De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 51 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta CAFFEO SOLO SILVER BLACK Volautomatische espressomachine E950-103 zilver op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Marc 10-06-2019

Tevreden over de espresso's

Onze Caffeo Solo dateert van eind 2012. Gemiddeld aantal espresso's: 450 à 500 per jaar (enkel 1 espressofanaat hier in huis).
Onlangs liep geen koffie meer uit uitloop maar wel rechtstreeks in residubakje + apparaat maakte vreemd lawaai + zetgroep kon niet meer uit het apparaat worden gehaald. We vonden het jammer dat het apparaat er na ong. 3000 kopjes al de brui leek aan te geven.
Na mailcontact met Melitta werd info verstrekt mbt deblokkeren zetgroep + werd aangeraden om het "afloopventiel" (kostprijs: 19,60 E - te bestellen bij Direct Repair) zelf te proberen te vervangen + een link naar filmopname mbt de vervanging van het ventiel door een Melittatechnieker, werd doorgestuurd. Het filmpje schrikte toch wat af, maar we vonden het de moeite waard om toch nog te proberen om de reparatie zelf uit te voeren.
Opgelet: speciale bit nodig om apparaat uit elkaar te vijzen + het is toch niet evident voor een niet-specialist om een gedeeltelijke demontage van het apparaat en vervanging van het ventiel + hermontage van het apparaat, uit te voeren.
(Noot: bij vervanging ventiel toch ook opgemerkt dat er toch wat koffiekoekbrokken in het binnenwerk van het aparaat terechtgekomen waren.).
Na vervanging ventiel: nog steeds problemen met zetgroep + vreemd lawaai en nog steeds geen espresso.
Apparaat verschillende keren gedemonteerd en zaken nagekeken, telkens op aanwijzen van Melitta. Ik werd er wanhopig van maar servicedienst van Melitta bleef geduldig verder ondersteunen. Uiteindelijk nog een zoveelste keer het apparaat gedemonteerd en wat aan het nieuw geplaatste ventiel zitten morrelen en mogelijks zat dat niet perfect op zijn plaats want na het ineenschroeven van apparaat bleek het plots toch weer normaal te werken...
Dus uiteindelijk beperkte kostprijs (zelfreparatie) en hopelijk zijn we weer vertrokken voor enkele jaren???

In elk geval: chapeau voor geduld van de reparatiedienst van Melitta want heb hen ettelijke mails en foto's en filmpjes opgestuurd en men bleef geduldig verder ondersteuning bieden en ik ben zelfs opgebeld geweest door een hersteller!

Suggestie voor Melitta:
overwegen om een reparatie door de hersteldienst 'op afspraak' mogelijk maken, tegen een aanvaardbare prijs (en evt. mits een betaling van een niet-terugvorderbaar voorschot wanneer het apparaat binnengebracht wordt).
Volgens het internetfilmpje kan een monteur het ventiel in ong. 5 minuten vervangen. Indien de klant het apparaat 'op afspraak' zou kunnen binnenbrengen, zou de inontvangstneming + reparatie + reiniging van de eventueel aangetroffen koffiekoekresten + het terug ter beschikking stellen van het apparaat, m.i. moeten kunnen tegen een som die beduidend lager is dan 175 E.

Pluspunten

• Afmetingen apparaat beperkt = OK
  • Espresso is OK.

Minpunten

• Onderhoud is omslachtig
  • Duurzaamheid: nog wat verder afwachten...

M 19-11-2020

Wij hebben hetzelfde probleem zou je de link naar de reparatie filmpjes door willen sturen?