Philips AJB3552/12 - Reviews

Type tuner
digitaal
Weklamp
iPod dock

Beoordeling op basis van 39 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

7,9

Gerrit204 21-08-2015 Product maand in bezit

Deze Philips DAB+ wekkerradio heb ik niet 1x (bij Bol.com), niet 2x (bij MediaMarkt), maar 3x (weer bij Bol.com) aangeschaft. En even zo vele keren heb ik met Philips (en de winkels) gecorrespondeerd over een mankement aan het apparaat. Bij alle drie. “Een ezel stoot zich in het gemeen niet 2x aan dezelfde steen”, zou je zeggen. Ik doe dat dus 3x.
De reden van mijn vasthoudendheid was gelegen in het feit dat ik in eerste instantie erg blij was met mijn aanschaf. Naar mijn mening: mooi apparaat, duidelijke display, eenvoudig te bedienen, mooi geluid en een volstrekt storingsvrije ontvangst van de DAB radiozenders. Nooit meer storing bij “Met het oog op morgen”, wat een luxe.
Maar… er zit een ernstige fout in het apparaat. Vermoedelijk in de software. Voor de liefhebbers: alle drie hadden software versie dab-mmi-FS2027-0000-0349-V4.2.11.EX16100-27.
Alle bovengenoemde kwaliteiten van het toestel werken namelijk perfect als je de fabrieksinstellingen in tact laat. Maar zodra je via het menu (sommige) instellingen gaat aanpassen gaat het fout. Mijn aanpassingen waren:
1. Het volume van het alarm (laatst geluisterde DAB radiozender) vond ik te hard. Stond maximaal. Deze heb ik ingesteld op ongeveer ¾ van het maximum, zodat ik niet ook de buren wakker zou maken.
2. De lijst van DAB+ zenders bevatte ook ongeldige zenders. Deze heb ik met de “prune” functie verwijderd.
Hierna heb ik sleeptimer aangezet (DAB radio gaat spelen) en het alarm On (knop bovenop het apparaat). Met als resultaat dat de radio uit gaat. En korte tijd later komt de radio meteen weer op met toenemend volume. Het symbool voor Alarm knippert in de display. De Zzzz (symbool voor sleeptime) verdwijnt. Met andere woorden: hij gaat de alarmfunctie nagenoeg direct uitvoeren. Na afloop van de alarmtijd (stond op 30 minuten) gaat de radio uit. De volgende ochtend gaat het alarm niet weer af.
Er zijn verschillende manieren om de radio en/of het alarm aan te zetten. Maar bij alle manieren (en de volgorde waarin) treedt het probleem op. Pas toen ik de fabrieksinstellingen terugzette en geen instellingswijzigingen doorvoerde functioneerde de wekkerradio weer naar behoren.
Dus:
Gebruik je de wekkerradio om bij in te slapen, zonder het alarm te zetten: prima.
Gebruik je de wekkerradio alleen als wekker en zet je de radio niet aan voor het slapen: ook prima.
Maar wil je beide nadat je wat instellingen hebt aangepast dan gaat het dus fout.
Ik kan dit apparaat daarom helaas niet aanbevelen. En mocht u hem al in bezit hebben: doe bovenstaand testje en check of uw exemplaar deze fout ook heeft. U heeft tenslotte twee jaar garantie.

Gerrit204 12-12-2015

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Philips stuurt mij van het kastje naar de muur. Aan de ene kant zegt men dat de technische afdeling er mee bezig is. Maar als ik weer eens de vraag stel hoe het er mee staat dan krijg ik de wedervraag ’kunt u het probleem nog eens beschrijven?’ Het wordt dus niet serieus genomen en ik ben er wel klaar mee eigenlijk.

Om het af te ronden:
Ik heb voor een 4e keer een AJB3552 gekocht. En ben daar verder onderzoek mee gaan doen. En daaruit blijkt dat het probleem niet wordt veroorzaakt door de instelling van het alarmvolume of door de prune-functie, zoals ik eerst dacht en beschreef. Maar het probleem wordt veroorzaakt door in het menu voor het alarm de instelling ‘’eenmalig’’ te kiezen. Hierbij moet dan ook een datum worden ingevoerd. Als je als datum die van morgen ingeeft, dan gaat alles nog goed. Maar als je vervolgens die datum niet aanpast en overmorgen het alarm aanzet, dan is die ingegeven datum een datum in het verleden. En daar kan de software niet tegen. Met de eerder door mij beschreven problemen als resultaat.
Als je het alarm nooit gebruikt in de instelling ‘’eenmalig’’, dan kom je het probleem ook niet tegen en lijkt er niets aan de hand.

Ik heb dit vierde exemplaar gehouden en gebruik nu nooit meer de instelling ‘’eenmalig’’. Ik ben verder uitermate tevreden over de AJB3552. Maar dat kan ik niet zeggen van de service van Philips.

ReneS2 10-03-2015 Product paar dagen in bezit

Op zoek naar een wekkerradio werd ik, de reviews van gebruikers lezend, gaandeweg steeds meer geïrriteerd en uiteindelijk moedeloos: een goed apparaat zonder kuren lijkt wel amper te vinden! Uiteindelijk viel mijn keuze op de AJB 3552 van Philips en deze stelde mij zeker niet teleur!

Dit apparaatje voldoet volkomen aan mijn wensen: goede ontvangst en geluidskwaliteit (voor een wekkerradio), duidelijk display, leuke look en veel instel mogelijkheden . Kortom een aanrader!

Je moet even gaan zitten voor de uitgebreide handleiding (Nederlandstalig wordt niet meegeleverd, maar is te downloaden op de Philipssite).
Ik heb voor mij relevante functies even op een lijstje verzameld en bij het toestelletje gelegd.

In te stellen zijn o.a.:
-dag/week/weekend wektijd + wekvolume
-helderheid van het scherm (ik gebruik zelf de automatische functie die de helderheid razendsnel aanpast aan het licht in de kamer, wat in het donker resulteert in zwak oplichtende, niet storende cijfers . Het display is zo in zowel lichte als in donkere omstandigheden duidelijk af te lezen!)
-20 preset DAB+-zenders en 20 preset FM/AM zenders

In mijn woonplaats is NPO radio 1 (heerlijke inslaapzender) slecht via de FM te ontvangen (ook met dit model). In DAB+ goede ontvangst van alle zenders.
Het maximale volume is laag (vooral in DAB+, maar wie heeft in de slaapkamer behoefte aan rondschallend radiogeluid?).
Een minpuntje: knop radio aan/uit zit vlak achter de alarm aan/uit knop. Hierdoor risico dat je per ongeluk je alarm uit zet!

Mikros 11-05-2015

Ik heb deze wekker ook. Grootste probleem vind ik dat je geen aparte tijden kunt instellen voor weekdagen en weekend. Nu moet je alles steeds opnieuw kiezen. Mijn vorige wekker had dat wel. Dus het moet kunnen. Ik heb Philips benaderd (twee keer) maar geen reactie ,,,,!!!.

Lennart 26-06-2016 Product paar weken in bezit

matige prijs/kwaliteit verhouding

5,5
De geluidskwaliteit is voor een wekker wat men mag verwachten. Prima om bij wakker te worden, maar verder ook niet (niet echt goed om langdurig naar te luisteren). DAB+ werkt perfect: geen gepruts meer met de antenne van je wekkertje om tussen de ruis door een goede ontvangst te hebben.

Het is display is goed leesbaar en als zodanig ook prima. Een zeer groot nadeel is dat het display zelfs in de minst heldere stand nog steeds erg veel licht geeft. Het menu biedt de mogelijkheid om de backlight van de wekker na een bepaalde tijd uit te schakelen. Middels de snooze knop schakelt de wekker dan in om te kijken hoe laat het is. Prima oplossing voor als je alleen gebruik maakt van de wekker, echter bij gebruik op een 2p kamer in ons geval niet erg praktisch.

Het gebruiksgemak van het apparaat is ronduit slecht vergeleken met de huidige generatie consumentenapparaten. Er is slecht nagedacht over de interface van het apparaat. Er is een combinatie van druk en draaiknoppen die niet intuitief is, er zijn knoppen met omschrijvingen die niet direct duidelijk maken wat hun functie is, en het vinden van instellingen is lastig (en vaak is kijken in de handleiding de enige oplossing om uit te vinden hoe je je doel kunt bereiken).

De vormgeving is op zich in orde. De snooze knop is makkelijk te vinden (ook in het donker) en de alarm aan/uit knop zit ook op een makkelijke plaats en geeft middels een led feedback of het alarm actief is. De draaiknoppen maken daarentegen een zeer onrobuuste indruk (goedkoop plastic) en dat is voor een product van +- 75 euro niet passend. (In ons geval waren de knoppen ook zodanig gemonteerd dat de knop erg stroef draaide en we deze eerst een beetje naar voren moesten trekken, echter dat kan wellicht een probleem zijn dat enkel bij ons exemplaar speelt).

Op zich geen slecht product, maar met een prijs van +-75 euro een zeer matige prijs kwaliteit verhouding.

handiman 02-02-2014 Product paar weken in bezit

6,5
Ik heb de Philips ajb3552 een aantal weken in gebruik. Het Geluid is vol en mooi voor een radio in deze prijsklasse.
Overdag is het display helder en duidelijk. Als het donker is dan wordt het display automatisch gedimt. De display verlichting veroorzaakt dan teveel strooilicht waardoor de tijdsweergave bijna niet te lezen is. Ook wordt door dit strooilicht de slaapkamer verlicht. Dat Philips dit als normaal beschouwd en het apparaat met deze displayverlichting op de markt heeft gebracht vind ik bijzonder vreemd.

winwood 06-03-2014

handiman, de display verlichting (backlight) kan je uitzetten!!!

Rudolf Wilschut 23-04-2016

Inderdaad vreemd dat de meeste DAB+ wekkerradio's witte backlight hebben. Ik heb nu een analoge wekkerradio met rode verlichting en dit is nog altijd het beste in een slaapkamer. Rood licht is nooit irriterend omdat het nagenoeg geen strooilicht veroorzaakt en toch is een rood display in duisternis goed leesbaar. Ik snap fabrikanten dan ook niet waarom ze -juist bij wekkerradio's- geen rode verlichting toepassen. Misschien is dit wellicht op te lossen met een rode folie?

luukie70 26-01-2014 Product paar dagen in bezit

Sinds een paar dagen in het bezit van deze wekkerradio.
Aanpassing helderheid is idd erg prettig,DAB+ signaal niet altijd optimaal hier maar dat ligt niet aan het apparaat.
Dat er geen tweede wek tijd opzit is voor mij persoonlijk geen bezwaar.
Instel mogelijkheden wekker(favoriete radio zender)hoeft niet de zelfde te zijn als waar je mee in slaap valt is top.
Geluids-kwaliteit is zowel in DAB+ als FM erg goed voor zo,n apparaatje.
Voorkeuze zenders is ook prettig.

Wel beetje vreemd dat Philips geen Nederlandse gebruiksaanwijzing beschikbaar heeft als Nederlands bedrijf.

KW51 22-05-2017

Fijn hulpmiddel!

Doet wat het moet doen! Zeer tevreden! Ook qua vorm zeer interessant.
De kleur is vrij neutraal en goed schoon te houden!
Oorspronkelijk gepost op philips.nl

noork 09-02-2017

zeer slecht

geen handleiding meegeleverd in Nederlands; geen instelling mogelijkheden
geen DAB ontvangst mogelijk voor meer dan drie zenders
automatische tijdsaanduiding loopt steeds 1 minuut achter dus steeds te laat voor de nieuwsuitzendingen

Crazyharrie 26-09-2016

Simpel te bedienen klokradio met geweldig digitaal geluid.

DEze klokradio heeft DAB waardoor er geen ruis en storing in de radio aanwezig is. Jawel glashelder geluid dus! Het mooie van deze klokradio is dat hij heel simpel te bedienen is, zelfs met een slaperig hoofd krijg je alles zonder na te denken voor elkaar. Dit apparaat is zelfs zo simpel in te stellen dat je de gebruiksaanwijzing er niet voor nodig hebt. En met grote bedienings draaiknoppen uitgevoerd. Ik ben helemaal gelukkig et dit apparaat, is trouwens de derde aankoop van een klokwekker, deze mag wél blijven.

Stadsboer 04-09-2016

Klein maar krachtig!

Een compacte wekkerradio met een mooie vormgeving.
De ontvangst met DAB+ is ook in onze slaapkamer op de begane grond uitstekend!
En dat terwijl alom gezegd wordt dat DAB+ nog enkel maar voor buitenshuis (auto) geschikt is.

Peder50 31-08-2016

Gebruiksaanwijzing?

Ik heb hem net. Maar jammer dat een Nederlands product geen Nederlandse gebruiksaanwijzing toevoegt. Wel via internet gedownload.........

bertjamin 30-08-2016

Voeding past niet

Het stekkertje van de meegeleverde adapter past niet goed. Lijkt mij te groot. Hierdoor valt de stroom steeds uit. Niet bepaald handig bij een wekkerradio. Ik neem aan dat degene die het probleem omschrijven dat de wekkerradio zich steeds reset, hetzelfde probleem hebben.

Jammer, want ik had hem graag willen hebben. Door het probleem helaas terug moeten sturen.

Bert Jamin

GroteGeer 07-05-2016

In slaap komen èn gewekt worden is zeer aangenaam.

De knoppen zijn functioneel en zitten op een logische plaats.
Uiterst links de knop Sleep (timer) - handig om voor het slapen naar een vooraf max ingestelde tijd nog even radio te luisteren. Of bij het ontwaken - tik je de Sleep (timer) knop aan opdat je nog even goed wakker kan worden tijdens het radio luisteren.
Uiterst rechts de knop Alarm on/off en Radio on/off. De vooraf ingestelde wektijd kan je elke dag aan of uit zetten door op Alarm knop te klikken, als er een zicht ringetje licht verschijnt, is het Alarm aktief.
->Optioneel kun je de Alarmtijd modus, voor Dagelijks of Weekend instellen. Zelf geen voorstander van omdat mijn werkdagen niet ma t/m vrij zijn.

Mijn vorig klokradio Philips AJ3551

FS3137 29-03-2016

SYNCHRONISATIE TIJD

Tijdsaanduiding op display: na 2-3 dagen loopt de klok al 1-2 minuten achter.
Apparaat wordt zelden als wekker gebruikt en af en toe als radio.
Na gebruik radio staat de tijd weer even goed, maar gaat snel weer achterlopen.
Ziet naar uit dat er helaas geen doorlopende synchronisatie is.
Kon in de gebruiksaanwijzing niets daarover vinden.

Frits33 18-03-2016

Verlichting te fel

Mooi uitziend apparaat met prima geluid. (DAB niet overal in huis goed te ontvangen maar dat ligt niet aan het apparaat). Het instellen van een alarm is een fluitje van een cent. Het geluid van het alarm is goed in te stellen. Ideaal is ook dat je het alarm bijvoorbeeld alleen op werkdagen kunt instellen.

De verlichting is echter veel te fel (zelfs op de dim stand). 's Nachts is de hele kamer verlicht en hebben we er maar een boek tegenaan gezet. Dit nadeel weegt voor mij heel zwaar in de beoordeling. Er zit ook maar 1 alarm op en dat is toch wel erg jammer voor zo'n mooi apparaat.

mir74 26-02-2016

geen Nederlandstalige handleiding

Ik maak de verpakking net open en tot mijn verbazing zit er geen Nederlandstalige handleiding bij... echt een minpunt bij een Philips product... nu kan ik hem wel vinden op Internet maar toch! Raar...

Ruud28 05-02-2016

Achtergrond verlichting

Dit is een mooie makkelijk instelbare wekker.
Alleen de achtergrond verlichting is te fel.
Een oplossing zou zijn, dat verlichting automatisch uit gaat s'nachts. Dan heb je bij daglicht een klok en s'nachts niet. Verder is er niets op aan te merken.

Hobbema 15-01-2016

Mooi om te zien.

Prima product!

Als je het eenmaal weet is de bediening bijzonder eenvoudig.

Heeft een prima wekkergeluid. (Een beschaafd pieptoontje)

Wel is de antenne-draad gevoelig voor goede DAP+ ontvangst!

Nu maar afwachten of het goed blijft...

Ceesm040 31-12-2015

Prima klokradio met DaB+

Prima klokradio - gemakkelijk te configureren - groot display - automatische achtergrondhelderheidsinstelling - DAB+ zorgt voor exacte kloktijd + uitstekende radio-ontvangst.
Jammer dat er maar één alarmtijd kan worden ingesteld en niet één voor werkdagen + één voor weekend

Sjoopy 20-10-2015

Uitstekend Kwaliteit Product

Zeer goed geluid, mooie vormgeving (strak), eenvoudige bediening
Product om jaren plezier aan te beleven!

Piet1953 06-09-2015

Het product is beter dan mijn al hoge verwachting

Dit product werd in vergelijkingssites prima beoordeelt. Als nadeel werd soms aangegeven dat het display te veel licht gaf en dat het alarm volume te hoog was. Ik begrijp deze minpunten helemaal niet, want ik kan alles naar wens prima instellen. Tja, je moet wel de handleiding lezen en toepassen. Als je de logica begrijpt is het persoonlijk instellen een fluitje van een cent. Het meeste stond al prima naar mijn smaak ingesteld