LG 34WL85C-B

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG 34WL85C-B op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Reinout 13-02-2022

Misschien eens op zoek gaan naar een alternatief?

Geschreven voor: LG 34WL85C-B

Deze monitor doet een aantal dingen heel goed maar doet (uiteraard) ook een aantal dingen minder goed.
Ik heb zelf eveneens een Ultrawide monitor en kon dus goed vergelijken.

* Eerst en vooral: Het is een ultrawide!
Dit is mijns inziens een enorme meerwaarde voor mensen die vaak gamen, video's monteren of andere dingen doen waarbij vaak meer dan één venster open staat. (Zo heb ik tijdens mijn online D&D-campagnes dikwijls een zestal vensters tegelijk open staan zonder problemen). Tijdens het monteren krijg je een veel langere tijdlijn (dus meer overzicht) en wat gamen betreft helpt jouw perifeer zicht voor meer immersie in het spel. Wat dit laatste betreft: De curve van deze LG is meer uitgesproken dan die van mijn eigen monitor. Dit is zeker een voordeel net omdat het perifeer zicht veel beter meehelpt.
Kortom, of het nu is om te werken, te spelen of wat anders: Je ziet gewoon MEER.

* Bouw:

+ Deze monitor is vrij robuust. Hij heeft een stevige voet die je ook tot helemaal achteraan je bureau kan schuiven. Iets wat je met zo'n ultrawide vanzelf al doet want je wil niet met je neus tegen het scherm gaan plakken. Zelfs als je deze monitor een tikje te ver zou duwen, blijft hij nog staan. Mijn eigen monitor heeft een soort driepikkel waarvan één poot achteruit staat. Gaat dit pootje over de rand, dan gaat de hele monitor er zo achteraan. Wanneer je bureau met de achterkant tegen de muur staat, valt dit allemaal wel mee. Toch is dit geen onbelangrijk punt wanneer je een vrijstaand bureau hebt.
Een leuk extraatje is dat je een normaal full-sized keyboard net kwijt kan tussen de uiteinden van de voet, moest je jouw bureau even voor wat anders moeten vrijmaken.
+ Heel wat aansluitmogelijkheden: 2x USB3, 2x HDMI, 1x Displayport en 1x USB-c
+ Al de kabels die je zou kunnen nodig hebben, worden bijgeleverd. HDMI, DisplayPort, USB3, USB-c en uiteraard de stroomkabel. Er zit ook nog een haakje bij dat je aan de voet kan klikken om je kabels netjes weg te werken. (Handiger dan snelbinders!)

- Normaal gezien geeft een DisplayPort geluid door. Dit werkte bij mij niet. Wil je geluid uit je scherm? Dan moet je de HDMI-kabel gebruiken. In ieder geval: De boxen van zo'n monitor stellen niet veel voor. Wil je degelijk geluid? Dan koop je beter een paar boxen. Zelfs de goedkopere modellen zijn pakken beter dan de ingebouwde boxen van de meeste schermen.
+/- Deze monitor beschikt niet over G-Sync. Dit is een feature die zorgt voor minder screentearing door goed samen te werken met grafische kaarten van NVidia. Je kan wel gebruik maken van Freesync. Dit werkt volgens experten net iets minder goed maar het is gratis en je kan het ook gebruiken met grafische kaarten van AMD. Of je dit een voordeel of een nadeel vindt, hangt af van jouw "battlestation".
- Het ontwerp is vrij saai en gewoontjes. Netjes en stijlvol voor in een kantoorruimte, maar mist wat punch om bij een battlestation te passen. Dit gezegd zijnde: Deze monitor valt niet onder het game-segment en wordt ook niet als dusdanig gepromoot.

* Beeld:

+ Deze monitor geeft op zich een mooi en scherp beeld.
+ Weinig backbleed dus zwarter zwart.
+ Weinig last van reflecties wanneer je een lichtbron achter je hebt.

- Net omdat ik kon vergelijken, viel het mij op dat de LG een ietwat rozer beeld geeft. Alsof je er met een zonnebril met roze glazen naar kijkt. Zo wordt helder rood meer fuchsia en komt geel over als oranje. Je kan dit wellicht softwarematig wat aanpassen maar voor deze prijs zou je toch verwachten dat je weinig tot niet moet tweaken om een waarheidsgetrouw beeld te krijgen. Misschien valt dit niet op als je de monitor als enige monitor hebt staan. Ik had er mijn eigen monitor naast staan en dan valt het wel meteen op dat de kleuren niet helemaal kloppen natuurlijk.
(Om dit te testen gebruikte ik de 4K-testfilmpjes van LG zelf die je op Youtube kan vinden)
Omdat de kleuren niet kloppen en wat donkerder aandoen, verlies je wat definitie. Kleurrijke films kijken (zoals Avatar) is een lust voor het oog maar donkere scènes (zoals in Star Trek) zijn soms moeilijker te volgen.
- Deze monitor heeft een refreshrate van 60Hz. Wanneer je werkt, maakt dit weinig uit. Bij gamen merk je dit echter wel. Het beeld is net dat ietsje minder soepel als ik vergelijk met mijn eigen monitor. Die kan in game-mode overclocken tot 100Hz. Dat kan nog steeds niet tippen aan de echte game-monitoren die tot 240Hz gaan.
Intussen heb je al ultrawides die tot 180Hz gaan (van LG zelf) en tot 240Hz. De prijs is dan wel navenant. Toch vind ik dat 100Hz voor deze prijs al een minimum mag zijn.

* Ergonomie:

+ Het scherm is verstelbaar in hoogte en kan je makkelijk naar boven en onder kantelen.

- Het scherm is gemonteerd op een bolgewricht, je zou dus verwachten dat je het ook naar links of rechts kan kantelen. Dat lukt echter niet. Voor zo ver ik kon zien, is het niet mogelijk om de monitor verticaal te draaien.

Op een aantal punten scoorde deze monitor beter dan mijn eigen monitor (curve, poot, aansluitingen en zwartwaarden). Op een aantal andere punten (gebruiksgemak, beeld, ergonomie, refreshrate) scoorde hij minder goed. Als ze even duur zouden zijn, zou ik nog steeds voor mijn eigen monitor kiezen. Op het moment dat ik hem kocht, was hij echter zo'n 2x duurder dan deze LG en met die meerprijs kan je een heleboel andere dingen doen.

Ik denk dat deze monitor zeker niet slecht is en een goede aanwinst kan zijn als je hem voor een prijsje op de kop kan tikken. Wanneer je echter de volle pot moet betalen, zijn er, denk ik, betere alternatieven, afhankelijk van waar jouw prioriteiten liggen.

Pluspunten

• Ultrawide
  • Degelijke bouw
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Kleuren worden niet goed weergegeven
  • Refreshrate
  • Vrij duur voor wat hij is/kan

Bloe007 20-01-2022

Veel geld weinig beeld

Geschreven voor: LG 34WL85C-B

Monitor is mooi en kwalitatief gebouwd is ook voorzien van de nodige aansluitingen
2x hdmi

Factory calibration:
Gamma 2.2
6,500K
Color Difference
Maar wijkt hier tamelijk ver vanaf
Wel heb je een uitgebreid menu om deze in de monitor juist te zetten

Is zeker geen monitor om videomontage, fotobewerking, color grading, etc op te doen
De kwaliteit van het beeld is gewoon slecht zowel op hdmi als display port ook de kleur is matig tenzij het felle kleuren zijn. Heb deze ook getest op een 4K satelliet ontvanger en ook daar zijn de prestaties ondermaats
Om gewoon op het internet te zwerven en gewoon bureau werk op te doen is deze wel goed ivb wide screen dus ideaal om te multitasken

• Aansluitingen
  • Gemakkelijk te monteren/demonteren

Minpunten

• Kleurverschil tussen links en rechts
  • beeldkwaliteit
  • Weergave van de Kleuren

BlueThunderST 20-01-2022

Heerlijk om op te werken.

Eerste indruk: FANTASTISCH!!

Formaat:
Het scherm oogt meteen fantastisch. Het heeft de grootte van mijn twee vorige schermen samen, en het feit dat het gebogen staat geeft toch een extra dimensie. Kaders naast elkaar open zetten kan perfect, zoals op twee schermen, maar gamen is des te leuker met het brede zicht.

Kleuren:
Ook hier scoort dit scherm wat mij betreft heel sterk. Felle levendige kleuren. In het begin 'overvalt' het je wat, en dat is een goed teken.

Geluid:
De ingebouwde speakers doen hun werk, maar daar stopt het wel. Qualitatief kan je best een extern setje speakers aankoppelen. Maar ze doen het wel.

Gebruiksgemak:
Plug en play. Scherm insteken en alles werkt. Even de resolutie naar keuze zetten en je bent vertrokken. Die resoluties gaan tot in de 4k, dus wat dat betreft haarscherp beeld.

Energieverbruik:
Qua energieverbruik zie ik het label op de doos hangen en dat geeft een 'G' weer oftewel 'rood'. Als tester zal ik geen verandering in het verbruik opmerken, maar dit is wel een spijtig aspect.
Ik was ook wel verrast van het grote adaptorblok. Ik dacht eerst dat er een oude externe harde schijf in de doos zat.

Thuiswerk:
Dit scherm leent zich zeer goed voor thuiswerk gezien de grote schermdiagonaal. Meerdere programma's tegelijk open zetten naast elkaar is echt handig en mogelijk.

Gaming:
Slecht kort kunnen testen, door de korte deadline, maar ook hier stelt het scherm niet teleur. Breed zicht in de games is een meerwaarde en het scherm flikkert niet. Mooie, heldere, levendige kleuren.

Samengevat:
Aanrader, alleen spijtig van het energieverbruik. De speakers zijn ok, maar liever een extern setje.

Pluspunten

• De breedte is een meerwaarde
  • Heldere kleuren
  • Mooi design

Minpunten

• Energieverbruik is hoogste klasse
  • Ingebouwde speakers niet super

Sander 20-01-2022

Prima ultrawide (werk) monitor

Geschreven voor: LG 34WL85C-B

TLDR: Dit scherm heeft alle toeters en bellen (behalve een hoge refresh rate), maar dat mag ook wel voor deze prijs.

Ik heb van Kieskeurig de kans gekregen dit scherm enkele dagen te testen en heb het voornamelijk gebruikt als werk monitor.

Eerst en vooral is het scherm een plezier om naar te kijken. Bij het uithalen uit de doos zie je pas hoe groot deze ultrawide effectief is, hij vervangt met gemak 2 andere monitors. Heerlijk dus voor wie graag veel informatie tegelijk op zijn scherm wil zien. Ergonomisch is dit scherm ook prima; een beetje hoger, een beetje lager of wat kantelen.. Lukt allemaal zonder probleem. Ook de bediening en instellingen lukken vlot met de fraai weggewerkte bedieningsknop onderin het scherm.

De LG 34WL85C-B heeft ook alle aansluitingen (incl. kabels) die je van een scherm in deze prijscategorie verwacht. HDMI, USB-C, DisplayPort,.. Ik ben zelf verzot op de USB-C aansluiting die niet alleen je beeld door kan sturen, maar tegelijk ook je laptop van stroom kan voorzien. Want zeg nou zelf, wie wordt niet blij van minder kabels op zijn bureau? Hierdoor kan je ook jouw muis connecteren met het scherm ipv met je laptop.

Door de relatief korte testperiode heb ik niet de kans gekregen om het geluid van de monitor uit te testen. Ook heb ik geen tijd gehad om er op te gamen, maar hiervoor zijn er door de lage refresh rate zeker andere schermen beter voor geschikt.

Hoewel je door dit scherm eigenlijk 2 andere schermen kan vervangen, verwacht ik in deze price range toch meer van een monitor. Hogere refresh rate, betere energiescore, ingebouwde kabelbinder,..

Eindverdict: 8/10

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • Ultrawide scherm
  • USB-C all-in-one

Minpunten

• (Te) duur
  • Energielabel
  • Lage refresh rate

s*********@g******** 20-01-2022

Aanrader!

Geschreven voor: LG 34WL85C-B

Via kieskeurig kregen wij de opportuniteit om deze monitor uit te testen, wij zijn zeer positief verrast!
Hierbij een aantal punten:
Dankzij het extra grote scherm (34inch) is het zeer makkelijk om meerdere vensters/pagina's open te zetten, voor ons zeer interessant voor home-office. Daarnaast beschikt de monitor ook over meerdere HDMI-aansluitingen waardoor het mogelijk is om zowel een laptop als gameconsole aan te sluiten. Wij hebben de monitor ook uitgetest voor gaming en hebben dit als zeer positief ervaren: geen inputlag (zeer snelle reactiesnelheid) & zeer goede graphics!
Ook beschikt de monitor over veel ergonomische mogelijkheden. Zo kan je het scherm in de hoogte verstellen maar ook kantelenn, je kan een optie aanduiden waarbij het scherm zich aanpast (dag/nacht) waardoor het voor de ogen niet te vermoeiend is om lang naar een scherm te kijken.
Tot slot heeft de monitor ook verschillende weergavemodussen (vivid, HDR, reader, cinema, ...) kortom voor iedereen wat wils.

Pluspunten

• ergonomisch
  • groot
  • graphics

Minpunten

• prijs

g*************@o********** 20-01-2022

Topmonitor om op te werken, zeker een aanrader

Geschreven voor: LG 34WL85C-B

Ik heb de LG 34WP85C-B mogen testen voor een week en hieronder zijn mijn bevindingen.

Bouw & ergonomie

De LG Ultrawide was een verademing om mee te werken. De grote, Ultrawide scherm maakte het werken erg prettig. Het installeren ging vlot. Het is een mooi scherm met een kleine bezel. Je kan hem gemakkelijk ook in de hoogte verstellen en verticaal kantelen. Je bedient het scherm met een joystick controller aan de onderkant. Dit ging allemaal vlot. De voet van het scherm was ook erg stevig.

Aansluitingen

De LG 34WP85C-B heeft alle aansluitingen die je nodig hebt om gelijk welk product aan te sluiten. Er zijn namelijk 2x HDMI, 1 Displayport, 1 headphone jack, 2 USB 3.0 A poorten alsook een USB-C. De USB-C is uitermate handig voor het aansluiten van een laptop. USB-C geeft het voordeel om zowel beeld door te geven als data maar ook nog eens stroom. Het scherm fungeert als een soort dockingstation hierdoor. Dit werkte absoluut top met een HP laptop alsook een Mac. Minder kabels, meer pret!

Beeldkwaliteit & gaming

Beeldkwaliteit was prima maar ik merkte wel soms op dat de kleuren soms wat fletser uitkwamen. Je hebt enkele ingebouwde beelmodi en je kan wel wat zaken instellen maar het is beperkt. Monitor is prima voor dagelijks gebruik en werk maar zou het niet aanraden aan designers waarbij kleur nauwkeurigheid belangrijk is.
Gaming op een Ultrawide is ook een ervaring. Zeker voor RTS games is een Ultrawide een groot voordeel. Je ziet zoveel meer. Spijtig dat het scherm maar 60Hz is. Hierop zullen vele FPS spelers afhaken. Casual gamers zullen best wel tevreden zijn met de LG 34WP85C-B.

Extra features

Ik kon gemakkelijk mijn scherm onderverdelen in verschillende vensters. Onscreen Control software die erbij geleverd is om jouw scherm onder te verdelen, werkt prima alhoewel in Windows 11 dit ook al ingebakken is.
Er zijn ook luidsprekers ingebouwd. Verwacht er niet teveel van maar ze voldoen voor de meeste zaken alhoewel ik zou aanraden om een apart setje eraan te koppelen.

Conclusie

Ik zou zeker de LG 34WP85C-B aanraden voor wie op zoek is naar een nieuw scherm om vlot thuis te werken en eventueel een game op te spelen. De USB-C aansluiting is zeer gemakkelijk en maakt het werken vlot en efficiënt. Er zijn een paar minpuntjes maar op zich is dit een top monitor waar je veel waar krijgt voor je geld.

Pluspunten

• Aansluitingen (USB-C!)
  • Mooi design
  • Hoge resolutie

Minpunten

• Kleurnauwkeurigheid
  • Refresh rate (60 Hz)

r*********@g******** 19-01-2022

Een mooie allrounder

Geschreven voor: LG 34WL85C-B

Het uitpakken en opstellen van het product was heel erg makkelijk aangezien de voet met één schroef vast te zetten is en het scherm klikt makkelijk in de voetsteun zelf. Lekker eenvoudig en leuk dat je geen extra gereedschap nodig hebt. Ik heb het scherm gebruikt voor zowel op mijn vaste pc als voor extra scherm op mijn laptop.
Op mijn vaste pc gebruikte ik een displayport poort en werd onmiddellijk gedetecteerd. Als ik mijn laptop met de bijgeleverde USB type- C kabel verbond dan kreeg ik makkelijke pop- up om te vragen welk toestel ik met het scherm wou verbinden. Het leuke aan de USB- C aansluiting is dat deze ook dient voor het opladen van andere toestellen. Dit werkte op zowel mijn smartphone als mijn laptop.
Het scherm gebruikte ik tijdens deze test vooral voor tekstverwerking en het spelen van games. Het extra lange scherm is heel makkelijk om meerdere schermen naast elkaar open te zetten maar ik prefereer toch een scherm met iets meer hoogte om makkelijker 3 of 4 verschillende programma’s open te zetten en alles nog makkelijk te lezen. Voor games is dit een ander verhaal. Ik speelde een aantal spellen waarbij de verversingssnelheid en reactietijd heel acceptabel waren voor het type games die ik heb gespeeld. Wil je echter online spelen dan zijn er nog altijd schermen met een betere responstijd. Het IPS scherm is heel aangenaam om met tekstverwerkers of surfend met dit scherm aan de slag te gaan. Het is scherper dan de curved monitor (met VA paneel) die ik standaard staan heb en dit maakt alles rustiger voor de ogen om te lezen.
Ik werk op een iets hogere tafel dan normaal waarbij het belangrijk is dat ik de hoogte van het scherm kan aanpassen. Bij dit scherm werkt dit dan ook heel vlot. Met een lichte druk van je vingers verplaats je makkelijk dit scherm. Ook het kantelen van het scherm is een leuk extra om dit naar je eigen wensen en lichaamsbouw op te stellen. De matte laag geeft ook geen weerspiegeling van invallend licht wat alles duidelijk leesbaar houdt.
Algemeen een heel leuk scherm voor iemand die meerdere functies van een scherm verwacht. Een mooie allrounder dus.

Pluspunten

• Makkelijk op te zetten en handig in gebruik
  • Scherpe beeldkwaliteit

Minpunten

• De selectieknop onderaan is wat wennen
  • 'ultrawide' is niet geschikt voor alle games