Saeco Minuto HD8761/01

8,8 (2)

Jura Z6 Aluminium

combi-apparaat
Soorten koffie
cappuccino, espresso, heet water, hete melk, koffie, latte macchiato
Jura Z6 Aluminium

8,1

KoffieMachineTester 28-10-2016 Product half jaar of langer in bezit

Kwaliteitskoffie, te veel onderhoud

Het eerste jaar, fungeerde het toestel goed. Wel wekelijks onderhouden. Het toestel maakt veel lawaai en kan op dit vlak verbetert worden. Het grootste nadeel is de hygiëne. Ondanks de openingen voor verluchting, kwam er na een periode een schimmel op de interne onderdelen, die enkele dagen na kuisen zichtbaar wordt nabij de zetgroep. Deze schimmel is er gekomen na 1,5 jaar, vermoedelijk door een lekkage bij interne onderdelen. Het toestel is na 1,5 jaar ook stuk gegaan en met garantie herstelt geweest, maar het schimmel probleem bleef echter.
Hier komt nog eens bij dat de gemalen koffiebonen maden bevatte, die na een tijd uitkomen. Vermoedelijk door fruitvliegen die via de ventilatie-ruimten naar binnen konden gaan.
Een oplossing die het maden-probleem aanpakt, is het dagelijks leegmaken van de gemalen koffie. Een oplossing die het schimmel probleem drastisch verminderd is het volledig open zetten van het poortje rechts van het toestel, en de lekbak gedeeltelijk uitschuiven, zodat de ruimten voldoende verlucht worden.
Samengevat: het toestel moet beter verlucht worden en moet her-ontworpen worden op vlak van interne onderdelen, zodanig dat het minder luid is.
Intussen heb ik het toestel opgeborgen, en gebruik ik een goedkoop Philips Senseo toestel, waar je weliswaar minder mogelijkheden bij hebt, maar het is veel gebruiksvriendelijker, makkelijker in onderhoud en vooral stiller.

Pluspunten

• kwaliteitskoffie
  • mooi design

Minpunten

• zeer veel onderhoud
  • luid toestel
  • slechte verluchting

peternomen 06-07-2016 Product jaar of meer in bezit

wat een verspilling!

Het toestel is goed (bijna 2 jaar in gebruik), de koffie is lekker, maar:
de automatische spoeling (verplicht door Europa?) is een doorn in het oog: lekbak altijd vol, veel lawaai, waterbak altijd leeg
afval van (vers gemalen koffie): op 1 week tijd 200 gram verse koffie in de lekbak! Waarom?
Dit bezorgt je dus veel werk: elke week het toestel helemaal spoelen, de groep uitnemen en reinigen, enz

Niet kopen zou ik zeggen, maar welke dan wel? :-)

Ingrid 08-03-2016 Product jaar of meer in bezit

4,8
Vandaag afscheid genomen van dit "zorgenkind". Om de paar dagen de zetgroep schoonmaken en alle goede adviezen van de serviceafdeling van Philips opgevolgd, mocht niet baten. Als hij het doet is de koffie heerlijk van smaak. Maar om hem aan de gang te houden is me niet gelukt. Een grote ergernis heeft ons huis nu verlaten. Hij ligt nu in de container bij het milieu park. We hebben onze oude Senseo nu weer tevoorschijn gehaald.

Hw 30-01-2016 Product jaar of meer in bezit

6,2
Dit apparaat nu 2 jaar in bezit .
Koffie te lauw en het grootste probleem blijft de gemalen koffie die uit de maalgroep in de opvangbak komt in grote hoeveelheden . Dit is echt waardeloos !

Henny 28-10-2015 Product paar dagen in bezit

Sinds een paar dagen mijn nieuwe volautomatische espressomachine in huis. Het is heeft een mooi design en door de matte afwerking is het een mooi aanzicht in de keuken.
Hij was erg gemakkelijk in gebruik te nemen en na het doorspoelen was het eerste kopje al ontzettend lekker. De koffietemperatuur mag van mij wel wat warmer zijn, maar het is wel goed van smaak. Ik denk dat ik hier de komende jaren veel plezier van ga hebben.
Deze aankoop bij Coolblue is het gevolg dat ik bij vrienden deze koffie heb genuttigd van de Saeco Philips Minuto.
Het minpunt van de Saeco Minuto vind ik dat er in de lekbak best veel water in staat, maar hoe dat kan moet ik nog zien hoe dit mogelijk is en zou het fijn vinden als andere gebruikers hier op willen reageren of zei dit euvel hebben kunnen traceren.
Al met al kan ik dit apparaat aanraden voor eventuele kopers die hier op zoek naar zijn.

jhblom 16-09-2015 Product jaar of meer in bezit

Apparaat vergt zeer veel onderhoud. Je moet erge dure spullen kopen voor dit onderhoud. Het morst veel koffie en lekt water.

anita001 15-08-2015 Product kwartaal in bezit

dat gedoe met koffiebonen blijft heel irritant. Voor ons een reden om nooit meer zo'n machine te kopen. Blunder in fabricage. Begrijp ik niet van een merk als Philips. Koffie smaakt verder lekker, rest is top. Maar dit moet je echt niet willen.

Steindenaer 26-05-2015 Product paar weken in bezit

6,4
De HD8821 van Saeco/Philips,

Deze mocht ik testen, en kreeg daarover een email, was blij verrast. Pakket zou binnen 5 dagen geleverd worden.

Dag erna, dingdong! Pakketpost!

Uitpakken:

Goed verpakt op eerste oog. Handleidingen keurig bij gesloten, een kwastje silicone smering en een maalgraad sleutel. Eenmaal op aanrecht zie ik dat apparaat geheel
uit plastic bestaat, en dat het klepje voor losse koffie invoer afgebroken is. Gelijk het apparaat ontdaan van zijn folie. Prachtig machine komt tevoorschijn.

Als allereerste het zetsysteem eruit gehaald aangezien klepje voor losse invoer was gebroken. Stukjes plastic uit zetsysteem verwijderd.
Gevuld met bonen en met water. Apparaat ingesteld als beschreven in de handleiding die bijgesloten is.

Tijdens aftunen van espresso hoeveelheid met de maalgraadsleutel de maalgraad op 3/4 gezet, ofwel driekwart fijn. Dit leverd verreweg het beste resultaat op en de lekkerste
koffiesmaak.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Instellen:

Espresso knop:

* Espresso helemaal aan te passen aan voorkeur behoeften, knop voor espresso indrukken en vasthouden, koffie begin te lopen en wanneer de voorkeur voor hoeveelheid is bereikt
nogmaals drukken op de knop. De voorkeur voor espresso word vastgelegd en word door het systeem bewaard. Zelfs wanneer apparaat geheel van stroom af word gehaald.

Koffie knop:

* Bij de Coffee knop idemdito. Maar de standaardinstelling is eigenlijk al perfect, goede hoeveelheid koffie voor in een normale mok. Ideaal voor mensen die filterkoffie zijn gewend.

Andere soorten koffievarianten:

Cappuccino:

* Melk opschuimen: Na tijdje oefenen toch gelukt en redelijk eenvoudig.

Stappen voor goed stevig vol schuim:

1. Koude melk! Dit omdat de melk anders zijn kookpunt behaald zonder dat het schuim de juiste consistentie heeft. Magere melk is best, schuimt beter. Let wel op eiwit gehalte.
2. Een mok voldoet, beter nog is een melkkannetje. Van staal. Melk 1/3 deel.Onder een hoek van 60 - 75 graden houden t.o.v de paranello(schuimpijpje) en stoomknop indrukken.
3. Melkschuimer dicht tegen oppervlak van melk houden en driekwart onder melkoppervlakt houden, hierdoor word lucht aangezogen en onstaat een draaiende kolk.
4. Nadat er genoeg lucht in zit, 3 seconden ongeveer. Pijpje geheel onder het melk oppervlak houden. De melk komt omhoog doordat er meer schuim onstaat, mok of melkkannetje
steeds iets verder naar onder bewegen zodat pijpje net onder het oppervlak is.
5. Vinger aan de onderzijde van mok of melkkannetje plaatsen voor het meten van tempratuur. Wanneer bijna de temperatuur bereikt is dat je je brand aan de mok/melkkan de stoomknop
nogmaals indrukken. Het schuim is nu lobbig en met kleine luchtbellen, wanneer juist uitgevoerd.

Grote bellen kunnen worden verwijderd door mok op aanrecht te kloppen en in een mooie ronddraaiende beweging tegen de klok in te draaien. Vervolgens is de mok voor 2/3 gevuld.

Cappucinno:

Zojuist gemaakte melkschuim met mok onder de koffieuitloop plaatsen en een espresso erin laten lopen. Bespringelen met wat cacoa of kaneel en u heeft een heerlijke Cappuccino.

De lepeltest!

* Leg een koffielepeltje op het melkschuim, blijft de lepel langer dan 2 minuten liggen zonder te zakken dan is de cappuccino perfect gelukt!

Latte Machiato:

Zelfde stappen als bij Cappuccino, alleen hier neemt u 2/3 melk en een grotere mok, bij voorkeur glas, zodat u de scheiding van melk, koffie en schuim goed kunt zien.

Bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit valt echter enorm tegen. Alles oogt erg cheap en is geheel uit plastic vervaardigd. Ben benieuwd na hoelang het apparaat of de zetgroep de brui eraan geeft. Bij andere
Minuto apparaten waarvan ik revieuws heb gelezen is dit een groot probleem.

Goed schoonmaken van het apparaat is wel een must. Zetgroep elke 7 dagen onder lauwwarm water spoelen, en 1 keer in de maand met nieuw vet insmeren. En elke 3 maanden kalkreiniging doen.

Opvangbak voor de koffiekoekjes moet na ongeveer 25 koffie varianten worden leeggemaakt, stevige koffiekoekjes stuk voor stuk.

Wateropvangbak raakt behoorlijk snel vol. Dit ook omdat het apparaat bij inschakelen de interne leidingen eventjes spoelt.
Na 15 koppen is de lekbak vol.

Voor en nadelen:

+ Lekkere koffie
+ Makkelijk in gebruik
+ Paranello (schuimpijpje) melk kan hierdoor gewoon in koelkast worden bewaard en is makkelijk schoon te maken.
+ Makkelijk schoonmaken
+ Goed leesbare knoppen en een duidelijke handleiding.
+ Hoogte verstelbare koffietuit

- Slechte bouwkwaliteit, voelt cheap aan en alles is dan ook vervaardigd uit plastic. Zelfs zetgroep.
- Klepje voor losse koffie gebroken bij unboxing.
- Lekbak snel vol

Conclusie:

Voor een apparaat net een gemiddelde prijs van 450 euro, voelt het allemaal erg goedkoop aan. Had er persoonlijk meer van verwacht. Tis dat ik hem mocht testen, anders had ik hem niet gekocht.
Al met al redelijk goed apparaat, zet heerlijke koffie in een handomdraai, filterkoffie hoef ik niet meer. Zuinig in koffiebonen gebruik, zonder nadelig gevolg voor koffie. Watertank is
aan krappe kant. Blijft altijd laagje water instaan omdat aanzuignippel niet verzonken is in watertank. Handig uitneembaar en vulbaar, dat wel.

Op lange termijn hoop ik dat het apparaat zich ook goed blijft houden. Reviews van andere Minuto apparaten voorspeld weinig goeds.

Zal voor aantal kleine dingen al beroep moeten doen op garantie:

Koffieklep voor filterkoffie invoer is los/kapot. En het rozetje om het stoompijpje kwam los bij tweede maal schoonmaken van paranello

anita001 27-04-2015 Product paar dagen in bezit

7,4
Dit is onze tweede saeco. De eerste beviel goed is was na 4 jaar dagelijks gebruik versleten. Meteen voor een saeco gekozen. Wat tegenvalt dat er continu koffiebonen tussen de deksel van het water zit. Echt een fout in het ontwerp. We waren gewaarschuwd op internet maar dit euvel onderschat en toch gekocht. Ik overweeg de machine terug te sturen en een ander merk te kopen.

liekb 12-02-2015 Product half jaar in bezit

7,4
De koffie smaakt prima, goed instelbaar, maar er gaat ontzettend veel koffie verloren, er word gemalen en ontzettend veel schoon gemalen valt aan de zijkant in afvalbakken en als je dat niet in de gaten hebt ben je zo een pak koffie verder.

Joske70 13-06-2014 Product kwartaal in bezit

Heb Saeco momenteel 3 maanden in bezit, koffie is lekker en goed. Duurzaamheid van apparaat slecht. Inmiddels voor de tweede keer naar servicecenter gestuurd omdat cleaning programma er niet meer mee ophoud.

Voor mij NOOIT meer een Philips apparaat !!!!

fsluiter 21-05-2014 Product paar weken in bezit

7,6
Voordelen: Apparaat zet hele lekkere koffie en de mogelijkheden om de smaak van de koffie te bepalen zijn groot. Hij ziet er mooi uit en is heel gebruikersvriendelijk.
Nadelen: Hij maakt veel lawaai tijdens het zetten van de koffie en rammelt aan alle kanten.
De lekbak is vrij gauw vol en dit komt van binnen uit. Even kijken of dit hoort of niet.
Ik heb hem te kort in bezit om een oordeel te geven over de duurzaamheid.

Timlis 25-03-2014 Product paar weken in bezit

Tot nu toe is hij mij goed bevallen, het schenkt een heter kopje koffie dan onze vorige Saeco go. Die ging bij ons overigens 4 jaar mee.

cpcameijer 25-02-2014 Product maand in bezit

Geweldige machine, goede vormgeving en niet te groot. Gemakkelijke bediening en ziet er degelijk uit.
Ik zou deze machine echt aanraden. Philips en Saeco is de beste combinatie. Temperatuur had iets warmer gekunt, kan je helaas niet instellen. Lekbak is wel snel vol, bij mij iedere dag. Lijkt wel of het water er naast wordt geperst. Ik hoor wel sissende geluiden uit mijn apparaat. Ik hou dit in de gaten. Kijkend naar de garantie en service van Philips ben ik hier niet bang voor. Daarom ook keuze van dit merk.

hangijswijt 04-02-2014 Product paar dagen in bezit

5,2
Na 8 jaar een Solis pistonmachine wilde ik wel eens het comfort van een volautomaat genieten. Wat een afknapper, deze machine maakt geen espresso maar hooguit een pittige koffie. Na één dag proberen bovendien een foutmelding dat de koffiediklade geleegd zou moeten worden. Na controle bleek deze leeg en dus Coolblue gebeld (klantenservice tot 23:59 uur bereikbaar) en machine wordt opgehaald. Niets dan lof voor Coolblue, prima service. Voor mij geen volautomaat meer, ik houd van een echte Italiaanse ristretto en die kan volgens mij geen enkele automaat leveren dus maar weer op zoek naar een handmatige pistonmachine. Suggesties zijn welkom.

Kiesburger 02-02-2014 Product maand in bezit

6,6
Slappe en lauwe koffie, ondanks maximale maalstand en aroma.
Klacht bij Philips leverde op dat temperatuur tussen 70 en 85 zou moeten zijn. Bij mij is het 70, dus goed volgens Philips, maar zo wordt het steeds een slappe bak. Met kopje opwarmen en melk heet stomen wordt het nog wat, maar de smaak blijft achter. Bediening is eenvoudig.

Eppi01 13-01-2014 Product paar weken in bezit

Heb dit apparaat nu twee weken in huis en tot nu toe echt een top aankoop.
De smaak is erg van de koffie/espresso is erg goed, makkelijk in te stellen en voor te programeren. In een handomdraai kun je ook een cappuccino maken met het stoompijpje.
Daarnaast neemt hij niet te veel ruimteen vind ik mde vormgeving ook mooi.
Wel jammer dat er vrij veel plastic is, maar ja wat wil je voor nog geen 300 euro.
Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, maar de smaak van de espresso is top!
Kan hem echt aanraden.

KP05 27-11-2013 Product maand in bezit

9,6
Super mooi machine. De koffie is echt lekker en zeer warm.
Ook is het onderhoud een kinderspel.

Burbru 26-11-2013 Product kwartaal in bezit

Onze Saeco Minuto staat sedert 12 augustus in onze keuken en wij kunnen nu stellen dat hij probleemloos een erg lekkere kop koffie zet. Hiervoor hadden wij vanaf 2004 een Delongi Magnifico, die niet geheel probleemloos 10 jaar heeft gefunctioneerd. (Nieuw thermoblok en versleten molen). Het grote voordeel van de Saeco is, dat deze 2 kopjes koffie kan produceren (In 2 automatiche zetgangen). De Delongi had daarmee veel problemen. (Koffie werd dan druppelsgewijs afgeleverd). Ook is de koffie van de Saeco veel lekkerder, dan onze 10jaar oude Delongi.

fvr 17-11-2013 Product paar weken in bezit

Compact model dat heerlijk hete koffie zet. Koffiesterkte is in 5 standen instelbaar. De toetsen gaan wat zwaar en vrij veel plastic -- apparaat komt toch redelijk degelijk over.