat uit de televisie komt beter is. Toch zou ik zelf opteren om terug te investeren in een ander geluidssysteem zodat het een betere filmervaring wordt. Ik heb al de beelden van uit een bioscoop, nu nog het geluid.

Smart tv functies
Ik had tot hiertoe nog geen ervaring met een SMART tv. Ik maakte hiervoor gebruik van een google chromecast om alles te streamen naar mijn televisie. Wat was ik onder de indruk dat dit allemaal aanwezig is in de televisie zelf. Bijna alle online streamingdiensten zijn aanwezig. Ik gebruik nu enkel de chromecast nog om de vrt.nu app te kunnen streamen, want die is jammer genoeg niet aanwezig in de app store van de LG tv. Als dit nog zou komen, zou het helemaal ideaal zijn en kan ik de chromecast aan de kant laten. Ook het wisselen tussen de verschillende streamingplatformen gaat zeer vlot. Onderaan de afstandsbediening staan zelfs enkele standaard knoppen voor de veel gebruikte diensten, zoals Netflix of Disney+

Afstandsbediening
De afstandsbediening is niet te klein en niet groot en ligt goed in de hand. Er staan niet al te veel knoppen op. En ik vind de aanwijsfunctie op het scherm ook zeer makkelijk. Ik vond dit net wat moeilijker in gebruik bij het typen van emailadressen of wachtwoorden om in te loggen op de verschillende streamingdiensten, maar dit moet je maar eenmalig doen, dus dan is het maar een klein probleem, later merkte ik ook op dat je snel en makkelijk een draadloos toetsenbord kan verbinden met de televisie, dus dan is dit ongemak ook snel opgelost.
Ik vind het ook heel handig en makkelijk dat ik maar afstandsbediening nodig heb voor zowel mijn televisie als mijn digibox.
De sneltoetsen onderaan naar een aantal streamingdiensten zijn een mooie meerwaarde om snel te schakelen.

Game prestaties
Ik heb geen ervaring met gamen, dus hier kan ik niet zoveel over vertellen. De nintendo switch van de dochter is aangesloten en ook daar kan snel naar geschakeld worden om deze op de televisie te gebruiken.

Stembesturing
De stembesturing heb ik eigenlijk niet gebruikt. Het switchen van kanalen of zoeken van iets deed ik gewoon handmatig omdat ik dit prettiger vind.

Design
De televisie ziet er zeer mooi en strak uit. Wat mij opviel toen de TV hier stond, was hoe dun it scherm is. Mijn oude tv is echt veel dikker. Ik blijf er elke keer naar kijken als ik binnenkom en de LG zie staan. Nog een verschil met mijn oude tv is, dat er bij deze tv geen kader rond het scherm zit, waardoor het scherm nog groter lijkt. Je kan kiezen om de tv aan de muur te bevestigen of op een standaard op de kast. Bij mij staat hij op een standaard op de kast, dit is goed, zodat je dan ook de kabels achter tv niet ziet lopen. Maar ik kan me voorstellen dat door hem aan de muur te bevestigen het design nog strakker is.
App
LG maakt ook gebruik van een handige app die je op de smartphone kan downloaden en die je kan linken met je televisie, zo kan je de televisie ook bedienen van op je smartphone. Dit heb in het begin een aantal keren uitgetest, maar de afstandsbediening is zo handig en goed in gebruik dat ik de app niet al te vaak gebruik.

Conclusie
Ik ben heel tevreden over dit televisietoestel en zou het zeker aanraden aan vrienden en familie.

Pluspunten

• Helder beeld
  • Mooie kleuren
  • Goed geluid
  • Handige streamingdiensten
  • Goede afstandsbediening

Minpunten

• Weerspiegeling in scherm bij donker beeld
  • Niet alle streamingdiensten beschikbaar

s******************@h********** 28-11-2021

TOP TV met alles erop en eraan

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Geweldige tv, maar wel vooral met 4K.

Na ongeveer 9 jaar met men 47 inch lcd begint het weer te kriebelen voor iets nieuws. Ik wil natuurlijk wel een beetje groter gaan maar ook niet te groot. Een 65 inch waar je dan 4 meter vanaf zit vind ik toch wel een beetje van het goede teveel. Dus 55 wordt de maat, na lang zoeken en online specs vergelijken val ik op deze LG OLED55C16LA.

Eerst het design, de tv ziet er echt wel geweldig uit. Mooie stevige voet, met daarop een strakke glasplaat. Het beeld komt echt zogoed als tegen de rand van de tv. Echt mooi om naar te kijken. Van de witgrijze achterkant had ik eerst wel een beetje schrik omdat de tv hier eigenlijk midden in de leefruimte staat met een soort van roomdivider erachter zodat je ook geregeld echt de achterkant ziet maar dit stoort totaal niet. Wat me wel een beetje stoort is dat de voet van de tv langs achter ongeveer 20 cm uitsteekt zodat hij echt wel een heel stuk van de muur blijft staan. Ik denk dat dit gedaan is voor het ATMOS-geluid dat zo tegen de muur kan rondkaatsen maar vind het toch wel iets te ver. Wat ook wel lastig is voor mensen met soundbars en centerspeakers is dat de voet echt wel laag is. Je moet al een heel platte soundbar hebben wil deze niet in je beeld staan.

Dan natuurlijk de beeldkwaliteit. Kijk je iets in 4K is er maar een woord, GEWELDIG. Gewoon werkelijk niets op aan te merken. Zwart echt pikzwart, vloeiend, scherp, helder. Perfect eigenlijk. Bij gewoon TV kijken is het verschil met men oude LCD al heel wat minder. Natuurlijk is het zwart zwarter, maar eigenlijk doet die oude lcd het zo slecht eigenlijk nog niet. Upscaling van 720p naar 4K is naar mijn menig een beetje onbestaande, dus daarvoor zou ik het dus niet doen. Kijk je bv naar netflix een film in 4k is de beleving wel iets heel anders, soms lijkt het beeld wel echt 3D waardoor je er precies echt "in" zit. De kijkhoek is ook gewoon heel goed, zelfs heel schuin blijft het beeld gewoon heel duidelijk.

Het geluid is niet slecht, maar het ligt eraan wat je gewoon bent natuurlijk. Zelf heb ik een deftige 5.1 set dus mij maakt het niet uit eigenlijk. Maar voor wat ik bij andere mensen thuis al heb gehoord is het geluid van deze tv best goed.

Het smart gedeelte van deze tv is echt wel goed. Je komt op een soort van "home" scherm waar je eigenlijk direct een zicht hebt op alle functies die je meestal gebruikt. Van gewoon tv kijken tot netflix tot disney, rakuten, youtube, enz enz. Je kan alles met de magic remote heel snel aanklikken en je bent vertrokken. Na het lezen van heel wat vergelijkingen en reviews van alle merken blijkt dit gewoon heel goed zoniet het beste te zijn. Alles gaat snel, is heel intuitief, dus heel gemakkelijk in gebruik.

Kwa specificaties en aansluitingen kan je gewoon niets beter vinden. Alles wat op andere tv's/merken te vinden is zit hierop. HDR, dolby vision, dolby atmos, VRR, ALL, 2.1 hdmi aansluiting (4 stuks) en ik kan zo nog wel even doorgaan. Daarom dat mij oog op deze tv was gevallen, bij andere merken/tv's mankeert er altijd wel iets. Maar hier zit werkelijk alles op.

Tegenwoordig kan je deze televisie voor ongeveer 1100 euro vinden, en dat is gewoon echt een hele scherpe prijs. Voor dit geld ga je volgens mij niets beter vinden. Kwa aansluitingen, ondersteunde filmformaten, geluidsformaten en beeldkwaliteit is er gewoon niets beters.

Pluspunten

• Beelkwaliteit
  • Alle filmformaten ondersteund
  • Mooie TV
  • Alle moderne aansluitingen aanwezig
  • Smart functie is heel handig

Minpunten

• Voet is te laag
  • Voet is te diep

Andy 28-11-2021

Voltreffer!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb de kans gekregen om deze smart tv te mogen testen en zo goed als al mijn hoge verwachtingen zijn waargemaakt.
Eerst en vooral springt het flinterdinne scherm op, maar is toch verrassend stevig. De stand is modern, maar een tikkeltje aan de lage kant. Een soundbar of iets dergelijks zal het zicht wat bekemmeren.
Installatie was snel en makkelijk en het aansluiten van externe apparaten via HDMI gebeurde automatisch. Deze zijn direct gebruiksklaar.

-Applicaties en menu zijn gemakkelijk te bedienen en zijn genoeg overzichtelijk. Via de smart remote moet men maar aanwijzen waar je wilt klikken en dit gaat veel sneller dan constant te moeten aanklikken waar je naartoe wilt.

-Beeldkwaliteit van deze apps zoals Youtube en Netflix is waar deze LG tot zijn recht komt. Materiaal welke 4k ondersteunt zijn echt haarscherp weergegeven en van hoge kwaliteit. Zwart is echt zwart zoals het van een OLED kan verwacht worden.
-Het afspelen van (gewone) blu-ray films is ook een streling voor het oog: goed beeld en vloeiende bewegingen. Bedenk dan maar wat ditczal geven met de 4k blu-rays. Hierbij raad ik het gebruik van de 'filmmaker mode' aan als je het meest waarheidsgetrouwe beeld wil. Zonder bewerkingen of aanpassingen van de tv zelf. Wil je het helderste beeld, opteer je best voor 'levendig'
-Deze C1 wordt alom geprezen voor zijn capaciteiten als gaming-tv en dit kan ik alleen maar beamen: hoewel ik geen recente spelconsole heb en het moet doen met mijn ps4 zie ik ook direct het kwaliteitsverschil. De tv schakelt direct over op HDR en hierbij spatten de kleuren van het scherm. De game-optimizer voorziet alle toeters en bellen wat een gamer wil. Enige optie voor mij niet beschikbaar was VRR, maar dat ondersteunt de ps4 niet.
-Het enige echte mindere kantje van de LG C1 is het geluid: in eerste instantie klonk dit leeg en blikkerig, maar na wat opzoekwerk in de instellingen was er verbetering. Aanzetten van 'AI sound pro' en 'bass boost' bracht soelaas: een voller en steviger geluid. Maar over het algemeen miste ik nog wat punch en kracht. Dus een sounbar kan hierbij wonderen doen.

Conclusie: echt een toptelevisie en aan te raden wie OLED wil!.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Game optimizer
  • Smart remote

Minpunten

• Geluidskwaliteit

s***********@g******** 15-11-2021

Schitterende Televisie

Beeldkwaliteit
Voor UHD content geeft de TV haarscherp beeld. Samen met de HDR kleuren geeft dit een zeer natuurlijke weergave en de meest optimale kijkervaring. Tijdens het testen heb ik hiervoor content op een externe harddrive geplaatst en verbonden via USB. De bediening hiervan verloopt zeer vlot.
Ook voor Digitale Televisie is dit een uitstekende TV. Ondanks dat dit 'slechts' 1080p is, komt het beeld zeer scherp over. Een duidelijke verbetering ten opzichte van een Full HD TV.
De grootte (55inch) is ideaal op een kijkafstand van 3-4meter.

Geluidskwaliteit
Het geluid is helder en vrij vol. Zeker meer dan voldoende voor een interne speaker.
Gecombineerd met een soundbar gaf uiteraard wel een aangenamere ervaring.

Smartfuncties
Niet echt gebruik van gemaakt, maar alle courante streamingdiensten zijn beschikbaar.
Enige minpunt is wel de suggesties voor series/films die na opstarten op het scherm komen. Zelfs zonder in te loggen op een van de diensten geven ze toch grote 'reclame'.

Gebruiksgemak
De menu's zijn overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen met de bijgeleverde afstandsbediening. Niets op aan te merken. Design van de afstandsbediening zelf is vrij standaard en komt wat goedkoop over.

Gameprestaties
Tijdens het gamen op Playstation 5 was ik enorm onder de indruk van het beeld, FPS en reactiesnelheid. Opnieuw een enorme upgrade ten opzichte van een Full HD TV. Zou niet meer terug kunnen keren.
Ook de game mode doet wat het moet doen, al denk ik dat dit voornamelijk gericht is op PC gamers.

Pluspunten

• Grootte
  • Scherpte
  • HDR
  • 4K 120FPS (Gaming)

Minpunten

• Design afstandsbediening
  • Reclame in menu

y************@o********** 28-10-2021

Prijs/kwaliteit topper!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb de kans gekregen om deze tv te mogen testen. Zelf heb ik het “oudere” model van 2020. Ik merk wel dat er toch wat duidelijke verbeteringen zijn, gezien er toch maar 1 jaar tussen beiden zit. Het eerste wat me enorm hard opviel was dat de geluidskwaliteit wel enorm verbeterd is. Het design en gebruikgemak van de nieuwe afstandbediening vind ook echt goed. Qua beeld is er nu niet echt een heel groot verschil. Beide hebben zeer mooi beeld. Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen niet echt een groot verschil merken. Maar als je kijkt naar prijs/kwaliteit vind ik dit echt een toptoestel! Als ik een minpunt moet noemen. De steun onderaan de tv vind ik niet mooi qua design. Maar dat is muggenziften uiteraard.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit echt top!
  • Heel gebruiksvriendelijke afstandsbediening

Minpunten

• Design steun
  • Positie usb poorten

Kim 25-10-2021

Meer dan waar voor je geld!

Disclaimer:

Ik heb deze TV in bruikleen ontvangen via kieskeurig.be. Ik werd niet betaald om deze review te schrijven, noch hebben zij controle of inspraak over de inhoud van deze review. Uiteraard wil ik hen wel bedanken voor deze leuke test en de aangename samenwerking!

Eerste indruk:

Tijdens het uitpakken kan je niet anders dan meteen onder de indruk te zijn over hoe ongelofelijk dun zo’n OLED scherm is. Je hoort het steeds van anderen, je ziet het in online reviews, maar de eerste keer van kortbij is toch een speciale ervaring. Let er wel op dat je steeds met 2 bent om hem op een veilige manier uit te pakken want er zit wel wat beweging in dat dunne scherm.
Hoe dan ook is de bouwkwaliteit top en voelt alles premium aan.
De witte achterkant is een aparte keuze en kan best mooi zijn in bepaalde omgevingen maar persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan gewoon zwart.

De eerste start:

Het klinkt misschien gek maar ik stond minuten lang, zwaar onder de indruk, naar het menuscherm te staren. Wat een contrast, wat een scherpte en vooral, wat een zwartwaarden! Ik ben wel wat gewend, komende van 2 high-end plasma TV’s die zelfs tot op vandaag nog als referentie worden bekeken op gebied van beeldkwaliteit en zwartwaarden. De extra contrastfilm over het scherm en de lichtsterkte van de LED’s zorgen echter voor net dat tikkeltje extra. Het begint dus veelbelovend, jammer genoeg voel ik mijn bankrekening al lichtjes in paniek schieten omdat ik nu al overweeg om mijn 2 plasma’s te vervangen door 2 van deze exemplaren.

Eerste configuratie:

Voordat je begint ben je bij een Smart TV nu eenmaal even bezig met in te loggen in alle apps zoals Netflix, Apple TV, YouTube,… Gelukkig zijn al deze diensten hier inmiddels goed aan aangepast en gaat het vlot via een QR-code of een link naar een website om via je smartphone of computer gemakkelijk in te loggen zonder letter voor letter alles via de TV in te typen, hoewel dit laatste ook nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Na enkele minuten ben je dus helemaal klaar om je neer te ploffen in de zetel en via YouTube de obligatoire “4K HDR Dolby Vision” content af te spelen.

De beeldkwaliteit:

Hier valt heel weinig of net heel veel over te zeggen. Kort genomen, ja, gewoon geweldig natuurlijk. De lange versie probeer ik in ieder geval ook beknopt te houden.

Wat meteen opvalt is natuurlijk het ongelofelijke contrast. Zoals LG het op hun website zelf benoemt, het is nagenoeg oneindig. Van perfect zwart tot ongelofelijk helder wit met een prachtig kleurenspectrum er tussenin. Ook de scherpte is van het hoogste niveau. Dit is logisch wanneer je 4K-content afspeelt maar ook bij lagere input-resoluties is de upscaling top.

Aangezien een donkere leefruimte een te gemakkelijke test zou zijn heb ik de TV in mijn verschrikkelijk heldere veranda gezet. De meeste TV’s zijn hier overdag onbruikbaar door de lichtinval en de extreme reflectie maar tot mijn verbazing was het zelfs perfect mogelijk om op een zonnige dag op een aangename manier te kunnen kijken zonder al te veel last van de lichtinval.

De aanwezige presets voor je beeldinstelling zijn standaard uit de doos al vrij goed. Mijn voorkeur ging uit naar de filmmaker modus of de expert modus waarbij je toch iets warmere beelden krijgt tov de soms onnatuurlijk scherpe en koude beelden in de standaard presets.

De toevoeging van de aparte Gaming modus is een welkome toevoeging voor de eerder professionele gamer waarvoor elke milliseconde telt. In deze modus wordt de responstijd aanzienlijk verlaagd zodat er helemaal geen vertraging meer zit tussen wat je ziet en wat je doet. Eerder een gimmick voor de casual gamer maar goed om te weten dat het kan wanneer je er nood aan hebt.

Tijdens mijn 2 weken uitgebreid testen heb ik slechts 1 minpuntje kunnen ontdekken. Dit vergt wel wat extra uitleg want in feite ligt het niet aan de TV maar toch is het iets waar velen over zullen struikelen. Door het feit dat dit een 120Hz paneel is, is de refresh rate zodanig hoog dat de tv zelf frames moet gaan creëren wanneer de bron dit zelf niet aanvoert. Bij gemiddelde content is dit doorgaans geen probleem omdat de beelden vanzelf vrij vloeiend zijn. Maar wanneer je naar snellere beelden kijkt zoals een voetbalwedstrijd lijkt de bal tijdens snellere passes of schoten naar het doel schokkerig door de lucht te bewegen of zelfs met momenten te verdwijnen. Eens je je daarop begint te focussen begint dit je dus heel snel te irriteren. Uiteraard kan je wat met de instellingen van de TV beginnen te spelen om judder en stutter zoals men dit noemt te gaan tegengaan maar wanneer de frame-rate van de bron te laag is, kan je dit onmogelijk oplossen. Wanneer je weet dat bij Telenet de decoder slechts 720p aan een vrij lage frame-rate uitzendt, is het niet moeilijk om je voor te stellen dat de tv zelf zodanig veel pixels en frames dient bij de produceren dat het niet meer fijn is om naar te kijken. Op zich dus niet echt de fout van de TV maar hierdoor heb ik toch besloten om de pijnlijke nederlaag tegen Frankrijk te ondergaan via mijn plasma tv in de leefruimte. Toch een beetje jammer. Het komt er dus op neer dat de TV logischerwijs het best tot zijn recht komt wanneer hij optimale content kan afspelen, jammer genoeg zijn de andere aanbieders op de markt hier nog steeds niet voldoende aan aangepast.

Het geluid:

Rekening houdend met het feit dat dit zo’n ongelofelijk dun toestel is kan ik LG enkel feliciteren met het geluid dat men heeft kunnen produceren. Zowel hoge-, midden- als lage tonen worden voldoende geproduceerd waardoor het zeker mogelijk is om ervan te kunnen genieten in een kleinere ruimte. Hoe dan ook is een soundbar of volledige surroundset geen overbodige luxe om complementair te zijn met het prachtige beeld. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om het geluid over te dragen naar andere bronnen (HDMI, optisch of zelfs bluetooth). Het heeft dus welgeteld een half uurtje geduurd voordat ik genoeg had gehoord en mijn 5.1 surroundset heb aangekoppeld.

De software:

De huidige versie van LG WebOS werkt snel en aangenaam.
De standaard geïnstalleerde apps zijn talrijk en je kan ook steeds via de store extra apps installeren. Deze kunnen dan weer in het basis-scherm naar wens gesorteerd worden.
Als enige minpuntje wil ik wel vermelden dat het basis-scherm vrij vol staat, vooral ook met content die wordt aangeraden vanuit streamingdiensten waarmee LG een samenwerking blijkt te hebben.
Wat dan weer wel enorm positief is, is dat er in de laatste 2 weken al 2 software updates werden uitgebracht. Dit toont aan dat LG constant bezig blijft met het verbeteren van de gebruikservaring van hun toestellen. Ook apps krijgen regelmatig updates binnen, een goed teken dus met het oog op ondersteuning op langere termijn.

De afstandsbediening:

Dit is normaal iets waar je niet meteen een apart deel over gaat schrijven tenzij er toch weer wat speciaals aan op te merken valt. Eerst en vooral voelt de afstandsbediening aangenaam zwaar aan en ze ligt goed in de hand. Alle knoppen zijn ook ergonomisch goed gepositioneerd waardoor het gebruik ervan zeer natuurlijk en aangenaam aanvoelt.
Het grootste nieuwtje is de toevoeging van de cursor die je kan bedienen door de afstandsbediening door de lucht te bewegen. Dit is handig maar vergt wel wat oefening om er vlot mee om te gaan. Vooral wanneer je niet recht voor de tv zit en bijvoorbeeld schuin in de zetel ligt wordt het al snel wat minder accuraat. Gelukkig kan je ook nog steeds terugvallen op de oude en vertrouwde pijltjes-toetsen. Wat ik dan weer wel mis op de afstandsbediening zijn vaste play/pauze/back/forward-toetsen.
De onderste sneltoetsen naar bepaalde streamingdiensten kunnen handig zijn wanneer je ze allemaal gebruikt. Jammer genoeg is dit voor mij niet het geval. Hier had het dus handiger geweest moesten deze niet vastliggen en eventueel zelf in te stellen zijn.
Via de ingebouwde microfoon kan je gebruik maken van de welbekende smart assistants maar jammer genoeg zijn deze momenteel niet beschikbaar in België waardoor ik deze niet heb kunnen testen. De spraakherkenning van LG zelf begrijpt je moeilijk en kan een simpel commando als “Open Netflix” niet uitvoeren.

Conclusie:

De LG C1 is een kwaliteitsvol product dat prijs/kwaliteit steeds een zeer goede keuze zal zijn. De beeldkwaliteit van OLED is ongeëvenaard en de LG WebOS software is een gebruiksvriendelijk en goed uitgewerkt product. Er is zeker geen tekort aan connectiviteit qua inputs, netwerk, enz.
Het geluid is ok maar ondermaats in verhouding tot de beeldkwaliteit. Hierdoor kan je voor een complete beleving best wat bij investeren in een degelijke geluidsinstallatie.
Hou er echter rekening mee dat wanneer de kwaliteit van je ingangssignaal niet optimaal is, je in bepaalde omstandigheden een vrij slechte beeldervaring kan krijgen.

Pluspunten

• Algemene beeldkwaliteit
  • Perfecte zwartwaarden
  • Connectiviteit
  • Bouwkwaliteit
  • LG WebOS

Minpunten

• Judder en stutter bij minder goede bronnen

Peter-Alexander 25-10-2021

Topproduct, zeker het overwegen waard!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Deze tv is zeker zijn geld waard! Ik heb deze nu een 3-tal weken kunnen testen en ben overtuigd.
-Beeldkwaliteit:
Het eerste dat opvalt zijn de volle kleuren en het contrast dat echt heel goed zit.
Op de scherpte valt ook niets op te merken, echt "crisp and clean".
-Design:
Het design is vrij eenvoudig en weinig op aan te merken.
-Geluid:
Het geluid is ook mooi helder. minpuntje, als je schakelt van 1 toestel naar een ander(bvb. playstation naar digibox) kan het geluidsniveau nogal wat verschillen.
-Streaming:
Wat ik heel handig vind is de ingebouwde streamingservice, gewoon je tv selecteren op je smartphone en je kijkt op groot scherm. Het streamen van pc naar tv ging wat moeizamer maar dit kon ook aan het programma liggen op mijn pc.
-Afstandsbediening:
De stembesturing hoeft er voor mij niet bij te zitten, ik heb dit niet gebruikt maar ik kan mij voorstellen dat dit voor anderen wel een leuke gimmick is.
Wel handig aan de afstandsbediening zijn de knoppen voor netflix en disney plus, je geraakt heel snel aan deze shortcuts gewend. Ook de startpagina op je scherm is goed overzichtelijk.
-Gaming:
De gameprestaties zijn zeker ook het vermelden waard, door de refreshrate van 100hz (dit was iets wat ik absoluut wou bij mijn nieuwe tv met de nieuwe consolegeneratie) heb ik nooit last gehad van lag of hapering in mijn games. Ook komen hier het contrast en de volle kleuren heel mooi tot zijn recht.

besluit:
Top tv met prachtig beeld en goed geluid, ideale combinatie voor films en gaming.
Heel makkelijk om dingen te streamen en gebruik te maken van streamingplatformen (netflix, disney+,amazon...)

Pluspunten

• mooie contrasten, volle kleuren
  • Makkelijk om te streamen
  • Top voor gaming

Minpunten

• Geluid is soms verschillend

Tim Tytgat 19-10-2021

Super beeld, iets minder geluid

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Dankzij kieskeurig hebben we deze oled kunnen testen. Ik ben echt wel tevreden van het beeld maar iets minder van het geluid. Het uitzicht van deze oled is wel geweldig, smalle rand rondom en het scherm zelf is ook dun. De voet ziet er langs voor wel goed uit maar hij steekt wel een stuk naar achter uit waardoor hij toch wel wat plaats in neemt.

Beeldkwaliteit
Het eerste wat me meteen op viel bij deze tv was meteen ook het hetgene oled bekend voor is en dat zijn de geweldige zwart levels en ja zwart is echt zwart. Tegenover gewone sidelit led is het echt dag en nacht verschil. De kleuren zijn ook echt geweldig. Tesamen met hdr en dan zeker dolby vision ziet het beeld er echt super uit. Enige minpunt bij het beeld is bij een kamer met veel lichtinval is dat het scherm gevoelig is voor weerspiegelen en dat het vanuit een iets grotere kijkhoek onmogelijk word om iets te zien.

Geluidskwaliteit
Het geluid was iets dat me echt tegen viel. Zat niet veel in eigenlijk, is vooral wel duidelijk dat het meer de bedoeling is om een soundbar te gebruiken.

Smart functies
Zoals elke nieuwe tv heeft deze ook elke app die je moet hebben. Apps opstarten gebeurd makkelijk via het menu of ook via de remote op welke enkele toetsen zijn voorzien voor de meest voorkomende streaming services.

Gebruiksgemak
Navigatie gaat vlot dankzij de remote en ook dankzij de magic remote waardoor het nog makkelijker gaat.

Pluspunten

• Beeld
  • Looks
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Geluid
  • Voet neemt veel plaats in
  • Zicht en kijkhoek bij daglicht

Revan 18-10-2021

OLED stelt niet teleur

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb de Televisie een tweetal weken mogen testen en ik moet zeggen dat na je OLED kwaliteit hebt gehad het heel moeilijk is om terug te gaan, de kleuren , contrast en gaming connectivity zijn allemaal top.

De televisie heeft een lage input lag en kan zelfs via het gamingmenu nog lager wordt gebracht met de boost mode.

De televisie ziet er natuurlijk prachtig uit met zijn ultra dunne scherm maar het is wel gemakkelijk om met twee te zijn om hem te installeren.

De magic remote van LG is iets waar je niet meer zonder kan eens je het gewoon bent en natuurlijk kwa smart support is deze televisie helemaal up to date.

Zeker een aanrader.

Pluspunten

• Gaming
  • Looks
  • Kwaliteit

Minpunten

• Zwaar

j*******************@g******** 15-10-2021

De LG OLED55C16LA: first-in-class, maar nét niet perfect.

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Na twee weken de LG OLED55C16LA getest te hebben, denk ik dat deze televisie een sterke aanrader is voor iedereen die houdt van haarfijne beeldkwaliteit en scherp contrast, maar ook de best mogelijke gaming ervaring wil beleven.

Beeldkwaliteit

Komende van een andere TV die al een erg goeie beeldkwaliteit heeft, is er toch een duidelijk verschil op te merken. Tekst is duidelijk leesbaar en scherp, zwart is écht zwart, waardoor er ook een oeverloos contrast lijkt te bestaan. Een gevolg van het betere contrast is dat ook de kleuren beter naar voren komen. Vooral content in 4K met HDR krijgt hierdoor een gevoelige sprong voorwaarts wat beeldkwaliteit betreft: alles is haarscherp, helder, kleurrijk en contrastvol.

Een ander belangrijk punt is de motion smoothing en de motion interpolation van de C1. Terwijl mijn vorige TV duidelijk smearing begon te vertonen aan hogere refreshrates, is dat bij de C1 helemaal niet het geval. Ook is het mogelijk om de motion interpolation met gradaties te veranderen of zelfs helemaal uit te schakelen, een handige functie voor filmliefhebbers die liever niet het ‘soap opera effect’ willen zien.

Er is ook een duidelijk verschil merkbaar qua kijkhoeken. Het beeld begon al meteen te verkleuren bij mijn vorige TV indien er niet recht op gekeken werd. De gebruikte OLED-technologie is hier een duidelijke sprong voorwaarts: ook vanuit andere zitplaatsen dan onze sofa is het mogelijk om volledig te genieten van een volwaardige kijkervaring.

Bij een OLED TV is er altijd het gevaar voor burn-in, maar ik vermoed dat bij normaal gebruik geen probleem zou mogen vormen. Er zijn standaard een aantal beschermingsmechanismes geactiveerd die ervoor moeten zorgen dat er nooit te lang één beeld zichtbaar is, wat het risico op burn-in sterk vermindert.

Filmmaker mode

Ook de 'Filmmaker mode' die LG toegevoegd heeft aan haar recente televisiemodellen is meer dan de moeite waard, omdat het betekent dat er niet steeds opnieuw settings veranderd moeten worden als je een film op de best mogelijke manier wil bekijken (door bv. motion smoothing, sharpening filters, e.d. af te zetten). Qua gebruiksgemak is dit een hele stap vooruit voor filmliefhebbers. Het enige minpunt qua beeldkwaliteit is het feit dat de HDR geen breed bereik heeft en het scherm ook een relatief lage helderheid heeft. Deze TV ziet er het beste uit in donkere ruimtes. Al moet daarbij natuurlijk ook gezegd worden dat zelfs de beste TV niet optimaal zal presteren wanneer de zon er rechtstreeks op schijnt.

Geluidskwaliteit

Iets waar ik nog het meeste door verrast werd, is het feit dat de C1 een bovengemiddelde geluidskwaliteit heeft. Normaal kijken we steeds TV met een home theater setup, maar omdat onze versterker tijdelijk buiten werking was hebben we een week met de TV-speakers gekeken. Uiteraard zijn de TV-speakers geen vervanging voor een toegewijd geluidssysteem, maar de ingebouwde speakers klonken niet schel en hadden zelfs een milde bas. Ook is het mogelijk om in de settings een heleboel aspecten van de geluidskwaliteit te veranderen, en een setting die ik bijzonder interessant vond was de AI Sound Pro functie. Een AI speelt eigenlijk voor equalizer naargelang de content die bekeken wordt, en in mijn ervaring deed die dat enorm goed.

Gaming

Maar het aspect waar de LG C1 nog het beste mee kan uitpakken, is de brede waaier aan gaming functies waarmee de TV uitgerust is. De LG C1 komt met maar liefst 3 HDMI 2.1 poorten, een ware luxe voor iedere gameliefhebber die erin geslaagd is om nieuwe console of nieuwe grafische kaart op de kop te tikken. Dit betekent ook dat de LG C1 zonder enig probleem gebruik kan maken van functies zoals 120hz modus, maar ook VRR-ondersteuning en HDR-ondersteuning. Het lijkt misschien een detail, maar het is bijzonder behulpzaam om niet steeds opnieuw HDMI-kabels te moeten veranderen wanneer er op een andere console gespeeld wordt. Bij mijn weten zijn er momenteel geen TVs op de markt die deze combinatie van sterke beeldkwaliteit en quasi alle mogelijke gaming-functies kunnen benaderen. Het enige wat er momenteel ontbreekt, is Dolby Vision.

Gebruiksgemak en Design

Zoals elke smart TV heeft de C1 een eigen operating system, in dit geval webOS. Hier bevindt zich volgens mij het grootste minpunt aan deze televisie. De snelheid van webOS is ondermaats voor een televisie in de prijsklasse van de C1. Het OS doet wat het moet doen, maar het vertraagt regelmatig, hapert soms, en is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. De instellingsmenu’s zijn ook niet altijd even duidelijk en zijn ook niet altijd even gemakkelijk bereikbaar. Uiteindelijk wend het wel, maar misschien zou het beter zijn mocht LG overschakelen naar een meer toegankelijke UI of overschakelen naar een meer ‘standaard’ Android TV OS. Veel apps ontbreken ook uit de LG app store.
Een ander minpunt is de ‘magic remote’ die met de TV meegeleverd wordt, die nogal goedkoop aanvoelt en gemaakt is uit glossy plastic dat bijna meteen krassen begint te vertonen.
Ondanks die kritieken, blijft de C1 een gemakkelijk te gebruiken televisie met een prachtig design. Een van de zaken die me het meest bevielen aan het design, is het feit dat wanneer de bijgeleverde steunvoet gebruikt wordt, alle kabels meteen verstopt zitten achter de TV. Dat bespaarde me een heleboel kabelmanagement, zonder dat onze leefruimte er plots slordig uitziet. Onze uitvoering was ook in een mooi zilver, een tijdloze kleur die in quasi elk interieur gemakkelijk een plek kan vinden.

Daarom geef ik deze TV een solide 9/10: een echte aanrader voor iedereen die een TV wil met eersteklasse beeldkwaliteit en eersteklasse gaming-functies. Nét niet perfect.

Pluspunten

• Scherp contrast, heldere kleuren
  • Goeie motion interpolation
  • 120 Hz en VRR-ondersteuning werken naadloos
  • Mooi design
  • AI Sound Pro functie

Minpunten

• HDR kan beter
  • webOS is te beperkt voor 2021
  • 'Magic remote' voelt goedkoop aan

j***************@h********** 14-10-2021

Een super tv

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Dit tv toestel heeft een haarscherp beeld en de game modus is zeer goed.
Het menu is zeer duidelijk en de HDMI 2.1 zijn super snel met een HDMI kabel 2.1 de overdracht gaat zeer vlot .
Geluid is super voor film en games .

Pluspunten

• Beeldkwaliteit subliem
  • Game mode zeer goed

Minpunten

• Geluid voor tv mode
  • Toetsenbord geen enter knop bij nl modus

kevinDS 04-10-2021

Net geen perfecte TV, maar meer dan zijn prijs waard!

DESIGN:
Wat dit model betreft is het design interessant. De frame is verbluffend dun, maar de voet waar deze op staat neemt wel langs achter veel plaats in. dit wilt zegen dat de tv maar minstens 21cm ver van de muur komt te staan. Je zou denken dat je de voet zou kunnen verwijderen om de tv minimalistisch aan de muur te hangen, maar de design van de tv maakt dit heel onpraktisch. de frame van de tv is minder dan een halve centimeter dun, maar het bakje achter de tv zelf (waar alle onderdelen en geluidsboxen in zitten) is 4,5cm breed. dit wilt zeggen dat indien je deze aan de muur zou hechten, een flinterdun scherm 4,5cm van de muur zou zweven.

Gelukkig is LG hierop voorbereid. Deze tv komt voornamelijk in 2 gelijkaardige varianten voor. de G16 en de C16. De G-serie (gallery) is specifiek gemaakt om aan de muur de monteren, de C-serie (zie hier) is specifiek gemaakt voor op een voet te staan. Zelf heb ik beiden kunnen uitproberen, beiden zijn dan ook quasi identiek op gebied van beeldkwaliteit. qua geluidskwaliteit is deze ietsje beter.

Het formaat is een 65inch. nu groter beeld is niet altijd beter. het word aangeraden om 3,5 - 4m te behouden tussen bank en tv voor de beste kijkervaring. voor een afstand van 3m of minder, raad ik eerder de 55inch variant aan.

Beeldkwaliteit
Het beeldkwaliteit is verbluffend. de LG OLED technologie kan elke pixel apart besturen, en uitzetten. Dit resulteert in een ontzettend diep zwart, zonder achter-belichting. het voordeel is een ongeëvenaard contrast. normaal gezien komt dit bij OLED technologie vaak ten koste van een goede helderheid. De tv kan heel donker worden, maar niet zeer licht. Dit probleem heeft LG opgelost met zijn nieuwe OLED C/G 16 reeks.

een ander voordeel van deze OLED technologie, is dat het beeld perfect zichtbaar blijft vanuit elke invalshoek. het nadeel is wel dat buitenlicht (van een raam tov de tv) zwaar reflecteert. OLED tv's werken het beste in donkere ruimtes. indien je vaak overdag tv kijkt, en heel veel lichtinval hebt dat je niet kan verduisteren, zou ik deze tv niet aanraden.

Het kwaliteit van het beeld zelf is verbluffend. Ook al zit je recht voor het scherm, lijkt het beeldkwaliteit perfect. je lijkt haast zelf in het beeld zelf te zitten. daarnaast geniet deze tv ook van en Filmmaker mode, dat het beeldkwaliteit op maat van de media zelf afstemt.

GELUID
Het geluidskwaliteit is ietsje minder, maar dat verbaasde me niet. Veel moet je niet verwachten van een flatscreen tv. dit valt makkelijk op te lossen met luidsprekers, die je kunt aansluiten via bluetooth, of HDMI ARC. Persoonlijk maakte ik gebruik van de tv zonder externe luidsprekers. Het geluid valt wel mee, maar of en toe is dialoog wat minder verstaanbaar.

GEBRUIKSGEMAK
De tv maakt gebruik van het webOS besturingssysteem. Het is best gebruiksvriendelijk, meeste apps zijn al voorgeinstalleerd, en de afstandsbediening heeft alle nodige sneltoetsen. Daarbij is de cursor bij de afstandbediening zelf een groot pluspunt. Je kunt ook de tv besturen met stembediening or de LG ThinQ app. Zelf vond ik de stembesturing niet ideaal, maar misschien moet ik daar nog wat aan wennen.

Een groot pluspunt van de tv, is dat je het geluid kunt doorverbinden naar je bluetooth headset. Dit gezegd zijnde moet je deze verbinding via je smartpohone instellen, Dit werkt enkel met Andriod. Hellaas heb ik hier dus met mijn IOS toestel geen gebruik van kunnen maken.

Een ander minpunt is de limitaties van het besturingssysteem. omwille van de nieuwe update bij WebOS zelf, is het onmogelijk om via de netwerkinstellingen een VPN te installeren. Een DNS voor je IP adres invoeren lijkt niet mogelijk. Dit wilt zeggen dat indien je zou willen gebruik maken van een VPN om het streaming aanbod buiten je eigen land te bekijken, zit je met deze tv helaas vast.

ALGEMEEN
Ondanks een paar minieme minpunten is dit een fantastische tv voor de huidige prijs. Het beeldkwaliteit is subliem, het menu gebruiksvriendelijk. Bovendien heb je 2 modellen die specifiek gemaakt zijn voor op een voet te staan (zie hier) of eentje om aan de muur te monteren (G16). Het geluidskwaliteit is acceptabel, maar kan makkelijk worden verholpen met een speaker. Indien je gebruik maakt van een Android smartphone zal je ook van extra opties weten te genieten, maar ook met een IOS smartphone kun je de tv besturen.

Pluspunten

• haarscherpe beeldkwaliteit, diepe contrasten
  • gebruiksvriendelijk, pointerbediening
  • goed beeld vanuit elke invalshoek
  • flinterdun schermdesign
  • accurate kleurweergave

Minpunten

• scherm reflecteert licht
  • geluid niet optimaal
  • design voet creëert grote afstand met muur
  • kan geen VPN installeren/DSN ingeven
  • smartphone besturing werkt minder met iOS

Stefanie 03-10-2021

Strakke televisie met super beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Deze OLED televisie overtreft al onze verwachtingen.

Design
Gezien dit een OLED televisie is, is het design super strak. Het scherm is slechts enkele millimeter dik en ook de omlijsting rond het scherm is slechts één centimeter. Wij kijken vanop 3,5 meter afstand televisie en deze 65” televisie is naar onze mening ideaal en zeker niet te groot.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is voor ons ongezien. Kleuren worden heel mooi weergegeven en zwart is ook echt zwart. Het beeld is haarscherp dankzij de 4K resolutie. De beeldkwaliteit komt helemaal tot zijn recht als je ook effectief 4K beeldmateriaal bekijkt. Direct zonlicht of veel licht in de ruimte zorgt ervoor dat de TV wat last heeft van reflectie op het scherm dus het is af te raden om de televisie bijvoorbeeld net naast een raam te zetten. Verder is de helderheid goed en hebben we nooit echt de indruk gehad dat de helderheid te laag was bij veel licht. De televisie heeft een grote kijkhoek waardoor het beeld in elke woonkamer volledig tot z’n recht zal komen.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed maar verwacht geen heuse cinema ervaring. De televisie kan uiteraard ook aangesloten worden op bijvoorbeeld een soundbar.

Magic Remote
Het toestel wordt geleverd met een Magic Remote. Via deze afstandsbediening kan je zeer makkelijk navigeren door alle menu’s doordat je niet door alle items hoeft te gaan met behulp van pijltjestoetsen maar je kan gewoon de cursor op het scherm gebruiken! Ook zijn er op de afstandsbediening een aantal sneltoetsen voor streaming diensten zoals Netflix en Disney+ waardoor je niet onnodig door menu’s hoeft te navigeren. Onze kids van 3 en 5 jaar vinden zo ook zeer makkelijk hun weg naar hun favoriete content!
De televisie is verder ook super snel in het laden van applicaties en content. Wij maken vaak gebruik van de Netflix app en deze start in een oogwenk op.

Conclusie
Wij zijn super tevreden van dit toestel en willen niet meer terug naar onze oude televisie!

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Magic Remote
  • Strak design

Minpunten

• Geluid kan beter
  • Reflectie bij veel lichtinval

Ivar 03-10-2021

Zeer degelijke televisie

Geschreven voor: LG OLED65C16LA

Als eerste viel natuurlijk de grootte van de doos op waarin de televisie geleverd wordt. Bij televisies vanaf deze grootte moet je al bijna beginnen nadenken hoe je ze veilig naar een verdieping of een hoger gelegen appartement krijgt. Bij het uitpakken is toch een zekere handigheid nodig en zeker aan te raden met 2 personen. Om de televisie op een juiste manier geïnstalleerd te krijgen zit er een korte handleiding bij hoe je met het uiterst dunne scherm moet omgaan. Want dat is natuurlijk het volgende opvallende punt van deze Oled creaties, simpelweg een glazen plaat met onderaan een verdikking voor de elektronica, aansluitingen en bevestiging voor de voet.

De eerste maal opstarten gaat vanzelf, even snel de nodige instellingen zoals taal, land, wifi-netwerk en dergelijke doorlopen. En voor je het weet ben je tv aan het kijken.

Dan valt uiteraard voor de eerste maal de gigantisch goede beeldkwaliteit op. De 4K resolutie geeft werkelijk een zeer scherp en zuiver beeld weer. In combinatie met de OLED technologie die geen achtergrondverlichting nodig heeft, zijn het contrast en de diepe zwarttinten ongeëvenaard. Maar ook de kleuren zijn zeer mooi. Door middel van de verschillende beeldinstellingen kan de weergave gekozen worden naar eigen smaak. Deze kan ook volledig aangepast worden. Het scherm heeft wel een nadeel dat het niet echt goed presteert in lichte ruimten. In een kamer waar er overdag veel zonlicht binnenkomt is er toch veel weerspiegeling te zien op de zwarte stukken. Om overdag deftig naar een film te zien is er zeker verduistering nodig. In een donkere ruimte is er verder niets op aan te merken.

Het geluid valt nog best mee, maar zoals bij elke flatscreen tv moet er hier niet teveel van verwacht worden. Er is wel een surround functie waar zeker mee te leven valt. Maar om een televisie in deze klasse echt tot zijn recht te laten komen is een externe luidspreker wel echt een must. Dit kan evengoed een Bluetooth speaker zijn, deze zijn trouwens zeer gemakkelijk te connecteren. Luidsprekers kunnen aangesloten worden via Bluetooth, optische kabel of HDMI ARC.

Voor een smart tv zit er echt wel alles op. Een heel vernieuwd besturingssysteem met de meest gebruikte applicaties al voorgeïnstalleerd. Verder is het heel makkelijk om bij LG een account aan te maken en dan kunnen er andere applicaties geïnstalleerd worden. Alles gaat heel intuïtief.

Voor standaard gebruik is de tv best wel gebruiksvriendelijk, voor personen die zich van al de functies niet teveel aantrekken. De Smart remote projecteert bij gebruik een cursor op het scherm waarmee je in de menu’s en de applicaties alles kan aanklikken.
Indien je echter in het menu op zoek moet gaan om bepaalde functie’s aan of uit te zetten, dan kan je wel even op zoek zijn. Er zitten allerlei stroombesparingsfuncties op die voor een aangenaam gebruik best uitgeschakeld worden. Timers die de tv automatisch uitschakelen, lichtbesparingsfunctie, enz…

Kortom een zeer degelijke televisie met uitzonderlijk goede beeldkwaliteit. Rekening houden met het formaat, maar daar kies je voor natuurlijk. Voor de gemiddelde gebruiker misschien iets teveel functies in een moeilijk menu weggestoken. En rekening houden met de prijs is het om gewoon simpel tv te kijken wel iets te hoog gegrepen. Op een scherm als dit kijk je vooral veel films, natuurdocumentaires, series, enz...

Pluspunten

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Magic remote met cursor
  • Zwarttinten en contrast
  • Prachtig design

Minpunten

• Weerspiegeling in lichte ruimten
  • te uitgebreid menu

Karel 10-06-2021

Prachtig betrouwbaar toestel

Korte bevinding
Een TV met prachtige beeldkwaliteit, ook het geluid van het toestel is meer dan oké. Daarnaast beschikt het toestel over alle apps die je nodig hebt om jouw favoriete serie, film of clip te vinden.

Meer in detail

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van het toestel is erg goed. Zoals je van een OLED TV mag verwachten zijn de kleuren en het contrast op het toestel prachtig. Net zoals ze beloven is ook zwart echt zwart. Ook bij het kijken naar niet 4K-origineel materiaal mer je dat dit heel mooi wordt weergeven, hier levert het toestel mooi resultaat. De kijkhoek van het toestel is enorm groot. Er zijn verschillende modussen om de beeldkwaliteit weer te geven, in het begin switch je weleens maar na een tijdje merk je dat de standaard weergave heel mooi beeld geeft en de meerwaarde van het switchen soms wat uitblijft. Dit toestel is ook uitermate geschikt om te gamen, het beeld wordt erg vloeiend weergegeven.

Geluidskwaliteit
Bij de meeste hedendaagse tv's is de geluidskwaliteit slecht en een grote teleurstelling. Uiteraard kan je het niet vergelijken met een aparte soundbar maar standaard is het meer dan acceptabel. Het toestel werd zowel gebruikt voor films, series, muziek luisteren en gamen en voor alle onderdelen is het geluid goed.

LG WebOS
De software die op het toestel draait is aangenaam en intuïtief opgebouwd. Je kan handig met de afstandsbediening door het menu je weg vinden. De muisaanwijzer bewegen door het menu met de handige afstandsbediening is snel bij het typen van tekst. Soms moet je wel even op een toets drukken om deze functie te heractiveren.
De apps die LG aanbiedt zijn enorm gevarieerd, je kan er de standaard apps van Youtube, Netflix, Disney+, ... allemaal op vinden maar er zijn ook andere apps voor meer gevorderd gebruik zoals Plex. De apps installeren en gebruiken gaat goed. Ik ondervond amper problemen/fouten met Apps, een hoge betrouwbaarheid is altijd goed.
De spraakbediening is naar mijn bevinden van iets mindere kwaliteit. Hij zoekt niet altijd de juiste zoektermen of soms duurt het erg lang vooraleer je een zoekresultaat krijgt.
Het internet is erg stabiel, zowel bekabeld als draadloos.

Design
Zelfs wanneer het toestel uit staat krijg je vaak positieve opmerkingen over het design. De voet van het toestel is mooi en de dikte van het paneel is ongeloofwaardig dun. De uitsparing voor kabels aan de achterkant is handig al mocht dit voor mij nog wat breder om meer dikke kabels in weg te werken. Vanaf de voorkant/zijkant zijn de kabels amper te zien.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • Software en apps
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Prijs blijft toch wel hoog voor een tv

Kevin Bas 09-06-2021

Extreem goed beeld en een echte eyecatcher in je huis!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Voor mij was dit de eerste keer dat ik een OLED tv kon bekijken, en het verschil met mijn vorige tv was dan ook fenomenaal! Het begint al met het prachtige design van de tv, de dunne rand en de superstrakke voet waar hij op staat, echt een eyecatcher in huis.

Maar waar het om draait is natuurlijk het beeld en geluid. Wat mij over dat laatste opviel, was dat er best wel goed geluid komt uit deze tv , iets wat ik niet gewoon was van eerdere "platte" tv's. Maar toch geef ik de voorkeur om het geluid via mijn AV-receiver te sturen, dat geluid kan je met geen enkele tv bereiken.

Over het beeld dan, toch het belangrijkste uiteindelijk... Het beeld is superscherp, met heel rijke en levendige kleuren, veel contrast en echt zwart! Er zijn een heel aantal beeldmodi in te stellen, de ene al wat beter dan de andere, maar dat is voor een groot stuk ook persoonlijke smaak. Er zit er maar 1 tussen die zwaar tegenvalt, en dat is de sportmodus. De kleuren zijn dan echt overdreven fel! Maar dit is een fenomeen dat me bij andere tv's ook al is opgevallen. Het meest gebruik ik de gewone standaardmodus, daarbij komen over het algemeen de meeste beelden al heel goed tot hun recht. De filmmaker modus is ook wel aan te raden om de beelden echt te zien zoals ze door de makers bedoelt zijn, maar doe dit wel in een ruimte die donker genoeg is, want het beeld valt dan wat donker uit.
Hierbij komen we ook uit bij een ander minpunt, de tv komt wat minder tot z'n recht in een ruimte met veel daglicht, je hebt dan behoorlijk veel last van reflectie. De kijkhoek daarentegen is altijd goed, vanuit alle hoeken kan je het beeld erg duidelijk zien.
Wat betreft gamen, gebruik dan zeker de beeldmodus "game optimizer"! Ik kan niet goed uitleggen hoe het precies komt, maar dit voegt toch wel een extra dimensie toe aan je games, het lijkt soms of je er midden in zit.

De tv werkt verder heel vlot, ik heb geen haperingen vastgesteld, de menu's zijn duidelijk en het navigeren er door gaat makkelijk. Er zijn heel wat apps voorgeïnstalleerd en deze werken allemaal zoals het hoort. Tegenvaller is wel dat er geen ondersteuning is voor Google Assistent.

De afstandsbediening ligt goed in de hand, het is een zogenaamde "magic remote", die werkt met een soort muisaanwijzer door met je afstandsbediening in de lucht te bewegen. Ik ben er niet meteen fan van en schakel meestal over naar de gewone navigatieknoppen, maar het is een kwestie van wennen en persoonlijke voorkeur. De afstandsbediening instellen als universele afstandsbediening voor je andere apparaten (decoder, receiver, ...) heeft me wel al wat kopzorgen bezorgd. Ik slaag er tot op heden nog niet in om dit zo ingesteld te krijgen zoals met mijn oude tv.
Er is ook stembesturing voorzien via een knop op de afstandsbediening, maar daar heb ik toch nog wat moeite mee. Mits wat oefening om de commando's goed uit te spreken, lukt dit wel. Al vind ik het een beetje overbodig omdat je meestal toch met de afstandsbediening vrij snel de juiste handelingen kan uitvoeren.

Als coclusie kan ik stellen dat deze tv echt wel superieure kwaliteit levert, de kleine minpuntjes wegen absoluut niet op tegen al het moois dat je te zien krijgt! De prijs is natuurlijk wat hoger, maar je krijgt er veel voor terug.

Pluspunten

• Extreem goed beeld
  • Goed geluid
  • Heel mooi design(met strakke voet)
  • gebruiksvriendelijke en snelle bediening
  • uitstekende game-prestaties

Minpunten

• moeilijk instellen universele afstandsbediening
  • reflectie bij daglicht

h************@t********* 22-05-2021

Beter kijkplezier!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Leuke ontmoeting met Oled technologie. Heel wat beter dan, vooral scherper beeld, huidig toestel. Heel scherp beeld, heel helder ook door de scherminstellingen waaruit je kunt kiezen. Beetje jammer wel van de reflectie bij schuin zicht, ook de scherpte lijdt hier een beetje onder. Wel heel goede zwarttinten. De kwaliteit van het geluid op het toestel zelf is heel behoorlijk tot goed. Zo'n toestel verdient echter een externe geluidsbron, zo komt het geheel beter tot zijn recht ; zelf gebruik ik een 5.1 surround. Dan is het echt genieten van wat je ziet. De smart functies zijn niet echt mijn ding maar ze werken zeker vlot. Wifi verbinding ging wat minder vlot, maar dit kan uiteraard ook aan je netwerk liggen. Duidelijke menu's die je vlug wegwijs maken in de vele mogelijkheden van dit toestel, en de afstandsbediening werkt heel vlotjes. Enkel het energielabel valt wat tegen maar is blijkbaar bij alle merken een teer punt. Kortweg, zeker een aanrader voor wie houdt van scherpe beelden/mooi contrast en gebruiksgemak. Zou er wel eentje aan de muur willen.

Pluspunten

• Scherpte
  • contrast
  • beeldinstellingen

Minpunten

• geluid is zozo
  • energieverbruik

vdd 21-05-2021

Toppertje, maar daar betaal je voor!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

De LG OLED55C16LA is de nieuwe introductie in Oled technologie voor 2021.
In de testperiode die ik mocht doorbrengen met deze Oled tv van LG heb ik deze dan vooral vergeleken met mijn eigen Oled tv van 3 jaar oud, met een eerste generatie Oled scherm.
Ikzelf bezit een Oled tv van een concurrerend merk, maar gezien het enkel LG is die Oled schermen kan produceren komt het scherm zelf dus van dezelfde fabrikant als deze 55C16LA.

Beeldkwaliteit
"Out of the box", komt de tv met de beeldkwaliteit ingesteld op de ECO-modus.
Dit valt snel aan te passen met enkele klikken naar FILMAKER-modus wat meteen de tv tot zijn complete recht laat komen. Ik heb nog maar weinig tv's gehad die zo weinig aanpassingen in de instellingen nodig hadden om meteen zo'n correcte kleurweergave te geven.

Voor ik de verschillen tussen de 2 Oled tv's van verschillende generaties ga bespreken, wil ik nog aangeven dat deze technologie over de absolute top van beeldkwaliteit/zwartwaarden/contrast/brede kijkhoeken/... beschikt en niet te vergelijken valt met tv's met LCD/LED/Plasma/QLED -scherm technologie. Wat betreft de verschillen tussen Oled en andere types van beeldschermen, deze zal ik hier niet aanhalen, want ze zijn reeds veelvuldig besproken in andere reviews.

Zonder meetaparatuur kan ik persoonlijk wel stellen dat de maximale helderheid en kleur intensiteit bij de LG OLED55C16LA er sterk op vooruit is gegaan. Side by side vergelijken van de 2 tv's brengt dit duidelijk aan het licht (excuse the pun).
Met hun lagere maximale helderheid, hebben Oled schermen van de vorige generatie als minpunt, dat in ruimtes met veel lichtinval het beeld minder helder is. Vooral bij het bekijken van HDR beeldmateriaal dat een donkere scene weergeeft (denk aan de gekende GOT aflevering in het laatste seizoen) waarbij zelf de max helderheid is ingesteld, is het soms moeilijk om alle details te zien.
Vergelijk die extreme situaties met het nieuwe oled paneel in de OLED55C16LA en het is meteen duidelijk dat we hier spreken over een paneel met een hogere helderheid, om meer uit de HDR beelden te halen.

Plaats de tv's elk in een andere kamer, dan zijn de verschillen in lichtopbrengst en kleur-intensiteit een pak minder opvallend. Voor een goed verlichte woonkamer kan de nieuwe generatie OLED wel tot zijn recht komen. Voor gebruik in een iets donkerdere kamer of slaapkamer zou ik persoonlijk de nood voor een upgrade naar de nieuwe generatie minder groot vinden.

Geluid
Het zijprofiel van de OLED55C16LA is zeer dun, onderaan de tv bij de voet is er wel bredere behuizing aanwezig voor alle componenten, alsook de klankkast.
We waren blij verrast met de kwaliteit van de ingebouwde speakers.
Gesprekken in films en series zijn goed te volgen, muziek is meeslepend en er is een kleine hint van bas aanwezig.
Vergelijken met een stand alone sound system kan natuurlijk niet. Maar de computer speakers die ik nog liggen had konden niet veel beter produceren dan de ingebouwde speakers van de LG.
Bij dit niveau van beeldkwaliteit hoort volgens mij een kwaliteitsvol geluidssysteem, dus bespaar niet op je installatie, want het is mogelijk dat deze niet veel beter presteert dan de ingebouwde speakers.

Bouwkwaliteit
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het beeldscherm van de tv zelf zeer dun.
Maar de voet waarop het beeldscherm rust, neemt juist wel veel plaats in.
Het steunpunt van de voet ligt achteraan het scherm, dit om een zo'n klein mogelijk zichtbaar oppervlak van de voet voor het beeldscherm te brengen.
Wat optisch zeer mooi is maar wel veel plaats laat tussen de muur en het beeldscherm
Het beeldscherm is maar liefst 22cm van de muur verwijderd, met het verste puntje van de voet 26cm.

De mooiste opstelling voor deze tv, lijkt me dan ook een vaste montage tegen de muur met een tv-beugel.

Smart TV
De LG OLED55C16LA komt met LG's eigen WebOS software.
In vegelijking met mijn Android smart tv duurde de installatie tijd van de WebOS toch wel langer.
Je moet namelijk eerst een account aanmaken bij LG alvorens hier gebruik van te kunnen maken, via de tv zelf lukte het me niet.
Hierbij moet ik wel vermelden dat dit een eenmalige procedure is.
Als je eenmaal ingelogd bent is alles wel terug te vinden voor de gebruiker.

Persoonlijk verkies ik nog altijd de Android smart tv interface van mijn eigen tv.
De hele ervaring voelt intuïtiever aan, zoals iedere Android smartphone.
De eerste setup gebeurd gewoon via je Android smartphone, die maak connectie met je tv en je bent meteen ingelogd in je google account.
Waarna je eigen apps (indien beschikbaar op de tv) worden gedownload.

Bij de OLED55C16LA lijkt de app store minder progamma's te bevatten.
De meest gebruikte apps vind je natuurlijk wel terug, maar gebruik je meer specifieke app's dan kun je best eens de lijst bekijken voor ondersteunde apps op de LG website.
Zo zit er bijvoorbeeld geen ingebouwde Google Chromecast in de LG, wat ervoor zorgde dat ik niet van mijn Telenet app kon casten rechtstreeks naar de tv, wat wel lukt naar mijn Android Oled.
App's zoals Netflix, Youtube, Plex, Disney+, Apple TV, Spotify... zijn wel te installeren, waardoor het mogelijk is om rechtstreeks te casten naar de tv eens de respectievelijke app is ingesteld.

De afstandsbediening die je fysiek als "laserpointer" kan gebruiken om te navigeren door de menu's is handig, maar persoonlijk vind ik mezelf toch al snel overschakelen naar de standaard navigatieknoppen uit gemak. Voor mij is deze dus eerder een gimmick, net zoals de stembesturing trouwens.

Prijs
Een grote factor in het aankopen van een tv is natuurlijk ook de prijs.
In het algemeen is het moeilijk om een Oled tv te bekomen onder de €1000.
Hoewel de vorige generatie Oled's nu wel die richting uitgaan met de introductie van deze nieuwe 2021 panelen.

Is het zijn geld waard?
Heb je reeds een Oled LG tv of een tv met een Oled scherm (wat dus ook een LG scherm heeft) dan zou ik persoonlijk de stap naar de nieuwe modellen niet zetten gezien de huidige marktprijzen.

Bezit je nog geen Oled tv en denk je de stap te maken? In mijn opinie, zeker doen.
Eens je een Oled tv bezit is iedere andere tv in vergelijking minder indrukwekkend.
Hierbij brengt de nieuwe generatie zoals deze LG OLED55C16LA een betere schermkwaliteit met zich mee, maar ook jarenlange ondersteuning op vlak van software en updates.
Terwijl dit bij de vorige generaties in de toekomst snel zal worden afgebouwd.

• Contrast
  • Zwartwaarden
  • Kijkhoek

Minpunten

• Prijs
  • Montagevoet

n********@g******** 19-05-2021

Prachtige OLED tv met ook degelijk geluid

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Nogmaals dank aan Keuskeurig.be dat ik deze geweldige tv een aantal weken heb mogen testen.

Mijn verwachtingen waren hoog na het lezen van de reviews van zijn voorganger de LG CX, maar nog steeds ben ik elke dag onder de indruk van al zijn pracht en werden mijn verwachtigen overtroffen met deze opvolger genaamd LG C1 of LG OLED55C16LA voluit.

• Beeldkwaliteit OLED

De beeldkwaliteit is één van deze LG zijn sterkste punten, het beeld is haarscherp tijdens 4K content, maar ook mindere content van bijvoorbeeld je provider of USB schaalt hij heel makkelijk en mooi op, waardoor het elke seconde genieten is.

Op mijn vorige tv’s wilde ik mij nogal eens storen aan een te hoog contrast of onjuiste kleurweergave, maar deze LG streeft de perfectie na en zwart is hier ook echt zwart!

Enig minpuntje vind ik de vrij lage helderheid als er veel licht is in de ruimte rond de tv, maar met een aantal aanpassingen in de tv is dit al een stuk beter dan met de standaard instellingen.

Een pluspunt daarentegen is dat je vanuit alle hoeken van je kamer kan genieten van het prachtige scherm zonder aan kwaliteit te moeten inboeten.

Het is een strak en sober design, met een witte achterkant en flinterdun scherm, niet dun, maar flinterdun! Je moet het gezien hebben om te geloven. Hierdoor gaat het scherm geruisloos op in de omgeving. De bouwkwaliteit lijkt mij zeker stevig. Je kan het scherm ophangen of op een grote grijze voet plaatsen.

• Gebruiksgemak

o Installatie

Wanneer je de tv voor het eerst aanzet moet je een paar stapjes doorlopen die zichzelf uitwijzen. In een paar minuten kan je aan de slag met je favoriete serie!

o Menu

Deze is simpel en intuïtief, zoals in mijn ogen een menu hoort te zijn. Je zult snel de opties terugvinden die je zoekt en er wordt vaak omschreven waarvoor deze opties dienen. Dit vind ik zeker een meerwaarde.

o Stembesturing

Tegenwoordig komen er meer en meer apparaten op de markt die je met de stem kan besturen, de ene doet dat al beter dan de andere. Na het gebruiken van deze tv kan ik concluderen dat LG ook dit op punt heeft, dit is echt een verademing om niet telkens elke letter te moeten typen, maar je kan gewoon zoeken naar de serie/film die je wilt met behulp van je stem.

o Afstandsbediening

Deze ligt goed in de hand en heeft een handige functie waarmee je een druk op de knop een cursor op je scherm krijgt. Dit is samen met de stembesturing een hele aangename manier om snel(ler) door de menu’s heen te gaan. Je kan de gevoeligheid van deze cursor makkelijk aanpassen als je wat trager of sneller wilt kunnen bewegen.

• Geluidskwaliteit

Het geluid is zoals bij de meeste tv’s niet het belangrijkste en ook niet altijd goed te noemen. Als je een tv koopt in dit budget, heb je waarschijnlijk nog wel wat ruimte om er een homecinema bij te kopen om optimaal te kunnen genieten van je thuiscinema. In vergelijking met mijn vorige tv’s vind ik het geluid eigenlijk wel goed. Voorheen moest ik regelmatig het geluid lager of hoger zetten naar gelang er muziek werd gespeeld of wanneer er veel dialogen waren. Dit heb ik bij deze LG nooit moeten doen en vind ik een hele verademing! Je hebt bijv. de optie AI Sound Pro waardoor de tv zelf kan bepalen hoe het geluid het beste tot zijn recht komt, hierdoor is de muziek nooit te luid en hoor je de dialogen duidelijk!

• Smart functies
Het smartplatform werkt goed en snel en je hebt veel apps ter beschikking zoals Netflix, Apple TV, Disney+, Youtube, Amazon Prime of je kan je tv gebruiken als schilderij (dit moet je zeker eens proberen!). Met de app van LG kan je je smartphone gebruiken als controller

• Gameprestaties
De tv kan automatisch ontdekken wanneer je een game start en schakelt zo over naar de game modus waardoor integratie met G-Sync een extra meerwaarde biedt. Vooral bij snelle games zoals een shooter of FIFA zie je een echte verbetering.

Pluspunten

• Prachtig scherp beeld
  • Mooie kleurweergave
  • Strak design
  • Meer dan degelijk geluid voor een tv
  • LG Platform

Minpunten

• De lage helderheid in lichtrijke ruimtes

Roeland V. 17-05-2021

Superieur beeldkwaliteit op elk vlak

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Al een ruime tijd zie ik verschillende advertenties en reviews voorbijkomen van de nieuwste generaties van televisies. Na deze allemaal goed te hebben opgevolgd en verschillende reviews te hebben gelezen blijkt dat een OLED tv een ideale vervanger zou zijn voor mijn huidige 7 jaar oude LCD televisie.
Ik was dan ook verheugd dat ik bevestiging kreeg om één van de LG OLED topmodellen mocht uittesten.

De televisie is zo verpakt en de handleiding zo simpel dat na het bekijken van een unboxing video en het lezen van de handleiding de televisie samen met een paar extra handen in een handomdraai geplaatst en aangesloten was.

Na het opstarten en het instellen van de nodige instellingen die via het handige menu waarbij je stap per stap worden begeleid was de tv in geen tijd ingesteld.

Ik had al door veel reviews te hebben gelezen en bekeken vernomen dat de beeldkwaliteit van de LG OLED superieur is en dit kan ik alleen maar bevestigen. Via de verschillende instellingen kun je alles nadien nog naar eigen smaak beter afstellen zodanig de scherpte, helderheid, contrast en kleurweergave perfect afgesteld kan worden. Zo heb je de ultieme kijkervaring afhankelijk van wat je aan het bekijken bent. Dit vanuit bijna elke kijkhoek en met de diepste zwarttinten die kenmerkend zijn voor de LG OLED technologie.

Via de handige afstandsbediening met “cursor pointing” en stembesturing kun je vlot door de menu’s scrollen en is alles binnen handbereik. De aanwezige smart functies en streaming services werken door de quadcore processor en verschillende netwerkverbindingen naadloos.

Games komen op deze LG OLED tv ook volledig tot hun recht, dit door de superieure beeldprocessor en de “game optimizer” mode die maakt dat je 4K games op 120hz en 1ms response time via HDMI 2.1 kan spelen. Zo worden alle games feilloos weergegeven in de beste kwaliteit afhankelijk van de aangesloten console.

Als film en serie liefhebber is er een spectaculaire optie in de instellingen te vinden onder de naam “Filmmaker Mode”. Deze zorgt er namelijk voor dat films en series zo worden weergegeven zoals de regisseurs het in gedachten hadden. Hierdoor komt alles nog beter tot zijn recht en in de puurste vorm waardoor de mogelijkheden van dit LG OLED paneel eindeloos zijn.

Ik had gevraagd om de televisie te testen met een voet en via deze staander komen de verschillende geluidsinstellingen beter tot hun recht dan als je deze televisie aan de muur monteert zonder voet. De voet zorgt er namelijk voor dat het dolby geluid perfect tot bij je raakt, het geluid kun je terug via de verschillende instellingen naar eigen wens afstellen.

Afhankelijk van je voorkeur vind ik het design tijdloos en dun gemaakt dat de televisie in verschillende woonkamers perfect tot zijn recht kan komen. Zowel aan de muur waarbij de dikte een groot voordeel is, maar ook staande op een meubel is dit een prachtexemplaar.

Als besluit kan ik stellen dat deze televisie al mijn verwachtingen op alle vlakken heeft ingevuld. Mijn verwondering is telkens groot als ik deze LG OLED televisie aanzet. De beeldkwaliteit is echt superieur.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bloedsnelle processor
  • Magic Remote
  • Menu besturing is vlot en uitgebreid
  • Perfect voor gaming

Minpunten

• licht reflectie bij zonnig weer

g**********@s******** 17-05-2021

Aanrader

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Fantastische beeldkwaliteit, haarscherp en natuurlijke kleuren die via de snel te veranderen beeldmodus ook nog kan aangepast wordt aan wat je juist bekijkt.
De geluidskwaliteit is goed en kan ook weer met enkele klikken worden via de instellingen in de geluidsmodus. Het volume is voor mij meer dan voldoende.
De uitgebreide smart functies zijn via de afstandsbediening heel makkelijk en snel op te roepen en de streaming services zijn een leuke extra. Minpuntje is dat de F1 app niet werkt op dit toestel.
Het instellen van het toestel gaat heel makkelijk dankzij de goed uitgedachte menu's en de magic remote is een plezier om mee te werken. De stembesturing is een leuk dingetje, als heeft die het soms moeilijk met woorden in een andere taal.
De kids zijn helemaal weg van de gameprestaties: snelheid, scherpte, kleuren en zelfs het geluid zijn super.
Het design is heel strak, met een mooie brede voet waardoor kabels mooi verborgen zijn.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Magic Remote
  • Eenvoudig in te stellen en te bedienen
  • Geluidskwaliteit
  • Smart Functies

Dennis V. 16-05-2021

Prachtig toestel

Prachtige TV !
Deze werd zelf geinstalleerd door de mensen die hem kwamen brengen.
Qua design is de tv heel mooi , super dun als ook de omranding van de tv.
Het geluid van de TV is zuiver en duidelijk tegen een vrije muur, staat bij ons niet in een hoek van de woonkamer. Voor ons was de instelling AI-Pro de beste ervaring, zeer duidelijk en zuiver, kwam iets luider over dan de gewone standaard op hetzelfde volumenivea.
Maar wij verkiezen nog altijd een goeie surroundsysteem erbij die wij reeds hebben.

Wat wij persoonlijk zelf een beetje missen is het feit dat als je de tv op voet hebt je deze niet kan verdraaien, iets wat wij bij onze eigen tv een voorganger van deze wel kunnen. Je kan wel uit verschillende hoeken kijken naar de tv, maar dit geeft toch een kleine meerwaarde. Deze heeft ook een zeer zware voet in vergelijking met onze tv die een soort van X-voet heeft. Alsook maken wij gebruik van een surround en deze komt net wat hoger dan de onderste rand van de tv.

De beeldkwaliteit is super. Zuiver beeld , heldere kleuren. De instelling levendig is te fel qua kleuren (met bepaalde programma's zoals een natuurdocumentaire) maar de standaard setting van de TV vind ik al goed genoeg om films en dergelijke te kijken.
Verder heb je nog beeld modes cinema home ,bioscoop , filmmaker mode , wanneer op game console ook game optimizer.
De ondersteunde stream apps (Netflix , Prime video ,… ) bieden ook Dolby atmos/vision + HDR aan die echt beter beeld geven aan je films en series tijdens het streamen.
De diepe tinten zwart doen ook veel aan de ervaring want het is nu echt zwart want het zijn geen lichtgevende pixels meer.
Dus vanuit welke hoek je ook kijkt je zult genieten van je kijkervaring.
Gamen op de tv is zeer aangenaam. Lekker groot , mooi kleuren , HDR schiet automatisch aan bij ondersteunende games voor betere beeldondersteuning. Een echte aanrader.

De apps op de tv zijn superhandig. Zoals eerder vermeld bieden de apps een beter visuele ondersteuning dankzij de features van de TV. Als je de apps via bijvoorbeeld playstation afspeelt zoals ik vroeger deed heb je enkel de standaard HD beeld functie. Nu bieden de apps Dolby Atmos/Vision , HD en HDR aan.
De apps zijn bereikbaar via home screen maar dankzij het design van het TV bakje zijn er sneltoetsen naar 4 stream apps + google home en alexa. Enkel google en alexa nog niet kunnen gebruiken wegens het blijkbaar niet ondersteund word in dit land op de TV.
Er is ook stembesturing beschikbaar via de afstandsbediening maar nog niet echt nodig gehad dus persoonlijk vind ik deze overbodig.
Dankzij het bakje kan je ook met een cursor werken op de TV wat leuk en heel handig is.
Een eventueel klein minpuntje (persoonlijk voor vrouwen dan) op de remote zelf de cursor die iets wat te diep zit. Denkende aan vrouwen met lange nagels is deze moeilijker te gebruiken want door de nagel druk je op de omliggende knoppen ipv op de cursor zelf, er moet al met de nagel gewerkt worden om deze in te drukken en door de ribbels kom je vaker in scroll modus dan in het klikken.

Kort gezegd de TV is een echte aanrader voor film, serie en game fans.

Pluspunten

• beeldkwailiteit
  • kleuren
  • gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Prijs
  • Niet verdraaibare voet

Frank Nijs 16-05-2021

aangename kennismaking

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Omdat ik van plan ben dit najaar een nieuwe tv te kopen, ben k ingegaan op de vraag om deel te nemen aan het testpanel. Momenteel heb ik een 6jr oude Sony LED tv in gebruik, en ik was echt heel benieuwd om te zien wat de toegevoegde waarde is van een OLED tv tov een steengoede LED tv. Belangrijk punt: is het het prijsverschil waard? Voornaamste punt voor mij is de algehele beeldkwaliteit.
Het toestel werd thuis geleverd en uitgepakt. Alle instellingen waren snel in orde gebracht. Verbinding met de Telenet decoder en wifi was snel gemaakt, de afstandsbediening had snel de basisfuncties van de AB van die decoder geleerd en ik kon aan de slag. Ik ben niet tevreden met de basis beeldinstellingen, dus dan maar aan de slag met de handmatige instellingen. Hiermee kom je heel ver. Na een hele poos uittesten kom ik tot een bevredigend resultaat. Scherpte en helderheid zijn uitstekend. Elk detail wordt haarscherp afgebeeld. De kleurweergave is top, alhoewel moeilijk af te regelen. En jammer genoeg moet ik vaststellen dat wat bij de ene zender prima is, dat op een andere zender weer niet is. En zelfs het ene programma tegenover het andere geeft soms een wereld van verschil. Maw je wordt keihard op de fouten van de uitzending gewezen. Het enige wat me uiteindelijk niet echt goed gelukt is, is de weergave van de huidtinten. Voor mij persoonlijk laat deze LG op dit punt een steek vallen. Maar maken verschillen, dit is dus echt persoonlijk. Anderzijds zijn de zwarttinten gewoon top en contrast is ook heel goed, In de beperkte ruimte waar de tv stond, kon ik eigenlijk niet ver genoeg naar de zijkanten uitwijken, maar voor mij leek het beeld vanuit de verschillende hoeken meer dan voldoende.Ook als je er niet recht voor zit, is het beeld goed.
De geluidskwaliteit: niet veel soeps, net zoals zowat alle (flatscreen) tv's. Veel te dunnetjes. Ik sluit normaal gezien mijn tv via de decoder digitaal aan op een topkwaliteit stereo versterker en compacte speakers met subwoofer(zgn 2.1 set). Maar die set alleen kost een veelvoud van de tv, dus ik ben verwend. Het geluid van de TV alleen krijgt van mij een dikke onvoldoende, maar dat is dus relatief, want dat geldt voor mij voor elke tv. Als je investeert in een mooie dure tv, koop er dan liefst meteen een degelijk geluidssysteem bij. Het krikt de kijkbeleving compleet op.
De smartfuncties en streaming functies heb ik niet kunnen testen. Ik ben 'old school' en heb geen enkele streaming dienst in huis. Ik zou het liefst een top tv vinden zonder de smartfuncties, maar helaas... dat bestaat blijkbaar niet meer.
Het gebruiksgemak van de tv is gwoon goed. Afstandsbediening is eenvoudig maar goed. De basisfuncties van de decoder laten zich mee aansturen door de AB. De stembesturing heb ik niet gebruikt. De menu's voor de instellingen zijn duidelijk. Jammer genoeg wordt er geen gedrukte manual bijgeleverd. OK, de tv is voorzien van een helpfunctie, maar een gedrukte handleiding is handiger, zeker als je niet meer van de jongsten bent. Voor de afstandsbediening is dan wel een manual bijgeleverd.
Het design van het toestel is AF. Het eerste wat in ons opkwam was: dit is een pracht van een toestel. Die zou wat design betreft mogen blijven. Flinterdun scherm, aan de onderkant dikker omwille van de electronica, zeer elegante voet aan de voorkant. Aan de achterkant en uit het gezicht stevig en dikker. Mooi zo. Meer dan voldoende aansluitingen, enkele aan de zijkant en enkele aan de achterkant. Met een dongle voor alle aansluitingen zou het nog beter zijn, want die kan je volledig wegwerken in de kast met een enkele dunne kabel naar de tv. Vermoedelijk zal dit bij de duurdere LG's wel inbegrepen zijn, maar deze heeft het niet.
Conclusie: zou ik deze tv kopen aan de gemiddelde verkoopprijs van €1800 ? Vrij zeker niet. Ondanks de uitgebreide pogingen om het beeld voor de volle 100% naar onze smaak te krijgen is dit niet gelukt voor de huidskleur. Die laat te wensen over. Het beeld is verder keihard, knal in het gezicht. Ik houd van een zachtere kijkervaring zoals ik die bij bv Sony ervaar. Anderzijds heb ik bijna een 3D ervaring als ik naar een film kijk. Het lijkt wel of de personages elk moment uit het toestel zullen stappen. Zo levensecht komt alles over. Het design heeft ons volledig kunnen overtuigen.
Al bij al toch een toestel dat vele mensen zal aanspreken. Het was een eerder aangename kennismaking met het merk. De duurzaamheid zal nog moeten blijken. Daarvoor is de testperiode te kort

Pluspunten

• design
  • aansluitingen
  • bedieningsgemak
  • duidelijke menu's

Minpunten

• keihard beeld
  • geluid
  • geen gedrukte manual bijgevoegd

Nathalie 16-05-2021

Perfecte Gaming TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

De OLED TV’s staan erom bekend dat ze bij de top behoren op het vlak van gaming TV’s. Ik heb gedurende deze testperiode me dan ook vooral op het gaming aspect toegespitst.

Ik ben zelf in het bezit van zijn 3 jaar ouder broertje en heb dus al wat ervaring met LG. De beeldkwaliteit is er dan ook op vooruit gegaan met zeer warme en intense kleuren. De beelden zijn haarscherp in 4K en zwart is bij deze LG ook effectief zwart. Het enige nadeel waar ik tijdens het gamen dan wel op bots, is dat het beeld bij een meer donkere game zeer moeilijk te zien is wanneer je deze overdag speelt in een zeer lichte ruimte. Wanneer je echter in een donkere kamer speelt, ervaar je geen problemen.

Wat deze TV ook zo bijzonder maakt is dat, eender vanuit welke hoek je kijkt naar de TV, het beeld niet vervormt, ook niet als je vlak naast de TV staat.
Het design geeft niet veel verschil met zijn 3 jaar oudere broer alhoewel ik wel heb moeten wennen aan de witte achterkant. Het geeft wel als voordeel dat ik beduidend meer licht in de ruimte had doordat de witte achterkant het licht weerkaatste terwijl bij de oudere versies de zwarte achterkant het licht gewoon absorbeert.

Het geluid is misschien 1 van de aspecten waar LG wat minder in scoort. Het geluid is zeker degelijk, zelfs goed te noemen. Maar als je naast een prachtig beeld, ook graag het optimale uit het geluid wil halen, zal een soundbar een goede oplossing zijn. Voor de modale kijker of de gamer die vooral een hoofdtelefoon gebruikt, is de ingebouwde speaker ruimschoots voldoende en biedt deze naast het standaard geluid, ook nog enkele andere modi zoals AI geluid, bioscoop, sport, Heldere Stem Pro, muziek en Game Optimizer.

Deze LG werkt met een nieuw type afstandsbediening (magic remote) die gebruiksvriendelijk is, de stembesturing liep wat stroever bij mij maar dit zal eerder aan mijn accent liggen. Samen met de magic remote is er ook een aangepast platform, de webOS 6.0 ThinQ AI. Het nieuwe home-menu is even wennen maar na een 2-tal weken had ik het al aardig onder de knie. Al de bekendste streamingdiensten zijn hierin opgenomen: Netflix, Youtube, Disney+, Apple TV, Prime Video, Spotify. Je kan daarnaast ook je eigen toestellen ermee verbinden. Het menu is zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk en geeft wat meer uitleg bij elk onderdeel. Op deze manier hoef je niet telkens de gebruiksaanwijzing erbij te nemen als je iets wil aanpassen.

Net zoals bij de oudere versies, heb je terug de keuze tussen verschillende beelmodi. Een nieuwe voor de gamers onder ons, is de Game Optimizer die je nog kan aanpassen naar eigen wens.
Voor de gamers is deze TV trouwens het neusje van de zalm. Met 4 2.1 HDMI-uitgangen en 120 Hz speel je zonder probleem al de next-gen games op performance mode. Ik heb enkele van de next gen games getest die de performance mode ondersteunen en je merkt dat deze tv dit zonder probleem aankan. Het beeld haperde niet en de beelden gingen vlotjes in elkaar over.

Een ander nieuwe beeldmodus is de filmmaker modus. Dit is een modus die de regisseurs in het leven geroepen hebben omdat ze films op de manier willen tonen zoals ze bedoelt zijn, dus niet met aangepaste frame rates en kleuren. Wat mij opviel was dat dit terug een redelijk donker beeld gaf, waardoor kijken naar een spannende film gedurende de dag in een verlichte kamer niet meteen mogelijk was. Wat dan weer als voordeel is dat de film meer tot zijn recht zal komen in een donkere kamer en het schrikgehalte een pak hoger zal liggen.

Naast deze nieuwe beeldmodi, hebben we nog levendig, standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Expert (heldere ruimte) en Expert (donkere ruimte). Voor elk wat wils en het is even zoeken welke voor jouw het beste past. Zeker als je weet dat je deze nog verder kan aanpassen naar eigen wens. Voor mij persoonlijk was de Expert (heldere ruimte) de beste en mooiste optie.

Pluspunten

• 1,2 HDMI
  • Haarscherpe kleuren
  • 120 HZ

Minpunten

• Donkere games moeilijk zichtbaar in lichte ruimte

Bart S 12-05-2021

Het neusje van de zalm

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

In de tienjarige loopbaan van mijn oude 42” plasmatelevisie ben ik niet vaak in de verleiding gekomen om deze te vervangen. De voordelen die me destijds voor plasma lieten kiezen in plaats van LCD, zijn nog steeds actueel; zelfs vandaag kunnen de meeste LCD en (Q)LED televisies nauwelijks tippen aan de manier waarop plasma diepe zwartwaarden, levendige kleuren en vloeiende beelden ten berde brengt. Eigenschappen die ik niet zomaar wil opofferen voor een groter scherm en hogere resolutie.

Dankzij Kieskeurig heb ik echter de kans gekregen om deze LG OLED55C16LA uit te testen. Wordt dit het toestel dat mijn dierbare plasma van de troon weet te stoten?

Design
Het toestel maakt een ontzagwekkende eerste indruk: het overgrote deel van het paneel is immers slechts enkele millimeters dik, beschikt over een zeer smalle rand en schreeuwt high-tech. Onderaan is het toestel iets dieper, om plaats te maken voor de elektronica en aansluitingen. Wanneer je het scherm aan de muur zou hangen, betekent dit wel dat het dunne paneel een vijftal centimeter van de muur zal zweven, in plaats van er vlak tegen. In ons geval staat het toestel op een tv-meubel. Hoewel de brede, metalen voet iets te breed is voor het meubel, vormt dit geen probleem aangezien het gewicht vanuit het midden over de gehele voet verdeeld wordt. Veel andere recente tv’s steunen op 2 smalle pootjes aan weerszijden, waardoor ze simpelweg niet op ons smalle meubel zouden passen. De voet is echter wel vrij laag, waardoor het plaatsen van een soundbar moeilijk wordt zonder het scherm te blokkeren.
Een (voor ons) leuk detail is dat de achterkant van het toestel wit is: ideaal wanneer je de televisie zo moet plaatsen dat de acherkant vanuit bepaalde hoeken nog zichtbaar is. Dit geeft een veel frissere indruk dan het typische zwart.
De stroomkabel is wel aan de korte kant, en niet vervangbaar zonder het toestel open te schroeven. Wie de televisie bv. aan een draaibare muurbeugel wil hangen, zorgt maar best dat hij een stopcontact voorziet dichtbij de beugel.

Beeldkwaliteit
Woorden schieten eigenlijk tekort om de beeldkwaliteit te beschrijven, deze overtreft zelfs mijn hooggespannen verwachtingen. Het contrast is met niets te vergelijken, van inktzwarte schaduwpartijen tot highlights die werkelijk van het scherm lijken te spatten. Doordat bij OLED elke pixel zijn eigen lichtbron is (i.t.t. LED/QLED, dat met backlights werkt), kunnen vooral die kleine heldere details bijzonder scherp weergegeven worden. Denk hierbij aan glinsterende sneeuw, een sterrenhemel, reflecties in in ogen, … Het contrast is werkelijk buitenaards. Na een side-by-side vergelijking met dezelfde beelden op beide toestellen werd pijnlijk duidelijk dat er geen weg terug is: the future is OLED.
Eén van de aspecten die me eerder deed twijfelen aan OLED, is dat ik wel eens las dat deze toestellen moeite hadden met weergeven van heldere beelden in vergelijking met bv. LED of QLED, waardoor OLED niet zo geschikt zou zijn voor gebruik overdag of in heldere ruimtes. Dit was ook één van mijn voornaamste ergernissen aan mijn oude plasmatoestel, dat overdag vrijwel onbruikbaar is. Na deze testperiode kan ik met volle vertrouwen stellen dat deze vrees ongegrond was: zelfs in een zonovergoten woonkamer met kamerhoge ramen gaf deze tv een zeer aangenaam en helder beeld, ook bij donkere scènes. De coating op het scherm slaagt er goed in om reflecties te verduisteren, al zou ik niet aanraden het toestel recht tegenover een raam te plaatsen.
De kijkhoeken zijn onverslaanbaar: waar je bij een oude CRT of plasma al eens wat ‘ghosting’ kreeg bij scherpe hoeken (door reflecties in de dikke glaslaag) blijven scherpte, kleuren en contrast bewaard onder elke hoek.
Het toestel detecteert automatisch wanneer je al dan niet naar HDR beelden kijkt, en past hierbij de geschikte beeldmodi toe. Voor HDR gaat mijn voorkeur uit naar ‘Cinema Home’, een Dolby Vision preset die een diep contrast en uitstekende kleurweergave levert, zonder hierbij over the top te gaan. Een minpuntje is wel dat ondertitels bij HDR soms zelfs iets té helder worden weergegeven; dit kan nogal vervelend zijn wanneer je in een donkere kamer tv kijkt. De Disney+ app geeft de optie om de kleur, transparantie, etc. van de ondertitels in te stellen: dit is veel zachter voor de ogen en een feature die zeker naar andere apps geport mag worden.
Voor non-HDR zou ik de modi ‘Levendig’ en ‘Sport’ eerder vermijden, tenzij je houdt van overgesatureerde kleuren, overdreven frame smoothing en tv kijkt met de zonnebril.
‘Filmmaker’ mode is dan weer zowat het tegenovergestelde: deze modus werd in het leven geroepen om films weer te geven zoals ze door de makers bedoeld zijn. Hierbij worden zowat alle fancy ‘post-processing technieken’ van het toestel uitgeschakeld. Het resultaat is op het eerste zicht nogal donker en flets ten opzichte van de andere modi: blijkt dat de makers ook bedoeld hadden dat je hun films in een verduisterde kamer kijkt. Mijn voorkeur gaat uit naar de ‘isf Expert’ profielen, waarbij je het onderscheid kan maken tussen een heldere en donkere ruimte. Deze modi bieden quasi dezelfde natuurgetrouwe kleurweergave en contrast als ‘Filmmaker’ mode, maar geven iets meer ruimte om de beeldinstelling aan te passen naar je omgeving en voorkeuren.

Geluid
Ook het geluid overtreft verrassend genoeg mijn verwachtingen. Toegegeven, die lagen niet al te hoog: de gestroomlijnde behuizing biedt immers niet veel plaats voor uit de kluiten gewassen speakers. Toch biedt deze televisie een helder geluid met een hintje bas. Vooral de ‘AI pro’ modus biedt een iets voller en ruimtelijker geluid. Niet te vergelijken met een degelijke soundbar of surround set, maar best degelijk voor een televisietoestel. In sommige gevallen lijkt de

Smart functies
De televisie beschikt over een behoorlijk aantal SmartTV snufjes: zo is er ondersteuning voor een groot aantal streaming platformen (Netflix, Disney+, Streamz, Amazon Prime, Rakuten, YouTube, …). Helaas heb ik een aantal keer mogen ondervinden dat de Netflix en vooral Disney+ apps crashten tijdens het bekijken van een film. Tijdens de testperiode werd wel een update aangeboden voor de Netflix app die inderdaad de stabiliteit lijkt verbeterd te hebben. Hopelijk gebeurt hetzelfde voor de Disney+ app. Desondanks was mijn ervaring met deze streaming apps vloeiender en stabieler dan op mijn Proximus tv decoder. Ik miste echter wel een ingebouwde Chromecast om content vanaf mijn smartphone te kunnen streamen zonder hiervoor een HDMI-poort te moeten innemen.

Gebruiksgemak
Over het algemeen zijn de menu’s vrij duidelijk, al moet je zoals bij elk nieuw toestel soms even zoeken naar de instelling die je nodig hebt. Zo zitten een aantal settings verborgen achter de optie ‘Ondersteuning’, waarvan het icoontje dan ook nog eens een mannetje met headset is. Het duurde iets langer dan ik graag zou toegeven voor ik besefte dat dit een menu met opties was, en geen shortcut naar de hulplijn van LG.
De afstandsbediening is vrij compact en ligt goed in de hand. Je kan door de menu’s navigeren met oldschool up/down/left/right-knoppen, met het scroll-wiel of door simpelweg met de afstandsbediening naar het scherm te wijzen. Onderaan de afstandsbediening bevinden zich een aantal shortcuts naar streaming apps: zelfs vanuit stand-by kan je hiermee je gewenste app binnen enkele seconden starten. Via het Home-scherm krijg je snel een overzicht van de beschikbare ingangen en apps, en kan je switchen in een flits.
Een leuk extraatje is dat de televisie automatisch herkent welke apparaten aan de verschillende ingangen verbonden zijn, zo hoef je dit zelf niet te onthouden of in te stellen.
Beschikbare updates worden je aangeboden bij het opstarten van het toestel. Wanneer je toestemt met de update, wordt deze in de achtergrond gedownloadt en toegepast wanneer je de televisie de volgende keer opnieuw opstart. App-updates worden eveneens aangeboden bij het starten van een app, je kan hier kiezen om de update meteen uit te voeren of de app te starten zonder update.

Gaming
De OLED C1 detecteert automatisch wanneer je een game start en schakelt dan over op een toegewijde game modus. Deze modus is ietwat vergelijkbaar met ‘Filmmaker’ mode, in die zin dat een aantal post-processing snufjes worden uitgeschakeld om zo de input lag minimaal te houden. Dankzij de 4 HDMI 2.1 poorten, biedt het toestel ondersteuning voor de nieuwste snufjes, waaronder VRR & G-Sync. In combinatie met mijn Nvidia RTX videokaart zorgt voor een bijzonder vloeiend beeld zonder screen tearing, zelfs bij onregelmatige framerates.

Kortom, een pracht van een toestel!

Pluspunten

• Zwartwaarden
  • Microcontrast
  • Vlotte interface, apps starten snel
  • Witte achterkant
  • Kijkhoeken

Minpunten

• Streaming apps enkele keren gecrasht
  • Vrij korte, vaste stroomkabel
  • Geen Chromecast ingebouwd