Bosch KGE49BI40 - Reviews

upside-down koel/vriezer
A+++ energieklasse
Inhoud koelruimte
301 liter inhoud

Beoordeling op basis van 214 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

Ron.2 24-07-2015 Product paar dagen in bezit

Samenvatting
Zoals iemand voor mij al opmerkte: als je op zoek bent naar een ruime A+++ designkoelkast voor een redelijke prijs is de kans vrij groot dat je bij deze Bosch uitkomt. Bij ons vervangt hij een Liebherr koelvriescombinatie van 10 jaar oud, die weliswaar nog prima koelde maar inmiddels erg veel herrie begon te maken en qua energiegebruik niet meer bij de tijd was. In vergelijking met de Liebherr biedt de Bosch veel meer waar voor zijn geld. De prijs-prestatieverhouding is erg goed, helemaal als je de lopende cashback actie meeneemt.

Design
De Bosch heeft een RVS deur met een speciale coating tegen vingerafdrukken. Die gaan er met een microvezeldoekje inderdaad erg makkelijk vanaf. De zijpanelen zijn in mat zilvergrijs gespoten. Dat bevalt beter dan de glimmende RVS zijkanten van onze oude koelkast, die toch wel erg prominent aanwezig waren in onze open keuken. De Bosch komt tamelijk ver de keuken in: inclusief de afstandhouders aan de achterkant (nodig voor de beluchting en een lager stroomverbruik) staat de voorkant van het handvat zo’n 73 cm van de muur. Toch bijna 10 cm meer dan onze oude koelkast. Maar storen doet het niet. Door zijn 10 cm extra breedte bij eenzelfde hoogte van 2 meter oog hij beter in verhouding dan de oude koelkast. Alles bij elkaar is het een stijlvolle verschijning, ondanks zijn omvang.

Ruimte en indeling
De Bosch is erg ruim, maar niet zo ruim als je zou verwachten bij een koelkast van 70 cm. Van binnen is hij ongeveer 56 cm breed (de deuropening is met 60 cm iets breder, maar de zijkanten lopen schuin naar binnen). Een Samsung RB41, bijvoorbeeld, is van binnen even groot maar van buiten 10 cm smaller. De extra breedte van de Bosch gaat dus voor een deel op aan extra isolatie. Met ruim 400 liter netto inhoud (koel- en vriesruimte samen) blijft het echter een joekel van een koelkast.
De indeling van de koelkast is subliem en was één van de zaken die de doorslag gaven bij de aanschaf. Hij heeft een enorme en overzichtelijke groentelade, een iets kleinere la voor vlees en vis en deurvakken die groot genoeg zijn om vrijwel alle potten en flessen in kwijt te kunnen. De rest van de koelkast blijft daardoor lekker overzichtelijk. Alleen als je grote frisdrankflessen in de deur kwijt wil is het handiger om één van de vier deurvakken verwijderen. Een apart flessenrek was daarvoor handiger geweest. Het voordeel van de “flexshelf”, een uitklapbaar rekje midden in de koelkast, heb ik nog niet ontdekt. Het lijkt mij vooral geschikt voor incidenteel gebruik, want voor regulier gebruik is het te ielig.

Ook de indeling van het vriesgedeelte is erg praktisch. Op papier heeft de Bosch 10 liter minder netto vriesruimte dan onze oude Liebherr (110 tegen 120 liter), maar die liters zijn een stuk bruikbaarder door het betere formaat van de vrieslades. In de praktijk kan ik er dan ook meer in kwijt. De vriesruimte heeft geen no-frost systeem. We hebben bewust gekozen voor een koelkast zonder no-frost omdat dit de achilleshiel van onze Liebherr was. Nooit meer ontdooien klinkt leuk, maar met een constant ratelende ventilator en (soms) uitgedroogde diepvriesproducten als prijs verdwijnt dat voordeel snel. Dan liever af en toe ontdooien.

Bijzondere vermelding verdient de LED-verlichting. Die is erg handig geplaatst en verlicht de hele koelkast goed. De lichtkleur is een beetje blauwig wat een erg apart effect heeft bij het openen van de koelkast.

Het materiaalgebruik aan de binnenkant is verder oké. Alleen het gebruikte transparante plastic had een slagje dikker mogen zijn. De voorkant van de groentelade is bijvoorbeeld nogal flexibel, en ook het klepje van het bovenste deurvak voelt niet heel stevig. Daaraan zie je wel het verschil met duurdere koelkasten.

Geluid
De Bosch wordt verkocht als “Super Silent” met een geluidsniveau van 34 decibel (op 1 meter afstand), waar andere koelkasten meestal rond de 40 dB zitten, maar het betekent niet dat de Bosch onhoorbaar zijn werk doet. Ik heb het nagemeten omdat ik vond dat hij nog best veel geluid maakte, en het opgegeven geluidsniveau klopt wel. Hij is voorzien van een (Embraco) compressor die op verschillende snelheden kan draaien. Om de koelkast op temperatuur te houden is weinig energie nodig en dan hoor je hem inderdaad nauwelijks, buiten een zacht gekraak van de koelvloeistof (een eigenschap van R600a; onze Liebherr had dat ook). Als er stevig teruggekoeld moet worden hoor je de compressor daarentegen duidelijk zoemen. Het is vooral de frequentie van het geluid die dan stoort, want het volume komt ook dan niet boven de 34 dB uit. Het is dus niet de ultieme geruisloze koelkast voor mensen met een open keuken, want die bestaat niet. Maar in vergelijking met zijn soortgenoten is het een relatief stille koelkast waarvan je bij normaal gebruik weinig (over-)last zult hebben.

Energiegebruik en duurzaamheid
Het energiegebruik in de praktijk heb ik nog niet kunnen beoordelen. Op papier verbruikt hij minder dan de helft van onze Liebherr (175 kWh tegen 412 kWh), dus ik verwacht dat ik dat wel ga merken in de elektriciteitsrekening.

Met 175 kWh is het overigens één van de zuinigste fullsize apparaten op de markt. Qua duurzaamheid zul je moeite moeten doen om een betere koelvriescombinatie te vinden. Of hij ook lang meegaat zal nog moeten blijken.

Voor- en nadelen
Ik heb de koelkast pas een kleine week in bezit, en echt grote nadelen heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Zeker als je de prijs erbij betrekt is het een erg goede koop. Met cashback is hij voor minder dan 800 euro te vinden terwijl hij qua prestaties vergelijkbaar is met koelkasten die bijna twee keer zo duur zijn. Je ziet wel dat Bosch op de afwerking bespaard heeft om de prijs binnen de perken te houden, maar gelukkig niet op de zaken die er toe doen.

zonnebloem 10-10-2015

Hoi Ron.2,

hartelijk dank voor deze uitgebreidte review en het grondige ingaan op het geluidsniveau.
Ik denk over de aanschaffing van dit apparaat na, zou voor mij veel geld zijn, maar ik slaap ook in mijn open keuken/ woon-slaapkamer en ben ook nog erg gevoelig voor geluiden - musikaal gehoor...:-)

Nog even enkele vragen a.u.b.:

- Hoe veer moet je van de koelkast vandaan staan/ liggen om hem bij absolute stilte in de kamer, in de nacht absolut niet meer te kunnen horen ?

---------
Je schrijft dat als hij stevig moet terugkoelen, hij dan wel duidelijk hoorbaar is in een storende frequentie.

- Moet hij ook soms in de nacht terugkoelen en maakt dan dus deze geluiden of alleen als je de deuren net heeft opengemaakt ?

- Hoelang gaat hij dan zo door ?

- En kan je de frequentie een beetje beschrijven a.u.b., is het hoog een een echte toon of meer een erg lage gebrom bvb. ?

- Is hij dan toch nog minder erg dan andere koelkasten als je in de kamer moet slapen ?

--------
Je zou mij en zeker ook anderen erg verderhelpen, hartelijk bedankt voor de mooite, groetjes.

p.s.
Sorry voor Nederlandse fouten en blijkbaar kan het systeem hier mijn text niet anders opslaan dan zonder ruimte tussen de zinnen...

elsbeerenhout 29-07-2016 Product paar dagen in bezit

Super size koelkast zonder dubbel deuren

Waanzinnig grote koelkast, maar geen Amerikaanse dubbeldeurs waardoor hij gemakkelijk in bijna iedere keuken past. Mooi van design zowel binnen als buiten. Enige minpuntje is dat de zijkanten grijs zijn en niet van rvs. Tevens mis ik het flessenrek maar daarvoor heb je nu wel en uittrekbaar/opklapbare plank. De koelkast is mooi afgewerkt met rvs randen en je krijgt er bovendien veel extra's bij.

Rob van Breemen 21-09-2017 Product paar dagen in bezit

COOL kast

ontzettend veel koel ruimte en ruim voldoende vriezer ruimte ondanks de hoogte is alles in de koelkast goed te bereiken door dat 2 van de 3 plateaus naar je toe geschoven kunnen worden. Omdat er een eigen plek voor vlees/vis is en een eigen plek voor groente/fruit is de rest van de koelkast beschikbaar voor al dat andere wat je koelen wil. Maakt bijna geen geluid. en als de kast helemaal op temperatuur is word er weinig stroom verbruikt bij deur open ledverlichting 5 Watt en op temperatuur houden kost +/-15min* +/-80Watt is dus 20 watt p/u. Houd rekening met de buiten maten met handvatten (b*d) 70cm*70cm. De hoogte kan een nadeel zijn bij het vervoer de woning in of uit.

Pluspunten

• Ontzettend veel overzichtelijke koel ruimte
  • veel vries ruimte lades en planken kunnen eruit
  • eenvoedige bediening en gebruik
  • koeling en vriezer appart instellen +2~+8,-16~-24

Minpunten

• niet in het wit verkrijgbaar
  • De hoogte ivm het plaatsten (deuren/gangen ed)

Joey 04-08-2016 Product paar dagen in bezit

beste koelkast

heel breed en weinig geled, de koel ruimte is ook super groot vergelijk met mijn oude koelkast, de deseign is ook super mooie en trendy.

tevreden klant 02-08-2016 Product paar dagen in bezit

Super Bosch product

Mooie vormgeving, heel goede indeling van de binnenruimte koelen en vriezen. Waardoor het gebruiksgemak optimaal genoemd mag worden.
A+++ gekozen vanwege duurzaamheid past bij onze zonnepalen.
Alles naar verwachting.

Michel 02-07-2016 Product paar dagen in bezit

Nette en heerlijk ruime koel-vries combi

Mooie en ruime koel-vries combi. Door zijn breedte van 70 cm een stuk meer ruimte en overzichtelijk naast elkaar in te ruimen. Zeer zuinig en stil.
Uiterlijk is prima in orde, wel zal het RVS wat extra poetswerk gaan vragen met twee kinderen in huis. Geen fratsen qua schermpjes e.d., maar functionele bediening in de rand boven de koelkast biedt alle instelmogelijlheden. Wat ik wel mis is een deur-open alarm op de vriezerdeur (zit wél op de koelkast, maar vriezerdeur is nog belangrijker)

Het gebruiksgemak moet nog een beetje blijken, maar bij het inruimen wel al gemerkt dat de flexibiliteit van de legplateaus en deurvakken beter kan. Weinig verstelmogelijkheden qua hoogte. Als je kleine frisdrank flesjes of sausflesjes wilt neerzetten (dus niet leggen) kan dat bij de meeste flessen alleen in de deur, maar als je ze in het variabele vak zet passen er geen grote flessen meer onder, dus je moet het vaste vak er boven er uit halen. Dan heb je alleen nog het bovenste deurvak voor kleine spullen. Mijn oude koelkast (Liebherr) had een extra vak die maar de helft van de deur breed was, daar passen de hoge flessen náást en kleine flessen ín.

Duurzaamheid weet ik nog niet, maar tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met Bosch apparatuur. Apparaat voelt in ieder geval degelijk aan.

keesyvonne 29-08-2015 Product paar dagen in bezit

deze Bosch KGE49BI40 gekocht bij Bemmel & Kroon ter vervanging van een amerikaanse koelkast die kapot was.
we wilde een goede grote koelkast terug en via mediamarkt bij bemmen & kroon terecht gekomen en vonden deze koelkast de beste oplossing.
deze bosch is erg stil en zeer goed in te delen veel ruimte op de planken en lades erg goed en overzichtelijk voor al de onderste laden waar je van boven in kan kijken zonder deze open te doen erg handig.
ook de breedte sprak ons erg aan 70 cm wat resulteert in grote laden in de vriezer waar hele pizzadozen in gezet kunnen worden.

wij kochten deze bosch KGE49BI40 bij bemmel & Kroon met ordernummer CRQ485826 omdat deze goedkoper was dan de mediamarkt het overdenken waard

in een woord een top koelkast

mirdejager 26-07-2015 Product paar dagen in bezit

Wij hadden hiervoor een indesit beaa 35, ook zo groot, dus kleiner gaan was geen optie.
Qua prijs/kwaliteit kom je dan uit bij deze Bosch.
De mooie rvs deur sprak ons erg aan.
Hij is echt super stil
En ook het A+++

Het enige wat me tegenvalt is het flessenrek.... 4 grote cola flessen erop en hij buigt angstig door.
Waarom ze daarvoor niet net als bij hun andere koelkasten een mooi rvs rek hebben gehangen is mij niet duidelijk.

Dus rekje blijft opgeklapt en onze flessen liggen nu op de plank eronder(die je toch niet kunt gebruiken als het rekje uitgeklapt is...

Maar het klinkt nu allemaal erg negatief en dat ben ik zeer zeker niet!

Een zeer tevreden familie 10-10-2017 Product paar weken in bezit

Veel inhoud, superstil, zuinig en mooie basic vormgeving

Op zoek naar een stille en energiezuinige koel-vriescombinatie was deze kast onze derde binnen twee weken. We zijn afgegaan op recensies van andere gebruikers en sluiten ons aan in de rij: dit is een fantastisch apparaat! Deze koelkast is breder dan normaal (70 cm), en biedt daardoor net dat beetje meer opbergruimte wat je in een 60 cm brede koelkast vaak mist. Door de recensies wisten we al dat de inhoud van het vriesgedeelte minder groot is dan je bij deze afmeting zou verwachten, maar ondanks dat is het ruim en voldoende voor de dagelijkse boodschappen. Er kunnen met gemak pizzadozen in. We hebben wel even moeten zoeken naar een leverancier, want deze koelkast is al een ouder model en raakt uit voorraad. Zoek je een fluisterstille, grote, energiezuinige koelvriescombinatie die je alleen hoort wanneer hij aanslaat/koelt (dat doet hij logischerwijs wanneer de deur iets langer open is geweest en wanneer hij op temperatuur moet komen), en je hebt er de ruimte voor, ga dan zeker voor deze! Nog een fijne/praktische bijkomstigheid: het is eenvoudig naar eigen inzicht in te delen. Wij gebruiken de bovenste lade in het koelgedeelte niet, dus die hebben we eruit gehaald en kunnen daardoor met gemak 1,5 literflessen rechtopstaand in kwijt.

Pluspunten

• stil
  • grote, praktisch in te delen koelruimte
  • prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• inhoud vriesgedeelte

Hans 04-10-2017 Product paar dagen in bezit

Grote ruime koelvrieskast

Een zeer ruim koel deel maar nog beter het ruime vrieskast deel. Kook vaak voor meerdere keren omdat ik alleen ben, en kan nu ruime voorraden maken en invriezen. Geweldig hoef nu niet meer bijna elke dag te koken, ook ruimte genoeg om blancheer groente op te slaan.

Pluspunten

• Ruim koel deel
  • Ruim vries deel

Noortje 03-10-2017 Product paar maanden in bezit

Stille grote koelkast + vriezer

We wilden graag een grotere koelkast en vriezer daarom hebben we dit apparaat aangeschaft. Een goede aankoop want we hebben er veel plezier van. Aangezien we een open keuken/woonkamer hebben was het voor ons belangrijk dat de koelkast ook stil zou zijn en dat is bij zeker. Ook koelkast hij erg goed. Fruit en groenten blijven nu langer goed!

Pluspunten

• mooi
  • koelt goed
  • stil

Willem Pieltjes 01-10-2017 Product paar maanden in bezit

Oogverblindend apparaat!

Na jaren afscheid van de oude koelkast, dat is echt geen kleinigheid.
Op zoek naar een goede nieuwe, lettend op energiezuinigheid.
Bij kwaliteit en prijsverhouding kwamen wij uit bij Bosch.
Na advies van de verkoper gingen we dus helemaal los.
We kozen de grootste en de breedste, wat nodig is met een groot gezin
en het is ons wel gebleken, alles kan er werkelijk in.
Kortom wij zijn heel tevreden en kunnen weer jaren vooruit.
We hebben echt voldoende ruimte, ook al komt er nog een spruit.

Pluspunten

• Laag energieverbruik
  • UItstekende koeling
  • Overzichtelijke ruimte
  • Prachtige vormgeving

Minpunten

• Deur zwenkt ver open

Jewel 28-09-2017 Product paar dagen in bezit

Heel mooie koelkast

Na bestelling stond de koelkast de volgende dag in huis. Is ruim van binnen en voldoet aan de verwachting. Mijn gezin kan nu veel meer kwijt in de koeling. Stille koelkast, hoor de motor amper draaien. Zeer zeker een aanrader.

Pluspunten

• zeer zuinig energieverbruik
  • ruim van binnen en stil

Minpunten

• heeft geen dispenser
  • geen no frost functie

Joop van Wijnbergen 28-09-2017 Product paar dagen in bezit

Een klasbak van een koelvriescombinatie de BOSCH KGE49BI40

Ruim 40 jaar getrouwd en nu de vierde BOSCH koelvriescombinatie gekocht!
Wij hebben een blind vertrouwen in de producten van BOSCH.
Zeer goede kwaliteit en steeds weer mooie nieuwe innovaties en heel zuinig in gebruik.
Gewoon klasse Bosch, bedankt!

Pluspunten

• Kwaliteit en mooi ontwerp
  • Betrouwbaar
  • Innovatief
  • Zuinig in gebruik

Bakkum 28-09-2017 Product paar weken in bezit

Fijn formaat koelkast, heerlijk ruim en goede indeling.

Stille koelkast, heerlijk ruim en goede indeling. Goede koeling- en vriescapaciteit.
Handig in gebruik.

Pluspunten

• Vriescapaciteit
  • Indeling

Minpunten

• Zwak onderdeel om flessen op te leggen.

Hanny 27-09-2017 Product paar maanden in bezit

Zeer ruime koel vriescombinatie geruisloos

Deze koelvriescombinatie is zeer ruim, geruisloos en is prachtig vorm gegeven. Vriesgedeelte heeft tevens heel ruime laden. Geweldig!

R.Zwaferink 26-09-2017 Product paar maanden in bezit

Veel ruimte

Fijne koelvries combinatie. Door de breedte kun je gemakkelijk hapjesschalen kwijt. Groenten blijven veel langer vers in het groentesap. Uiterst stille combinatie.

• Mooi breed en diep

Minpunten

• Koelkast erg zwaar.

Dick 25-09-2017 Product paar weken in bezit

Fluisterstille zuinige koelkast

Deze koelkast gebruikt ongeveer 30% van de energie die mijn vorige koelkast gebruikte (een dubbeldeurs Samsung van 10 jaar oud). Namelijk 3 kWh per week en in de vakantie 2 kWh per week. Daarbij hoor je hem niet, ook niet aanslaan of zo. Een heel verschil met de Samsung die voortdurend aan het knorren was en soms harde tikken liet horen.
Maar ik heb hem pas een maand. Pas op langere termijn moet blijken of dit zo blijft. Ook moet nog blijken hoe het ontdooien gaat verlopen. De Samsung zou nooit ontdooid moeten worden (no frost), maar na 5 jaar koelde hij niet meer en gaf de servicedesk het advies om het 3 dagen !!!! te laten ontdooien. Dit herhaalde zich steeds vaker, met als gevolg veel bedorven voedsel. De Bosch moet vaker ontdooid worden, maar hopelijk is het dan in één dag gebeurd.

Pluspunten

• stil
  • buitengewoon energiezuinig

Minpunten

• geen wielen, dus lastig schoonmaken onder de kast
  • bakken van erg dun plastic

Pimmo 21-09-2017 Product paar maanden in bezit

Mooie ruime zuinige koelkast

We zijn van 2 koelkasten (1 in de garage, 1 in de keuken) naar deze gegaan. Geen spijt van! Veel ruimte en zuinig. Maakt iets meer geluid dan verwacht door andere reviews maar is best wel stil. Alarm is erg handig, de deur laat je niet meer per ongeluk open staan!

Pluspunten

• Ruim
  • Zuinig
  • Mooie afwerking
  • Handige indeling
  • met deuralarm.

Minpunten

• Maakt iets meer geluid dan verwacht

JP 19-09-2017 Product paar weken in bezit

mooi apparaat, makkelijke indeling

Mooie grote, robuust ogende koelkast
Lekker veel ruimte, makkelijk in te delen

En is nog zuinig bovendien

Pluspunten

• Ruimte
  • Indeling