Informatie over elektrische fietsen

Ze zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld, elektrische fietsen. Door middel van een motortje heb je altijd ondersteuning tijdens het trappen en lijkt het net alsof je altijd wind mee hebt. Het is een heerlijke fiets die je niet alleen tijdens toertochten kan gebruiken maar ook prima is om naar de stad of het werk te fietsen. Inmiddels bieden vele fietsenstallingen de mogelijkheid om je accu op te laden tijdens het winkelen.
Een elektrische fiets kopen is niet goedkoop en daarom helpen wij je een stukje op weg. Waar moet je op letten als je een elektrische fiets gaat kopen en wat kan je er mee? Hoe lang kan je op een accu fietsen? Vergelijk het aanbod elektrische fietsen en kies een model die bij je past.

Bekijk de elektrische fietsen

Bekijk alle Elektrische fietsen

Plaatsing motor

De elektromotor van de fiets kan op verschillende plekken van de fiets geplaatst zijn. De plaatsing van de motor heeft invloed op het fietsgedrag en ook voor de keuze van het type versnelling op de fiets. De elektromotor kan op drie plekken op de fiets geplaatst zijn:

In het voorwiel
Dit is nog steeds het meest voorkomend.  Het voordeel van de plaatsing van de motor in het voorwiel is dat de gwichtsverdeling evenredig verdeeld is. Voor en achter een vergelijkbaar gewicht aangezien de accu meestal achterop zit. Ook biedt de motor in het voorwiel, in tegenstelling tot de motor in het achterwiel, de mogelijkheid tot een naafversnelling, en dat is iets wat de meeste mensen willen. Bovendien is een voorwielmotor ook qua prijs het meest voordelig.
Nadeel is dat je bij het fietsen het gevoel kan hebben dat je vooruit wordt getrokken, het zou een iets minder prettige rijervaring met zich mee kunnen brengen.

In het achterwiel
Het voordeel van de motor in het achterwiel is dat je het gevoel hebt dat je als het ware wat geduwd wordt. Nadeel is dat er bij een motor in het achterwiel geen naafversnelling toegepast kan worden wat inhoudt dat je altijd met een derailleur en dus open kettingkast werkt. De meeste mensen willen dit juist niet. Ook ligt het grootste deel van het gewicht, in het geval de accu ook achterop zit, aan de achterkant van de fiets.
Je vindt de motor in het achterwiel dan ook vooral bij de wat sportievere fietsen.

Middenmotor, bij de trapas
De middenmotor, oftewel de plaatsing van de motor bij de trapas is iets wat steeds meer voorkomt. Voor de gewichtsverdeling is dit ook het meest ideaal aangezien de motor toch een behoorlijk gewicht heeft en dit op deze manier centraal komt te liggen. Dit geeft ook de meest prettige rijervaring. Ook kan bij een middenmotor door de fabrikanten gebruik worden gemaakt van alle types versnellingen.
Nadeel van de middenmotor is de nog hogere aanschafprijs en optisch gezien ziet het er wat minder fraai uit, het is wat opvallender.

Trapondersteuning

Elektrische fietsen beschikken allemaal over trapondersteuning door middel van een hulpmotor, ook wel pedelec genoemd. Deze elektrische fietsen worden allemaal tot maximaal 25 km/u ondersteunt, dat is wettelijk zo bepaald.
De mate van ondersteuning wordt bepaald door een sensor die in de fiets is ingebouwd. We onderscheiden hierbij de trapkrachtsensor en de rotatiesensor.

Trapkrachtsensor
Bij elektrische fietsen met een trapkrachtsensor wordt de mate van ondersteuning bepaald door de hoeveelheid kracht die je op de trappers zet. Het voordeel hiervan is dat de fiets goed en snel reageert op de kracht die je bij het fietsen op de trappers zet. Dit is te vergelijken met het fietsen op een gewone fiets en geeft de meest natuurlijke fietservaring.

Rotatiesensor
Bij een elektrische fiets met een rotatiesensor laat je eigenlijk meer de fiets het werk doen. De rotatiesensor registreert niet de trapkracht maar de trapfrquentie. Deze trapfrequentie wordt vergeleken met de gekozen ondersteuningsstand en op deze manier wordt de snelheid bepaald. De ingestelde ondersteuningsstand is hierbij dus meer van belang voor de snelheid dan bij een fiets met een trapkrachtsensor.
Je wordt met een elektrische fiets met een rotatiesensor als het ware meer vooruit getrokken. Je dient hierbij wel op te letten dat je de fiets bij het wegrijden niet in een te hoge ondersteuning hebt staan, je kan dan namelijk zo 'wegschieten' en dit zal niet altijd gewenst zijn.

elektrische fiets

Accu elektrische fiets

De accu is het belangrijkste onderdeel van de elektrische fiets. De capaciteit van de accu bepaalt de actieradius van de fiets. De accu kan op diverse plaatsen gemonteerd zijn op de fiets. Dit kan op het frame zijn maar het meest voorkomend is tegenwoordig de plaatsing onder de bagagedrager.
De meeste accu's zijn afneembaar zodat je deze ook los van de fiets kan opladen.

Inhoud accu
De capaciteit van de accu hangt af van de elektrische spanning in voltage (volt) en de inhoud van de accu in Ampère per uur (Ah). Hoe hoger het voltage, hoe meer kracht de accu levert. En hoe hoger de Ah, hoe langer de accu een bepaalde stroomsterkte kan leveren. Deze waardes vormen gecombineerd het wattage per uur (Wh).
Veel fietsen zijn verkrijgbaar met diverse type accus.

Type accu
Elke accu heeft zijn eigen kenmerken. De meeste elektrische fietsen hebben een accu met Lithium-Ion-technologie (Li-Ion). Voordelen zijn hogere vermogensopname en lichter gewicht dan oudere typen accu’s en bijladen kan zonder problemen.
Een nieuw soort accu is de LiFePo4. Deze accu kan twee keer zo vaak opgeladen worden als een Li-Ion en gaat meer dan drie keer zo lang mee. Deze technologie is echter nieuw en nog erg duur.

Vervanging accu
Wanneer de accu van je elektrische fiets het niet meer doet en je een nieuwe accu nodig hebt, kan je deze helaas niet gemakkelijk online bestellen via bijvoorbeeld Kieskeurig.nl. Een accu van een elektrische fiets is namelijk niet los te verkrijgen. De accu moet samen met de fiets worden aangemeld bij de leverancier. Als deze niet met de elektrische fiets wordt aangemeld dan doet de accu het niet. Wanneer je een nieuwe accu wilt kopen dan kan je dit het beste doen bij de fietsenwinkel. Zij kunnen de accu met de fiets wel aanmelden. Dit geldt voor alle merken elektrische fietsen die er nu op de markt verkrijgbaar zijn.

Remmen

De remmen zijn één van de belangrijkste kenmerken op een fiets. Er bestaan veel verschillende remmen, te verdelen in een voetrem (terugtraprem) en handremmen.

Terugtraprem
Deze rem is te vinden op een enkele elektrische fiets. Een terugtraprem werkt op het achterwiel door achteruit te trappen.

Handremmen
Met handremmen kun je beter doseren dan met een voetrem. Trommelremmen, v-brakes en rollerbrakes zijn voorbeelden van handremmen. Handremmen bedien je op het stuur en ze werken op het voor- en achterwiel door ze gelijktijdig in te knijpen.

  • Velgremmen
    De v-brake is een velgrem. Hierbij worden twee remblokjes tegen de velg gedrukt. Een velgrem is simpel, licht en sterk. Wel moeten de remblokjes om de zoveel tijd vervangen worden.
  • Trommelremmen
    De trommelrem werkt ook met remblokken, maar deze worden van binnen in de trommel tegen de buitenkant gedrukt. Dit gesloten systeem is niet gevoelig voor regen en nat wegdek en dus een stuk duurzamer. Daarentegen is deze rem wel een stuk zwaarder.
    De rollerbrake is een type trommelrem en werkt met rollers die tegen de kant worden gedrukt. Dit is minder slijtgevoelig. Dit type komt het meeste voor op elektrische fietsen.
  • Schijfrem
    Op een enkele fiets is een schijfrem gemonteerd. Deze rem is sterk, eenvoudig en onderhoudsvriendelijk. Op de naaf zit een schijf en op de voorvork zit de remklauw die op de schijf wordt gedrukt.

Actieradius

Dit is het aantal te rijden kilometers op een volle accu. De werkelijke actieradius hangt af van veel factoren.

  • bandenspanning: met harde banden heb je minder weerstand en een grotere actieradius
  • gewicht berijder: een zwaardere fietser heeft een kleinere actieradius dan een lichtgewicht fietser
  • tegenwind: hoe meer tegenwind, hoe lager de actieradius
  • wegdek: met een vlak wegdek is de actieradius groter dan met een hobbelig of zanderig wegdek
  • conditie accu: een nieuwe accu levert betere prestaties en dus een grotere actieradius dan een oudere accu
  • gebruik en snelheid: fiets je met weinig ondersteuning 15 km/u dan gaat de accu langer mee dan wanneer je 25 km/u fietst met volle ondersteuning

Comfort

Op de elektrische fiets zijn meerdere mogelijkheden die het comfort verhogen.

Vering
Met een verende voorvork en zadelpen fiets je comfortabel over elke ondergrond maar breng je minder kracht over op de wielen. De verschillende veringen zijn vaak op lichaamsgewicht in te stellen.

Verstelbare stuurpen
Met een verstelbare stuurpen kun je zonder gereedschap het stuur in hoogte veranderen. Gebruik je bijvoorbeeld met je partner dezelfde (unisex) fiets dan kun je snel een goede fietshouding instellen.

Versnellingen

Op de elektrische fiets komt de naafversnelling het meeste voor. De naafversnelling zit in de naaf zelf, heeft maximaal 8 versnellingen en is geplaatst in het achterwiel. Een derailleur heeft maximaal 27 versnellingen en bestaat uit een voor- en achterderailleur. Een derailleur wordt meer gebruikt bij de sportievere fietsen.

Framematen

Ook bij een elektrische fiets is framemaat zeer belangrijk voor een goede fietshouding. Een foute fietshouding betekent meer belasting voor je gewrichten en is veel vermoeiender. De juiste framemaat is op een aantal manieren te berekenen. Met de juiste maat kun je, zittend op het zadel, met de tenen bij de grond en zijn je benen tijdens het fietsen licht gebogen.

Beste