De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch Indego XS 300 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,2

Mira 23-04-2021

Gemakkelijk en degelijk toestel

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

De robotgrasmaaier heeft een mooi design en is redelijk eenvoudig te installeren, wanneer je de gebruiksaanwijzing goed doorneemt. Het is een eenmalige tijdsinvestering en daarna is de maaier zeer eenvoudig te bedienen.
Aan de zijkanten van het gazon span je het bijgevoegde draad, welke vastgezet wordt met kleine pinnen. Het draad blijft goed op zijn plaats liggen en is goed te vinden voor de robotmaaier. De maaier gaat hier niet overheen, waardoor de rest van je tuin niet bereden wordt wanneer dat niet hoeft.
De maaier verkent eerst de vorm van het gazon, waarna het optimale maaipatroon wordt berekend. Vervolgens maait hij het gras in strakke banen. Er zijn verschillende standen in te stellen, afhankelijk van hoe kort je het gras gemaaid wilt hebben. Het gras ziet er nadien netjes uit (netter dan met onze handgrasmaaier).
Wanneer er een obstakel op het gras ligt, ontwijkt de maaier deze automatisch. Mocht de maaier er echt niet langs kunnen, geeft de maaier dit aan op het scherm.
De maaier vangt het gras niet op, maar laat deze liggen voor een goede bemesting.
De kwaliteit van de robotmaaier voelt goed aan.

Pluspunten

• Zeer stil, mooi design en doet wat hij moet doen.

YannickA 20-04-2021

Leuke robotmaaier die het werk voor je doet!

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

Je ziet direct bij het openen van de doos dat je kwaliteit in je handen hebt! De robotmaaier voelt stevig en zwaar genoeg aan.

Het boekje legt alles stap voor stap uit en zorgt ervoor dat je zeker niets vergeet. Wel kost de installatie toch een 1/2 uurtjes tijd. Je moet de begrenzingsdraad correct monteren en zorgen dat alles volgens de voorschriften is bevestigd. Hierna sluit je de begrenzingsdraad aan op de robot en kan je deze aan zetten.

Zodra je de robot inschakeld zie je op het scherm enkele basisvragen zoals je geheime pincode, uur en datum en welke planning je wilt. Nadat je dit hebt doorlopen kan de robot aan zijn eerste ronde beginnen. Deze ronde gaat hij nog niet maaien maar de tuin in kaart brengen. Hij rijd dus rond en kijkt hoe hij alles de volgende keer het best kan maaien.

Verder moet je niets meer doen dan toekijken hoe elke gekozen dag je tuin mooi en netjes gemaaid wordt. Zeker dus een aanrader!

Wel zit er op dit model geen app bediening of regensensor. Als je dit graag wilt zal je voor een ander model moeten kiezen. Voor mij is dit zeker geen minpunt en we hebben dit dan ook niet gemist.

Pluspunten

• Stil
  • Zeer gemakkelijk in gebruik en installatie
  • Kwalitatief

Minpunten

• Kantjes maaien moet je zelf nog doen
  • Niet voor grote tuinen van meer dan 100m2

DaanR 08-04-2021

Goed maar heeft nog kindermankementjes

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

De installatie gaat zeer vlot, alles doorlezen, de installatie starten. Dit is zeer goed omschreven, je krijgt genoeg ankers, de meetlat om 30 centimeter van de rand te blijven alles werkt goed. Ongeveer 2 uurtjes om de volledige lijn van 100 meter te installeren in de tuin. Daarna heeft de grasmaaier zijn tijd nodig om alles te plannen in zijn brein, hier hebben we de grasmaaier met rust gelaten tot die klaar was. Momenteel staat hij ingesteld dat elke middag rond 12 uur zijn zelf verzonnen ronde begint, jammer genoeg is het te koud om gras af te rijden. Dat staat ook zo op het ingebouwd scherm van de grasmaaier. In het begin had onze hond niet door dat het een werkkracht was en niet een speelkameraad, de bal van de hond werd niet terug gesmeten door de grasmaaier. Hier hebben we één fout ontdekt, als er een object voor de grasmaaier komt, gebeurd er een lange tijd niets, alsof de processor niet weet wat te doen met een obstakel.

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • stil

Minpunten

• eigen ingeplannende route is niet altijd de beste
  • obstakels zijn een pijnpunt

Fietje2 08-04-2021

Handig hulpje!

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

De robotmaaier ziet er alvast mooi en compact uit. Wij zijn na het uitpakken begonnen met het lezen van de 'snelle' handleiding waarin alles duidelijk en handig vermeld staat. Vooraf hadden we al goed bekeken waar we het basisstation zouden opstellen. De dag voor het echte werk reeds alle nodige onderdelen uitgepakt.
Je kan de begrenzingsdraad op 2 manieren leggen; enkel met de bevestigingspinnen of ingraven. Wij hebben een combinatie van de 2 gedaan; een klein gleufje gemaakt en daarin dan de draad bevestigd met de bijgeleverde pinnen.Hier en daar is de draad nog wel wat zichtbaar maar op de meeste plaatsen zit hij netjes onder de grond. Het leggen van de draad en bevestigen van het laadstation verliep eigenlijk zeer vlot. Ook het instellen van de tuinkaart was meteen goed. Ik moet er wel bij vermelden dat wij een redelijk eenvoudige tuin hebben. Daarna de maaihoogte instellen, zoals vermeld in de handleiding eerst op de hoogste stand (50mm) en de eerste week 2 volledige maaibeurten. Na de eerste week was nog weinig resultaat zichtbaar maar ook dit wordt vermeld in de handleiding. Nu na de tweede week zie je al wat meer resultaat. Wel nog niet op de kortste stand gezet. Ik kan dus wel zeggen dat wij wel tevreden zijn met deze robotmaaier van Bosch!

Pluspunten

• handige installatie
  • compact design

Minpunten

• eerste maaibeurten weinig resultaat

Libra 05-04-2021

Nette tuin, maar let op de afmeting

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

We hebben nu 1,5 week ervaring met de robot en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met hoe onze tuin eruit ziet.
Een tuin die steeds versgemaaid oogt, zonder hier moeite voor te moeten doen... Hier kan ik makkelijk aan gewoon te raken.

De installatie deden we met twee personen. Dit moet niet, maar gaat het vlotst. Het gaat erg snel, doordat de kabels niet ingegraven moeten worden. Je pint deze namelijk vast boven de grond met de bijgeleverde haken. We maakten ons in het begin zorgen dat je hierover kunt struikelen, maar hier hebben we tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Visueel is deze groene draad langs de gazon wel wat minder mooi.
Je moet de draad in principe ook rond alle obstakels trekken. Dit kan vervelend zijn als je een boom of wasdraad in het midden van de tuin hebt staan en een draad tot in het midden van je tuin moet trekken.

In het begin waren we wat bezorgd, omdat de maaier de eerste dag niet al ons gras maaide, maar we merkten dat dit na een paar dagen wel in orde kwam.
De robotmaaier is bij ons dagelijks aan de slag om verschillende delen van de tuin te maaien en doet dit erg netjes. De tuin ziet er verzorgd uit, er liggen niet te veel grassporen en je ziet niet dat het gras in verschillende delen gemaaid wordt.

Onze tuin is in het verleden wel eens slachtoffer geworden van een mol en ook engerlingen hebben de tuin al onder handen genomen. We vreesden dus dat de bodem te hobbelig zou zijn om de robot goed te kunnen laten werken. Hier heeft hij echter geen moeite mee. We waren aangenaam verrast.
De maaier is (tot nu toe) ook nog nooit vastgelopen

Meet op voorhand wel de tuin goed na! Onze tuin is eigenlijk iets te groot voor de maaier, waardoor we merken dat hij nog niet overal geraakt is en tussenin regelmatig moet gaan opladen.

Pluspunten

• Installatie is erg gemakkelijk
  • De tuin ziet er verzorgd uit, zonder moeite
  • Gras niet weggooien, maar ook niet zichtbaar
  • Ook voor (beperkt) hobbelige tuin
  • Erg stil

Minpunten

• Draad op gras is minder mooi
  • Draad rond alle obstakels, ook midden in tuin
  • Niet voor (iets te) grote tuinen
  • Niet bedienbaar via app

DidiV 03-04-2021

Uitstekende helper in de tuin

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

Met de XS-300 robotmaaier maai je je gazon in alle gemak en rust zonder al te veel inspanning. De robotmaaier is erg stil en amper hoorbaar wanneer hij uw gazon aan het maaien is.
Enkel de installatie van de maaier vraagt wel even wat aandacht om dit stap voor stap uit te voeren. Het is aangeraden de bijgeleverde & gebruiksvriendelijke handleiding goed door te nemen alvorens te starten met het installeren van de robotmaaier. Het basisstation is in 5 minuten geïnstalleerd maar het afspannen van de perimeterdraad vraagt wat meer geduld. Een tip is om vooraf een plan te maken van je tuin waar je de draad overal zal gaan installeren. Een nadeel is dat de draad volledig moet geïnstalleerd zijn tot in het basisstation waarna er pas kan gestart worden met het volledige parcours in kaart te brengen en daar dus ook de eventuele gemaakte fouten in het parcours tevoorschijn zullen komen. Ik plaatste daarom bij installatie slechts enkele grondpinnen om de draad aan de grond te houden en na de volledige doorloop van de robot rond het parcours werkte ik dit af volgens de instructies (max. 75cm tussen de pinnen, ....), of je kan de draad ook de grond in werken op een maximumdiepte van 5 cm. De maaier heeft nu reeds 1 keer het gazon afgereden en er is al deels resultaat te zien maar voor de volledige beoordeling daarover is het nog te vroeg. Hij nam ongeveer 45 minuten de tijd om te maaien waarna de robot terug naar het basisstation gaat om te gaan opladen. Wanneer hij volledig opgeladen is zal hij verder maaien op het stuk dat nog niet gemaaid werd. Via de maaier kan je ook een kalender toevoegen en instellen wanneer de robotmaaier het gras mag maaien. Jammer genoeg bezit de maaier geen regensensor; dus wanneer het regent op je ingestelde maaidag zal de robot ook in de regen maaien, wat natuurlijk niet altijd even gunstig is. Er is ook geen app. bediening bij dit toestel.

Pluspunten

• makkelijk in bediening
  • geruisloos

Minpunten

• geen regensensor
  • zonder app functie

sven 01-04-2021

zeer goed toestel

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

alle onderdelen zijn netjes apart verpakt en er is van elk ruim voldoende aanwezig om de installatie vlot te laten verlopen.
echter vraagt het de eerste keer wel veel tijd en geduld.
Maar eens geinstalleerd is dit een zeer degelijk en betrouwbaar toestel.
Het gazon is steeds netjes en ziet er ook gezonder uit dan voorheen.
enkel de kantjes moet je nog apart afdoen met een kantenmaaier.
Na de eerste maaibeurt geeft de Indigo zelf aan wat het beste schema zou zijn voor je tuin.
Handig,... elke dag maait hij de sprietjes kort.
enige min punt is dat de bediening niet via een app kan gaan, maar enkel maar via de display op maaier zelf.

Pluspunten

• zeer stil
  • mooi en gezond gazon

Minpunten

• geen bediening via app

Tibo 01-04-2021

Een perfecte gazon

Geschreven voor: Bosch Indego XS 300

De installatie is soms een hele klus . Hier was het kinderspel via de goeie manual . Ik heb een redelijk grote tuin in 2 delen . Hindernissen of obstakels zijn geen probleem . Je kan via de app een ideaal programma maken zodat je gazon de perfecte voorwaarden geniet. Perfecte bemesting en de goeie afmetingen . Hij maakt ook amper lawaai . Het merk Bosch staat garant voor kwaliteit en een mooi design . Je hebt automatisch hoge verwachtingen . Maar ik kan momenteel nog geen negatieve punten opnoemen.

Pluspunten

• Stil
  • App
  • grote oppervlaktes