Sennheiser HD 800

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser HD 800 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,7

danny darche 09-11-2015
Geschreven voor: Sennheiser HD 800

Wow… wat een openheid en wat een stereobeeld zeg! Dit lijkt wel op een Stax, zo snel, open en luchtig is deze HD 800. Ik prijs de HD 800 om zijn neutraliteit en snelheid, maar met de HDVD 800 gaat het geheel nog wel een stap verder. Met name het laag is ontzettend strak, gedetailleerd en … ja, prettig. Elk verschil in aanslag is hoorbaar. Dat valt met name op bij Massive Attack’s Angel, waar vooral in het begin het laag nogal rommelig kan zijn. Zeker op normale hifisystemen met vloerstaanders die verkeerd staan. Dan hoor je alleen maar gebrom, maar geen definitie meer. De Sennheiser HD 800 met de HDVD 800 zet het geheel superstrak neer. Indrukwekkend gewoon.
Ook de subtielere zaken zijn messcherp. Denk aan Air’s superalbum Moon Safari. Zeker geen ‘geniale’ opnamekwaliteit, maar wel een ontzettend mooi album. Dit wordt door het duo bijzonder prettig en open weergegeven. Geen ‘gordijntje’ meer, maar gewoon een prima weergave van het Franse Duo. Dat is knap, want als een set zo detailrijk en strak kan weergeven, wordt het snel analytisch en dus vervelend bij matige tot slechte opnames. Gelukkig is dat hier niet het geval.
We gaan naar wat ruiger werk: Audioslave. Kan de HD 800 ook rocken? Nou, reken maar! En ook op hogere volumes blijft het aangenaam en vol impact zonder dat het pijn doet. Ook hier laat de HD 800 weer een indrukwekkend groots stereobeeld horen. Bijna kamerbreed. Dat horen we eigenlijk nooit bij een hoofdtelefoon. Nu heb ik lang niet alle modellen gehoord, maar veelal mis ik bij hoofdtelefoons het stereobeeld. Eén van de redenen – en het afgesloten gevoel – dat wel liever naar een set speakers luisteren.

Uiteraard heb ik ook de spdif-ingangen gebruikt. Die klinken gelijk aan usb. Ik heb als analoge bron een Bluesound Node gepakt en ook dat klinkt uitstekend. Logisch ook, want de Node klinkt goed en de HDVD zet intern niets om naar digitaal om het te verwerken. De Sennheiser HD 800 samen met de HDVD800 en de gebalanceerde CH800S kabel toch goed voor een prijskaartje van 3710€. Veel geld voor een hoofdtelefoon maar wat een geluid.
Ik heb nog geen seconde spijt van deze aankoop.