Bosch WAS32470NL - Reviews

8 kg
A+++-30%
Geluidsniveau
74 dB (centrifugeren)

Beoordeling op basis van 164 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

Jan de Vries de derde 28-07-2014 Product maand in bezit

Alles naar verwachting. Wast prima. Voldoende mogelijkheden. Lekker stil. Gemakkelijk in het gebruik. Ziet er goed uit en ik koop altijd Bosch want degelijk spul.

Twan71 15-07-2014 Product maand in bezit

Het is een geruisloze wasmachine,behalve tijdens het centrifugeren. Dan is de machine te vergelijken met een machine met koolstofborstels. De wasmachine heeft veel mogelijkheden. Ik ben gecharmeerd van het "eco perfect" programma. De was is in dat geval dan goed schoon. Duurt wel langer dan een normale wasbeurt, maar dat vindt ik niet erg. In het geval dat een was wel snel klaar moet zijn gebruik ik het "speed perfect" programma. Verder ben ik gecharmeerd dat je de machine met een timer kunt instellen wanneer de was klaar moet zijn. Zo kan ik in de avond de machine instellen dat de was bijvoorbeeld om 8 uur s-morgens klaar moet zijn. Kortom: al met al een goede aankoop geweest.

majrim 31-07-2016

Veel keuze mogelijkheden

Positief zijn de vele mogelijkheden. Maar ik vind het jammer dat er geen centrifuge geen 1400 toeren heeft.

Fredh 01-05-2016

Royale trommel, stil

Grote trommel, bediening simpel en weinig geluid.
Niet goed: kleine fouten in handleiding - slordig en onhandig

Anneke 27-01-2016

Fijne stille en zuinige machine!

We zijn gewoon heel blij met deze machine. Vooral de veelzijdigheid wat betreft de keuze in wasprogramma's is gewoon geweldig. Wast gewoon erg schoon en is zeer stil in gebruik. Het zuinige karakter betreft ook het elektrisch verbruik, dat zagen we dit jaar terug bij onze eindafrekening. Aanrader!!!

kimmiefashion 28-02-2015 Product kwartaal in bezit

Wast goed maakt af en toe herrie met centrifugeren voldoende was programmas aanwezig en korte was programma goed het uitstekend

Tharuud 26-02-2015 Product paar weken in bezit

bevalt erg goed, rustig en veel programma opties. Daarnaast is het wasresultaat erg goed. Lijkt een goede aankoop

manon1981 08-02-2015 Product maand in bezit

Een goede wasmachine met een grote inhoud. Wast stil, dus kan ook 's nachts wassen. ECO programma duurt lang, maar ideaal voor 's nachts. Moest even wennen aan het apparaat, de verschillende menu's ed, maar ben erg tevreden met de machine!

NielsH 29-01-2015

Perfect schoon, wast stil

Wasmachine werkt uitstekend, ziet er goed uit en is erg stil. De timerfunctie en uitstelfunctie is ook een uitkomst. Tot nu toe dik tevreden!

Krimptang 29-01-2015

Prima apparaat

Na een uitgebreide marktverkenning uitgekomen op deze WAS32470NL, de 3e Bosch wasmachine in 24 jaar. De vorige is na 10 jaar preventief vervangen omdat er binnenkort duidelijk hoorbaar een aantal onderdelen zouden moeten worden vervangen (Schokdempers, pomp, koolborstels en nog een paar dingen als je hem toch "open" hebt).
Bij elkaar opgeteld is dat dan +/- gelijk aan de kosten van een nieuwe machine.
We hebben de WAS32470 nu een paar maanden in gebruik en het blijkt een prima machine. Redelijk stil, wast uitstekend schoon.
Het irritante "piepje" na afloop van een wasprogramma is overigens uit te zetten en het volume is te regelen.
Ik heb het zo ingesteld dat het 5 keer zachtjes piept en daarna is het stil.
Dat velen hier moeite mee hebben komt door de uiterst gebrekkige handleiding op dit punt.

Het hieronder aangehaalde klepje in het wasmiddel reservoir wordt gratis nagestuurd na een (1) belletje naar de Bosch klantenservice.
Dat dit klepje niet (meer) standaard wordt meegeleverd komt wederom door een hiaat in de handleiding.
Hierin wordt het bestaan van het klepje wel genoemd, maar de juiste bediening ervan ontbreekt.
Gevolg is geweest dat Bosch in het verleden een groot aantal klachten heeft gekregen van "overstromingen", van mensen die het toen nog standaard aanwezige klepje niet opviel en het reservoir met gesloten klepje met waspoeder vulden. :-(
Bij gebruik van waspoeder *moet* het klepje open staan!
Omdat deze machine zeer zuinig omspringt met water, is de juiste dosering van wasmiddel overigens zeer belangrijk.
Teveel wasmiddel is niet alleen zonde van het geld, maar dat krijgt de machine er ook niet volledig uitgespoeld.
Mijn advies: Kijk bij de laatste spoelbeurt van een programma even of er nog schuimvorming in de trommel zichtbaar is.
Zoja, volgende keer iets minder wasmiddel gebruiken!

marcel1468 23-01-2015

zeer stil en schoon

Ik heb een miele 22 jaar gebruikt deze gaf het op.
Nu zeg ik had ik maar 10 jaar eerder deze machine gehad.
Niet te vergelijken wat is de bosch stil en kan veel was aan

Toin 20-11-2014 Product paar weken in bezit

Ter vervanging van onze AEG die na 6 jaar al een financieel onherstelbaar (printplaten kapot) defect vertoonde deze keer maar een Bosch gekocht vanwege de goede testresultaten in de consumentengids.

Gelukkig werd die op zolder bezorgd, scheelt een hoop tillen want, ook deze machine maakt een degelijke zware indruk.

Tijdens het wassen hoor je 'm beneden niet alleen als je goed luister dan, hoor je 'm centrifugeren. De AEG was stiller maar, draaide ook 200 toeren minder. Je merkt wel dat in de Bosch de kleding er droger uitkomt en ook nog minder gekreukt is. De wasresultaten zijn uitstekend. Een flinke grote opgedroogde inktvlek in een kussensloop ging er helemaal uit. Het zeepbakje gebruik ik niet. Het vloeibare wasmiddel doe ik in een bolletje die ik op het wasgoed plaats. Gaat goed. De bediening met grote knop is heel eenvoudig. Echter het is moeilijk te zien op welk programma die staat. 8 kg kan die wassen dat lijkt een hoop maar, dan mag je geen verkort programma draaien doe je dat wel mag er veel minder in en moet je weer vaker wassen. Dat schiet dan niet echt op. Verder mis ik trommelverlichting. Pas als je dat niet meer hebt merk je hoe makkelijk dat is. Nu moet je de trommel op gevoel controleren of die wel helemaal leeg is.

De piepgeluiden voor de toetsen en het gereedmeldingssignaal kun je zelf harder of zachter/uit zetten. Helaas staat dat zeer onhandig in de gebruiksaanwijzing beschreven.

conclusie na paar weken wassen: Fijn apparaat, die schoon wast en goed droog centrifugeert zonder kreuken voor een schappelijke prijs. Als die nu ook minimaal 8 jaar meegaat ben ik erg tevreden.

Toin 07-01-2015

Update na 6 weken: Af en toe reageert de tiptoets niet waarschijnlijk door natte vingers. Aan de ontbrekende trommelverlichting stoor ik me steeds weer. Is het nu zoveel moeite om er een lampje in te zetten. De volgende wasmachine wordt er weer een met lamp. Dus Bosch...

Tijdens het centrifugeren zou de machine wel wat stiller mogen zijn. Hij staat wel waterpas.

MateoDelvado 10-11-2014 Product paar dagen in bezit

Prima wasmachine, zuinig, gemakkelijk te bedienen, en een verademing wat betreft geluid in vergelijk met de vorige Bosch, die het 20 jaar had uitgehouden. De eco-programma's zijn lang, maar maken deze machine ook zuinig.

Voor vloeibaarwasmiddel is een inzetje beschikbaar voor de waslade, maar dit wordt helaas niet standaard meegeleverd. Zonder dat moet je wassen met een wasbol, en da's minder goed voor je was, en levert ook meer herrie op. Gelukkig was een telefoontje naar het servicecentrum van Bosch (nummer staat in handleiding) voldoende om het gratis nagestuurd te krijgen.

sergeannabel 20-09-2014

Beoordeling Bosch wasmachine

Door de grote vulopening is de machine makkelijk te laden. Het display is duidelijk en overzichtelijk. Met de korte handleiding ben je zo aan het wassen. De tiptoetsen waren even wennen in het begin. Je moet ze zachtjes aanraken, bij te hard duwen gebeurt er niets. In het begin raakte is ze soms aan waardoor het programma veranderde ondertussen. Maar je bent het snel gewend en dan is het handig. Bij de draaiknop, voor de programmakeuze, moet je wel goed kijken op welk programma hij nu eigenlijk staat, is niet altijd direct duidelijk. Omdat ik de machine nog niet zo lang heb, en mijn energie- en waterstanden niet bijhoudt, weet ik niet hoe zuinig deze machine is. Wat ik jammer vind is dat de machine, als hij klaar is een geluidssignaal geeft en dit blijft herhalen. Ik was regelmatig 's nachts vanwege goedkope stroom en dan blijf je dat piepje horen. Ook schakelt de machine niet automatisch uit, wanneer het programma klaar is. Kortom een gebruiksvriendelijke, stille en goede wasmachine met een paar kleine verbeterpuntjes.

ArjenMartens 20-09-2014

Prachtige Wasmachine

Nu enkele dagen deze fijne wasmachine in gebruik. Nadat onze AEG twee keer vlak achter elkaar op een een of andere manier al zijn water onze berging in heeft laten stromen. Pluspunten - gebruiksvriendelijkheid, zeer stil, design en 8kg laadvermogen. Minpunten - dat er niet een klepje in de waspoeder houder zit voor vloeibaar wasmiddel. Echt een misser bij een machine met een toch redelijk prijskaartje. Los te bestellen waarbij de verzendkosten net zo hoog zijn als de aanschafprijs van het plastic houdertje.

Jolanda 13-09-2014

Wasmachine

De Wasmachine bevalt ons erg goed zeer zuinig kwa stroom en water en erg geruisloos is onze 2 bosch wasmachine en dat bevalt ons erg goed wil geen ander merk meer

NieuweBoschfan 05-09-2014

Fijn apparaat, goede keuze!

Na goed onderzoek online, en ons te hebben verdiept in de materie en belangrijke punten, waarbij alle grote merken met elkaar vergeleken zijn, zijn we op deze uitgekomen. Runner up was de versie met 9kg laadvermogen en de automatische dosering, maar ik vond dat uiteindelijk het extra geld niet waard. Deze machine vervangt onze oude Zan. Aquacycle 1200, en dit hadden we al lang eerder moeten doen! Fijne wasmachine, voor mijn gevoel erg degelijk, veel laadvermogen, relatief stil, heldere bediening en een zeer droog wasresultaat op 1600rpm! Goede prijs-kwaliteitsverhouding.

FritsBokkie 31-08-2014

WAS32470NL PRIMA KEUZE

De WAS32470NL is een prima keuze . Laag energieverbruik en waterverbruik en heeft een trommelinhoud van 8 kg. En produceert weinig geluid. is niet voor niet door de Consumentenbond in 2014 uitgeroepen tot de beste aankoop. Een aanrader dus.

Marjo 31-08-2014

Wat een fijne wasmachine!!

Ik heb deze wasmachine nu een maand in gebruik, en ik ben er zeer tevreden over! Mijn was is helemaal schoon en goed gecentrefigeerd. Het apperaat maakt nauwelijks geluid en ook mooi van vormgeving. Wij hebben bijna alleen maar Bosch apperatuur in ons huis en met alles alleen maar goede ervaringen..

Jos2 29-08-2014

Prima apparaat

Wat direct opvalt is de geruisloze werking en een prima wasresultaat. De machine heeft ruim voldoende programma's en instelmogelijkheden en gaat zuinig om met energie en water.