Philips Marathon FC9205/01 - Reviews

2000 watt
Draadloos

JEROENVH1978 21-11-2014 Product jaar of meer in bezit

3,8
Waardeloze stofzuiger, in begin was alles koek en ei, super handig geen stofzuiger zakken meer en veel zuigkracht. Maar na een paar maanden begon de ellende. Het ene na andere onderdeel begaf het. Eerst het aansluit stuk, toen de zuigmond. Daarna weer gezeik gehad met sensor aan de binnen kant. Als laatste geen zuigkracht meer. Kortom na een slechte afwasmachine, magnetron, koffiezetapparaat kunnen we nu ook een slechte stofzuiger van ooit zo goede Philips toevoegen aan rijtje, niet kopen, echte miskoop. ZEKER GEZIEN DE PRIJS.

Railer62 22-09-2014 Product jaar of meer in bezit

De zuigkracht is perfect.

Het oude type had een kunststof binnenfilter. Weet niet of he t nieuwe type dit ook heeft. Als het een papieren filter is, kan deze natuurlijk niet onder de kraan schoongemaakt worden.

Railer62 22-09-2014 Product jaar of meer in bezit

Wij zijn in het bezit van de oude marathon. Opgenomen wattage 2000 watt en een zuigkracht van 350 watt.
Inmiddels is deze stofzuiger 9 jaar oud en begint eindelijk :-) slijtage te vertonen. Heb er een nieuwe stekker aan moeten zetten. Huishouden met twee bordeauxdoggen, dus hij heeft echt moeten werken.

Zuigkracht is heel goed en in de loop van de jaren niet minder geworden.

Een veel gehoorde klacht STOF tijdens het reinigen.
Zelf ledig ik de bak twee keer in de week en daar kan wel eens een stofje op de grond vallen.
De binnenste filter reinig ik,op een zonnige dag,misschien 3x per jaar, onder de kraan met een afwasborstel en lauw water. Nadien in de zon laten drogen. Moet wel goed droog zijn anders zuigt hij niet.
Resultaat nog steeds de eerste filter en geen stof tijdens reinigen. Het oude type heeft een kunsstof fiter, weet niet hoe het met de nieuwe is. Is dit een papieren fiter, dan kan het natuurlijk niet.

Geluidsproductie van deze stofzuiger is laag.

Al met al zeer tevreden over deze stofzuiger en zal zeker weer zo'n type kopen.

audity 08-09-2014 Product jaar of meer in bezit

Van de zakloze stofzuigers ben ik het meest tevreden met deze patser van Philips. In dezelfde prijsklasse stellen Dyson (elementen breken af, zwakke zuigkracht, krassen op parket)en Bosch (zwak zuigkracht, herrie)teleur.
PLus: zuigKRACHT, kabelLENGTE, stofemmerlegenGEMAK, ook gemak om per ongeluk opgezogen waardevolle dingetjes terug te halen/vinden.
Negatief: loopWIELEN klemmen/lopen aan; STROEVE loop (constructieFOUT), houder voor slangstaaf in rust BREEKT AF (te zwak geconstrueert voor te lange hefboomwerking).
Eigenlijk geen mooi design..Philips kan beter.

paulfhh 21-05-2014 Product jaar of meer in bezit

Paar jaar in bezit nu en zuigt nog altijd als een tierelier, niks dan lof hierover. Grootste minpunt is wel het schoonmaken van de container en het filter (-huis). Als je de klep opent om de container eruit te nemen, valt er al stof van de rand. Om de container te legen met je eerst het filterhuis met filter eruit halen (stofwolken vliegen je om de oren). En dan het legen van de container: gewoon omkieperen (wel buiten graag), niks geen klep o.i.d. Het filter schoonmaken met het bijgeleverde borsteltje is nog wel de grootste crime bij deze stofzuiger, onbegonnen werk eigenlijk want de stof vliegt alle kanten op. Gebruiksgemak dus een dikke 1. Duurzaamheid na 3 jaar gebruik: zijborstels van de voet liggen soms los, aansluiting slang op container is gammel geworden, telescoop steel schiet met regelmaat in tijdens het zuigen. Al met al tevreden over de zuigkwaliteit van deze Marathon maar wel met een hoop ongemakken op de koop toe.

rypie 12-05-2014 Product maand in bezit

Goede zuigkracht. Stogzuigen is weer leuk geworden. Enige minpuntje is dat hij af en toe lastig over zijn eigen snoer heen rijd..
Hij is licht in gebruik, zuigkracht is fantastisch. Lekker lang snoer, beslaat bijna het hele gedeelte wat we willen zuigen.
zijn geld zeker waard. Pas op met het filter schoonmaken, dit kan erg stoffig worden.. Das dan ook één van de weinige nadelen van deze stofzuiger.

HVIS 03-04-2014 Product jaar of meer in bezit

5,2
Zuigt goed. Lekker groot bereik dankzij lang snoer. Hulpstukken niet klemvast te zetten (ontwerpfout). Grootste probleem: schoonmaken van het stofreservoir en -filter. Dat kost al gauw een minuut of 5 en ALLES zit onder t stof. Da's echt de reden om volgende keer weer een stofzuiger met wegwerpzak te kopen!

HankyJ 19-10-2013 Product half jaar in bezit

Na veel gebruik te hebben gemaakt van reviews wordt het tijd om zelf eens een bijdrage te leveren door om onze ervaringen te delen.

Eigenlijk volstaat één ding: mijn vrouw vindt het leuk om te stofzuigen met deze stofzuiger en dat wil wel wat zeggen, want het is echt niet haar hobby!

Een grote plus is de zuigkracht! Vergeleken met onze vorige stofzuiger met dezelfde wattage heeft deze machine een veel betere zuigkracht. Daarnaast is er een lang, dun en dus soepel snoer. Met een beetje beleid kun je eenvoudig vanuit een centraal punt verschillende ruimtes met in totaal ruim 100m2 bereiken.

Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat een hulpstuk uit de houder valt. De plek van de hulpstukken, op de stang, is handig bedacht, maar het is vervelend dat je constant op zoek moet naar het hulpstuk.

Over de duurzaamheid kan ik nog niet veel zeggen, omdat we het apparaat nog maar een half jaar in bezit hebben.

Alles bij elkaar zijn WE tevreden gebruikers van een stofzuiger zonder stofzak.

AssiaRoccan 01-10-2013 Product paar weken in bezit

We hebben de Philips Marathon nu al een tijdje in gebruik en ik ben een aantal punten tegen gekomen waardoor deze stofzuiger me toch tegenvalt.

Dat het hulpstuk er regelmatig uit valt was al bekend.
Waar ik me aan kan ergeren is dat het snoer van deze stofzuiger ontzettend dun is, vaak in de knoop zit en elke keer blijft haken achter een meubelstuk die niet volledig op de vloer staat (een paar mm boven de vloer) hierdoor moet ik elke keer terug lopen om dat snoer eronder vandaan te halen, Grrrrr.
Ook moet ik zeggen dat ik toch niet zo onder de indruk ben van de zuigkracht. Als ik de borstel niet op parket heb staan dan zuigt ie inderdaad aan de vloer vast en denk je wow wat een zuigkracht. Maar staat ie wel op parket dan valt de zuigkracht wel mee, dan zuigt ie soms niet alles in 1 x op.

Al met al vind ik dat erg wel erg overdreven wordt met dat deze stofzuiger geweldig is.

Na deze zal het denk ik weer een Nilfisk worden.....

ui30 13-09-2013 Product jaar of meer in bezit

We hebben altijd een stofzuiger met stofzakken gebruikt. Omdat we stofzakken een beetje zonde van het geld vinden, besloten we eens een stofzuiger zonder stofzakken te proberen.

Eerste indruk
De eerste indruk was geweldig. De stofzuiger werkt uitstekend, zuigt als een tierelier en rijdt en glijdt zeer gemakkelijk overal overheen. De grote wielen maken dat de stofzuiger makkelijk hobbels neemt. De stofzuiger maakt makkelijk bochten en valt niet om, wat bij onze vorige stofzuigers best vaak gebeurde.

Na langer gebruik...
Nu, na dik anderhalf jaar, begint deze stofzuiger ons echter behoorlijk de keel uit te hangen. Het enthousiasme dat we hadden is verdampt en we begrijpen eigenlijk niet waarom anderen zo blij worden van dit apparaat. Reden: het gebruik van een stofzuiger zonder stofzak is ronduit smerig! Op alle filmpjes op internet lijkt het zo makkelijk. Je zuigt, haalt de bak eruit en keert deze om boven de vuilnisbak. Het filter maak je schoon door het uit te kloppen en eventueel schoon te borstelen. De eerste paar weken gaat dit inderdaad zo, maar na langer gebruik wordt het een vieze bende. Bij omkeren van de bak vliegt het stof je om de oren en het reinigen van het filter is een regelrechte hel. Klop je het uit, dan kan je direct met stoflongen aan het zuurstof. Als je de borstel gebruikt, moet je een stofbril op en een mondkapje voor doen, want het is geen doen. Boven je vuilnisbak hangt een stofwolk. M'n buren vroegen me wat ik in hemelsnaam aan het doen was, zo'n troep! Het is echt, sorry dat ik het zo zeg, ronduit goor.

Dan is er een ander punt aan dit apparaat dat irriteert: het mondstuk. Dit heeft men zodanig ontworpen dat je gemakkelijk in de hoeken kunt komen. Daarom heeft het een V-vorm. Maar dit werkt totaal niet. De V staat namelijk verkeerdom! De punt had naar achteren gemoeten, niet naar voren, want daardoor kom je juist niet in de hoeken en moet je steeds rommelen om de hoeken schoon te krijgen. De borstels aan de zijkanten zijn dan weer wel een geniale vondst.

Pluspunten
De stofzuiger heeft zeker ook goede kanten. Hij is nog altijd zeer stil en bij goed onderhouden gaat hij zeker niet stinken. Hij blijft goed rollen en het mondstuk glijdt nog net zo gemakkelijk als aan het begin. Het is qua zuigen echt een prima ding.

Minpunten
Zoals gezegd: het schoonmaken van de stofzuiger is een drama. Ben je gevoelig voor stof, dan moet je deze zeker niet kopen. Er zit wel een goed filter in, maar bij het schoonmaken ervan krijg je een bak stof binnen waar je ter plekke benauwd van wordt. Je kunt erna ook douchen en je straatje schoonvegen.

Omdat ik dit echt een probleem vind worden heb ik bij gebruiksgemak een laag cijfer ingevuld, omdat dit probleem pas na verloop van tijd duidelijk wordt.

Al met al: woon je alleen, heb je geen kinderen en geen huisdieren en ben je bijna nooit thuis waardoor je maar eens per week 3 korrels zand hoeft op te zuigen, koop dan deze zuiger. Woon je niet alleen en heb je best veel vuil in huis vanwege kinderen en/of huisdieren, laat dit ding dan links liggen en koop een stofzuiger met stofzakken.

Dit ding gaat na anderhalf jaar bij ons de deur uit, want we zijn het echt zat, al dat stof steeds om je oren. We doen dus eigenlijk een uitstekend werkend apparaat de deur uit, best zonde van het geld.

AssiaRoccan 29-08-2013 Product paar dagen in bezit

Na jaren plezier te hebben gehad van onze Nilfisk Stofzuiger waren we opzoek naar een goeie stofzuiger voor een betaalbare prijs.
Na het lezen van zoveel positieve reacties over deze Philips Marathon FC9205 hebben we dit apparaat aangeschaft.
De eerste indruk is oke. We hebben de stofzuiger een paar dagen in bezit en moet zeggen dat het apparaat niet zo stevig lijkt, maar dit moeten we gaan zien.
Toch moet ik eerlijk zeggen dat mijn voorkeur nog steeds uit gaat naar een Nilfisk stofzuiger, die kost aanzienlijk meer maar dan heb je ook wat.
Anyway, de prijs van deze stofzuiger is prima en ben benieuwd hoe lang deze stofzuiger mee gaat.

weustenellen 27-04-2013 Product paar dagen in bezit

Wat een topper!!! Na jaren van sacherijn eindelijk een stofzuiger zoals deze voor mij moet zijn. Hiervoor had ik de duurste Dyson van ver over de 500 euro en vond het dus jammer geld om deze naar de zolder te doen verhuizen. Dus heb ik eerst mijn Dyson een week geruild met mijn broer die ook de 9205 heeft om zeker te weten dat het niet aan mij lag. Ook hij was het met mij eens dat de Dyson een vreselijk onhandig ding is met nog onhandigere hulpstukken. Als je daarmee de auto moet schoonmaken, ga je echt helemaal uit je dak, afschuwelijk! Na nog geen week belde mijn broer op dat hij zijn 9205 terug wilde omdat hij dan ook nog rugpijn kreeg van de Dyson. Dus heb ik mezelf meteen een 9205 besteld en ben hier overgelukkig mee. Voor mensen met huisdieren; hier lopen 4 katten en een hond in huis. Wat een fijne stofzuiger! En dat alles ook nog voor een betaalbare prijs. Een echte aanrader en zo wordt stofzuigeren minder erg.
Wat betreft de zuigkracht... de Dyson heeft een zuigkracht van 290 watt, de Philips 9205 liefst 400 watt... geen verdere uitleg nodig!

ConnyvV 03-04-2013 Product jaar of meer in bezit

Stofzuiger zuigt heel goed en door filter, super schoon. Zuigt krachtig maar voelt niet "zwaar" met zuigen. Fijne borstelranden voor vlakke plinten. Leegmaken van de bak is zo gebeurd maar schoonmaken filter is een grotere klus en geeft veel stof (moet uit de wind gebeuren anders zit je er zelf onder). Ik ben uiterst tevreden over de stofzuiger.

selma06 10-03-2013 Product kwartaal in bezit

Weer gekozen voor een stofzuiger met een stofreservoir, omdat we dat veel makkelijker vinden dan een met stofzakken. Omdat de stang en slang van onze Samsung SX 4580 na 2 jaar compleet stuk was, kozen we voor deze degelijker lijkende Philips. Na 3 maanden gebruik is de degelijkheid nog niet goed te beoordelen, maar lijkt uitstekend. De Philips is stil en de zuigkracht is goed; op gladde vloer uitstekend, maar op hoogpolig vloerkleed is de zuigkracht minder geweldig dan die van de Samsung. Hij zuigt niet snel alle kruimels tussen de polen van het kleed weg. Ook blijven er nog tamelijk veel kattenharen op de bankbekleding achter na een zuigbeurt. De V-vormige zuigmond is zeer bewegelijk en handig, komt overal makkelijk bij en onder, maar schuift een deel van het vuil voor zich uit, hapt het niet allemaal op zonder de zuigmond even van de vloer te tillen. Deze Philips is ten opzichte van de Samsung heel zwaar en groot, niet makkelijk op te bergen en de trap mee op te dragen. Het legen van het stofreservoir is een stuk ingewikkelder dan bij de Samsung. Kortom, een degelijk apparaat waar we tevreden over zijn, maar niet juichend.

rubyk42 23-11-2012 Product paar weken in bezit

heb de stofzuiger pas enkele weken waarvan de 4de week al naar de reparateur moest vanwege de deksel niet goed sluit en de stof op de binnen kant zich vast zet en de motorfilter helemaal verstopt raakt nu is hij terug van de reparatie en er is niks mee gedaan alleen een testje en daar is hij weer terug gekomen met de zelfde problemen voor mij is het een goede stofzuiger alleen dat hij niet goed sluit en daardoor de stof zich overal in het deksel vast zet nu zou ik willen weten wie hier ook last van heeft want nu moet ik hem weer opsturen voor weer 3 weken en wat philips betreft die hebben de slechtste services ooit want de vorige marathon voldeet zeer goed maar de motor begaf het binnen 4 jaar en hun zeiden sorry u hebt geen garantie meer

vick1982 21-11-2012 Product paar weken in bezit

Heel stil, veel goedkoper dan bvb een dyson, enorme zuigkracht (op max vermogen zonder parketborstel uit te klikken krijg ik hem bijna niet van de grond) heel makkelijk instelbaar, moeiteloos schoon te maken. het feit dat de wielen niet echt mee rollen is geen nadeel, je merkt dit zelfs bijna niet. Lang snoer is echt superhandig evenals de hoekige kop die makkelijker in hoekjes kan. Jammer dat ik deze niet eerder aangeschaft heb. héél degelijke stofzuiger, moest hij ooit stuk gaan, direct dezelfde terug.

hankipanki 19-07-2012 Product paar dagen in bezit

Na vele jaren gebruik te hebben gemaakt van stofzuigers met een stofzak hebben we nu besloten om een stofzuiger met opvangbak dus zonder stofzak te nemen. In de korte tijd dat we hem nu in ons bezit hebben is hij flink aan de tand gevoeld.

Het aantal accessoires is beperkt tot twee (kleine zuigmond en spleetzuiger). De ophanging daarvan is gepland in een houder die in de bocht van de slang wordt geklikt. Echter tijdens het zuigen valt regelmatig de kleine zuigmond uit de houder. Ook het kunststof lipje om hem tegen te houden ziet er fragiel uit. Daarnaast wordt het door de gemonteerde accessoirehouder lastiger om op moeilijk bereikbare plekken te komen. Ik heb dan ook besloten om de accessoirehouder niet aan de slang te monteren.

De tri-actieve zuigmond (geschikt voor harde en zachte vloeren) werkt prima en lijkt goed doordacht. De telescopische stang werkt prima alhoewel het even wennen is hoe te verkorten en te verlengen.
Ik mis echter een mechanisch schuifje op de slang ter hoogte van het handvat om de zuigkracht tijdens het stofzuigen even te verminderen zonder direct de elektronische regelaar te moeten bedienen.
De zuigkracht is overigens prima. Wat mij betreft had de laagste stand nog een lagere zuigkracht mogen hebben.

Het legen van het doorzichtige stofreservoir gaat na wat oefening ook goed. Wat opvalt is dat aan de randen zich ook stof ophoopt dat je dan met de hand of borstel kan verwijderen. Wellicht kan het blijven zitten?

Wij hebben honden en de haren die op de grond terecht komen worden keurig opgezogen. Echter de stofzuiger is van een bepaalde kunststof gemaakt die statisch blijkt te worden en als resultaat gaan er ook de nodige haren op de stofzuiger zelf zitten. Inmiddels zuig ik aan het einde van de stofzuigbeurt het apparaat zelf ook even om deze haren te verwijderen. De oude had dat probleem niet.

De stofzuiger heeft aan de achterzijde twee grote wielen waardoor het apparaat zonder veel weerstand je volgt. Aan de voorzijde zit een klein wieltje dat ook wat neiging had om zand op te pikken. Het kan dan ook zijn dat op een hiervoor kritische vloer krasjes kunnen ontstaan? Wij hebben daar in ieder geval geen last van.

Het snoer is langer dan dat van de vorige stofzuiger en ik kan nu de gehele kamer doen vanuit één stopcontact. Het snoert rolt er makkelijk uit. De tijd zal leren of het oprollen goed zal blijven functioneren. Nu is het prima.

Het apparaat is redelijk breed en is daardoor wat groter dan het aanvankelijk lijkt. Het gewicht is daarbij aan de forse kant, maar ook het zuigen van een trap met de stofzuiger getild aan het handvat gaat goed. De oudere stofzuiger was lichter doch met een bijna volle stofzak vermoedelijk bijna even zwaar?

Het apparaat heeft een markante vorm die ik persoonlijk wel aardig vind. Met name de combinatie van het diepe rood en zwart van de behuizing in combinatie met de grote zilverkleurige wielen geven hem een stoer uiterlijk.. Door de afschuining aan de zijkant wordt de stofzuiger ook makkelijk om stoel- en tafelpoten heen geleid zonder “vast” te gaan zitten. Overigens is vorm een kwestie van smaak.
Als klein puntje nog een ervaring. De vorige stofzuiger blies de gebruikte lucht naar boven. Deze Philips blaast de lucht schuin naar achteren waardoor medebewoners onbedoeld in de luchtstroom kunnen komen.
Werking en onderhoud van de filters heb ik niet onderzocht.

Samenvatting na een relatief korte gebruiksperiode.
Voordelen: Deze Philips een prima werkende, relatief voordelige stofzuiger met door het lange snoer een groot werkbereik en goedwerkende zuigmond. Door het ontbreken van stofzakken zullen de gebruikskosten naar verwachting erg laag blijven.
Nadelen: De montage van de accessoires is slecht en deels fragiele, de kunststof behuizing trekt door zijn statische elektriciteit vuil aan en in het geval de machine moet worden getild is het gewicht daarvan relatief hoog.

stoffertje25 07-06-2012 Product paar dagen in bezit

Maandagmiddag stofzuiger Philips Marathon FC9205 besteld
via de webwinkel. De volgende dag was hij al bezorgd
in het filiaal Alkmaar en konden wij hem daar ophalen.
Super service. De stofzuiger zuigt perfekt. Het is zelfs zo dat je goed moet opletten wanneer je vanaf de vloer richting het tapijt komt,anders zuigt hij bij wijze van spreken je tapijt op. Dus even de zuigmond omschakelen.
Mooie vormgeving van de stofzuiger. Lekker lang snoer zodat je overal kunt komen. Stang lang zat ook voor lange mensen. Zuigmond is voor mij even wennen, omdat ik jarenlang iets anders gewend was. Het legen gaat gemakkelijk. Heb hem nog te kort om wat te zeggen over de duurzaamheid, maar zoals alle apparaten van Philips die ik in mijn bezit heb, ben ik daar niet bang voor.
Dus al met al voor mij in ieder geval een geweldige stofzuiger.

pat1801 03-05-2012 Product paar dagen in bezit

prima stofzuiger, met ernorme zuigkracht. ideaal zijn de borsteltjes aan de zijkant (niet te zien op de foto). hij is wat zwaar, maar door dat er een hendel aan de bovenkant zit, makkelijk van plaats te veranderen. het enige nadeel is dat je snel tegen het extra kleine zuigmondje aan stoot wat bovenaan de buis zit (die valt er gemiddeld 3x af tijdens het stofzuigen, inmiddels deze dus verwijderd). een enorm voordeel vind ik de lange snoer, ik hoef niet van stopcontact te wisselen tijdens het stofzuigen.al met al een prima aankoop!duurzaamheid kan in eigenlijk nog niet beoordelen heb deze stofzuiger een paar dagen.

Michael-Deb 28-04-2012 Product maand in bezit

Goede en krachtige stofzuiger. Voorheen gebruikten wij een Dyson en waren hier ook tevreden over. Maar deze stofzuiger heeft duidelijk meer zuigkracht en hierdoor is het zuigen van tapijt een stuk eenvoudiger.
Het mondstuk is ook erg praktisch voor het zuigen langs plinten en meubels. Tevreden over onze aankoop!