• Test panel 9 jun 2021
Voeg toe aan vergelijker Prijs volgen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 24 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

sira77 24-06-2021

Aanrader voor sport, game en filmliefhebbers.

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

De Sony Bravia XR-55A80J OLED 4K (55inch/140cm) heb ik mogen testen tijdens het EK2020.

Eenmaal uitgepakt en aangesloten ging de installatie zeer gemakkelijk en razendsnel.
Wat mij opviel is dat de design super strak en slank is. Het gewicht met voet is ongeveer 20 kilo dus niet heel zwaar voor zo’n grote tv. Ophangen aan de muur kan ook middels een VESA aansluiting.

Het menu van de televisie is makkelijk te bedienen en is vrij overzichtelijk. De afstandsbediening vind ik persoonlijk een beetje aan de grote kant, had wel kleiner gemogen. Maar praktisch zit alles erop wat je nodig hebt zoals aparte knopjes voor de streamdiensten zoals YouTube, Netflix, Disney+ & Prime video. Na ongeveer 10 minuten gaat de tv automatisch op standby dat is wel vervelend. Hoe dit aangepast kan worden heb ik helaas (nog) niet kunnen vinden.

Het beeld van de Bravia XR OLED scherm is haarscherp, super strak en adembenemend mooi.
Met een verversingssnelheid van 100 Hertz is het echt genieten geblazen bij films en sport.

Geluidkwaliteit is zeer goed, met standaard 4 speakers van 30watt en met Acoustic Surface meer dan uitstekend en zeer realistisch, je krijgt er een thuisbioscoop ervaring mee. In principe heb je geen aparte soundbar nodig.

Conclusie: Wat mij betreft is deze Sony Bravia XR-A80J een absolute aanrader. Zeker voor de echte film, serie, sport en game liefhebbers.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Prijs te hoog
  • Afstandsbediening te groot

Chandd 05-06-2021

Nieuwe generatie 4K Oled-tv

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

De Sony A80J heb ik nu bijna drie weken in huis. Hiervoor had ik een oude Samsung led-tv van alweer bijna 10 jaar oud. Dit is voor het eerst dat ik de overstap van een led-tv naar een OLED televisie. Wat een verschil! Het beeld is haarscherp en de kleuren schieten van de tv. Het beeld is ontzettend helder in de standaard modus. Ik begrijp dat deze tv gebruik maakt van een nieuwe Bravia XR processor die ervoor zorgt dat alle beelden automatisch worden aangepast naar de beste kwaliteit. Wat ik hier nou zo mooi aan vind is dat ook niet 4K-beelden worden verbeterd. Denk aan HD films/series of games op een Playstation 4 / Xbox One of Nintendo Switch. Je beeld ziet er nog steeds haarscherp uit! Verder kan ik over het beeldkwaliteit nog zeggen dat het OLED-contrast echt een groot verschil is van een LED-tv. Zwart is zwart en wit is wit. Je hebt geen last van backlight bleeding (bij led-tv’s dat de lampen te veel aan staan in de tv). De televisie heeft ook nog een lichtsensor die de helderheid kan aanpassen op basis van de helderheid van de ruimte. Ik heb deze zelf toch uitgezet omdat ik het beeld anders toch te snel vind aanpassen, ik hou persoonlijk van standaard hoge helderheid.

De televisie is ontzettend simpel te gebruiken en is in tegenstelling tot andere smart tv’s ook lekker snel! Het besturingssysteem is de nieuwste versie van Google TV (Voorheen Android TV). Eindelijk in één overzicht al mijn streamingdiensten. Met een klik op de afstandsbediening kan je ook makkelijk switchen naar een andere streamingdienst. Als je ook al gewend bent Google Chromecast te gebruiken dan veranderd er helemaal niks, want dit is ingebouwd. De televisie heeft verschillende standaard instellingen voor het beeld. Deze zijn aan te passen met een drop op de knop. Zo kan je je beeld optimaliseren voor games, maar ook voor bioscoop films. Voor de kenner heeft Sony zo’n beetje iedere mogelijkheid erin gestopt om het beeld aan te passen! Ideaal dus voor als je het beste beeld wilt.
Het design van de tv vind ik persoonlijk hartstikke mooi. Het scherm is flinterdun en heeft stijlvolle poten om op te staan. Het voordeel van de poten is dat je deze op drie verschillende manieren kan opstellen. Ik heb de tv zelf laag staan, maar kan omhoog gezet worden voor een soundbar.

De geluidskwaliteit is voor een tv ontzettend goed. Bij mijn oude tv had ik standaard externe speakers aan staan, maar bij deze tv merk ik dat ik deze vaak genoeg voldoende vind. Er zit een redelijke bass in de tv en het geluid kan worden afgesteld op de ruimte waarin de tv staat.

Tot slot, ik heb de televisie vooral gebruikt voor het streamen van films/series en gamen op mijn Nintendo Switch en Playstation 5. Vooral met de Playstation 5 merk ik dat deze televisie echt kwaliteit van een nieuwe generatie levert. Het beeld is zo ontzettend vloeiend, ik word er gewoon blij van. Dit komt omdat Sony nu 2x HDMI 2.1 poorten heeft geleverd. Dit is de nieuwste en snelste versie van HDMI waardoor je het hoogste 4K kwaliteit behaald op de tv. Gamen op de Nintendo Switch is op deze 4K-tv ook nog steeds prachtig. Streamen gaat feilloos en is prachtig. Als grote bonus biedt Sony bij deze tv Bravia Core aan voor 12 maanden + 5 films naar keuze. Bravia Core is een streamingdienst waarbij ze volledige 4K films aanbieden zonder verlies van kwaliteit. Deze dienst is prachtig, maar je hebt wel ontzettend snel internet nodig van maar liefst 80mbit. Met de gemiddelde adsl verbinding kom je er al niet, dan raad ik wel glasvezel of kabelinternet aan.

Deze tv is een grote aanrader! Je verliest bijna niks ten opzichte van zijn grote broer, de A90J, maar je betaald een stuk minder. Kwaliteit is super en de televisie is gemakkelijk in gebruik.

Pluspunten

• Bravia XR processor
  • HDMI 2.1
  • Beeldkwaliteit
  • Android TV
  • Snelheid

Minpunten

• Geen VRR

TimTamTom 24-06-2021

Perfect beeld, audio & gebruiksgemak — Prachtig voor het oog

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Met een uitzonderlijke dun design is deze Sony OLED tv een streling voor je ogen.

We kom vanaf een plasma televisie waar zwart echt zwart is en wit echt wit is. Ons referentiekader was hoog en met een beetje huivering zijn we aan ons nieuwe TV avontuur begonnen. Veel tv’s zijn de revue gepasseerd, de interessante hebben we in het echt bekeken en vergeleken en qua beeld en esthetisch is de keuze op deze Sony gevallen.

Het diepe zwart is nog dieper zwart dan bij de vorige (Plasma) televisie! Eenmaal 4K content bekeken op dit prachtige Bravia XR scherm zagen we de absolute meerwaarde van het super scherpe en de levendigheid (contrast vs kleurweergaven) in deze televisie.

De Sony Bravia XR is met in het display ingebouwde speakers (Acoustic Surface Audio+ noemt Sony dat) een volwaardige home cinema-sets met duidelijk aanwezige subwoofers voor de bas.

Met de Google TV (met Chromecast ingebouwd), de Sony Bravia Core (streaming dienst van Sony) en de Apple AirPlay 2 & Apple Homekit heb je echt een complete televisie met alle opties die je nodig hebt. Je kan alle apps die je wenst op je TV installeren en deze zo naar je eigen interesse en wensen aan passen. Alle bekende streamings diensten zijn natuurlijk al voorgeïnstalleerd en onder handbereik (er zit letterlijk ook een Netflix knop op je afstandbediening).

De afstandsbediening is handig en duidelijk ingericht en EINDELIJK eens een televisie met een overzichtelijk menu!

Pluspunten

• Super Scherp
  • 4K Resolutie
  • Esthetisch prachtig
  • Makkelijk op te hangen
  • Goed uitgebalanceerd beeld & geluid

Erwin 24-06-2021

TV met een verbluffende scherpte en contrast

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

De TV werd bezorgd, zelfs de doos is goed vormgegeven zodat je niet de grote TV uit de doos hoeft te tillen maar de doos van de TV aftilt, slim bedacht. Het aansluiten en installeren van de TV gaan eenvoudig. Het menu neemt je vanzelf door alle stappen mee. Dan begint het genieten.
Deze TV heeft een ongekende scherpte en mooi contrast. Wit is echt wit en zwart is echt zwart, dat klinkt een open deur, maar is het toch vaak niet bij mindere modellen. Eerst dacht ik dat we de 3D optie zouden missen, maar de de scherpte is dat niet het geval geweest tijdens het testen. Ook de geluidskwaliteit is erg goed, beter dan onze vorige Sony TV. een klein minpuntje, al is dat misschien niet echt de TV aan te rekenen. Soms in het beeld, bij grotere vrijwel effen oppervlakte ontstaan er lijnen in beeld. Waarschijnlijk komt dit door een kwalitatief minder goed beeld (uitzending).
Zonder verder er iets aan hoeven in te stellen was de TV aan en uit te schakelen met de afstandbediening van KPN tv ontvanger.

Pluspunten

• scherpte
  • contrast
  • geluidskwaliteit
  • aansluit gemak
  • bedieningsgemak

Minpunten

• Bij mindere kwaliteit beeld geeft het wat lijnen

Anoniem 20-06-2021

Top OLED TV

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

De Sony Bravia XR-55A80J televisie heeft een stijlvolle afwerking met dunne randen. Qua dikte is deze TV mooi dun, dunner dan een instap LED TV. Het beeld levert mooie heldere kleuren en een diep contrast met uitstekende diepzwarte contrasten en extreme helderheid. Zeker als je kijkt naar 4K content dan ziet het beeld er prachtig en natuurlijk uit, en zie je echt de meerwaarde t.o.v. een HD TV. Er wordt steeds meer in 4K uitgezonden, zowel op televisie als op Netflix, Youtube, etc. en dan voegt deze TV écht iets toe aan de kijkbeleving. Het beeld komt letterlijk de kamer binnen.
De Sony Bravia 3D surround Sound biedt zeker ook een meerwaarde t.o.v. andere televisies. Dit hoor je goed bij films, maar het geeft het afluisteren van muziek ook een extra dimensie.
De Sony Bravia XR-55A80J is een gebruiksvriendelijke televisie (installatie, spraakbediening, afstandsbediening met snelknoppen, handige snelmenu's op de home pagina, Google TV).
Kortom op vele gebieden een top TV. Het enige minpuntje is de relatief hoge prijs, als je deze Sony vergelijkt met andere OLED televisies.

Pluspunten

• design, one slate ontwerp
  • kraak helder beeld
  • 3D surround sound
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• prijs is relatief hoog
  • tv ondersteunt geen 3D beelden

marco85 16-06-2021

Zeer mooie 4k tv met geweldig geluid

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Inmiddels heb ik deze Sony Bravia XR-A80J 4K ultra hd televisie enkele weken in huis om deze te mogen testen. Mijn eigen huidige tv is nog van de eerste generatie full hd tv.

Het uitpakken en installeren van deze televisie is een fluitje van een cent. De poten klik je gemakkelijk onder de televisie en wanneer je de televisie voor de eerste keer aanzet word je eenvoudig door de instellingen geleid. Hierbij is het makkelijk als je een Google account heb met de Google Home app. het kalibreren van het geluid gaat makkelijk via de microfoon op de afstandsbediening.

Het design van de tv spreek mij heel erg aan. Het dunne scherm met smalle randen geven dit een strak uiterlijk. Het dikkere deel achter de tv waar de elektronica en Acoustic Surface in zitten is echter wel iets dikker (ongeveer 5 cm). Wanneer je de tv aan de muur zal hangen zal het scherm dus ongeveer 6 cm van de muur hangen.

De tv beschikt over voldoende connectiviteit. Er zijn 4 HDMI aansluitingen waarvan 2 stuk HDM 2.1 , 3 USB aansluitingen, optische geluid aansluiting en een voldoende ingebouwde tuners zowel analoog als digitaal. Ook heeft de tv een Lan internet aansluiting voor een stabiele internet verbinding. Het draadloos streamen vanaf een telefoon of tablet werkt uitstekend voor zowel Android als Apple dankzij de ingebouwde Chromecast en Airplay.

Het beeld is echt verbluffend mooi. Het Oled scherm met XR Cognitive processor zorgt voor een mooi contrast met heldere kleuren, diepe zwarttinten en vloeiende beelden. De automatische beeldmodus stelt automatisch de juiste beeldmodus in op basis van de inhoud van de HDMI apparaten. De beeldkwaliteit is vanuit verschillende kijkhoeken uitstekend. De lichtsensor zorgt altijd voor de juiste helderheid, of je nu op een zonnige dag of in de avond tv kijkt

Het geluid van deze tv is next level. Het geluid klinkt ruimtelijk en geeft een redelijk mooie bass. Een soundbar zou voor velen een overbodige luxe zijn. De geluidskwaliteit is zowel bij films als muziek zeer goed te noemen.
De streamingsdienst van Bravia Core kan een mooie toegevoegde waarde zijn. Via deze streamingdienst kijk je films en series in de best mogelijke kwaliteit en technologie van Bravia XR PureStream en Imax. Dit zorgt voor een zeer mooie beeld en geluidskwaliteit. Echter is het aanbod nog redelijk beperkt. Wel dien je een snelle en stabiele internetverbinding te hebben, bij voorkeur bekabeld.

Het menu van de televisie is makkelijk te bedienen. Google tv is een goede toevoeging op deze tv. Met de home knop of spraakbediening op de afstandsbediening blader je makkelijk en snel door de verschillende apps. Ook zijn er diverse apps vooraf geïnstalleerd en kun je zelf apps downloaden via de Google Play Store. Persoonlijk vind ik het fijn dat meerdere functies / apps op de tv tegelijkertijd te gebruiken zijn. Zo kan je bijvoorbeeld naar voetbal kijken en tegelijkertijd naar je favoriete muziek luisteren via bijvoorbeeld Spotify. Wel vind ik het storend dat je bij het wijzigen van sommige instellingen telkens een melding krijg over het energieverbruik dat kan toenemen.

De afstandsbediening vind ik persoonlijk niet heel degelijk aanvoelen. Zo zit het batterij klepje niet heel strak waardoor deze makkelijk los komt. De sneltoetsen (Youtube, Netflix, Disnep en Prime Video) voor de verschillende streamingsdiensten zijn een goede toevoeging. Voordeel is wel dat je niet op de tv hoeft te richten, hij reageert altijd.

Conclusie: Wat mij betreft is deze Sony Bravia XR-A80J een absolute aanrader. Zeker voor de echte film, serie of game fanaat.

Pluspunten

• Bravia XR Processor
  • Beeldkwaliteit
  • Streamen
  • snelheid
  • Google tv

Minpunten

• bouw kwaliteit afstandsbediening

ab 12-06-2021

Platte TV met uitstekend beeld en geluid.

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

De Sony A80J viel mij op vanwege het mooie slanke design, het voelt daardoor ook wel wat breekbaar. Binnen een kwartier uit de doos op de kast, dus dat ging lekker vlot. Hij was ook niet zo heel erg zwaar gelukkig. Meteen toe de TV werd aangezet merkte ik dat de kleuren, scherpte, helderheid van het scherm afspatten. Daarna het geluid van de tv zelf beluisterd en hoewel mijn 1e indruk goed was, is mijn conclusie dat als je al een 5.1 set hebt, je daar beter voor kan kiezen. Neemt niet weg dat ik wel verbaasd was over het geluid dat dus letterlijk uit het scherm komt. Ik ben een echte Netflix en Videoland liefhebber en deze tv biedt mij alles wat ik me maar wensen kan, series kijken heeft nu weer een andere dimensie voor mij gekregen. Voorheen keek ik vaak op mijn laptop, want onze oude Tv ondersteunde deze diensten niet eens. Voor mij draait een tv vooral om het beeld en dat zit met deze tv helemaal goed. Ik heb de beeldmodus op bioscoop staan, dat is voor mij het perfecte beeld, ook voor gewone tv uitzendingen. Daarnaast speelt mijn dochter vaak op de Nintendo Switch, nou ze is nog nooit zo blij geweest, en zelfs ik vind het af en toe leuk om eens te spelen!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Stembediening
  • Eenvoudig te installeren

Minpunten

• Ondersteund geen 3D

leooster 07-06-2021

Goede Prijs/kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Via Reviewclub heb ik deze televisie mogen testen, daarom zal ik hier mijn eerlijke mening van dit product geven. Ik heb de Sony Bravia XR55-A80J nu drie weken thuis en tot nu toe ben ik zeer tevreden! Het uitpakken en installeren van de TV was relatief eenvoudig, wel moesten de pootjes even aangepast worden zodat mijn soundbar onder de TV kon liggen. Na het aanpassen klik je ze zo onder in de TV en hij staat! Ik schat dat dit een half uur heeft gekost. Bij het eerste inschakelen loop je door een configuratieproces om de TV met internet te verbinden etc. Dit heeft bij mij de enige frustratie opgeleverd omdat het OS van deze tv (GoogleTV) niet mee wou werken. De configuratie werkt in combinatie met de Google Home app op je smartphone, die vervolgens gegevens zoals wifi informatie en dergelijke over moet zetten naar de TV. Ik heb dit proces van ongeveer 10 minuten een 3 keer moeten doen voordat het uiteindelijk werkte. Ik kan dit echter niet op de TV afschuiven en verwacht dat dit aan google ligt en daarnaast kan een software update dit probleem (als dat het al is) gewoon oplossen. Na ongeveer een uur was ik klaar voor de eerste test, maar eerst zal ik het exterieur behandelen.

Het is een indrukwekkend dunne TV, zo is het paneel zelf ongeveer 5mm dik, en het dikkere deel waar de elektronica en speakers zich bevinden is ongeveer 50mm. Het paneel zelf heeft randen van ongeveer een centimeter, en de kin aan de onderkant is zo’n 3cm. Het ziet er allemaal ontzettend strak uit. Alle onderdelen zijn van glas of metaal, behalve de behuizing van de elektronica. De TV voelt en oogt kwalitatief uitstekend. Qua connectiviteit zijn in al mijn behoeften voorzien: HDMI 2.1, USB, Ethernet en optisch.

En dan nu de beeldkwaliteit. Dit is precies wat ik er van verwacht had, en beter. Het contrast is echt fantastisch. Films, met name films met veel donkere scenes komen echt tot hun recht met deze televisie, de kleuren spatten van het scherm en het beeld is zo scherp dat het soms gewoon lijkt alsof je door een raam kijkt.

GoogleTV, het besturingssysteem van deze tv is waar deze TV naar mijn mening echt zijn geld waar maakt. Wanneer je de TV aanzet presenteert hij direct programma’s, films en series van je favoriete streaming diensten, waaronder YouTube. Nooit meer op je telefoon uitzoeken wat je wil zien, alles staat gewoon voor je klaar. Met de knopjes op de afstandsbediening ga je gelijk naar Disney+, Netflix, YouTube of Amazon prime en als klap op de vuurpijl kan je gewoon praten tegen je TV! Alle slimme apparatuur in je huis kan gewoon bediend worden terwijl je een film zit te kijken.

Al met al ben ik zeer tevreden over de beeldkwaliteit, uiterlijk en al helemaal over het besturingssysteem. Ik zou deze TV absoluut aanraden.

Pluspunten

• Contrast
  • GoogleTV
  • Goede afstandsbediening

Minpunten

• Installatie GoogleTV

Sher 06-06-2021

Top televisie met prachtig beeld en helder geluid

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Ik heb de tv nu 3 weken in huis en heb het mogen testen. Wauw, wat een prachtig beeld! De kleuren zijn echt helder en het beeld is erg scherp. Ook het geluid bij deze tv is top, je hebt eigenlijk geen soundsystem meer nodig, dit gaat meer ten koste van het geluid. Enkel voor een bass zou ik het aanraden. Ook werkt alles erg snel, schakelt het snel van het een naar het ander en zit en een Google spraak functie op de afstandbediening om jouw volgende activiteit in te spreken. De afstandsbediening reageert overal goed op en je hoeft niet per se naar de tv te richten. Ondanks ons oud tv niet erg oud was en bijna een even groot scherm had, is dit zeker een grote vooruitgang!

Het verbinden met een telefoon is ook erg makkelijk, maar wat ik jammer vind is dat de tv daar niet goed op reageert. Ongeacht wat er gekoppeld wordt met de telefoon, na 10 minuten gaat de tv automatisch op standby...alsof de tv geen activiteit herkent. Ook tijdens het kijken van Netflix, Videoland en gebruik van de Soundcloud app sluit de tv de apps automatisch af na 10 minuten. Dit heb ik al erg vervelend ervaren.
De tv heeft wel aparte kanalen via waar je naar Netflix, Youtube etc. kan en via die weg heb ik geen problemen ervaren. Echter lijkt het me dat je ook gebruik van de apps zou moeten kunnen maken zonder problemen.

Daarnaast is de uitvoering van tv prachtig. Het scherm is heel dun, je hebt de mogelijk om de tv laag op de pootjes te zetten of hoog en je hebt de mogelijkheid om het op te hangen. De tv beschikt ook over hmdi-aansluitingen en verschillende usb-poorten.

Pluspunten

• Prachtige kleuren en scherp beeld
  • Geen soundsystem nodig

Minpunten

• Apps sluiten na 10min af
  • Na 10min op standby wanneer gekoppeld met telefoon

Anoniem 02-06-2021

TV kijken 2.0

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Sinds ongeveer 2 weken testen we deze TV.
Zelf hebben we een LG HD TV met 47 inch 100Hz panel. Deze Sony heeft een 55 inch 100Hz panel.
Daarmee houdt de vetgelijking op...
We hebben een huishouden met 2 oude pubers, dus de TV wordt aan een heftige test onderworpen.

Vooralsnog slaagt ie ruimschoots voor de test.
Even los van het formaat, wat sowieso prettiger is, is het beeld simpelweg veel fijner om naar te kijken. Veel rustiger.
Met input van onze pubers, waarvan we door deze test gemerkt hebben dat zij er 'anders' naar kijken, zijn dit onze gezamenlijke absolute plussen t.o.v. onze eigen/oude TV:
- De kleuren zijn mooier, feller en helderder;
- donker is ook mooi donker. zwart is zwart en donker is donker, maar niet perse zwart;
- Bij veel licht van buiten blijft het beeld evengoed goed zichtbaar en blijf je het onderscheid in kleuren zien.
- het gebruiksgemak in de menu's is heel prettig. Bij wijzigingen in het snelmenu, zie je gelijk op de andere helft van het scherm het resultaat van je keuze, wat heel fijn is. Zo 'schakel' je niet steeds tussen scherm-menu-scherm-menu-etc......
- We hebben gemerkt dat de pubers liever via hun telefoon en de chromecast kijken. Door de 4 HDMI aansluitingen is dat nu makkelijker en zijn er genoeg aansluitmogelijkheden voor een ander extern apparaat (bijv. laptop). 3 x HMDI is dan net te weinig en blijf je 'stekkers wisselen'.

De vormgeving van de TV is mooi. Weliswaar is de basis vrij dik, maar voor het zicht is de TV heel erg dun, wat heel mooi oogt.

Het geluid hebben we niet goed getest. We hebben een Harman Kardon soundbar met subwoofer, dus elke test zou een voor ons achteruitgang betekenen, waardoor dat beoordelen niet eerlijk en terecht zou zijn. Wel hebben we uiteraard geluisterd zonder soundbar en het klinkt goed. Maar hierop geen oordeel om objectief te blijven...

Het installeren ging soepel. Waar ik met Google home nog wel eens moeite heb om een nieuw item te koppelen, was dat bij deze TV absoluut niet het geval. Gezien andere ervaringen met Google Home, was dat een hele opluchting.

Ook Google TV vinden we prettig in gebruik. Al zou ik daar zelf meer zelf willen kunnen aanpassen in bijvoorbeeld de volgorde van apps (favorieten).

Al met al een hele fijne TV die ten opzichte van onze oude TV echt een giga sprong voorwaarts is in beeldkwaliteit en gebruiksgemak.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • gebruiksgemak
  • TV scherm kan uit bij radio
  • vormgeving
  • aansluiting mogelijkheden

Jan vR 29-05-2021

Geweldig beeld en heel goed geluid.

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Wat een fijne TV deze nieuwe 55” Bravia XR A80J Oled TV en wat een (onverwachte) vooruitgang ten opzichte van mijn (plasma) TV. Het beeld is met 4K natuurlijk superscherp en contrastrijk met natuurgetrouwe, diepe kleuren. Net als bij good old plasma geen felheid die je ogen irriteert als je een hele avond film kijkt. De ingebouwde lichtsensor (die je aan en uit kunt zetten) zorgt er verder voor dat de helderheid en de witbalans automatisch wordt aangepast aan het omgevingslicht. De TV is ook voldoende helder om bij daglicht te kijken. Ik heb trouwens de beeldkwaliteit van deze TV alleen beoordeeld op basis van TV en films via streamingsdiensten en Youtube, ik heb geen games gespeeld.
Het android besturingssysteem werkt net zo simpel als je smartphone. Schakelen tussen TV en de verschillende streamingdiensten gaat razendsnel via de knoppen van de afstandbediening. Verder krijg je met deze TV een jaar lang gratis toegang tot Bravia Core, de filmcatalogus van Sony. Dat is qua aanbod nog geen alternatief voor Netflix, maar wel mooi meegenomen.

De TV ziet er mooi strak uit. Heel dun paneel met metalen lijst en een blokvormige doos aan de achterkant waarin de XR-techniek en de ventilatie zitten verwerkt. Het toestel is ook in verschillende standen te positioneren. In één stand staat de TV iets hoger, waardoor er een soundbar onder past. Die is niet noodzakelijk want het geluid is erg goed. Maar ja, een goede soundbar met een strakke bas geeft bij filmkijken toch net iets extra’s.
Alles bij elkaar: fantastische beeldkwaliteit , uitstekend geluid en super gebruiksgemak. Een TV waar je enthousiast van wordt.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Functionaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Geluid
  • Vormgeving

Anoniem 27-05-2021

DE bioscoopervaring voor thuis

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Deze TV heb ik nu ruim een week in gebruik als test. De installatie ging zeer gemakkelijk. De poten kunnen in 3 standen gemonteerd worden, waaronder een hoge stand zodat er een sound bar onder de TV geplaatst kan worden. Er zitten voldoende HDMI (2.1) poorten op voor al je randappartuur en een opical out voor de home cinema set. Deze kan ook met een ARC gekoppeld worden
Het OS is op basis van Google TV wat zeer gemakkelijk in te stellen en te gebruiken is. Al je streaming apps zijn al voorgeinstalleerd, waaronder Netflix, Disney, Prime en Youtube. Extra apps zijn makkelijk te installeren via de app store, zoals je gewend bent op elk ander Android device.
Het Bravia XR OLED scherm is schitterend. Door de Bravia XR chip word het beeld super scherp weergegeven met behulp van AI. De HDR laat de kleuren nog extra van het beeld af spatten. Er zitten een aantal voor geprogrameerde beeldinstellingen die de bioscoopervaring compleet maken
Een door Sony geinstalleerde app, Bravia Core is meegeleverd met een jaar proefabonnement. Deze streamingservice laat je films streamen met hoge bitrate in 4K HDR. Dezelfde kwalitet als 4K UHD Bluray. De IMAX Enhanced optie laat je films kijken in IMAX kwaliteit. Wat de service in de toekomst gaat bieden en kosten is nog niet bekend. Het aanbod is nu nog beperkt, vooral de grote Sony bioscoophits staan erop.
Het geluid van de TV zelf is zeer goed te noemen voor een TV speaker systeem. Na de kalibratie, wat via de microfoon van de afstandsbedeing gaat, heb je prima geluid voor series en TV kijken. Voor de ultieme bioscoopervaring zou ik wel een home cinema set aanraden.
Vanwege de HDMI 2.1 is gaming in 4K/120Hz mogelijk met deze TV. Helaas kan ik dat nog niet testen, ik heb geen PS5 nog, maar mijn PS4Pro doet het er prima op. Alle games zien er prachtig uit
Kortom, deze TV is zeker aan te bevelen voor de filmkijker en de gamer

Pluspunten

• Bravia XR
  • Google TV
  • Geluid
  • In hoogte verstelbare poten
  • HDR

Sasha 26-05-2021

Sony XR-55A80J

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

De Sony XR-55A80J heeft helder en duidelijk geluid en is zelfs in laag volume heel goed te verstaan. Ik heb daarom ook geen speakers of iets dergelijks hoeven gebruiken.

Het beeld is afhankelijk van wat je kijkt 'gewoon goed' of 'overweldigend prachtig' met intense kleuren en zo helder en duidelijk dat je de poriën op een huid zelfs kan zien.

Doordat de ene serie te donker was met de standaardinstelling, heb ik de beeldinstellingen aangepast met als resultaat dat ik bij de ene film of serie afwijkingen zie in kleur en contrast. Hier moet ik nog verder mee aan de slag.

De tv is verder simpel in gebruik en alles wijst zichzelf. Het heeft een mooi dun paneel met aan de achterzijde een blokvormige module en is afgewerkt met een zwarte smalle metalen rand. Bijgeleverd kreeg ik twee staafvoeten waar je de tv makkelijk in kunt bevestigen. Ik heb de tv laag gepositioneerd waarbij de tv net boven het tv-meubel zweeft. Je hebt echter ook de mogelijkheid om de tv hoger te positioneren.

Een handige afstandsbediening zat erbij die sneltoetsen voor verschillende streamingsdiensten heeft en makkelijk te gebruiken is.

Google-tv leek me veelbelovend echter ben ik niet in staat die te gebruiken om redenen die me momenteel nog niet duidelijk zijn. Ik hoop dat ik daar na wat speurwerk toch nog gebruik van kan gaan maken.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Prachtig beeld
  • Goed geluid

Minpunten

• Google-tv
  • Beeldinstellingen

Marijn 26-05-2021

Mooie TV en top beeldkwaliteit

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Het scherm zelf heel dun maar doordat de basis dik is kan die niet helemaal strak tegen de wand. Doordat het Oled is zie je bij een zwart scherm niet eens dat de TV aanstaat en kun je heel mooi films kijken. Als je een film start zie het scherm ook worden aangepast naar de juiste instellingen, dat is (denk ik) het werk van BRAVIA XR & BRAVIA CORE. Het installeren was een fluitje van een cent omdat het een Google TV is, met de google home app bij hand hoef je niet eens handmatig in te loggen. Daarna kijkt de TV zelf naar wat er zit aangesloten en stelt deze verbindingen handmatig in.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Google TV

Minpunten

• Niet zo dun als het lijkt door basis
  • Geen bijgeleverde HDMI kabel

Anoniem 26-05-2021

Ontzettend mooi beeld en goed geluid

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Deze TV draait op Android TV en het instellen hiervan is relatief eenvoudig. Je gebruikt je Google account voor je gegevens, de assistent, en wordt meteen binnen Google Home herkend.
Mijn TV-decoder ondersteunt geen HDMI-CEC maar word toch perfect ingesteld zodat je de Sony afstandsbediening gewoon kunt gebruiken voor zappen, opnemen, etc. Bij het instellen geef je de provider aan (in mijn geval Ziggo) en trekt hij allerlei informatie uit de TV gids binnen. Hierdoor zie je bij het zappen de juiste info verschijnen.

Er zijn vier specifieke knoppen die makkelijk ingesteld zijn:
- Amazon Prime (scan met telefoon een QR code en de dienst is meteen verbonden)
- YouTube (automatisch gekoppeld dmv. Google account)
- Netflix (ook via Google Home/account)
- Disney+ (je opent op de telefoon de Disney app en dan vraagt hij vanzelf bevestiging)

Er is ook een specifieke knop TV waarmee je 'ouderwets' tv kunt kijken het het Home menu overslaat. Het Home menu brengt je naar Android TV en daar staan al je bronnen, apps, etc. opgesoms. Dit Home overzicht vind ik niet erg duidelijk en ik ben er ook nog niet achter hoe ik dit naar eigen voorkeur instel.

De ingebouwde speakers geven prima geluid (maar weinig bas) door het OLED scherm zelf heen. Het volume kan vrij hoog zonder vervorming. De menu-bliepjes (bij selecteren, bevestigen, etc.) zijn dan wel heel hard en schel. Deze heb ik bij Instellingen dus maar helemaal uitgeschakeld.

De TV gaat bij inschakeling naar de laatst gebruikte dienst (TV, Netflix, app) of kan ingesteld worden om altijd het Home menu te tonen bij aanzetten. Het wisselen tussen apps gaat snel en de bediening werkt prima. Ik ben wel te spreken over het 'smart' deel van deze televisie!

Het is een OLED scherm en dat betekent dat het scherm niet op zijn kant mag liggen bij installatie. Het paneel zelf is dun maar bij de rest van de electronica zit alsnog een dikkere vorm aan de achterkant. Het is dus niet heel vlak tegen de muur te monteren. Het beeld is echt erg mooi en dit bevalt prima.

Tot slot wordt de TV geleverd met een jaar gratis streamen via (Sony) Bravia Core. Deze heeft een beperkt filmaanbod maar de kwaliteit stream van deze dienst is aanzienlijk beter dan via Netflix en andere streamdiensten. Dit valt helaas soms wat tegen als het beeldmateriaal zelf wat ouder en daardoor minder mooi is. Ook kun je vijf films 'kopen' maar het abonnement verloopt na 1 jaar. Hoe ga je daarna verder met Bravia Core? We gaan het beleven...

Pluspunten

• OLED en beeldkwaliteit
  • Geluid van ingebouwde boxen
  • Android TV werkt heel goed
  • Installatie is uitgebreid maar eenvoudig

Minpunten

• Personaliseren van Android TV nog niet gelukt

Liekep15 25-05-2021

Review televisie

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Mijn verwachting was groot. Een tv zoals deze zou alles moeten hebben! En gelukkig zijn mijn verwachtingen waargemaakt. Met verschillende knoppen op de afstandsbediening navigeer je eenvoudig van alle apps die er zijn (netflix, videoland, tv etc). Dat maakt het gebruik zo eenvoudig! De kwaliteit is enorm goed van het beeld, het voelt echt alsof we in een bioscoop televisie kijken maar dan nog veel scherper. Het geluid is prachtig en zeker als je een ‘live’ concert op youtube aanzet voelt het alsof je erbij bent. Het design valt me ook enorm mee, ik had deze dikker verwacht. Gelukkig staat die nu dus mooi op een meubel maar ook aan de muur! En de pootjes zijn verstelbaar. Alles in 1 scherm, kort samengevat. Ik ben 100% tevreden!

Pluspunten

• Zuivere beeldkwaliteit
  • Kraakhelder geluid
  • Snel zappen tussen apps

Minpunten

• Nog niet ontdekt

MichaelH 24-05-2021

Hoge kwaliteit OLED tv

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Design van de TV vind ik zelf prachtig, de randen zijn elegant en duurzaam afgewerkt. Het scherm is mooi dun en processor is goed weg gewerkt met mooie vormgeving.
Er komt enorm mooi geluid uit de televisie. Je zou heb eigenlijk geen externe speakers nodig om toch een goede surround sound ervaring te hebben. Ondanks dat dit geluid goed is gebruik ik zelf wel externe speakers die ik via Bluetooth verbonden heb. Om externe bluetooth audio in te stellen moest ik wel even zoeken.
Het instellen van de smart tv was redelijk eenvoudig. De poten zet je gemakkelijk eronder en deze kan je nog instellen om de TV hoger op de poten te zetten.
Het instellen deed ik via GoogleTV, ik gebruik zelf al veel Google Home apps en apparaten. Echter was het bedienen van de TV via Google Nest niet optimaal, ondanks dat hij verbonden was kon hij vaak niet aan of uit gezet worden via stem besturing. Op mijn vorige TV had ik de Google Chromecast, deze ben ik op de Sony Bravia ook maar gaan gebruiken.
Het beeld is echt prachtig en haarscherp. Met name de donker/zwarte beelden zijn een stuk scherper dan televisies zonder OLED technologie.
Deze Bravia XR bevat Bravia Core, een eigen gratis streaming dienst van Sony. Een leuk aanbod van oude en wat nieuwere films, echter zal dit niet mijn Netflix abonnement vervangen.
Deze televisie is ook enorm geschikt voor videgames, zelf heb ik hem getest met de Playstation 4. Beeld is mooi, scherp en verloopt soepel met een prima framerate. Er is met HDMI 2.1 ondersteuning voor 4K met 120fps. Voor next-gen consoles enorm geschikt.
Voor mensen die hun televisie intensief gebruiken voor films & games en veel waarde hechten aan scherp beeld en goede framerate is deze Bravia XR enorm geschikt en het geld meer dan waard. Indien je iets minder waarde hier aan hecht dan zijn er genoeg budget televisies die prima werk verrichten.

Pluspunten

• Beeld
  • HMDI 2.1 Ideaal voor Gamen
  • Bravia CORE

RvanS 24-05-2021

Bravia 55” 2021

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Deze Sony Bravia is een aanwinst voor in huis. 55” ultradun Oled scherm met geluid wat ‘door’ je tv gaat.
Het installeren gaat allemaal super snel en is makkelijk te doen. Daarnaast kun je direct je Google-account aan de tv koppelen, zodat je ook die apps direct kunt gebruiken. De processor reageert snel en het navigeren door de menu’s gaat vlot.
De beeldkwaliteit is uitstekend, ook in een lichte kamer. De Oled techniek komt goed uit de verf en met name 4K films zijn schitterend.
Daarnaast voldoet het geluid ook aan de verwachting, is helder en scherp, al is de bass zoals gebruikelijk bij tv speakers wat matig.
De afstandsbediening is het enige minpunt wat mij betreft. Hij is erg lang en de knoppen zijn vrij klein van stuk. Wel heb je makkelijke knoppen om direct naar Netflix, Disney +, prime en Youtube te gaan. Ook zit er spraakherkenning op.

Al met al een heel complete tv met goede beeldkwaliteit en geluid.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Snelheid
  • Apps

Minpunten

• Afstandsbediening kleine knoppen

Carlyn 24-05-2021

Een bioscoopervaring voor thuis!

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Ik heb de Sony Bravia nu een weekje in gebruik en ik ben er al erg van onder de indruk. Al tijdens de installatie viel me op hoeveel er mogelijk was met deze tv, je hebt enorm veel instellingen en fijne opties zoals stemgebruik. Het stemgebruik is heel handig voor als je eventueel de afstandsbediening niet binnen handbereik hebt, wat bij ons nogal eens het geval is met jonge kinderen.

Het formaat van de tv is ook prima: hij is groot genoeg om goed te kunnen genieten van het tv kijken, maar ook weer niet zo groot dat het storend is in het interieur. Het model is strak en voelt ook zeer stevig aan, in tegenstelling tot het lichte plastic frame van onze oude tv. Voor nu staat de tv op de kast, maar ik denk dat het nog mooier is om hem op te hangen.

Het beeld van de tv is zeker mooi te noemen, als liefhebber van natuurdocumentaires is dat voor mij ook wel echt een must. De documentaires van David Attenborough heb ik met veel plezier gekeken, de kleuren springen er echt uit!  Een functie op de tv is Bravia Core, een streamingsdienst van Sony waarbij je bepaalde films onbeperkt kunt streamen en sommige films moet kopen. Het aanbod viel me niet tegen, er staan zowel bij de te kopen als bij de gratis films veel bekende namen tussen. De kwaliteit van deze films is echt waanzinnig goed, ik had het idee dat ik bij de Smurfen 2 naar een 3D film aan het kijken was. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe XR processor die gebruikt wordt voor deze televisie.

De televisie is makkelijk te installeren en bedienen, je hoeft geen expert te zijn op het gebied van tv’s om deze televisie optimaal te benutten. De installatie gaat stap voor stap en daardoor leer je de tv al langzaamaan kennen. Ook de afstandsbediening is duidelijk en heeft sneltoetsen voor bijvoorbeeld Netflix en YouTube, wat ook erg handig is!

Als conclusie kan ik dus wel zeggen dat deze tv me erg goed bevalt, alles zit er op en eraan. Om het bioscoopervaring thuis te ervaren is deze Sony Bravia een zeer goede kandidaat!

Pluspunten

• Scherp beeld met mooie kleuren
  • Bravia Core
  • Stevig frame
  • Mooi geluid
  • Makkelijk te bedienen

Anoniem 23-05-2021

Fantastische TV die Bravia XR

Geschreven voor: Sony XR-55A80J 2021

Wat en prachtige TV deze Sony Bravia XR A80J OLED.Een heel mooi design . Deze TV is mooi dun en een aanwinst in de kamer. Het beeld is heel scherp en je ziet duidelijk de kleurcontrasten. Het geluid is enorm mooi omdat het direct uit het tv scherm komt en dit samen met het beeld geeft een fantastische belevenis in het kijken van films. Het installeren ging makkelijk je kan kiezen voor een basis instelling of installatie via Google TV. Wij hadden hoge verwachtingen en deze vinden we zeker terug in deze Bravia XR. Super blij mee.

Pluspunten

• Scherpte
  • Geluid
  • Intstallatie