OPPO BDP-103

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de OPPO BDP-103 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,9

Digivan 11-08-2016

Uitstekende bluray-speler

Geschreven voor: OPPO BDP-103

Ik heb het toestel nu (midden aug 2016) ongeveer en week in bezit - opvallend is dat het enkel via webshops te verkrijgen is, terwijl het toch een state of the art toestel is. Dan is het best lastig om de meerwaarde van het toestel in levend lijve te zien; er bestaan wel wat youtube-filmpjes met reviews, maar ik merk nu dat er toch wel een groot verschil is met de realiteit op je eigen tv-toestel. Hierdoor heb ik ook afgezien om de darbee-versie aan te schaffen; hiervan kon ik mij niet vergewissen of dit de meerprijs verdiend - misschien verkeerde gok, maar gezien mijn ervaringen (zie hierna) denk ik toch de goede keuze te hebben gemaakt.

Akkoord, het kost wel wat maar na een tiental films te hebben bekeken blijkt de meerwaarde in vegelijking met spelers "voor de massa" zeer aanzienlijk. Je moet wel voor jezelf uitmaken: ga je voor standaard (de 'basiskwaliteit' weet je wel), of ga je voor echte kwaliteit. Trouwens, ik begrijp ook niet waarom 'what hifi' slechts 3 sterren heeft gegeven aan de OPPO103 (hoewel ik hen ervan verdenk bewust zeer high end naar voor te schuiven en dan is het prijskaartje nog een stuk hoger).

Mijn vorige toestel was een panasonic BDP300, een speler die in 2012 goed stond aangeschreven. Maar de OPPO gaat duidelijk verder en speelt gewoonweg in een andere klasse op alle gebied. Tegen mijn verwachting in is het beeld van bluray stukken beter en is de toegevoegde waarde van de hoogwaardige beeldverwerking duidelijk zichtbaar. Waarom zeg ik "tegen mij verwachting"? Heel eenvoudig omdat ik dacht dat hd-beeld (via een bluray-disk) nu eenmaal goed beeld geeft. Maar niets is minder waar, de OPPO levert een duidelijk zichtbaar beter beeld, zelfs mijn kinderen merkten dit bij de eerste film die werd getoond. Wat een schitterende kleuren, en wat een zwartweergave (nu pas merk ik tot wat een panasonic VT50 in staat is). Bij dvd-weergave is de beeldverwerking eveneens beter dan de panasonic, maar vind ik het effect wat minder (allicht omdat het sowieso gaat om eengeupscaled beeld). Maar toch is er een verbetering tov. de panasonic. Enig nadeel hiervan is dat fouten in de transfer ook beter naar voor komen, maar dat kan je het toestel natuurlijk niet aanwrijven.

Qua geluid is er ook sprake van een verbetering, maar minder spectaculair maar dit heeft alles te maken met de oude AV receiver die ik nog gebruik (desondanks hoor ik toch nog een verbetering).

Het menu, de laadtijd en de zeer stille werking zijn andere voordelen. Ook de bouwkwaliteit straalt af op het geheel, inclusief de massieve afstandsbediening.

Een andere troef is dat OPPO er gekend staat de firmware regelmatig bij te werken; en inderdaad, van zodra de OPPO aan het internet werd gekoppeld, verscheen een update van de firmware van juli 2016 - mijn eerdere panasonic heeft geen update meer gehad sinds ergens in 2013!!

Algemene conclusie: als je echt een schitterend beeld wil, twijfel dan niet langer. Je moet er wel 750 euro voor over hebben, maar dan heb je ook een toestel dat voldoet aan je verwachtingen, geen plastic gedoe maar een zeer degelijk apparaat. Qua durzaamheid kan ik vanzelfsprekend nog niets kwijt, maar gezien de bouwkwaliteit verwacht ik niet onmiddellijk problemen.

Pluspunten

• Ongeziene beeldweergave
  • Bouwkwaliteit
  • Stille werking
  • Afstandbediening
  • Is zij hoge prijs waard

Minpunten

• Voorlopig(?) geen enkel

Peter 08-11-2016

Hoi, gebruik je de speler ook als mediaplayer? zo ja hoe is je ervaring hiermee. alvast bedankt!