Sony Cyber-shot RX DSC-RX100M3 zwart - Reviews

Optische zoom
2,9 x
Filmen in full-hd

channed 30-11-2016 Product paar dagen in bezit

Super kwaliteit, één van de beste compact cameras!

Wat een geweldig ding. De grote sensor doet zijn werk meer dan goed. Ik zat nog te twijfelen tussen deze Sony en de nieuwe Panasonic Lumix LX15, maar uiteindelijk toch voor de goede kwaliteit van Sony gekozen en ik heb daar zeker geen spijt van. Pas een week in mijn bezit maar nu al zeer tevreden. Mooie scherptediepte, kleuren, contrast, lichtgevoeligheid en doet het ook goed bij hogere ISO waarden. Een genot voor het oog!

Pluspunten

• lichtgevoeligheid
  • grote sensor
  • elektronische viewfinder
  • in RAW fotograferen

Minpunten

• geen touchscreen

Willem 04-06-2016 Product kwartaal in bezit

Klein formaat, hoge kwaliteit.

De combinatie van een (relatief) grote sensor (1 inch) en een lichtsterke lens (f/1.8-f/2.8) zorgt ervoor dat de Sony DSC-RX100 Mark 3 als het gaat om beeldkwaliteit in de buurt komt van de spiegelreflex. Als die combinatie dan ook nog verpakt is in een zeer handzaam formaat camera, is er sprake van een 'winner'. Het zoombereik, 24-70, zou je 'kort' kunnen noemen, maar ik vind het heel erg bruikbaar. In de praktijk maak ik veel meer gebruik van de groothoek- dan van de telestand. 24mm is wat dat betreft helemaal ok. Ik heb getwijfeld tussen de compactcamera en de systeemcamera. Veel systeemcamera's hebben een nog grotere sensor: Micro Four Thirds of APS-C, maar de lichtsterkte van de standaardzoom gooit weer wat roet in het eten. Je hebt dan vaak te maken met een grootste diafragma van f/3.5 en dat is twee volle stops minder lichtsterk dan de Sony RX100 III... betekent dat wanneer je met de RX100 de combinatie f/1. 8 - ISO800 kiest, dit bij een systeemcamera kitlens met een diafragma van f/3.5, ISO3200 moet worden, om dezelfde hoeveelheid licht binnen te krijgen. Bij hogere ISO waarden ligt het ruis monster op de loer en die hogere waarden hoef je met de RX100 III dus niet zo snel te gebruiken. Tuurlijk speelt de sensor hier ook een rol, en ik zeg ook niet dat de Sony DSC-RX100 III helemaal op hetzelfde niveau als de grotere sensor camera's opereert, maar hij komt behoorlijk in de buurt. Wat de RX100 voor mij absoluut méé heeft, is het formaat! Het is een camera die je bij je hebt zonder dat je er last van hebt, een camera  die je gemakkelijk meeneemt. Dat kun je van een spiegelreflex niet zomaar zeggen. Ik spreek uit ervaring.
Nadeel van het compacte formaat is het minder aanwezig zijn van fysieke instel mogelijkheden. Dit wordt wat mij betreft gecompenseerd doordat je de ring rond de lens en de fysieke knoppen die er zijn kunt programmeren. Onder de functieknop kun je bijvoorbeeld witbalans, lichtmeting, ISO, beeldkwaliteit etc zetten, zodat je die instellingen altijd onder handbereik hebt. Belichtingscompensatie heb ik toegewezen aan de ring rond de lens. Handig!  Ik heb het nog niet gehad over de geweldige beeldkwaliteit, de ingebouwde flitser met bounce  mogelijkheid en de handige pop-up elektronische zoeker, maar het zal duidelijk zijn: ik ben blij met de Sony DSC-RX100 Mark 3. Wat niet onvermeld mag blijven: het kost wel wat.... Dat dan weer wel.

Mavadeja 01-06-2016 Product paar dagen in bezit

Kwaliteit in zakformaat

9,4
Sinds vorige week in bezit, maar tot nu toe zeer tevreden met deze camera. Zeer handzaam, een duizelingwekkend aantal mogelijkheden, en prachtige foto's. Ik heb tot nu toe alleen met de slimme stand gewerkt, maar dat levert goed belichte en scherpe foto's op. Wat me vooral opvalt is de mooie kleurweergave. Heel fijn is de electronische zoeker, die ik helemaal op de scherpte van mijn eigen oog kan instellen.

José 05-05-2016 Product kwartaal in bezit

Supercompact voor superfoto's

Fijn klein toestel. Kwaliteit van de foto's is erg goed. Ik gebruik hem naast spiegelreflexcamera. Enorme verbetering in vergelijking met de Sony DSC RX 100 M1, met name door toevoeging zoeker en flipscherm.
Jammer dat er geen externe lader bij zit.

Alexander 31-03-2016 Product maand in bezit

Compact met super kwaliteit

Afgelopen weken ben ik met mijn nieuwe Sony RX100M3 op reis geweest door Maleisië. Ik heb foto´s gemaakt van kleurrijke tempels, groene wouden, stranden en wolkenkrabbers met felle zon, donkere wolken en bij avondlicht. Al mijn foto´s zijn onder al deze omstandigheden zeer scherp en goed belicht. Het meest opvallende vindt ik dat de camera de flits niet nodig heeft gehad om goede foto´s te maken bij slechte belichting. Je merkt hier het voordeel van de grote sensor. Bij mijn oude compact camera ging de flits al snel af, met als gevolg overbelichting of weerkaatsing op stofdeeltjes. Nu zijn alle foto´s goed gelukt. De kleuren van de camera zijn erg levendig en diep.

Ik heb na veel zoeken gekozen voor het originele Sony hoesje bij deze camera. Een aanrader! De camera hangt comfortabel om je nek en is gemakkelijk te voorschijn te halen.

Op expert sites had ik veel goede recensies gelezen van deze camera en ik kan bevestigen dat de Sony RX100M3 echt een aanrader is voor wie een compacte camera wil met super kwaliteit!

LteH 26-03-2016 Product kwartaal in bezit

Goede camera

7,4
Dit is een aanvulling op mijn eerdere reviews.
De camera nu 4 maanden in bezit. Prima camera, met veel mogelijkheden beschikt over lichtsterkte lens en maakt daardoor prachtige foto's in donker. Wat betreft de degelijkheid ben ik minder tevreden. Ondanks beschermtasje en zorgvuldig gebruik was na 3 dagen het LCD scherm niet meer om aan te zien. Sony heeft dit keurig verholpen door een nieuw LCD scherm te plaatsen. Maar voor de prijs van de camera vind ik het opmerkelijk dat er een externe grip bij gekocht moet worden voor meer gebruiksgemak en een screenprotector wat ik na mijn ervaring zeer aanbeveel. Mijns inziens had dit voor de prijs van deze camera inbegrepen moeten zijn.

ErikBos 22-03-2016 Product paar dagen in bezit

Beste compactcamera ooit

Mooie compacte camera, neem hem overal mee naar toe.
Via mijn smartphone kan ik mezelf en het object fotograferen. Zeer scherpe foto's, kan zeer scherp inzoomen op het resultaat. Super tevreden, had altijd een redelijk goede compacte camera, maar deze overklast ze allemaal. Moet me zelf nog wel alle mogelijkheden inleren.

Francesco 15-03-2016 Product kwartaal in bezit

Perfecte compact camera

Ben zeer tevreden met de kwaliteit en mogelijkheden van de RX100m3. Het is bijna een spiegelreflex camera in broekzak formaat.
De ingebouwde led-evf en zeer lichtsterk objectief spreken mij erg aan. Iedereen die wat meer eisen stelt aan een compact camera kan ik de RX100m3 van harte aanbevelen.
De perfecte camera voor amateur en professional.

paul 14-03-2016 Product paar weken in bezit

Sony Cyber-shot DSC-RX100M3 review

Ik was op zoek naar een compacte camera die snel en gemakkelijk goede kwaliteit foto's maakt. Deze sony voldoet zeker aan de eisen. makkelijk instelbaar, ook in lichte en donker ruimtes. Prima toestel

Jaap 12-03-2016 Product kwartaal in bezit

Sony Cyber-shot DSC-RX100M3 review

Dit is mij mijn eerste compact camera, na jaren een spiegelreflex camera te hebben gebruikt.

Ben overgestapt omdat ik een camera zocht die niet alleen makkelijk in een jas- of broekzak past, maar ook echt goede foto’s kan maken.

De keuze voor deze Sony RX100 M3 is gemaakt nadat ik meerdere testen en reviews heb gelezen.

Nu de camera 2 maanden te hebben gebruikt, kan ik niet anders zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de kwaliteit en mogelijkheden. De Sony DSC-RX100M3 is niet goedkoop maar zeker zijn prijs waard.

+ zeer goede beeldkwaliteit (foto en film)
+ uitgebreide mogelijkheden
+ snel
+ lichtsterke lens
+ “build quality”

- Beperkte zoom
- Prijs
- Grip (opgelost met Sony AG-R2B Handgreep)
- Te veel mogelijkheden voor iemand die alleen een “point and shoot” camera zoekt.

Chris 11-03-2016 Product paar dagen in bezit

Voor het formaat is het een prima toestel.
De foto's zijn prima en de video's zijn goed.
Het is alleen jammer dat er geen externe microfoon op aan te sluiten is.

bestdamn 07-03-2016 Product paar dagen in bezit

I am very satisfied with the camera. I bought it as a backup of my sony a7 mark ii and found myself using rx100 all the time because it's so portable. It is not that bigger than a match box and you can literally carry it anywhere and it delivers great image quality relative to its size.

Bert Visser 01-03-2016 Product kwartaal in bezit

9,6
nu een paar maanden in gebruik,superieure foto kwaliteit, erg goede zoeker,gemakkelijk te bedienen.Automatische stand erg goed. Ook goed te programmeren. Leuke creatieve filters. Wifi werkt goed

George 29-02-2016 Product paar weken in bezit

Deze camera is geweldig lichtsterk; zelfs bij sportopnamen en niet al te best licht is het resultaat heel goed. Jammer dat het zoombereik beperkt is, maar dat is wel te begrijpen gezien de keuze van de lens.
In testen van vergelijkbare camera’s komt deze Sony niet altijd als eerste, maar de andere camera’s hebben dan vaak een zwaarder volume en gewicht, of missen een zoeker.
Voor het geld had ik wel een externe oplader verwacht.
Voor een Mac stelt het download-programma “Playmemories Home” teleur omdat de computer vaak blijft hangen. Gelukkig kunnen foto’s ook op andere manieren worden binnengehaald.
Al met al een zeer goed apparaat, ook voor het filmen in 1080-kwaliteit.

Ben 29-02-2016 Product kwartaal in bezit

Als eerst het is sowieso een mooie, zeer compacte camera, die zo makkelijk in je zak past. Zelfs in de broekzak van een skinnybroek (maar wat ik niet adviseer om te doen)!

Daarnaast schiet de camera bijna altijd super scherpe foto's (ongelooflijk). Ook in de standaard point en shoot mode. Van de 10 foto's is er 10-20% uit of focus. Bij de compactcamera die ik hiervoor had was dat vaak andersom. Bijna nooit de juiste focus vooral tijdens omstandigheden met weinig licht

Ondanks dat de camera over veel professionele mogelijkheden beschikt. Raak je snel gewend aan de OS van de camera. Echter als leek in fotografie zal je nooit het maximale uit de DSC M3 halen. Tenzij je bereid bent je erin te verdiepen.

Daarnaast is het niet een goedkope camera. Ik ga niet ontkennen dat de camera prijzig is voor het simpele point & shoot werk. Het is ook een camera die vooral door de proffesionals wordt gebruikt. Maar vanwege mijn slechte ervaringen met de vorige camera namen wij de bewuste keus voor de DSC M3. Teveel en te vaak mooie momenten waar we eindigden met een slechte foto.

Die tijden zijn voor ons met deze Sony in ieder geval veranderd. Altijd scherp en geen veel minder problemen met weinig licht.

Kan je het zelfde resultaat bereiken met een andere goedkopere camera? Zeker weten! Maar een camera die zo compact is? No way! Als ik op internet zocht naar "beste compact camera" dan kon ik niet om de Sony DSC M3 heen. De meeste reviews waren positief zeker als het ging om recreatief gebruik (special moments). Dus wat mij betreft, als je het kan/wil betalen zeker de moeite waard.

Kristof 28-02-2016 Product paar weken in bezit

Zeer mooie foto's, handige gebruiksaanwijzing zelfs voor amateurfotografen, compact en handig. Veel automatische functies komen het gebruiksgemak ten goede.

ardysliu 22-02-2016 Product paar weken in bezit

De beeldkwaliteit is zeer goed. Flip scherm geeft een bredere kijkhoek. WiFi-mogelijkheden maken het mogelijk om de foto met vrienden direct te delen. Zeer goede camera!

Dayenne 21-02-2016 Product kwartaal in bezit

9,4
Gekocht 1 week voor de geboorte van mijn dochtertje. We hebben een SLR alleen die is veel te groot voor dit soort momenten. Vanaf haar geboorte alleen maar foto's en filmpjes gemaakt. Echt een top apparaat, wilde ook de 4k versie maar die was net iets te duur voor ons. We willen ook niets anders meer. SLR staat nu stof te happen en onze Sony DSC-RX100M3 gaat overal mee naar toe. We willen alles vastzetten voor de kleine. En het past altijd in je handtas of in de jaszak van mijn man. Het start ook lekker snel op voor de snelle momenten en als je de tijd heb kan je ook nog alles zelf instellen. 1 ding: TOP APPARAAT! heb niets meer te zeggen

Kies en Keurig 19-02-2016 Product paar weken in bezit

9,4
Laat ik beginnen met te melden dat ik nu al ontzettend veel plezier van de camera heb. Doordat mijn spiegelreflex zo groot en log was nam ik deze meestal niet meer mee. Niet uit ontevredenheid, maar gewoon om dat het altijd zo'n gezeul is. Deze SONY RX100M3 steek je zo in je zak en je maakt er geweldige foto's mee. Prima resultaten en supersnelle autofocus die er zelden naast zit. Dat wekt vertrouwen. Daarom maak ik sinds een tijdje weer foto's met plezier en de foto's zijn vele malen beter dan welke foto dan ook die je maakt met je smartphone.
Voor wat betreft video had ik (nu alvast) graag 4K gehad, maar wat uit dit kleine wondertje komt op 1080 mag er absoluut zijn. De RX100M4 vond ik net wat te duur en kan leven met de 1080 kwaliteit die ruim bovengemiddeld is te noemen.

- kwaliteit foto's
- kwaliteit video
- formaat camera
- bouwkwaliteit
- autofocus
- ovf (view finder)
- snelle lens (1.8-2.8)

Min
- de menustructuur is absoluut voor verbetering vatbaar
- grip soms lastig (gebruik nu het polsbandje standaard)
- geen 4K (wist ik van tevoren)
- geen externe lader (had erbij gemogen voor dat geld!)

josthebosssable 19-02-2016 Product paar weken in bezit

voor zo'n kleine camera heeft hij veel mogelijkheden, een goede lens en mooie foto's. Je kunt er ook best goede filmpjes mee maken, ik heb al 1 filmpje op mijn youtubekanaal staan dat met deze camera is gemaakt.