Sony RX10 IV zwart

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Optische zoom
25 x optische zoom

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 62 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony RX10 IV zwart op Kieskeurig.be.

Samenvatting

De RX10 IV is een veelzijdige brug-camera. Het toestel zit tussen een compact- en DSLR-camera in. Het apparaat kan ver inzoomen maar is relatief handzaam. Vergeleken met andere compact camera’s is die wel groot. Uitermate geschikt voor foto’s op vakantie of in de buitenlucht. Het toestel beschikt over een goede auto-focus en kan uit de voeten met allerlei lichtbronnen. Het kost wel de nodige moeite om alle features te ontdekken. De instructiehandleiding is niet voldoende. Het zou wat meer gebruik kunnen maken van Bluetooth-functionaliteiten, de RX10 doet dat nu alleen voor geotagging. Het toestel beschik over een continuous shooting mode met 24FPS.

Pluspunten

Minpunten

+ Veelzijdig

+ Autofocus is goed

+ Geschikt voor elk type licht

- Scherm tilt alleen verticaal

- Intervalometer ontbreekt

- Instructiehandleiding niet voldoende

j kokhuis 16-10-2018

de rx10iv van sony doet mij steeds weer versteld staan!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

heb altijd twee DSLR camera's met een 18x200mm en een 150x600mm lens overal naartoe gesleept! en begon dit goed zat te worden maar de censor grote hield mij nog enigzins sceptisch! maar nu ik de sony rx10iv een halfjaar in gebruik heb moet ik toegeven dat de kwaliteit van foto's en video's uitmuntend zijn geen gesleep meer met zware spullen maar een alles in een camera ben erg tevreden supper ding!

Pluspunten

• alles in een en bij de hand
  • degelijk gebouwd
  • supper goede kwaliteits lens echt glas

Minpunten

• het menu is best wel moeilijk
  • statief verbinding op de verkeerde plaats

Will 11-02-2019

Snelle Camera met goed zoom bereik.

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

De RX10 4 is nogal pittig in prijs was nu 200 euro afgeprijsd en de oude spiegelreflex camera ingeruild voor een mooi prijsje Het blijft toch nog een hele investering maar dan heb je ook wat. Het is een alles kenner. Ik heb voor deze camera gekozen i.v.m. positieve reviews, snelheid, mogelijkheden en groot zoom bereik. Camera ligt lekker in de hand, wel zwaar. Zoom kun je in snelheid instellen of handmatig. Ook het scherp stellen zijn veel instel mogelijk heden. Snelheid is een pre als je kinderen, sporten of dieren wil fotograferen of filmen in HD of 4K. Camera stelt automatisch scherp ook bij het filmen en inzoomen. Heeeeeel veel mogelijk. Het zal in het begin veel op automatisch gezet worden slim automatisch of superieur automatisch. Ook heb je de mogelijkheid om de camera op SCN te zetten waar je dan de automatische scenekeuze hebt. Je kunt het scherm ook aan tikken welk voorwerp je scherp wilt hebben. enz enz.
Een groot nadeel is een zeer beknopte handleiding. Bij Camera Express hebben ze al meer uitgelegd als in de beschrijving staat. De rest zoek ik dan op YouTube onder handleiding van de RX10 4. De uitleg met filmpjes is duidelijk het is dan wel in het Engels maar dat zal voor de meeste onder ons geen probleem zijn. Eerste indruk is naar tevredenheid. Moet nog wel heel veel uitproberen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Mogelijheden
  • Zoombereik
  • 4K filmen

Minpunten

• Zeer beknopte handleiding

Jan 15-06-2018

Mogelijkheden zat en echt goede fotokwaliteit in één toestel

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na verlies van mijn alfa6000 lang getwijfeld maar dan toch voor deze rx10mark4 gekozen. Ondanks kleinere sensor nu betere foto's dankzij uitstekende ingebouwde lens en bovendien veel meer mogelijkheden bij de hand. Voor de niet-professionele fotograaf een verbluffend toestel. Weegt wel 1kg maar dan heb je bij: breedbeeld, makro, tele, verrekijker, video...Wel ineens batterijtje extra kopen. Ik kocht bij Kamera Express wegens scherpste prijs, snelste levering en fysieke winkel in de buurt van Antwerpen.

Pluspunten

• fotokwaliteit
  • mogelijkheden

Minpunten

• batterijduur
  • wat fragiele camera

GG 11-08-2019

Prima camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na een aantal Sony cybershot camera's te hebben gehad, heb ik een ander merk geprobeerd wat minder beviel omdat de camera te licht was om goed recht te houden. Nu terug naar Sony. Het gewicht heeft me even doen twijfelen maar het is me meegevallen. Het is geen goedkope camera maar ik ben blij dat ik toch overstag ben gegaan. De foto's zijn erg scherp en mooie kleuren. Snel in te stellen. Zoombereik is prima. De digitale handleiding is erg uitgebreid dus daar ben ik nog wel even zoet mee. Verwacht dat er nog veel meer mogelijkheden zijn dan ik tot nu toe heb uitgevonden.

Pluspunten

• Scherpte
  • Snelheid
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Prijs maar is het waard

Margo 06-07-2019

Nu EUR 200,- cash back van Sony

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb deze Sony maar kort maar ben zeer tevreden. De lens 24-600mm spreekt me zeer aan gecombineerd met de snelle auto-focus. Het gewicht is net geen 1 kg. Helemaal top dus.

Pluspunten

• 24-600 mm
  • snelle auto-focus

Minpunten

• tikkie prijzig, maar het waard
  • geen separate oplader bijgesloten...

Vera 14-07-2018

Kinderziektes?

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Vlak voor mijn vakantie gekocht en met een paar dagen al meerdere mankementen: niet meer scherp te stellen in A-stand; macro-foto’s niet meer mogelijk; portret- foto’s niet meer mogelijk, alleen nog scherp te stellen in auto-stand.
Diafragma-ring ging niet meer trapsgewijs, maar werd lam; ineens op mijn display de zin “schakel uit en in”, zomaar uit het niets maar er gebeurde niets en weer dat zinnetje.
Fotocamera is nu naar de reparateur, maar ik vertrouw hem niet meer! En dat voor zoveel geld en dan denk je iets goeds te kopen...

Pluspunten

• Maakt snel achter elkaar foto’s..

Minpunten

• Zie boven

ERt 09-01-2020

Sony RX10M4

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Nadat mijn Sony HX400V een foutmelding gaf waarvan de reperatie te duur was, wilde ik eigenlijk een ander merk komen. Na het advies bij Kamera Express toch op deze kamera uitgekomen door de specificaties en geen extra lenzen mee te hoeven sjouwen. Mijn eerste indruk is een mooi zoombereik, een overdaad aan functies waardoor het nog een uitdaging wordt de camera goed te leren kennen.

Pluspunten

• zoombereik
  • geen losse lenzen

Monique 08-01-2020

Supersnel fototoestel

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb voor deze camera gekozen i.v.m. snelheid, de vele mogelijkheden en een groot zoombereik. Om scherp te stellen heb je vele mogelijkheden dankzij de scherpstellingsfunctieknop aan de zijkant. Vele mogelijkheden om creatief foto's te maken. Een verbluffend toestel voor de niet- professionele fotograaf. De foto's hebben een mooie en natuurgetrouwe kleur.De digitale handleiding is erg uitgebreid dus ik zal daar nog een tijdje zoet mee zijn.
Misschien een minpunt is dat het toestel een beetje zwaar is.

Pluspunten

• Snelheid
  • Scherpte

Minpunten

• zwaar

Piet van Varik 29-12-2019

Een goed alternatief voor mijn A77m2!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

In verband met een verre vakantiereis, waardoor het lastig is mijn Sony A77 met alle lenzen mee te nemen in het vliegtuig, heb ik deze RX10m4 gekocht en ik moet zeggen een geweldige kamera!
Deze heeft een super goed zoom bereik en maakt ook bij weinig licht hele goede foto's en video's. Is compact en snel. Voor mij een prima alternatief voor mijn huidige Sony A77 mark II.

Pluspunten

• snel
  • erg goed zoombereik
  • ook goede foto's bij weinig licht

Minpunten

• prijzig
  • menu is veelzijdig, daardoor wel ingewikkeld

Janny 28-12-2019

Razensnel haarscherp ingezoomd en lichtsterk

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Prima produkt waarmee je razendsnel haarscherpe foto's maakt tot 600mm zoombereik.
Bovendien kun je er 4k mee filmen en binnen zonder flitser mooie foto's mee maken.
Kreeg prima advies bij Foto de Vakman in Wijchen.

Pluspunten

• razendsnel haarscherpe foto's maken
  • zoombereik tot 600mm
  • binnen zonder flitser mooie foto's maken

Minpunten

• zwaarder dan een compact camera
  • groeter dan een compact camera

Jenny 22-12-2019

Prachtige Sony camera!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na 3 jaar met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van de Samsung NX300M systeemcamera, vonden wij het nu tijd voor iets nieuws. We hadden drie must-haves voor de nieuwe camera; verbetering van de maximale zoom, supersnelle AF en een zoeker. Nu hadden wij voor het verbeteren van de zoom vast wel andere lenzen kunnen kopen, maar Samsung camera's werden niet meer gemaakt en het wisselen van lenzen vonden wij onhandig.

Om die reden kwamen wij samen met de medewerkers van Kamera Express uiteindelijk uit bij de Sony Cybershot RX10 mark IV. Deze camera loste alle drie de problemen direct op. Razendsnelle AF, superzoom en een elektronische zoeker. Daarnaast heeft het toestel een prachtig ontwerp, ergonomische body en enorm veel verschillende opties voor het maken van de mooiste foto's. En die maakt deze Sony camera ook zeker weten!

Pluspunten

• Razendsnelle zoom
  • Razendsnelle AF
  • Geen gewissel meer met lenzen

Maya 18-12-2019

Fijne camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Heb deze camera nog maar pas maar tot op heden heel tevreden met de beelden die ik heb gemaakt. Het menu heeft vele mogelijkheden en is niet moeilijk te bedienen. Fijne camera!

Pluspunten

• lekker snel
  • mooie macro foto's
  • allround

Minpunten

• ligt goed in de hand maar wel wat zwaar

Sony RX10IV 11-12-2019

Sony RX10 IV superkoop via Kamera Express Arnhem

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik zat al een poosje te twijfelen over een compactcamera voor naast mijn Canon spiegelreflexcamera (die ik voor mijn werk gebruik), omdat ik graag op vakantie en uitjes ook foto's wil schieten die in de buurt komen van mijn prof camera, zonder te voelen dat ik een pakezel ben met gesleep van lenzen... Graag zou ik ook wat meer zoombereik willen, dan een standaard compactcamera en veel soortgelijke mogelijkheden als de prof camera. Ik ben gaan kijken op de overzichtelijke site van Kamera Express en ben 2 x gaan kijken en vragen in Arnhem. Ik kreeg uitgebreid advies welke ik het beste kon gaan kopen (ook ivm dat ik nu Canon heb en ik twijfelde over Sony) en namen uitgebreid de tijd voor mij, om de voor en tegens te laten zien. Ook ben ik naar een fotobeurs gegaan waar ook een medewerkers stonden van Kamera Express Arnhem. Ik werd wederom zeer fijn te woord gestaan, waardoor ik mijn besluit nam. Een paar dagen later ging ik naar Kamera Express Arnhem en werd voor de 2e keer te woord gestaan door Mees: het moest de bridgecamera Sony RX10 IV worden. Dank nogmaals Kamera Express Arnhem; mijn winkel voor alles wb fotografie!! Ik ben gaan uitproberen en ik ben er nog lang niet, maar wauw, wat een camera: gave bokeh, mooi scherp, flinke zoom, diafragma van 2.4-4, mensen en dieren oogherkenning, stil fotograferen, kantelbaar scherm (maar niet zo kantelbaar voor selfies, jammer genoeg), 4K video; Ik ben er erg blij mee! Mijn spiegelreflex is van Canon (al een oudje aan het worden), maar ik overweeg mijn volgende prof camera van Sony te nemen....

Pluspunten

• mensen en dieren oogherkenning
  • flinke zoom
  • stil fotograferen
  • Heel veel mogelijkheden om in te stellen
  • Kantelbaar scherm

Minpunten

• Ik mis een papieren gebruiksaanwijzing
  • beperking kantelbaar scherm (geen selfies)

Carine 11-12-2019

Mooie camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Hebdecamera een week in mijn bezit. Met hulp van YouTube en de gedownloade gebruiksaanwijzing al mooie foto's kunnen maken. Geen gesjouw met losse lenzen. De eerste indruk is heel positief.

Pluspunten

• Stevige camera
  • Groot zoombereik

Minpunten

• Accuu snel leeg

Robert Van Nuffel 29-11-2019

Klein maar Groots

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

IK was het beu om met zware apparatuur en dito lenzen te sleuren. Dit toestel kan alles aan en is best te transporteren en te hanteren. Zit goed in de hand en kan is veelzijdig. Geen seconde spijt gehad van mijn keuze.

Pluspunten

• handig
  • all round

Minpunten

• scherm kan niet lateraal draaien

Woutuur 26-11-2019

Heerlijke camera

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Ik heb deze camera gekocht na ontvangst van overtuigende reclame-mail van Sony. Mijn vorige camera (sony alpha) was helaas binnen 3 jaar al kapot..
Ik ben in mijn nopjes met de nieuwe Rx 10 IV het enige minpuntje is dat je op de camera zelf geen uitsnede kan maken. Voor de rest is het een alleskunner van de bovenste plank. Je kunt sowieso alles op de foto krijgen wat je met je eigen ogen kunt ontdekken! (Voor onderwerpen die je met telescoop ontdekt kun je beter iets anders aanschaffen.. digiscopen bijv.)

Pluspunten

• Robuust
  • Wi-Fi direct (in no time staat je plaatje online)

Minpunten

• Geen uitsnede functie

Pascale 03-10-2019

Een bijna 'alleskunner'

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na jarenlang gebruiker van een Sony spiegelreflex camera - waarbij bij een val afgelopen zomer het kantelbaar led-display stuk bleek – wilde ik opnieuw een Sony camera met minimaal alle opties van een spiegelreflex en een groot zoombereik zonder verschillende lenzen.
Na een oriënterend marktonderzoek kwam de Sony RX10 IV al snel als favoriet naar voren omdat het apparaat een bijna ‘alleskunner’ is : de Zeiss-telelens 24-600mm, 4K filmen, snelle autofocus en nog veel meer voor deze niet-professionele fotoliefhebber.
Ook de positieve reviews (best reviewed in aug 2019 op kieskeurig.nl) en testresultaten (o.a. in Foto Magazine) hebben mij doen besluiten om deze camera aan te schaffen.

Ik heb de camera aangeschaft bij de vakhandel Kamera-Express om er de finale bevestiging te krijgen dat ik de juiste keuze had gemaakt, om de look and feel te testen en het toestel in werking te zien. Ik kreeg er de vakkundige uitleg die zocht.
Zij attendeerden mij ook op een adres om het eventueel laten repareren van mijn Sony spiegelreflex die door Sony niet meer ondersteund werd.
De camera was hier ook in de aanbieding nadat ik Sony’s zomeractie was misgelopen en ik kreeg er ook nog 2 vouchers voor een online basiscursus fotografie en studiofotografie mee.

Inmiddels de eerste basisinstellingen van de camera onder de knie via You Tube-filmpjes want de online Sony handleiding is dik, complex en onoverzichtelijk.

Pluspunten

• handzaam|geen lenswissel vanwege lens 24-600 mm
  • 4K filmen
  • snelle autofocus

Minpunten

• gewicht
  • batterijduur
  • handleiding

Frederik 30-09-2019

UPDATE REVIEW 12.06.2019

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Na enkele maanden deze camera gebruikt te hebben werkelijk niets dan lof. Inmiddels een set filters erbij gekocht en een reportageflitser en ik maak de meest waanszinneige foto's.

Een absolute aanrader voor eenieder die de camere ECHT wil leren kennen is "The Friedman Archives Guide to Sony's RX-10 IV". In 677 pagina's leer je hier alle kenmerken en instellingen van de camera kennen. Het e-boek (epub of beter de PDF) is bijzonder vlot geschreven.

Zitten twijfelen tussen de Panasonic Lumix FZ2000, de Lumix FZ1000 II, de Sony RX10 III en deze fantastische Sony RX10 IV.

De veel betere autofocus (315 punts, 0.03 seconden), de supersnelle beeldverwerking (24 foto's/sec) en de touchfunctie op het display deden de balans doorslaan naar de Sony RX10 IV.

REVIEW 12-6-2019
Zeer goede en uitgebreide (moest de parkeermeter nog bijvullen ;-)) informatie bij Kamera Express Zwolle, de verkoper was duidelijk een ervaren fotograaf.

Een week in bezit en nog midden in de leercurve. Elke stap daarin geeft het volgende Wauw-effect.

Desiree 18-09-2019

ik wil alleen nog maar foto's maken, verslaafd geraakt :-)

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Alhoewel ik nog in de beginnende fase ben en nog wat zoekende ben met licht, sluitertijden en instellingen ben ik bijzonder blij met deze camera, in mijn vakantie doorgaans de automatische instellingen gebruikt, ik had hem net een week dus automatisch leek mij het meest veilig, nog nooit heb ik zo'n mooi fotoalbum kunnen maken, wat een mooie foto's. Ik krijg er ook steeds meer complimenten over. Ik wil nu meer gaan oefenen, dus wil weg, naar buiten, naar natuurgebieden, steden en overal heen. Maar ja, ik moet ook nog werken, dus dilemma. Voor een beginner is het een prima camera en ik denk dat ik er nog zoveel meer mee kan, maar dat moet ik dus nog uitvogelen. Wat ik zelf jammer vind en dat is niet alleen bij deze camera, ik ben linkshandig en de toestellen hebben doorgaans een grip om met rechterhand vast te houden, het zou geweldig zijn als er voor linkshandigen een omgedraaide body zou zijn.

================================
Review 31-5-2019

ik wide een mark3, maar winkel gaf aan dat met een niet al te groot verschil de mark 4 beter is, vanmorgen gehaald, inmiddels al wat proeffotos gemaakt, mooie fotos, instellingen gaan makkelijk, de zoeker geeft mij meer voordeel om onderwerp sneller te zoeken dit tov een gewone compact camera. inzoomen kan met hand of automatisch.

Pluspunten

• ook op automatische stand is bijna alles mooi.
  • geen extra lenzen filters etc nodig.

Minpunten

• best zwaar, na paar uur merk je dat wel
  • rechtshandige grip

Marie-Claire 14-09-2019

Fijne camera met veel mogelijkheden!

Geschreven voor: Sony RX10 IV zwart

Fijne stille camera met veel mogelijkheden mede door het aanraakscherm. Veel foto's onder moeilijke omstandigheden zoals bij concerten of in de natuur lukken nu net wel. Mooie scherpe en heldere foto's, ik ben ook heel blij met de zoom!

Pluspunten

• kantelbaar touchscherm
  • goede kwaliteit zoomlens
  • snel als je eenmaal de goede instellingen weet

Minpunten

• het is even zoeken naar alle instellingen
  • hoge aanschafprijs maar dan heb je ook wel wat!