Sennheiser HD 800 - Reviews

9,4

AudioVideoUser 29-03-2016 Product jaar of meer in bezit

Sennheiser HD800

Deze hoofdtelefoon is een knap staaltje "Deutsche Gründlichkeit".

Aangeboden wordt dit apparaat in een stevige box met een scharnierend deksel en een zachte beschermende inlay. De presentatie is een genot voor de ogen.

Het geluid is wonderbaarlijk: ik had nooit verwacht dat een hoofdtelefoon zo ruimtelijk en open kon klinken, je hebt het gevoel dat je midden in een concertzaal staat. Meestal klinkt een hoofdtelefoon als een hoofdtelefoon, m.a.w. je hoort dat er iets op je oren zit wat geluid produceert, echter bij deze is dit nauwelijks het geval, het geluid lijkt uit de omgeving te komen, alsof je midden in het gebeuren staat.

De klank is neutraal, geen overdreven "commercieel" laag of te fel hoog, instrumenten en zang zijn zeer duidelijk en gedetailleerd.

Aangezien de drivers een impedantie van 300 Ohm hebben, is een krachtige "dedicated" hoofdtelefoonversterker een "must". Je doet je hoofdtelefoon en jezelf verdriet als je hem in een mobieltje of portable steekt! Hij heeft een goede aansturing nodig om volledig tot zijn recht te komen. Zelf gebruik ik een CK²III en een Philips DAC7 (dit is een referentie digitaal-analoogomvormer uit de jaren '90).

Sennheiser zelf zegt: "Crafted for Perfection", hier heb ik helemaal niks aan toe te voegen, ik kan dit enkel onderschrijven.

De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat perfectie nóg beter kan, helaas is mijn budget te beperkt om over te gaan tot de aanschaf van een "nieuwe generatie" Sennheiser Orpheus...

danny darche 09-11-2015 Product jaar of meer in bezit

Wow… wat een openheid en wat een stereobeeld zeg! Dit lijkt wel op een Stax, zo snel, open en luchtig is deze HD 800. Ik prijs de HD 800 om zijn neutraliteit en snelheid, maar met de HDVD 800 gaat het geheel nog wel een stap verder. Met name het laag is ontzettend strak, gedetailleerd en … ja, prettig. Elk verschil in aanslag is hoorbaar. Dat valt met name op bij Massive Attack’s Angel, waar vooral in het begin het laag nogal rommelig kan zijn. Zeker op normale hifisystemen met vloerstaanders die verkeerd staan. Dan hoor je alleen maar gebrom, maar geen definitie meer. De Sennheiser HD 800 met de HDVD 800 zet het geheel superstrak neer. Indrukwekkend gewoon.
Ook de subtielere zaken zijn messcherp. Denk aan Air’s superalbum Moon Safari. Zeker geen ‘geniale’ opnamekwaliteit, maar wel een ontzettend mooi album. Dit wordt door het duo bijzonder prettig en open weergegeven. Geen ‘gordijntje’ meer, maar gewoon een prima weergave van het Franse Duo. Dat is knap, want als een set zo detailrijk en strak kan weergeven, wordt het snel analytisch en dus vervelend bij matige tot slechte opnames. Gelukkig is dat hier niet het geval.
We gaan naar wat ruiger werk: Audioslave. Kan de HD 800 ook rocken? Nou, reken maar! En ook op hogere volumes blijft het aangenaam en vol impact zonder dat het pijn doet. Ook hier laat de HD 800 weer een indrukwekkend groots stereobeeld horen. Bijna kamerbreed. Dat horen we eigenlijk nooit bij een hoofdtelefoon. Nu heb ik lang niet alle modellen gehoord, maar veelal mis ik bij hoofdtelefoons het stereobeeld. Eén van de redenen – en het afgesloten gevoel – dat wel liever naar een set speakers luisteren.

Uiteraard heb ik ook de spdif-ingangen gebruikt. Die klinken gelijk aan usb. Ik heb als analoge bron een Bluesound Node gepakt en ook dat klinkt uitstekend. Logisch ook, want de Node klinkt goed en de HDVD zet intern niets om naar digitaal om het te verwerken. De Sennheiser HD 800 samen met de HDVD800 en de gebalanceerde CH800S kabel toch goed voor een prijskaartje van 3710€. Veel geld voor een hoofdtelefoon maar wat een geluid.
Ik heb nog geen seconde spijt van deze aankoop.