Sony DSC-RX100M4 zwart - Reviews

Optische zoom
2,9 x
Filmen in full-hd

jpvkortrijk 06-06-2016 Product half jaar in bezit

kwalietit qua foto's uitzonderlijk goed

Na jaren op stap met een reflextoestel met bijhorende lenzen ,was ik op zoek naar een compacter toestel als 2de toestel.De Sony Rx 100M4 heb ik ontdekt via de website Dpreview na het lezen van een superlovend artikel.
De fotoresultaten zijn dan ook verbluffend! Als redelijk ervaren fotograaf kan ik zelden de opname manueel beter maken dan het toetsel automatisch maakt. Tegenlicht wordt bvb onmiddellijk gedetecteerd. De extra kleine viewer is ook ideaal bij felle zon.
Minder practisch is de situering van de knop voor 'movie'. Die staat wat slecht geplaatst waardoor het opstarten of beeindigen van de opname maakt dat het moeilijk is om het toestel stabiel te blijven houden.Eveneens het 'glas' van het displau-y is wel kwetsbaar. Na enkele dagen al een kras...
De sensorgrootte deed mij toch twijfelen. Maar na een reis in Thailand werden bij het maken van een fotoreportage de foto's gemengd met die gemaakt door een full size sensor... noch in de uitgeprinte noch op een full hd tv scherm 48 inch kon men de foto's onderscheiden!
Menu is wel uitgebreid maar na een half uur heb je vlug alles door en kan de meest veeleisende foto-graaf zowel de opnames als het gebruik personaliseren.
Zelfs het filmen werkt zeer goed in full hd. Benieuwd wat de 4K opnames worden maar daarvoor eerst uitkijken naar nieuw tv-toestel.

vdvphoto 15-04-2016 Product kwartaal in bezit

Beste in zijn klasse

De beste compactcamera die ik in mijn handen heb gehad. Komt in de buurt van de spiegelreflex (canon 1d)

henri 15-03-2016 Product kwartaal in bezit

Prima toestel

Ik had de eerste RX100 en die beviel prima. Deze versie is nog beter in lowlight en autofocus. Het is een lekkere compacte camera die in je broekzak past.

Ineke 19-02-2016 Product paar weken in bezit

Perfecte camera die prachtige foto's maakt! Aansluiting snoertjes een beetje fragiel. Losse oplader erbij gekocht, via camera opladen vind ik lastig

vdvphoto 14-02-2016 Product paar dagen in bezit

Beste in zijn klasse, uitstekende foto's en fantastische video mogelijkheden. 4K en slomo mogelijkheden. Daarna nog gewoon mee te nemen in je broekzak

Ivan 14-02-2016 Product paar weken in bezit

Ben zeer tevreden met deze camera.
Zowel voor beginnende fotografen als professionals. Er zijn echter grote verschillen in kwaliteit en instellingsmogelijkheden tussen een instap en professioneel model. Camera biedt je enorme mogelijkheden creativiteit, vrijheid.

Micpower 13-02-2016 Product paar weken in bezit

Zeer mooie camera die ook bij weinig licht prachtige foto's maakt.
Je kan oneindig veel instellen. Filmen in 4K is ook Top

Willem Westerhoven 12-02-2016 Product paar weken in bezit

9,4
Voor mij is dit mijn eerste ervaring met een compactcamera. De foto's van deze dsc-m4 zijn geweldig. De camera heeft zoveel mogelijkheden, dat ik deze in de afgelopen 3 weken nog niet allemaal heb kunnen uitproberen.
Zeker in het begin had ik problemen met de functionaliteit én de grootte van de knopjes, maar al doende leer je.
De filmpjes heb ik nog niet kunnen afspelen op een tv. Visueel ziet het er goed uit, maar over de audio opname kan ik nog niets zeggen.
Jammer genoeg kun je geen video opnemen met het digitale zoombereik.
Het bijgekoche Sony cameratasje ben ik tijdens een stormvlaag op een boot alweer kwijtgeraakt. Het zit namelijk met twee drukknoppen vast en bij het gebruik van de camera nog maar aan één. Te zwak bij sterke wind.Jammer want het was wel handig.

Zhang 12-02-2016 Product paar weken in bezit

It is nice all around compact camera, which has good image quality as well as good build quality. It has also many more functionalities: 4k movie, slow motion movie, view finder, etc. Just can't imagine so many goodies squeezed into such a small body. Two minor points which can be improved: 4k movie just for 5 minutes; battery capacity is small.

Hans Remmerswaal 12-02-2016 Product maand in bezit

Nadat mijn DSC-RM100M1 na iets meer dan 2 jaar voor de tweede keer een storing had met de lens (bekend probleem...) had ik de keus; laten repareren of iets nieuws kopen. Zoekend op het internet kwam ik er achter dat dit lensprobleem was opgelost met latere modelen. En op de lensstoring na was ik zeer tevreden met dit foto toestel... dus de keus was niet moeilijk.
Wel, niet moeilijk... ga ik voor de M3 of voor de nieuwste M4? Een verschil van een paar honderd EURO.
Na veel wikken en wegen, diverse reviews gelezen en de specificaties naast elkaar gezet, toch voor de M4 gegaan.

De kwaliteit van de fotos is perfect, en dat is denk ik toch het belangrijkste voor een fototoestel. Het toestel is zo gevoelig dat in het donker zonder flits mooie fotos zijn te maken. De bediening is eenvoudig en er zit een overvloed aan opties op. Veel kan als je weet dat het erop zit.
Verder is de film kwaliteit is ook prima, en vooral leuk is de optie om met hoge snelheid, bijvoorbeeld 1000 FPS, iets op te nemen en daarna met normale snelheid af te spelen. Kon mijn zoon eindelijk zien hoe de Neurf kogel langzaam door de lucht vloog, of wat er allemaal in die fractie van seconde gebeurd bij het aansteken van iets.

Verder is het mogelijk om APPS te installeren, sommige gratis andere kosten geld. Zo heb ik een APP geinstalleerd die elke x seconden een foto maakt en van al die fotos een film. Daarmee maak je een film waarbij iets versneld wordt afgespeeld. Bijvoorbeeld de zon die ondergaat in 30 seconden.
Een andere handige optie is dat je het fototoestel via je telefoon kunt bedienen, handig voor een groepsfoto. Via de telefoon zie je het beeld, kun je inzoemen e.d. en uiteindelijk de foto maken.
En zo zitten er nog vele andere leuke opties op dit toestel...

Frans 25-01-2016 Product paar weken in bezit

Maakt geweldige foto's en filmpjes. Ontzettend veel mogelijkheden qua instellingen, zowel automatisch als manueel en dat alles in een degelijke behuizing.

Richard Cooke 25-01-2016 Product paar weken in bezit

Ik heb veel camera's bekeken en heb uiteindelijk voor de Sony DSC-RX100M4 gekozen. Dit is een zeer compacte camera met een licht sterke lens, je kunt foto's maken bij kaarslicht. Bovendien kan de Sony DSC-RX100M4 video's maken in 4K resolutie, en je hebt de mogelijkheid om super slowmotion opnames te maken, heel indrukwekkend om te zien. De video opnames hebben bij een juiste instelling ook scherpte diepte, dit geeft een professionele resultaat. Het is geen goedkope camera, maar wel de beste in z'n klasse volgens mij.

Charlotte 25-01-2016 Product maand in bezit

7,4
Heel uitgebreid zal ik de review niet maken, daar heb je DPreview voor en vele andere reviews online. Zeker waard om te kijken!

De camera gekocht omdat ik toch een kleinere camera wou, zonder concessies te maken op kwaliteit. Hoewel het geen Olympus systeemcamera met een 12-40 2.8 pro lens is, ben ik tevreden met de kwaliteit.

Er zijn enkele dingen waar je rekening mee moet houden als je deze camera aanschaft. Zo heb ik hieronder enkele minpunten beschreven.

Pluspunten
- Formaat
- Scherm goed te zien in daglicht
- camera is erg stil
- Kwaliteit van de video is prachtig.
- Kwaliteit foto's prima

Minpunten

- Voor zo'n dure camera is het ronduit belachelijk dat er geen dedicated battery charger bij zit. Ik heb een losse moeten kopen van Jupio. Seriously Sony, voor €1150 mag dat er echt bij!
- Wat jammer is dat als je in film bijvoorbeeld de S-Log insteld, dat deze ook bij de foto instelling blijft staan!!! Je kan hiervoor MR gebruiken, maar ik ben daarover nog niet uit over hoe het nu precies werkt.
- En meer over de menu's, je kan niet snel bij de filminstelling komen. Dus wil je schakelen tussen 4K en 1080? Yep, in het menu.
- Helaas is HFR maar 2 seconden, en niet echt bruikbaar hoger dan 250 fps.
- Ik had het ook fijn gevonden als ik de ring aan de achterkant apart had in kunnen stellen. Nu is hij hetzelfde als de voorkant. Het zou fijn zijn als je in A modus staat dat de ring aan de voorkant gewoon A is, en de achterkant bijvoorbeeld exposure compensation.

- Als ik hem vast pak met twee handen, dan druk ik ook op de viewfinder, ik moet daar even opletten want ik denk dat het kwetsbaar is.

- De klepjes van hdmi/usb voelen ook erg kwetsbaar aan.

Aan te raden:
- Meerdere batterijen
- Losse oplader
- SDXC kaart. Gebruik de juiste SDXC kaart (64gb of meer) anders kan je niet van alle functies gebruik maken.

Ron Meijer 25-01-2016 Product paar dagen in bezit

De RX100M4 maakt een geweldige kwaliteit foto's.
Vakmatig ben ik dagelijks bezig met het fotograferen van woning interieurs met een full frame DLSR.
Deze Sony RX100M4 heeft voor een compact camera met super grote sensor, een haast vergelijkbare kwaliteit.
Er zijn legio instellingen mogelijk.
Ook de video kwaliteit is van grote klasse.

Patrick 19-01-2016 Product kwartaal in bezit

Ik zocht een camera voor erbij. Normaal fotografeer ik met de Canon 5d Mark III, maar ik wilde iets hebben wat compact is. Het wordt immers niet overal gewaardeerd als je met een grote spiegelreflex rondloopt. Inmiddels heb ik al bijna 5000 foto's geschoten met de Sony en verbaas me over de goede beeldkwaliteit. Zelfs in vrij moeilijke omstandigheden presteert deze kleine rakker nog prima. Het enige moment waarop je verschil merkt is bij slechte lichtomstandigheden of bij heel veel contrast in de foto. Je hebt iets sneller uitgebeten stukken in de foto. Al met al is het een goede aanschaf geweest waar ik tot heden nog geen moment spijt van gehad heb.

Yvon 18-01-2016 Product paar dagen in bezit

Ik maak voor het eerst foto's waarbij ik zelf de instellingen bepaal. Met dit compacte toestel kun je prachtig scherpe foto's maken. Hij heeft een strak uiterlijk, past in je jaszak en heeft veel mogelijkheden (ook hoge kwaliteit film). De knopjes zijn wat klein en de flits lijkt 'kwetsbaar' (misschien is dit niet zo!). Handig dat het scherm kantelbaar is en dat er een optische zoeker aanwezig is. Op de achterzijde kun je, zonder naar het menu te kijken instellingen wijzigen. Jammer dat er geen losse lader bij zit. Waarschijnlijk is dit voor 'fotografen' een prachtig, snel te gebruiken toestel van topkwaliteit voor 'er-bij'. Met dit toestel zie ik het helemaal zitten mooie foto's - film te maken tijdens vakanties en andere mooie/leuke momenten.

Ineke Greveling 12-01-2016 Product paar weken in bezit

In Oktober heb ik de Sony RX100 IV gekocht. Ik ben er zeer tevreden mee. Ongelofelijk dat zo een compacte camera zo’n vreselijke goede kwaliteit heeft. Hiervoor had ik een Sony Cybershot met een lens van 24-120. Ik dacht eerst dat ik het stukje lens van 70 tot 120 zou gaan missen, want de RX heeft een lens van 24 -70. Maar de foto’s zijn zo scherp dat ik er zonder meer alsnog een vergroting van ongelofelijk goede kwaliteit van kan maken. Zelfs binnenshuis, zonder gebruik van flitser zijn de foto’s zeer scherp.

Hans Rutten 11-01-2016 Product paar dagen in bezit

Ik wilde professionele video in zakformaat. Dat leek onmogelijk. Maar het wonder geschiedde... Deze camera is altijd bij me en biedt me alle kansen om mooie video te draaien. Vooral ook het feit dat er een zoeker op zit is voor mij belangrijk omdat het scherm bij fel zonlicht niet altijd genoeg is. Ik vind het belangrijk om hoogwaardige video te draaien op ieder moment dat ik wil. Het gesleep met een grote camera en dus ook groot statief was ik zat. Nu heb ik het ding altijd paraat in mijn binnenzak. Dankzij het kleine formaat.

Paul T 11-01-2016 Product maand in bezit

De RX100m4 is echt een fantastisch toestel. Ik had hiervoor een semi-prof DSLR (Canon 5Dmk2), maar door de omvang en gewicht nam ik deze de laatste tijd nooit meer mee. uiteraard is de foto kwaliteit niet zo goed als bij een DSLR, maar de opties zijn enorm. Het slow-mo filmen is erg leuk en als je foto's neemt zijn ze gewoon goed.

tnys 07-01-2016 Product paar dagen in bezit

De camera laat zich gemakkelijk meenemen. Zonder een supergroot toestel mee te moeten nemen heb je toch hoge kwaliteitsfoto's. In het donker kan je er ook mooie foto's mee maken zonder op ingewikkelde manieren licht te moeten creëren. Door de vele mogelijkheden moet je wel met het toestel leren werken.