Meestgestelde vragen op Kieskeurig.nl

Hieronder vind je de antwoorden op verschillende vragen over reviews, beoordelingen, vragen en antwoorden, je profiel en foutmeldingen. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan ons contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.

Kopen via Kieskeurig.nl

Waarom kan ik niets meer kopen via Kieskeurig.nl?
Tot 1 maart 2016 was bestellen via Kieskeurig.nl mogelijk bij deelnemende webshops. Maar omdat wij het belangrijk vinden ons te focussen op de kern van Kieskeurig.nl - het zijn van een onafhankelijke en betrouwbare productvergelijker - hebben wij besloten onze Checkout-activiteiten (het winkelmandje) te staken. Rechtstreeks bij ons bestellen is dus niet meer mogelijk, maar bestellen kan uiteraard nog gewoon op de vertrouwde manier bij al onze aangesloten webshops. Heb je hier vragen over? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.

Vragen over reviews

Op welke manier waarborgt Kieskeurig.nl dat de reviews betrouwbaar en kwalitatief zijn?
Kieskeurig.nl beoordeelt iedere winkel- en productreview, vraag en antwoord binnen 24 uur aan de hand van diverse beoordelingselementen. Dit gebeurt niet automatisch, maar door echte mensen.
Deze beoordelingselementen zorgen ervoor dat een review betrouwbaar is en waarde toevoegt voor andere consumenten. Kieskeurig.nl kan ervoor kiezen om een review niet te plaatsen wanneer deze niet aan de beoordelingselementen voldoet. Wil je meer lezen over de controle van reviews? Klik dan hier en bekijk het filmpje >>
Op welke kwaliteitseisen worden winkel- en productreviews gecontroleerd?
Bij de beoordeling van alle reviews gelden de volgende kwaliteitseisen:
- Berichten moeten voldoende gemotiveerd zijn
- De inhoud en afzender van de review moeten betrouwbaar zijn, hier hebben we verschillende checks voor (zoals gebruikt ip-adres, gebruikersnaam en e-mailadres)
- Het bericht moet volledig zijn
- Er staan geen persoonlijke (e-mail)adressen en/of telefoonnummers in
- Geen beledigende en/of aanstootgevende taal in het bericht
Wie controleert de winkel- en productreviews?
Bij Kieskeurig.nl werkt een speciaal team van moderators, contentmedewerkers en shopsupport-medewerkers die alle winkel- en productreviews, vragen en antwoorden controleren.
Wanneer wordt mijn winkel- of productreview geplaatst?
Wanneer je een review schrijft, wordt deze direct op Kieskeurig.nl geplaatst bij de desbetreffende webwinkel of het desbetreffende product. Maar je beoordelingscijfer telt pas mee in het gemiddelde beoordelingscijfer wanneer je review is gecontroleerd door Kieskeurig.nl. We controleren je review aan de hand van verschillende beoordelingselementen.
Waarom is mijn review niet geplaatst?
Wanneer jouw review niet geplaatst is, voldoet hij niet aan onze kwaliteitseisen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je niet duidelijk genoeg hebt omschreven waarom je het product of de webwinkel een bepaalde score hebt gegeven. Je krijgt van ons een e-mail met de precieze reden waarom we de review hebben afgekeurd, zodat je makkelijker een review kunt indienen die wel aan onze eisen voldoet.
Hoe kan ik melding maken van een review die niet aan de regels voldoet?
Alle reviews worden één voor één gelezen en beoordeeld aan de hand van onze kwaliteitseisen.
Kom je toch een review tegen die volgens jou niet aan de kwaliteitseisen voldoet of verdenk je fraude? Help ons dan en stuur deze review door via het contactformulier op www.kieskeurig.nl/contact.
De review zal dan nogmaals gecontroleerd worden.
Hoe kan ik in contact komen met een bezoeker die een review heeft geplaatst?
Niet: Kieskeurig.nl mag wegens privacyredenen geen adresgegevens van reviewers aan derden verstrekken. Heb je toch een dringende vraag? Dan kun je wel een reactie plaatsen bij de review.
Wat zijn Best Reviewed producten op Kieskeurig.nl?
Iedere maand worden er diverse producten op Kieskeurig.nl benoemd tot ‘Best Reviewed’.
Ze krijgen dit predicaat wanneer ze onder andere hebben voldaan aan de volgende criteria:
- In de afgelopen maand moeten ten minste 3 reviews bij dit product zijn geplaatst.
- Het product moet nog door minimaal 2 winkels op Kieskeurig worden verkocht.
- Het product moet een minimale gemiddelde beoordeling hebben van 8 in de afgelopen maand.
- Vervolgens telt het aantal reviews over de afgelopen maand mee om te bepalen welk product binnen een productgroep de titel Best Reviewed krijgt.

Review toevoegen, wijzingen, verwijderen

Hoe kan ik een productreview schrijven?
Je kunt een productreview schrijven door naar het desbetreffende product te gaan en dan naar het kopje ‘reviews’ te navigeren. Daar kun je op de button ‘Plaats een review’ klikken.
Hoe kan ik een winkelreview schrijven?
Je kunt een winkelreview schrijven door op de desbetreffende webwinkel te klikken in het winkeloverzicht. In deze lijst zoek je de webwinkel op en klik je op de button ‘Winkel beoordelen'.
Het lukt me niet om een review te plaatsen
Het kan zijn dat je niet alle verplichte velden hebt ingevuld. Heb je dat wel gedaan maar lukt het je desondanks nog steeds niet om een review te schrijven? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Kan ik mijn product- of webwinkelreview wijzigen?
Nee, je kunt je review niet zelf wijzigen. Wil je er toch iets aan veranderen? Vul dan het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.
Hoe kan ik mijn review verwijderen?
Nee, het is niet mogelijk om je review te verwijderen. Soms komt het voor dat je een probleem hebt ervaren die uiteindelijk opgelost is door een winkel of fabrikant. Wanneer dit probleem is opgelost, kan de review nog steeds relevant zijn voor andere consumenten. Wil je echt niet dat je review op Kieskeurig.nl blijft staan, dan kun je het contactformulier invullen op www.kieskeurig.nl/contact. Vermeld hierin duidelijk je gebruikersnaam en het e-mailadres waarmee je de review geplaatst hebt. Vertel ook waarom je wilt dat de review verwijderd wordt.
Mijn review is niet door Kieskeurig.nl geplaatst, wat moet ik doen?
Wanneer je review, vraag of antwoord niet geplaatst wordt, is de kans groot dat deze niet voldoet aan de kwaliteitseisen die Kieskeurig.nl stelt. Zo kan het bijvoorbeeld dat je post of opmerking onvolledig is of dat er aanstootgevende taal in staat.
We sturen je een e-mail met daarin de precieze reden waarom jouw bericht niet geplaatst is. Aan de hand hiervan kun je dan een nieuwe review schrijven.
Wanneer staat mijn webwinkel- of productreview online?
Zowel je winkel- als je productreview wordt gelijk op de website geplaatst. De review wordt binnen 24 uur gecontroleerd door Kieskeurig.nl. We kunnen er dan voor kiezen om de review niet te plaatsen, waarna deze van de website verwijderd wordt. Je beoordelingscijfer telt pas mee in het gemiddelde beoordelingscijfer wanneer je review is gecontroleerd door Kieskeurig.nl.
Mijn review is afgekeurd vanwege onvoldoende motivatie. Wat houdt dan in?
Een review helpt mensen de juiste productkeuze te maken of om te kiezen voor een webwinkel waar zij hun product willen bestellen. Hoe beter de onderbouwing van jouw review, hoe meer bezoekers er aan hebben. Dit betekent niet dat je een lange review moet schrijven, maar juist dat je uitlegt waaróm je een bepaald cijfer gegeven hebt. Wanneer dat laatste in je review niet duidelijk is, laten we je dat weten, zodat je een betere review kunt schrijven.

Reviews van andere partijen

Waarom zie ik reviews van andere partijen op Kieskeurig.nl?
Op Kieskeurig.nl willen wij je helpen wanneer je een bepaald product wilt kopen. Dat doen we door het tonen van betrouwbare prijs- en productinformatie. Ook gecontroleerde reviews kunnen daarbij helpen. Vandaar dat we, naast consumentenreviews, ook reviews van andere partijen tonen. Dat zijn bijvoorbeeld expertreviews van o.a. ANWB en BesteProduct.nl en reviews afkomstig van bijvoorbeeld bazaarvoice.com (een dienst die voor grote merken reviews verzamelt).
Wie controleert de reviews van andere partijen?
Kieskeurig.nl toont alleen maar betrouwbare reviews. Voordat we gaan samenwerken met een andere partij, bekijken en bespreken we het reviewproces dan ook uitvoerig. Pas wanneer deze partij aan onze controle-eisen, plaatsen we de reviews door. Afhankelijk van de technische mogelijkheden ligt de controle van de reviews bij de partij waarmee we samenwerken of bij ons.
Hoe betrouwbaar zijn de reviews van andere partijen?
Kieskeurig.nl werkt pas samen met een andere reviewpartij wanneer deze partij voldoet aan onze controle-eisen. Zo willen we bijvoorbeeld geen reviews van partijen die een beloning in het vooruitzicht stellen voor het schrijven van reviews.
Tellen de reviews van andere partijen ook mee in de reviewscore?
Nee. De reviewscore is alleen gebaseerd op reviews die geschreven zijn op Kieskeurig.nl of via het Kieskeurig.nl reviewsysteem dat gebruikt wordt op websites van aangesloten partijen.
Hoe herken ik de reviews van andere partijen?
Op de reviewpagina bij een product wordt duidelijk aangegeven of het gaat om een expertreview, een consumentenreview via een andere partij of een eigen consumentenreview.

Vragen over de beoordeling

Waar is het beoordelingscijfer van producten op gebaseerd?
Het beoordelingscijfer van een product is het gemiddelde van alle productbeoordelingen vanuit de door Kieskeurig.nl goedgekeurde productreviews. De cijfers in nog niet goedgekeurde reviews tellen nog niet mee voor het beoordelingscijfer.
Waar is het beoordelingscijfer van webwinkels op gebaseerd?
Het cijfer dat getoond wordt in de winkelvergelijker is het gemiddelde cijfer vanuit de goedgekeurde reviews van consumenten.

Predicaten en awards

Wat betekenen de predicaten Beste koop en Beste uit de test van de Consumentenbond?
Op Kieskeurig.nl tonen we naast ons eigen Best Reviewed-predicaat nog meer predicaten, zoals Beste koop en Beste uit de test van de Consumentenbond. Deze tonen we om je nog beter te helpen bij het doen van een (online) aankoop. De Consumentenbond kent zijn predicaten toe aan producten of diensten die de hoogste resultaten behalen in de vergelijkende testen en analyses van de Consumentenbond. De producten die het predicaat 'Beste uit de test' hebben gekregen, zijn de producten die volgens de Consumentenbond de beste kwaliteit hebben. Producten met het predicaat 'Beste koop' hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding.
EISA Awards
EISA staat voor de Europese Imaging and Sound Association en bestaat uit ruim 50 vakmedia uit Europa, de VS en Australië. Productexperts van websites en magazines testen producten en de best geteste producten maken kans op een EISA Award.

Voordat een product genomineerd kan worden, moet het aan een aantal eisen voldoen. Het product mag niet ouder zijn dan een jaar. Minstens 5 leden van de EISA moeten het product getest hebben en het product moet binnen drie maanden na het bekend worden van de awards verkrijgbaar zijn voor consumenten. Als de nominaties bekend zijn, gaan de EISA leden in beraad en worden de winnaars van de best geteste producten gekozen.

De EISA bestaat uit 6 verschillende expertgroepen, waarin redacteuren en testers van de aangesloten publicaties zitten. De expertgroepen zijn Hifi, Photo, Home Theatre Audio, Home Theatre Display & Video, In Car Audio en Mobile Devices.

Profiel

Moet ik inloggen op Kieskeurig.nl?
Je kunt de website gewoon bezoeken als je niet ingelogd bent.
Ook wanneer je een winkel- of productreview wilt plaatsen, heb je geen account nodig. Voor het opslaan van je favoriete producten en het geven van een reactie heb je wél een account nodig.
Hoe maak ik een account aan?
Op Kieskeurig.nl klik je bovenaan de pagina op 'Login'. Hier klik je vervolgens op het tabje Registreren.
Hoe kan ik mijn account beheren?
Ga naar Kieskeurig.nl en klik op inloggen. Klik vervolgens op je account en je kunt je account beheren.
Kan ik mijn weergavenaam aanpassen?
De weergavenaam is de naam waarmee je reviews schrijft. Deze kun je aanpassen in je profiel. Kieskeurig.nl kan gebruikersnamen weigeren/aanpassen wanneer ze naar ons oordeel inbreuk maken op de rechten van anderen en/of op een andere manier onrechtmatig of ongewenst zijn.
Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?
Helaas kun je zelf je e-mailadres niet wijzigen. Wil je een wijziging doorgeven, stuur dan een e-mail naar info@kieskeurig.nl.
Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?
Ga naar Kieskeurig.nl en klik op inloggen. Daar vind je een link: Wachtwoord vergeten. Vul je e-mailadres in; je krijgt een mailtje met instructies om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Ik kan niet inloggen
Controleer of je account is geactiveerd met de activatie-mail die je hebt ontvangen op het door jou ingevoerde e-mailadres. Kun je na het activeren van je account toch niet inloggen? Neem dan contact op met info@kieskeurig.nl.
Hoe verwijder ik mijn account?
Je kunt zelf niet je account verwijderen. Neem voor het verwijderen van je account contact op met info@kieskeurig.nl.
Is mijn voor- en achternaam zichtbaar voor anderen?
Je voor- en achternaam zijn niet zichtbaar voor andere bezoekers van Kieskeurig.nl. Alleen je weergavenaam is zichtbaar. Je kunt deze weergavenaam eventueel aanpassen in je profiel.
Ik heb een account aangemaakt, maar geen e-mail ontvangen
Controleer ook de reclame- en/of spamfolder in je e-mailaccount. Het kan zijn dat de e-mail daarin terecht komt. Zo niet, probeer dan het account nogmaals aan te maken of kies voor de optie Wachtwoord vergeten.
Het lukt mij niet om een account aan te maken
Heb je problemen bij het aanmaken van een nieuw account? Neem dan contact op met info@kieskeurig.nl.
De activatie-link werkt niet
Wanneer de link om je account te activeren niet werkt, kun je contact opnemen met info@kieskeurig.nl. We helpen je dan zo snel mogelijk verder.

Foutmeldingen en verbeteringen

Mijn activeringslink voor het inloggen geeft een foutmelding
Het kan voorkomen dat je een foutmelding krijgt wanneer je op de activeringslink klikt die je per e-mail krijgt toegestuurd. Meestal is je account wel geactiveerd en kun je hierna gewoon inloggen. Lukt het inloggen toch niet? Vul dan ons contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact. Dan lossen we het voor je op.
Ik krijg een foutmelding op Kieskeurig.nl?
Het kan gebeuren dat je terechtkomt op een 404-pagina van Kieskeurig.nl. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vul het contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact en we proberen het zo snel mogelijk op te lossen.
Een specificatie van een product klopt niet. Waar kan ik dit melden?
Het kan gebeuren dat een specificatie van een product niet klopt. We vinden het erg fijn als je dit doorgeeft, zodat we het kunnen aanpassen. Je kunt zulke onjuiste specificaties doorgeven via het contactformulierop www.kieskeurig.nl/contact. Wij zullen dan de specificatie controleren en indien nodig aanpassen.
Waar kan ik mijn suggesties en verbeterpunten voor Kieskeurig.nl melden?
Kieskeurig.nl staat altijd open voor suggesties en verbeterpunten van haar bezoekers. Vul ons contactformulier in op www.kieskeurig.nl/contact.

Retourneren

Hoe lang kan ik een product retour sturen?
Je hebt altijd recht op een zichttermijn van 14 dagen.
Hoe kan ik mijn bestelling retour sturen?
Volg altijd de retourprocedure zoals die vermeld staat op de website van de winkel.
Zijn er kosten verbonden aan het retour sturen van een product?
Of je al dan niet kosten moet betalen, is afhankelijk van de webshop. Ook de hoogte van een eventueel te betalen bedrag hangt af van de webwinkel. Kijk hiervoor op de site van de webshop.

Garantie

Welke soorten garanties zijn er?
Iedere consument heeft altijd recht op de wettelijke garantie. Dit wil zeggen dat het aangeschafte product goed moet zijn en, bij normaal gebruik, een bepaalde tijd meegaat. Hoelang deze garantieperiode is, hangt af van het soort product. Een wasmachine moet bijvoorbeeld langer meegaan dan een mp3-speler. Naast de wettelijke garantie bestaat er ook nog fabrieksgarantie. De fabrikant geeft je bijvoorbeeld 5 jaar garantie als je 5 producten van hetzelfde merk aanschaft. Deze garantie geldt bovenop de wettelijke garantie. Wanneer je aanspraak wilt maken op je fabrieksgarantie, kun je contact opnemen met de fabrikant. Garantie kun je ook bijkopen, denk hierbij aan een extra jaar garantie. Dit noemen we de bijkoopgarantie. De kan gegeven worden vanuit de fabrikant, maar ook vanuit de winkel. Voor een fabrieksgarantie of bijkoopgarantie van een fabrikant kun je terecht bij de fabrikant zelf. Voor vragen over de wettelijke garantieregeling en de bijkoopgarantie via de winkel kun je contact opnemen met de betreffende webshop.
Welke garantievoorwaarden zijn van toepassing op mijn product?
Op ieder product zit wettelijke garantie. Het kan ook zijn dat de fabrikant naast deze wettelijke garantie nog fabrieksgarantie geeft. Bij aankoop van een product is het altijd duidelijk als er fabrieksgarantie op zit (denk hierbij aan bijvoorbeeld een garantiebewijs). Voor vragen over de wettelijke garantieregeling kun je contact opnemen met de betreffende webshop. Voor vragen over de fabrieksgarantie, neem je contact op met de fabrikant.
Mijn product is defect, geldt mijn garantie nog?
Dit verschilt per product en per situatie. Hoelang heb je het product al in bezit? Is het product normaal gebruikt? Wat voor soort product is het? Van welk merk is het? Van een product mag je volgens de wettelijke garantie verwachten dat het bij normaal gebruik een bepaalde tijd mee mag gaan. Een wasmachine hoort niet binnen een jaar kapot te zijn bijvoorbeeld. Neem bij een defect altijd contact op met de webshop. Zij zullen je verder op weg helpen.
Wie is verantwoordelijk bij schade?
Schade die is ontstaan tijdens het leveren valt onder de verantwoordelijkheid van de webshop en de vervoerder. Maar zodra je het product in ontvangst neemt en je hebt getekend, valt het product onder jouw verantwoordelijkheid. Controleer dus altijd voordat je tekent voor levering of het pakket waar je bestelling in zit geen schade heeft opgelopen tijdens het transport.
Wie is verantwoordelijk bij niet leveren?
Bij niet leveren is de webshop verantwoordelijk. Zolang je geen ontvangstbevestiging hebt getekend, ben je niet verantwoordelijk.

Banners

Waarom zie ik overal banners op Kieskeurig.nl?
Kieskeurig.nl moet je eigenlijk zien als een groot warenhuis, met als verschil dat je bij ons geen producten kunt kopen. Bij ons vergelijk je producten met elkaar, vind je betrouwbare informatie over producten en (web)shops en lees je gecontroleerde reviews over winkels en producten. Wij helpen je dus met het maken van de beste keuze. In een warenhuis worden allerlei soorten producten aangeboden en wordt er ook reclame gemaakt voor andere producten. Hier hoef je niets mee te doen, maar misschien zit er wel iets interessants bij voor jou. Op Kieskeurig.nl doen we eigenlijk precies hetzelfde, maar dan met online advertenties in de vorm van banners.
Ik ben niet geïnteresseerd in deze banners. Kunnen jullie ze niet weghalen?
Wij maken deze banners niet zelf, maar bieden hier wel de ruimte voor aan. De adverteerder ‘koopt’ deze plek voor een bepaalde periode. Met deze inkomsten kunnen wij onze website up-to-date houden en Kieskeurig.nl verder blijven ontwikkelen.
De Kieskeurig.nl banners blijven mij achtervolgen.
Je hebt net een paar producten bekeken en vergeleken op Kieskeurig.nl. Je verlaat onze website en krijgt Kieskeurig.nl banners te zien met daarin een selectie van de producten die jij zojuist hebt bekeken. Dit heet retargeting. Op deze manier proberen wij op basis van cookies onze eigen advertenties zo relevant en zo passend mogelijk voor jou te maken.
Leuk een cookie, maar wat is het precies?
EEen cookie bevat gegevens over jouw surfgedrag op Kieskeurig.nl. Het bevat geen persoonlijke gegevens en de Kieskeurig.nl banners die we laten zien, zijn op basis van de producten die jij op onze website hebt bekeken. Zeer relevant dus. Een cookie wordt voor 30 dagen opgeslagen, na 30 dagen vervalt deze weer.
Jullie verdienen aan banners, maar verdienen jullie ook aan mij?
Ons doel is om jou als bezoeker/consument zo goed mogelijk te helpen bij het doen van een aankoop. Om dit te kunnen blijven doen, hebben wij natuurlijk wel inkomsten nodig. Er werken veel mensen achter de schermen om Kieskeurig.nl up-to-date te houden en door te ontwikkelen zodat we jou nog beter kunnen helpen. Naast het ‘verkopen’ van ruimte op de website waarin je interessante aanbiedingen te zien krijgt van adverteerders, krijgen wij ook een vergoeding voor iedere bezoeker die via ons bij een webshop terecht komt. Deze vergoeding per klik ligt tussen de 0,23 cent en 0,69 cent en wordt betaald door de webshop waar jij via ons terecht komt. De vergoeding is afhankelijk van de prijs van een product.

Hoe verdient Kieskeurig.nl geld?

Banners
Op Kieskeurig.nl zie je regelmatig banners staan. Wij maken deze banners niet zelf, maar bieden hier wel de ruimte voor aan. De adverteerder ‘koopt’ deze plek voor een bepaalde periode. Met deze inkomsten kunnen wij onze website up-to-date houden en Kieskeurig.nl verder blijven ontwikkelen.
Moet een aangesloten webshop aan jullie geld betalen?
Ons doel is om jou als bezoeker/consument zo goed mogelijk te helpen bij het doen van een aankoop. Om dit te kunnen blijven doen, hebben wij natuurlijk wel inkomsten nodig. Er werken veel mensen achter de schermen om Kieskeurig.nl up-to-date te houden en door te ontwikkelen zodat we jou nog beter kunnen helpen. Naast het ‘verkopen’ van ruimte op de website waarin je interessante aanbiedingen te zien krijgt van adverteerders, krijgen wij ook een vergoeding voor iedere bezoeker die via ons bij een webshop terecht komt. Deze vergoeding per klik ligt tussen de 0,23 cent en 0,69 cent en wordt betaald door de webshop waar jij via ons terecht komt. De vergoeding is afhankelijk van de prijs van een product.