De'Longhi KG89 - Reviews

6,7

Haa-kaa 26-10-2014 Product kwartaal in bezit

6,3
[moderator: dit is een update van mijn eerdere review; de oude mag dus gewist worden]

Pluspunten: goedkoop, compact. Minpunten: maling te grof voor espresso; maling niet uniform, onhandig opvangbakje.

Dit is een van de goedkoopste koffiemolens met instelbare malingsgraad die er te krijgen is, en hij neemt ook niet veel ruimte in beslag. Er zitten drie knoppen op: voor de malingsgraad (fijn tot grof), voor de hoeveelheid die er moet worden gemalen, en een om de maling te starten en te stoppen (hij slaat automatisch af).

Jammer genoeg is de fijnste maling die je hiermee kunt maken te grof voor espresso, in tegenstelling tot wat de handleiding beweert. Ik los dat maar op door het espressoapparaat (ook van Delonghi) halverwege het zetten van een kopje een aantal seconden uit te zetten, zodat de extractietijd voldoende lang is om de smaak uit de koffie te halen. Verder verschillen de korreltjes gemalen koffie nogal in grootte, in vergelijking met gemalen koffie uit de winkel. Ik weet overigens niet of dit normaal is voor niet-industriële koffiemolens.

Ik heb deze molen sinds augustus 2014. De koffie wordt opgevangen in een doorzichtig bakje met dito dekseltje. Het is gebleken dat ik regelmatig aan het zoeken ben naar het dekseltje, dat op je op een donker en vol aanrechtblad makkelijk over het hoofd ziet. Het bakje is een keer gevallen, waarbij er meteen een stukje af is gebroken. Dat was nota bene op een marmoleumvloer, niet op harde plavuizen.

Haa-kaa 02-08-2014 Product paar dagen in bezit

Pluspunten: goedkoop, compact. Minpunten: maling te grof voor espresso; maling niet uniform.

Dit is een van de goedkoopste koffiemolens die er te krijgen is, en hij neemt ook niet veel ruimte in beslag. Er zitten drie knoppen op: voor de malingsgraad (fijn tot grof), voor de hoeveelheid die er moet worden gemalen, en een om de maling te starten en te stoppen (hij slaat automatisch af).

Aan de redactie van Kieskeurig: bij de beoordelingscriteria van deze categorie mist de belangrijkste: kwaliteit van de maling (5/10). Gebruiksgemak is wat mij betreft 8/10. Onderhoudsvriendelijkheid en degelijkheid kan ik na een week niet beoordelen, maar ik mag ze niet open laten.