Hercules BTP05 grijs, groen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Hercules BTP05 grijs, groen op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Goeike. 24-12-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Prachtding voor deze prijs. Goede geluidskwaliteit en mooie vormgeving.Heb em in de badkamer gezet en de buren zullen het geweten hebben.

ReyserhoveJens 06-12-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Ik heb de kans gekregen om deze box te reviewen waarvoor veel dank!

Eerst en vooral wil ik 1 ding zeggen.
Deze box is ideaal voor iemand die veel muziek luistert thuis en op gelegenheden. De batterij gaat lang mee. Hij is niet gemaakt voor iemand die hem overal naartoe wilt nemen met de fiets en een klein rugzakje!

Ik heb de box nu een aantal dagen en heb hem dagelijks uitvoerig getest, inclusief zelfs op een feest in een feestzaal en buiten.

Bouw:
Als eerste het product zelf. Ik vind het een mooie box en heb geen probleem met de openliggende vijsjes bovenaan. Het geeft een gevoel van veiligheid. Hij voelt stevig aan en ziet er niet snel vuil uit door vingerafdrukken enzo. De grill vooraan voelt uitstekend aan en het algemene aanvoelen is stevig.

De grootte van de box is een klein (of juist een 'groot') nadeeltje. Het is niet een box die je overal in je rugzak mee heen neemt. Wel is het iets wat je heel makkelijk in je auto overal heen meeneemt of in een grote rugzak wanneer je wil.

Connecteren:
Ik heb de box getest met deze apparaten:
- Samsung galaxy s3
- Apple ipad mini
- Dell XPS 15

Hij werkt goed eens hij ooit is geconnecteerd geweest. Hij doet alles automatisch en je zal nooit problemen ondervinden. Behalve bij de 1e connectie. Met mijn s3 smartphone heb ik letterlijk 5 minuten met de app zitten knoeien en proberen voor het geconnecteerd werd. Daarna heb ik nooit problemen gehad! Het connecteren gaat super.

De app:
Op mijn smartphone werkt de app perfect (android). Op mijn ipad mini daarentegen werkt de app goed, maar niet super. Daarom gebruik ik hem ook via mijn ipad zonder de app (wat trouwens perfect gaat!! De app is niet nodig..)
In de app is het wel handig werken, maar ik ben er zeker van dat dit heel subjectief is en iedereen zijn favo muziek-app al lang heeft.

Het geluid:
Thuis in de woonkamer of in de slaapkamer of in de badkamer terwijl je doucht is het geluid op 50% volume al meer dan genoeg om luidkeels mee te zingen!
Dat vind ik wel zeer goed, er is ook niets misvorming of gekraak op deze manier.
Om hem uitvoerig te testen heb ik hem op gezet op een feest van 130 mensen in een feestzaal. Natuurlijk gaat de box niet als een gek de hele zaal overstemmen en mensen op de dansvloer krijgen maar ik heb hem gezet in de hoek waar mensen rechtstaand wat stonden te drinken en praten en het was super als achtergrondmuziekje! (Geloof me als ik zeg dat 130 mensen veel lawaai maken als ze door elkaar praten, en die box deed zijn werk goed!)

Batterij:
De batterij doet het uitstekend, gebruik hem elke dag een uurtje of 2 en je zal hem niet elke week opladen! Hij gaat zelfs zolang mee dat je vergeet dat hij ooit nog moet opladen!

Value for money:
Voor zijn prijs is het een geweldige box. Ik had dit niet verwacht en ben er tevreden mee. Hij heeft natuurlijk niet alle voordelen van een box die dubbel zoveel kost!!

Conclusie:
Ik vind de box super, heb hem al veel gebruikt, en dat zal ik ook blijven doen! Hij is zijn geld zeker waard.
Bedenk natuurlijk ook bij jezelf dat het een budget box blijft, het is geen Bose van 400 euro!

Voordelen:
- Super geluid
- Hij ziet er goed uit
- Draagbaar, maar ... (zie nadeel)
- Heel goede batterij!!

Nadelen:
- Niet draagbaar (klein) genoeg om overal mee naartoe te nemen.
- Het is niet de hoogwaardige kwaliteit van een dure box.

p-touch 26-11-2013

Een beetje achtergrondinformatie
Hercules krijgt een 20-tal vermeldingen op Wikipedia, gaande van het zware transportvliegtuig C-130 over de verschillende films die gemaakt zijn, tot een figuur uit de Griekse mythologie. Ergens halverwege vind je de verwijzing naar „een bedrijf dat grafische kaarten maakt voor computers”. Dat bedrijf werd opgericht in 1982 en richtte aanvankelijk zijn pijlen op de grafische add-in kaarten. In de jaren 90 werd de concurrentie met ATI en IBM echter zo groot dat een overname door Guillemot Corporation zich opdrong. Van toen af aan werd de naam Hercules in gebruik genomen voor de lijn van geluid en video.

Als je de tools van Hercules bekijkt zou je bijna gaan wensen dat je een hedendaagse DJ was. Niet zo eentje die 20 jaar geleden geladen met CD’s en koffers de plaatselijke pub ging afspelen, maar zo eentje die vandaag de dag toekomt met zijn laptop en een mengpaneeltje waar alles vlot uit gemixt wordt. En wat de hedendaagse lijn van Hercules nu net zo leuk maakt? Alles wordt opengesteld voor het grote publiek door de aantrekkelijke prijzen, en het grote gebruiksgemak.

Mijn DJ-periode is helaas al een paar jaar achter de rug, maar als het op klank en klankkwaliteit neerkomt stel ik nog steeds hoge eisen. Of het nu een 90’s nummer is dat je laat afspelen, of een hedendaags R&B-hit, het moet goed klinken. Juist daarom is het zo leuk om deze Wireless Audio Experience (WAE) BTP05 aan de tand te voelen.

Uit de doos
Het eerste wat opvalt als we de doos openmaken (de speaker zit dan nog netjes verpakt in karton en plastiek) is de witte bovenkant en het grote handvat om de luidspreker te verplaatsen (jawel, het ding is portable!). In de doos vinden we naast de BTP05 zelf nog een stekker om de batterij op te laden, en een handleiding in zowat elke taal die je in Europa tegenkomt. Op de doos staat vermeld dat het toestel speciaal voor Android voorzien is, en dat blijkt ook als je de QR-code probeert in te scannen met een Apple-toestel, want deze reageert niet. Met een Android-toestel zal je waarschijnlijk wel doorgestuurd worden naar de juiste app in Google Play, maar waarom zou je iets gaan testen met het besturingssysteem waarvoor het gemaakt is? Enig manueel opzoekwerk in Apple’s App Store levert trouwens een app op die onder iOS draait, en die we dus ook op onze Apple-toestellen kunnen gaan gebruiken. Met een iphone, ipad en MacBook in de aanslag storten we ons op onze eerste testbank.

Als we de speaker uit de doos halen zien we een toestel waarover nagedacht is, op vlak van design dan toch. Mooi strak, modern en passend in mijn interieur zonder echt op te vallen. Aan de voorzijde heb je 3 knoppen en 1 LED-indicator voor de batterijstatus. Over het lampje gaan we niet veel zeggen, dat doet gewoon wat het moet doen, niets meer, niets minder. De knopjes daarentegen doen ook wat ze moeten doen: het toestel aan- en uitschakelen, en het volume regelen, maar ze geven nogal de indruk van tamelijk los te zitten, het wiebelt nogal als je meer of minder volume wilt uit je luidspreker.

Eerste gebruik
Nadat we de WAE aan het infuus gelegd hebben om de batterij op te laden schakelen we hem aan en zien meteen het blauwe lampje in koppelingsmodus pinken (iets wat we later jammer genoeg nog gaan tegenkomen). Al snel verschijnt de WAE-BTP05 in onze lijst met te koppelen apparaten, en de eerste koppeling is een feit zonder al te veel problemen. Een eerste streaming van een mix van muziek leert ons al snel dat we met 2 volumes moeten werken, enerzijds is er het uitvoervolume van de speaker zelf, en anderzijds het volume dat je kan regelen vanaf je telefoon of tablet. Vergelijk het een beetje met het volume van je tv dat je kan regelen als algemeen volume voor gelijk welk invoerapparaat, en het volume van je digicorder dat je via een andere afstandsbediening kan regelen. Via de app die je kan downloaden via Google Play of App Store kan je afzonderlijk nog de klank bijregelen, er zijn 4 presets geprogrammeerd voor Rock, Pop, Jazz en Electro en als je dan nog niet genoeg hebt kan je zelf nog de equalizer gaan tunen door naar persoonlijke smaak de schuivertjes van hoge, middelhoge en lage tonen te gaan manipuleren. Jammer dat je deze aanpassing alleen kan doen via de app.

Muziek van de iphone streamen was voorlopig geen probleem, dus moesten we toch maar eens proberen om ook de ipad gekoppeld te krijgen. Het bluetooth-scherm geopend en op zoek gegaan naar dezelfde koppelingsnaam als we net op de iphone waren tegengekomen… Blijkbaar moesten we eerst op de iphone de WAE-BTP05 gaan verwijderen uit de lijst met gekoppelde apparaten, dan achteraan op de speaker op de koppelingsknop gaan duwen en dan pas verbinding leggen tussen ipad en speaker. Nogal omslachtig om gewoon wat muziekjes van een ander invoerapparaat te gaan afspelen vind ik persoonlijk. De BTP05 zou een geheugen hebben voor 8 apparaten, maar kan slechts met 1 apparaat tegelijk verbonden zijn. En jammer genoeg is het vanaf dan alleen maar mis blijven lopen. De test met de ipad is op donderdagavond nog vrij goed verlopen, maar toen we op vrijdag probeerden over te schakelen naar de iphone om weer van daar verder te testen bleef de speaker constant in koppelingsmodus hangen. Ik kon wel nog muziek streamen, maar na een connectie van 3 à 4 minuten valt de verbinding weg en komt er geen noot meer uit de luidspreker tot ik weer een nieuwe verbinding leg.

Dienst naverkoop
Goed en niet goed, niet goed omdat je midden in een serie tests zit natuurlijk, en goed omdat je op die manier ook de dienst naverkoop van Hercules eens aan de tand kan voelen. We schrijven vrijdagavond een eerste mail, omstreeks 16.45 (een uur waarop de meesten al aan het weekend beginnen te denken) en krijgen rond 17.30 een mail terug met een mogelijke oplossing voor ons probleem. Een goede oplossing, alleen jammer dat ons probleem niet opgelost is. Tegen die tijd draait het ondertussen al iets na 6-en op vrijdagavond en is er niemand meer te bereiken bij Hercules. Blijkbaar mag je dus in het weekend geen problemen hebben want dan is er niemand bereikbaar om hulp te bieden. De eerstvolgende mail die vanuit Hercules in mijn mailbox belandt is pas maandagmorgen, en pas na een derde mail deelt men mij mee dat een medewerker zo snel mogelijk contact met mij zal opnemen voor de omruilprocedure.

Eindbesluit
Wie een beetje rondzoekt op internet kan deze bluetooth speaker voor €150 in huis halen, en krijgt daarmee waar voor zijn geld. 15W is voor de gemiddelde huiskamer meer dan voldoende, tenzij je in een kasteel woont maar dan ben je waarschijnlijk ook kapitaalkrachtig genoeg om een zwaardere audio-toepassing te financieren. Het oog wil ook wat, en daar is zeker aan gedacht. Het geheel oogt mooi en past mijn gedacht in veel interieurs thuis. Voor de doorsnee portefeuille is dit zeker een haalbare kaart, met een mooie klank.

design en vormgeving
warme klank
speciale app voor bediening

aanpassen tonen via app
switchen tussen invoerapparaten
knoppen aan voorzijde mochten steviger

p-touch 27-11-2013

De eerlijkheid gebied mij om nog kort terug te komen op deze review. Een laatste poging tot herstel op afstand is uiteindelijk geslaagd. Gewoon even de accu laten leeglopen, opnieuw opladen en alles werkt weer als nieuw. Goede punten dus ook voor de dienst naverkoop van Hercules!

begbodyguard 23-11-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Ik, heb de mogelijkheid gekregen om deze box te testen, en dit heb ik dan ook gedaan.

Het eerste wat je doet is natuurlijk alles uitpakken, alles zat zeer makkelijk verpakt is makkelijk om terug in de originele verpakking te steken. Bij het uitpakken vond ik het vooral jammer dat er geen stickertjes waren opgeplakt dat je er dan met volle glorie kan afhalen. Maar wat natuurlijk het meeste op viel als het was uitgepakt was het design van deze box.Het is een moderne look en daar heb ik geen problemen mee daarboven op hou ik wel van de kleuren combinaties het is eens iets anders.

Daarna wou ik hem direct gaan uit testen maar deze box is was nog niet opgeladen dus had ik hem maar even laten opladen. De box is ongeveer in een 2tal uur opgeladen.
Bij het begin is alles even wat zoeken hoe je de bluetooth verbind maar dat gaat allemaal wel snel. Nadat ik verbinding had heb ik muziek afgespeeld en mijn eerste gevoel was WOW.
Ik had nooit verwacht dat zo een geluid ging leveren. Het vult makkelijk een kamer met muziek. Na velen uren van gebruik heb ik toch wel enkele opmerkingen gevonden bij dit product namelijk:

- Er is geen mini-jack kabel bijgeleverd.

- Batterij-indicator op de box nutteloos voor kleurenblinden.

- Geen indicator op de box van hoe luid het nu staat (Enkel te zien via de app)

- Aan en uit knop voelt niet stevig aan.

- Er is geen dock aanwezig (wel te verstaan door het breed assortiment van Android toestellen)

- Het design van de box en de plaatsing van het handvat maakt het soms moeilijker om mee te nemen in een rugzak.

- Een metalen afwerking zou een hogere waarde aan dit toestel toekennen. Nu voelt het allemaal wat plastiekerig aan.

Maar ik wou niet enkel een review schrijven over deze speaker maar ook over de app want deze biedt de speaker meer functionaliteit. Zo kun je op de app zien hoe luid het staat en kan je ook de acculading bekijken. Verder is het ook handig dat je via de app de speaker kan uitschakelen.
Maar met deze app heb ik ook al enkele negatiever ervaringen gehad:
- Als ik de speaker heb afgesloten speelt da app na enige tijd gewoon de muziek terug af maar dan door de speaker van de gsm.

- Deze app was op de achtergrond aan het draaien maar speelde geen muziek. Maar wanneer ik mijn hoofdtelefoon ontkoppelde begon deze app willekeurig liedjes af te spelen dit terwijl hij niet open stond.

- Kleine vertraging bij het kiezen van een ander liedje maar dit is te wijten aan de technische kant en zal moeilijk om te lossen zijn.

In het algemeen heb ik ook nog problemen gehad om met meerdere toestellen te verbinden met het apparaat. Stel dat je met een paar vrienden afspreekt dan kost het al enige tijd om van apparaat te wisselen omdat die vriend eens zijn muziek wilt laten afspelen natuurlijk moest iedereen makkelijk verbinding kunnen maken en zijn muziek afspelen dan zou het ook maar een chaos worden.

Maar mijn conclusie bij dit toestel is toch nog positief. Het essentiële doet ie goed hij ziet er goed uit en speelt goed meer verwachten we dan ook niet van een speaker.

TijlH 22-11-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

WAE staat voor Wireless Audio Experience, een lijn draagbare speakers van Hercules.
Hercules was voor mij bekend van zijn computer speakers.
Voor mij stond hercules voor een mooi design en goed geluid.
Kunnen ze dit opnieuw waar maken voor mij?
Zeer zeker!

Laten we beginnen bij de doos:

De BTP 505 komt in een mooi uitziende doos.
De dambord structuur die ook te zien is aan de voorkant van de speaker zelf bekleed de hele doos.
Een andere link tussen de speaker zelf en de doos is het groen de vele malen wordt gebruikt.
De groene kleur lijkt wel een link te zijn naar het bekende android logo.
Zoals gewoonlijk staan er vooraan op de doos verschillende afbeeldingen van wat je mag verwachten van deze speaker.
Bluetooth, AUX/in , Stereo 2.0, 15h batterij, 30W peak vormogen,…
Opmerkelijk is dat hier ook een QR code staat die ook aan de bovenzijde te vinden is.
Waarom?
Simpel! Scan deze QR code via je smartphone en je wordt onmiddellijk gelinkt naar de WAE app.
Op de achterkant vinden we uiteraard de specificaties terug:
-Maximaal uitgangsvermogen: 30 W
-Frequentiebereik: 80-20.000 Hz
-Draadloze audio: Bluetooth 3.0 & AD2P
-Afmetingen: 340mm(H) x 140mm (B) x 165mm (D)
-Accuradius: 15uur non-stop weergave van muziek op half volume
-Features: 3.5mm ingang, 2 volumeknoppen, 1knop voor koppelen, 1 connector voor voedingsadapter
-Accu: Lithium-polymeer
-Voedingsadapter: AC/DC 12V-1.6A
-Speciale app voor smartphone
De speaker zit in een soort foam en is vastgehouden door karton om de speaker tegen schade tijdens het vervoeren te beschermen.
Verder zit de adapter ook in de doos maar geen 3.5mm kabel die je eigenlijk wel verwacht van een speaker in deze prijsklasse.

Het design van de speaker zelf:

Veel mooier dan verwacht!
Als ik de foto’s zag had ik iets van “hmmmm, zal dat groen wel werken?”.
Wel, ja, het ziet er prachtig uit!
De combinatie van het gifgroen met het glanzend wat en het mat zwart is zeker geslaagd voor mij.
De groene kleur deed me ook meteen denken aan het android logo.
Zoals eerder vermeld is aan de voorkant een zwarte dambord structuur te zien.
Die voorste plaat is van aluminium die je speaker zal beschermen tegen eventuele schade.
De omkasting is veel glanzend, wit plastiek die vrij stevig aanvoelt.
In het midden van de speaker loopt een zilveren, glanzende lijn die bovenaan verder loopt over het handvat.
Hierin zijn de volumeknoppen(+/-) en de aan-knop verwerkt.
Als je de speaker aan het opladen bent licht ook een oranje batterijtje op.
Als de speaker aan staat licht de powerknop blauw op.
Een minpunt voor mij zijn wel de vijsjes die aan de bovenkant te zien zijn.
Voor een speaker van deze prijs zou dit niet mogen.

Verbinden met je toestel:
Dit kan via 3.5mm aansluiting of uiteraard via bluetooth.
Het aansluiten via bluetooth verliep heel erg eenvoudig.
Aan de achterkant is een wit knopje te vinden en wanneer je die indrukt gaat de aan knop herhaaldelijk aan en uit.
Dan moet je via je toestel(gsm,laptop,…) gewoon nog op zoek naar het apparaat WAE-BTP05 and you’re ready to go.

Nu komen we aan het belangrijkste deel namelijk het geluid.

Ik was verbaasd toen ik mijn eerste liedje afspeelde.
Wat een geluid!
Een mooi volle bas, reikt goed tot aan de hoogste tonen,…
En wat gaat hij hard!
Ik gebruikte eerder een Akai ASB4, Stereoboomm 500, een x-mini X2 en een logitec pure-fi en deze gaat ver boven alle vernoemde speakers.
Niet enkel in volume maar ook in geluidkwaliteit.
De bas is veel voller, veel harder en veel zwaarder dan de andere speakers.
Dit mag uiteraard ook want hij is een flink stuk groter/dikker waardoor de bas zich veel beter kan ontwikkelen.
Wel jammer is dat de bas (zoals bij de meeste speakers) vervormd wordt als je het hoogste volume gaat gebruiken.
Er is geen sprake van een onaangename trilling maar de bas klinkt niet meer mooi zuiver.
De hoge tonen blijven voor mij wel mooi klinken.
Via de app of een equalizer kun je wel de lage tonen wat bijregelen die dit probleem verbeterd.

Verder rest mij enkel nog de conclusie:

Een zeer mooi uitziende speaker die lekker hard gaat en een mooie, volle bas produceert.

Voordelen:
-Design
-Gebruiksgemak
-Volle, diepe bas
-Heldere hoge tonen
-Volume
-Batterijduur

Nadelen:
-adviesprijs wat aan de hoge kant
-vervormde bas bij hoogste volume
-geen 3.5mm kabel bijgeleverd
-vijsjes duidelijk zichtbaar aan de bovenkant

fox013 20-11-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

De Hercules WAE BTP05 : ik kan jullie om de oren gooien met technische gegevens maar die vind je ook op het net dus overbodig.
Voor mij is de Hercules WAE BTP05 een verademing voor de andere,meestal zwarte,wat precies meer in de smaak valt bij de meeste mensen,toestellen toe:strak wit glanzend en metaalkleurig handvat met groen accent ,gewoon in orde voor mij.
Nog een aangename verrassing was de geluidskwaliteit,beter dan verhoopt,zuiver en duidelijk.Je moet natuurlijk geen boombox verwachten maar als muziekliefhebber kom ik voldoende aan mijn trekken met de 30 watt,kwaliteit boven kwantiteit zeg ik maar.
De verbinding verliep bij mij vlot maar ik twijfel wel of ik de WAE app ga gebruiken om af te spelen,vind hem op de telefoon wat onduidelijk en beperkt.
De volledige oplading van de Hercules WAE BTP05 heeft me ongeveer 3.5u gekost en heb 'm nu een uurtje of vijf opstaan dus over de duur kan ik nog niets zeggen maar heb er vertrouwen in.
Mijn algemene conclusie voor de Hercules WAE BTP05 is dus vrij positief,het is 1 van de vele apparaten op de markt maar zou kwa geluid wel een topper kunnen worden bij de echte muziekliefhebber en kw vormgeving bij de jeugd,ik ben alleszins verkocht.