Bose Acoustimass 5 Series III surround set / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bose Acoustimass 5 Series III surround set / zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ludo 11-06-2018

In de jaren 90 vond ik het overroepen en duur.

Ik zat midden in mijn hifi-liefhebberij toen deze Bose Accoustimass sets uitkwamen. We praten over jaren 90.

Tov conventionele luidsprekers kwamen ze zwaar tekort in de middentonen.
Ik vond het duur en zwaar overroepen.

Nu heb ik een gebruikte set gekocht om persoonlijk een vergelijking te maken met mijn conventionele Magnat luidsprekers.

Aansluiten was geen pleziertje omdat Bose een klemsysteem, voor de luidsprekerkabels in de cubes, bedacht heeft dat niet bijster goed werkt. Maar uiteindelijk lukt het dan toch en kan ik testen.

Eerste indruk:

Mijn hele gevoel van destijds komt onmiddellijk terug. Het gebrek aan middentonen is verbijsterend.

Grondige luistersessie:

Ik speel steeds flat, dus zonder toonregeling, en de bas is echt mager tov de Magnat luidsprekers. Die echter ook maar 12 cm woofers hebben.
De hoog middentonen zijn zeer nadrukkelijk aanwezig maar het gebrek aan tweeters is duidelijk te horen bij muziek met echte drums. Cymbalen klinken nooit natuurlijk.

En daar kom ik dan op de grootste tekortkoming van de accoustimass serie. Rock en metal klinkt werkelijk slecht over deze Bose set. De afrolfrequentie van de sub ligt nogal hoog, waardoor de basdrum in de sub zit, terwijl ge de aanslag op het vel echt hoort te horen.

Hiphop en rap klinkt beter op de set, omdat er in die muziek sowieso weinig gebeurd in de middentonen. Wat de sub wel goed doet, is die slepende bastonen weergeven in hiphop.

De sub begint snel te oversturen, en de bandpass contructie camoufleert dit grotendeels, met gevolg dat die twee 20 cm woofers het hard te verduren krijgen.

Bouwkwaliteit:

De speakers in de cubes en in de sub zijn allen nog intact. Dus geen rotte speakerophanging of zo. Dat wijst tenminste op het gebruik van goede componenten.
De set was ooit wit, maar is nu vuil geel. De speakerdoekjes van de cubes krijg ik terug mooi wit met textielreiniger en een tandenborstel. Maar de vergeling van de plastiek lijkt heel erg te zijn.

Conclusie:

Mijn idee is niet veranderd. Het is nog steeds overroepen. Maar voor €100 kon ik het niet laten deze set te testen. De cubes ga ik gebruiken als rear speakers voor mijn home cinema systeem. Daar gaan ze perfect voor zijn. De sub krijgt ook ergens wel een tweede leven.

Pluspunten

• Componenten zijn allen nog intact

Minpunten

• Er ontbreken essentiele frequentiegebieden
  • Bas overstuurt snel en is boomy
  • Geen tweeters = geen echte hoge tonen
  • Niet muzikaal.
  • Kabelaansluiting cubes is slecht gemaakt