LG F4WV708S1E.ABWQWIS

• Test panel 8.8 okt 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG F4WV708S1E.ABWQWIS op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Fotoderoodt 12-12-2021

Machine die zijn job goed doet, maar wel wat lawaaiig is.

Geschreven voor: LG F4WV708S1E.ABWQWIS

• Bij het eerste gebruik kon ik kiezen voor de handleiding te bestuderen of net als iedereen de machine zelf te ontdekken. Hij geeft een moderne indruk en dat komt door het display en grote vulopening met zilveren rand. Niet dat ik hem in de woonkamer zou zetten, maar hij is wel mooi om te zien. Het ontbreken van fysieke knoppen voor de graden en centrifuge snelheid, gaf voor mij gelijk minder gebruiksgemak. Waar je normaal zonder enige moeite de temperatuur en graden instelt, moet je hier op het Touch screen van de machine drukken tot je uiteindelijk de juiste keuze hebt gemaakt. Als je 1 keer teveel drukt mag je opnieuw beginnen te klikken. Wat ik ook snel ontdekte dat er geen programma was voor centrifugeren, althans… als je geen programma selecteert kun je op het Touch screen de centrifuge snelheid selecteren en dan start drukken. Je moet het maar weten. Er is 1 grote selectieknop met links de programma’s met stoom (Katoen 40, Eco 40-60, Turbowash 39 min, Mix 40, Easy Care, Nachtprogramma stil, Anti Allergie) en rechts zonder (Fijne was, Hand/Wol, Sportkleding, Snel 14 min, Donsdeken, Trommelreiniging, Download prog). Wat mij direct opviel is dat de machine geen indicatie geeft hoe vol de machine is als je die laad. Bij de meeste merken zit er ofwel een indicator in procenten of in kg op. Je verwacht van deze intelligentie machine toch iets meer. Zeker omdat deze gekoppeld kan worden aan de app. De mogelijkheden in de app zijn ook zeer beperkt, je krijgt enkel de informatie welke programma je hebt gekozen, welke fase en een melding als de was gedaan is. De app heeft in het begin gewerkt en is er dan ineens mee gestopt. Ook na herinstallatie blijft hij hardnekkig aangeven dat de machine offline is. En dat terwijl deze naast de router staat.
• De machine heeft Al Direct Drive (herkenning kleding en past wasprogramma hierop aan), je ziet inderdaad dat hij bij het katoen, eco en mix programma nadenkt voordat hij de duur van het cycle geeft. Wat de machine nu precies doet is mij een raadsel, ik kan dus niet zeggen of dit een toegevoegde waarde is. Ik heb geen betere resultaten ervaren als met onze oude wasmachine. Dat er stoom gebruikt wordt zou hygiënischer zijn misschien voor het doden van bacteriën, Dit kun je natuurlijk niet zelf testen, ik zie niet aan de was dat er een verschil is met vroeger. Wij gebruiken vooral katoen en mix programma, het laatste omdat deze rond het uur zit, het eco programma duur ruim 2.5 uur en is veel te lang om in de avond nog snel een was te doen. Als je alle tijd hebt in het weekend kun je hier wel voor kiezen. De TurboWash zou 39 minuten zijn, maar dan heb je een lage centrifuge snelheid. Als je die verhoogt kun je net zo goed voor het Mix programma kiezen. Zo Turbo is het dus niet.
• De capaciteit van 8kg is voldoen voor een gemiddeld gezin. Al merk ik weinig verschil tussen onze 7kg machine en deze.
• De machine oogt robuust en is mooi afgewerkt, maar maakt veel lawaai. Zeker tijdens het centrifugeren lijkt het wel alsof er een Boeing opstijgt. Centrifugeren op 1000 geeft toch een vrij nat resultaat, 1200 of 1400 geeft betere resultaten zeker als je het te drogen gaat hangen.

Pluspunten

• Grote capaciteit
  • Prijs
  • Stoom
  • Samenstellen eigen programma

Minpunten

• Maakt veel lawaai tijdens centrifugeren
  • Beperkte optie van de app
  • Onhandig Touch screen