ETNA KIV264RVS

Test panel 8,8 aug 2020 ETNA KIV264RVS
8,8Testpanel score - augustus 2020
Uitvoering
inductie
Aantal zones gelijktijdig te gebruiken
Plaatsing
vrijstaand

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 8 reviews die zijn achtergelaten voor de ETNA KIV264RVS op Kieskeurig.be.

Opperheks 26-08-2020

Fijne inductiekookplaat

Geschreven voor: ETNA KIV264RVS

De KIV264RVS Inductiekookplaat sluit je aan op de stroom en je kan al gelijk beginnen met koken. De plaat heeft door de RVS onderkant en zwarte plaat een luxe uitstraling en ziet er strak uit. Er zijn 4 zones om op te koken en per zone kan je de temperatuur aanpassen via een slider. De slider is erg gevoelig, dus met kinderen en huisdieren betekent het opletten; de tiptoets hoeft maar aangeraakt worden en de kookplat beging al te werken. Gelukkig is er wel een kinderslot op. Er zit geen kap overheen en dit is een minpuntje, omdat de kookplaat niet gelijk is afgekoeld. Dankzij de rubber hoeken gaat de kookplaat niet schuiven op een gladde ondergrond.
Qua schoonmaken werkt het heel prettig: een sopje met een zachte doek, vervolgens met een theedoek nadrogen.
De zones staan duidelijk op de plaat, waarbij 2 pannen met een doorsnede van 16 cm en 2 pannen van 18 cm erop kunnen. Bij het gebruik van meerdere grote pannen wordt het wat krap, dus het is goed opletten waar je welke pan neerzet.
De zones geven ook aan of een pan geschikt is, waardoor vergissingen zijn uitgesloten. Het eten kookt snel en doorkoken is op stand 2 of 3.
Andere voordelen van de kookplaat zijn: de timer, de pauzefunctie (na gebruik gaat deze verder waar die gebleven is), de boost functie om iets vlug te koken of met hoge warmte te bakken, de 10 standen waaruit je kunt kiezen, maakt weinig geluid.

Pluspunten

• plus en play, insteken en aan de slag
  • gebruikersvriendelijk
  • boostfunctie
  • normale stroom, geen aanpassingen in meterkast
  • 10 kookstanden

Minpunten

• de plaat is niet gelijk afgekoeld
  • geen kap om de plaat af te schermen
  • weinig ruimte bij grote pannen
  • toetsen erg gevoelig, wordt gemakkelijk aangezet

Officiele reactie van Atag 27-08-2020

Beste Opperheks,

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit bericht te schrijven. Jouw mening is enorm belangrijk voor ons.
We vinden het fijn om te horen dat je tevreden bent over deze kookplaat. Heel veel kookplezier.

Groet Heidi
Webcareteam ETNA

Steven 22-08-2020

Fraaie en praktische 'plug en cook' inductiekookplaat.

Design

Het strakke design van deze Etna- kookplaat valt direct positief op. De zwarte plaat en de strakke roestvrijstalen rand eronder geeft het apparaat een strakke en luxe uitstraling. Het apparaat heeft vier zones (twee met doorsnee 16 cm en twee met doorsnee 18 cm). Het bedieningspaneel zit onderaan in het midden. Door de rubberen hoeken aan de onderkant, verschuift het apparaat niet.

Installatie

De installatie is nog makkelijker dan het apparaat uit de verpakking halen, het is simpel: steek de stekker in het stopcontact en het apparaat is klaar voor gebruik. Erg handig.

Functies

Het apparaat is aan- en uit te zetten door middel van de ‘power-knop’, de streepjes en cijfers naast de aanraaktoetsen lichten vervolgens rood op. De vier apart te bedienen zones met negen standen worden met een zogenaamde sliderbediening ingesteld (de stand wordt aangegeven met een cijfer naast de aanraaktoets) Dat is wel even wennen en soms zoeken naar de gewenste stand. Vaak springt de stand van bijvoorbeeld 6 naar 4, terwijl je eigenlijk stand 5 wilt gebruiken. Erg handig is de pauzefunctie. Na een druk op deze knop pauzeert het apparaat. Zodra je weer verder wilt, druk je de knop weer in en gaat het apparaat verder op de ingestelde standen. Ook de timer is een praktische functie bij deze kookplaat. Met de + knop stel je de tijd per 10 minuten in, met de – knop haal je er losse minuten af om op de gewenste in te stellen tijd uit te komen. Als de tijd voorbij is gaat er een alarm af waarna de zone uit gaat. Helaas stopt het alarm niet vanzelf, dus je zult nog wel even terug naar de keuken moeten lopen. De warmhoudfunctie is handig om een gerecht warm te houden, ook deze is, net als de timer, per zone in te stellen. Met de boost geef je extra kracht. Handig om een vloeistof snel aan de kook te brengen of om iets op hoge temperatuur aan te bakken. De boost werkt echter alleen als je maar één zone in gebruik hebt.

Gebruik

De aanraaktoetsen zijn erg gevoelig maar naarmate je het apparaat langer gebruikt, wen je daar snel aan. Bij meerdere grote pannen op de kookplaat kom je een beetje klem te zitten met de ruimte en dan vooral bij het bedieningspaneel. Als een pan daar vlakbij staat (of er net overheen gaat) bedient het apparaat zichzelf en dat is niet echt wenselijk. Mocht je vier (of meerdere) gerechten / pannen hebben, dan is een goede planning een vereiste. Als alle zones namelijk tegelijk in gebruik zijn, dan is de hoogste stand 7 en heb je dus net wat meer tijd nodig. Dit heeft uiteraard te maken met het maximale vermogen en dat de kookplaat – in tegenstelling tot de meeste ingebouwde kookplaten- niet verdeeld is over meerdere groepen. Dit is dus een ingebouwde beveiliging tegen overstroom. Als alles uiteindelijk goed aan de kook is, dan kan het rustig doorkoken op stand 2 of 3.
De zones werken optimaal als er een passend formaat pan op staat (pannen met een doorsnee van 16 en 18 cm zijn dus het meest geschikt). Bij een te kleine doorsnee, zoals bij een espressokoker, ‘ziet’ het apparaat niet dat er iets op staat. De kookplaat krijgt een grotere pan, zoals een grote soeppan van 24 cm doorsnee en 6 liter inhoud, echter wel prima aan de kook (ook al geeft de zone er boven aan dat deze ook warm wordt). Wil je tegelijkertijd meerdere koekenpannen op de plaat hebben, bijvoorbeeld bij het bakken van pannenkoeken, kijk dan goed naar het formaat pannen. Met twee grote koekenpannen en een klein pannetje, staat de plaat eigenlijk al vol. Met vier kleinere / beter passende koekenpannen kun je sneller meer pannenkoeken bakken.

Schoonmaak

De inductiekookplaat is prima schoon te krijgen met een doekje en schoonmaakmiddel voor inductieplaten. Na het schoonmaken er nog even met een droge theedoek overheen en het apparaat is streeploos schoon.

Conclusie

Met de Etna plug en cook inductiekookplaat kun je prima een goede maaltijd bereiden. Een prima alternatief als je geen aanpassing in je eigen meterkast wilt en toch op inductie wilt koken.

• Plug en cook
  • Schuift niet
  • Pauze-functie
  • Beveiliging tegen overstroom

Minpunten

• Beperkte ruimte bij koken met grote pannen
  • Soms lastig om precies de goede stand te vinden
  • Minder vermogen bij gebruik meerdere zones

Officiele reactie van Atag 26-08-2020

Beste Steven,

Bedankt voor het plaatsen van deze mooie en uitgebreide review.

Jouw mening is ook enorm belangrijk om ons te blijven verbeteren. Onze apparatuur wordt altijd uitvoerig getest, op gebruiksgemak en kwaliteit. Alle feedback is welkom en zal ook zeker door ons worden meegenomen.

We wensen je veel kook plezier toe.

Met vriendelijke groet, Alice
Webcare team ETNA

Arianne 23-09-2020

zeer fijne kookplaat

Geschreven voor: ETNA KIV264RVS

het is een zeer gebruiksvriendelijke kookplaat, makkelijk in gebruik en een extra voordeel is de boost knop.

Officiele reactie van Atag 24-09-2020

Beste Arianne,

Bedankt voor je review!
Wij vinden het fijn om te lezen dat de KIV264RVS aan je verwachtingen voldoet en wensen je veel kookplezier toe.

Met vriendelijk groet,
Alice Webcare team ETNA

Marcel Broeren 29-08-2020

Fantastiche plug-in kookplaat

Geschreven voor: ETNA KIV264RVS

Ik vind deze kookplaat ideaal om diverse redenen. De gemakkelijke aansluiting is er een van. Je kunt deze op een gewoon stopcontact aansluiten. Er is ook geen aanpassing in de meterkast nodig. Daarnaast is het stak ogende design en de mooie afwerking voor mij niet storend op het keukenwerkblad.
De kookplaat heeft 4 zones en per zone 10 standen die middels aanraaktoetsen via een schuifregelaar makkelijk in te stellen is. Indien er geen pan op de juiste plaats staat kun die kookzone niet aanzetten, wat een extra veiligheid is. Ook handig is de Boost functie. Deze zorgt ervoor dat er maximaal 5 minuten op maximaal vermogen kan worden gekookt.
Er is bij deze kookplaat geen extra klokje nodig. Deze zit al ingebouwd in de kookplaat, wat handig is als je nieuwe recepten wil proberen en een kookwekker nodig hebt.
Een warmhoud-functie is ook aanwezig en is makkelijk in te schakelen.
De kookplaat is eenvoudig schoon te maken met een vochtige doek.

Pluspunten

• Bedienigsgemak
  • Warmhoudfunctie
  • Eenvoudig schoon te maken
  • Aansluiting op stopcontact

Officiele reactie van Atag 03-09-2020

Beste Marcel,

Bedankt dat je voor ons merk hebt gekozen en de tijd hebt genomen deze mooie review te schrijven. Goed om te lezen dat je zo tevreden bent met de verschillende functies en aansluiting van deze inductiekookplaat. Wij wensen je veel kookplezier!

Chantal Wbcareteam ETNA

Gullie 28-08-2020

Geniale Kookplaat

Geschreven voor: ETNA KIV264RVS

Ik heb deze inductiekookplaat 2 weken getest en ik ben echt blij verrast! Ja, de kookplaat is een beetje bulky, nogal dik, maar het staat heel mooi op ons aanrecht. Daarbij is het gewoon plug & play met een normale stekker, ideaal!

Wat ik vooral handig vind is de schuifregelaar/sliderbediening. Tijdens het koken wissel ik vaak van temperatuur en dan is het schuiven heel makkelijk, omdat je precies ziet op welke stand het staat (1-9), zodra je los laat verandert de temperatuur.
Ik heb de booststand wel aangezet, maar niet perse nodig gehad. De kookplaat wordt goed warm op stand 9 en snel ook. Ik merk dat ik veel sneller klaar ben met koken dan met mijn andere inductiekookplaat en ik vond die al snel opwarmen.
De pauze functie gebruik ik voornamelijk als ik pannen even moet optillen om het water eruit te gieten bijvoorbeeld, of als ik merk dat ik gauw even iets moeten pakken elders, maar niet durf de boel op te hete platen te laten staan. Als je de pauze knop weer intoets, staan alle kookzones weer op de ingestelde waarden als voorheen, heel makkelijk zo!
Er passen prima 4 pannen op de kookplaat tegelijkertijd, maar niet mijn 4 grootste pannen uiteraard, verschillende maten gaan goed samen. Wat ik wel heb gemerkt is dat de kookplaat af en toe moeite heeft met de kleinere (saus)pannen. Als het niet precies in het midden op het kruisje staat, hoor ik een gek geluidje, niet het piep geluid dat er geen pan op staat, maar een zacht knetter geluid. De kookplaat wilt opwarmen, maar voelt de pan niet goed aan. Als je dan niet oplet, zul je lang wachten tot het eten warm wordt in die pan. Gelukkig viel dit mij snel op en kan ik snel ingrijpen als de pan niet goed gepositioneerd is.

Ik houd persoonlijk niet zo van de warmhoudfunctie, want als ik de kookplaat uitschakel en de deksels op de pannen houd, blijft het eten lang genoeg warm. Wat ik nog wel handig vind is de timer. Dit vind ik altijd zo handig als ik eieren kook. Het is makkelijk in te stellen, eigenlijk zoals de rest van de kookplaat. Alle knopjes spreken voor zich en de kookplaat reageert goed op aanrakingen. (En het maakt een prettig geluidje bij elke aanraking)

Al met al ben ik erg te spreken over de kookplaat en ik ben vooral verrast dat het niet zo’n herrie maakt. Hij is veel stiller dan onze huidige kookplaat, dus dit is absoluut een pluspunt!

Pluspunten

• Niet te veel herrie
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Bulky, best dik
  • Kleine pannen goed positioneren

Officiele reactie van Atag 03-09-2020

Beste Gullie,

Dank je voor deze uitgebreide review. Dit waarderen wij zeer. Goed om te lezen dat je zo tevreden bent over het geluid dat de kookplaat laat horen tijdens gebruik, het mooie design en de makkelijke bediening. Het positioneren van de pan is inderdaad belangrijk zodat de kookplaat de pan kan herkennen. Wij wensen je veel kookplezier!

Chantal Webcareteam ETNA

Suzanne 26-08-2020

Ik ben super happy!

Plug and play

De inductiekookplaat is werkelijk plug and play. De kookplaat was gemakkelijk uit de doos
te halen (dit wil nog wel eens een dingetje zijn bij producten) en ik hoefde alleen een
paar kartonnetjes te verwijderen voordat ik de stekker in het stopcontact kon steken. Vrijwel
direct is deze kookplaat gebruiksklaar dus.

Makkelijk en betrouwbaar

Ongeacht ik (vrijwel) nooit gebruikershandleidingen lees en van tevoren al had bedacht dat
het eerste gerecht super simpel moest zijn om de kookplaat te leren aanvoelen stond het pannetje
met macaroni binnen 8 minuten al te pruttelen op de kookplaat. Ik kreeg tijdens het koken
al een hele fijne verrassing, de macaroni plakte niet aan mijn pan! Dit heb ik nog nooit meegemaakt,
toch is het waar, dezelfde pan die ik ook op de oude kookplaat gebruikte en ook hetzelfde merk
macaroni. Misschien heeft dit te maken met het feit dat deze kookplaat erg stabiel is. Hiermee bedoel
ik dat ik niet hoef te spelen met 'standen'. De 10 standen zijn meer dan genoeg om net die ene
stand te vinden dat juist is voor je gerecht. Bijkomend gevolg is dus dat ik niet met mijn neus
boven op de pan hoef te blijven tijdens het koken omdat enerzijds het water overkookt op de plaat of
anderzijds de temperatuur te laag is. De kookplaat heeft een goede stand voor ieder gerecht. Wat
rust creeert tijdens het koken, want je kan ook gewoon even weglopen zonder dat je eten
verpietert.

Boost stand

De kookplaat komt ook met een boost stand. Deze boost toets staat gewoon met een B aangegeven
op de kookplaat, een kind kan de was doen hier. Eventjes snel water koken is nu bijna nog
makkelijker dan met een elektrische water cooker, alleen ietsjes langzamer. De boost stand gebruikt
het maximale vermogen van de plaat tot 5 minuten. Maar dat is meer dan genoeg. Is ook ideaal
als je snel vlees wilt aanbraden zodat de binnenkant lekker mals en sappig blijft. Ik kreeg
daardoor bv. heerlijke malse schouderkarbonade die zo in een pie verwerkt kon worden.

Warmhoudfunctie

Links van de boost stand (B) zie je verticale golfjes staan. Sprak bij mij ook weer voor zich,
dat moet wel de warmhoud functie zijn en ik had gelijk. De drie in de pan, pannekoeken,
naanbrood en pitabrood die ik heb gebakken kunnen ineens warm geserveerd worden aan familie. Ik zette gewoon een pan op een lege pit en klikte op de warmhoud functie. Ik werd gewaarschuwd door een piep en ik zag 0 op het kookplaat staan, dus ik klikte op de + en ik kreeg minuten te zien. Hey, weer geen handleiding nodig, een piepje volstaat. Dus je moet wel even de tijd instellen hoe lang je het
gerecht warm wilt houden. Moet zeggen dat warm naanbrood wel een stuk lekkerder is dan koud, ik
ben dus erg blij met deze functie.

Kooktijd en kookstanden instellen

Tijd instellen kan trouwens voor iedere kookfase. Mocht je toevallig willen koken op
stand 6 voor 5 minuten dan kun je dat zo regelen met de + en - toetsen. Eigenlijk is de
bediening van de tijdsinstelling net zo makkelijk als het instellen van een kookstand. Deze
standen zijn aangegeven met horizontale streepjes die van links naar rechts steeds
iets breder worden. Dus links de laagste stand (1) en rechts de hoogste. Het enige wat even wennen
is, is dat er geen cijfers bij staan en je dus feeling moet krijgen / ervaring welk streepje
aan te klikken.

Design, met name de knoppen

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit iets in bezit gehad van het merk Etna. Dus behalve dat ik
de naam ken heb ik geen ervaring met hun producten. Ik ben zeer positief verrast. Dit is nu een
merk dat ik serieus zal overwegen bij de aanschaf van een of ander product. Het design van de
kookplaat is strak en duidelijk. Toen ik de kookplaat uit de doos haalde dacht ik "Oei wat een
groot ding". Maar toen ik hem had neergezet viel dat reuze mee en zag ik hoe
duidelijk en strak de plaat is vormgegeven. Er staan 4 aparte vlakken aangegeven zodat je
precies de juiste plaats voor een pan weet. Wellicht vind ik het meest fijne van hun design
dat ALLE knoppen in de kookplaat zelf verwerkt zijn, dit i.t.t. mijn oude kookplaat. Dus
over vijf jaar heb ik geen vervaagde / weggepoetste/ schoongemaakte/ verdwijnende knoppen.

Gebruikershandleiding

Uiteindelijk heb ik toch maar eens de gebruikershandleiding open geslagen. Tot mijn verbazing
staan er nuttige tips in. Zo wordt bijvoorbeeld het rookpunt van verschillende oliesoorten
uitgelegd. Ook welke standen bv. het beste zijn voor de grootte van de porties of het stoven
van vlees. Ook mogelijke probleemoplossingen (die ik niet ben tegengekomen) en uiteraard
een uitgebreide beschrijving van alle mogelijkheden/ knoppen.

Schoonmaken

Een stukje keukenrol voldoet prima om de kookplaat schoon te maken. Dit wel
direct na het koken. Als je even wacht met schoonmaken dan kan dit met een beetje afwasmiddel,
maar ik prefereer cerafix speciaal voor inductie, waarmee je de resten zo weggeveegd en je
weer een blinkende kookplaat hebt.

Pluspunten

• betrouwbaar
  • boost stand
  • warmhoudfunctie
  • tijd instellen
  • design

Minpunten

• verbeterpunt: weergave streepjes van de standen

Officiele reactie van Atag 27-08-2020

Beste Suzanne,

Bedankt dat je de moeite hebt genomen met het plaatsen van deze fantastische review. Jouw mening is enorm belangrijk om ons te blijven verbeteren. Fijn om te lezen dat de kookplaat zo goed bevalt! We vinden het leuk om te horen hoe je deze kookplaat ervaart en willen je bedanken voor het vertrouwen die je hebt laten blijken door te kiezen voor ETNA apparatuur. We zijn altijd blij met positieve reacties, want als jij tevreden bent, zijn wij dat ook. Heel veel kookplezier!

Groet Heidi
Webcareteam ETNA

Lies 25-08-2020

Strak vormgegeven en praktisch in het gebruik

Geschreven voor: ETNA KIV264RVS

Heb dit apparaat nu een paar dagen in bezit, en voor 2- en 3-pans maaltijden gebruikt, en heb tot nu toe nog geen minpunten kunnen ontdekken.
Over de duurzaamheid kan ik nog geen uitspraak doen.

Pluspunten

• relatief weinig geluid
  • slide-bediening per pit
  • strakke vormgeving
  • 2-polige normale stekker, plug & play
  • boost functie

Officiele reactie van Atag 26-08-2020

Beste Lies,
Bedankt voor je review en wij vinden het fijn te lezen dat de KIV264RVS aan je verwachtingen voldoet.
Wij wensen je veel kookplezier toe.
Met vriendelijke groet, Alice
Webcare team ETNA

S. van Ommen 20-08-2020

Fraaie ETNA inductie kookplaat

Geschreven voor: ETNA KIV264RVS

Het is een super strak product met een hoogwaardige en tijdloze uitstraling.
Snel aansluiten en gebruik van de toetsen werkt simpel. Deze Etna doet precies wat je vraagt van een hoogwaardig apparaat: snel en veilig verwarmen van eten. Echt heel content mee!

Pluspunten

• Makkelijke bediening en snelheid verwarmen
  • Uitstraling van het toestel

Minpunten

• Schoon houden van de glasplaat

Officiele reactie van Atag 21-08-2020

Beste heer/mevrouw Van Ommen,

Vriendelijk bedankt voor uw mooie beoordeling en wat fijn om te lezen dat deze inductie zo goed bevalt .Wij wensen u nog heel veel kookplezier toe.

Claudia
Webcare team ETNA.