LG DSP8YA zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 39 reviews die zijn achtergelaten voor de LG DSP8YA zwart op Kieskeurig.be.

alwinv 26-07-2021

Goede Prijs-kwaliteit

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Deze soundbar was interessant om te testen aangezien ik een mooi vergelijk kan maken met mijn eigen surround systeem. Mijn eigen sound systeem bestaat uit een receiver en losse speakers. Beide van een meer dan gemiddeld goede kwaliteit/merk.

Installeren
Uitpakken, aansluiten en instellen van het soundsysteem was simpel. Alleen jammer dat er geen HDMI kabel meegeleverd is. Die moest ik dus zelf nog even zoeken zodat ik het systeem correct kon aansluiten. Verder is de (zeer beknopte) handleiding wel duidelijk en is het snel aangesloten. App downloaden en gaan!
De draadloze connectie van de sub is natuurlijk erg gemakkelijk en het systeem was dan ook na ca 10-15 minuten up en running. Ik heb de tijd niet precies bijgehouden maar het was makkelijk en snel om te installeren.

Wat ik erg handig vind is dat het volume van de soundbar via de HDMI-ARC geregeld kan worden met de afstandbediening van de TV.

Connectie met telefoon voor muziek is ook zeer eenvoudig te doen.

Geluid
De geluidsbeleving is ten opzichte van mijn eigen surround systeem de LG soundbar zeker niet beter klinkt, eerder minder qua geluid. Het is lastig om een geluid te omschrijven maar het geluid uit de soundbar klinkt minder diep, minder vol in mijn beleving. Diverse geluids settings geprobeerd maar het algemene geluidsbeeld veranderde weinig.

Als toevoeging op de TV is het zeker een verbetering qua geluid en beleving daarvan. Hoewel ik het surround gedeelde niet overtuigend genoeg vindt. Dat is uiteraard ook erg lastig met alleen speakers van voren. Je kan van alles simuleren maar echte geluidsbeleving krijg je naar mijn idee toch alleen uit speakers achterin echt surround geluid.

Design
Rondom het design kan ik vrij kort zijn, de soundbar ziet er goed uit en kan met beugels aan de muur/tv verbonden worden waardoor het meer 1 geheel wordt. De Sub is een zwart blok, niks meer, niks minder. Knoppen op de soundbar zijn prima bereikbaar maar heb je eigenlijk niet nodig.

Prijs/kwaliteit
De aanschafprijs is flink voor deze soundbar. Ondanks dat ben ik van mening dat de prijs/kwaliteit verhouding erg goed te noemen is. Vergeleken met mijn eigen set is het geluid minder maar die set is ook 4 - 5 keer duurder dan de soundbar dus dan mag je dat ook wel verwachten.

Pluspunten

• Nieuwe technologie
  • Subwoofer wireless verbonden
  • Aansluiten makkelijk

Minpunten

• Geen HDMI kabel meegeleverd
  • Geluid mist wat diepte

Peters G. 23-09-2021

top soundbar

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Vanaf het uitpakken voel je al dit is top eens aan gesloten op tv met 1 hdmi kabel de rest is draadloos u plaats de woofer waar u wil in de kamer met een druk op de afstand bediening en u zit in de cinema TOP
dit geluid is super en diepe bassen top soundbar de LG.DSP8 de oude vliegt er uit top LG

Pluspunten

• oogt mooi
  • verbinding top
  • bediening
  • geluid
  • cinema gevoel

joran.clarisse@outlook.be 23-10-2021

Ideaal voor films en tv

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Geluidskwaliteit komt goed tot zijn gerecht bij film ervaring, net alsof je in de cinema zit. Voor muziek vind ik het iets minder goed qua kwaliteit. Ondanks de subwoofer komt de basline iets minder goed door. Het design is mooi strak, past ideaal voor op een tv-meubel. Het kleine scherm komt helaas iets minder professioneel en storend over. Wel handig om te zien met welk toestel er verbonden is of welk soort connectie. Maar kan beter in gebruiksgemak. De verbinding viel soms weg wat wel storend is. Het schakelt wel gemakkelijk over van wifi naar Bluetooth enz. Desondanks toch zeker tevreden over het toestel.

Pluspunten

• sound voor films en tv

Minpunten

• verbinding

Cindy 04-10-2021

Voor dit geld verwacht je toch iets meer kwaliteit

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Het geluid is veel realistischer dan vanuit de tv, maar voor deze prijs verwacht je toch iets meer kwaliteit. We hebben deze kunnen testen via kieskeurig, en de soundbar is cava, maar zelf zou ik er geen 600 euro voor betalen.

Het verbinden was helaas niet feilloos. De soundbar verbinden met de tv is geen enkel probleem, maar als je een extern product hebt met maar 1 hdmi ingang dan wordt het wat lastiger. Bij de ps5 kwamen we erachter dat de hdmi van de soundbar naar de ps5 moesten verbinden en vanaf de ps5 naar de tv. Helaas betekende dit dat je maar 1 apparaat kan koppelen aan de soundbar tenzij je een hdmi splitter hebt. Andere consoles of blue ray spelers hoor je dus enkel via de tv en niet via de soundbar.

De dag erna ging de soundbar automatisch aan bij het aanzetten van de tv. Na 2-3 dagen werkte dit helaas niet meer en moesten we iedere dag de soundbar manueel aanzetten en deze weer op HDMI instellen. Geen idee waarom dit 2 dagen wel werkte en daarna niet meer, maar dat is toch een minpuntje naast het feit dat het maar met 1 apparaat werkt.

Geluidservaring:
Het geluid is zeer helder en de subwoofer zorgt voor een extra dimensie aan geluid. Helaas kan ik het niet echt surround sound noemen.

Design:
De soundbar is vrij lang, maar heeft wel een mooi uiterlijk. De subwoofer plaats je gemakkelijk op de grond en valt weg op de achtergrond.

• Geluid helderder
  • Subwoofer geeft extra dimensie aan geluid

Minpunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Slechts 1 extern apparaat aan te koppelen
  • Gaat niet altijd automatisch aan via tv
  • Kan het geen echte surround sound noemen

r**1@g**l.com 03-10-2021

Niet goedkoop, maar wel zijn geld waard.

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Deze soundbar is de eerste in zijn prijscategorie die ik ooit in huis heb gehad, dus het spreekt voor zich dat de geluidskwaliteit bijna niet te vergelijken met mijn ervaring(en) met andere soundbars.

De soundbar en bijgeleverde woofer hebben een modern design en de instalatie is vrijwel dummy-proof, aangezien alle benodigdheden (inclusief muurbevestiging) worden meegeleverd.

Hij is eveneens erg gebruiksvriendelijk dankzij de mobiele app(WI-FI) en bluetooth.

Bij de eerste test stond het geluid nog niet volledig op punt, maar dit was snel opgelost met de "kamer-calibratie" die men kan uitvoeren met de reeds vermeldde app.

Over het algemeen is deze soundbar zeker zijn geld waard, maar indien men een echte surround ervaring wil raad ik toch aan om de uitbreidingsset (2 speakers achter de zetel) aan te schaffen.

Pluspunten

• Mobiele app voor bediening
  • Kabels voor verbinding tv meegeleverd.
  • Dummy-proof instalatie
  • AI Room Calibration

Minpunten

• Aan de duurdere kant
  • Geen "full-surround"

Linsey 03-10-2021

Een echte aanrader!

INSTALLATIE
Dit ging eigenlijk echt vanzelf! Je pakt het product uit en steekt enkele kabels in. Je kan dit systeem met je TV verbinden via HDMI, als het een recente TV is. Dit lukte bij ons echter niet. We hebben dan de optische kabel gebruikt. Dit werkte meteen.
Ook de draadloze koppeling met de subwoofer ging automatisch en snel.
Ik heb het systeem ook regelmatig gebruikt via bluetooth via m'n GSM. Dit werkte ook feilloos en snel.

KWALITEIT
Na 10 jaar naar de boxen van onze gewone TV geluisterd te hebben, is dit toch wel een enorm positieve verandering. De geluidskwaliteit is echt top! Ik ben al langer aan het uitkijken naar zo'n systeem en had altijd wat bedenkingen of zo'n subwoofer nu echt nodig is. Dit blijkt toch echt wel een meerwaarde te zijn! Zeker bij programma's en films met de nodige actie, maar ook bij het beluisteren van muziek.

GEBRUIKERSGEMAK
Er komt een kleine afstandsbediening bij met enorm weinig knoppen. Dit vind ik zeker een meerwaarde! Mijn kinderen van 7 en 9 konden hier ook meteen mee overweg en kunnen eigenlijk héél weinig verkeerd doen.

Het enigste kleine minpuntje vind ik de kleine display van de soundbar. Dit is echt een lettertype zoals de display van onze videorecorder van 30 jaar geleden. Bij zo'n goed systeem had dit ook iets meer 'fancy' mogen zijn.
Voor de rest ben ik echt wel tevreden van dit product! Ik heb het al jaren in mijn hoofd en ben blij dat het er nu is!

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Subwoofer
  • Installatiegemak
  • Gebruiksvriendelijk

a**h@t**t.be 03-10-2021

Kwalitatief goede soundbar

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Wij hebben deze soundbar reeds ruim een week getest en we zijn aangenaam verrast door de kwaliteit van deze LG.

De soundbar en subwoofer zijn stevig verpakt. Het uitpakken verliep vlot, evenals het installeren. Met de bijgeleverde aansluitingskabels en de beknopte Nederlandstalige handleiding kan je meteen aan de slag. In een mum van tijd hadden we de soundbar geïnstalleerd.

Het geluid is kwalitatief heel goed en sterk waardoor je TV en films kijken intenser beleeft. Je merkt heel wat meer details in het geluid op waardoor de soundbar zeker een meerwaarde is bij het TV kijken.
Het zou een surplus zijn, mochten er nog 2 achter-speakers bij zijn zodat je een echt surround systeem hebt. Dat zou het geluid dat deze soundbar uitstuurt tot een nog hoger niveau kunnen tillen.

Ook muziek afspelen via bluetooth is eenvoudig en zorgt voor een geweldige geluidservaring. De bas is vol maar niet overdreven. De mogelijkheid om verschillende klankkeuzes te kunnen selecteren is ook een pluspunt. De verschillen zijn duidelijk hoorbaar bij het wijzigen van modus.

Het is ook leuk dat de bediening voor het volume gesynchroniseerd wordt met de afstandsbediening van de TV-box. Dit maakt het gebruik van de soundbar er alleen maar praktischer op.

Qua afmetingen valt deze goed mee. De soundbar is slank gebouwd en fijn afgewerkt, waardoor deze in praktisch elk interieur kan ingepast worden.

Als we de soundbar vergelijken met een volwaardig surround-systeem, stellen we wel vast dat deze tekort schiet, wat ook wel logisch is, gezien er enkel een soundbar en subwoofer wordt gebruikt.
Zoals eerder vermeld, gebruik van de achterspeaker LG SPK8 zou zeker een meerwaarde betekenen om een vollediger surround-effect te bekomen.
Er zijn ook voldoende aansluitingen aanwezig (optisch, HDMI IN/OUT, eARC) wat geen problemen zou mogen opleveren om het toestel aan te sluiten.

Kortom, wil je een degelijke soundbar die mooi oogt, kwalitatief is en eenvoudig te installeren is, dan is deze soundbar zeker aan te bevelen.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Fantastisch geluid

Minpunten

• Ontbreken van rearspeakers

Louis Depotter 03-10-2021

LG DSP8YA review

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Zeer positief verrast over de bouwkwaliteit en de zuivere klank. De woofer is iets aan de grote kant maar produceert dan ook een diepe volle klank. De opstart en installatie is enorm gemakkelijk en vanzelfsprekend. Ook de koppeling via bleutooth aan een smartphone is easy peasy.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Volle sound, perfect voor een grote woonkamer

Minpunten

• HDMI-kabel zelf te voorzien
  • Goedkope look afstandsbediening

Walter 02-10-2021

Ideale geluid upgrade

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Ik had reeds de instap soundbar van een ander merk zonder subwoofer. Hoewel ik hier ook zeer tevreden van ben, mistte ik wat bas en volume. De mogelijkheid om deze soundbar met subwoofer te testen kwam ideaal uit.

Unboxing van de soundbar ging vlot en is redelijk staightforward. Echter had ik niet onmiddellijk door hoe ik de subwoofer moest verbinden met de soundbar. Na de instructies door te nemen was dit duidelijk en was de verbinding ook onmiddellijk gemaakt.
De totale unboxing en installatie heeft ongeveer 20 minuten geduurd.

Het geluid was zoals verwacht veel "voller" en dieper. Het verschil met de bas (in vergelijking met een soundbar zonder subwoofer) was duidelijk merkbaar. Echter mistte ik een beetje de surround sound. Je merkt wel een verschil met geluiden van links en rechts, maar het gelukt van achter ontbreekt een beetje.
De verschillende geluidfuncties veranderd het geluid ook drastisch. Zo zijn er de functies Music, Cinema, Sport... Cinema geeft iets meer drama en gaat terwijl de dialogen duidelijker overbrengen.
De soundbar kan ook enorm luid gaan. Luider dan noodzakelijk :)

Het design is heel strak en modern. Dit past in vrijwel elk interieur. De kwaliteit is zoals van LG te verwachten is steeds dik in orde.

Conclusie: Deze soundbar met subwoofer is ideaal voor mensen die kunnen genieten van wat extra volume en voller/rijker geluid. Ook op een laag volume merk je al een groot verschil. Een aanrader als je het mij vraagt!

Pluspunten

• Volume
  • Geluidskwaliteit
  • Snelle installatie

r**3@g**l.com 30-09-2021

Minpunt

Het geluid is perfect.
Maar als je bv Netflix bent aan't kijken en je decoder staat ook nog aan, gaat men op een gegeven moment het geluid wat op decoder is aan't afspelen horen.. Soundbar moet men dan uit an aanzetten?

Pluspunten

• Mooi
  • Uitstekend geluid
  • Gemakkelijk in bediening

Minpunten

• Past niet onder tv.
  • geluid van decoder horen

JensDev 28-09-2021

Goede mooie soundbar

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Ik heb deze soundbar nu even in bezit.
Wel kort in bezit, maar lang genoeg om mijn mening te kunnen delen met jullie.

Ik heb mijn eigen soundbar van rond de +/- €200 ingeruild voor de LG DSP8YA voor deze testperiode.

Uitpakken:
De LG DSP8YA komt in een mooie compacte verpakking. Zit goed stevig in de doos. Op de zijkant staan ook verschillende zaken vermeld:
*Dolby Atmos
*Compatible with Dolby Vision
*Hi-Res AUDIO
*Powered by ThinQ
*Spotify
*Works with alexa
*Works with Apple Airplay
*Works with Ok Google
Wat zit er in de doos?: een afstandbediening, handleiding, installatiegids, optische kabel, power kabel, soundbar & subwoofer.

Installatie:
De installatie verliep vlot via de tv en optische kabel. Geen probleem hier. Optische kabel in de sounbar en in de tv en klaar. Nadien de subwoofer (die draadloos is, enkel stroom nodig) en klaar.
Maar ik wou deze ook met Wifi verbinden. En dit ging niet vlot. Toch 25-30 minuten mee zitten proberen en proberen.
Uiteindelijk is dit mij gelukt door dit via de Google Home app zelf te doen raar genoeg. En niet via de nodige LG app.... Vreemd.

App/Software:
Eens je soundbar verbonden is met de Wifi is het wel handig. Je kan het geluidsvolume aanpassen via de app, alsook de EQ instellingen. En nog andere toffe zaken.
Ik heb deze soundbar nooit aan de praat gekregen via 'Ok Google' zoals op de zijkant van de verpakking staat. Heel jammer. Want ik heb reeds heel veel Google apparaten in mijn huis. Er staat wel in het klein op de doos vermeld: "Google Assistant is not available in certain languages and countries." zonder verdere vermelding van welke landen. Noch kon ik online hierover verdere informatie over terug vinden.

Design:
De soundbar zelf heeft een mooi ontwerp, maar is een enorm stofmagneet. Heel jammer. Want bovenop zijn touchknoppen. Dus elke keer ik het stof er rap wil af halen met mijn hand zet je perongeluk de soundbar aan/uit. Of verander je andere instellingen.
De soundbar zelf mocht ook wel iets kleiner.
Gezien mijn TV kast nu niet bepaald klein is staat mijn soundbar nu shuin op mijn TV voet want anders hangt deze over de kast.
Dus hou dit in het acht. Het is geen kleine soundbar. Vooral de diepte stoorde mij.
De subwoofer is draadloos en dit is wel een heel gemak. Maar 1 kabel verbinden en je kan dus er in de toekomst andere bijkopen en eender waar zetten. Ook heeft de subwoofer een aantrekkelijk ontwerp langs alle kanten. Zelfs de achterkant is mooi afgewerkt in het zwart.

Geluid:
Het geluid is een belangrijke in deze review uiteraard. Zeker gezien de toch wel heftige prijs...
Ik kan zeker niet zeggen dat het 3x beter is dan mijn huidige soundbar die 3x goedkoper is.
Het geluid is iets voller en kan met Bassboost meer bass geven.
De LG DSP8YA beschikt ook over een AI SOUND PRO instelling. Zodat deze zelf kan bepalen of er nu een film/game/voetbal/muziek/etc. aan het afspelen is en zich hierop automatisch kan afstellen. Dit vond ik de 'beste' instelling. Maar hier heb ik niet zo heel veel van gemerkt.
Kortom kan ik niet zeggen dat dit beter is dan mijn eigen soundbar die 3x goedkoper is. Wel is dit veel beter dan het standaard geluid van mijn TV.

Prijs/Kwaliteit:
Wetende wat deze soundbar op het moment van het schrijven van deze review kost, is het niet zijn prijs/kwaliteit waard.
Het mocht toch iets goedkoper naar mijn mening.
Wel vindt ik het een enorme meerwaarde dat de subwoofer draadloos is (buiten het feit dat deze stroom moet hebben) en u dus nadien deze soundbar setup kan uitbreiden.
De app is ook enorm handig.

Besluit:
Eens verbonden en ingesteld is dit wel een goede soundbar met goed geluid. Maar dit komt wel met een redelijk prijskaartje.
Moest deze €100-€150 goedkoper zijn, dan zou ik deze meer kunnen aanraden dan nu.
Afraden doe ik hem zeker niet, maar het financieel aspect is zeker in acht te nemen.

Pluspunten

• Draadloze subwoofer
  • Mooi ontwerp
  • LG App
  • Wifi
  • AI SOUND PRO

Minpunten

• Soundbar afmetingen (te diep)
  • Stofmagneet
  • Prijs/kwaliteit kan beter!

K**N@H**L.BE 25-09-2021

best sound quality

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Ik heb het product voor een paar weken getest:
Positieve punten:
Product ziet gewoon geweldig uit, heel veel verschillende sound systems gebruikt over de jaren heen maar qua design was er geen enkele product die er even goed uitzag;
Heel gemakkelijk om te installeren en te gebruiken. Als het er eenmaal staat moet je je geen zorgen maken. Start op samen met mijn tv, moet nooit controleren of het aan staat. Vroeger met andere merken altijd problemen gehad dat ik het moest aanzetten. Ook al is het een kleine punt en duurt het een paar seconden om het aan te zetten, het is gewoon geweldig dat het automatisch gebeurd.
Geluidskwaliteit: Voor mij en ik denk voor bijna iedereen is het de belangrijkste punt. Het maakt niet uit hoe gemakkelijk het installatie of gebruik is als je geluidskwaliteit niet goed is. Ik heb hierover niets aan te merken. Geluidskwaliteit is gewoon subliem. Het eerste film dat ik heb bekeken was “Once upon a time in America”, er is 1 scène waarin er whiskey uit een fles wordt uitgeschonken. Je hoorde alles, hoe het dop wordt losgedraaid, als het dop op de tafel wordt neergezet en zelf de whiskey die wordt geschonken in het glas zelf. Ik heb tot nu toe nog niets zoals dit meegemaakt thuis op mijn tv.
Negatieve punt:
Bluetooth: enige negatieve punt is de bluetooth. Speaker sluit af voor een of andere reden als ik een film op pauze zet en dan 15 minuten later besliste om verder te kijken. Met de optic cable heb je deze probleem helemaal niet.

Pluspunten

• geluid
  • gemak van gebruik
  • design

Minpunten

• bluetooth

Wesley Moinil 24-09-2021

LG DSP8YA veel pit in een kleine verpakking

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Deze opportuniteit was ideaal mits ik zelf al een soundbar had staan van hetzelfde merk. Hierdoor kon ik de 2 perfect vergelijken met elkaar.

Installeren van de soundbar:

De soundbar uit zijn doos krijgen was vrij simpel en snel.
Het instellen ging zo goed als vanzelf. Ik heb hier thuis een LG Smart TV staan, dit zorgde ervoor dat de soundbar kon werken via hun eigen ingebouwde LG Sound Sync feature.

Het voordeel aan de combinatie is dat als je het volume aanpast op de TV, je op beide toestellen het volume ziet veranderen. In plaats van de HDMI-ARC functie gebruikt je TV hiervoor wel de Optical poort. Deze kabel werd gelukkig mee voorzien in de doos.

Na ongeveer een 15 minuutjes was de soundbar geïnstalleerd op de TV en verbonden op het internet. Het enige waar ik niet meteen aan uit kon was de “OK Google” functie die op de doos stond. Achteraf ben ik te weten gekomen dat deze functie niet ingebouwd is en je enkel er naartoe kan streamen.

Geluid:

Tegenover de ingebouwde speakers van je TV is dit wel een enorme verbetering. Er zit veel meer diepte in het geluid dat op je afkomt.
Jammer genoeg vind ik wel dat de soundbar zijn surround sound functie niet echt merkbaar is bij normaal gebruik eens je het volume wat hoger zet merk je het wel.
Het leuke aan de DSP8YA is dat je zelf wat kan knutselen in de geluidsinstellingen. Hierdoor kan je de subwoofer wat luider laten spelen tijdens je serie, muziek of games.

Voor de meeste huishoudens is deze soundbar het perfecte product, zeker als je wilt upgraden van je ingebouwde tv speakers naar iets met wat meer pit.

Design en kwaliteit:

Hier kan ik niet veel over zeggen buiten dat het een strak design is. Ze voelt vrij solide aan en kwalitatief. Het ontwerp is zodanig gemaakt dat ze in elke interieur stijl zou passen.

Conclusie:

Het is een zeer mooie soundbar dat best wel wat geluid kan produceren als het moet.
Voor de ideale ervaring koop je best het surround sound setje van LG erbij wat de ervaring nog beter maakt.

Pluspunten

• Connectivity met internet
  • Bediening
  • simpel in gebruik
  • Wifi
  • ingebouwde chromecast

s**r@h**l.be 24-09-2021

Helder en goed geluid

Uitstraling & geluid
De soundbar geeft een heel mooi geluid, doordat er een versterker aanwezig is. Dit zorgt echt voor een intensere beleving van films en series. Voor het surrount-effect moet de tv wel redelijk luid staan. Als deze stil staat, heb je niet het gewenste effect. De soundbar heeft een mooie en strakke uitstraling, maar is wel aan de grote kant.
Installatie en gebruik
De installatie van de soundbar (via de HDMI-kabel) was niet zo eenvoudig. Ook moeten we de soundbar iedere keer handmatig aanzetten, we krijgen het niet inorde om deze automatisch met de tv op te starten. De soundbar valt ook soms uit, uit het niets en dan is het niet zo eenvoudig om deze weer in gang te krijgen. We weten niet of deze problemen komen doordat we een verouderde tv hebben of dat dit aan de soundbar zelf ligt.

Pluspunten

• Het geluid geeft een leuke tv ervaaring
  • Wifi verbinding

Minpunten

• Verbinden met iets oudere tv

YunusKat 24-09-2021

Surround ervaring top notch

Geluidservaring:
De soundbar geeft opzich veel functies mee om de geluidservaring goed en beter over te brengen dan de standaard soundbar. De 3D AI zorgt ervoor dat je letterlijk rondom jou het geluid hoort verplaatsen. Hetzelde met Dolby Atmos, dit is echt een toffe eigenschap als je geen zin hebt om grote sound installaties te hebben. Bij hedendaags gebruik merk je weinig maar is het geluid adequaat, Het geeft een goede bass en algemeen gevoel mee. Bij het gamen ervaar ik een echte onderscheiding. Je voelt echt de ervaring en leeft mee in de game. Zelfs kleine subtiele geluiden pikt hij op en hoor je kristalhelder. Vooral bij film en games schijnt deze soundbar vooral.

Gebruiksgemak:

Voor het te installeren was het op 123 gefixt. Hetgene waar ik het meeste last van had was de LG app. die was toch moeilijk te koppelen onm een 3D print te maken van de ruimte. Na tal keer proberen linkt hij de soundbar ineens. Maar voor de rest is het makkelijk om eveneens instellingen aan te passen.

Design:

De soundbar is groot. Heel groot zelfs. Het neemt veel plek in maar ik voel wel dat het nodig is. De kracht dat deze bar heeft toont zich ook in het design.

Pluspunten

• Goede geluidservaring
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• App connectie
  • Prijzig

davepeeters 23-09-2021

Zeer goed geluid, maar functionaliteiten werken niet altijd

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Ik heb deze soundbar enkele weken mogen testen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een LG soundbar of geluidsinstallatie gehad dus ik kan hem niet vergelijken met andere LG modellen. Ik ben wel in het bezit van een goedkopere soundbar van een ander merk.

Installatie:
De installatie was zeer eenvoudig. In de handleiding raden ze aan om deze met HDMI ARC aan te sluiten. Dit heb ik gedaan.
Let op: er wordt geen HDMI of optische kabel meegeleverd in de doos.
Vervolgens installeer je de app op je tablet of GSM en verbind je de soundbar met je wifi netwerk. Dit ging vlot. De afzonderlijke bas is nu ook verbonden.

Configuratie:
Eenmaal bovenstaande is uitgevoerd kan je met de app alles instellen. Zo heb ik de soundbar de ruimte laten scannen om een optimaal geluid te krijgen. Ik had de bas wat ver van de soundbar geplaatst en hierdoor faalde deze configuratie eerst. Hierna heb ik de bas naast de soundbar gezet en dan lukte dit wel.

In de app kan je ook de gewenste 'modus' kiezen (spraak, film, gaming, muziek, etc.). Elke modus heeft zijn eigen geluid en is dus subjectief hoe je het graag hebt.

Functies:
Bij de functies is er toch enige verwarring ontstaan. Op de doos en op webshops spreekt men over 'Ok Google', 'Amazon Alexa' en 'Apple AirPlay' compatibiliteit. Echter heb ik geen enkele werkende gekregen.
Na wat google werk lees ik dat er geen 'assistant' functionaliteit is, maar enkel een 'stream' functionaliteit.

Dit vindt ik eerlijk gezegd wat triestig voor een soundbar die bij Coolblue 699 euro kost.
Een tijdje geleden heb ik kennis gemaakt met een soundbar van een ander merk en hier werkte de Google Assistant meteen.

Geluid:
Laat me duidelijk zijn; het geluid van deze soundbar is fantastisch. Als je geen interesse hebt in de assistant of fancy functionaliteiten - maar gewoon goed geluid wil - kan ik deze LG soundbar zeker aanbevelen. Ik heb veel muziek geluisterd en films gekeken en het is echt een belevenis.
in de app lijkt het er ook op dat je hem nog kan uitbreiden met extra speakers voor achter je zitplaats, maar hier ben ik niet 100% zeker van.

Enkele probleempjes:
- Uiteindelijk heb ik de HDMI kabel moeten vervangen met een optische kabel omdat ik er plots geen geluid meer uit kreeg. Dit heb ik 2x voor gehad.
- De soundbar start en sluit samen met de TV op/af. Dit werkt niet altijd. Hier was hij gekoppeld aan ook een LG TV.

Conclusie TLDR:
Als je geen interesse hebt in fancy functionaliteiten maar gewoon erg goed geluid wil zou ik deze soundbar zeker aanraden. Wil je meer dan alleen geluid, zou ik verder kijken.
Persoonlijk vind ik 699 euro teveel voor dit product.

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • Makkelijk in te stellen

Minpunten

• Verwarring ivm assistant functionaliteiten

Wesley S. 23-09-2021

Soundbar LG

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Prijs kwaliteit scoort dit product hoog naar mijn gevoel.

Ik heb dit product uitgebreid getest met verschillende geluidsvormen.

De volume en intensiteit van de klank zijn Ruimschoots goed voor een doorsnee film en muziekliefhebber
De subwoofer produceert een diepe bas maar zeker niet ten koste van de helderheid van het geluid.

De soundbar produceert een kwalitatief goed geluid.
Voor een soundbar zonder rearspeaker heb je toch nog een gevoel dat het geluid de omgeving vult.

Ik heb alles geluidspresets getest en mijn mening is dat het niet altijd mijn smaak is van klank
Maar de AI pro sound van LG doet het dan wel weer goed bij het herkennen van bv filmfragmenten en muziekfragmenten dus raad ook aan om deze te gebruiken. Er is geen mogelijkheid om zelf de presets te wijzigen wat ik wel minpunt vind.

De dolby atmos heb ik ook getest bv met Netflix.
Het echte dolby atmos gevoel had ik net niet daar schiet de soundbar net iets te kort maar dit is wel te verwachten het is geen heuse surround installatie van enkel duizenden euros. Er is wel een optie om rear speakers te kopen en aan te sluiten. Deze zijn niet standaard en had ze ook niet ter beschikking.

Installatie van soundbar was ook gemakkelijk.
Er zijn niet veel aansluitmogelijkheden enkel Hdmi en optical. Even wat problemen gehad met ARC functie tussen tv en soundbar. Tv werd niet herkend door soundbar. Na wat proberen en uiteindelijk stroomkabel uit te trekken en opnieuw te beginnen gelukt. Optical heb ik niet aan de praat gekregen met bijgeleverde kabel.kan niet zeggen of het kabel of tv toestel of soundbar was.

Let op gebruik recente high speed hdmi om zeker te zijn dat eARC functie ondersteund wordt.

WIFI inschakelen heeft ook wel wat tijd en nodige frustratie gekost. De app via smartphone deed niet altijd wat het verondersteld was te doen. Niet opgeven en blijven proberen is de boodschap
Eens het werkt is het wel een overzichtelijke app waar je alle instellingen van subwoofer kan wijzigen.
Dit is handiger dan het kleine display op de soundbar zelf.

Uitzicht van soundbar is minimalistisch en stoort niet
Dit is persoonlijke smaak natuurlijk
Jammer dat display van soundbar niet kan gedimd worden kan storend zijn tijdens kijken film
Subwoofer is ook sober maar wel geen kleintje

Afstandsbediening vind ik maar goedkoop aanvoelen en uitzien. Niet conform met rest van toestel.

Ik kan deze soundbar zeker aanraden voor mensen die beter geluid willen dan enkel TV luidsprekers
Maar niet alle poespas willen van een dure surround installatie. Eenvoudig in gebruik en toch kwaliteitsvol geluid in een compact toestel die in elke huiskamer past.

Pluspunten

• Eenvoudig installatie
  • Kwaliteitsvol geluid
  • Goed prijs kwaliteitverhouding

Minpunten

• Goedkope afstandsbediening
  • WIFI connectie via App
  • Geen "echt" dolby atmos gevoel

hakancelikoz 23-09-2021

Prijs kwaliteit behoorlijk en afwerking indrukwekkend

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Indrukwekkende soundbar, is elke dag genieten mooie ervaring met deze soundbar

Pluspunten

• mooie afwerking / kwaliteit
  • deftig verpakt
  • al wat je nodig hebt zit in de levering
  • effecten heel mooi hoorbaar
  • elke dag genot

Minpunten

• Voeding kan beter geïntegreerd worden
  • Geen HDMI kabel meegeleverd
  • Subwoofer bekleding is toch kwetsbaar

Fenzz 12-08-2021

Kwalitatief goed geluid, maar weinig effect achter

Uiterlijk
De LG DSP8YA heeft een vrij fors formaat, zowel betrekkelijk hoog en breed en neemt daarbij aanzienlijk ruimte in op je meubel om van te voren enigszins rekening te houden, maar is op zich niet onredelijk (te) groot. Voordeel wel is een zeer solide behuizing met een degelijk gevoel en uitstraling. De voetjes zijn goed stroef en schuiven niet.

Kabelmanagement
De soundbar heeft een separaat voedingsblokje. Naar mijn smaak echt een minpunt. Deze had redelijkerwijs echt wel in de soundbar zelf geïntegreerd mogen worden. Te meer omdat dat bij de subwoofer wel is gebeurd. Gelukkig zijn alle stroomkabels voldoende lang, maar zou het in sommige setups toch nog kunnen gebeuren (vermoed ik) dat je met dat akelige voedingsblokje in het oog zit. Een optische verbindingskabel is standaard bijgeleverd. Ontzettend dun, niet al te lang en oogt erg kwetsbaar, maar toch leuke geste. Een HDMI-kabel is echter niet meegeleverd. Had het setje compleet gemaakt (want wat als je geen optische uitgang had gehad?). De aansluitingen voor optisch, HDMI en USB zijn in een uit het zicht 'verzonken holte' achterop de soundbar weggewerkt, wat een heel opgeruimd geheel maakt zonder zichtbare stekkers. Maar storend genoeg op de stroomaansluiting na die weer wel extreem zichtbaar is separaat op de achterkant en bovendien ook nog eens zo'n lelijke ferrietkern-knobbel heeft. Echt jammer!

Wandmontage
Een wandmontagekit is standaard meegeleverd en oogt zeer stevig, maar heb deze niet gebruikt. Wel super handig dat een papieren boor-template is meegeleverd, zodat op de juiste plekken gaten boren redelijkerwijs goed moet gaan.

Subwoofer
De meegeleverde draadloze subwoofer is rondom met stof bekleed. Wel visueel aantrekkelijk, maar ik vermoed toch wel behoorlijk kwetsbaar voor beschadiging door een wilde bui met de stofzuiger. Iets om rekening mee te houden. Het pairen met de soundbar is vooraf gebeurd en vereiste geen extra handelingen.

Installatie
De wifi-connectie maken was rampzalig. Onverklaarbare weigering. Het is dat ik uit een eerdere ervaring met een ander apparaat probeerde een ander wifi-wachtwoord op de router in te stellen, waarna de installatie vlekkeloos verliep. Uit contact met de supportafdeling blijkt inderdaad dat het apparaat moeite kan hebben met speciale tekens (in mijn geval $ (dollarteken)) in wifi-wachtwoorden. Op mijn vraag of dit dan niet een bug betreft, aangezien alle andere apparatuur die ik ooit gehad heb om 1 na dit probleem niet vertonen, of in ieder geval een vermelding in de handleiding of app handig had geweest, kreeg ik als antwoord "zou in de handleiding kunnen staan" (nee) en "anders als optie een apart netwerk voor de smarthome" (pardon?). Raar en makkelijk antwoord. Wat mij betreft is dit gewoon een storende bug. Op alle andere fronten is de handleiding overigens prima.

App
De bijgesloten app biedt in principe niet echt veel meerwaarde anders dan een gelikte gebruikersinterface voor de instellingen. Maar op zich prima.

Geluid
De soundbar geeft inderdaad een mooi, vol, rondom volumineus (voor, links, rechts, boven) gevoel aan je audio-ervaring. De kenmerken van Dolby Atmos zijn merkbaar, zij het bij wat hogere volumelevels. Maar het is vrij sterk beperkt tot de 180 graden voor je. Achter je ervaar ik best wel een 'leegte'. Nu is er voor dit model een separate, ook draadloze, achterspeakerset leverbaar, maar desalniettemin had ik eerlijk gezegd meer verwacht. De geluidskwaliteit op zich van de speakers vind ik wel erg prettig. Van de te kiezen surround sound effect profielen vond ik de AI-modus verrassend genoeg overall de beste. De andere keuzes vond ik juist een wat meer kunstmatig resultaat te geven. Snel flets en ondiep. Misschien wel geschikt voor het heel specifieke doel van die setting, maar ik heb het niet als zodanig ervaren. Daarmee voel je je wel enigszins beperkt in de daadwerkelijke keuzemogelijkheden qua effect, ook al is er vast wel een die je bevalt.

Conclusie
Vrij forse maar degelijke behuizing, jammer van de stroomtoevoerkabel en -voedingsblok. Fijn dat optische kabel en wandmontage is meegeleverd. Bekleding van de subwoofer is kwetsbaar maar wel mooi. Behoed je voor speciale tekens in je wifi-wachtwoord. Goede geluidskwaliteit, prettig 'vol' surround gevoel, wel behoorlijk hoog volume nodig voor beste effect en weinig prettige variatie in effecten. Weinig effect 'achter', waardoor voor mij extra achterspeakers gewenst zouden zijn (maar een ander model al snel aantrekkelijker is). Denk wel zeer geschikt voor wat kleinere ruimtes. Al met al net even te magere beleving overall om volledig aan te raden mijns inziens voor de toch wel stevige prijs.

Pluspunten

• degelijk
  • meegeleverde optische kabel
  • meegeleverde wandmontage
  • stoffen bekleding subwoofer
  • mooi effect rondom vóór (bij voldoende volume)

Minpunten

• fors
  • lelijke aansluiting van separaat voedingsblok
  • kwetsbare bekleding subwoofer
  • pas op voor speciale tekens in je wifi-wachtwoord
  • (te) weinig effect achter

enyaboon3@gmail.com 12-08-2021

Mijn eerste aangename soundbar-ervaring

Geschreven voor: LG DSP8YA zwart

Het testen van deze soundbar was voor mij een waar genot. Zelf ben ik niet in het bezit van een soundbar en ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Voor mij is dit dus de eerste ervaring met een soundbar.

Geluidservaring
De surround sound was niet echt te horen, gezien ik alleen de soundbar en 1 box van voren had. Hierdoor had ik het gevoel dat het geluid alleen van voren kwam. Ik neem aan dat dit beter is wanneer je ook boxen hebt achter je, dus niks ten nadele van dit systeem.
Het geluid was vele male intenser dan het geluid van mijn eigen TV. Wat dat betreft een toevoeging en zeker op een hoger volume was het geluid veel minder statisch. Ook de kwaliteit van het geluid verbeterde. Ik kijk met name films en series en het geluid kwam helderder over. Ik had het geluid nog iets dieper en intenser verwacht, vandaar het cijfer 8 en geen 10.

Gebruiksgemak
De soundbar en box waren zeer gemakkelijk te installeren. Binnen 10 minuten had ik het systeem klaarstaan en kon ik er gebruik van maken. Er zat een korte en bondige handleiding bij, wat hielp bij het gemak. De verbinding met de TV was gemakkelijk gemaakt. Wat erg handig is, is dat het geluid ook bediend kan worden vanaf de afstandsbediening van de TV. Daardoor heb je de extra meegeleverde afstandsbediening eigenlijk helemaal niet nodig.

Design
Het is een mooi afgewerkte soundbar die goed bij mijn TV past. De box is voor mijn doen wat aan de grote kant.

Pluspunten

• design
  • installatie
  • verrijking op bestaande TV geluid

Minpunten

• diepte van het geluid