Sony RX10 IV zwart

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Optische zoom
25 x optische zoom

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 52 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony RX10 IV zwart op Kieskeurig.be.

Samenvatting

De RX10 IV is een veelzijdige brug-camera. Het toestel zit tussen een compact- en DSLR-camera in. Het apparaat kan ver inzoomen maar is relatief handzaam. Vergeleken met andere compact camera’s is die wel groot. Uitermate geschikt voor foto’s op vakantie of in de buitenlucht. Het toestel beschikt over een goede auto-focus en kan uit de voeten met allerlei lichtbronnen. Het kost wel de nodige moeite om alle features te ontdekken. De instructiehandleiding is niet voldoende. Het zou wat meer gebruik kunnen maken van Bluetooth-functionaliteiten, de RX10 doet dat nu alleen voor geotagging. Het toestel beschik over een continuous shooting mode met 24FPS.

Pluspunten

Minpunten

+ Veelzijdig

+ Autofocus is goed

+ Geschikt voor elk type licht

- Scherm tilt alleen verticaal

- Intervalometer ontbreekt

- Instructiehandleiding niet voldoende

j kokhuis 16-10-2018

de rx10iv van sony doet mij steeds weer versteld staan!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

heb altijd twee DSLR camera's met een 18x200mm en een 150x600mm lens overal naartoe gesleept! en begon dit goed zat te worden maar de censor grote hield mij nog enigzins sceptisch! maar nu ik de sony rx10iv een halfjaar in gebruik heb moet ik toegeven dat de kwaliteit van foto's en video's uitmuntend zijn geen gesleep meer met zware spullen maar een alles in een camera ben erg tevreden supper ding!

Pluspunten

• alles in een en bij de hand
  • degelijk gebouwd
  • supper goede kwaliteits lens echt glas

Minpunten

• het menu is best wel moeilijk
  • statief verbinding op de verkeerde plaats

Will 11-02-2019

Snelle Camera met goed zoom bereik.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

De RX10 4 is nogal pittig in prijs was nu 200 euro afgeprijsd en de oude spiegelreflex camera ingeruild voor een mooi prijsje Het blijft toch nog een hele investering maar dan heb je ook wat. Het is een alles kenner. Ik heb voor deze camera gekozen i.v.m. positieve reviews, snelheid, mogelijkheden en groot zoom bereik. Camera ligt lekker in de hand, wel zwaar. Zoom kun je in snelheid instellen of handmatig. Ook het scherp stellen zijn veel instel mogelijk heden. Snelheid is een pre als je kinderen, sporten of dieren wil fotograferen of filmen in HD of 4K. Camera stelt automatisch scherp ook bij het filmen en inzoomen. Heeeeeel veel mogelijk. Het zal in het begin veel op automatisch gezet worden slim automatisch of superieur automatisch. Ook heb je de mogelijkheid om de camera op SCN te zetten waar je dan de automatische scenekeuze hebt. Je kunt het scherm ook aan tikken welk voorwerp je scherp wilt hebben. enz enz.
Een groot nadeel is een zeer beknopte handleiding. Bij Camera Express hebben ze al meer uitgelegd als in de beschrijving staat. De rest zoek ik dan op YouTube onder handleiding van de RX10 4. De uitleg met filmpjes is duidelijk het is dan wel in het Engels maar dat zal voor de meeste onder ons geen probleem zijn. Eerste indruk is naar tevredenheid. Moet nog wel heel veel uitproberen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Mogelijheden
  • Zoombereik
  • 4K filmen

Minpunten

• Zeer beknopte handleiding

Jan 15-06-2018

Mogelijkheden zat en echt goede fotokwaliteit in één toestel

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na verlies van mijn alfa6000 lang getwijfeld maar dan toch voor deze rx10mark4 gekozen. Ondanks kleinere sensor nu betere foto's dankzij uitstekende ingebouwde lens en bovendien veel meer mogelijkheden bij de hand. Voor de niet-professionele fotograaf een verbluffend toestel. Weegt wel 1kg maar dan heb je bij: breedbeeld, makro, tele, verrekijker, video...Wel ineens batterijtje extra kopen. Ik kocht bij Kamera Express wegens scherpste prijs, snelste levering en fysieke winkel in de buurt van Antwerpen.

Pluspunten

• fotokwaliteit
  • mogelijkheden

Minpunten

• batterijduur
  • wat fragiele camera

GG 11-08-2019

Prima camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na een aantal Sony cybershot camera's te hebben gehad, heb ik een ander merk geprobeerd wat minder beviel omdat de camera te licht was om goed recht te houden. Nu terug naar Sony. Het gewicht heeft me even doen twijfelen maar het is me meegevallen. Het is geen goedkope camera maar ik ben blij dat ik toch overstag ben gegaan. De foto's zijn erg scherp en mooie kleuren. Snel in te stellen. Zoombereik is prima. De digitale handleiding is erg uitgebreid dus daar ben ik nog wel even zoet mee. Verwacht dat er nog veel meer mogelijkheden zijn dan ik tot nu toe heb uitgevonden.

Pluspunten

• Scherpte
  • Snelheid
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Prijs maar is het waard

Margo 06-07-2019

Nu EUR 200,- cash back van Sony

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb deze Sony maar kort maar ben zeer tevreden. De lens 24-600mm spreekt me zeer aan gecombineerd met de snelle auto-focus. Het gewicht is net geen 1 kg. Helemaal top dus.

Pluspunten

• 24-600 mm
  • snelle auto-focus

Minpunten

• tikkie prijzig, maar het waard
  • geen separate oplader bijgesloten...

Vera 14-07-2018

Kinderziektes?

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Vlak voor mijn vakantie gekocht en met een paar dagen al meerdere mankementen: niet meer scherp te stellen in A-stand; macro-foto’s niet meer mogelijk; portret- foto’s niet meer mogelijk, alleen nog scherp te stellen in auto-stand.
Diafragma-ring ging niet meer trapsgewijs, maar werd lam; ineens op mijn display de zin “schakel uit en in”, zomaar uit het niets maar er gebeurde niets en weer dat zinnetje.
Fotocamera is nu naar de reparateur, maar ik vertrouw hem niet meer! En dat voor zoveel geld en dan denk je iets goeds te kopen...

Pluspunten

• Maakt snel achter elkaar foto’s..

Minpunten

• Zie boven

Pascale 03-10-2019

Een bijna 'alleskunner'

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na jarenlang gebruiker van een Sony spiegelreflex camera - waarbij bij een val afgelopen zomer het kantelbaar led-display stuk bleek – wilde ik opnieuw een Sony camera met minimaal alle opties van een spiegelreflex en een groot zoombereik zonder verschillende lenzen.
Na een oriënterend marktonderzoek kwam de Sony RX10 IV al snel als favoriet naar voren omdat het apparaat een bijna ‘alleskunner’ is : de Zeiss-telelens 24-600mm, 4K filmen, snelle autofocus en nog veel meer voor deze niet-professionele fotoliefhebber.
Ook de positieve reviews (best reviewed in aug 2019 op kieskeurig.nl) en testresultaten (o.a. in Foto Magazine) hebben mij doen besluiten om deze camera aan te schaffen.

Ik heb de camera aangeschaft bij de vakhandel Kamera-Express om er de finale bevestiging te krijgen dat ik de juiste keuze had gemaakt, om de look and feel te testen en het toestel in werking te zien. Ik kreeg er de vakkundige uitleg die zocht.
Zij attendeerden mij ook op een adres om het eventueel laten repareren van mijn Sony spiegelreflex die door Sony niet meer ondersteund werd.
De camera was hier ook in de aanbieding nadat ik Sony’s zomeractie was misgelopen en ik kreeg er ook nog 2 vouchers voor een online basiscursus fotografie en studiofotografie mee.

Inmiddels de eerste basisinstellingen van de camera onder de knie via You Tube-filmpjes want de online Sony handleiding is dik, complex en onoverzichtelijk.

Pluspunten

• handzaam|geen lenswissel vanwege lens 24-600 mm
  • 4K filmen
  • snelle autofocus

Minpunten

• gewicht
  • batterijduur
  • handleiding

Frederik 30-09-2019

UPDATE REVIEW 12.06.2019

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na enkele maanden deze camera gebruikt te hebben werkelijk niets dan lof. Inmiddels een set filters erbij gekocht en een reportageflitser en ik maak de meest waanszinneige foto's.

Een absolute aanrader voor eenieder die de camere ECHT wil leren kennen is "The Friedman Archives Guide to Sony's RX-10 IV". In 677 pagina's leer je hier alle kenmerken en instellingen van de camera kennen. Het e-boek (epub of beter de PDF) is bijzonder vlot geschreven.

Zitten twijfelen tussen de Panasonic Lumix FZ2000, de Lumix FZ1000 II, de Sony RX10 III en deze fantastische Sony RX10 IV.

De veel betere autofocus (315 punts, 0.03 seconden), de supersnelle beeldverwerking (24 foto's/sec) en de touchfunctie op het display deden de balans doorslaan naar de Sony RX10 IV.

REVIEW 12-6-2019
Zeer goede en uitgebreide (moest de parkeermeter nog bijvullen ;-)) informatie bij Kamera Express Zwolle, de verkoper was duidelijk een ervaren fotograaf.

Een week in bezit en nog midden in de leercurve. Elke stap daarin geeft het volgende Wauw-effect.

Desiree 18-09-2019

ik wil alleen nog maar foto's maken, verslaafd geraakt :-)

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Alhoewel ik nog in de beginnende fase ben en nog wat zoekende ben met licht, sluitertijden en instellingen ben ik bijzonder blij met deze camera, in mijn vakantie doorgaans de automatische instellingen gebruikt, ik had hem net een week dus automatisch leek mij het meest veilig, nog nooit heb ik zo'n mooi fotoalbum kunnen maken, wat een mooie foto's. Ik krijg er ook steeds meer complimenten over. Ik wil nu meer gaan oefenen, dus wil weg, naar buiten, naar natuurgebieden, steden en overal heen. Maar ja, ik moet ook nog werken, dus dilemma. Voor een beginner is het een prima camera en ik denk dat ik er nog zoveel meer mee kan, maar dat moet ik dus nog uitvogelen. Wat ik zelf jammer vind en dat is niet alleen bij deze camera, ik ben linkshandig en de toestellen hebben doorgaans een grip om met rechterhand vast te houden, het zou geweldig zijn als er voor linkshandigen een omgedraaide body zou zijn.

================================
Review 31-5-2019

ik wide een mark3, maar winkel gaf aan dat met een niet al te groot verschil de mark 4 beter is, vanmorgen gehaald, inmiddels al wat proeffotos gemaakt, mooie fotos, instellingen gaan makkelijk, de zoeker geeft mij meer voordeel om onderwerp sneller te zoeken dit tov een gewone compact camera. inzoomen kan met hand of automatisch.

Pluspunten

• ook op automatische stand is bijna alles mooi.
  • geen extra lenzen filters etc nodig.

Minpunten

• best zwaar, na paar uur merk je dat wel
  • rechtshandige grip

Marie-Claire 14-09-2019

Fijne camera met veel mogelijkheden!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Fijne stille camera met veel mogelijkheden mede door het aanraakscherm. Veel foto's onder moeilijke omstandigheden zoals bij concerten of in de natuur lukken nu net wel. Mooie scherpe en heldere foto's, ik ben ook heel blij met de zoom!

Pluspunten

• kantelbaar touchscherm
  • goede kwaliteit zoomlens
  • snel als je eenmaal de goede instellingen weet

Minpunten

• het is even zoeken naar alle instellingen
  • hoge aanschafprijs maar dan heb je ook wel wat!

Josien 29-08-2019

Snelle focuscamera met mooie foto’s

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik had al een superzoomcamera maar door kennis die deze had ook besmet geraakt, is nl veel sneller en scherper en kan mooie macro foto’s maken. Is wel wat zwaarder dan mijn vorige camera, maar maakt wel mooiere foto’s!
Werd goed geholpen bij kamera-express maar heb hem later online gekocht!

Pluspunten

• Snelle focus
  • Mooie kwaliteit
  • Behoorlijke zoom bereik

Minpunten

• Menu is wat complex
  • Losse dop vd lens

Gerritvd5er 13-08-2019

Doet wat het beloofd

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Als Sony-adept kon dit toestel niet in m'n collectie ontbreken. Het is heel compact, en toch heb je het meest veelzijdige toestel op de markt. Je hebt een toestel met het bereik van 24 mm tot en met 600 mm. En dit met diafragma van 2.4 tot 4. Ongezien. Het diafragma gaat wel snel van 2.4 ( bij 24 mm ) naar 2.8 ( bij 30 mm ) , naar 3.2 ( bij 35 mm ) Ik heb het toestel onderworpen aan wat tests, en het voldoet ruimschoots. Het zoombereik is zeer handig, maar ook de details ontgoochelen niet. Het scherpstellen gaat razendsnel. Bij volledig uitgezoomd, blijft het toch stabiel. De menu's zijn voor Sony-gebruikers evident, enkel het afregelen van het diafragma, nu met een instelring rond de lens, is even wennen. De sluitersnelheid doe ik met het instelwiel, dichtbij de sluiterknop. Er zijn mogelijkheden legio om allerhande functies persoonlijk in te stellen. De invulflits doet zeker z'n werk, en is een mooie extra. Ook de batterij gaat een dag lang mee. Het enige wat ik jammer vind, is dat er maar 1 SD-kaart in kan. Een allrounder en must-have voor op citytrip!

Pluspunten

• zoombereik
  • groot diafragma
  • allrounder

Minpunten

• slechts 1 SD-kaart mogelijk

Ramon 10-08-2019

super lens, veel mogelijkheden met camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Als 2e camera gekocht, omdat ik niet altijd de spiegelreflex met alle lenzen wil meenemen. Super aankoop! Camera heeft enorm veel mogelijkheden en maakt super foto's. Ik heb er wel een boek over de camera bijgekocht, omdat ik optimaal gebruik wil maken van wat de camera allemaal kan. Lens werk echt super (enorme zoom én redelijke groothoek).

Pluspunten

• zoombereik
  • kwaliteit lens
  • grote hoeveelheden mogelijkheden camera

Minpunten

• scherm maar in 1 richting kantelbaar

arie 01-08-2019

prima camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

omdat mijn camera kapot was met de code e6210 ook een sony ,maar toch weer gekozen voor een sony de RX10 Mark 4 dit is een camera met een telelens al ingebouwd dan hoef je niet meer met aparte lenzen te slepen. hij is wat aan het gewicht maar dit nemen voor lief

Pluspunten

• duidelijk menu

Minpunten

• gewicht

M.A. van Oene 29-07-2019

Veelzijdig, snel, groot zoombereik

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Heel veelzijdige camera, voorzien van een prima optiek en een snelle scherpstelling. De snelheid is een duidelijke verbetering t.o.v. zijn voorganger. Dat maakt de camera nog beter geschikt voor sport en natuurfotografie. De camera is compact gebouwd en wel vrij zwaar, echter in vergelijking tot een compacte spegelreflex en vergelijkbare lenzen is deze camera veel gemakkelijker om mee te nemen. Dit is een heel goede camera, maar er zijn nog wel verbeterpunten. Een volledig kantelbaar scherm, een stroevere dioptrie instelling, een langere accuduur en een duidelijker menustructuur.

Pluspunten

• razendsnel
  • prima lichtsterke zoomlens
  • spatwaterdicht
  • veel mogelijkheden
  • stil

Minpunten

• accuduur
  • menustructuur kan beter
  • dipotrie instelling verloopt te makkelijk
  • Beeldscherm is niet volledig kantelbaar
  • ontbreken losse lader

LOUIS V. 28-07-2019

JE MIST NIETS MEER OP REIS !

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

STIJLVOL TOESTEL DAT GOED IN DE HAND LIGT. SUPER SNEL. TOP KWALITEIT LENS SYSTEEM. HOOG GEBRUIKSGEMAK EN INTUITIEVE SETTINGS. JE MIST NIETS MEER OP REIS!

Pluspunten

• SNEL
  • ZEISS LENS
  • GEBRUIKSGEMAK

Minpunten

• NOG GEEN ONTDEKT

johsm 25-07-2019

Top camera. Super zoomlens, super snel, scherpe foto's.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Uitstekende compacte zoomcamera zonder de nadelen van een DSRL-camera met verwisselbare lenzen. Pas enkele dagen ermee gewerkt en nu al verbaasd over de prima resultaten (en mijn vrienden ook). Geweldige lens en niet zo zwaar als ik verwachtte. Zeer content met de aparte ringen voor zoom, scherpstellen en diafragma. De gratis extra accu is een bonus. Ik vond de prijs aanvankelijk hoog maar de kwaliteit/prijsverhouding is dik in orde. Ik wou dat ik hem eerder had gekocht.
Mijn lange ervaringen met de KAMERA EXPRESS zijn altijd zonder meer positief: deskundig, vriendelijk en nuttige adviezen. Zo heb ik op hun advies nu een andere sling-draagriem (van Peak Design) aangeschaft en dat is een perfect product. Ik ga ervan genieten!

Pluspunten

• Super snel
  • compact
  • groot zoombereik
  • lichtsterk
  • zeer veel instelmogelijkheden

Gertblijleven 17-07-2019

Mooie camera welke prachtige foto's maakt

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Hiervoor had ik een FZ82 van Panasonic. Een prima camera voor als er veel licht is. Ik doe veel aan vogels spotten en fotografeert ze dan. Nu na aanschaf van de RX10 mark IV merkte ik wat ik al die tijd gemist had. Bij normaal weer kan ik gewoon scherpe vogels maken in de lucht. Ik was bang dat dat de inzoom van 600 mm te weinig was omdat de FZ82 1200 mm heeft. maar door de ijzersterke lens is dit meer dan voldoende. Wel moest ik even aan het gewicht wennen maar dat weet je. De camera ligt goed in de hand waardoor je uit de hand met 600mm foto's kunt maken.

Pluspunten

• scherpe foto's
  • foto's met weinig licht
  • lens
  • ligt goed in de hand

Minpunten

• slechte handleiding ook online
  • stevige prijs

henk 15-07-2019

sony rx10 IV

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb de Sony rx10 iv met extra accu de sony np-wp50 , afstandbediening sony rm-vpr1 en de plus microfoon ony XLR-K2M erbij genomen en ga nu genieten met het gebruik van mijn nieuwe camera. De camera is erg snel met focussen en geeft een mooi resultaat. een klein - puntje s dat het scherm niet kan draaien, je kunt hem alleen naar boven/beneden klappen.

Pluspunten

• snelle autofocus
  • grote telezoom 600mm

Minpunten

• geen draaibaar scherm
  • macrofotografie kan beter

@Ed 14-07-2019

Prachtige beelden zonder een tasvol apparatuur te schouwen

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Heb deze camera gekocht na het "halve" internet te hebben afgezocht naar beoordelingen en besprekingen. Had hiervoor de Sony HX400V, die het onlangs begaf (stabilisatiefout). Was op zoek naar een camera met voldoende zoom en meer detail dan mijn vorige camera, zonder opgescheept te worden met een camera waarbij ik een aantal wisselende lenzen moet gebruiken. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Sony RX100 Mark IV. Na een uitgebreide test bij Kamera Express in Maastricht, tot aankoop overgegaan. Het personeel was bijzonder vriendelijk en behulpzaam en wist gelukkig ook waar ze het over hebben. Heb de camera nu twee dagen in gebruik. Heb tot nu toe zo'n 10% van de mogelijkheden verkend en zal na de diverse online cursussen die ik heb mogen ontvangen langzamerhand de camera steeds beter kunnen gebruiken. De eerste trits foto's, portretten, vergezichten, architectuur, macro's tonen aan dat de camera de gewenste detaillering biedt. Zeer levendig. Ik ga de komende tijd met veel plezier experimenteren.

Pluspunten

• Prachtige beelden
  • Redelijk compact
  • Veel mogelijkheden
  • Voldoende zoom

Minpunten

• Gewicht