Mio Spirit 6970 LM Full Europe - Reviews

Tmc

• Slecht

Hendriksje 11-02-2016 Product half jaar in bezit

6,5
Sluit me aan bij de andere reviews die hier staan. Ik loop tegen vaak een slechte GPS verbinding aan. Ook de mijne is inmiddels al een paar keer opgestuurd, blijf er problemen mee houden. Hij doet het dan weer even goed maar vervalt iedere keer in dezelfde fouten na verloop van tijd. Ook het geluid kan beter.

jan_fiets 04-01-2016 Product jaar of meer in bezit

Ik heb het apparaat nu een jaar. Is al twee keer terug geweest voor reparatie. In oktober 2015 terug ontvangen en alles zou vervangen zijn, alleen de behuizing niet. Een week geleden de navigatie weer nodig gehad. En ja hoor 11 kilometer voor mijn bestemming stopte de navigatie. De volgende dag zo'n 100 kilometer gereden, het toestel werkte perfect. Echter op de terug werd er geen GPS signaal opgepikt. Heb maar weer contact opgenomen met MIO. Ben het apparaat helemaal zat. Nooit kopen is mijn stellige advies

jan_fiets 12-10-2015 Product half jaar in bezit

3,3
Ik heb deze navigatie sinds januari 2015. Vijf maal is het apparaat gestopt en niet meer te starten. Uiteraard gebeurt dat als in een gebied rijdt, waar je niet bekend bent. Ik heb het apparaat nu voor de tweede keer teruggezonden. Toen ik het apparaat terugkreeg na de eerste reparatie moest de software worden gereset. Niet erg klantvriendelijk. Een van de stemmen heeft een hinderlijk spraakgebrek, spreekt de woorden niet goed uit. Navraag leerde mij dat je pas na drie keer ter reparatie een nieuw apparaat krijgt. Al met al kan ik niemand deze Mio aanbevelen.

AHAM0002 10-10-2015 Product paar dagen in bezit

Een apparaat dat het op zich goed kan doen, maar zo slecht ondersteund wordt en het dagen duurt (met ondersteuning) voordat het aan de praat is, dient niet verkocht te worden. Daarom op alle onderdelen een 1.

Herr Bert 29-08-2015 Product half jaar in bezit

"Spijt", dat vat zo'n beetje mijn gevoel over de aanschaf van deze Mio samen…
In eerste instantie leek het veel mogelijkheden voor weinig geld.
Maar zoals zo vaak, had ik maar een paar tientjes meer uitgegeven en een Tomtom gekocht…

- Regelmatig hangt het toestel
- Het laden van de kaarten bij inschakelen duurt erg, erg lang
- De klem voor de voorruit is ronduit een mis-constructie, iedere keer verwacht ik dat ze afbreekt, heb uit voorzorg al een universele gekocht.
- De ontvangst bij regen en mist is ronduit slecht (mijn Motor-tomtom die ernaast stond had veel betere ontvangst
- maar het allerbelangrijkste minpunt…

De software om de kaarten te updaten is zo ongelofelijk slecht en gebruikersonvriendelijk dat het updaten al gauw een tot anderhalf uur duurt (en ik ben echt geen digibeet) Bovendien is het updateproces niet logisch, en onoverzichtelijk.

Nee, achteraf ben ik blij gemaakt met een dode mus, goedkoop is duurkoop.
Als je snel en probleemloos met een navigatiesysteem wil omgaan, zonder je eerst door allerlei moeilijkheden heen te worstelen, koop dan wat anders !

48-delight 17-07-2015 Product kwartaal in bezit

6,4
Bij het opstarten duurt het vrij lang voor een sateliet gevonden wordt. hoopte dat het sneller zou gaan dan mijn Domtom, maar niet dus
De stem heeft een spraakgebrek. zegt de straatnamen vaak verkeerd (klemtoon verkeerd etc). Zegt bv ipv rechtdoor doortrecht en meer van dat soort rare dingen.
Ben nog niet echt tevreden. Ben ook benieuwd naar het gratis updaten van de kaarten.

jcbvandalen 14-05-2015 Product half jaar in bezit

Na mijn Tomtom, heb ik deze Mio gekocht.
Reden was de prijs, maar achteraf bevalt deze prima.

Uiteraard ff wennen omdat hij ietsjes anders werkt, maar dat heb je zo door.

Ik heb na de 10 maanden dat ik hem nu heb slechts 1 keer een fout zien maken met de toegankelijke truckmodes.

Ook werdt er bij het registreren vermeld dat je voor de gratis updates van de kaarten een mailzou krijgen. Helaas die moet ik nog steeds ontvangen ondanks dat ik me daar voor heb aangemeld. Ook kun je de mogelijk alternatieve route bij een grote file of verkeersongeval niet zelf kiezen zoals bij en Tomtom.

Jammer is dat de klem van de navigatiehouder is afgebroken en dat er daar bij bijvoorbeeld brodit geen alternatieve oplossingen voor bestaan. laat staan voor in een scania P truck die bij veel distributie werk wordt gebruikt.

Nu verwacht ik niet dat Mio zal zeggen dat dit onder de garantie zal vallen. Misschien als ze dit lezen dat ze toch positief reageren.

Desalnietemin zou ik na deze weer een Mio kopen voor in de vrachtwagen.

twiede 13-05-2015 Product paar dagen in bezit

Safety camera updates krijg je volgens de Mio help-desk zolang het apparaat werkt, dus niet 5 jaar.
Niet aangepaste software.

twiede 13-05-2015 Product paar weken in bezit

Mijn Tomtom One was 6 jaar oud en viel op een betonnen vloer;
barst in scherm, dus een nieuwe.

Tip:
Lees op de site van MIO de FAQ's door, voordat je begint met updates of POI. Voorkomt problemen. Heb geduld met installeren en downloads. Is niet altijd duidelijk hoever de installatie of download is.

Beeldkwaliteit is prima, maar zoals bij alle schermen, in de zon niet af te lezen.
Er zijn ruim voldoende instelmogelijkheden. Points of interest
(POI) kun je downloaden en installeren, bijv. LPG tankstations in Europa.

Door meer mogelijkheden is het gebruiksgemak minder als bij een Tomtom.
Bij de Mio is enige computerkennis een vereiste.
Accu gaat 1 à 2 uur mee, mits je hem tussentijds volledig uitzet.

Als je deze kunt kopen voor € 100 heb je een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding: Lifetime updates, kaarten van West- en Oost-Europa, Traffic Message Control en Safety Camera updates voor 5 jaar.

Ondersteuning/service van Mio is goed. Hebben probleem bij mijn Mio perfect opgelost! Wilde niet meer afsluiten door softwarebeschadiging, waarschijnlijk te vroeg losgekoppeld van pc.
Telefonische helpdesk (Nederlandse) is onderbezet. Lang wachten.
Probeer eerst te mailen.

Wout71 06-04-2015 Product maand in bezit

Mijn eerste review was toch wat te beperkt. Hier een at uitgebreidere. Ik heb met de review gewacht tot ik er flink wat ervaring mee heb opgedaan.

Ik kocht deze 1,5 maanden geleden omdat mijn oude Tomtom echt te oud werd en ik voor mijn werk volkomen afhankelijk ben van een recent navigatiesysteem. Toen er door Expert een speciale aanbieding was heb ik daarop onmiddellijk gereageerd.

Deze MIO werkt erg prettig.
De satellieten worden snel gevonden in ieder geval sneller dan mijn oude Tomtom deed.
Naast de normale mogelijkheden om een adres in te geven kan dat ook door middel van de postcode (in ieder geval in Nederland, want het buitenland heb ik niet geprobeerd).
Het ingeven van POI's is wat lastiger omdat daarvoor een cvs-file moet worden aangemaakt met alleen de GPS-coördinaten in decimalen (hoewel omrekening van minuten en seconden op een wetenschappelijke rekenmachine zo gebeurd is)en de omschrijving van het object of adres. Dat kan wel eenvoudig via Microsoft Excel.

De stem die je kan kiezen is afhankelijk van de taal die je gebruikt maar is goed duidelijk. De stem die ook de straatnamen uitspreekt heb ikzelf uitgezet want dat vind ik niet prettig en bovendien spreekt hij afzonderlijke letters uit als één naam (bijv. bij een straat die vernoemd is naar een persoon met voorletters wat dan wel vreemd klinkt).

In de beschikbare landen zit heel Europa, maar aangezien ik toch niet naar het Oosten ga heb ik alleen de West-Europese landen gehandhaafd. Via "Mijn MIO" is het heel eenvoudig om de landen te laden of te verwijderen. Als je weg laat wat je niet gebruikt blijft er ook veel ruimte in het geheugen beschikbaar. En een nieuw land weer laden is ook een eitje.

Het is jammer, dat ik mijn stemmen van mijn oude Tomtom niet kan gebruiken. Vooral mijn vrouw mist de stem van onze kleinzoon die mijn zoon eens heeft gemaakt voor die Tomtom. Maar de bestaande stemmen zijn in ieder geval wel duidelijk.

Hoewel ik in reviews van andere MIO-systemen anders tegenkom is het bij deze MIO heel eenvoudig om een pop-up te laten verschijnen met de resterende afstand en resterende tijd tot het doel. Dat zowel de huidige tijd, de nog te rijden tijd en de aankomsttijd gelijktijdig zichtbaar is had van mij niet echt gehoeven.

Wat mij vooral opviel bij het aangeven van de maximaal toegestane snelheid: binnen een meter na een dergelijk bord staat het op het scherm (bij mij voorgaande duur dat wel eens een stuk langer). En hij geeft op redelijk beschaafde manier aan wanneer je dat maximum overschrijdt.
Het herrekenen bij het niet opvolgen van de rij-instructie werkt ook snel. En kennelijk weet hij ook wanneer er in ons dorp een markt is, want die mogelijkheid sloeg hij op marktdag over, anders dan op de andere dagen. Da's wel heel knap. Ook houdt hij dan nog eens rekening met je voorkeur als je de eerste keer anders reed dan werd aangegeven: de volgende keren geeft hij de voorkeursroute aan: heel plezierig!

Bij de aanschaf krijg je ook nog tijdelijk een truck-versie. Na verloop van de proefperiode krijg je dan steeds de melding, dat twee opties zullen verlopen. Alleen wordt dat aangegeven met een optie-code van een groot aantal cijfers. Als de proefperiode is afgelopen stopt hij daar gelukkig weer mee, want je kan niet anders verder dan door accepteren anders kam je niet in de navigatiemode.
Ik had daarvoor de helpdesk gebeld en ik moet zeggen die werkt heel fijn. Je wordt heel vriendelijk geholpen en weten voor zover ik heb kunnen constateren alles van het apparaat.

Op alle onderdelen geef ik mijn MIO Spirit 6790 LM een hoge waardering (een 10 geef ik nooit: 9 is voor mij het hoogste als ik geen verdere ervaring heb) behalve voor de duurzaamheid: daar heb ik nog geen zicht op.

Al met al zit hier een heel tevreden gebruiker van dit apparaat.

Wout71 06-04-2015 Product maand in bezit

Satellieten worden snel gevonden.
Groot beeld.
Even opletten bij aangeven van afslaan:dan nog 70 meter te gaan
"Eigen" stem invoeren kan ik niet.