LG OLED55C16LA

• Best Reviewed jun 2021
  • Test panel 8,9 mei 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 86 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

JeroenV 11-05-2021

Bovenverwachting goede TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Vanuit Kieskeurig kreeg ik de kans om deze tv te testen. Wat me als eerste opviel was het strakke design van deze tv, ongelooflijk plat en een randloos design.
Het installeren van deze tv was ook een peulenschil. Aansluiten wijst zichzelf uit en door de instructies te volgen kun je zo van deze tv genieten.

De beeldkwaliteit is voortreffelijk. Zeer scherp, zwarte beelden zijn ook echt zwart en het contrast komt goed naar voren. Waar je zit ten opzichte van de tv maakt niet uit, je hebt bijna overal goede beeldkwaliteit.

In eerste instantie viel het geluid wat tegen, het klonk wat flets en was eigenlijk zelfs een beetje teleurstellend. Echter heb je veel mogelijkheden om het geluid te optimaliseren en al snel genoeg kon ik toch een instelling vinden die geschikt was voor onze huiskamer.

Het smart platform van LG werkt goed, snel en heeft oneindig veel opties. Van series kijken op Netflix tot het bekijken van livestreams op Twitch. De "standaard" apps zoals netflix & amazon prime worden razendsnel opgestart. Wisselen tussen deze apps gaat ook razendsnel. Dit is toch wel heel anders dan bij mijn "oudere" tv. Het koppelen van je telefoon is ook een aanrader. Naast het bedienen van de tv heb je ook mogelijkheden om je telefoonscherm te delen zodat je ook alle leuke dingen van je telefoon snel op de tv kunt laten zien.

De magic remote is ook nog een pluspunt van deze tv. Je kunt je tv makkelijk bedienen en de ingebouwde cursor zorgt ervoor dat navigeren tussen de apps nog makkelijker gaat.
Soms heeft de cursor een vreemde oriëntatie maar dit heeft vooral te maken met hoe je de cursor "oproept". Even wachten en opnieuw oproepen lost dit op.

Tijdens het gamen zorgt deze tv voor een nieuwe game ervaring. Het scherpe beeld met het hoge contrast maakt het een genot om te gamen. Zet hierbij de goede beeld- en geluidsmodus aan en je verliest je in het spel.

Al met al een heel goede tv die mijn verwachtingen heeft overtroffen! De Oled technologie is erg innoverend en de eindeloze opties en featuren hebben meer boven verwachting verrast!

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Eindeloze smart functies
  • Snel smart platform
  • Strak design

Minpunten

• Geluid in eerste instantie matig
  • Integratie andere afstandsbedieningen

Salim 02-06-2021

Prachtige LG OLED TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Wat een geweldig, mooie LG OLED tv is dit!!!
Wij hebben de OLED55C16LA een aantal weken in gebruik en hij overtreft onze verwachting.
Er zit een prijskaartje aanvast, maar de kwaliteit komt dan ook zeker tot zijn recht.
Het heeft een flinter dunne beeldscherm met een prachtige beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit
De 55 inch OLED beelscherm geeft een prachtig beeldkwaliteit en het is een beleving om netflix films/series, voetbalwedstrijden te kijken of games erop te spelen. De kleuren zijn helder en je ziet de pixels niet wat zo fijn is om naar te kijken.

Geluid
Wij hadden de LG OLED tv op onze tv meubel staan wat een prachtig zicht is maar ook het geluid klinkt lekker. Het lijkt wel of je een soundbar hebt. Geluidkwaliteit wat uit de boxen komt is erg goed en de beleving bij het kijken van een film/serie is nog meer genieten hierdoor.

Gebruiksgemak
De LG OLED tv is erg gebruiksvriendelijk. Als we bij de afstandbediening beginnen. De sneltoetsen voor diverse apps werkt erg handig, zoals een sneltoets naar Netflix, Prime, Disney+ bijvoorbeeld. Ook de muis die over je beeldscherm beweegt wanneer je met de afstand beweegt werkt erg fijn. Zo kan je snel een film uitkiezen. De Smarttv functie is ook erg overzichtelijk. Naar de apps die je gebruikt geeft het ook een weergave van het weer.
De installatie van de LG OLED tv was ook erg simpel. Binnen een mum van tijd is de tv gebruiksklaar.

Ik ben boven verwachting verrast door de TV kwaliteit die deze LG OLED tv aanbied.

Pluspunten

• dunne scherm
  • mooie beeldkwaliteit
  • krachtig geluid
  • gebruiksgemakt van de smarttv

Minpunten

• ben ik niet tegen gekomen

TG 12-05-2021

Verrassend goede TV!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Namens Kieskeurig heb ik de kans gekregen om de LG OLED te testen. Na enkele weken testen ben ik super enthousiast. Ik ben zeer tevreden over zowel de beeldkwaliteit als het geluid van de LG.
Het eerste wat opvalt is het super dunne beelscherm en het strakke, randloze design. Na het uitpakken kun je beginnen met installeren. Dit is zo gedaan: je installeert de app op je smartphone en je wordt er zo doorheen geloodst.

Beeldkwaliteit
Dat grote OLED beelscherm moest wel prachtig beeld geven dus zijn wij begonnen met het kijken van een natuurdocumentaire. Wat een eerste indruk! Haarscherp beeld en prachtige kleuren. Soms lijkt het zelfs alsof er een 3D effect in de TV zit. De zwarttinten zijn echt zwart wat een extra goede beleving geeft. Zorg ervoor dat je niet te veel reflectie hebt op de TV, dit verminderd de scherpte.

Geluid
Als je de LG in een hoek tegen de muur aan hebt staan, dan komt het geluid niet echt goed tot zijn recht. Je kunt dit wel ‘rechttrekken’ door instellingen aan te passen. Mijn ervaring is dat het geluid, wanneer de TV vrij staat van hoeken, van goede kwaliteit is. Door te spelen met de verschillende geluidsinstellingen kun je zelf beoordelen wat voor jouw ruimte het beste is. Mocht je het geluid via een koptelefoon willen ontvangen dan kan dit heel gemakkelijk via de AUX uitgang achter de TV. Inpluggen en klaar. Je hoeft geen instellingen te wijzigen.

Gebruiksgemak
De LG ThinQ App is niet alleen handig bij de installatie maar ook bij het bedienen van de TV. Je kunt de app als een soort mousepad gebruiken. Daarnaast kun je het beeld van je smartphone delen. Leuk om foto’s of filmpjes op groot beeld af te spelen! Het LG smart platform bevat eindeloos veel apps. Zo staan alle grote streamingsdiensten standaard geïnstalleerd. Met een druk op de knop kijk je Netflix, Amazon Prime en Disney+. Ideaal.

Ik ben boven verwachting verrast door deze TV. Het is een dure aanschaf, maar deze is zeker de moeite waard.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Handige smartfuncties
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Geluid dof in kleine ruimte
  • Aanschafprijs
  • Weerspiegeling

Anoniem 15-10-2021

De LG OLED55C16LA: first-in-class, maar nét niet perfect.

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Na twee weken de LG OLED55C16LA getest te hebben, denk ik dat deze televisie een sterke aanrader is voor iedereen die houdt van haarfijne beeldkwaliteit en scherp contrast, maar ook de best mogelijke gaming ervaring wil beleven.

Beeldkwaliteit

Komende van een andere TV die al een erg goeie beeldkwaliteit heeft, is er toch een duidelijk verschil op te merken. Tekst is duidelijk leesbaar en scherp, zwart is écht zwart, waardoor er ook een oeverloos contrast lijkt te bestaan. Een gevolg van het betere contrast is dat ook de kleuren beter naar voren komen. Vooral content in 4K met HDR krijgt hierdoor een gevoelige sprong voorwaarts wat beeldkwaliteit betreft: alles is haarscherp, helder, kleurrijk en contrastvol.

Een ander belangrijk punt is de motion smoothing en de motion interpolation van de C1. Terwijl mijn vorige TV duidelijk smearing begon te vertonen aan hogere refreshrates, is dat bij de C1 helemaal niet het geval. Ook is het mogelijk om de motion interpolation met gradaties te veranderen of zelfs helemaal uit te schakelen, een handige functie voor filmliefhebbers die liever niet het ‘soap opera effect’ willen zien.

Er is ook een duidelijk verschil merkbaar qua kijkhoeken. Het beeld begon al meteen te verkleuren bij mijn vorige TV indien er niet recht op gekeken werd. De gebruikte OLED-technologie is hier een duidelijke sprong voorwaarts: ook vanuit andere zitplaatsen dan onze sofa is het mogelijk om volledig te genieten van een volwaardige kijkervaring.

Bij een OLED TV is er altijd het gevaar voor burn-in, maar ik vermoed dat bij normaal gebruik geen probleem zou mogen vormen. Er zijn standaard een aantal beschermingsmechanismes geactiveerd die ervoor moeten zorgen dat er nooit te lang één beeld zichtbaar is, wat het risico op burn-in sterk vermindert.

Filmmaker mode

Ook de 'Filmmaker mode' die LG toegevoegd heeft aan haar recente televisiemodellen is meer dan de moeite waard, omdat het betekent dat er niet steeds opnieuw settings veranderd moeten worden als je een film op de best mogelijke manier wil bekijken (door bv. motion smoothing, sharpening filters, e.d. af te zetten). Qua gebruiksgemak is dit een hele stap vooruit voor filmliefhebbers. Het enige minpunt qua beeldkwaliteit is het feit dat de HDR geen breed bereik heeft en het scherm ook een relatief lage helderheid heeft. Deze TV ziet er het beste uit in donkere ruimtes. Al moet daarbij natuurlijk ook gezegd worden dat zelfs de beste TV niet optimaal zal presteren wanneer de zon er rechtstreeks op schijnt.

Geluidskwaliteit

Iets waar ik nog het meeste door verrast werd, is het feit dat de C1 een bovengemiddelde geluidskwaliteit heeft. Normaal kijken we steeds TV met een home theater setup, maar omdat onze versterker tijdelijk buiten werking was hebben we een week met de TV-speakers gekeken. Uiteraard zijn de TV-speakers geen vervanging voor een toegewijd geluidssysteem, maar de ingebouwde speakers klonken niet schel en hadden zelfs een milde bas. Ook is het mogelijk om in de settings een heleboel aspecten van de geluidskwaliteit te veranderen, en een setting die ik bijzonder interessant vond was de AI Sound Pro functie. Een AI speelt eigenlijk voor equalizer naargelang de content die bekeken wordt, en in mijn ervaring deed die dat enorm goed.

Gaming

Maar het aspect waar de LG C1 nog het beste mee kan uitpakken, is de brede waaier aan gaming functies waarmee de TV uitgerust is. De LG C1 komt met maar liefst 3 HDMI 2.1 poorten, een ware luxe voor iedere gameliefhebber die erin geslaagd is om nieuwe console of nieuwe grafische kaart op de kop te tikken. Dit betekent ook dat de LG C1 zonder enig probleem gebruik kan maken van functies zoals 120hz modus, maar ook VRR-ondersteuning en HDR-ondersteuning. Het lijkt misschien een detail, maar het is bijzonder behulpzaam om niet steeds opnieuw HDMI-kabels te moeten veranderen wanneer er op een andere console gespeeld wordt. Bij mijn weten zijn er momenteel geen TVs op de markt die deze combinatie van sterke beeldkwaliteit en quasi alle mogelijke gaming-functies kunnen benaderen. Het enige wat er momenteel ontbreekt, is Dolby Vision.

Gebruiksgemak en Design

Zoals elke smart TV heeft de C1 een eigen operating system, in dit geval webOS. Hier bevindt zich volgens mij het grootste minpunt aan deze televisie. De snelheid van webOS is ondermaats voor een televisie in de prijsklasse van de C1. Het OS doet wat het moet doen, maar het vertraagt regelmatig, hapert soms, en is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. De instellingsmenu’s zijn ook niet altijd even duidelijk en zijn ook niet altijd even gemakkelijk bereikbaar. Uiteindelijk wend het wel, maar misschien zou het beter zijn mocht LG overschakelen naar een meer toegankelijke UI of overschakelen naar een meer ‘standaard’ Android TV OS. Veel apps ontbreken ook uit de LG app store.
Een ander minpunt is de ‘magic remote’ die met de TV meegeleverd wordt, die nogal goedkoop aanvoelt en gemaakt is uit glossy plastic dat bijna meteen krassen begint te vertonen.
Ondanks die kritieken, blijft de C1 een gemakkelijk te gebruiken televisie met een prachtig design. Een van de zaken die me het meest bevielen aan het design, is het feit dat wanneer de bijgeleverde steunvoet gebruikt wordt, alle kabels meteen verstopt zitten achter de TV. Dat bespaarde me een heleboel kabelmanagement, zonder dat onze leefruimte er plots slordig uitziet. Onze uitvoering was ook in een mooi zilver, een tijdloze kleur die in quasi elk interieur gemakkelijk een plek kan vinden.

Daarom geef ik deze TV een solide 9/10: een echte aanrader voor iedereen die een TV wil met eersteklasse beeldkwaliteit en eersteklasse gaming-functies. Nét niet perfect.

Pluspunten

• Scherp contrast, heldere kleuren
  • Goeie motion interpolation
  • 120 Hz en VRR-ondersteuning werken naadloos
  • AI Sound Pro functie

Minpunten

• HDR kan beter
  • webOS is te beperkt voor 2021
  • 'Magic remote' voelt goedkoop aan

roy_alguard@hotmail.com 14-10-2021

De kracht van de LG OLED55C16LA televisie

De kracht van de LG OLED55C16LA televisie

Ik heb de LG OLED55C16LA televisie mogen testen en man, wat een verschil, in vergelijk met mijn huidige televisie!

Het meest geschikte woord dat in mijn hoofd komt als ik over de beeldkwaliteit denk is…wow! Man, wat een scherpte! Je kan echt elk detail en zelfs poriën van de afgebeelde gezichten zien. En voor het eerst zie ik zoveel details: het patroon van een jurk of een blad structuur. Samen met de mooie maar toch natuurlijke kleuren geeft het een krachtig beeld. Wat ook echt handig is, is de mogelijkheid om de beeldmodus te kiezen. Mijn favoriete zijn met name de ‘filmmaker mode’ en ‘bioscoop’. Dat omdat ik (en mijn ogen) niet zo van felle beelden houden.

Ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit. Het klinkt natuurlijk niet als het beste geluidssysteem ooit, maar goed genoeg om plezier te hebben. Radio via tv luisteren gaat i.i.g. prima! ;) het menu besturen is voor mij nog niet zo makkelijk, maar ik test de LG OLED55C16LA pas net. De televisie heeft stembesturing maar de werking van deze optie is wisselend. Duidelijke opdrachten als ‘Disney’ of ‘Netflix’ herkent die nog wel, maar ‘KPN’ werd tot ‘kapen’ omgetoverd en ik heb dus piraten filmpjes op het scherm gekregen ;) het menu besturen vanuit de afstandsbediening en met de cursor heeft dus mijn voorkeur.
De televisie heeft een mooi, compact design en is gemakkelijk in gebruik. Sinds de tv in mijn huis staat zit ik veel vaker voor de buis. En dat bevestigt de kracht van de LG OLED55C16LA.

• Perfect scherp beeld
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Stembesturing werkt niet altijd

Kevin Bas 09-06-2021

Extreem goed beeld en een echte eyecatcher in je huis!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Voor mij was dit de eerste keer dat ik een OLED tv kon bekijken, en het verschil met mijn vorige tv was dan ook fenomenaal! Het begint al met het prachtige design van de tv, de dunne rand en de superstrakke voet waar hij op staat, echt een eyecatcher in huis.

Maar waar het om draait is natuurlijk het beeld en geluid. Wat mij over dat laatste opviel, was dat er best wel goed geluid komt uit deze tv , iets wat ik niet gewoon was van eerdere "platte" tv's. Maar toch geef ik de voorkeur om het geluid via mijn AV-receiver te sturen, dat geluid kan je met geen enkele tv bereiken.

Over het beeld dan, toch het belangrijkste uiteindelijk... Het beeld is superscherp, met heel rijke en levendige kleuren, veel contrast en echt zwart! Er zijn een heel aantal beeldmodi in te stellen, de ene al wat beter dan de andere, maar dat is voor een groot stuk ook persoonlijke smaak. Er zit er maar 1 tussen die zwaar tegenvalt, en dat is de sportmodus. De kleuren zijn dan echt overdreven fel! Maar dit is een fenomeen dat me bij andere tv's ook al is opgevallen. Het meest gebruik ik de gewone standaardmodus, daarbij komen over het algemeen de meeste beelden al heel goed tot hun recht. De filmmaker modus is ook wel aan te raden om de beelden echt te zien zoals ze door de makers bedoelt zijn, maar doe dit wel in een ruimte die donker genoeg is, want het beeld valt dan wat donker uit.
Hierbij komen we ook uit bij een ander minpunt, de tv komt wat minder tot z'n recht in een ruimte met veel daglicht, je hebt dan behoorlijk veel last van reflectie. De kijkhoek daarentegen is altijd goed, vanuit alle hoeken kan je het beeld erg duidelijk zien.
Wat betreft gamen, gebruik dan zeker de beeldmodus "game optimizer"! Ik kan niet goed uitleggen hoe het precies komt, maar dit voegt toch wel een extra dimensie toe aan je games, het lijkt soms of je er midden in zit.

De tv werkt verder heel vlot, ik heb geen haperingen vastgesteld, de menu's zijn duidelijk en het navigeren er door gaat makkelijk. Er zijn heel wat apps voorgeïnstalleerd en deze werken allemaal zoals het hoort. Tegenvaller is wel dat er geen ondersteuning is voor Google Assistent.

De afstandsbediening ligt goed in de hand, het is een zogenaamde "magic remote", die werkt met een soort muisaanwijzer door met je afstandsbediening in de lucht te bewegen. Ik ben er niet meteen fan van en schakel meestal over naar de gewone navigatieknoppen, maar het is een kwestie van wennen en persoonlijke voorkeur. De afstandsbediening instellen als universele afstandsbediening voor je andere apparaten (decoder, receiver, ...) heeft me wel al wat kopzorgen bezorgd. Ik slaag er tot op heden nog niet in om dit zo ingesteld te krijgen zoals met mijn oude tv.
Er is ook stembesturing voorzien via een knop op de afstandsbediening, maar daar heb ik toch nog wat moeite mee. Mits wat oefening om de commando's goed uit te spreken, lukt dit wel. Al vind ik het een beetje overbodig omdat je meestal toch met de afstandsbediening vrij snel de juiste handelingen kan uitvoeren.

Als coclusie kan ik stellen dat deze tv echt wel superieure kwaliteit levert, de kleine minpuntjes wegen absoluut niet op tegen al het moois dat je te zien krijgt! De prijs is natuurlijk wat hoger, maar je krijgt er veel voor terug.

Pluspunten

• Extreem goed beeld
  • Goed geluid
  • Heel mooi design(met strakke voet)
  • gebruiksvriendelijke en snelle bediening
  • uitstekende game-prestaties

Minpunten

• moeilijk instellen universele afstandsbediening
  • reflectie bij daglicht

vdd 21-05-2021

Toppertje, maar daar betaal je voor!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

De LG OLED55C16LA is de nieuwe introductie in Oled technologie voor 2021.
In de testperiode die ik mocht doorbrengen met deze Oled tv van LG heb ik deze dan vooral vergeleken met mijn eigen Oled tv van 3 jaar oud, met een eerste generatie Oled scherm.
Ikzelf bezit een Oled tv van een concurrerend merk, maar gezien het enkel LG is die Oled schermen kan produceren komt het scherm zelf dus van dezelfde fabrikant als deze 55C16LA.

Beeldkwaliteit
"Out of the box", komt de tv met de beeldkwaliteit ingesteld op de ECO-modus.
Dit valt snel aan te passen met enkele klikken naar FILMAKER-modus wat meteen de tv tot zijn complete recht laat komen. Ik heb nog maar weinig tv's gehad die zo weinig aanpassingen in de instellingen nodig hadden om meteen zo'n correcte kleurweergave te geven.

Voor ik de verschillen tussen de 2 Oled tv's van verschillende generaties ga bespreken, wil ik nog aangeven dat deze technologie over de absolute top van beeldkwaliteit/zwartwaarden/contrast/brede kijkhoeken/... beschikt en niet te vergelijken valt met tv's met LCD/LED/Plasma/QLED -scherm technologie. Wat betreft de verschillen tussen Oled en andere types van beeldschermen, deze zal ik hier niet aanhalen, want ze zijn reeds veelvuldig besproken in andere reviews.

Zonder meetaparatuur kan ik persoonlijk wel stellen dat de maximale helderheid en kleur intensiteit bij de LG OLED55C16LA er sterk op vooruit is gegaan. Side by side vergelijken van de 2 tv's brengt dit duidelijk aan het licht (excuse the pun).
Met hun lagere maximale helderheid, hebben Oled schermen van de vorige generatie als minpunt, dat in ruimtes met veel lichtinval het beeld minder helder is. Vooral bij het bekijken van HDR beeldmateriaal dat een donkere scene weergeeft (denk aan de gekende GOT aflevering in het laatste seizoen) waarbij zelf de max helderheid is ingesteld, is het soms moeilijk om alle details te zien.
Vergelijk die extreme situaties met het nieuwe oled paneel in de OLED55C16LA en het is meteen duidelijk dat we hier spreken over een paneel met een hogere helderheid, om meer uit de HDR beelden te halen.

Plaats de tv's elk in een andere kamer, dan zijn de verschillen in lichtopbrengst en kleur-intensiteit een pak minder opvallend. Voor een goed verlichte woonkamer kan de nieuwe generatie OLED wel tot zijn recht komen. Voor gebruik in een iets donkerdere kamer of slaapkamer zou ik persoonlijk de nood voor een upgrade naar de nieuwe generatie minder groot vinden.

Geluid
Het zijprofiel van de OLED55C16LA is zeer dun, onderaan de tv bij de voet is er wel bredere behuizing aanwezig voor alle componenten, alsook de klankkast.
We waren blij verrast met de kwaliteit van de ingebouwde speakers.
Gesprekken in films en series zijn goed te volgen, muziek is meeslepend en er is een kleine hint van bas aanwezig.
Vergelijken met een stand alone sound system kan natuurlijk niet. Maar de computer speakers die ik nog liggen had konden niet veel beter produceren dan de ingebouwde speakers van de LG.
Bij dit niveau van beeldkwaliteit hoort volgens mij een kwaliteitsvol geluidssysteem, dus bespaar niet op je installatie, want het is mogelijk dat deze niet veel beter presteert dan de ingebouwde speakers.

Bouwkwaliteit
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het beeldscherm van de tv zelf zeer dun.
Maar de voet waarop het beeldscherm rust, neemt juist wel veel plaats in.
Het steunpunt van de voet ligt achteraan het scherm, dit om een zo'n klein mogelijk zichtbaar oppervlak van de voet voor het beeldscherm te brengen.
Wat optisch zeer mooi is maar wel veel plaats laat tussen de muur en het beeldscherm
Het beeldscherm is maar liefst 22cm van de muur verwijderd, met het verste puntje van de voet 26cm.

De mooiste opstelling voor deze tv, lijkt me dan ook een vaste montage tegen de muur met een tv-beugel.

Smart TV
De LG OLED55C16LA komt met LG's eigen WebOS software.
In vegelijking met mijn Android smart tv duurde de installatie tijd van de WebOS toch wel langer.
Je moet namelijk eerst een account aanmaken bij LG alvorens hier gebruik van te kunnen maken, via de tv zelf lukte het me niet.
Hierbij moet ik wel vermelden dat dit een eenmalige procedure is.
Als je eenmaal ingelogd bent is alles wel terug te vinden voor de gebruiker.

Persoonlijk verkies ik nog altijd de Android smart tv interface van mijn eigen tv.
De hele ervaring voelt intuïtiever aan, zoals iedere Android smartphone.
De eerste setup gebeurd gewoon via je Android smartphone, die maak connectie met je tv en je bent meteen ingelogd in je google account.
Waarna je eigen apps (indien beschikbaar op de tv) worden gedownload.

Bij de OLED55C16LA lijkt de app store minder progamma's te bevatten.
De meest gebruikte apps vind je natuurlijk wel terug, maar gebruik je meer specifieke app's dan kun je best eens de lijst bekijken voor ondersteunde apps op de LG website.
Zo zit er bijvoorbeeld geen ingebouwde Google Chromecast in de LG, wat ervoor zorgde dat ik niet van mijn Telenet app kon casten rechtstreeks naar de tv, wat wel lukt naar mijn Android Oled.
App's zoals Netflix, Youtube, Plex, Disney+, Apple TV, Spotify... zijn wel te installeren, waardoor het mogelijk is om rechtstreeks te casten naar de tv eens de respectievelijke app is ingesteld.

De afstandsbediening die je fysiek als "laserpointer" kan gebruiken om te navigeren door de menu's is handig, maar persoonlijk vind ik mezelf toch al snel overschakelen naar de standaard navigatieknoppen uit gemak. Voor mij is deze dus eerder een gimmick, net zoals de stembesturing trouwens.

Prijs
Een grote factor in het aankopen van een tv is natuurlijk ook de prijs.
In het algemeen is het moeilijk om een Oled tv te bekomen onder de €1000.
Hoewel de vorige generatie Oled's nu wel die richting uitgaan met de introductie van deze nieuwe 2021 panelen.

Is het zijn geld waard?
Heb je reeds een Oled LG tv of een tv met een Oled scherm (wat dus ook een LG scherm heeft) dan zou ik persoonlijk de stap naar de nieuwe modellen niet zetten gezien de huidige marktprijzen.

Bezit je nog geen Oled tv en denk je de stap te maken? In mijn opinie, zeker doen.
Eens je een Oled tv bezit is iedere andere tv in vergelijking minder indrukwekkend.
Hierbij brengt de nieuwe generatie zoals deze LG OLED55C16LA een betere schermkwaliteit met zich mee, maar ook jarenlange ondersteuning op vlak van software en updates.
Terwijl dit bij de vorige generaties in de toekomst snel zal worden afgebouwd.

• Beeldkwaliteit
  • Contrast
  • Zwartwaarden
  • Kijkhoek

• Montagevoet

Anoniem 19-05-2021

Prachtige OLED tv met ook degelijk geluid

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Nogmaals dank aan Keuskeurig.be dat ik deze geweldige tv een aantal weken heb mogen testen.

Mijn verwachtingen waren hoog na het lezen van de reviews van zijn voorganger de LG CX, maar nog steeds ben ik elke dag onder de indruk van al zijn pracht en werden mijn verwachtigen overtroffen met deze opvolger genaamd LG C1 of LG OLED55C16LA voluit.

• Beeldkwaliteit OLED

De beeldkwaliteit is één van deze LG zijn sterkste punten, het beeld is haarscherp tijdens 4K content, maar ook mindere content van bijvoorbeeld je provider of USB schaalt hij heel makkelijk en mooi op, waardoor het elke seconde genieten is.

Op mijn vorige tv’s wilde ik mij nogal eens storen aan een te hoog contrast of onjuiste kleurweergave, maar deze LG streeft de perfectie na en zwart is hier ook echt zwart!

Enig minpuntje vind ik de vrij lage helderheid als er veel licht is in de ruimte rond de tv, maar met een aantal aanpassingen in de tv is dit al een stuk beter dan met de standaard instellingen.

Een pluspunt daarentegen is dat je vanuit alle hoeken van je kamer kan genieten van het prachtige scherm zonder aan kwaliteit te moeten inboeten.

Het is een strak en sober design, met een witte achterkant en flinterdun scherm, niet dun, maar flinterdun! Je moet het gezien hebben om te geloven. Hierdoor gaat het scherm geruisloos op in de omgeving. De bouwkwaliteit lijkt mij zeker stevig. Je kan het scherm ophangen of op een grote grijze voet plaatsen.

• Gebruiksgemak

o Installatie

Wanneer je de tv voor het eerst aanzet moet je een paar stapjes doorlopen die zichzelf uitwijzen. In een paar minuten kan je aan de slag met je favoriete serie!

o Menu

Deze is simpel en intuïtief, zoals in mijn ogen een menu hoort te zijn. Je zult snel de opties terugvinden die je zoekt en er wordt vaak omschreven waarvoor deze opties dienen. Dit vind ik zeker een meerwaarde.

o Stembesturing

Tegenwoordig komen er meer en meer apparaten op de markt die je met de stem kan besturen, de ene doet dat al beter dan de andere. Na het gebruiken van deze tv kan ik concluderen dat LG ook dit op punt heeft, dit is echt een verademing om niet telkens elke letter te moeten typen, maar je kan gewoon zoeken naar de serie/film die je wilt met behulp van je stem.

o Afstandsbediening

Deze ligt goed in de hand en heeft een handige functie waarmee je een druk op de knop een cursor op je scherm krijgt. Dit is samen met de stembesturing een hele aangename manier om snel(ler) door de menu’s heen te gaan. Je kan de gevoeligheid van deze cursor makkelijk aanpassen als je wat trager of sneller wilt kunnen bewegen.

• Geluidskwaliteit

Het geluid is zoals bij de meeste tv’s niet het belangrijkste en ook niet altijd goed te noemen. Als je een tv koopt in dit budget, heb je waarschijnlijk nog wel wat ruimte om er een homecinema bij te kopen om optimaal te kunnen genieten van je thuiscinema. In vergelijking met mijn vorige tv’s vind ik het geluid eigenlijk wel goed. Voorheen moest ik regelmatig het geluid lager of hoger zetten naar gelang er muziek werd gespeeld of wanneer er veel dialogen waren. Dit heb ik bij deze LG nooit moeten doen en vind ik een hele verademing! Je hebt bijv. de optie AI Sound Pro waardoor de tv zelf kan bepalen hoe het geluid het beste tot zijn recht komt, hierdoor is de muziek nooit te luid en hoor je de dialogen duidelijk!

• Smart functies
Het smartplatform werkt goed en snel en je hebt veel apps ter beschikking zoals Netflix, Apple TV, Disney+, Youtube, Amazon Prime of je kan je tv gebruiken als schilderij (dit moet je zeker eens proberen!). Met de app van LG kan je je smartphone gebruiken als controller

• Gameprestaties
De tv kan automatisch ontdekken wanneer je een game start en schakelt zo over naar de game modus waardoor integratie met G-Sync een extra meerwaarde biedt. Vooral bij snelle games zoals een shooter of FIFA zie je een echte verbetering.

Pluspunten

• Prachtig scherp beeld
  • Mooie kleurweergave
  • Strak design
  • Meer dan degelijk geluid voor een tv
  • LG Platform

Minpunten

• De lage helderheid in lichtrijke ruimtes

Nathalie 16-05-2021

Perfecte Gaming TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

De OLED TV’s staan erom bekend dat ze bij de top behoren op het vlak van gaming TV’s. Ik heb gedurende deze testperiode me dan ook vooral op het gaming aspect toegespitst.

Ik ben zelf in het bezit van zijn 3 jaar ouder broertje en heb dus al wat ervaring met LG. De beeldkwaliteit is er dan ook op vooruit gegaan met zeer warme en intense kleuren. De beelden zijn haarscherp in 4K en zwart is bij deze LG ook effectief zwart. Het enige nadeel waar ik tijdens het gamen dan wel op bots, is dat het beeld bij een meer donkere game zeer moeilijk te zien is wanneer je deze overdag speelt in een zeer lichte ruimte. Wanneer je echter in een donkere kamer speelt, ervaar je geen problemen.

Wat deze TV ook zo bijzonder maakt is dat, eender vanuit welke hoek je kijkt naar de TV, het beeld niet vervormt, ook niet als je vlak naast de TV staat.
Het design geeft niet veel verschil met zijn 3 jaar oudere broer alhoewel ik wel heb moeten wennen aan de witte achterkant. Het geeft wel als voordeel dat ik beduidend meer licht in de ruimte had doordat de witte achterkant het licht weerkaatste terwijl bij de oudere versies de zwarte achterkant het licht gewoon absorbeert.

Het geluid is misschien 1 van de aspecten waar LG wat minder in scoort. Het geluid is zeker degelijk, zelfs goed te noemen. Maar als je naast een prachtig beeld, ook graag het optimale uit het geluid wil halen, zal een soundbar een goede oplossing zijn. Voor de modale kijker of de gamer die vooral een hoofdtelefoon gebruikt, is de ingebouwde speaker ruimschoots voldoende en biedt deze naast het standaard geluid, ook nog enkele andere modi zoals AI geluid, bioscoop, sport, Heldere Stem Pro, muziek en Game Optimizer.

Deze LG werkt met een nieuw type afstandsbediening (magic remote) die gebruiksvriendelijk is, de stembesturing liep wat stroever bij mij maar dit zal eerder aan mijn accent liggen. Samen met de magic remote is er ook een aangepast platform, de webOS 6.0 ThinQ AI. Het nieuwe home-menu is even wennen maar na een 2-tal weken had ik het al aardig onder de knie. Al de bekendste streamingdiensten zijn hierin opgenomen: Netflix, Youtube, Disney+, Apple TV, Prime Video, Spotify. Je kan daarnaast ook je eigen toestellen ermee verbinden. Het menu is zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk en geeft wat meer uitleg bij elk onderdeel. Op deze manier hoef je niet telkens de gebruiksaanwijzing erbij te nemen als je iets wil aanpassen.

Net zoals bij de oudere versies, heb je terug de keuze tussen verschillende beelmodi. Een nieuwe voor de gamers onder ons, is de Game Optimizer die je nog kan aanpassen naar eigen wens.
Voor de gamers is deze TV trouwens het neusje van de zalm. Met 4 2.1 HDMI-uitgangen en 120 Hz speel je zonder probleem al de next-gen games op performance mode. Ik heb enkele van de next gen games getest die de performance mode ondersteunen en je merkt dat deze tv dit zonder probleem aankan. Het beeld haperde niet en de beelden gingen vlotjes in elkaar over.

Een ander nieuwe beeldmodus is de filmmaker modus. Dit is een modus die de regisseurs in het leven geroepen hebben omdat ze films op de manier willen tonen zoals ze bedoelt zijn, dus niet met aangepaste frame rates en kleuren. Wat mij opviel was dat dit terug een redelijk donker beeld gaf, waardoor kijken naar een spannende film gedurende de dag in een verlichte kamer niet meteen mogelijk was. Wat dan weer als voordeel is dat de film meer tot zijn recht zal komen in een donkere kamer en het schrikgehalte een pak hoger zal liggen.

Naast deze nieuwe beeldmodi, hebben we nog levendig, standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Expert (heldere ruimte) en Expert (donkere ruimte). Voor elk wat wils en het is even zoeken welke voor jouw het beste past. Zeker als je weet dat je deze nog verder kan aanpassen naar eigen wens. Voor mij persoonlijk was de Expert (heldere ruimte) de beste en mooiste optie.

Pluspunten

• 1,2 HDMI
  • Haarscherpe kleuren
  • 120 HZ

Minpunten

• Donkere games moeilijk zichtbaar in lichte ruimte

ShaZòya 22-10-2021

Fijne tv met diepe zwart tinten!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Deze tv heb ik een paar weken mogen testen en wauw wat een beeld! Dit beeld is fijn aan je ogen, de diepe tinten zwart zijn super mooi. Bij onze vorige tv moesten wij vaak stoppen met de serie omdat hij zo donker was, dat wij het beeld met daglicht niet konden zin. Bij deze tv kun je ook met daglicht een serie of film kijken die donkere beelden heeft. Ook alle andere kleuren zijn fantastisch! Heel scherp beeld, maar niet te fel.

Het uiterlijk van deze tv is super mooi! Ik verbaasde mij dat het scherm zo dun is. Dat deze technologie in zo’n dun schermpje past, onvoorstelbaar maar waar. De achterkant van deze tv is wit, iets wat ik eerst apart vond maar nu heel blij mee ben. Hij valt mee weg voor onze muur en het lijkt alsof ik de HDMI poorten nu beter kan vinden omdat ze niet wegvallen op een wit oppervlak. De scherm randen zijn heel erg dun, het beeld is dus optimaal in breedte.

De hoeveelheid apps die al op de tv staan zijn erg handig. Wel hebben wij met een aantal apps problemen, dit hoeft niet zo zeer met de tv te maken te hebben en kan ook aan de app liggen. Wel is het jammer. Zo werkt bij Disney de ondertiteling vaak niet. Je kan met je iPhone naar je tv streamen met AirPlay. Wel merk ik dat deze soms wegvalt terwijl dit niet de bedoeling is. Dus ook al is dit een smarttv hebben wij toch onze chromecast weer in gebruik met deze tv. Wel erg jammer aangezien je wel verwacht van deze tv dat je gewoon moet kunnen streamen zonder problemen.

Het geluid van deze tv is best goed, soms verbaas ik mij over hoe vol het geluid klinkt. Helaas klinkt het geluid bij sommige series of programma’s juist slechter. Het kan helpen om het geluid dan te veranderingen bij de instellingen, maar het blijft bijzonder hoeveel dat kan wisselen.

Al met

Pluspunten

• Diepe zwart tinten
  • Fijn beeld voor de ogen

Minpunten

• Geluid niet altijd mooi
  • Streamen werkt niet altijd even goed

Melissa de Vries 22-10-2021

Fantastisch beeld en een echte aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Vanuit Kieskeurig hebben wij de kans gekregen om de LG OLED55C16LA te testen. Meteen merkten wij groot verschil met onze huidige televisie. De LG C1 55 inch beschikt over een flinterdun design en het OLED scherm komt echt tot zijn recht. Wat ons gelijk opviel is hoe scherp en kleurrijk het beeld is. Zwart is ook echt zwart en de andere kleuren springen er net zo goed uit. De kijkhoek is ook goed, blijft scherp aan alle kanten. Enige nadeel is dat de televisie bij donker beeld reflecteert. Daarnaast kan je de helderheid en beeldmodus aanpassen naar jouw wensen.
Met de HDMI 2.1 poort is de tv zeer geschikt voor de next gen gaming consoles. De televisie ondersteunt HDR en in combinatie met het OLED-scherm merk je verschil in het kleurenpalet tijdens het gamen.
De tv heeft een oké geluid. Je kan makkelijk wisselen tussen verschillende geluidsinstellingen. Voor ons is de kwaliteit van het geluid voldoende.
De afstandsbediening ligt lekker in de hand. Het fijne is dat je direct kan switchen naar de streamingsdiensten.
Al met al heeft deze LG C1 tv ons in goede zin verrast.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • oled-scherm
  • gaming

Minpunten

• geluid

Tim Tytgat 19-10-2021

Super beeld, iets minder geluid

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Dankzij kieskeurig hebben we deze oled kunnen testen. Ik ben echt wel tevreden van het beeld maar iets minder van het geluid. Het uitzicht van deze oled is wel geweldig, smalle rand rondom en het scherm zelf is ook dun. De voet ziet er langs voor wel goed uit maar hij steekt wel een stuk naar achter uit waardoor hij toch wel wat plaats in neemt.

Beeldkwaliteit
Het eerste wat me meteen op viel bij deze tv was meteen ook het hetgene oled bekend voor is en dat zijn de geweldige zwart levels en ja zwart is echt zwart. Tegenover gewone sidelit led is het echt dag en nacht verschil. De kleuren zijn ook echt geweldig. Tesamen met hdr en dan zeker dolby vision ziet het beeld er echt super uit. Enige minpunt bij het beeld is bij een kamer met veel lichtinval is dat het scherm gevoelig is voor weerspiegelen en dat het vanuit een iets grotere kijkhoek onmogelijk word om iets te zien.

Geluidskwaliteit
Het geluid was iets dat me echt tegen viel. Zat niet veel in eigenlijk, is vooral wel duidelijk dat het meer de bedoeling is om een soundbar te gebruiken.

Smart functies
Zoals elke nieuwe tv heeft deze ook elke app die je moet hebben. Apps opstarten gebeurd makkelijk via het menu of ook via de remote op welke enkele toetsen zijn voorzien voor de meest voorkomende streaming services.

Gebruiksgemak
Navigatie gaat vlot dankzij de remote en ook dankzij de magic remote waardoor het nog makkelijker gaat.

Pluspunten

• Beeld
  • Looks
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Geluid
  • Voet neemt veel plaats in
  • Zicht en kijkhoek bij daglicht

Revan 18-10-2021

OLED stelt niet teleur

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb de Televisie een tweetal weken mogen testen en ik moet zeggen dat na je OLED kwaliteit hebt gehad het heel moeilijk is om terug te gaan, de kleuren , contrast en gaming connectivity zijn allemaal top.

De televisie heeft een lage input lag en kan zelfs via het gamingmenu nog lager wordt gebracht met de boost mode.

De televisie ziet er natuurlijk prachtig uit met zijn ultra dunne scherm maar het is wel gemakkelijk om met twee te zijn om hem te installeren.

De magic remote van LG is iets waar je niet meer zonder kan eens je het gewoon bent en natuurlijk kwa smart support is deze televisie helemaal up to date.

Zeker een aanrader.

Pluspunten

• Gaming
  • Looks
  • Kwaliteit

Minpunten

• Zwaar

ViSassie 16-10-2021

Mooi beeld, maar mist de extra’s

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Wat is het toch altijd leuk om een ervaring te mogen delen na een testperiode. We hebben de tv een paar weken in huis en die weken hebben we ook wel echt nodig gehad om de tv een beetje door te krijgen. Daar zeggen we eigenlijk al genoeg mee. Het beeld is prachtig, de tv is ontzettend dun maar niet alles vinden wij prettig. Het geluid is om te huilen. Instellingen veranderen kwam niet tot een gewenst geluid. Dan maar proberen aan te sluiten op onze soundbar. Dit heeft heel wat irritaties gegeven, omdat het niet mogelijk leek. Het is uiteindelijk gelukt en dat maakt het kijken een stuk aangenamer. De afstandsbediening die erbij zit is voor een vrouw met nagels geen fijne afstandsbediening. Ik kon het middelste knopje niet indrukken en daardoor was het menu niet lekker te gebruiken.
Wat ik persoonlijk ook jammer vind is de
grote van de voet waar de tv op staat. Is je tv mega dun, heb je een enorme voet eronder.
De apps installeren ging snel en goed. Netflix, Disney allemaal prachtig beeld. Je kunt ook soort van schilderijen laten afspelen op de tv. Hier zit wel een heel irritant muziekje bij die ik niet wegkreeg.
Conclusie aan het beeld ligt het niet, maar alles er om heen voldeed niet aan mijn verwachtingen.

Pluspunten

• Beekd
  • Dun

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Geluid
  • Koppelen met andere apparaten
  • Voet waar de tv op staat
  • Geluid bij schilderijen

Michaelg 15-10-2021

Prachtige LG 4K OLED TV

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb deze (erg mooie) TV mogen testen voor 2 weken, zelf heb ik een LG42LB650V en die vind ik al dun, maar bij het openen van deze OLED55C16LA viel me toch wel op hoe strak en dun dit design is en dat voor een 55Inch TV. Het toestel heeft een stevige standaard voor de stabiliteit en past goed bij het design in het geheel, je zou hem ook aan de muur kunnen hangen natuurlijk.

HDMI en Beeld:
Met de 4 x HDMI-aansluitingen gelijk al mijn apparaten aangesloten, PS4, Firestick 4K power over USB, NDS en een mediaspeler en eens vergeleken wat de beeldkwaliteit is.

In een woord “Subliem” op alle toestellen vond ik het beeld erg mooi, er was natuurlijk wel wat verschil omdat niet alle toestellen een 4K doorgave hebben, maar deze TV geeft het beeld erg mooi weer.
Ik heb niet de tuner gebruikt omdat ik de ziggo app via internet gebruik, dus de TV verbonden met internet via een kabel, ter info, de wifi geeft hetzelfde beeld dus ik heb geen verschil gezien met kabel of wifi.

Ik las ergens dat de Ziggo app ook aanwezig zou moeten zijn op de TV zelf, maar ik vond hem niet dus ik heb via de 4Kstick Ziggo gekeken en zoals al vermeld “subliem” beeld mogen aanschouwen. De 4K weergave geeft naar mijn gevoel genoeg diepte om een soort van 3D gevoel te krijgen, erg prachtig en rustig voor de ogen.

Beeld instellingen:
Je kunt of voorgeprogrammeerde beeld instellingen gebruiken of om zelf iets in te stellen. Zelf heb ik gekozen om de Vivid (user) setting alles te kijken, haarscherpe kleuren en helderheid zoals al gezegd “subliem” beeld voor mijn ervaring op films en op tv series.

Geluid:
Ik heb wat zitten spelen met het geluid om te kijken welke het beste is omdat met films vaak de stemmen overstemd worden door ander geluid en dan het dialoog niet echt te volgen is de “All sound Pro” instelling vond ik het beste bij mij passen dit zowel met spellen als met TV kijken.

Muziek mode vond ik persoonlijk niet zo goed, ik heb via de ingebouwde mediaspeler (ik hoefde dus mijn eigen niet te gebruiken) mijn mp3 beluisterd welke op mijn interne netwerk staan, maar de kwaliteit vind ik niet zo goed in die mode, dus terug gezet naar “All sound Pro”.

Web OS:
Deze Web Os vond ik iets te veel van het goede, maar als je eenmaal je applicaties geïnstalleerd hebt dan kun je met sneltoetsen (open de applicatie en druk op bv 1 voor een paar seconden dan zet hij deze vast als sneltoets) heel snel navigeren zonder eigenlijk nog in dat menu te hoeven gewoon weer een paar seconden de sneltoets indrukken, behalve natuurlijk om nieuwe apps te installeren.

Spraak:
De OLED55C16LA heeft spraakbediening welke nog een mogelijkheid is om de Web OS eigenlijk te omzeilen, je roept gewoon met “open app” je applicatie aan en deze begint te spelen.

De spraak van het toestel zelf, oftewel de vrouwelijke stem om te zeggen dat de applicatie geopend wordt, vond ik een beetje raar klinken, daar zou zeker nog wel het een en ander aan verbeterd kunnen worden, misschien een keuze uit stemmen. Overal wel makkelijk, knop indrukken en praten.

Spellen:
Natuurlijk de PS4 uitgeprobeerd (helaas geen 4K PS) dus het beeld was iets minder met opstarten, maar de spellen zelf waren (vet) gaaf en gaven gewoon het gevoel wat je nodig hebt voor sommige spellen. Ik heb hier echt genoten van met een paar snelle actie spellen ditzelfde effect had ik op de NDS (gewoon mooi).

Magic remote:
De remote kun je als muis gebruiken, gewoon richten en drukken om snel te typen. Mocht de pijl niet goed staan even naar het beeld wijzen en schudden komt het vanzelf goed. Ik heb hier eigenlijk maar een paar knoppen van gebruikt omdat ik of de sneltoetsen gebruik of de spraak.

Iets wat me opviel en wat ook gezegd zou moeten worden is dat deze remote, als hij op je bank ligt, een soort van antislip heeft, tenminste op mijn leren bank merkte ik dat, waardoor hij niet snel van de bank afvalt je voelt het met je vingers niet, kan natuurlijk zijn dat ie nieuw is.... maar ik vind het toch een plus punt waard.

Opmerkingen:
Op de een of andere manier springt hij wel eens over naar een ander HDMI toestel en of zelfs een USB connectie melding komt naar voren terwijl ik er niks op heb zitten. Ik denk hier nog een kleine “ bug” in de software zit.

Voor de rest niks op aan te merken gewoon een erg mooi toestel genoeg functies en applicaties en zeker een aanrader om aan te schaffen.

Pluspunten

• 4K geeft Diepte gevoel
  • Ingebouwde Mediaplayer
  • Remote Control met spraak
  • Makkelijke bediening

Minpunten

• Geluid kon beter
  • Verbruik wat hoog

kscheur 15-10-2021

absoluut het geld waard.

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Deze LG tv bewijst wel echt dat het de moeite en extra centen waard is om voor een OLED te kiezen. De beeldkwaliteit is geweldig of je nou via een streamingsdienst kijkt of gewoon TV. Vooral bij de diverse natuurdocumentaires en de nieuwste films is het een geweldige ervaring. De connectiviteit van de tv is ook erg goed te noemen. Apple, Android apparaten hebben geen enkel probleem om diverse foto's en video's te streamen naar de tv. De diverse streamingsdiensten zijn snel te openen via de afstandsbediening snelknoppen en via de ingebouwde WIFI die ruim voldoende snelheid heeft zeer goed te gebruiken. De smart afstandsbediening is erg handig bij het invoeren van wachtwoorden en email adressen bijvoorbeeld. Tevens kan er via een handig menu zeer snel de afstandsbediening ingesteld worden zodat de ook je tv ontvanger kan bedienen. De TV staat erg mooi op de voet, een echt zwevend effect, maar ook erg mooi aan de muur hangend. al met al heeft LG met deze tv een zeer goed prijs/kwaliteit kunnen leveren en zeker aan te raden.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • connectiviteit
  • geluid
  • smartmenu

Minpunten

• aan de zware kant

Michaelg 14-10-2021

Prachtige LG 4K OLED TV

HDMI en Beeld:

Beeld instellingen:
Geluid:
Web OS:

Spraak:
De spraak van het toestel zelf oftewel de vrouwelijke stem om te zeggen dat de applicatie geopend wordt, vond ik een beetje raar klinken, daar zou zeker nog wel het een en ander aan verbeterd kunnen worden, misschien een keuze uit stemmen. Overal wel makkelijk, knop indrukken en praten.
Mediaplayer:
Deze TV kon mijn eigen NAS bereiken dus ik hoefde mijn eigen mediaspeler niet te gebruiken (mooi gedaan LG ). Ik heb 2x 4K films getest op deze speler en heb geen lag ondervonden en natuurlijk weer “subliem” en snel beeld.
Muziek afspelen werkt ook zoals al omschreven hierboven, je kunt tijdens het spelen de tv op zwart zetten dat is mooi meegenomen om achtergrondmuziek te beluisteren zonder dat de TV aanstaat.
Spellen:
Magic remote:

Opmerkingen:

Pluspunten

• Ingebouwde Mediaplayer
  • 4K geeft Diepte gevoel
  • Remote Control met spraak
  • Snelle internet WIFI en Kabel

Minpunten

• Verbruik wat hoog
  • Geluid kon beter

Anoniem 14-10-2021

Een super tv

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Dit tv toestel heeft een haarscherp beeld en de game modus is zeer goed.
Het menu is zeer duidelijk en de HDMI 2.1 zijn super snel met een HDMI kabel 2.1 de overdracht gaat zeer vlot .
Geluid is super voor film en games .

Pluspunten

• Beeldkwaliteit subliem
  • Game mode zeer goed

Minpunten

• Geluid voor tv mode
  • Toetsenbord geen enter knop bij nl modus

mirjam 14-10-2021

Mooie OLED t.v. met veel handige functies

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

via kieskeurig kreeg ik de kans om deze LG OLED55C16LA te testen.
Wat als eerste opvalt als de t.v. uit de doos komt is het dunne scherm en de witte achterkant. De voorkant ziet er heel mooi uit, een bijna rand loos design, de witte achterkant vind ik wat minder, maar het is maar net wat je mooi vind. Helaas paste onze soundbar er niet onder omdat de t.v. te laag is.
Ik denk dat deze t.v. het beste tot zijn recht komt als hij aan de muur hangt, dan is het zicht op de achterkant weg en kan de soundbar eronder.

Het instaleren is heel eenvoudig en ook inloggen op streamingdiensten als Netflix en Amazon gaat makkelijk.
Het beeld is heel erg mooi, superscherp en diepe zwarttinten. Wat ons opviel was ook dat het beeld vanuit alle hoeken gewoon goed was dus ook als je niet recht voor de t.v. zit kan je het goed zien.

De afstandsbediening is om te zien misschien niet zo mooi maar hij is wel erg handig in gebruik, vooral de magic remote is heel prettig om mee te werken In plaats van scrollen kan je nu gewoon aanwijzen wat veel sneller gaat. Dit is vooral handig bij Youtube of Netflix.

Wat wel tegenviel was het geluid, ik vind het schel klinken en heb diverse instellingen geprobeerd maar ik kreeg het niet naar mijn zin. Je kan er gelukkig wel een soundbar of losse boxen op aansluiten en dan is het geluid een stuk beter.

Voor gamen is deze t.v. een absolute aanrader, alles gaat snel en ziet er fantastisch uit, en in combinatie met een soundbar is het helemaal geweldig.

De smart functie bied een grote collectie aps waarmee je nog veel meer uit je t.v. kan halen met t.v. zenders, games en zelfs een haardvuur.

Verder kan je via de usb ingang ook nog films of ander beeldmateriaal bekijken met een usb stick of harde schijf.

Pluspunten

• scherp beeld
  • magic remote
  • ruime collectie aps
  • veel instelmogenlijkheden
  • mooie game t.v.

Minpunten

• geluid
  • lage voet

Judith S 14-10-2021

Haarscherp beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED55C16LA

Ik heb de LG OLED55C16LA televisie een paar weken mogen testen.

Wat mij als eerste opviel toen ik de tv aan deed was de scherpte en helderheid, dit vond ik meteen al erg mooi.

Savonds bij het kijken van onze series merkte wij al meteen op dat de scherpte en kleurenweergave zonder te overdrijven zeer helder over komen, ook vanuit verschillende hoeken blijven de kleuren hetzelfde zo ook de diepe zwarttinten, wat dus erg fijn is. Dit omdat wij een groot gezin zijn en we dus niet met ons allen vlak voor de tv kunnen zitten.

Het geluid vinden wij persoonlijk wat blikkerig (wel luid genoeg) maar dit komt omdat wij gewend zijn om met een soundbar tv te kijken, nadat wij onze soundbar hadden aangesloten was voor ons het plaatje compleet.

De smartfuncties zijn zeer uitgebreid en met streaming services. Ideaal voor ons als gezin en dus voor ieder wat wils, van een spannende film tot mooie muziek of zelfs een fijne kinderfilm voor de kleintjes.

De filmmaker mode is ook een mooie bijkomstigheid, zo kun je zonder teveel gedoe films en series kijken.

Deze tv is zeer gebruiksvriendelijk en het menu is goed overzichtelijk. De stembesturing is nieuw voor mij, maar enorm handig! Zelfs voor de kinderen een zeer handige optie om op deze manier de apps simpel te lokaliseren en te bedienen.
De afstandsbediening is zeer fraai niet teveel poespas en handig met de snel toetsen voor bepaalde apps.

Zijn gameprestaties zijn uitmuntend!
Dit omdat de kwaliteit van het beeld haarscherp is en zo ook het geluid, op deze manier heb je een zeer realistische ervaring van het spel.

Het design van de tv is mooi plat, alleen de voet waar hij op staat vind ik wel vrij aanwezig in zijn formaat.

Pluspunten

• Geluidsniveau
  • Beeldkwaliteit
  • Opties
  • Voicemodus

Minpunten

• Aanwezige voetsteun