Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Optische zoom
24 x optische zoom

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 40 reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart op Kieskeurig.be.

Piduru2 29-09-2015

9,4
De FZ200, de voorganger van de FZ300 heb ik al een paar jaar in bezit en daarmee heb ik de FZ300 die ik een paar dagen in mijn bezit heb vergeleken. Over de FZ200 ben ik zeer tevreden, maar de FZ 300 is een heel ander verhaal. Na een paar dagen experimenteren en vergelijken ben ik zeer enthousiast over de 300. Filmpjes en 4K foto's maakte ik (nog) niet.
Wat meteen opvalt is de grotere, heldere zoeker. Het in de zoeker vinden en volgen van bijvoorbeeld vliegende vogels gaat veel beter en het zoekerbeeld is daarbij veel rustiger. Het scherpstellen gaat zeer veer sneller. Er kan gefotografeerd worden met aanzienlijk kortere tijden. De camera is een beetje groter en rond de 100 gram zwaarder. Betere grip. Spatwater- en stofdicht. Een oogschelp, terwijl de FZ200 die niet had.
De knoppen en wieltjes zitten op een betere plaats.
Het abusievelijk aanraken van een knop of wieltje, bijvoorbeeld het diopteriewieltje, gebeurt denk ik niet snel meer. Bij hogere resoluties is duidelijk minder ruis waar te nemen en de kleuren blijven dan beter. De camera lijkt gelijkmatiger te belichten. Handmatig scherpstellen gaat veel gemakkelijker. De stabilisatie lijkt verbeterd. Meer zoomfoto's zijn scherp. Het schermje is veel beter van kleur. Touchscreen.
Het menu is veel duidelijker, met uitleg waar een instelling voor dient.
Dit zijn mijn eerste indrukken.

els1968 03-10-2015

ik heb de FZ200 en de FZ1000, ik overweeg om mn FZ200 weg te doen en er dan een FZ300 bij te nemen, bedankt voor de review

zeevogel 05-10-2015

Hallo Piduru2,

Heb je ook ervaring met het foto's maken voor snelle vogels (bijvoorbeeld : roofvogels in de vlucht?)

En hoe is het focussen van de FZ300 ?

Piduru2 06-10-2015

Hallo Zeevogel,
Ik vergelijk enkel met de FZ200.
Het scherpstellen gaat zeer snel. Een stuk sneller dan bij de FZ200, zeker in de macrostand.
Het meebewegen met bewegende voorwerpen veroorzaakte bij het kijken door de zoeker enigszins schokkende beelden, bij de FZ 300 is het zoekerbeeld in dat geval veel rustiger. Door de grotere zoeker is het een stuk gemakkelijker een vogel in beeld te krijgen. Ervaring met het fotograferen van snelle vogels heb ik niet.

123 fotogeniek 24-10-2015

Hallo,
Is deze camera ook geschikt voor goeie macrofoto's

Math 29-10-2015

Math.
Ik zoek een camera voor natuurfoto's maar ook om gebouwen te fotograferen. Heeft de lens groothoek?

superzoom 15-11-2015

Klopt het, dat de FZ300 een low pass filter voor de sensor heeft? Dit i.t.t de FZ200 die dit filter niet heeft en daardoor wat scherpere foto's maakt met wat meer detail.
Zelf heb ik de FZ200 en overweeg de aanschaf van de FZ300. Bij de FZ300 zou dit filter geplaatst zijn te gunste van de 4K video modus. Dit zou wel de fotokwaliteit iets verminderen. Is dit merkbaar?

giel 19-11-2015

Hallo, ik twijfel tussen Fz300 en FZ1000.
Mijn vraag gaat over de autofocus. Ik heb zelf de FZ200 en die is niet snel genoeg om bv. vliegende vogels te fotograferen.
Is de autofocus snel genoeg?

zeevogel 20-11-2015

Hallo Giel,

Dat doet de Fz300 wel beter dan de FZ 1000, je kan door de 4k ook foto's nemen, en daar een foto uit halen van 8 megapixel

superzoom 24-04-2017

Alles wat een goede superzoom camera nodig heeft.

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Bijna een half jaar geleden de FZ300 aangeschaft en nog steeds erg tevreden over deze camera.

Mijns inziens terecht in 2016 uitgeroepen tot de beste superzoom camera (TIPA).

Voor ik deze camera kocht, fotografeerde ik met de FZ200 en daarvoor met spiegelreflex.
Voor mij is op dit moment de FZ300 de ideale camera met t.o.v. de FZ200 flink wat voordelen.

De FZ300 heeft een betere grip (ligt lekker in de hand), heeft een veel betere zoeker (EVF) met oogschelp en een aanzienlijk snellere focus (scherpstelling).

Deze drie verbeterde aspecten leveren veel meer rake treffers op, waardoor het erg plezierig fotograferen is met deze camera. Ook over de kwaliteit van de foto’s ben ik erg tevreden en ik deel dan ook niet de kritiek die je hier en daar hoort dat de scherpte van de foto’s te wensen over laat. Uiteraard lukt niet iedere foto maar dat overkomt je bij iedere camera. Wel is het aan te bevelen, je goed te verdiepen in de vele mogelijkheden van deze camera. Heb je die eenmaal onder de knie dan kun je, door de juiste instellingen te kiezen prachtige foto’s maken.

Door de ingebouwde wififunctionaliteit is het erg eenvoudig foto’s te delen via je smartphone of om ze over te zetten op je tablet of laptop. Wifi geeft je ook de mogelijkheid je smartphone te gebruiken als afstandsbediening.

Ook het gewicht en formaat van deze camera zorgen ervoor dat je de camera makkelijk meeneemt op reis of een lange wandeling. Het is wel geen broekzak formaat maar toch ook weer niet het forse formaat van bijvoorbeeld de FZ1000 of Fz2000 of een spiegelreflex met de nodig lenzen.

Voor het gemak die je een kleine camera geeft (broekzak formaat) en het snelle point en shoot werk heb ik op dit moment nog een kleine camera van Nikon, de P330. Toch fotografeer ik aanzienlijk meer met de FZ300 om zijn vele mogelijkheden, groot bereik en mooie foto,s.

Kort gezegd, de FZ300 is een fijne camera met erg veel mogelijkheden waarmee, als je de camera eenmaal goed kent, prachtige foto’s kunt maken.

Pluspunten

• Zeer complete camera
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Wifi
  • Touchscreen
  • Snelle focus

Minpunten

• Wel een tweede accu nodig

Lumix liefhebber 27-10-2016

Scherpte valt tegen

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Na een uitstekende ervaring met de FZ100 en vervolgens FZ200 heb ik deze opvolger aangeschaft. Daar heb ik eerlijk gezegd spijt van. De scherpte is in vergelijking met zijn broertjes ronduit slecht. Daarbij komt dat na een jaar intensief gebruik, de camera de geest heeft gegeven. Gelukkig dat er 2 jaar garantie op zit, anders had ik nu al zonder gezeten. De reparatie duurt na verwachting 4 tot 5 weken. 'k Ben blij dat ik m'n FZ200 bewaart heb, kan ik in ieder geval scherpere foto's maken. Tip: even langer doorsparen. De FZ1000 is aanmerkelijk beter.

Pluspunten

• Camera is stof en spatwaterdicht

Minpunten

• Opties schakelen terug in slechtere startpositie.
  • scherpte, pixels goed te zien bij somber weer

superzoom 27-10-2016

Beste Lumix liefhebber,

Ik kijk een beetje vreemd op na u review te hebben gelezen.

Paar vragen:

U geeft aan de voorkeur te geven aan uw FZ200 en toch gebruikt u intensief een jaar lang de FZ300!
Mijn vraag is dan ook bent u dat afgelopen jaar wel of niet tevreden geweest over de foto's?
Als u niet tevreden was waarom bent u dan toch de FZ300 blijven gebruiken?
De specificatie van de lens plus sensor zijn bij de FZ200 en FZ300 gelijk.
Hoe verklaart u dan de mindere fotokwaliteit?
Is het niet zo dat de vele verbeteringen doorgevoerd bij de FZ300 ruimschoots opwegen tegen de volgens u wat minder scherpe foto's van de FZ200?
Overigens bent u volgens mij de eerste die aangeeft dat bij u de foto's van de FZ300 minder scherp zijn dan de foto's van uw FZ200.
Misschien toch een slecht exemplaar getroffen, aangezien uw camera ook vrij snel stuk is gegaan?

Zelf heb ik de FZ100, de FZ150 en de FZ200 in bezit gehad en overweeg nu de FZ300. Vandaar mijn belangstelling.

Johan 30-10-2016

De FZ200 weigerd(e) (regelmatig) in de volledige zoomfunctie. Vandaar de aanschaf van de FZ300. Je mag er toch wel vanuit gaan dat de opvolger beter is?
De mindere fotokwaliteit heb ik oók bij professionele reviews gelezen. Die adviseren dan ook om niet de volledige 24x zoom te gebruiken, omdat dan de fotokwaliteit zichtbaar achteruit gaat.
Wat mij ook opviel is dat de kwaliteit na 100.000 clicks langzaam achteruit ging.
Ik fotografeer (freelance) bij Telegraaf en Leidsch Dagblad, dus wens toch een perfect scherpe foto.

John van Kleef 19-06-2018

Fantastisch zoombereik, degelijk, 1080p 50fps & 4K filmen

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Ik heb dit toestel gekocht bij Kamera-Express. Sowieso een hele fijne winkel met kundige medewerkers die ruim de tijd nemen om je vragen te beantwoorden. Ruime winkel en prettige sfeer. Ook zijn hun prijzen altijd mes-scherp!

Uiteraard meteen met de Lumix FZ300 camera op pad gegaan toen ik thuis kwam. Bij het terugkijken van de beelden viel mijn mond open van verbazing. Wat een kwaliteit! Zowel de foto's als film in 1080p / 50 frames als het 4K beeldmateriaal zal er erg strak en gestoken uit. De kleuren waren ook erg natuurlijk, niet overdreven maar wel mooi van saturatie en contrast. De image stabiliser werkt erg goed en met een beetje oefenen is het mogelijk om tijdens het lopen gewoon filmbeelden te schieten zonder dat het schokkerig of instabiel word. Ook is het geluid van de ingebouwde microfoontjes erg goed en helder.

Het optische zoombereik is uitzonderlijk te noemen (25-600 mm) en zelfs de digitale 'clear image zoom' stelt niet teleur. Maar het meest bijzondere is toch wel dat de ingebouwde 'vaste' lens een diaframawaarde heeft van F2.8 over het gehele bereik. Dus ook volledig ingezoomd! Dat komt de kwaliteit van zowel foto's als video's erg ten goede. Ook zorgt het voor een prachtig "Bokeh" in de foto's of filmbeelden als je een sterk ingezoomd shot maakt. Het licht-sterke objectief zorgt natuurlijk ook voor mooie opnames bij slechte(re) lichtomstandigheden.

De time-laps functie moet ik nog proberen, evenals de 4K foto functie, maar ook deze zullen ongetwijfeld goed zijn.

De Lumix FZ300 heeft tevens volledige "weather sealing" (stof- en spatwaterdicht), iets wat bij latere modellen achterwege is gebleven.

Tot dusver ben ik uitermate tevreden en tegelijkertijd verbaasd over dit prachtige kleine toestel van Panasonic, en al helemaal in deze prijsklasse. Het kan naar mijn mening concurreren met toestellen die 3x zo duur zijn. De instel mogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid, van 'vol automatisch' tot volledige handmatige instellingen van alle parameters (sluitertijd / diafragma / ISO / witbalans / etc.). Daarmee is hij geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Zelf heb ik het toestel gekocht vanwege de uitstekende filmkwaliteiten. Voor fotografie werk ik doorgaans met de Canon 1D serie fotocamera's en "L" serie objectieven. Toch stelt de Lumix FZ300 niet teleur als het op de foto's aankomt. Het enige minpuntje dat ik zou kunnen noemen is de ietwat kleine sensor die zorgt voor wat storende ruis bij waarden boven ISO 800. Niet echt een ramp, en zeker nog te filteren tijdens de nabewerking.

Ik zou dit toestel zeker aanraden aan iedereen die een veelzijdige compacte camera zoekt met volop instel-mogelijkheden. Het gemak waarmee je het toestel langdurig bij je draagt en 'schiet-klaar' hebt voor die onverwachte bijzondere momenten is geweldig. De FZ300 gaat zeker niet teleurstellen.

Pluspunten

• Zoombereik
  • Full HD 50 frames filmen
  • 4K 25 frames filmen
  • Timelaps voor fotografie en film
  • F 2.8 over gehele zoombereik

BvW 21-01-2017

Handzame camera met veel gebruikersgemak

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Deze lichtgewicht camera heeft een geweldige prijs-kwaliteit verhouding. De verschillende unieke functies (o.a. 4K video, tracking van het foto-object en 5 stabilisatoren) en de goede foto's die ook in wat donkere ruimtes goed te maken zijn, maken dat deze camera zich op meerdere vlakken onderscheid van zijn collega's.

Pluspunten

• Gebruikersgemak
  • Gewicht
  • Snelheid
  • Fotokwaliteit

Minpunten

• Rode focuslampje
  • Vormgeving

Cineast 08-01-2016
  • Product maand in bezit

9,4
Het is een toestel met een kleine sensor en dat merk je. Dus echt geen DSRL. Dit wordt gelukkig gecompenseerd door de lichtsterke lens en alle andere mogelijkheden.
Met de firmware update kan je nu achteraf scherpstellen. Videokwaliteit is fantastisch.
Snelheid is ook fantastisch. 30 foto's maken per sec en een goede selectiemogelijkheid. Zorg wel voor een snelle geheugenkaart. De vele mogelijkheden vragen wel een tijdje studie. Dus je moet het leuk vinden om je te verdiepen in al die mogelijkheden. Scherm met touchscreen is ook geweldig. Zoekertje is ook geweldig.

Carla Habets 09-01-2018

Lichtsterkte over hele zoombereik

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Afgelopen weken zijn we druk bezig geweest om uit te zoeken welke fotocamera het beste bij ons zou passen. We reizen graag en dan is het leuk om van alle bijzondere indrukken die je onderweg op doet mooie foto’s te maken. De keuze lag tussen een spiegelreflex camera Nikon D 3400 met een objektief die een lens van groothoek tot telezoomlens bevat of een bridgecamera. Naast de mogelijkheden qua techniek hebben we ook gelet op gebruiksgemak, gewicht en grootte van de camera. Op internet en you tube is veel informatie hierover te vinden. Zo kwamen we tot de conclusie dat een bridgecamera wel wat voor ons zou kunnen zijn. We hebben de Panasonic lumix dmc-fz 1000 en Panasonic lumix dmc-fz 300 met elkaar vergeleken. Deskundige uitleg van de verkoper in de winkel heeft ons geholpen om voor de Panasonic lumix dmc-fz 300 te kiezen. Met name de lichtsterkte over het hele zoombereik door de hoge kwaliteit van de lens die zorgdraagt voor zeer mooie foto’s. De camera is stof en spatwaterdicht door de rubberring afsluiting, belangrijk daar we graag trektochten maken. De camera ligt goed in de hand en is handig in gebruik, de diverse functies zijn gemakkelijk te bedienen. Kortom we zijn zeer enthousiast over de Panasonic lumix dmc-fz 300.

Pluspunten

• lichtsterkte over hele zoombereik
  • handig in gebruik

Alfred 20-02-2017

Prachtige camera met uitstekend objectief

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Prachtige camera met uitgebreide mogelijkheden. We waren eerst op zoek naar een andere camera maar hebben uiteindelijk voor deze Lumix gekozen om z'n mooie lichtsterke lens. Ook de mogelijkheid om in 4K te fotograferen ivm actie opnames sprak ons zeer aan. De camera kan video opnames maken in ACVHD De camera zal ook gebruikt worden als (2e) 4K videocamera bij live opnames.

Pluspunten

• compact
  • overzichtelijke menu structuur
  • ACVHD video mogelijk
  • intuïtieve bediening

Jacqueline 26-12-2016

Gebruiksvriendelijk en super foto's!

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Naar aanleiding van een fotoboek dat ik zag bij een collega helemaal enthousiast geraakt over deze camera. Na wat zoekwerk definitief de keuze gemaakt voor deze camera. Absoluut geen spijt! Prima prijs/kwaliteit verhouding en veel mogelijkheden met deze camera.

Pluspunten

• Compact
  • Mogelijkheden zoals een professionele camera

nienke26 30-06-2019

Veelzijdige camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Een veelzijdige camera met een goede lens en voorzien van diverse gemakken: een kantelbaar, uitklapbaar en aanraakgevoelig scherm, een goede zoeker, alle mogelijke bedieningsopties en 4K foto en videomogelijkheden.

Pluspunten

• 4K foto en video
  • groot zoom bereik
  • handzaam
  • kantelbaar scherm

Minpunten

• kleine sensor

Annika030 22-06-2019

Prima camera met veel functies

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Ik wilde een camera die goede foto’s maakt binnen en buiten. Hoefde niet veel poespas. Gewoon een goede camera die vooral gebruikt wordt op vakantie. Het toestel maakt erg mooie foto’s en video’s. Makkelijk in gebruik en een goede grip bij het fotograferen. Ideaal is de functie waarbij je kan controleren of je de camera recht in de hand hebt (belangrijk hij horizon foto’s).
Tevens heeft deze camera verschillende programma’s, touchscreen en een kantelbaar scherm.
Eerste indruk is goed en nu maar hopen dat ik veel opsteek van de cursus basis fotografies

Pluspunten

• Goede zoom
  • Goede kwaliteit foto’s
  • Lichtgewicht
  • Kantelbaar display en een zoeker
  • Goede grip

Minpunten

• Groot om mee te nemen

Sharon 21-06-2019

Fijne compacte camera die goede foto's maakt en films

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Mooie compacte camera. Zowel goede foto's als film. Veel opties. Goede zoom. Net toestel en ligt lekker in de hand.

Pluspunten

• Veel opties
  • Film

Minpunten

• Kunnen geen andere lenzen op

Stephan 11-06-2019

Prima Camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Mooie camera voor een prima prijs. Voelt robuust en kwalitatief hoogwaardig. Veel mogelijkheden om knopjes te personaliseren.

Pluspunten

• Draaibaar scherm

Minpunten

• Beetje aan de zware kant

Dick 10-06-2019

Handige camera voor diernetuinen

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Mijn vrouw had deze camera al en was erg tevreden.
Voor gebruik in een dierentuin is hij perfect met zijn goede zoom en goede kwaliteit foto's.

Beginnende fotograaf 07-06-2019

Compacte camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Lekkere lichte compacte camera. Makkelijk voor de beginnende fotograaf vanwege autostand maar ook zelf in te stellen. Gekocht bij Kamera Express Capelle ad Ijssel. Kregen er gratis 2 internetcursussen fotografie bij, leuk toch. Pas kort in bezit maar camera wijst de weg van zelf en maak mooie foto's.

Alain J. Baudrez 03-06-2019

4K mode en zoom mogelijkheden om U tegen te zeggen

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Ondanks zijn kleine sensor en beeldgrootte van 12 MP levert dit toestel foto's van uitmuntende kwaliteit af.
Dankzij zijn minimale macro afstand van 1 cm kan je zonder bijkomende kosten kennismaken met de wondere wereld van dichtbijfotografie. Aan de andere kant van het spectrum kan je met de zoom van 600mm (35mm eq) details waarnemen die met een gewone camera niet te onderscheiden waren. Zo is de 600mm zoom ideaal om aan natuurfotografie te doen.
Het toestel is ook spatwaterdicht wat in ons Belgisch weer een meerwaarde is.
De 4K mogelijkheden, zowel voor video en foto zijn voor een toestel van die prijs uitstekend.
Mogelijkheden zoals post-focus en 4K burst geven een boost aan je creativiteit.

De kleine sensor heeft natuurlijk ook zijn beperkingen. Hoge ISO waarden moet je niet verwachten. Eens boven de 800 ISO komt de ruis wel prominenter naar voor en als je een gedeelte van je foto wil uitsnijden en uitvergroten loop je ook daar snel tegen dezelfde ruisbeperking aan.

Wie dit toestel enkel aanschaft als klassieke point-and-shoot doet het toestel oneer aan. De (semi-)manuele instelmogelijkheden tillen deze bridge tot een hoger niveau, al moet je dan wel de 360 pagina tellende handleiding willen doornemen.

Al bij al ben ik heel tevreden van het toestel, dat een vaste plaats in mijn fototas heeft naast mijn DSLR.

Pluspunten

• spatwaterdicht
  • 4K mogelijkheden
  • Heel competente auto-mode
  • Macro mode

Minpunten

• Flitsshoe niet standaard
  • Prijzige extra batterij

Bert 27-05-2019

Zeer scherpe foto's

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Ik heb deze camera zaterdag gekocht en ben meteen aan het fotograferen gegaan. En mijn eerste indruk is dat dit een kwalitatief zeer goed toestel is met zeer veel mogelijkheden.
Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.

G.Ratering 25-04-2019

Fijne camera

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Dit een fijne camera erg snel en veel zoom (25-600) ligt lekker in de hand ik heb er nu 1 week mee gewerkt er zitten veel snufjes aan die nog moet uit proberen. De kwaliteit van de foto's is goed .

Pluspunten

• veel zoom
  • prijs

Minpunten

• veel tijd nodig om de camera te leren kennen

MarianS 30-03-2019

Panasonic Lumix DMC-FZ300

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Alles erop en eraan bij deze camera voor een mooie prijs. Prachtig visuele display, makkelijk te bedienen en geweldige foto’s!!

Pluspunten

• Mooie foto’s
  • Ook scherp bij inzoomen

Henk 21-03-2019

Goede prijs-kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-FZ300 zwart

Camera net gekocht, maar ben nu al erg tevreden.
Dit is mijneerste "echte" camera.
Ligt goed in de hand en is door mij, als leek, goed te bedienen.

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteit
  • Bedienimgsgemak

Minpunten

• nog niet tegen gekomen