Bosch WAQ28363NL - Reviews

7 kg
A+++-20%
Geluidsniveau
76 dB (centrifugeren)

Beoordeling op basis van 242 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

WT1147 04-08-2016 Product jaar of meer in bezit

Tegenvallende machine

5,8
Naast deze machine maak ik voor de dagelijkse was gebruik van een Asko W. Sweden Edition en een Samsung Eco Bubble model WF70F5E3P4W). In vergelijking met deze machines wast deze Bosch beduidend minder schoon en heeft onnodig lange wasprogramma's. Een ander nadeel is dat enkel centrifugeren niet mogelijk is zonder een bijkomende spoelbeurt. Bij de Asko en de Samsung duurt normale katoenwas/bonte was doorgaans een uur tot anderhalf uur. Een vergelijkbaar programma duurt bij deze Bosch al snel drie uur (en de eco-programma's nog langer). Ondanks alle positieve reviews valt deze machine mij erg tegen. De machine is wel stil. Eigenlijk is dit een relatief dure budgetmachine.

kezeman 27-01-2017

Bij centrifugeren pakt hij oud spoelen mee maar dan moet je de knop extra spoelen indrukken, dan gaat hij alleen centrifugeren!

jantien 05-06-2017

De programma's kunnen lang duren, maar met de speed knop is de was in ongeveer een uur klaar, met goede wasresultaat. Het hoeft niet lang te duren, dus.

Lilika 12-03-2015 Product kwartaal in bezit

5,8
Helaas heb ik alleen maar slechte ervaringen met deze wasmachine.
Na al veel problemen gehad te hebben met het blijven staan van de wasmachine, bij het minste of geringste ging hij aan de wandel, wat volgens Bosch en de winkel waar ik hem gekocht had zou komen doordat er te weinig was in zat.
(Ik had daar overigens speciaal naar gevraagd voor ik de machine kocht, was geen probleem)
Een vervelende ervaring met een Bosch monteur.
Het wolwasprogramma doet bijna niets,staat het grootste gedeelte van de tijd stil, waardoor de was er niet fris uit komt, het fijne wasprogramma is te hardhandig voor de delicate was, dus ik doe veel weer met de hand.
Machine is heet snel uit balans waardoor hij dus overgaat op lager toerental centrifugeren waardoor de was er nat uitkomt, ik kan eigenlijk geen kleine wasjes draaien, ook al staat er bij verschillende wasprogramma's dat de was alleen maar gedraaid kan worden met weinig hoeveelheid was.
Al mijn was zit onder de haren en pluisjes, als ik een was draai met alleen maar zwarte was komt alles er uit met lichte pluisjes.
Mijn beddengoed, waar logisch her en daar wat haren zitten als je het in de machine gooit, komt er uit met dezelfde haren en verder nog allerlei andere gekleurde pluisjes.
Volgens de monteur had ik te hoge verwachtingen van de wasmachine, mijn 20 jaar oude wasmachine, nooit problemen mee, zou toch denken dat in 20 jaar vooruitgang was geboekt.
En als ik niet tevreden was over de machine moest ik maar terug naar de winkel en met hun wat regelen.
Ik ben echt zwaar teleurgesteld, ik heb het idee dat de wasmachinefabrikanten meer bezig zijn met het behalen van A++++++++ certificaten dan met er voor te zorgen dat je was er schoon en netjes weer uitkomt.
Bij mij komt er iig nooit meer een Bosch in.
Er is 3 keer een monteur bij geweest met als enigste positieve resultaat dat de machine nu blijft staan.

gerard 19-10-2016 Product paar dagen in bezit

Goede service en snelheid

201610-6783224
Op de website van BCC is een goed overzicht te krijgen van het aanbod aan wasmachines. Wij kozen een Bosch WAQ28363NL. Deze wordt door de consumentenbond en door bcc aanbevolen en voldoet aan onze wensen.
In de BCC winkel in Emmen was de maschine helaas niet aanwezig, maar de verkoopster was uiterst behulpzaam en vriendelijk en heeft onze vragen goed en vlot beantwoord. Betalen gaat per betaalpas, dus geen gedoe met overmaken en dat is wel zo handig.
We hebben de winkel bezocht op woensdag en de levering was meteen de volgende dag. Bijzonder handig is dat je een sms krijgt met de vermoedelijke tijd van levering en ten overvloede belt de bezorger een klein uur van te voren nog eens om aan te geven wanneer hij komt. Prima dus.
Aflevering ging vlot. Oude apparaat is door de bezorgers meegenomen en het nieuwe apparaat meteen aangesloten en getest. Alles in orde, dus voor een paar euro extra geen gesleep met een loodzwaar apparaat. Heerlijk geregeld.

Pluspunten

• Vriendelijke bediening
  • Snelle levering
  • Gratis parkeren (niet normaal in Emmen)

Minpunten

• Aanbevolen apparaat niet in de winkel aanwezig

Stijn 23-11-2015 Product jaar of meer in bezit

6,4
Als de wasmachine werkt, doet hij het prima. Echter, een jaar na aankoop is er al drie keer een monteur bij geweest. Twee keer het manchet vervangen en een keer een hele nieuwe trommel.
Dat zou niet moeten mogen, helemaal niet omdat hij maximaal drie keer per week draait.

Tom 28-01-2017 Product paar maanden in bezit

Prima machine

Heb de machine nu anderhalf maand en bevalt goed!
Erg stille wasmachine, heb er voor de zekerheid rubberen pootjes onder gedaan. Tijdens het centrifugeren op maximale toeren komt het geluid nauwelijks door de deur van de kamer waar de machine staat.
De machine heeft meerdere snelle programma's, standaard programma's kunnen ook worden versneld of om energie te besparen worden vertraagd. De machine wast schoon, (geen hele vieze kleren geprobeerd).

De uitstelschakelaar met eindtijden wat fijn rekent (je stelt deze dus in op eindtijden, over 2 uur moet de was klaar zijn. De machine rekent dan uit wanneer de was moet beginnen). Qua verbruik zou dit ook een zuinige machine moeten zijn maar kan dit niet verifiëren.

Het enige nadeel wat ik kan vinden zijn de aanraak knoppen die erg gevoelig zijn maar dit minpunt is verwaarloosbaar.

• Snel
  • Schone was

Minpunten

• *kleintje gevoelige knoppen
  • Rand van de top plaat niet helemaal mooi afgewerkt

Malgorzata 06-01-2017 Product paar dagen in bezit

Mooi apparaat

Ik heb hem net gekocht. Is zeer stil. Makkelijk aan te sluiten. Bediening is zeer overzichtelijk. Tot nu zeer tevreden

Pluspunten

• stil
  • makkelijke bediening
  • aansluiten
  • mooi uiterlijk

Minpunten

• gewicht

Anniet 22-07-2016 Product paar dagen in bezit

Bosch , eenvoud en perfectie

mooie, eenvoudig te bedienen wasmachine met fijn eco programma en grote deuropening.
De stilte waarmee deze machine wast is heerlijk!

theo 21-06-2016 Product paar dagen in bezit

wasmachine

Super....10 jaar garantie op motor. Zeker voor de prijs. En een fijn idee dat je voorlopig schoon kan wassen.

IKD 04-06-2015 Product paar dagen in bezit

Eenvoudige bediening met voldoende mogelijkheden in wasprogramma's en tijdsduur.
Normaal programma van 2.45 uur is in te korten tot
1 uur.
Tijdsduur indicatie is prettig, grote trommel ruimte
( bij 2 pers. beddengoed nog ruimte over )
Maakt weinig geluid, ook bij centrifugeren.

Highlander64 03-03-2017 Product paar dagen in bezit

Bosch fluisterstille en superzuinige wasmachine ! Topper !

We hadden altijd een Whirlpool wasmachine die bij het wassen en centrifugeren een enorme
herrie maakte. Na 6(zes!) jaar waren de lagers al versleten. Nu een Bosch WAQ28363NL/18
aangeschaft. Wat een Duitse super machine. Lijkt van een andere planeet te komen.
Fluisterstil ,Super Energie zuinig(A+++ minus 20 procent) en de was komt er zeer schoon uit.
10 jaar Garantie op de motor en komt als beste uit de consumenten test in December 2016.
Kortom : EEN TOPPER !

Pluspunten

• Fluisterstil en energie zuinig
  • Grote laadklep
  • 10 jaar garantie op de motor
  • Zeer mooi luxe model
  • Degelijk Duits(Muenchen)fabricaat

Minpunten

• Heb ik nog niet kunnen ontdekken

ecs 02-12-2016 Product paar dagen in bezit

Grote vulopening en een geruisloze was cycles

Zoeken op internet loont, uikomen bij als beste getest 010616 door consumentenbond. De oude wasmachine was ook een Bosch, exact 19 jaar zijn best gedaan. De keus was dus niet moeilijk. Wat een verschil qua geluid en verbruik. Hoop weer lang zonder problemen tre kunnen wassen

Pluspunten

• geruisloos
  • weiinig verbruik
  • grote vulopening

Minpunten

• verwacht ik niet

Monica 10-11-2016 Product paar dagen in bezit

Handige wasmachine die goed wast

Zelfs op speed wast hij goed schoon bij een niet te vuile was in een niet te volle trommel. Dat is fijn als je de lange wastijden niet wilt. Het nog snel kunnen toevoegen van een vergeten sok is handig. Bij haast is 15 min op 30 graden-keuze voor kleding waar je op wacht een uitkomst. De eind-piepjes zijn irritant maar gelukkig uit te zetten. Je moet wel goed kijken of de draaiknop bij het goede programma staat.

Pluspunten

• Wast schoon
  • Lekker stil
  • Ook kortere programma's

Minpunten

• Herhaalde piepjes

Robert 03-10-2016 Product paar weken in bezit

Niet slecht

Geen slechte wasmachine van Bosch.
Schone was, redelijk stil en gebruiksvriendelijk.
Ben tot nu toe nog zeker tevreden met de aankoop.

Gr. Robert

Pluspunten

• stil
  • bediening

opaauke 30-06-2016 Product paar dagen in bezit

Gewoon Bosch

Als deze net zo lang meegaat als mijn boormachines en schuurmachine, dan ben ik bijna 100 jaar oud, hoe oud kan een Bosch apparaat eigenlijk worden. Volgens mij heel erg oud want de kwaliteit van mijn andere Bosch apparaten is nog steeds prima.

Koemoe 29-06-2016 Product paar weken in bezit

Stil en makkelijk in gebruik

Deze machine aangeschaft als vervanging van een jaren oude Indesit, dus het is al snel vooruitgang. Machine is heerlijk stil tijdens het wassen, alleen het centrifugeren maakt wat meer geluid. Makkelijk in gebruik, handleiding lezen is eigenlijk niet nodig voor huis-tuin-en-keukengebruik. Onlangs geprobeerd of ik tijdens het wassen nog wasgoed kon toevoegen en dat ging zonder problemen.

Jeroen 08-12-2015 Product maand in bezit

Wat ik tot nu toe kan zeggen is dat deze machine tot volle tevredenheid bevalt en zover ik kan beoordelen is dit een solide machine die in ieder geval een stuk stiller is dan onze vorige.

Wim Brinkhorst 26-10-2015 Product paar dagen in bezit

De machine geeft een prima wasresultaat, en dankzij het Speed Perfect programma vaak in afzienbare tijd. Erg prettig vind ik ook de mogelijkheid tot uitgesteld starten, de instelmogelijkheden voor de centrifugestand, en het waarschuwingsgeluid als ie klaar is. Voor komt dat de was te lang nat in de trommel blijft, wat voorheen nogal eens gebeurde. En hij is lekker stil en zuinig

Dirkje 27-08-2015 Product paar dagen in bezit

Super stille wasmachine en gebruiks vriendelijk.
Had altijd een AEG maar wil nu nooit wat anders. Was ook super schoon.

keesZ1 10-07-2015 Product maand in bezit

prima wasmachine, redelijk stil, wasresultaat is prima.
wasmogelijkheden genoeg het is alleen even wennen aan de timerinstellingen.

basvandesande 08-06-2015 Product paar weken in bezit

Machine wast goed schoon met weinig water en energie. Echter daar zit volgens mij ook het probleem, de was wordt niet echt droog. Verder valt me wel op dat de wasprogramma's vrij lang duren.

Het apparaat is minder luxe en uitgebreid dan mijn vorige machine. Je moet het doen met minder mogelijkheden.

Verder is het wel een mooi afgewerkt apparaat. De bediening voelt degelijk aan. Wat geluid betreft zou het apparaat wat stiller kunnen. Je merkt dat er bespaard is op isolatiemateriaal.