Sony KD-49XD8305 - Reviews

49 inch
Kleur(en)
zwart, zilver

Maarten 05-12-2016 Product paar dagen in bezit

Prachtig beeld en mooie vormgeving

Al eventjes op zoek naar een nieuwe TV en uiteindelijk gekozen voor deze Sony (ten opzichte van een Samsung SUHD) omdat ik met Android specifieke apps kan gebruiken die er voor Tizen niet zijn. Daarnaast kan ik er niet over uit dat de Samsung geen hoofdtelefoonaansluiting heeft. Kwa beeld zijn ze redelijk vergelijkbaar.

En ja, dat beeld is echt verbluffend goed. Mijn vorige TV was een Panasonic LCD met 37" (TX-L37E30E) van 5 jaar oud (nog steeds prima werkend) en die had ook een goed beeld. Maar deze Sony is echt meesterlijk. HD is prachtig, rustig beeld (vloeiend) met natuurlijke kleuren. SD ook prima (maar dan wel het de-interlaced signaal) en als je naar 4K kijkt dan geloof je je ogen bijna niet. Het is alsof je er echt bij bent. Of zoals mijn vrouw zei: "Dit lijkt wel 3D!".

Ik kijk TV via een PC met sateliet tuners, waarbij het ruwe signaal via het netwerk naar de TV gaat. De TV doet dus al het rekenwerk om het beeld te maken. En dat doet ie goed.
Ook films kijken gaat op dezelfde manier. De bestanden worden vanaf de PC geopend en de TV "lust" alle gangbare formaten. Ondertitels gaan goed en audio tracks zijn te selecteren. Verder heb ik nog niet veel apps geinstalleerd en ook met screen mirroring nog geen ervaring opgedaan.

In tegenstelling tot andere reviews vind ik het geluid van de TV helemaal niet tegenvallen. Er komt helder geluid uit met zelfs wat lage klanken. In vergelijking met de Panasonic een kleine verbetering. Wel is het zo dat de speakers naar beneden gericht zijn en dan boet je wat in op het stereo beeld maar dat is bij de meeste TV het geval. Voor een betere beleving heb ik de TV optisch aangesloten op de surround receiver. Doorgeven van DTS en Dolby formaten gaat vlekkeloos.

Dan de vormgeving: een klein puntje van kritiek is de mate van reflecties van licht uit de omgeving. Het scherm reflecteerd iets meer dan ik bij de Panasonic gewend was. Bij echt donkere scenes is dat zichtbaar. Dat is het enige min punt. De TV zelf oogt mooi. Zelfs als de TV uit staat is ie prachtig. Mooie dunne lijst en een open voet. Dat je de kabels netjes via de voet kan wegwerken maakt het helemaal af.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Android
  • Geluid
  • Vormgeving
  • Goede zwart weergave

Minpunten

• Reflecties van lichtbronnen

Marcel 24-09-2016 Product paar weken in bezit

Prima beeld, goede software, matig geluid

Een week geleden de Sony KD49XD8305 gekocht, we zijn erg tevreden over het beeld, zelfs zonder calibratie. De tv was snel opgehangen en aangesloten, omdat we de beugel van de vorige tv konden gebruiken. Het beeld van de normale Ziggo mediabox was al direct mooi. Snel een goede kwaliteit 1080p film op een usb stick gezet en via de video app van de tv afgespeeld met fantastisch resultaat. Het upscalen lijkt goed te werken, want het verschil met een 4k promo filmpje is niet heel groot. Het geluid van de tv zelf is matig, ik heb nu een Toslink kabel naar mijn DAC en stereo. De bediening via Android tv is vanzelfsprekend, als je bekend bent met apps. De afstandbediening doet een beetje goedkoop aan. Het lijkt dat je geen hoofdtelefoon via Bluetooth kan aansluiten, dat kan alleen via een analoge uitgang. De styling van de tv is perfect. Van de duurzaamheid verwacht ik veel, de vorige lcd tv werkte na 12 jaar nog prima.

Pluspunten

• Installatie
  • Beeld
  • Software
  • Styling

Minpunten

• geluid