Panasonic Lumix DC-G9 - Reviews

systeemcamera (body)
Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 5 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

Robemo 06-01-2018

Klein maar fijn ...

Na jaren met een grote full frame reflex met grote lenzen te hebben rondgesjouwd, wilde ik wat kleiner en lichter zonder teveel kwaliteit in te leveren. Heel lang getwijfeld en uiteindelijk voor de G9 gekozen. Riskant omdat het een nieuw model is waarover nog niet veel is geschreven.
Onverwacht kreeg ik eind vorig jaar bericht dat ik de camera kan afhalen, terwijl bijna overal de camera nog niet leverbaar is. En natuurlijk meteen aan de slag. Ik durf te zeggen dat de 'gok' voor mij goed uitpakt. Het is echt een beest van een camera. Niet alleen met ongelooflijk veel mogelijkheden, zoals 18 mpixel foto's halen uit videobeelden, maar de fotokwaliteit is bijzonder goed ondanks het compact formaat. Een ook de videokwaliteit is buitengewoon goed. Dat compacte formaat is dan wel in verhouding tot mijn oude full frame reflex. Het is duidelijk geen compact camera, maar een echt fototoestel. Super degelijk en ligt geweldig in de hand. Nu kan ik rustig op reis met camera en lenzen zonder me een breuk te tillen.

Pluspunten

• Compacte alleskunner
  • Prettige bediening
  • Super degelijk
  • Volledig draaibaar scherm
  • Goede foto en video kwaliteit

Minpunten

• Ietsiepietsie meer ruis in foto's dan full frame

Robemo 07-03-2018

Na 3 maanden gebruik

Na 3 maanden gebruik blijven de positieve ervaringen overeind staan. Sterker nog, de camera kan meer dan ik dacht en de kwaliteit is boven verwachting. Na ruim 40 jaar fotograferen met allerlei camera's is dit een camera die een echt nieuwe ervaring oplevert. Goede foto's kun je met veel camera's maken, maar met name de manier waarop het met deze camera kan is geweldig. Echt een super camera.
In mijn eerste review merkte ik nog op, dat er iets meer ruis is dan bij een full frame camera die ik daarvoor gebruikte. Op zich is dat ook zo, maar ik noem het niet meer als nadeel, omdat de ervaring van een paar maanden leert, dat die ruis zo mooi egaal is en fijnkorrelig, dat het niet stoort en makkelijk is te verwijderen met maar heel weinig ruisreductie. Daarbij komt dat de scherpte vaak hoger ligt dan bij full frame met veel details. Nadeel van mijn full frame was (buiten omvang en gewicht), dat je echt top lenzen moest gebruiken om optimale resultaten te verkrijgen. Als je bij full frame een 'consumenten lens' gebruikte, dan waren beelden vaak zacht en/of moest je meerdere stops het diafragma dichtdraaien om acceptabele scherpte te krijgen. Het nut van full frame ging dan verloren. De G9 produceert zelfs met 'normale' lenzen bij vrijwel open diafragma (of één stopje max) al vlijmscherpe beelden. Verder was bewegingsonscherpte met full frame en hoge hoeveelheden megapixels ook problematisch voor scherpe beelden. Je werd zelfs met gestabiliseerde lenzen al snel gedwongen hoge sluitertijden en dus ook hoge ISO waarden te gebruiken. De G9 kan door de geweldige stabilisatie en genoemde grotere diafragma's lagere ISO waarden en minder hoge sluitertijden gebruiken en toch vlijmscherpe beelden leveren. Ruis kan daardoor ook beperkt blijven. Het aantal scherpe foto's is met een G9 hoger dan bij mijn full frame camera's. Als je op de G9 een toplens van Leica zet, dan wordt het verschil alleen maar groter. Kortom, hoewel ik in eerste instantie bang was dat ik mijn full frame set zou missen, blijkt nu na 3 maanden, dat ik die set geen moment mis of nodig zou hebben gehad. Mijn resultaten zijn boven verwachting en voldoen aan mijn best hoge eisen (ben toch helaas een echte pixel peeper). Dus superblij met deze camera. Mijn huidige set van camera met 6 lenzen weegt maar één derde van mijn vorige full frame set en past nu makkelijk in een compacte tas met ruimte over voor frutsels. Zo kan ik op reis zonder mij een breuk te tillen.

Pluspunten

• Geweldige handligging
  • Prettige bediening
  • Razendsnelle werking
  • Enorm veel mogelijkheden
  • Ontworpen voor fotografen

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden

Klaas 07-01-2018

Super snel monster

Dit is de eerste camera die doet wat ik wil. Als de foto nu niet gelukt is, kan ik alleen nog mijzelf de schuld geven. Super (super) snelle autofocus, prachtige (pre)burst, en haarscherpe fotos en video opnames. Oef... wat ben ik hier blij mee... (natuurfotograaf)

Pluspunten

• Autofocus
  • Ongelooflijke Burstsnelheid
  • Handelbaarheid
  • Image stabilisatie
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Nog geen post focus in RAW

Robemo 25-06-2018

Ook op reis een bijzondere camera

Tja, Kieskeurig vraagt netjes of je nog nieuwe ervaringen hebt als je een review hebt geschreven. En die heb ik wel, maar wat moet je nog over deze camera zeggen na twee eerdere reviews? Misschien denken lezers dat ik probeer mijn eigen keuze voor deze camera te rechtvaardigen als ik weer een positieve review schrijf.
Maar niets is minder waar. Zoals eerder gemeld fotografeer ik al meer dan veertig jaar en heb ik met de top camera's van meerdere grote merken mogen werken. Het bijzondere van deze camera en wat mij zelf ook echt heeft verbaasd is dat deze camera in het dagelijkse gebruik het gevoel geeft alsof je met zo'n vele duizenden euro's kostend topmodel aan de slag bent. Het is in feite méér dan een gevoel van degelijkheid en snelheid. Het gaat ook om voorspelbaarheid en betrouwbaarheid. Een camera moet doen, want je ervan wilt en verwacht. De afgelopen jaren zijn er in sneltreinvaart nieuwe cameramodellen verschenen met allerlei 'vernieuwingen' (valt meestal wel mee), snufjes en mogelijkheden, soms nuttig soms alleen maar leuk, soms gewoon onzin. En veel van die camera's leken qua bediening meer op een computer of een game. Maar vaak ook met de nadelen van computers, zoals onlogische bediening, complexiteit en erger soms ook met onverwachte effecten/resultaten (bijv. oververhitting, onverwacht stoppen met opnemen video, rare resultaten) en zelfs vastlopers (een echte 'reset' nodig door de batterij uit de camera te halen). En dat is iets wat Panasonic met de G9 helemaal goed heeft gedaan. Hoewel het ook een moderne camera is met heel veel extra mogelijkheden, is ervoor gekozen om de bediening te laten als een 'ouderwets' echt fototoestel. Men heeft zo'n zes extra functietoetsen op de camera geplaatst die je als gebruiker zelf een functie kunt geven. Zo kon ik mijn G9 zo instellen dat hij zich bijna gedroeg als mijn laatste spiegelreflex camera. Handig!
Over de resultaten heb ik het al eerder gehad. Mijn vrienden en collega-fotografen hebben de resultaten van deze camera gezien, waarbij zij niet wisten dat het niet met mijn oude toestellen, maar met deze camera was gefotografeerd. Toen ik na vele complimenten vertelde waarmee het was gemaakt, reageerden de oudere maten zo van 'tja, waarom niet ...'. Maar vooral de jonkies begonnen vaak met 'ja, maar ....'. En dan kwam er weer één of ander technisch verhaal. De jonge generatie fotografen is soms erg sterk gefixeerd op technische (deel)aspecten, specificaties en pixel peepen. Zij hollen vaak naar de winkel op het moment dat een nieuwe camera uitkomt die volgens de marketing-blalbla zóóóveel beter is .... . Ik doe vele jaren met mijn camera's en ik weet zeker dat ik met deze camera nog jaren vooruit kan. Een camera voor fotografen die het echte resultaat belangrijk vinden en die houden van camera's die optimaal meehelpen om dat resultaat te krijgen zonder rare verrassingen en onverwachte beperkingen.

Pluspunten

• Degelijk
  • Probleemloze werking
  • Razendsnel
  • Prima resultaten
  • Veelzijdig

Minpunten

• Geen echte minpunten

Klaas 28-04-2018

Nog steeds meer dan dik tevree!

Heb de camera nu drie maanden. Nog steeds weinig tot niets te klagen. Mooie scherpe beelden in macro of met telelens. Prachtig snelle autofocus en logische bediening.

Pluspunten

• Gewicht
  • Beeldkwaliteit
  • Autofocus
  • Mogelijkheden
  • Snelheid

Minpunten

• Geen RAW in post focus