Canon 10x30 IS - Reviews

17,3

7,9

Luidspreker 29-11-2013 Product jaar of meer in bezit

6,8
Een kijker in deze prijsklasse is uiteraard optisch niet van topklasse, maar dat wordt ruimschoots en nog meer dan dat gecompenseerd door de stabilisatie. Ik heb wel een aanmerking op de oogrubbers, die zouden ook half omgevouwen moeten kunnen worden. Ik heb dat nu zo zitten maar dat schiet telkens terug en moet ik telkens herhalen. Ik heb het nu een beetje vastgeplakt met tape. De uittreepupil voor brildragers is uitstekend. Ik zou niet meer met een andere willen kijken, vogels zijn ondanks de wat mindere optische kwaliteit (die gewoon goed is) voortreffelijk te zien. 10x of sterkere vergroting kan makkelijk door de stabilisatie. Absolute aanrader!!

vanross 03-05-2008 Product half jaar in bezit

Deze porro kijker is een verademing door de prima beeldstabilisatie; het altijd wat trillende beeld 'bevriest' als het ware wanneer de IS knop wordt ingedrukt. Hierdoor zie je bij vogels details die je zelfs met de topklasse kijkers mist. Alleen daarom is de kijker zijn geld meer dan waard. De gebruikte glassoort lijkt wat minder (BAK 7 meen ik i.p.v. BAK 4). De kijker heeft een prettige handligging en het gewicht valt met 600 gram mee. Het instellen van de oogafstand is even wennen; de kijker heeft geen referentiepunt en het werkt heel anders dan je gewend bent. De oculairen zijn voorzien van ouderwetse omklaprubbers. Dit heeft zijn voor- en nadelen, zeker voor partners waarvan de een een bril draagt en de ander juist niet. Voor mij werkt het prettig. De rubberbekleding is prettig. Met 2600 mAh oplaadbare batterijen is lang te werken. Wel geeft het groene ledje al zeer voortijdig aan dat opladen nodig zou zijn (het gaat simpel weg uit). Daar zou Canon nog eens naar moeten kijken of het moet exemplarisch zijn. De objectieven zijn van dubbele coating voorzien, de oculairen van een enkele coating. Canon heeft duidelijk hier en daar bezuinigd om de kijker betaalbaar te houden. Al met al echter een zeer verdienstelijke kijker voor mooi weer vogelen of sport kijken. Voor veldwerk vanwege de kwetsbaarheid van de stabilo wat minder geschikt. Echt een kijker om er bij te hebben, maar dan wel een die je ongemerkt steeds vaker meeneemt.

John van R 12-05-2007 Product jaar of meer in bezit

Deze kijker gebruik ik al vele jaren en ik ben er ZEER tevreden over! De beeldstabilisatie werkt echt goed en laat details zien die anders nauwelijks zichtbaar zijn. Een zekere aanrader voor de serieuze vogel- en natuurliefhebber.

Wat betreft helderheid en dergelijke, gelieve het volgende in overweging te nemen:
- het beeld door een kijker is nooit helderder dan met het blote oog.
- een hoog schemergetal heeft geen enkele waarde als je overdag of zelfs in de schemering waarneemt. Dit komt enkel tot zijn recht als je 's nachts waarneemt, jonger dan dertig bent en minstens een kwartier in het donker hebt gezeten.