Sony WH-1000XM4 zwart

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 39 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony WH-1000XM4 zwart op Kieskeurig.be.

Mkinkel 30-08-2020

De XM4 blaast mijn huidige koptelefoon helemaal weg

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Al twee jaar ben ik in bezit van de Bowers & Wilkins PX. Destijds kon ik deze noise-cancelling koptelefoon goedkoop krijgen en de reviews waren zeer positief. De geluidskwaliteit van de PX was misschien wel beter dan die van Sony's XM3 en de Bose 35ii. Hij deed wel onder op het gebied van geluidsonderdrukking, maar dat nam ik toen maar op de koop toe. Nu kondigde Sony de opvolger van de XM3 aan en het begon bij mij te kriebelen zou deze XM4 mijn geliefde PX van mijn hoofd kunnen stoten? Ik besloot het te testen.

De conclusie is ja. Met veel verdriet concludeerde ik dat de XM4 de PX volledig wegblaast. Het geluid is bijzonder helder. Soms is de bass ietwat aangedikt maar het voelde voor mij over het algemeen erg natuurlijk. Dit was de grootste schok voor mij, omdat ik er toch van overtuigd was dat de PX een mooier geluid zou bieden, iets wat ik wel vond in vergelijking met de XM3.

Als we dan gaan kijken naar de noise-cancelling technologie, dan heeft Sony zichzelf weer bewezen. In vergelijking met de XM3 blokkeert hij niet zozeer extreem veel meer geluid, maar hij doet dit veel vernuftiger. Zit ik in de trein, dan worden zo goed als alle geluiden om mij heen weggefilterd. Maar zodra het volgende station wordt aangekondigd hoor ik de conducteur ineens haarscherp door mijn koptelefoon komen. De XM4 detecteert meteen dat deze boodschap belangrijk voor mij is en laat het toe. Deze sensoren en slimme technologieen maken de XM4 tot een wonderlijk apparaat.

De XM4 wordt dan ook de koptelefoon die mij voortaan van alle geluiden afschermt en ik raad het jullie ook zeker aan om dezelfde keuze te maken.

Pluspunten

• Slimme omgevingsgeluidsfilter
  • Helder geluid
  • Makkelijke besturing

Minpunten

• Besturing vergt enige oefening
  • Sony app niet altijd even responsief

iric 15-09-2020

Geluid, accuduur en noise-cancelling van het hoogste niveau

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Om te beginnen met de noise-cancelling, die is magnefiek. De geluiden van de buren die buitenzitten met krijsende kinderen, het is gewoon weg, terwijl de muziek op de koptelefoon niet hard staat. Als ik dan zelf iets wil zeggen gaat de koptelefoon op stil en ik kan, met de koptelefoon op, met anderen praten. Het staat natuurlijk een beetje raar, maar het werkt. Meestal dan. Probeer eens mee te zingen, je koptelefoon denkt dat je aan het praten bent en gaat uit. Dat is nou net niet helemaal de bedoeling.
Het draagcomfort is erg goed. Hij blijft zelfs zitten bij het joggen/rennen, ook al is deze koptelefoon hier niet speciaal voor bedoeld. Ondanks de kunstleer oorschelpen wordt het allemaal niet te zweterig of plakkerig. Ook als je deze koptelefoon langer draagt blijft hij comfortabel.
De accuduur is ook fenomenaal. En je kunt tussendoor altijd 10 minuten snelladen voor weer een aantal uur muziek.
Als je de koptelefoon om je nek hangt gaat de muziek op pauze. Dit werkt ook bij oudere apparaten (bijvoorbeeld een iPod touch 5th gen) helemaal goed. Net als de touchbediening. Het enige nadeel is als je op je oorschelp "tikt" dat nogal doordreunt.

Pluspunten

• Accu gaat erg lang mee
  • Geluid is erg goed
  • Noise-cancelling is van een zeer hoog niveau

Minpunten

• Touchbediening vrij luidruchtig
  • Spraakmode werkt niet altijd goed

Joepie 13-09-2020

Geweldige noise cancellation en super geluid

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Vanwege de goede reviews van de vorige versie heb ik uitgekeken naar de komst van de opvolger. Met name het verbinden met twee apparaten tegelijk leek mij ontzettend handig. Toen de mogelijkheid voorbij kwam om de nieuwe versie te testen heb ik mij direct opgegeven.

Had nog geen ervaring met on ear headsets. Alleen met in ear (ook noise cancellation) varianten. Aangezien in ear na een tijdje begint te irriteren bij mij, wilde ik heel graag een goede over ear variant proberen. Dat heb ik dan nu gedaan.

De koptelefoon voelt erg stevig aan en het kussen in de hoofdband zorgt voor een prettig draagcomfort. Hopelijk zorgen 'gel' producten in het haar er niet voor dat het leer snel aangetast wordt. De hoofdband is ook goed te verstellen, zodat hij niet te strak op het hoofd zit.

Via de app kun je de firmware updaten van de koptelefoon. Ook gebruik je de app voor allerlei instellingen van de koptelefoon. De eerste keer doorloop je een wizard en wordt zelfs de atmosferische druk van de koptelefoon op jou afgestemd. Ga er maar vanuit dat het verschil maakt, maar heb geen vergelijking kunnen maken.
Verder kun je nog wat zaken instellen over of het geluid gedempt moet worden als je spreekt, maar dat vond ik niet zo'n fijne optie. Een harde kuch of een beetje meezingen met met een liedje zorgde er al voor dat hij dan ook ging dempen.

De geluidskwaliteit vond ik echt goed. Geluid is erg persoonlijk, maar ik kon enorme verschillen horen met mijn in ears koptelefoons. Ik gebruikte voorheen de AirPods pro van Apple. Die vond ik eigenlijk best wel goed klinken, maar de Sony klinkt toch aanzienlijk beter. Is ook een heel ander type koptelefoon, dus ook weer niet echt goed te vergelijken.
De lage, midden en hoge tonen komen goed in detail naar boven. Eventueel kun je via de Equalizer in de app nog kiezen voor een ander klankbeeld of zelf instellen als je daar behoefte aan hebt.
In de app zitten ook instellingen voor activiteiten (wandelen bijvoorbeeld). Hier kun je instellen dat bij zo'n activiteit er dan wel geluid doorgegeven wordt (noise cancellation wordt dan minder gezet). Er zijn zelfs mogelijkheden om o.b.v. de locatie (thuis of werk) instellingen te maken.
Aangezien ik nog vanuit huis werk op het moment heb ik daar nog niet mee kunnen experimenteren. Voor mij hoeft dat overigens niet.

Als iemand je wat wil vragen, dan kun je je hand op de oorschelp leggen om het geluid te dempen, maar dat vind ik toch erg onpersoonlijk. Ook wordt de muziek dan niet gepauzeerd en mis je een stuk. Wat daarom ontzettend handig is, is dat de muziek gepauzeerd wordt als je de koptelefoon af zet. Zet je hem weer op, dan gaat hij weer vanzelf verder. Ideaal.
Je kunt op de oorschelp ook het volume bedienen of het volgende nummer kiezen door veegbewegingen te maken. Het is even wennen, maar het werkt wel. Wil je echter het volume in een keer van zacht naar hard zetten, dan blijf je wel aan het vegen. Dan is bedienen op de telefoon wat makkelijker.

Bij deze koptelefoon gaat het met name om de actieve noise cancellation en die is in één woord geweldig! Als je de koptelefoon opzet en aanzet, dan wordt er al direct ontzettend veel omgevingsgeluid gefilterd. Als er veel stemmen in de buurt zijn, dan hoor je die nog wel, maar wel heel erg gedempt. Zodra je dan muziek op zet, dan verdwijnen die geluiden.

Het verbinden van twee apparaten is ontzettend fijn. Ik wilde hem eerst gebruiken om via de PC dan werkgerelateerd te kunnen vergaderen. Hier gebruiken wij Teams voor, maar dat krijg ik niet werkend, ondanks dat de bluetooth in de pc vrij recent is. Lees hier wel meer problemen over. Als je via de telefoon gebruik maakt van Teams werkt het overigens wel.
Echter vind ik persoonlijk het bellen met zo'n afgesloten koptelefoon niet fijn. Je hoort je eigen stem heel raar. In andere reviews heb ik gelezen (en zelfs gehoord) dat de microfoon in de XM4 sterk verbeterd is (zouden er meer in zitten). Zelf had ik al een perfecte mono headset om te kunnen vergaderen, daar houd ik het dan bij.

Het positieve is dan wel dat ik als 2e apparaat mijn iPad kon verbinden. Hierop kijk ik regelmatig ook gemiste tv programma's of YouTube filmpjes. Ik hoef hier niks extra's voor te doen om verbinding te krijgen. De koptelefoon aanzetten en luisteren maar.
Als er een telefoontje binnen zou komen, dan zou hij over moeten schakelen naar de telefoon. Heb dit zelf nog niet meegemaakt.

Voor mij zit de meerwaarde van deze koptelefoon dan in de verbindingsmogelijkheid van twee apparaten en de uitstekende noise cancellation en geluid. Daarnaast was de batterijduur ook van belang. Met 30 uur hoef ik hem maar 1 x in de 1 a 2 weken op te laden. Dat is toch wel een verademing vergeleken met draadloze in ears.

Zodra ik weer naar kantoor mag, dan ga ik hem daar ook zeker gebruiken. Je kan je heerlijk afsluiten van de buitenwereld en concentreren op je werk. Het is moeilijk te omschrijven hoe dat voelt, je moet het echt zelf ervaren.
Er zit een stevige opbergbox bij, maar ondanks dat je de koptelefoon deels in kunt klappen, blijft het een enorm groot ding om mee te nemen. Dan zijn de in ears voor onderweg een stuk compacter. Aangezien ik niet met het OV reis is het voor mij niet zo'n probleem.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Batterijduur
  • Instelmogelijkheden in de app
  • Uitstekende noise cancellation

Minpunten

• Bellen via de PC
  • Beetje groot voor onderweg

Cunibalt 27-08-2020

Prettige headphone

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Dit is de eerste keer dat ik ervaring opdeed met een Active Noise Cancelling koptelefoon en wel meteen een high-end model van Sony.
De ervaring is inderdaad verbluffend. Zelfs in een rustige omgeving valt al het omgeving lawaai weg en heerst er een serene geluidsrust.
Daardoor kun je op een zeer bescheiden geluidsniveau luisteren.
De geluidservaring is bijzonder goed. Mooi, evenwichtig geluidsbeeld met goede bas weergave zonder overdreven te worden.
Draagcomfort is zeer goed. Geen rode oortjes door knellende oorschelpen o.i.d..
De bijbehorende Sony app werkt goed op een Android smartphone en is makkelijk te installeren.
Ook het verbinden met de headset gaat makkelijk. Eigenlijk heb je vrij snel alles spelend.
Biedt tal van mogelijkheden, maar daar moet je even op studeren om alles te doorgronden.
Wel moet opgemerkt worden dat de spraak assistentie in het Nederlands niet altijd even goed te verstaan is (te snel sprekende vrouwenstem).
Een bijzonder prettige functie is de mogelijkheid tot automatisch inschakelen van b.v. spraak via de ingebouwde microfoons.
Zo kan je toch contact houden met je omgeving (gezinsleden, collega’s op kantoor).
Dit heft een van mijn bezwaren tegen gebruik van headsets op: niet meer geïsoleerd van je omgeving, maar wel goede onderdrukking van ongewenst omgevingslawaai.
Deze headset zal zijn waarde vooral bewijzen in een omgeving met veel (achtergrond) lawaai, zoals vliegtuig, trein, kantoor, etc.
De meerwaarde in een rustige thuis omgeving is minder, maar wordt toch wel gewaardeerd. Was voor mij verrassend een rustiger geluidsbeeld te ervaren.
Kom je vaak in een rumoerige omgeving en wil je rumoer onderdrukking met het kunnen genieten van een uitstekende geluidskwaliteit, dan is deze headset zijn geld zeker waard.
Heb je alle mogelijkheden niet nodig, dan is deze headset misschien te hoog gegrepen voor wat betreft de prijs. Blijft wel natuurlijk een hebbedingetje, zeker voor audiofielen die kicken op alle aanwezige mogelijkheden en het fantastische geluid.

Pluspunten

• Zit prettig
  • Goed geluid
  • Makkelijk te koppelen

Minpunten

• De app is wat moeilijk in te stellen

Menno 24-09-2020

Klinkt werkelijk als muziek in je oren!

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Al langere tijd ben ik op zoek naar een headphone om muziek dagelijks te beluisteren en tevens zakelijke telefoongesprekken mee te voeren. Bij toeval kreeg ik de kans om de XM4 te testen, mijn eerste voorkeur voor eventuele koop. Allereerst zit de headphone prettig, wel warm om de oren en licht drukkend op het hoofd. Het gewicht is licht en maakt het draagcomfort prettig. De eerste muziekervaring is overweldigend. Klanken zijn scherp en helder, voor een persoonlijke afstemming is de equalizer manueel af te stellen. Muzieknummers die met 360 zijn opgenomen, maakt het mogelijk dat je het ware gevoel krijgt dat je in een concertzaal staat! Zakelijk heb ik de headphone gebruikt om mee te bellen. De extra features zijn handig en na oefening goed te bediening via de rechter oorschelp. Het bellen met de headphone viel wat tegen, komt voornamelijk dat de schelpen zo goed geïsoleerd zijn, dat je je eigen stem slecht hoort. Al met al zou ik niet meer anders willen, ik ben overtuigd en ga over tot koop van deze geweldige headphone!

Pluspunten

• Pasvorm
  • Prestaties
  • Vormgeving
  • Noisecancelling
  • Verbinden met 2 apparaten

Minpunten

• Telefoneren is niet ideaal
  • Net te groot om mee te sporten

Karlijn 20-09-2020

Wat een rust!

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Wat een verademing deze koptelefoon! Dit was mijn eerste ervaring met een noise cancelling koptelefoon en ik wil nooit meer anders! Normaal gesproken ben ik altijd afgeleid, door alles wat ik hoor. Maar met deze koptelefoon hoor je verder niets meer!
De koptelefoon zit lekker, maar als ik vooroverbuig merk ik dat de koptelefoon snel naar voren zakt. De oorkappen sluiten verder wel goed aan en zitten fijn.
Wat ik erg handig vind is de adaptieve functie in de app. De koptelefoon registreert je bewegingen waardoor hij de intensiteit van de noise cancelling aan kan passen. Ideaal bijvoorbeeld op de fiets. Wat wel een nadeel is, is het ruizen van de wind op de fiets. Dit is te onderdrukken, maar dan mis je ook gelijk het omgevingsgeluid.
Tijdens de testperiode heb ik meerdere mensen de koptelefoon laten ervaren en iedereen was met stomheid geslagen over de werking van de noise cancelling. Ook de mensen die al eerder een noise cancelling koptelefoon opgehad hadden.
In eerste instantie was ik wat huiverig voor de batterijduur, ik ben zo’n persoon die altijd met een lege koptelefoon zit. Maar deze batterij gaat zo lang mee, dat dit nooit een probleem geweest is. Vooral omdat de koptelefoon binnen mum van tijd weer opgeladen is.

Kortom, een geweldige koptelefoon, waardoor ik weer heerlijk heb kunnen genieten van mijn tuin zonder de geluiden van de buren :)

Pluspunten

• batterijduur
  • noise cancelling

Minpunten

• pasvorm
  • ruizen op de fiets.

Christiaan Loeber 17-09-2020

Fijne hoofdtelefoon met enorme featureset

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Als thuiswerker was ik nieuwsgierig of een dergelijke hoofdtelefoon meerwaarde biedt ten opzichte van de iPhone oortjes of mijn eigen AKG NC hoofdtelefoon.

Het geluid is fantastisch, goede kwaliteit en duidelijk stereobeeld. Slecht bronmateriaal wordt snel duidelijk. Met de Sony app zijn allerlei instellingen aan te passen, waarbij ik lang niet alles begrijp. Soms klinkt er een geluidje door de muziek, waarvan ik dan niet begrijp waar dit een melding van is.

De noise cancelling is echt heel goed, samen met het over-ear ontwerp. Mijn oude AKG NC on-ear koptelefoon is duidelijk minder in het wegfilteren van omgevingsgeluid. Ik ben me dan ook al een paar keer een hoedje geschrokken omdat er ineens iemand naast me bleek te staan. De mate van NC is echter goed in te stellen dus dat helpt wel.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Instelmogelijkheden Sony Headphones app
  • Meegeleverde accessoires
  • Noise Cancelling

Minpunten

• Draagcomfort

Jasper 13-09-2020
  • Product gekregen

Zit als gegoten

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Vanaf het eerste begin zit de koptelefoon als gegoten. Kussens zijn heel zacht en je merkt amper dat je 'm op hebt totdat je 'm afzet: dan hoor je opeens weer de omgeving.

Ideaal voor het thuiswerken: snel schakelen tussen telefoon en laptop, van muziek naar calls. Kinderen, wasmachine, je vrouw; je hoort het niet meer en je kunt lekker gefocust doorwerken.

Top ding! Enige nadeel: de prijs is hoog, maar 't is het waard denk ik. (ik heb m gekregen, maar kan me voorstellen dat het anderen kan tegenhouden...)

Pluspunten

• ziet er mooi uit
  • fijne app
  • zit heerlijk
  • wil 'm niet afzetten

Calvin V 11-09-2020

Heerlijke pasvorm en geweldige noice canceling!

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Als tevreden gebruiker van de WH-1000XM3 was ik toch erg benieuwd wat de XM4 te bieden had en heb de mogelijkheid gekregen om de grote broer te gaan testen. Een aantal punten waar ik specifiek op gelet heb bij het gebruiken van de XM4 waren de comfort, gebruikersgemak en natuurlijk de noice cancelling.

Op het gebied van comfort merk ik niet heel veel veranderingen, wat positief is want de XM3 zaten al heerlijk om de oren - hetzelfde geldt dus voor de XM4. De kussentjes zijn heerlijk zacht op de oren waardoor je ze voor een lange tijd kunt dragen.

Op het gebied van gebruikersgemak zijn er 2 verbeteringen waarmee ik erg blij mee ben, namelijk de mogelijkheid om 2 devices tegelijkertijd te koppelen en de Speak-to-Chat functie.
De XM4 biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld je telefoon en je laptop tegelijkertijd te koppelen, waarbij hij de laatst actieve bron pakt. Op het moment dat je dus muziek luistert vanaf je laptop en je gebeld wordt op je telefoon wordt de bron aangepast, waardoor je meteen kunt bellen met je headset op.

De Speak-to-Chat functie vind ik persoonlijk een hele leuke, met mijn "oude" WH-1000XM3 moest ik altijd mijn koptelefoon af doen om te reageren op iemand - omdat je door de noice cancelling ook echt niks hoort. Nu is het mede door de Speak to Chat functie mogelijk te praten met je headset op (misschien niet altijd even netjes, maar soms wel handig). Je hoort nu namelijk jezelf praten door de speakers van de koptelefoon (hij maakt gebruik van de microfoon in je headset).

Op het gebied van Noice Cancelling ben ik zeer tevreden gebleven, ik was al groot van van de Noice Cancelling bij de XM3 en dit is bij de XM4 nog steeds zo gebleven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet een heel groot verschil merk tussen de Noice Cancelling bij de twee versies, maar het kan zomaar zijn dat deze net iets beter is.

Al met al - een goeie koptelefoon met een high end Noice Cancelling is zeker het investeren waard. Het gebruiksgemak, comfort maar zeker de kwaliteit van Noice Cancelling van de XM4 maakt het een zeer goeie investering.

Pluspunten

• Kwaliteit van Noice Cancelling
  • Draag comfort
  • Mogelijkheid om twee apparaten te koppelen

Minpunten

• Geen druk knopjes voor geluid (moet swipen)

Duinkat 09-09-2020

Fantastische koptelefoon die je omgeving goed buitensluit.

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Met deze mooie koptelefoon is het een feestje om muziek te luisteren. Echt erg goede geluidskwaliteit. Je kunt het geluid ook helemaal personaliseren met de app op je telefoon, erg handig. De noise cancelling is ook fantastische. Geen stemmen meer die door jouw muziek heen praten. Ook je podcast kun je nu altijd verstaan. Je kunt dit gemakkelijk uit zetten door te gaan praten, de koptelefoon herkent jouw stem en laat geluiden door. Hierdoor kun je zonder afzetten een gesprek voeren met je collega's. Na het gesprek start de muziek weer automatisch. Als je hem afzet dan pauzeert hij de muziek automatisch, want hij detecteert dat je hem op hebt. Hij draagt erg comfortabel en ook met de hele dag dragen heb je geen zere oren. Het enige nadeel vind ik dat ik vaak een piepje hoor. Ik heb in de app nu uitgezet dat hij de noise cancelling moet aanpassen aan wat ik doe, nu hoor ik dat niet meer.

Pluspunten

• mooi design
  • gemakkelijke bediening
  • mooi geluid
  • goede noise cancelling

Minpunten

• piepje door muziek heen

Lovin' dad of 2 01-09-2020

High end model verbetert zichzelf

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Met de ervaring van zijn voorganger de XM3 in mijn hoofd, was de uitdaging er 1 om je in vast te bijten. Sony heeft zich met de voorganger namelijk gepositioneerd als 1 van de beste over ear headphones, zo niet de beste. Zeer benieuwd dus naar de verbeteringen in het nieuwste model en de extra en nieuwe functies.

En ben ik teleurgesteld...? Nou nee, beslist niet. Wat gelukkig gebleven is, is de superfijne geluidskwaliteit. Uitgebalanceerd en geschikt voor alle soorten muziek of podcast. Heerlijk om jezelf in onder te dompelen en passend bij hetgeen Sony in verleden waar heeft gemaakt. De noice cancelling functie is gewoon heel fijn om te ervaren, maar ook met de ANC functie aan is het op straat of in het openbaar vervoer prima luisteren.

Zelf maak ik veelvuldig gebruik van de koptelefoon tijdens en op het werk. Werkend in een nieuwe werkomgeving met gedeelde werkplekken is de Sony Xm4 echt perfect. Juist hier onderscheiden de nieuwe functionaliteiten zich. Het draagcomfort lijkt zelfd beter te zijn dan het vorige model, naar mijn idee een iets strakkere fit. Ook voor mijn kleinere hoofdomvang goed te doen.

Zodra je de headphone afzet gaat het geluid op de pauze stand en naadloos weer aan, als je hem opzet. Ook is het erg fijn dat de muziek stopt met spelen als je begint te praten, zodat je direct goed kan communiceren met een collega. Overigens is het fijn dat je dit ook uit kan zetten, want ook op luidkeels meezingen wordt gereageerd. Daarnaast is het feit dat er met 2 devices tegelijkertijd een verbinding gemaakt kan worden super handig om snel te schakelen tussen luisteren naar muziek op de laptop en een binnenkomend telefoontje aan te nemen. Moeiteloos wordt er geschakeld.

Al met al is de nieuwe koptelefoon echt een prima product. Geluid is en blijft top met nieuwe fijne features die toch een gemis waren bij het vorige model. Weliswaar vraagt het wel een forse investering die niet voor iedereen haalbaar is. In dat geval is de Xm3 een mooi alternatief.

Pluspunten

• High end geluid
  • Makkelijk en vlot te koppelen
  • Multi-pairing
  • NC en ANC top

Minpunten

• Aanschafprijs niet mals

Vito 31-08-2020

Geweldig geluid en volledig instelbaar

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Wat een geweldige koptelefoon! De vorige was al goed met een uitstekende geluid en de beste ANC. De verbetering op dit vlak is niet te horen door mij. Wat wel veel beter is, is de mogelijkheid om vrijwel alles in te stellen. Zo zijn er bijvoorbeeld extra functies dat de muziek stopt als je de koptelefoon afdoet (wat ikzelf erg prettig vind) en als je muziek luistert en je begint te praten (voor de google-assistant/siri) pauzeert de muziek ook even. Verder voel je de koptelefoon niet op je hoofd zitten, het draagcomfort is super. Hij is licht en het materiaal is uitstekend. Wat mij betreft een echte aanrader. Blijft wel dat hij erg duur is, dus als je voor geluid en ANC kijkt, probeer dan ook zeker de Sony WH-1000XM3 (voorloper), deze is inmiddels betaalbaar geworden.

Pluspunten

• Geluid
  • ANC
  • Draagcomfort
  • Volledig instelbaar

Minpunten

• Duur

Lien 31-08-2020

Een koptelefoon waar je echt blij van wordt!

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Geen gedoe meer met het wisselen van Bluetooth devices! In de Sony headphones app kan je gemakkelijk twee apparaten opgeven waarmee je koptelefoon gekoppeld moet worden. Een keer instellen en je kan gemakkelijk switchen. Word je gebeld terwijl je Spotify aan het luisteren bent via je laptop? Geen probleem! De koptelefoon schakelt direct over. Als je telefoongesprek is afgelopen schakelt hij direct weer terug naar je muziek. Ik vind dat echt een groot pluspunt ten opzichte van andere koptelefoons op de markt. Als ik telkens moet connecten met Bluetooth gebruik ik de koptelefoon veel minder, wat dus ook gebeurde met mijn oude koptelefoon.

Daarnaast kan je ook gemakkelijk je muziek zachter zetten of doorspoelen naar het volgende nummer door te swipen op de rechter oorschelp. Dit voelt erg intuïtief aan als je een keer het plaatje hebt bekeken. Als je je koptelefoon afdoet stopt hij direct en gaat bij het opzetten direct weer verder. Door de heerlijke zachte oorkussens wil je de koptelefoon eigenlijk niet afdoen.

De Noice Cancelling werkt super, wat je ook wel mag verwachten met de opvolger van de XM3 waar al met lof over gesproken werd. Door je hand op de rechter oorschelp te leggen kan je de Noice Cancelling onderbreken om een gesprek te voeren. Wanneer je klaar bent haal je je hand weer weg en begint de muziek die je aan had staan weer verder af te spelen. Ook kan je de Speak to Chat functie activeren door zelf te gaan praten. Kortom: Een koptelefoon waar je echt blij van wordt!

Pluspunten

• Zit heerlijk
  • Twee devices te gelijk gekoppeld

Minpunten

• Je moet de Sony Headphones app installeren

LG156 31-08-2020

Topper voor muziek lovers en werk (vooral in deze tijden!)

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Deze koptelefoon kost natuurlijk wel wat centjes maar die zijn het waard. Als je de verpakking opent en de koptelefoon in handen houdt, valt direct op dat ze goed afgewerkt zijn. Verder zijn de materialen goed gekozen. De pasvorm is voor mij uitstekend maar dit zou een minpunt kunnen zijn als je hoofd wat kleiner is voor mijn vriendin is hij helaas veel te groot (best jammer), dus hou er mee rekening.
Nu past hij prima, en ik vind hem zelf na uren werk nog prima zitten - daarbij moet ik zeggen dat ik het dragen wat koptelefonen gewend ben. Het geluid is fantastisch gebalanceerd, wat ik heel belangrijk vind aangezien ik heel veel verschillende muziek luister en bovendien nog veel moet zoomen (vooral in corona tijden). Over werk gesproken, de noise cancelling en ambient sound werken heel goed. De smart features zijn hierbij echt wat het product geweldig maakt. De quick attention is mijn absolute favoriet, als je met je hele hand de cover bedekt, kan je in eens alles horen wat om je heen gebeurd - geweldig voor mijn werk en in de trein. Must have feature! Dat gezegd alle anderen controls zoals volume and forward/backwward werken ook fantastisch.
Samenvattend, wat mij betreft een absoluut koopadvies als je zo veel geld aan een kooptelefoon kan besteden. De combinatie goede afwerking, klankkwaliteit en super slimme features zoals de quick attention maken deze koptelefoon perfecte begeleider voor muziek liefhebbers en werk-dieren. De 30 uur accu zijn geweldig. Enige twee mins die ik te vermelden heb is de pasvorm voor de wat kleinere hoofden en de prijs (maar dat moet iedereen zelf weten).

Pluspunten

• Smart features, zoals quick attention!
  • Afwerking
  • Heel comfortabel
  • Goed voor muziek en werk
  • Komt met mooie transport box

Minpunten

• Prijs hoog (maar voor heavy users wel oké)
  • kleine hoofden komen helaas niet aanmerking

uvdsande 30-08-2020

Comfortabel en geweldige noise canceling

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Bij het uitpakken van de koptelefoon valt meteen op dat hij zeer licht is. Hierdoor is het ook niet erg om een aantal uur achterelkaar met de koptelefoon op te zitten.
Ook de oorschelpen die goed over de oren vallen zitten goed. Deze sluiten al goed af waardoor veel geluid al wordt gefilterd. Maar na het aanzetten van de active noise canceling merk je pas dat er nog veel geluid aanwezig was.
Door de active noise canceling worden echt alle achtergrond geluiden weggefilterd. Pas als iemand vlak bij iets zegt, hoor je vaag op de achtergrond de stem. Als je muziek op hebt staan is zelfs de stem niet meer te horen.
Ook handig is de adaptive noise canceling. Deze merkt de activiteit die je doet, waarop de noise canceling wordt aangepast. Als je stil zit komt er geen geluid door, maar als je beweegt wordt er toch geluid van buiten doorgelaten.
Wat ik wat minder vond aan dit product is de mogelijkheid om hem te gebruiken als Skype koptelefoon. Het automatisch opnemen van de Skype sessie door te tikken op de koptelefoon is zeer handig. Hierdoor was ik niet gebonden aan mijn werkplek. Helaas werkte de microfoon Op de koptelefoon minder. Mensen aan de andere kant van de lijn hoorde mij vaak niet goed.
Wat ook zeer handig is het koppelen aan 2 apparaten. Hierdoor kan je muziek afspelen en toch een telefoon gesprek opnemen van je telefoon. De koptelefoon schakelt hier zonder enige problemen tussen. Is het gesprek weer afgelopen, start de muziek weer die gepauzeerd werd op het andere apparaat.

Wil je ongestoord genieten van muziek enz. dan is deze koptelefoon een absolute aanrader. Voor werk vind ik hem minder geschikt.

Pluspunten

• Active noise canceling
  • Comfortabele pasvorm
  • Licht
  • Geweldig geluid
  • Koppelen aan meerdere apparaten

Minpunten

• Slechte microfoon

I. de Jong 29-08-2020

De Koning is dood, Lang leve de nieuwe Koning!

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Ongestoord genieten van muziek of een podcast. Of juist geconcentreerd kunnen werken in een kantoortuin. Dat is de reden dat ik de Sony WH-1000MX4 heb gekocht. Sinds begin dit jaar zijn we verhuisd van een kantooromgeving met deuren naar een open omgeving met een kantoortuin. Ik na de verhuizing gewerkt met de standaard bedrade oordopjes van mijn telefoon. Maar het geluid van bellende collega’s maakte het rustig doorwerken er niet makkelijker op. Ook vallen kleine oordopjes niet echt op waardoor pas na 3 zinnen doorhebben dat ik er niets van heb meegekregen.

Dus op zoek naar een echte hoofdtelefoon die ook Ruisonderdrukking oftewel actieve Noice cancelling biedt. Na vele reviews blijken er maar een paar merken te zijn die hier als beste uit de bus kwamen hier was Sony koning met de WH-1000MX3. Op het moment dat ik de keuze had gemaakt om deze te kopen kwam Sony met de opvolger, de WH-1000MX4! Een verbeterde versie van de MX3.

Maar wat maakt de WH-1000MX4 nou de nieuwe koning? Waar zitten die verbeteringen?
- Comfortabeler draagcomfort
De hoofdtelefoon heeft grotere en dikkere oor kussentjes. Hierdoor valt de hoofdtelefoon
beter over de oren. Tevens is de hoofdband wat strakker waardoor de hoofdtelefoon
strakker op het hoofd zit.
- Geen druk op de oren
In reviews van andere merken heb ik gelezen dat er een soort druk op de oren ontstaat bij
het gebruik van Noise cancelling. Bij het gebruik van de WH-1000MX4 heb ik dit niet ervaren
en kan ik de hoofdtelefoon de hele dag dragen.
- Draag detectie
In de linker oorschelp zit een sensor die opmerkt of je de hoofdtelefoon afzet. De muziek
stopt dan meteen. Als je de hoofdtelefoon weer opzet dan begint hij automatisch weer te
spelen. Dit werkt prima. Maar ik had de sensor graag in beide oorschelpen gezien. Ik luister
ook wel eens met 1 oor onbedekt. Als ik alleen het linkeroor bedek blijft de muziek spelen.
Als je alleen het rechteroor bedekt stopt hij ermee. Deze functie is, in de overigens zeer
uitgebreide app die Sony bij de hoofdtelefoon aanbiedt, uit te zetten.
- Noise cancelling
De uitstekende Noise Cancelling van de WH-1000MX3 is nog verder verbeterd in de WH-
1000MX4. Ik heb in de winkel beide modellen getest en voor het gevoel is de WH-1000MX4
net iets beter in het wegfilteren van achtergrondgeluid.
- Multi Point Bluetooth Pairing
Het is met de Sony WH-1000MX nu mogelijk om met meerdere devices verbonden te zijn.
Luister je favoriete muziek of bekijk je filmpjes op je laptop. Maar neem in 1 handeling dat
telefoongesprek op je smartphone op. De Sony schakelt zonder hapering tussen 2
apparaten.

Dit zijn de grootste verbeteringen aan de nieuwe Sony WH-1000MX4. Wat gebleven is:
- Het gemak van de Touch bediening op de rechter oorschelp
- De uitstekende batterijduur.
Je kunt 30 uur luisteren zonder opladen met Noise Cancelling aan en is de WH-1000MX4
leeg? 10 minuten bijladen levert alweer 5 uur speelduur op.
- Met 1 knop schakelen tussen Noise cancelling, Ambient Sound (geluid van buitenaf wordt
versterkt) of een alleen muziek.
- Bluetooth Bereik
Ik loop het hele huis door zonder storing of verlies van signaal. Ik kan mijn telefoon
beneden laten liggen als ik iets van Zolder op de 2e verdieping moet ophalen.
- De superieure geluidskwaliteit.
Het geluid is BASS driven. Muziek klinkt super strak en gesproken tekst is prima te verstaan.
Mocht je de standaard geluidsinstelling willen aanpassen dan kun je allerlei presets in de
Sony App vinden (beschikbaar voor iOS en Android). Ook kun je zelf met de Equalizer
spelen om het helemaal naar je eigen smaak aan te passen.

Is er dan geen nadeel te noemen? Als ik dan kritisch moet zijn is dit de prijs. Voor al die
nieuwe functies betaal je meer dan de concurrentie. En die concurrentie komt van Sony z
zelf! Namelijk van de WH-1000MX3. Als je niet veel wisselt van device en dus Multipoint Bluetooth minder interessant vindt, je zelf wel je muziek stopt als je de hoofdtelefoon afzet
en niet zulke grote oren hebt als ik (gewoon normale oren of kleiner) dan zou je ook de WH-
1000MX3 kunnen overwegen. Maar wil je het beste geluid en ben word je ook moe van het
steeds pairen van je devices aan je hoofdtelefoon en je wilt het nieuwste van het nieuwste
op het gebied van Noise Cancelling en Bluetooth hoofdtelefoons. Dan kan de WH-1000MX4
zomaar eens de beste keuze zijn.

Pluspunten

• Multi Point Bluetooth Pairing
  • HI-Res audio
  • Noise cancelling
  • Draagcomfort
  • 30 uur op een batterijlading

Minpunten

• De WH1000-MX3 wordt nog verkocht

Jan 28-08-2020

ANC hoofdtelefoon niveau op eenzame hoogte

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Sony brengt met de WH-1000XM4 een nieuwe draadloze active noise canceling hoofdtelefoon uit.
De hoofdtelefoon wordt geleverd met een draagtasje, usb-c laadkabel, hoofdtelefoon kabel voor bedraad luisteren en een aansluit adapter voor in het vliegtuig.

De XM4 is een lichte hoofdtelefoon van 245 gram, hij zit comfortabel met een minimale druk op de oren en hoofd, de kussens zijn van zacht materiaal en sluiten het oor rondom helemaal af raken de oren net niet. Op de linker oorschelp zit de aan/uit knop en de Custum knop en op de rechter oorschelp de Touch Controls.

De Sony App downloaden en installeren, de XM4 is in 3 uur volledig opgeladen en klaar voor gebruik voor 30 uur muziek afspelen.

De XM4 heeft veel slimme functies, als je de hoofdtelefoon afzet pauzeert de muziek en na het opzetten speelt hij weer verder, Als je begint te praten onderbreekt hij eveneens de muziek dit is eventueel uit schakelbaar via de App. Je kan de XM4 koppelen met twee apparaten . Dit gaat snel, de weergave hapert niet dit dank zij de Bluetooth 5 ondersteuning. De Noise Canceling is werkelijk fenomenaal en heeft diversen instellingen afhankelijk van de omgeving en persoonlijke wensen. De DSEE Etreme verbeterd waarneembaar de geluidweergave van de muziek.
De vijf ingebouwde microfoons zorgen voor een uitstekende gespreksweergave tijdens telefoneren of video chatten. De geluidskwaliteit van de weergave van muziek beoordelen is altijd persoonlijk maar is van een hoog niveau, een strakke bas een goed midden en hoog.
De 360 Reality Audio is leuk maar heeft mij niet kunnen overtuigen maar er is ook niet veel aanbod in. Een min puntje is dat de XM4 niet tegen water kan, ook niet een paar spatten dus opletten met regen, zwembaden en sporten.

Dit is voor mij de beste hoofdtelefoon ooit met een Noise Canceling op een eenzaam hoog niveau, hij zit lekker en irriteert nooit, de geluidskwaliteit is uitstekend en geeft geen luister vermoeidheid. Als laatste, eenmaal alles goed ingesteld in de App is hij super slim. Hierdoor gebruik ik hem meer dan ik had verwacht, buiten , in de supermarkt, op de fiets en vooral thuis heerlijk in je eigen rustige cocon.

Pluspunten

• Draag comfort
  • Accuduur
  • ANC
  • Slimme functies
  • Geluidkwaliteit

Minpunten

• opletten met water(spatten)

Nafmi 27-08-2020

Quality of live improvements, en hetzelfde (goede) geluid

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Ik was enorm enthousiast toen ik deze koptelefoon mocht uittesten, ik ben namelijk groot fan van de voorganger, mijn eerste ervaring met een noise canceling koptelefoon. Ik had toen de “zilveren” gekozen, ik had voor de zwarte moeten gaan, dat weet ik nu wel zeker. De zwarte is sexy as hell, compleet met hetzelfde koperen accentje, als z’n oudere broer, maar bij zwart matched het toch iets beter. Het geluid is niet veranderd wat zoveel betekent als nog steeds geweldig. Heerlijk bassig met een vol en rijk geluid. Ik luister naast muziek ook veel naar podcasts en de stemmen zijn helder en goed verstaanbaar. Ook het hele noise canceling is top notch, tijdens het mijn ritjes in het ov kan ik mij volledig afsluiten, met een mondkapje erbij en niemand kan meer herkennen. Er is wel een klein nadeel, het lijkt alsof Sony de kiemkracht van de headphone heeft aangepast, voor mijn hoofd is hij namelijk iets strakker nu, wat er voor zorgt dat ik nu helaas wat sneller last krijg van mijn oren. Wat ik wel echt super vind, is het feit dat hij nu EINDELIJK op meer dan 1 apparaat aangesloten kan worden, dus laptop en mobiel. Dat is by far het aller beste aan de headset. Er zijn wat extra grappige dingen, zoals dat je een foto van je oren maakt via de app op je mobiel. Dit zou moeten zijn om het noise cancelling te verbeteren maar dat was voor mij niet veel beter dan op mijn eerdere exemplaar. Ander klein nadeel het lijkt alsof ik met het bellen, minder goed verstaanbaar ben, maar ik heb dit niet echt consequent meegemaakt. Wel fijne quality of life improvements: De speak to chat, draag detectie en verbeterde voice assistentie. Die laatste is alleen echt nuttig als je iemand bent die er gebruik van maakt, maar ik vond het een enorme verbetering met de vorige headset, draag detectie is een lifesaver als je vergeet de koptelefoon uit te doen, niet alleen pauzeert de headset je muziek, all je hem langer dan 5min laat liggen schakelt hij zich zelf uit. Speak to chat was voor mij wat hit or miss, maar als het werkt is het wel super relaxt. Al met al ben ik zeer te spreken over de headset.

Pluspunten

• Geluid
  • Noise canceling
  • Zwart + koper is super mooi
  • 2 apparaten tegelijk via bluetooth
  • Echt beter dan het vorige model

Minpunten

• Strakker dan z’n voorganger
  • Bellen lijkt minder verstaanbaar

Sander1973 27-08-2020

Zeer goede noise canceling koptelefoon

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Ik heb de Sony WH-1000XM4 nu een aantal dagen kunnen testen. Hiervoor heb ik sinds een half jaar de voorloper, de Sony WH-1000XM3, gebruikt.

De koptelefoon wordt geleverd in een mooie stevige case. Hierin zit naast de koptelefoon een (veel te kort) usb-kabeltje voor het opladen, een kabel met 3,5mm jack om hem bedraad aan te sluiten, en een vliegtuig-adapter. De koptelefoon zelf is van mat zwart kunststof met in het midden een zachte hoofdsteun. Het ziet er goed en degelijk uit. Op een paar kleine details na is er op het eerste gezicht weinig verschil met de WH-1000XM3.

Het verbinden via bluetooth gaat snel en simpel. De bijbehorende app start automatisch op zodra je verbinding maakt. Via de app kan de telefoon ge-update worden en kun je o.a. equalizer, assistent en noise canceling instellen. Ook kan je de druk automatisch instellen.

Het belangrijkste aan de koptelefoon is voor mij het geluid. Dat is echt geweldig. Gelijk al met de basis instelling vond ik het geluid erg goed en beter dan bij zijn voorganger. Alle details in de muziek zijn goed te horen. Met de equalizer kan je diverse voorgeprogrammeerde instellingen kiezen maar er is ook ruimte om je eigen instellingen te bewaren.

Ik hou ervan om af en toe even helemaal afgezonderd te zijn en een goede noise canceling is daarbij erg fijn. De noise canceling doet zijn werk erg goed. Nadeel vind ik wel dat je bij stiltes een lichte ruis hoort als de noise canceling is ingeschakeld. Als de muziek speelt hoor je hier echter niks vanMocht je toch even het omgevingsgeluid willen horen dan leg je je hand op de rechter oorschelp en dan wordt de noise canceling gedempt.
Ook kun je de optie spreek-om-te-chatten inschakelen. De noise canceling wordt dan automatisch opgeheven zodra je met iemand in gesprek bent.

De Sony WH-1000XM4 werkt met veel dingen net iets vlotter dan zijn voorganger. Ook heeft deze een sensor in de linker oorschelp waardoor de muziek automatisch stopt als je de koptelefoon af doet. En je kunt nu met 2 apparaten tegelijk verbinden. DIt is bijvoorbeeld handig als je naar iets op je laptop aan het luisteren bent en je telefoon gaat. Er wordt dan automatisch overgeschakeld naar het geluid van de telefoon.

Dit is een top koptelefoon en een echte aanrader.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Zeer goede noise canceling
  • Veel handige functies

Minpunten

• Lichte ruis bij gebruik noise canceling

Frits Karsjens 27-08-2020

Het intelligente nieuwe broertje van de XM3

Geschreven voor: Sony WH-1000XM4 zwart

Ik heb de XM4 nu een week inbezit om deze te testen. Ik heb hiervoor een jaar lang de XM3 gehad, dit is het vernieuwede broertje. Sterker nog, als je ze naast elkaar legt zie je niet eens dat het verschillende koptelefoons zijn. Het verschil zie je pas als je ze omdraait en de oorschelp in kijkt, daar zit de nabijheidssensor. Hij voelt het zelfde aan, er schijnen aanpassingen te zijn in het ontwerp, ze zijn mij nog niet opgevallen.

Je merkt wel verschil zodra je hem aan zet. Verbinden met de app en telefoon (Xiaomi MI 9) was een kwestie van seconden. Net als de XM3 merk je direct het resultaat van de noice cancelling, alsof de wereld om je heen uit gaat. Heel kort het menu van de Sont Headphones app doorlopen om hem in te stellen naar mijn wensen. Spatzuiver en intuitief.

Het grootste verschil wat ik merk t.o.v. de XM3 is dat dit vernieuwde model een stuk 'smarter' is. Zoals speak to chat, als ik praat gaat de koptelfoon pauze. Van je hoofd halen = muziek pauze. De koptelefoon vertelt hoe vol zn batterij nog is. Tevens heb ik de koptelefoon nog niet opgeladen sinds deze uit de doos is, en dat met gemiddeld 4 uur per dag gebruik.

Al met al een prima apparaat. Al heb ik nog niet ontdekt waarom deze dan echt 120€ duurder moet zijn dan de XM3.

Pluspunten

• Sterke noice cancelling
  • Gemakkelijk verbinden
  • Meer 'smart' dan XM3

Minpunten

• Minimale verbetering t.o.v. XM3