Alecto WS-5500

Buitensensoren
regen, temperatuur, luchtvochtigheid, UV, luchtdruk, windrichting, windsnelheid
Binnensensoren
temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk
Tendens weergave
luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid, UV

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 33 reviews die zijn achtergelaten voor de Alecto WS-5500 op Kieskeurig.be.

JGM 15-06-2017

Een stap voorwaarts

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Ik heb jaren plezier gehad van m'n Alecto ACH-210, maar wilde wat meer. Heb gekeken naar verschillende opties maar kon geen keuze maken. Ik wilde in ieder geval wat grafiekjes kunnen maken. Via de Rentepuntenwinkel aangeschaft voor ongeveer de helft van de hier genoemde prijzen. Het loont dus om even te googelen voor een scherper aanbod. Volgens mij is het dezelfde als de Eurochron EFWS2900 / Ambient Weather WS-2902 / Ventus W830. Die hebben ook een wat uitgebreidere handleiding. Het is de moeite waard om die te downloaden. De montage was wat lastiger maar dat heb ik opgelost met een stelling buis van CanDo. Was nog in de aanbieding ook dus uiteindelijk ongeveer € 25 kwijt. Het systeem hangt aan de schuur in een woonwijk dus de windrichting en kracht is niet representatief. Ik dacht eerst dat het problematisch zou zijn als het vol in de zon hangt, maar ik moet zeggen dat dat meevalt. De temp is dan slechts iets te hoog. In ieder geval veel minder te hoog dan mijn oude ACH-210. Eventuele standaard afwijkingen kunnen ook worden gecorrigeerd. Het station werkt op zonnecellen, maar batterijen (Lithium) zijn aan te bevelen als reserve. Aanmelding via Wunderground.com bleek mee te vallen. Het duurde wel een paar uur voor de bevestigingslink ook daadwerkelijk was verwerkt. Via Wunderground zijn alle gegevens om de 5 minuten af te lezen in tabelvorm of grafiek. Gegevens zijn ook weer te downloaden voor eigen gebruik (Excel of wellicht ander weerprogramma). Op de website kun je ook kijken naar omliggende weerstations die ook verbonden zijn met Wunderground. Enige nadeel vind ik dat het display lastig af te lezen is als je er niet recht voor staat. Al met al een fijn weerstation voor iemand die net even wat meer wil maar geen al te hoge eisen stelt.

Pluspunten

• Extra opties t.o.v. eenvoudig weerstation
  • Data af te lezen via APP of website.

Minpunten

• Display lastig af te lezen onder een hoek.

Anthony Snellen 22-12-2018

Prima, behalve die onbereikbare Weather Underground-app :-(

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Na wat internet speurwerk gekozen voor dit mooie en door velen aanbevolen weerstation. Levering was snel, instructies heel duidelijk en kwaliteit materiaal, looks geweldig. Installatie buiten- en binnenunit vrij eenvoudig en alles werkt meteen prima! Maar dan die Weather Underground-app.. ondanks alle pogingen, ook opnieuw instellen router, app op diverse mobiles, inhuren deskundigen en oeverloos (na) lezen alle instructies, dat ding niet aan de praat gekregen. Hoop dat Alecto een gratis update beschikbaar gaat stellen, of het gebruik van de onbereikbare Weather Underground-app uit de instrucie cq promotie haalt. Beetje een blamage voor Alecto..

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Looks
  • Gebruikersgemak

Minpunten

• Weather Underground-app

Pat 12-09-2019

Duidelijk scherm, perfecte samenwerking met internetsites

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Deze unit is niet de goedkoopste, doch je krijgt daadwerkelijk waar voor jouw geld.
De unit is quasi professioneel te noemen.
Het kleurendisplay is helder ( regelbaar ) en is vrij simpel te bedienen.
De bijgeleverde handleiding is zeer duidelijk zowel op vlak van installatie als op vlak van eigenlijk gebruik. Heel interessant is de link die je kan leggen tussen uw unit en de website ecowitt.net die je op zowel smartphone als tablet een fantastisch beeld geeft van uw waarnemingen en waar alle waarden in één view zichtbaar zijn.

Pluspunten

• Duidelijk en scherp scherm van de home unit
  • De vele oproepbare functies
  • De duidelijke handleiding
  • De prijs/kwaliteitsverhouding

Kees H te Geldrop 02-09-2020

Prima weerstation voor een betaalbare prijs

Geschreven voor: Alecto WS-5500

De gebruiksaanwijzing die bij het apparaat zat is waarschijnlijk wat te oud, het scherm van de WS-view app zag er anders uit dan in de gebruiksaanwijzing. Misschien zou een link naar een actuele gebruiksaanwijzing beter zijn en minder papier verspillen.
In het begin lukte het mij niet om de setup uit te voeren omdat ik nog geen batterijen in het apparaat had gezet en alleen de netvoeding had aangesloten.
Nadat ik de batterijen had aangebracht werkte de setup prima. Het aanmelden bij ecowit en wunderground verliep probleemloos.
Ook lukte het om wunderground aan mijn Domoticz systeem te koppelen.
De meteowaarden komen redelijk overeen met andere metingen in de buurt, de luchtdruk lijkt echter een paar hpa lager dan andere metingen.

Kortom, een mooi product met bruikbare gegevens.

Pluspunten

• robuuste vormgeving
  • Eenvoudig te monteren
  • Bijbehorende app (Android&Ipad)
  • koppelbaar met Domoticz
  • groot aantal waarden, o.a. UV-index, Straling..

Minpunten

• Gebruiksaanwijzing lijkt achterhaald

Jan Oorthuijsen 31-08-2020

Kleuren display

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Display kijkhoek is erg slecht zelfs in de hoogste lichtsterkte.
Je moet van boven af naar het scherm kijken om het goed af te kunnen lezen.
Als je recht naar het display kijkt is het bijna niet af te lezen.
Heb geen vertrouwen in het waterdicht zijn van het batterijcompartiment van de buitenunit.
Product terug gestuurd.

Minpunten

• Display
  • Geen montage pijp meegeleverd

Gerben Venema 03-06-2020

WS 5500 Montage was goed, Groot display, instellen perfect

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Ziet er degelijk uit. Groot touchpanel, gemakkelijke montage en perfect in te stellen.
We zijn er zeer mee ingenomen en in mijn geval een topper in de weerstations en zeker aan te bevelen.

Pluspunten

• Groot scherm
  • makkelijke montage

Theo 26-09-2018

Mooi apparaat

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Ik koos de WS 5500 vanwege het design en de aanbiedingsprijs in de rentepuntenwinkel van ING. Wat ik jammer vind is dat de kijkhoek erg klein is. Zit je iets lager of iets wat schuin naast de WS-5500 dan zie je alleen de gekleurde vakjes maar geen gegevens. Ook de windrichtingpijltjes zijn erg klein. Dit zou best iets groter mogen zijn. De back-up batterij wordt niet meegeleverd. Deze moet je weer apart bestellen. lastig als je wilt starten met plaatsen van buitenunit.

Pluspunten

• mooi design
  • gemakkelijke installatie

Minpunten

• kijkhoek is erg klein
  • Back-up batterij niet meegeleverd

Jan 09-08-2018

Alecto 5500 WS weerstation

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Ter vervanging van mijn Alecto 4000 WS de Alecto 5500 WS aangeschaft via Rentepuntenwinkel van ING voor 129,00 Euro. Installatie geen enkel probleem als je stap voor stap de meegeleverde handleiding volgt. Ook het aanmaken van het WS tool (app android) account en WIFI router aanmelden bij Wunderground.com geen probleem uiteindelijk, maar wel 2 keer geinstalleerd omdat na 1e keer installeren van app geen data zichtbaar was. Display is goed leesbaar behalve bij batterij gebruik, maar dat is ook zo bedoeld ivm sparen van de batterijen. Al met al uiterst tevreden al zal moeten blijken of dat ook zo blijft, pas 3 dagen werkend.

HEJ.K 05-01-2021

Slechte service. Steeds problemen

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Heb 3 jaar geleden een complete set gekocht. Deze set heeft het toen tot net na de garantie periode volgehouden. Op advies van Alecto een nieuwe buitenunit gekocht. Nu net een jaar oud heeft ook deze de geest gegeven. Na telefonisch contact met Alecto blijkt dat op een complete set 2jr. garantie zit maar op een nieuwe buitenunit slechts 1/2 jr. Kan dus alleen een nieuwe set aanschaffen.
1: het apparaat is blijkbaar slecht 2: de service is slecht.

Pluspunten

• is er niet

Minpunten

• Zeer korte levensduur
  • Steeds weer problemen met de batterijen

Marco 08-12-2020

Super

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Het weer station van Alecto WS 5500.
Werk nog altijd naar prima.
Met een duidelijk display.
En een nauwkeurige aanduiding.
Van bijvoorbeeld de regen meter,en de luchtdruk .

Pluspunten

• Duidelijk display
  • Nauwkeurigheid van de regen meter

Abel Menger 19-11-2020

De WS 5500 aangeschaft .

Geschreven voor: Alecto WS-5500

De WS 5500 gekocht ziet er goed en degelijk uit, gemakkelijk te monteren en een goede handleiding, met deze in de hand is het binnendeel gemakkelijk te programmeren.

Hans 16-11-2020

Leuk weerstation voor een nette prijs.

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Een leuk weerstation met veel informatie.
De buitenunit doet een beetje goedkoop aan door het gebruikte materiaal (plastic). De tijd moet het leren hoe dit plastic zich houdt in de buitenlucht en zonlicht.
De binnenunit heeft een helder display. Informatie wordt groot genoeg getoond. De helderheid van het display is wel sterk afhankelijk van de kijkhoek. De binnenunit kan worden opgehangen of worden neergezet.
Handleiding is NL-talig en geeft genoeg informatie hoe alles ingesteld en uitgelezen kan worden.
Alle specificaties zijn ook duidelijk vermeld.
Koppeling met Wunderground is mogelijk. Veel mensen klagen over het niet kunnen koppelen met Wunderground. Maar als je de handleiding volgt en zelf ook een beetje nadenkt is het geen probleem om de te koppelen.

Tip:
Dit weerstation is ook te koop bij de ING met rentepunten, dit scheelt een aanmerkelijk bedrag.

Pluspunten

• Duidelijk display
  • In principe geen batterijen voor buitenunit nodig
  • Eenvoudig te monteren

Minpunten

• Kijkhoek display binnenunit
  • Wordt geleverd zonder batterijen
  • Handleiding niet up-to-date koppeling Wunderground

Leo uit Ede 01-10-2020

Eenvoudige installatie

Geschreven voor: Alecto WS-5500

De Alecto WS 5500 is een prima product, ik heb hem nu ruim 1 maand in bezit en het apparaat voldoet aan al mijn verwachtingen.
Het installeren gaat vrij eenvoudig, alleen moet je van te voren - zoals in de gebruiksaanwijzing duidelijk staat - een constructie verzinnen waar je het apparaat op gaat plaatsen. Ik heb bij de Praxis een steigerbuis gekocht en een bevestigingsstuk voor aan de muur, met een haaks verbindingsstuk. Op deze wijze kan het weerstation zeer stevig bevestigd worden op de gunstigste plek: vrij in de ruimte, op 2 of 3 meter hoogte.
Volg de meegeleverde instructie stap voor stap en het apparaat zal moeiteloos werken.
De gebruiksaanwijzing is minder duidelijk over het aansluiten op internet om de waardes al te kunnen lezen op je smartfoon. Daar is wat weer geduld voor nodig (alles in de Engelse taal).

Pluspunten

• hoogwaardig apparaat
  • eenvoudige installatie

Minpunten

• aansluiting op internet voor aflezen op smartfoon

Berend 02-09-2020

Mooi professioneel weerstation

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Goed overzichtelijke display. Weerstation werkt meteen perfect, na een simpele installatie.
Maar het lukt niet om de app. van Wunderground te installeren. Ook niet de hulp van Alecto’s klantenservice. Dus dat laat ik dan maar achterwege.

sabine 26-08-2020

groot scherm buiten unit zeer goede kwaliteit

Geschreven voor: Alecto WS-5500

dit produkt aangekocht en voldoet aan mijn kwaliteiten. degelijk materiaal en eenvoudig te plaatsen alsook aflezen is zeer eenvoudig.

Marco 20-08-2020

Leuk product

De Alecto ws 5500.
Is voor mij een perfect weerstation.
Met een mooi en duidelijk scherm.
Werk perfect.
Ook de buiten unit is super.
Dus een aan rader voor iedereeen

Pluspunten

• Duidelijk scherm
  • Makkelijke montage buiten unit

Minpunten

• Internet kost moeite

Jaap 24-07-2020

Gaat na 2 jaar kapot

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Heel mooi product, maar na circa 2 jaar heb je geen ontvangst meer van het buitenstation.
Nu voor de 2e keer na ruim 2 jaar hetzelfde euvel.

Collin 09-06-2020

Prachtig en duidelijk weerstation

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Na lang zoeken en het lezen van reviews heb ik besloten om de Alecto ws 5500 aan te schaffen. Ik wilde een weerstation met kleurenscherm en veel informatie. En dat heeft deze. Het installeren ging heel vlot en de verbinding is perfect met de buitenunit. Deze unit staat op het dak en het display binnen in de woonkamer. Het display is zeer overzichtelijk en geeft alle belangrijke waarden weer. Alleen de zonsopkomst en -ondergang wordt niet weergegeven. Het display is heel duidelijk af te lezen, alleen vanaf onderen bekeken slecht zichtbaar. Maar bij de meeste mensen staat het display op ooghoogte of lager. Het vinden met wifi ging ook feilloos. Helaas is het nog niet gelukt om te verbinden met Wunderground. Op de site wordt het weerstation als offline weergegeven. Ik heb de buitenunit op een buis van 42 mm bevestigd en dat ging prima.

Ik ben zeer tevreden met het weerstation. Mooi display, mooie buitenunit, makkelijke installatie en de waarden worden zeer nauwkeurig weergegeven.

Pluspunten

• Prachtig display
  • Makkelijke installatie
  • Nauwkeurige metingen

Minpunten

• Verbinden met Wunderground

Jos Bouten 24-05-2020

Handleiding WS-5500

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Prima apparaat, zeker nadat mijn WS-5000 het na bijna 10 jaar opgaf. Echter, het instellen van de applicatie klopt niet met hetgeen in de handleiding staat. Pas nadat ik de gegevens uit My Profile vanuit Weather Underground invoerde in de app is het gelukt. Bovendien ontbreekt de uitleg over de schaal naast de luchtdruk. De wordt wel in de handleiding van de WS-2902A gegeven.

Pluspunten

• stevige uitvoering

Minpunten

• handleiding

Sjef Leijten 21-05-2020

Weerstation

Geschreven voor: Alecto WS-5500

Ik had voorheen een plastic haan op een stok, die me de windrichting aanduidde. Ik keek daar onverwacht vaak naar, tot het moment, dat de haan er met een harde wind is afgewaaid. Rond die tijd ging ook mijn temperatuurstation voor binnen- en buitenmeting van temperatuur, stuk. Had ik niks meer ! Komt er plots een advertentie via internet binnen: een aanbieding, de Alecto WS-5500. Best veel geld, als je er niet aan hebt gedacht zo'n ding "nodig te hebben". Maar, … veel interesse. Besteld. Lekker snel in huis. Minder moeilijkheden, dan verwacht met installeren. Verliep eigenlijk allemaal prima en vlot. Je hoeft er geen "knobbel" voor te hebben.
Het ziet er allemaal betrouwbaar en professioneel uit. Vooralsnog ben ik erg tevreden.

Pluspunten

• Alles past.
  • Ziet er degelijk uit

Minpunten

• Niet de benodigde batterijen meegeleverd.