Sigma 18-35mm F1,8 DC HSM - Reviews

Lenstype
standaard

Johan 22-11-2016 Product paar dagen in bezit

Fantastisch scherpe kwaliteitslens

De Sigma 18-35 f1.8 heb ik gekozen omdat echt alle testen en reviews zeer lovend waren.
Een beetje zwaar (800 gr), maar iedereen weet dat gewicht en kwaliteit dikwijls hand in hand gaan.
Om de lens aan de tand te voelen, heb ik een reeks testfoto's gemaakt.
De andere lens was een Nikon 17-55 2.8 (ook een APS-C ikoon)
De scherpte en microcontrast kwamen zeer overeen. Op 35mm was de randscherpte van de Sigma zelfs een beetje beter. Om absoluut op het juiste punt scherp te stellen heb ik gebruik gemaakt van een statief en live-view. Dat is tenslotte altijd raak.
De foto's die ik later "in het veld" heb gemaakt heb ik op de gewone manier scherpgesteld. En ook hier absoluut geen reden tot klagen. Bij mij staat de lens op een Nikon D7100, en voelt heerlijk in balans aan. Ik denk op kleinere camera's misschien een beetje topzwaar.
Het bereik is niet overdreven, maar daar zit waarschijnlijk het geheim van de superkwaliteit in.
Verschillende sites spreken over "3 primes in 1". Dat kan ik alleen maar beamen.

Pluspunten

• Scherp
  • Heel mooi in de micro details
  • Bouwkwaliteit
  • Mooi kleuren
  • Goedkoop t.o.v. de concurentie

Minpunten

• Voor kleinere cams een beetje zwaar ?
  • Het beperkte bereik

Allicht Fotografie 23-10-2014 Product paar weken in bezit

9,4
Na het lezen van diverse tests en het beoordelen van een heleboel real life foto's vanaf Flickr deze lens aangeschaft en ik moet zeggen, hij maakt de verwachtingen meer dan waar. Ik heb een aantal lichtsterke primes die deze kwaliteit maar ternauwernood evenaren. Autofocus is goed, snel en stil. De handmatige focus + override werkt stevig maar soepel en dat zelfde geld voor de interne zoom (de lens wordt niet langer of korter bij in en uitzoomen). Maar de resolutie, het contrast en de kleuren zijn echt geweldig, hij geeft een tikje warme kleuren zoals je dat gewend bent van Sigma maar hij haalt echt alles uit de sensor (in mijn geval de 24mp low pass filterloze sensor van de Pentax K3). Daarnaast heeft hij voor mijn gevoel naast een groot maximum diafragma ook een hele lage T stop. Ik heb een paar vergelijkingen gedaan met mijn 35mm 2.0 prime en ik denk dat de Sigma op f2.0 gerust een halve stop minder licht tegen houd, en dat voor een zoomlens!
Deze lens heeft wel een nadeel, hij is serieus groot en zwaar. Na een hele dag intensief fotograferen heb je wel zere handen, ik heb er nu twee bruiloften a 16 uur fotograferen mee gewerkt, met deze lens op de ene camera en de Sigma 50-150 2.8 (die zelfs best wel wat minder weegt!) op de andere camera, en de dag erna had ik nog een pijnlijke middelvinger, iets wat ik hiervoor met mijn Sigma 17-50 2.8 nooit had. Maar, wat mij betreft is hij dat nadeel meer dan waard.

Martin Manuel 30-05-2014 Product paar dagen in bezit

Echt een goeie reden om je vakantiegeld over de balk te smijten!
Vanwege goede ervaringen deze lens bij Kamera Express in Amsterdam gekocht.
Echt een killer in combinatie met mn Canon 70D!
Scherp, snel, mooie kleuren en voelt oerdegelijk.
De enige reden waarom ik geen 10 kan geven is het feit dat de lens niet spatwaterdicht is.
Ik ga hier heel fijne plaatjes mee schieten: blij als een kind!