Heos 1 HS2 Duopack zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Heos 1 HS2 Duopack zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,2

KevinVH 14-12-2017

Volwassen geluid uit zo'n compacte speaker

Geschreven voor: Heos 1 HS2 Duopack zwart

Sinds ongeveer een jaar zijn wij in het bezit van een paar Heos 1 HS2 speakers met de bijhorende Go Pack accu's. Wij hebben voor de Heos 1 gekozen na een vergelijkende test van verschillende Bluetooth en Multiroom speakers (o.a. Sonos en Libratone). De geluidskwaliteit gaf uiteindelijk de doorslag in het voordeel van de Heos 1, de draagbaarheid met optionele accu en de gebruiksvriendelijke user interface zijn de kers op de taart. Als referentiekader hebben wij ook een home cinema met top of the line Marantz versterker (2 modeljaren oud) en Kef iQ vloerstaanders, als hoofdtelefoon een Sennheiser HD650 met aparte buizenversterker.

Deze Heos 1 speakers doen dienst als enige geluidsbron in de woonkamer en overtreffen daarbij qua mogelijkheden én geluid de typische compacte miniketen die daarvoor vaak wordt aangewend. Wil je betere klank, dan kom je automatisch uit bij een groter systeem met aparte componenten en beduidend grotere luidsprekers. De beste mix van gebruiksgemak en geluidskwaliteit ervaren wij overigens via streamingdienst Tidal met Hifi-abonnement.

Installatie lijkt eerst problematisch, gauw kwamen wij er echter achter dat dit aan ons 2.4 Ghz wifinetwerk gelegen is en dat dit op de 5.0 Ghz band probleemloos verliep. Updates kunnen naar keuze 's nachts voltrokken worden wanneer de speakers in standby staan, geen onnodige wachttijden dus bij het opstarten.

Als stereo paar functioneren de Heos 1 uitstekend, de klank moet niet onderdoen voor een stel compacte boekenplankspeakers met aparte versterker. Stereoseparatie, soundstage en plaatsing van de instrumenten zijn prima. Het maximale haal je er wel pas uit na het bijstellen van de ingebouwde EQ, vooral de lage tonen regeling is hier nuttig. Lage tonen extensie is tot ongeveer 40Hz in de kamer en lineair, van een typische piek in het 100-150Hz-gebied is hier nauwelijks sprake. Het middengebied is waar deze speakers in uitblinken. De zijden tweeter zorgt voor hoge tonen die niet scherp klinken wat zorgt voor een eerder warme klank (in de positieve zin). Denon heeft duidelijk gekozen voor een gebalanceerde, volwassen weergave. Qua plaatsing werkt een paar het best dicht bij de muur iets boven oorhoogte, een enkel exemplaar van de Heos werkt ook prima in een hoek van de kamer: dit versterkt de lage tonen nog wat.
Tip: wanneer het stereo paar unpaired wordt, bvb. wanneer iemand één van de twee speakers een andere bron toekent om deze naar bvb. de keuken mee te nemen, worden de instellingen voor de EQ vergeten bij het opnieuw pairen als stereo paar. Deze moet je dan opnieuw instellen. Al de rest blijft behouden.

Qua streaming services zijn de belangrijkste aanwezig. TuneIn, Spotify en Tidal werken uitstekend op de Heos. Als stereo paar kan je ook twee externe bronnen aansluiten via de 3.5mm jack ingangen, echter, voor TV werkt dit niet zoals gewenst. Er zit namelijk input lag op als je deze als stereo paar gebruikt, waardoor beeld en geluid een fractie van een seconde mis lopen ten opzichte van elkaar. Een oplossing is om elke speaker een apart kanaal (L/R) van de TV te voorzien, dan werkt het wel, maar dit is omslachtig. Beter is dan de combinatie met de Heos Bar, waarbij de Heos 1 als draadloze surrounds kunnen worden ingezet.

Draagbaarheid is enkel van toepassing indien de optionele Go Pack gebruikt wordt, de speakers hebben geen ingebouwde accu. Een opgeladen Go Pack gaat in onze ervaring ongeveer 5 uur mee bij normaal gebruik. Vanaf de HS2-versie van de Heos 1 is Bluetooth standaard voorzien en heb je de usb dongle hiervoor niet meer nodig. Eens je streaming over Wifi gewoon bent, gebruik je Bluetooth echter nooit meer.

Kwalitatief zit alles snor, de Heos 1 is gebouwd als een tank. Na een jaar intensief gebruik zien ze er nog uit als nieuw en doen ze feilloos hun ding.

Voor al wie redelijke verwachtingen heeft van zulk een compacte speaker is de Heos 1 een aanrader! Enkel de Sonos Play:1 komt in de buurt qua vormfactor en bediening maar heeft een meer "opgeblazen" geluid, wat erg vermoeiend werkt op de lange duur.

Pluspunten

• volwassen geluidskwaliteit, niet vermoeiend
  • veel streamingopties
  • compact en spatwaterdicht
  • bruikbaar als (draadloze) surrounds bij HEOS Bar
  • stabiele app

Minpunten

• input lag als stereo paar (lastig voor TV)
  • installatie bij ons enkel mogelijk op 5.0 Ghz Wifi
  • unpairen als stereopaar = instellingen EQ kwijt

MBallo 31-01-2018

Je hebt het over de input lag wanneer je de speakers op de tv aansluit. Heb je deze lag dan op beide speakers tegelijk? In dat geval zou ik het via mijn tv menu kunnen aanpassen, die houdt rekening met input lag.