Nikon AF-S VR Micro NIKKOR 105mm f/2.8G - Reviews

Nikon F
Filtermaat
62 mm

Limpio 16-09-2011 Product kwartaal in bezit

Objectief een paar maanden in bezit en gebruik. Zonder meer een "plaatje" van een lens. Super. Erg mooie foto's. Wel zwaar. Maar dat zijn ze allemaal in deze klasse. Ondanks dat de VR erg handig is in dagelijks gebruik blijft een statief voor macrowerk onontbeerlijk.
Om dit objectief voor het echte portretwerk te gebruiken op aps-c camera's vind ik het objectief niet echt geschikt. Mogelijk wel voor de full frame's.

JoSony 26-08-2010 Product kwartaal in bezit

Ik heb deze lens een paar maanden en ben er super tevreden over. Ik gebruik hem voor mijn macro foto's en die zijn haarscherp met een prachtige dof vanaf F8, maar ook op F2.8 boekt deze lens met minder scherpte diepte prachtige resultaten en is scherp waar jij op scherp stelt. Ik maak mijn macrofoto's bijna altijd uit de hand, en daar doet de VR functie zijn werk uitstekend. Het pendelen met scherpstellen zoals eerder is omschreven is bij mij niet het geval. Dit gaat erg snel ook op een werk afstand van 30cm tot het onderwerp en met een zonnekap op de lens. Deze lens kan ik echt iedereen aanraden. Een zeer goede tegen hanger van deze lens is de Nikon AF-S Vr 85mm F3.5 macro. Is iets goedkoper dan de 105mm maar zeker gelijk waardig.

Jede 11-06-2009 Product jaar of meer in bezit

Mooie, zeer scherpe lens, maar jammer dat hij zoveel moeite heeft met scherpstellen. Vergeleken met mijn Sigma 100-300 is hij traag en pendelt hij erg veel. Ik gebruik hem alleen voor macro (voor portret gebruik ik de eerder genoemde Sigma). Dan maakt de overbodige beeldstabilisatie de lens nodeloos zwaar. Er zit een begrenzer op de scherpstelling van 50 cm tot oneindig. Ik had meer gehad aan een begrenzing van 34 cm tot 50 cm.
Achteraf gezien had ik liever de oudere 2.8 micro gehad, hoewel de interne scherpstelling wel weer handig is.

kees de koning 04-12-2008 Product paar dagen in bezit

Een perfeckte lens,zeer goede resultaten!!

Arnaud van B 06-05-2008 Product paar weken in bezit

Super lens! Ik schiet er alleen maar scherpe plaatjes mee. Degelijk en wel vrij zwaar.

Henk van Dam 29-02-2008 Product kwartaal in bezit

9,4
Ik kocht deze lens op mijn D200 en gebruik hem inmiddels een dikke maand op de D300, waar de AF nog sneller is. De lens is echt een juweeltje. Al vanaf f 2.3 geeft hij een behoorlijke scherpte. Zoals anderen reeds zeggen is de AF en VR functie voor macrofotografie niet echt een must. Deze functies komen samen met de lichtgevoeligheid van f 2.3 echter wel heel goed van pas bij het maken van sportfoto's op in de zaal. Voor portretten vind ik hem zelf iets te scherp. Op de D200 en D300 kan dat worden ondervangen met de voorkeursinstellingen. De lens is niet goedkoop, maar een betere zal je niet gemakkelijk vinden.

Hadae 18-01-2008 Product kwartaal in bezit

9,6
Prachtlens. Niet alleen geweldig als macrolens (daarvoor is de VR en de automatische scherpstelling eigenlijk onzinnig), maar ook heel goed als portretlens. En zoals al eerder gezegd ook prima te gebruiken als korte telelens.
Verreweg mijn duurste lens, maar ook een van mijn favoriete, die qua scherp- en helderheid niet tegen goedkopere objectieven op kan.

Palm 09-11-2007 Product kwartaal in bezit

Lang gezocht en blij met wat ik uiteindelijk heb gekocht!

Ik heb een aantal macro lenzen vergeleken met elkaar (o.a. de sigma 150mm 2.8) maar die VR doet het hem echt! De wind is naar mijn idee je grootste vijand bij natuur macros, en je schiet ook gewoon tientallen fotos voordat er echt een goeie bij zit.

Ik fotografeer ook graag buiten, en het is erg fijn dat je ver weg van je object (insecten ed) kan blijven. Ook voor portret fotografie is het een geweldige lens (vergeet niet dat je dan wel ver weg moet staan).

Het is alsnog wel handig om een body te hebben met 10megapixels (ik heb een nikond80, je merkt het verschil met de d70).
De autofocus kan erg onhandig zijn aangezien hij veel hunt, maar als je macro schiet moet je eigenlijk ook gewoon manual focus gebruiken!
De DOF (depth of field) is om bij te kwijlen.. de kleine scherpte-diepte zorgt ervoor dat de achtergrond mooi wazig is terwijld at op de voorgrond scherp is.
De lens heeft wel veel licht nodig om optimaal te kunnen werken en je mag wel wat speiren hebben om de lens emt body lang te dragen.

(Een paar maanden in bezit)

Henk Leerssen 02-11-2007 Product paar dagen in bezit

Een super objectief: snelle focus, superscherp en mooi contrast .. totaal geen vignettering. Een echte aanrader. Op DX sensors (digitalen DSLR's van nu behalve de D3 en Kodak's) heb je er echt een mooie portret lens bij. Onscherpte is daarbij ook mooi.. een maartje: op full frame sensors (zoals die boven aagegeven ) is de omliggende onscherpte een beetje raar.. geeft een rare ronding te zien. Het lijkt wel of deze lens geoptimaliseerd is voor de DX lijn.. .. en even later hadden ze bedacht om van de DX benaming af te zien. Een ander dingetje.. hij schiet niet op 2.8 over het hele zoombereik. Is voor alle micro lenzen het zelfde.. maar is soms niet wat je zou willen..
Het moet even gezegd en als je de min punten daarbij voor lief neemt (die dus eigenlijk miniem zijn) dan heb je hier een van de beste lenzen in handen.

jetex 06-10-2007 Product maand in bezit

heb dit objectief nu een poosje in bezit en kan met èèn woord zeggen super! Ben begonnen met kleine dingen te fotograferen zo ook incecten, haarscherp,VR werkt uitstekend. scherper en sneller dan de sigma of de tamaron welke ik ook geprobeerd heb. p.s je kunt dit objectief ook gebruiken als korte tele met vast brandpunt afstand n.l 105 mm, aanrader.

johan_71 08-02-2007 Product paar weken in bezit

9,4
Een geweldig objectief, met 2.8 al een scherp beeld.
scherpstelling supersnel, een hele vooruitgang vergeleken met de vorige versie. Jammer dat mijn ringflitser er niet meer op past.