Tefal Fry Delight FX1000 heteluchtfriteuse - Reviews

Bakcapaciteit mand 1
0,8 kg

Theswan 05-12-2016 Product paar weken in bezit

Mooi apparaat

Wat gelijk opvalt is de dunne gebruiksaanwijzing met veel duidelijke plaatjes en weinig tekst en de mooie en strakke vormgeving van het apparaat. Hoe lang bepaalde producten in de Air Fryer moeten en bij welke temperatuur is goed aangegeven. Kookboekjes voor recepten zijn te vinden op internet op de site van Tefal. De site is http://www.tefal.nl/Elektrisch-Koken/Heteluchtfriteuses/Fry-Delight-FX1000-heteluchtfriteuse/p/7211002316.
Gebruik van de Air Fryer. Wij hebben zelf een hetelucht oven en frituurpan dus kunnen goed vergelijken. Wat opvalt is de snelheid van warm worden t.o.v. de conventionele heteluchtoven en frituurpan. Dat was naast het gebruik van weinig vet een belangrijke reden om dit apparaat te gebruiken. In gebruik maakt het apparaat weinig herrie en ruikt niet. De behuizing wordt warm en aan de achterzijde zelfs heet. Het apparaat bestaat verder uit een buiten- en binnenbak. De binnenbak kun je vullen met het eten wat je wilt bereiden. Het is handig dat de buiten- en binnenbak samen in en uit het apparaat kunnen worden gehaald in verband met de hitte na bereiden. Tevens zorgt dit ook voor gemakkelijk schoonmaken met de hand of in de vaatwasser.
Wij hebben patat en kroketten bereid. Bij de diepvriespatat hoef je geen vet toe te voegen. De patat is daardoor niet vettig en droog. Bij andere hoeveelheden dan genoemd in de gebruiksaanwijzing moet je wel goed op de tijd letten en deze aanpassen. De diepvrieskroketten bestemd voor de frituur worden aan de buitenzijde niet egaal bruin, maar zijn wel gaar. Het bereiden duurt langer dan in de frituurpan. De conventionele heteluchtoven is geen concurrentie. De Fry Delight gaat veel sneller. Alleen met grote hoeveelheden wint de conventionele heteluchtoven.
Wij hebben ook donuts gemaakt met het recept van de Tefal site. Hoewel de donuts gaar waren en lekker van smaak, leken ze absoluut niet op de foto uit het receptenboekje.

Ik zou het product zeker aanraden voor het snel bereiden van snacks.

Pluspunten

• Snelheid
  • Duidelijke gebruiksaanwijzing
  • Gebruik van geen tot weinig vet
  • Gemakkelijk schoonmaken

Minpunten

• Kleine binnenbak voor 4 personen
  • Terugdraaien van timer is niet mogelijk

Alice 04-12-2016 Product paar weken in bezit

Aanwinst

Na twee weken de Tefal fry Delight heteluchtfriteuse kan ik niet meer zonder.
Heel lang lopen dubben of ik het bedrag hiervoor uit wilde geven. Maar nu hij eenmaal in de keuken staat heel erg tevreden. Het is wel weer een groot apparaat op je aanrecht maar het scheelt veel tijd en is stukken gezonder. Normaal voor een broodje kroket eerst de oven voorverwarmen en dan de krokketen erin. De fry Delight is na drie minuten warm en de krokketen zijn veel lekkerder en krokanter dan in de oven. Inmiddels ook de gebakken camembert geprobeerd, voor de smaak iedereen 1 uit de oven en 1 uit de fry Delight....het antwoord was unaniem: fry Delight! Als je van lekkere snacks houdt maar niet te vet wil eten is dit een goede oplossing.

Pluspunten

• geen vet
  • geen luchtjes
  • krokanter dan uit de oven

Minpunten

• weer een groot apparaat erbij
  • kort snoer

Ieksie 02-12-2016 Product paar weken in bezit

Net compact apparaat

Tefal is toch een degelijk en bekend merk daarbij is het een mooi compact apparaat zonder veel luxe wat nog op het aanrecht of in een keukenkastje past. De bediening is uitermate simpel en dus zeer gebruiksvriendelijk . Enige minpunt in gebruik is dat de lade er bij het omschudden van de patat helemaal uit moet en deze is weg heet wij hebben de houten snijplank ervoor gezet zodat daar de bak op kon staan. De tijdsduur os weg afhankelijk van het product patat hebben we er langer in moeten doen en vaker omschudden ander heb je veel slappe witte patat. Frikadellen eerst lage temp en dan nog even hoog afbakken . Het is een apparaat dat enige ervaring verreist maar bij elk gebruik gaat het weer beter

Pluspunten

• Geen stank
  • Formaat
  • Genoeg inhoud voor zeker 3 personen
  • Kan in vaatwasser

Minpunten

• Veel omschudden nodig
  • Lade is erg heet

Yolanda 20-10-2016 Product paar weken in bezit

Compact. Makkelijk bediening

Ik ben voor de airfryer gegaan omdat ik gezonder wilde eten. Hij is compact en makkelijk te bedienen. Hij heeft een zeer modern en mooi disign. Makkelijk schoon te houden. Het eten uit de fryer is lekkerder. Heeft meer smaak. Ik maak er alles in friet aardappels vlees en vis de groenten heb ik niet geprobeerd.

Pluspunten

• Alles in korte tijd gaar

SabrinaZ 17-10-2016 Product paar dagen in bezit

ideaal

SInds een week heb ik deze super airfryer in huis.
Wij zijn er enorm blij mee! Geen vieze onprettige luchtjes meer in huis.
Ik heb 2 dochters en ik wil graag dat ze gezond eten. Natuurlijk houden ze ook van een frietje. Het fijne is dat met een airfryer en een stuk minder vet aan te pas komt en dus een stuk gezonder is.
Ook is het enorm makkelijk. Je doet je eten erin, de kinderen gaan douche of wat dan ook, en ondertussen wordt het eten klaar gemaakt. Het scheelt enorm in tijd,
Dus de pluspunten voor mij zijn : Gezonder en Tijd

Pluspunten

• gezond
  • tijd besparend

Mirte 17-10-2016 Product paar dagen in bezit

Prima apparaat!

Wat een top apparaat is de Tefal Fry Delight! We hebben hem nu eventjes in huis en het bevalt ons prima. Na lang wikken en wegen hebben we besloten een air fryer uit te proberen zodat we iets vaker zonder olie eten konden bereiden. Dit gaat in deze airfryer prima! Het apparaat laat zich makkelijk bedienen en doet wat je vraagt. Het werkt uiterst simpel, schuif de temperatuur indicator naar de juiste temperatuur en draai de tijdsindicator naar de gewenste tijd. Het apparaat doet de rest. De knopjes doen ergens wat simpel aan, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het apparaat erg simpel in gebruik is. Wel is de timer wat moeilijk af te lezen. Zelf vind ik deze te vergelijken met een ouderwetse kookwekker. Je stelt hem snel een minuutje te kort of te lang in. Al is hier goed rekening mee te houden uiteraard.

Wij hebben het apparaat tot op heden voornamelijk gebruikt om het frituren te vervangen. De bereidingstijd van dit apparaat is langer dan van een friteuse. Het bereiden van kant en klare friet duurt zo’n 12 tot 16 minuten. Dit is prima. De hoeveelheid die je ermee kunt maken is ruim genoeg voor 2 personen (voor meer personen heb ik het nog niet geprobeerd, maar het mandje heeft nog ruimte genoeg over voor zeker een dubbele portie). De snacks zijn een stuk sneller klaar dan de friet.
Wat ik erg leuk vond om te ontdekken is dat er in de airfryer ook zelfgemaakte frietjes kunnen worden klaargemaakt. Ik was in de veronderstelling dat dit met een airfryer niet mogelijk was! Dit ga ik zeker nog proberen binnenkort, net als het maken van cupcakes en het bereiden van vis en vleesgerechten. Ik vind deze airfryer een aanrader!

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • gemakkelijk schoon te maken
  • verantwoorder friet eten

Minpunten

• timer is iets lastiger af te lezen

M Boog 16-10-2016 Product paar dagen in bezit

Mooi apparaat, luxe uitstraling en makkelijk in gebruik

Een mooi vormgegeven apparaat, wit aan de zijkanten en mooie luxe zwarte uitstraling van voren. Makkelijke bediening door middel van een schuif voor de temperatuur en een draaiknop als timer.

Inmiddels een kleine week in bezit, heb er diverse dingen in klaar gemaakt. Natuurlijk patatjes, deze kwamen er mooi goudgeel en knapperig uit. Volgens het thuisfront eigenlijk net zo lekker als ouderwets uit de frituur. Ook heb ik wat hapjes klaargemaakt, en kibbeling. Dit laatste ook echt een aanrader , deze kwamen er mooi bruin en knapperig uit. Vol smaak.
Met grote maisliefhebbers in huis heb ik deze ook bereid in de fryer, en we waren blij verrast. De maiskolven hadden een mooi bruin randje, waren gaar en knapperig. Eigenlijk net zo lekker uit de fryer als van de grill.

Het gemak waarmee je dit apparaat kan reinigen is zeker een groot pluspunt. De bereidingsslede kan in twee delen in de vaatwasser. Het apparaat zelf met een licht vochtig doekje afnemen en dat is alles.

Het enige echte minpunt vind ik de timer, deze is niet geheel duidelijk af te lezen, en is voor mijn gevoel met instellen wat lastig. Echter uitgaande van de bereidingstijden en de timer komt dit toch aardig overeen. Voorverwarmen is even de fryer op drie minuten aanzetten op de gewenste temperatuur. Na de ping het voedsel toevoegen en de gewenste tijd. Werkt prima.

Al met al zijn wij zeer tevreden met dit apparaat en zullen we deze zeker aanbevelen.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • koken zonder olie

Minpunten

• timer

Mirrie1988 15-10-2016 Product paar dagen in bezit

Mooi om te zien en makkelijk in gebruik

De Tefal Fry Delight is een apparaat wat makkelijk te bedienen is en met zeer duidelijke aanwijzingen op het apparaat zelf.

De friteuse is mooi om te zien en in principe erg handig van vorm in verband met opruimen of wegzetten in een kast. Het enige nadeel van de vormgeving vind ik het uitstekende "gootje" waar het snoer doorheen loopt, dit bemoeilijkt het makkelijk wegzetten enigszins. Ook is een nadeel van de friteuse de lengte (of eigenlijk juist het missen van lengte) van het snoer. Dat is naar mijn mening erg kort.

Verder is het apparaat bij mij geschikt gebleken om zeer veel diverse producten te bakken. Ik heb hierin tot nu toe.met succes al gebakken: patat, vlees, groenten en diverse snacks (loempia, gehaktstaaf, kipcorn, nuggets, kibbeling en frikadellen).
Vissticks waren echter niet zo'n succes, deze bleven erg slap en vochtig. Die ga ik binnenkort nogmaals proberen te bakken in het apparaat, echter dan met toevoeging van wat olie.

De bereidingstijd is overigens wel iets langer als.met een friteuse met vet, maar voor mij is dat geen probleem. Wel is de bereidingstijd korter als bij onze vorige hete lucht fryer.
Ook kunnen in deze fryer naar mijn idee grotere hoeveelheden tegelijk gebakken worden, waardoor de bereidingstijd weer mee valt. Groot voordeel hierbij is ook de vorm van het mandje van de fryer, die is vierkant waardoor ook snacks in grotere hoeveelheden tegelijk gebakken kunnen worden.

Het schoonmaken van het apparaat is ook zeer eenvoudig!

Al met al ben ik zeer tevreden en zou ik dit apparaat zeker aanraden bij vrienden en kennissen.

Broek 15-10-2016 Product paar weken in bezit

Lekkere patatjes, minpunt voor de timer

In principe is de Fry Delight een goed alternatief voor een gewone frituurpan. Hij presteert goed! Lekkere krokante patat (vriezer) en perfecte krokante kleine aardappelblokjes (vers en zelf gesneden). Zelfs de kinderen denken steeds weer dat we de patat zelf afhalen. Wat betreft snackjes valt over smaak te twisten, maar wij zijn toch wel erg tevreden. Het smaakt wel iets anders dan gewone frituur, maar dingen als frikadellen en kipnuggets zijn verrassend lekker. Kroketten en bitterballen daar wagen wij ons niet meer aan.

Ik vind het wel erg jammer dat alles zo lang duurt. De kinderen worden onrustig als de patat op is en we nog moeten wachten op de volgende ronde. Maar goed, het is gezonder, dus dat nemen wij dan maar voor lief.

Een negatief puntje is wel dat er geen aan en uit-knop op de Fry Delight zit. Je moet nu eerst de timer aanzetten om 'm te laten opwarmen, maar je weet niet hoe lang. Als je te ver draait, kan de timer niet teruggedraaid worden. Heel raar. Het aflezen van de timer is ook moeilijk. Mocht er een Fry Delight 2 komen, zou Tefal dit moeten aanpassen wat mij betreft.

Pluspunten

• Krokante patat
  • Frituurt op kroket na allerlei snackjes krokant
  • Weinig tot geen olie nodig

Minpunten

• Geen aan en uit-knop
  • Timer slecht af te lezen

Lisanne159 15-10-2016 Product paar dagen in bezit

Gezond en erg lekker

Sinds een week deze airfryer in huis en ik ben blij verrast. Zelf ben ik altijd op zoek naar gezondere altenatieven door mijn werk als gewichtsconsulente. Mijn vriend, erg sceptisch was uiteindelijk ook erg enthousiast over de frietjes die we hadden gemaakt in de airfryer. Nadeel was de lange wachttijd van het apparaat. Het schoon maken is ideaal door dat de onderdelen in de vaatwasser kunnen.

Pluspunten

• Heerlijke bereiding
  • Makkelijk schoon te houden

Minpunten

• Lange bereiding
  • Korte stekker

demajoor 14-10-2016 Product paar dagen in bezit

Te klein

De fry delight is een goede airfryer
Naar 1 week in bezit al verschillende gerechten met succes mee klaargemaakt oa friet frikadel kroket hamburger sate rol kip nuggets en ander vlees
Enige nadeel tot nu toe is dat de bak wat klein is in vergelijking met mijn vorige airfryer
Maar voor de rest is hij handig in te stellen op temperatuur en makkelijk schoon te maken
Het design is ook mooi naar mijn mening
Dus voor mij zeker een aanrader als je geen grote porties wil bereiden
De prijs kwaliteit verhouding is redelijk
Het mag natuurlijk wel nog wat goedkoper
Maar ik zou dit product zeker weer aanschaffen

Pluspunten

• Kwaliteit

Minpunten

• Klein

Ad en Ria 04-10-2016 Product paar weken in bezit

Na enig probeerwerk goed resultaat

Ziet er goed uit, niet te groot. Wel regelmatig de frietjes even husselen want anders verbranden ze aan de ene kant en zijn ze aan de andere kant niet gaar. Deze Tefal vervangt de Tefal airfryer die na een jaartje of 6 niet meer goed functioneerde. Deze is sneller maar wel regelmatig (elke 3 a 5 minuten) even husselen.

Pluspunten

• compact
  • snel
  • nauwelijks olie nodig

Minpunten

• regelmatig husselen