Beko DPU 7380 X - Reviews

66 dB
Vulgewicht
7 kg

Thei 25-06-2016 Product paar weken in bezit

Zeer zuinig en goede droog resultaten.

Sinds enkele weken hebben we een Beko dpu 7380 X en na even experimenteren met de vele droog progamma's kan ik alleen maar heel positief zijn over deze aanschaf.
We hadden een Indesit droger van 2001 met zo een dikke slang die door een gat naar buiten was geleid. Deze droogde nog prima, maar nadat ik hoorde dat deze brand veroorzaker nummer 1 zou zijn in de woningen doordat het opgehoopte stof zich in de gehele achterkant ophoopt en wetende dat daar een gloeispiraal zit, had ik de laatste tijd steeds als die machine aan stond geen goed gevoel daarbij. Vandaar dat ik me eens grondig ging verdiepen en informeren naar een zuinige en degelijke warmtepomp droger die door hun verwarmings systeem het brandgevaar van onze oude vorige droger niet kennen. Het ging mij dus om de brand veiligheid en natuurlijk ook om de besparing die je met een warmtepomp droger hebt. Na het lezen van vele, vele rieviews, de consumentenbond test en ook een zeer vertrouwenswekkende praktijktest op wasmachinepagina.nl(zie rubriek drogers) was ik eruit en besliste ik om voor een voor mij tot dan toe totaal onbekend merk te gaan, de Beko.
Blijkbaar had deze in de tests een even goed of zelfs beter droogresultaat als de drie bekende Duitse merken Bosch/Siemens ( is gelijk aan elkaar) en de nog veel duurdere Miele. Het prijsverschil was van +300€( Bosch) tot +500€ (Miele) .Ook waren de witgoed monteurs blijkbaar erg te spreken over Beko en vertoonden ze volgens hen weinig storingen .De Beko was op dat moment te koop voor 469€ en daarbij ontving ik een cadeaukaart van 40€ die in augustus vrij besteedbaar is, waardoor de netto prijs op 429€ incl afleveren kwam.
De eerste maal drogen was even puzzelen omdat de progamma's een streep er boven en een streep eronder hebben staan hetgeen verwarrend werkte voor mij en ik heb de machine bij de eerste droogbeurt daardoor verkeerd ingesteld namelijk op strijkdroog ipv op kastdroog.
Die was kwam er dus nog te vochtig uit en die heb ik nogmaals aan gezet op extra droog waarna de was natuurlijk droog was.
Bij de daarop volgende droogbeurt heb ik me met de leesbril op eens verdiept in de progamma aanduidingen en zag dat ik goed op de streep moet afstellen die ,,onder,, het gewenste progamma staat. Vanaf toen zijn er al 7 machines gedroogd en die was komt er nu elke keer ook uitstekend droog uit op katoen-kastdroog. Ook een 2 persoons dekbed overtrek droogt zonder vochtige randen zoals dat bij onze oude machine meestal voor kwam. De machine staat in onze waskelder naast de (overigens 5 kg) wasmachine en deze Beko maakt minder geluid dan onze oude indesit droger, maar doordat hij beneden staat was dat voor ons niet relevant. Aangesloten heb ik hem op de wasmachine afvoer zodat het water direct wordt weggepompt en ook dat werkt uitstekend.
Omdat ik in het bezit ben van een verbruiksmeter en ik natuurlijk wel eens wilde weten of deze Beko echt het groene zuinigheidlabel ++ verdient, heb ik die meter er tijdens 4 droogbeurten tussen gehangen. Of hij zuinig is? Zeker wel en zelfs ongelofelijk zuinig. De droger verbruikte per gedroogde machine vulling tussen de 0,78 Kw en de 0,9 Kw.
Dat is dus ongeveer 16 a 17 cent per droogbeurt. Stom van me dat ik de oude indesit niet heb gemeten voordat hij naar zijn nieuwe eigenaar is gegaan, maar men heeft mij altijd verteld dat het energie slurpers zijn, die oude drogers.
Van de week heb ik onder de wasmachine en de nieuwe droger een 30 cm Electrolux verhoger geplaatst en het in en uiladen is nu bijna een feest door de zeer prettige werkhoogtes.
zoals uit deze review wel blijkt ben ik uiterst tevreden over deze aankoop en hoop ik er heel lang plezier van te hebben.

walhak 26-06-2016

Wat ik jammer vindt is dat je weer geld terug krijgt in augustus, hierdoor vind ik de reacties minder betrouwbaar. En het vergelijken van een wasdroger uit 2001 met nu is appels met peren vergelijken. Ik doe hem ook niet weg maar zal er niet meer voor kiezen! Ook zou ik beter naar het tweede filter kijken met schoonmaken dat is ook heel vervelend!

Thei 26-06-2016

@Walhak
Deze review was eerlijk en ging puur over deze wasdroger en dat er bij die winkelketen op dat moment een cadeaukaart actie was in die week, is vind ik mooi meegenomen, maar maakt mijn product review niet minder betrouwbaar . Die cadeaukaart actie was namelijk niet van Beko, maar gold er voor alle merk aankopen en was 10€ per 100€ aankoop bij betreffende zaak.

Wat het tweede stoffilter betreft, dat is inderdaad moeilijker te reinigen en dat moet minstens na elke 3 droogbeurten gebeuren. Ik doe dat met een oude stofzuiger en daarmee is het echter hooguit 2 minuten werk. Maar je hebt wel gelijk dat dit een ding is wat extra werk oplevert en wat ook belangrijk is om het goed werken van de droger te behouden.
Ik weet niet trouwens hoe dit is bij andere warmtepomp drogers en ik ben best benieuwd of dat bij bijvoorbeeld een Miele van 3x zoveel , gemakkelijker is of zelfs niet meer gedaan hoeft te worden.
Als je het weet, laat maar horen hier.

walhak 27-06-2016

Goede uitleg. Natuurlijk ga ik ook niet 3 x meer betalen voor een miele maar wel beter opletten de volgende keer. Net zoals een wasmachine ben ik ook niet standvastig bij 1 merk maar let ik op vulopening etc. Heb de beko gekocht door rapport van de consumentenbond. Mijn zoon en moeder hebben de condensdroger daarvan en die voldoen goed. Ik blijf erbij om gezien mijn ervaringen deze droger niet te kopen maar misschien dat het bij de komende types wel verbeterd is.

Thei 27-06-2016

ik heb jou review er even bij gezocht om te zien wat bij jou het probleem is met deze droger. Indien het droogresultaat echt zo slecht is als zoals door jou omschreven hoef je dat natuurlijk niet te accepteren en omdat je nog binnen de garantie periode zit, zou ik in jou geval vanavond nog een storings melding doen bij je leverancier of direct bij de service dienst.

ik had overigens de eerste 2 maal ook dat de was nog te vochtig was maar achteraf lag dat aan verkeerde instelling. Je dient voor kastdroog de knop af te stellen op de streep die ,,onder,, kastdroog staat. Stel je in op de streep boven kastdroog dan is hij strijkdroog en nog vochtig. Ik heb tevens de machine ingesteld op + (met de +_ toets fijn afstelling) waardoor hij iets langer door droogt in het gekozen progamma. dit onthoudt de machine dus dat hoef je maar een keer in te stellen.
Als je de waterafvoerslang gebruikt en de afvoer zit hoger als 80 cm zou je ook een slecht droogresultaat kunnen hebben. 60 cm afvoerhoogte is een goede hoogte en bij mij was de hoogte 83cm tijdens die eerste twee droogbeurten waarbij de was nog vochtig was. Ik heb er toen tijdelijk enkele stenen onder gelegd om zo de avoerhoogte te verlagen. Daarna heb ik de machine op originele electrolux wasmachine verhogers gezet.
Ik durf niet te zeggen waardoor het droogresultaat na die eerste twee vochtige resultaten 100% naar wens was.
Het lag aan:
a) Het juist instellen van de progammaknop, dus op kastdroog(+) ipv strijkdroog.
b) Het hoger plaatsen van de machine waardoor het afvoerwater minder hoog weg gepompt moest worden.
c) Misschien dat beide veranderingen samen een positief effect hebben gehad waardoor een prima droging als resultaat

hieronder een copie van jou review:

Ik heb hem nu 2 weken in bezit. Hij maakt veel meer herrie dan ik verwacht had. Zeker niet geschikt om hem in de nacht op laag tarief zijn werk te laten doen. Ook het droogresultaat klopt niet met de programma's zeer droog! is me nog niet gelukt om de was droog te krijgen zonder na het programma de timer op 20 minuten te zetten! ik moet er dus vanuit gaan dat ik 2 keer naar boven moet. Ik zie ook vaak dat hij sneller is dan de ingestelde tijd maar daar ben ik niet blij mee als het wasgoed niet droog is. Ook als ik bij het programma de knop van 10 minuten extra drogen erbij doe is hij sneller klaar maar nog niet droog! Eigenlijk spijt van aankoop dus! Vormgeving is prima maar als ik daar sterren in tik dan gaat het cijfer omhoog. Ik heb hem gekozen om zijn beste koop en niet op vormgeving!

Thei 27-06-2016

om nog even op jou review te reageren het volgende:

Ook mijn machine is veel sneller klaar dan wat de display aangeeft.
Dat is echter verklaarbaar. Er wordt door de machine bij de tijdsberekening in standaard stand ervanuit gegaan dat je 7 kilo was erin doet die met 1000 toeren is gecentrifugeerd.
Mijn (zanker)wasmachine heeft een trommel voor 5 kg wasgoed en centrifugeerd op 1600 toeren.
Logisch dus dat de droger eerder klaar is als aangegeven omdat er 2 kg minder was in komt die ook nog eens droger omdat ze met hogere snelheid is gecentrifugeerd.

mrTijntje 26-03-2016 Product paar dagen in bezit

Geen enkele wasbeurt is in 1 keer droog

4,2
Ik begrijp al die lovende reviews niet, wij hebben het nog geen 1 keer voor elkaar gekregen dat de was in 1 droog beurt er droog uitkwam ongeacht het gekozen programma.

Else 18-05-2016

Dit herken ik. Wat doen we fout?

mrTijntje 19-05-2016

Ik zou het je niet kunnen vertellen. Uiteindelijk heb ik dat ding retour gestuurd en een Bosch warmtepomp gekocht die wel goed droogt.

Wegman-Schoenmaker 19-05-2016

Ik herken het ook. Maar mij is verteld dat als de was klaar is en je doet de trommel open en dan weer dicht en je laat hem dan een uurtje zo staan de was wel verder afdroogt. Meestal is de was dan bij mij alsnog droog.

walhak 20-05-2016

Hoort toch niet dan is hij ook gekreukt! Heb hem nu 1,5 jaar de volgende warmtepomp droger zeker geen beko! Trouwens de condensdrogers zijn wel goed die hebben mijn moeder en zoon dus beko is geen slecht merk alleen bij de warmtepomp droger ben ik mijn vertrouwen verloren!

Anita 02-01-2017

Bij mij hetzelfde probleem en ik ga me er nu aan ergeren..de was wordt zelfs bij het programma EXTRA DROOG niet helemaal droog, na nog een keer is de was bijna droog. De droger is goed ingesteld en ik ben heel precies met het sorteren van wasgoed. De hele dag staat de droger aan en ik wordt er gek van om iedere keer naar boven te lopen..spijt als haren op mijn hoofd

piet 07-06-2016 Product half jaar in bezit

slechte droger

op extra droog, valt hij in de stand pauze. op 1600 toeren gecentrifugeerd en weer op extra droog gezet. valt weer op pauze. je bent een hele middag bezig. ik snap niet dat hij gekozen is als beste koop 2015. voor ons is hij een miskoop. wat is er niet goed?

piet 08-06-2016

aanvulling op mijn eerste revieuw. tijdens het runnen van het program(extra droog)stopt het program halverwegen en springt weer terug naar het begin (220min). Dit doet hij iedere keer weer. Doordat iedere keer daarna de badhanddoeken opnieuw gecentrifugeerd wordt op 1600 toeren is het wasgoed bijna al helemaal droog.

Jarown 24-07-2015 Product jaar of meer in bezit

Inmiddels gebruik ik deze droger meer dan een jaar. Mijn bevindingen.

Pluspunten:
* besparing: minstens 350 kWh / €70,- per jaar (bij plm. 5 droogbeurten per week)
* in tegenstelling tot wat ik lees in andere reviews, is de was vrijwel altijd netjes droog (op een enkele uitzondering na, wanneer lakens gedraaid zijn, maar dat zal bij alle drogers zijn)
* let wel op dat het programma ook echt op 'extra droog' staat (je zit er snel naast, omdat de aanduiding niet helder is)
* 2e filter is gemakkelijk pluisvrij te maken met de stofzuiger
* condenswater kan via een buisje op een externe afvoer aangesloten worden, zodat je niet na elke droogbeurt het reservoir handmatig hoeft te legen
* aanduiding resterende tijd, uitgestelde start en pauzefunctie, erg handig
* vaak sneller klaar dan de geschatte 2u20min
* grote vulopening en lampje in de trommel

Opmerkingen/minpunten:
* ik merk niet dat er minder warmte-afgifte zou zijn (geen verschil met een normale droger)
* maakt meer lawaai dan een normale droger (belangrijk als je 's nachts wilt draaien met nachttarief)
* draairichting deur kan niet aangepast worden
* aanduiding programmakeuze niet helder (kwestie van goed kijken)

mgboom 14-01-2016 Product kwartaal in bezit

1,8
Op 8/10/2015 bestelden wij deze machine en op 8/1/2016 ons geld terug. In die tijd hebben wij 2x een nieuw apparaat gekregen. Beide keren niet werkend. Het water werd niet correct weggezogen, waardoor bij aansluiten op een externe afvoer de droger telkens stopte met de melding dat de bak vol was. Bij gebruik van de bak, kreeg je dezelfde melding en zat er dan maar een heel klein laagje water in. Ook kwam de kleding altijd vochtig uit de droger.
Er is 3 maal een reparateur langs geweest en het pompje is van de tweede machine zelfs vervangen, maar niets hielp. Aangezien wij twee machines in huis hebben gehad ben ik ervan overtuigd, dat dit gewoon een ondeugdelijk product is.

Ondertussen hebben wij een Bosch droger, die het gewoon doet en waar de kleding echt kastdroog uit komt.

BekoMediamarkt 25-11-2014 Product maand in bezit

Prima wasdroger: veel programma's, droogt goed en gemakkelijk in gebruik.

Als je een droger thuis wilt laten afleveren raad ik de Mediamarkt af. Die rekenen €30 voor de "service" om droger te installeren. Ik moest zelf naar boven tillen en installeren is alleen de verpakking eraf halen en laten liggen.

Lianne1967 26-01-2015

Deze ervaring heb ik ook met mediamarkt.
Toch kreeg ik de heren zover dat ze hem naar boven hebben gebracht en geïnstalleerd.
Ik had daar immers toch voor betaald?

Beetje jammer!!!

Ik heb overigens de Beko 8380x en ben er zeer tevreden mee.

DeJong16 20-09-2015 Product paar weken in bezit

+ Droogresultaat is goed, soms geeft het aan dat het nog niet klaar is, gaat dan verder en droogt tot het droog is.
+ Ruime trommel
+ Energiezuinig
+ Voldoende programma's en makkelijk te bedienen
+ Filter goed schoon te maken
+ Beste koop Consumentenbond geweest

Aanrader!

Nincho 08-07-2015 Product maand in bezit

3,5
Spijt van deze aankoop. Droogt echt heel slecht. Moet hem vaak 3 keer aanzetten voordat de was droog is. Gaat ook vaak vanzelf op pauze. Er is zelfs een monteur bij geweest omdat ik dacht dat er iets mis mee was. Niks mis mee, kwestie van wennen zei de monteur... Ben 2 dagen bezig om een handdoekenwas te drogen. Waardeloos ding! Snap echt al die goede reviews niet.

piet 07-06-2016

wij hebben hetzelfde probleem. op extra droog valt hij steeds in de pauze. weer op 1600 toeren gecentrifugeerd en daarop opnieuw op extra droog. Mijn echtgenote wordt er gek van. wij laten nu een monteur komen. tot op heden een miskoop.

dgiesen 01-02-2015 Product paar weken in bezit

Ik heb echt spijt van deze aankoop want de was wordt praktisch nooit in één keer goed droog. Heel vervelend. Bij onze oude droger (een Bosch) gebeurde dat een enkele keer, maar hier is het bijna altijd raak,zelfs als ik kies voor het warmste programma en dan nog aangeef dat het extra droog moet zijn. Dikkere handdoeken, boorden van sweaters en ieder sokje dat een beetje in elkaar gefrommeld is geraakt komt vochtig uit de droger. Hij is dan wel zuinig, maar ik hoop dat dat ook nog geldt als je meerekent dat je dus praktisch iedere was deels twee keer moet drogen... Ik dacht dat ik blind kon vertrouwen op het testresultaat van de consumentenbond, maar dat blijkt helaas niet het geval te zijn. Misschien werkt hij wel goed als je je precies aan de gebruiksaanwijzing houdt en alleen hetzelfde soort wasgoed tegelijk droogt. Maar ik wil gewoon - net als bij onze oude droger - een wasmachinelading die doorgaans bestaat uit verschillende soorten wasgoed -in één keer kunnen overdoen in de droger en dan na afloop van het programma het wasgoed er droog uit kunnen halen. Dat gaat bij deze droger dus helaas niet.

Nincho 08-07-2015

Inderdaad wat een waardeloos ding!!! Begrijp al die goede reviews niet! Ook heel veel spijt van deze aankoop!

B-Almere 09-07-2015

Er moet haast wel iets mis zijn met uw machine of misschien maakt u de filters niet elke keer schoon>
Ik heb deze machine nl. al een hele tijd en hij droogt perfect: de hele inhoud van een 8kg wasmachine elke keer in 1 keer helemaal droog. Ook de spijkerbroeken en de badhandoeken en alles door elkaar

Franch 21-12-2014 Product kwartaal in bezit

6,6
Droger nu een paar maanden in gebruik. We wisten dat een warmtepompdroger meer geluid zou maken maar het valt toch tegen, ik vind hem erg lawaaiig.
Verder is het schoonmaken van het 2e filter, dat elke 5e droogbeurt gedaan moet worden vervelend om te doen.
Materiaal voelt kwetsbaar aan van de fliters/deurtje waardoor ik het idee heb erg voorzichtig te moeten doen om te voorkomen dat het stuk gaat. Dat voelde bij onze vorige droger degelijker aan.

Susan 18-01-2017 Product half jaar of langer in bezit

Dacht toen goede beoordeling

Heb hier gelijk toen al aangegeven dat hij herrie maakt etc. Ik heb hem nu 2 jaar en 2 maanden en er is iets stuk aan de electronica hij stopt nl in het programma. Gebeld 68 ex btw voorrijkosten. Ga ik toch echt niet doen om dan te horen te krijgen wat het verder kost! Voor mij dus geen beko meer!

Minpunten

• Herrie
  • extra knoppen indrukken voor droge was
  • Filter onderin moeilijk pluisvrij te krijgen

Ingrid 15-01-2017 Product half jaar of langer in bezit

Miskoop! Slechte droger!

Op basis van advies witgoedadviseur bij Media Markt en uitslag consumentenbond heb ik een half jaar geleden deze BEKO gekocht. Ben zeer teleurgesteld. Was blijft vochtig. Alleen bij het "zwaarste" droogprogramma voor katoen geeft ie een redelijk resultaat. Dan moet ik wel net doen alsof de was uit een machine komt met 1000 toeren centrifuge, terwijl mijn wasmachine 1600 toeren draait. Verder is het condens filter zeer gevoelig waardoor ik om de haverklap dat filter moet reinigen. Kwaliteit van dat filter gaat dan ook al achteruit. Ook maakt hij veel meer herrie dan mijn vorige droger (Miele condens droger van 15 jaar oud!) Kortom: ik erger mij elke week weer zodanig dat ik besloten heb mijn verlies te nemen en het apparaat gratis van de hand doe. Ik durf daar een ander niks voor te vragen. Ik ga op zoek naar een droger uit de betere klasse en wordt waarschijnlijk een Siemens.

Pluspunten

• prijs

Minpunten

• was blijft vochtig
  • herrie
  • condens filter vaak reinigen
  • teleurstellend bij alle programma's

Anita 10-01-2017 Product half jaar of langer in bezit

Beko condens droger bevalt niet

Slecht product, na 5 keer drogen is de was eindelijk droog. Hij is goed ingesteld, staat op een uitstekende plaats en staat de hele dag aan omdat hij niet goed droogt.

Pluspunten

Minpunten

• Droogt niet goed was blijft nat, dan vochtig.
  • Na ongeveer vijf maal drogen was eindelijk droog.
  • Maakt veel herrie.

Hans 07-01-2017 Product paar dagen in bezit

Goed ogende machine heeft nu 1 droogbeurt gedaan

Goede aankoop voor een erg goed bedrag.kan hem idereen aanbevelen ook qua droogeffect en het rustige drogen

Cm hulsman 08-12-2016 Product paar dagen in bezit

Goed voor die prijs

Deze wasdroger is heel goed voor zijn prijs.makkelijk te bedienen,alles staat goed aangegeven op de droger zelf.droogt goed,en veel verschillende functies.voor mij een prima droger voor een goede prijs.

Anita 01-12-2016 Product paar dagen in bezit

Zuinige stille droger

Hij is energiezuinig, stil, veel opties en startuitstel. Mooie grote trommel. Alleen even oefenen met de juiste looptijd omdat de was anders niet droog is. Je kan hem zo lang instellen als je zelf wil.

• Energiezuinig
  • Grote trommel
  • Resttijdindicator
  • Startuitstel

Minpunten

• De was was niet direct droog na het programma

zuiddam 19-11-2016 Product half jaar of langer in bezit

beko warmtepompdroger

Ik heb deze droger gekozen nadat ik verschillende warmtepompdrogers vergeleken had. Hij werkt goed alleen vind ik t zo apart dat hij alleen rechtsom draait. Als er bv een dekbedovertrek in zit rolt de was er in en is er op t einde van t droogprogramma niks droog. Stop je er kleine losse dingen in dan heb je er geen last van. Ook vind ik dat er veel vocht in de lucht komt er moet altijd een deur open staan, hij staat bij ons in de berging. Bij ons is hij op de afvoer aangesloten misschien dat je er minder last van hebt als je de droger gebruikt met de condensbak. Zijn er mensen die hier ook last van hebben en klopt t dat hij alleen rechtsom draait of doet die van ons t gewoon niet goed.

Pluspunten

• hij is lekker stil
  • genoeg programma's

Minpunten

• draait alleen rechts om
  • omgeving wordt vochtig

bastiaannap 30-09-2015 Product paar dagen in bezit

De droger is zuinig en gemakkelijk in het onderhoud. Het legen van het waterreservoir kost geen enkele moeite en de diverse stoffilters zijn toegankelijk. Je kunt er voor kiezen om de droger op de afvoer aan te sluiten. Het droogresultaat is prima. Het apparaat is degelijk en gemakkelijk in het gebruik.

gebruiker316 21-09-2015 Product paar dagen in bezit

Perfect werkend apparaat. Eenvoudige bediening. Toont misschien wat 'plastic' en tekst in schermpje is wat klein. Geluidsniveau is niet te hoog. Bovenop de wasmachine zou een waterbak onderin de machine iets handiger zijn, maar je kunt ook een afvoerslagn bevestigen. Erg tevreden mee. Levering de volgende dag is een ongekende luxe.

B-Almere 16-03-2015 Product half jaar in bezit

De was wordt goed droog en de aansluiting op de afvoer vind ik nog steeds superhandig, maar het schoonmaken van de grote pluizenzeef vindt ik steeds irritanter worden. Dat zwarte matje in de zeef is gewoon niet goed schoon te krijgen. De pluizen krijg je er met de hand niet af en uitkloppen is ook geen optie, want dan komt er zoveel stof vrij dat je er vreselijk benauwd van wordt. Uitspoelen heb ik ook geprobeerd, maar dan spoelt het stof er wel uit, maar blijven de pluizen erop zitten en ook duurt dat per keer veel te lang, nl. minimaal 10 minuten. Een ander nadeel van uitspoelen is dat het filter/matje weer moet drogen, zodat je de droger minimaal een dag niet kunt gebruiken. Dit vind ik echt een steeds groter nadeel worden. Verder vind ik het een prima machine