Sony SAL-35F18 - Reviews

55 mm
Lenstype
standaard

Georges_01 31-03-2012 Product paar dagen in bezit

Zeer geschikte lens voor portretfotografie. Snelle scherpstelling. Voelt wel wat goedkoop aan, maar maakt mooie plaatjes.

Heyjijdaar1 16-11-2011 Product kwartaal in bezit

Dit is in korte tijd één van mijn favoriete lenzen geworden. Klein compact, snelle autofocus, mooie kleuren en contrast en erg scherpe beelden.

Ik had al wat goede lichtsterke lenzen, maar het verschil tussen bijvoorbeeld F2.8 en F1.8 maakt nog behoorlijk veel uit.

Ondertussen gebruik ik doordat ik deze lens heb, mijn Minolta 28/2.8 en 50/1.4 eigenlijk bijna niet meer. De Sony 35mm is gewoon een perfecte brandpuntafstand. Bij de 50mm betrapte ik dat ik vaak een paar stappen terug moest doen, de 35mm is wat dat betreft meer in overeenstemming met wat je ziet. What you see is what you get...

Vergeet niet dat 35 x 1.5 = 52,5mm. Dit komt bijna overeen met de standaard 50mm lens die vroeger op bijna alle camera's zat.

Het nadeel van deze lens is, dat hij wat goedkoop oogt en van niet zulke goede kwaliteit plastik is gemaakt. De mount is tevens van plastic. Dit heeft als voordeel dat hij erg licht is en altijd mee kan. Bij professioneel gebruik zou de plastik mount wel eens kunnen slijten, voor mij is dat geen issue.

Voor de prijs waar ik deze voor gekocht hebt is deze gewoon geweldig. Bij een prijs van 200 euro of meer, moet je je wel bedenken dat de SAM motor geen HSM of SSM motor is, hij maakt wel wat geluid wat bij de nieuwe Sony's met film mogelijkheden een issue kan zijn.

Verder past deze lens met een dure adapter op de nieuwe Sony Nex bodies.

Tot slot ik kan deze lens echt aanraden, hoe lichtsterker hoe beter en sindskort durf ik ook te zeggen liever een prime, dan een zoom!