Metz 15 MS-1 - Reviews

Extra flitsfuncties
handmatig, auto
Flitsmeetsysteem
TTL, computer-automaat, handmatig

Beoordeling op basis van 1 review

Heyjijdaar1 28-11-2010 Product jaar of meer in bezit

Heb deze Metz 15 MS-1 digital macroflitser gekocht.

Het is een universeel en handig systeem, waarbij deze flitser draadloos werkt met bijna alle merken digitale spiegelreflexcamera's. Voor degenen die niet weten hoe het werkt, de camera wordt getriggerd door de ingebouwde flitser van de camera. Op de ingebouwde flitser wordt dan een infrarood klem geplaatst.

De flitser zelf wordt met behulp van ringen op de lens geplaatst. In mijn geval laat ik de ring altijd erop zitten (om de draad van de lens niet te beschadigen). Ik gebruik hem op mijn Sony DSL-A350 met een 100mm F2.8 Macro lens.

Het voordeel:
+ draadloos
+ universeel
+ licht om mee te nemen
+ twee flitsbuizen zijn de weg te draaien en flitskracht is in ratio 4:1/2:1/ 1:1 \1:2\1:4 in te stellen
+ firmware updatebaar via usb
+ diverse ringen bijgeleverd in een nette tasje

Het nadeel:
-- de flitser klem zit bij mij niet stevig en ben bang dat ik hem eens verlies
- de lens wordt topzwaar
- moet geen lens hebben met een ronddraaiende voorste lens element (heb ik geen last van)
- flitskracht is alleen voor macro toereikend

Al met al een mooie flitser die best goede resultaten aflevert. Wel is de bijgeleverde flitser klem niet heel fijn (voor Nikon gebruikers zijn er ir-filters die op de flashmount gezet kunnen worden, veel steviger). De Sony flitser was twee/ drie maal zo duur en deze werkt prima.