LG OLED65A16LA

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 75 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

Jimmy De Clerck 26-10-2021

Prijskwaliteit

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Uitstekend! Heel scherp beeld met mooie kleuren. Beeldfuncties zijn makkelijk te personaliseren. Perfecte kijkhoek. HDR pro is een grote meerwaarde.
Het geluid vond ik middelmatig. Te weinig bass. Makkelijk op te lossen met externe boxen.

Het smartcenter waar je alle apps terugvindt, is heel gebruiksvriendelijk. Makkelijk te bedienen. Apps starten snel op.

Heel dun en mooi design. Enkel de 2 pootjes zien er goedkoop uit. Het geeft je ook niet de mogelijkheid om de tv te draaien waardoor je minder makkelijk extra apparaten kan aansluiten.
Deze tv is ideaal om te kijken naar streamingdiensten. Deze zijn ook makkelijk toegankelijk.
Indien uw een middelmatig budget heeft (tussen 1000 EUR – 2000 EUR) dan raad ik deze LG OLED absoluut aan.

Pluspunten

• Beeld
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Pootjes

Sigert 10-10-2021

Prijs kwaliteit zeer goed

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Met deze tv doe je een goeie koop. De prijs kwaliteit is uitstekend. Als je deze ergens in promotie ziet staan dan hoef je niet te twijfelen.
Het beeld is best wel goed en vloeiend. Bij snelle beelden zoals voetbal heeft het 60Hz paneel wel wat moeite om te volgen. De spelers hadden wat last van vervorming. Bij het gamen op de PlayStation 5 ging alles dan weer wel vlot. Als je naar het nieuws kijkt dan zie je echt elk detail in het gezicht van de journalist. Elke rimpel en vlek komt duidelijk in beeld. De kleuren zijn zeer mooi en lijken correct.
Het geluid is best wel ok. Voor de meeste mensen zal dit wel voldoen. Wil je graag wat meer bass en diepgang in het geluid, zoals voor films en games, dan raad ik wel een externe geluidset aan. Ik heb dan ook al vrij snel mijn soundbar aangesloten. Mijn soundbar heeft een ARC aansluiting en de tv heeft deze ook. Hierdoor kan je gewoon een hdmi kabel tussen de 2 gebruiken. Het geluid loopt dan ook mooi synchroon met het beeld.
Kwa aansluitingen hadden er wel wat meer hdmi poorten mogen zijn. 3 is toch net iets te weinig.
Kwa design ziet de tv er goed uit. Een mooi strak dun scherm. De pootjes zijn wel wat rommel maar vallen zal de tv niet doen. Voor mij stonden ze een beetje in de weg voor mijn soundbar. Ik raad aan om de tv omhoog te hangen. De tv heeft dan ook de nodige vesa voorziening hiervoor.
Kwa interface en menu werkt alles zeer vlot. Netflix, Disney, Amazon, YouTube, enz... zijn allemaal voorgeïnstalleerd. Gewoon inloggen met uw accounts en je kan beginnen streamen. Spijtig genoeg maakt LG gebruik van zijn eigen interface en niet van AndroidTV want dan heb je nog meer app mogelijkheden dan nu.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Goede prijs

Minpunten

• 60Hz paneel
  • Voetjes van mindere kwaliteit

Anoniem 07-10-2021

Super TV!

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Schitterend beeld, mooie diepgang en prachtige kleuren.
Zwart is ook effectief zwart, terwijl de felheid van andere kleuren dit nog meer in de verf zetten.
Getest met Bluray en PS5.
De TV past zich automatisch aan, aan de mogelijkheden van de verschillende bronnen.

Minpunt: Het wieltje op de afstandsbediening heeft even tijd nodig om te wennen.
Pluspunt: Prachtig beeld, veel opties (via rechtstreekse internet poort), makkelijk te plaatsen,...

Heb nog niet veel TV's gezien die zo een impact kunnen hebben op vlak van films en series. Alles gaat vlotter in beeld overgangen, zitten geen haperingen in.
Alles bij elkaar zijn geld meer dan waard!

Kristien 06-10-2021

Goed OLED basismodel

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Ik heb deze tv een paar weken mogen testen.

Beeldkwaliteit :
Deze is fantastisch, een hele verbetering tov mijn huidige tv van 7 jaar oud.
- De kleurweergave is subliem.
- Zwart is écht zwart (staat de tv nu uit of is er even een moment niets te zien?)
- 4k zorgt voor een scherpe weergave. Ik heb tijdens het testen een aantal 4k films bekeken met HDR. De tv beschikt over HDR pro dat elk detail weergeeft. Landschappen zijn wondermooi, actiebeelden zeer vloeiend.
- De tv bevat dolby vision zorgt dat de beeldinstellingen aangepast worden op basis van de inhoud.
- Wat voor mij tegenviel was de reflectie van het licht in de tv. Ik had verwacht daar met OLED geen last van te hebben maar helaas had ik vaak last van het licht van de ramen in de tv.

Geluidskwaliteit :
Het geluid dat standaard uit de boxen komt, vond ik middelmatig. Ik miste de bass weergave. Je merkt dat ze hierop bespaard hebben. Een extra set boxen is dus zeker een aanrader. Eens die aangesloten moet de dolby Atmos niet onderdoen voor een cinema ervaring.

Smartfuncties :
Alle apps die ik nodig had vond ik terug en werden makkelijk geïnstalleerd. De balk met apps wordt automatisch getoond als de tv wordt gestart. Het startscherm vind ik wel erg druk met veel info die ik niet nodig heb. Een simpele balk met de apps die ik wil opstarten zou voor mij beter werken.

Gebruiksgemak :
Het menu met instellingen is beperkt maar wel duidelijk. Ik ben even door de instellingen geweest maar heb niets aangepast. De software update was ook makkelijk te vinden.
De afstandsbediening vraagt even gewenning maar eens je door hebt hoe het werkt is hij makkelijk in gebruik. Ik heb wel even moeten zoeken hoe je een programma moest pauzeren of terugspoelen. De extra knoppen op de afstandsbediening zorgen ervoor dat je netflix en disney onmiddellijk kan opstarten. Jammer dat je de knoppen niet zelf kan instellen met je favoriete apps. Prime en rakuten tv hebben voor mij geen meerwaarde.

Design :
Het design valt voor mij tegen en zou voor mij een reden zijn om de tv niet te kopen :
De tv rust op 2 pootjes langs de zijkant die zeer goedkoop aanvoelen. Het geeft je ook niet de mogelijkheid om de tv te draaien waardoor je minder makkelijk extra apparaten kan aansluiten.

Pluspunten

• Zwart weergave
  • Kleur weergave
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Design (goedkope pootjes)
  • Geluid

MvO 03-10-2021

Prachtige ervaring!

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Ik heb deze prachtige tv mogen testen voor enkele weken.

Design: De vormgeving vind ik erg mooi, het beeldscherm is super plat wat erg mooi staat op de muur.

Beeldscherm: Het eerste wat ik dacht toen de tv aan ging was WOW wat een prachtige kleuren! Zelf heb ik een Led beeldscherm, maar OLED is toch echt wel een pure verbetering, diep zwarte kleuren, prachtige lichte kleuren die helder, maar zeker niet te fel zijn. Mijn vrouw die visueel beperkt is vond deze TV erg duidelijk, maar voor haar zichtveld is 65 inch te groot, wel komen de kleuren erg goed uit en is hij niet te fel. Ook is het 4K beeld loepzuiver en scherp.

Geluid: Over het geluid van deze tv ben ik ook erg te spreken, je kan hem mooi afstellen of het automatisch met de AI stand laten regelen. Als je het geluid over je HomeCinema wilt afspelen, kwam ik op het probleem uit dat ik met mijn wat oudere versterker er geen 5.1 geluid meer uit krijg via ARC of de Optical uitgang van de TV. Dit is iets waar je als koper wel tegenaan lopen kan. Dit is ook eigenlijk het enige minpuntje wat ik vinden kan.

Apps: Er ziteen op deze tv heel veel apps zoals Prime, Netflix, Disney+ enz. deze werken allemaal vlekkeloos, inloggen en alles opend heel snel met de afstandsbediening.

Zal ik deze TV aanraden?: Ja, daar kan ik kort over zijn. Het is een prachtige TV waarvan ik erg genoten heb en het zal tegenvallen als de oude tv zn plekje aan de muur terug gaat krijgen....

Pluspunten

• Prachtig helder beeld
  • Mooi geluid

Minpunten

• 5.1 geluid naar een oudere versterker gaat niet

Leon Hendriks 02-10-2021

Prima OLED instapmodel

Mijn eerste indruk
Wat is de TV groot als je hem voor het eerst ziet. Na een week lijkt het echter al of je eraan gewend bent. Hij staat nu op 2 pootjes en wellicht als je de TV aan de muur hangt zal hij kleiner ogen. Ik vind de 2 pootjes wel wat fragiel ogen gezien de grootte van de TV.

De installatie
Op zoek naar een handleiding want die is altijd nodig dacht ik. Die was er echter niet en achteraf ook niet nodig. Heel eenvoudig en snel was de installatie uitgevoerd. Ik had alleen problemen met het installeren van de ci+ module van Ziggo die ik uit mijn eigen TV gehaald had. Zorg ervoor dat je in elk geval een actuele ci+ module (versie 1.3) plaatst want anders werken alleen de zenders NPO 1, 2 en 3 en het Ziggokanaal.

Design
Het design is in een woord fantastisch. Een hele dunne rand en het feit dat hij superdun is zorgt voor een hele strakke en moderne TV.

Gebruiksgemak
In principe heb je voor de meeste onderdelen inderdaad geen handleiding nodig, alles wijst zich vanzelf. Sommige onderdelen zijn toch wat lastig in te stellen zonder handleiding, denk hierbij aan de verschillende AI-instellingen die mogelijk zijn. Ook al lijkt het overzichtelijk een korte handleiding zou hier toch wel handig zijn.

Stembesturing
Ik werd niet echt enthousiast van de stem en de toegevoegde waarde hiervan. Heb hem dus nauwelijks gebruikt.

Menu
Het menu is ronduit eenvoudig en zo ziet de afstandsbediening er dus ook uit. Hierdoor dacht ik in het begin dat er maar weinig functionaliteit aanwezig was, het tegendeel is echter waar.

Smartfuncties
De smartfuncties doen wat ze moeten doen. Airplay 2 en Netflix zijn voor mij absoluut een toevoeging. Het tonen van foto’s op de NAS gaat vrij eenvoudig als je eenmaal door hebt hoe het moet.

Apple TV aangesloten om de game F1 te spelen en natuurlijk ook een aantal YouTube 4k film trailers bekeken. Het geluid is goed en het beeld is echt haarscherp. Ook het aansluiten van een Apple laptop via HDMI gaat snel en eenvoudig.

Het thuis dashboard geeft een duidelijk overzicht van alle bronnen die geselecteerd kunnen worden. Hier kan ook heel eenvoudig je smartphone gekoppeld worden en voor je het weet kun je op TV scrollen door alle foto’s opgeslagen op je smartphone. Echt heel simpel!

Geluid
Het geluid is absoluut goed maar voor films zou een soundbar toch een toegevoegde waarde kunnen zijn.

Beeldkwaliteit
Allereerst is het echt waar, zwart is zwart. Prachtig beeld ook al is het aanbod in 4k nog zeer gering. Uiteraard heb ik 4k getest door natuurfilms te kijken via YouTube en dan zie je pas echt het verschil, wat een genot om 4k te kunnen kijken Aangezien ik graag sport kijk was ik erg benieuwd hoe voetbalbeelden eruit zouden zien. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de beelden en dat komt natuurlijk door het feit dat het geen 4k uitzendingen zijn. Jammer dat er nog te weinig 4k aanbod is.

We hebben vanaf alle posities in de woonkamer naar de TV gekeken en in alle gevallen was er niets op aan te merken, gewoon goed beeld zonder reflectie (als de zon niet schijnt, anders moet toch echt het gordijn dicht). Het klopt dat je zeker op 3 meter afstand moet zitten bij dit formaat TV anders wordt het toch een ander verhaal. Voetbalwedstrijden kijken binnen de 3 meter is niet aan te raden. De beelden lijken dan toch minder scherp.

Gameprestaties
Apple TV aangesloten en de game F1 gespeeld. Helaas heb ik geen Playstation om 4k te testen dus moet ik het doen met de F1 game via de Apple TV waarvan het resultaat voldoende is.

Afstandsbediening
Vrij eenvoudige afstandsbediening die doet wat hij moet doen. Wel mis ik de verlichte toetsen die ik op mijn oude afstandsbediening wel heb. In het donker best lastig om de juiste knop te vinden! Dat ging dus helaas wel eens mis!

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Smartfuncties

Minpunten

• Fragiele voet

Glekke 30-09-2021

Mooi instapmodel om OLED te ontdekken

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Zoals ik reeds van LG gewend ben in de recentste jaren, valt er weinig tot niets negatiefs te zeggen over de algemene kwaliteit van het beeld. Ik spreek hier over een zeer mooi contrast, met een zeer heldere kleurweergave en zeer scherpe beelden. 4K-content in High Dynamic Range wordt fenomenaal weergegeven, vanuit gelijk welke kijkhoek, als het ware alsof je gewoon naar het echte tastbare object aan het kijken bent. De zwartweergave is subliem, terwijl aangrenzende, felle kleuren, perfect helder worden getoond. Op dat vlak dus niets dan positiefs. Ik heb echter soms het gevoel dat de processor van het toestel té hard zijn best doet om beelden te optimaliseren, waardoor bij snelle overgangen er soms wel strepen lijken te flitsen op het scherm. Ook na het spelen met instellingen betreffende contrast en scherpte gaat dit niet helemaal weg. In het geval van dit specifieke toestel, denk ik dat dit deels te wijten valt aan de vernieuwingsfrequentie van 60Hz. Dat brengt me automatisch bij het volgende puntje: gaming. Gebruikmakend van nieuwere consoles die content in 4K HDR kunnen weergeven, waarbij 60FPS geen zeldzaamheid is, ben je het beeldscherm toch wel tot het uiterste van zijn kunnen aan het drijven. De bediening van het toestel verloopt vlotjes, en de smartfuncties zijn ,zoals reeds enige tijd, subliem bij LG. WebOS is een mooi platform dat future-proof is. De ingebouwde speakers zijn naar mijn mening onvoldoende om de dag van vandaag nog van te kunnen genieten. Voor mooie volle klanken is een externe soundbar, al dan niet met subwoofer, echt wel aangewezen. Die verbindt je dan ook best met een optische kabel of HDMI, want draadloos zit er net te veel tijdsverschil op de output. Qua uiterlijk kijk je naar een zeer fraai afgewerkt product dat in de modernere interieurstijlen zeker wel een eyecatcher kan zijn. Klein nadeel aan het systeem is dat er geen mogelijkheid is voor een mooie "onzichtbare" kabelgeleiding, zoals bijvoorbeeld in een centrale voetsteun wél het geval kan zijn.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Contrast
  • Zwarttinten
  • Bediening
  • Besturingssysteem

Minpunten

• Beeldvernieuwingsfrequentie
  • Luidsprekers
  • Ontbrekende mogelijkheid kabelgeleiding

210925Rémon 25-09-2021

Groot maar geweldig

De eerste indruk
“Groot, maar geweldig” dat was mijn eerste indruk. Nog niet eerder heb ik zo’n groot scherm gezien, maar ondanks dat het groot is, is het zeer compact en fraai afgewerkt. De randen hebben een minimale dikte, de poten zijn van een strak ontwerp. Dat maakt het dat het zeer rustig is om naar dit beeld te kijken.
Ruim voldoende beeldkwaliteit
Het is zeer helder beeld, maar kan volgens mij soms net iets scherper. Waardoor het nog net iets echter is. Vooropgesteld is het alleen een hele vooruitgang vergeleken met mijn 8 jaar oude tv. Het lijkt bijna echt. De kleurweergave mag net iets lichter. Maar het zou wel eens kunnen dat dit komt door de eye comfort functie, die het blauwe licht dan net iets te veel weg haalt.
Vanuit welke hoek je ook kijkt , is het voor het bedrag wat je hiervoor betaald al met al een uitstekend beeld. Het enige wat opvalt is dat je recht voor de tv een lichte vorm van spiegeling ziet. Vanuit andere hoeken ervaar je die niet.
Geen thuisbioscoop effect met de ingebouwde speakers
De geluidskwaliteit is voldoende voor op je slaapkamer, maar wil je een goede film kijken dan heb je toch echt een soundbar of een betere ingebouwde speaker nodig.

Op en top gebruikersgemak
De televisie is erg simpel, in de positieve zin van het woord. Het menu is makkelijk te bedienen en daar helpt de afstandsbediening je mee. Je kunt eenvoudig naar je streamingskanaal dankzij de knoppen voor Netflix, disney, Prime, etc.. De afstandsbediening is voorzien van een zeer aangename muis/ aanwijsfunctie, die voor de verandering eens een keer goed werkt. Daarnaast is de afstandsbediening voorzien van een microfoon functie die bijna alles doet wat je wil. Bijna want als ik vraag om naar bijvoorbeeld een website te gaan, dan verstaat hij het wel, maar kan hij dit niet uitvoeren. Ook het menu is uitgebreid genoeg, doch simpel te bedienen.

Pluspunten

• Strak design
  • Zeer gemakkelijke bediening

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Beeld kan iets scherper/echter
  • Energielabel G

Jermain 24-09-2021

Een instapmodel die niet het beetje extra geeft

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Deze tv heb ik een periode mogen testen.
Ik zal hieronder een review schrijven over hoe de tv is bevallen.

Bij het binnenkomen van de televisie waren wij thuis onder de indruk van hoe groot de tv is. Mooie vormgeving, dun en de rand was minimaal om het beeld. Tot zover een positieve indruk.

Eenmaal aangesloten hebben wij direct het één en ander getest, series kijken, gamen, voetbal op het scherm kijken en dit vanuit meerdere hoeken in de woonkamer. Wat mij opviel is wanneer je niet recht voor het scherm zit, het een spiegelend beeld heeft. Ook heeft het beeld geen vloeiende overgang, dit was voornamelijk met het gamen en voetbal kijken. Uiteraard is het een scherm met maar 50 Hz.

Het geluid scoort wat ons betreft een voldoende. We hebben na een avondje testen wel een soundbar erop aangesloten, dit is eigenlijk wel vereist om een goede belevenis te ervaren.

De afstandsbediening werkt erg prettig, het enigste nadeel is dat ik het niet voor elkaar kreeg om de afstandsbediening te gebruiken voor het tv kastje van KPN en de televisie maar misschien ligt dit ook aan mijn technische vaardigheden.
De snelkoppelingen die op de afstandsbediening zitten werken prima, snel naar Netflix, Disney of andere streamingsdiensten.

Wanneer de tv op stand-by staat, kun je het scherm ook gebruiken als spiegel. Dit is echt wel een nadeel.

Conclusie na een periode testen; Bent u opzoek naar een grote televisie met een fantastisch beeld, dan zou ik adviseren om iets meer geld uit te geven en niet voor dit instapmodel van LG te gaan, want dit is immers een instapmodel.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Nauwelijks randen rondom het scherm

Minpunten

• Spiegelend
  • Geen vloeiend beeld met gamen en of voetbal kijken

André 23-09-2021

Zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

Het moment dat deze TV uit de verpakking kwam, was verbazing wekkend. Ik kreeg een wow gevoel, want wat is deze TV mooi. De uitstraling van deze tv is subliem. Wel moet je erg voorzichtig zijn de tv, want als je hem even aantikt dan zie je de tv helemaal bewegen. Dit komt voornamelijk door de grote van het scherm en omdat de tv zo dun is.

Het beeldkwaliteit is verbluffend. Het is haarscherp en via de verschillende streamingsdiensten ervaar je een nieuwe manier van films/serie kijken. Alles lijkt zo echt en scherp dat je soms het gevoel hebt dat je er zelf tussen staat. Vanuit alle hoeken is het beeld even scherp te aanschouwen. Dit was onze eerste ervaring van een TV met grote van 65 inch. Onze vorige TV is al wat ouder en heeft een veel kleinere inch. Voor ons was het dan ook in het begin even wennen aan een tv van dit formaat. Maar och wat wen je hier snel aan zeg.

De geluidskwaliteit is voldoende. We hebben zelf een soundbar, maar je merkt wel duidelijk het verschil tussen de speakers van de tv zelf en van de soundbar. Ik vind het geluid van de speakers van de tv wat te schel/blikkerig. Dit is makkelijk op te lossen met een soundbar. Dit vind ik niet alleen bij deze tv, maar dit ervaar ik ook bij mijn eigen tv. Vandaar ook dat we een soundbar hebben aangeschaft.

De smartfuncties van deze tv is top. Het smartmenu op de tv is heel duidelijk te overzien en werkelijk alle streaming diensten zijn beschikbaar. Ook kun je in het smartmenu je favoriete voetbalclub aanvinken zodat je altijd op de hoogte kan blijven van het programma van de club maar krijg je ook tussenstanden door tijdens het televisie kijken. Dit vind ik echt een pluspunt.

De afstandsbediening is echt gebruiksvriendelijk. Met de knoppen van verschillende streaming diensten op de afstandsbediening kan je snel schakelen naar je favoriete streaming dienst. Mijn dochter van 3 had deze knoppen immers ook snel gevonden en vond daardoor de afstandsbediening helemaal fantastisch. Ook de spraakbesturing is top. Door op het microfoon knopje te drukken en een commando uit te spreken is het een ideale afstandsbediening om snel te schakelen tussen de verschillende functies van de tv. Het menu van de TV vind ik erg overzichtelijk en kan je alles makkelijk in vinden. Tijdens een voetbal wedstrijd wou ik het beeld overschakelen naar de sport modus en dit was dan ook binnen een paar klikken gebeurd.

Ik vind het altijd belangrijk dat de tv een optimale prestatie levert bij het gamen. Ook tijdens het gamen ervaar ik het alsof het gewoon live op tv is. Zo scherp en helder is het beeld dat het echt een pretje is om te gamen. Ook voor je ogen is het echt een geweldige ervaring. Het maakt niet uit hoe lang je gamet je ogen raken niet vermoeid door het Comfort (Eye Comfort Display).

Over design heb ik niets te schrijven dit is ronduit fantastisch. Als je de screensaver instelt dan lijkt het net of er een schilderij midden in je woonkamer staat. Zo scherp is het beeld en zo dun zijn de randen van de tv.

• Smart menu/functie
  • game ervaring

Minpunten

• Geluidskwaliteit

Maurice 13-09-2021

Oogstrelend goed

Geschreven voor: LG OLED65A16LA

"Wauw wat is dit een grote tv en wat is die dun!"
Dat was de eerste reactie toen de tv op de tv-kast geplaatst was (dit testtoestel moest op de poten worden geplaatst, die netjes eronder gemonteerd zijn door de monteurs en de tv een stevige stabiele basis geven).

De eerste installatie:

Dit was zo eenvoudig dat iedereen dit zou kunnen doen, alles word stapsgewijs goed doorlopen en duidelijk uitgelegd.
Alle aangesloten apparaten werden direct herkend (tv box, gameconsoles en soundbar (eARC)).
Het uitvoerig testen kan beginnen.

1. Design:
De tv heeft een strak design, niet speciaal maar door de dunne randen rondom het scherm geeft het een schilderij-achtig gevoel.
Het zijprofiel is superdun en indrukwekkend.

2. Gebruiksgemak:
De afstandsbediening:
Qua gebruik is deze afstandsbediening ontzettend makkelijk in gebruik. Echter gevoelsmatig ontbreken er knoppen zoals een pauze/stop knop voor streamingdiensten te bedienen. Dit kan allemaal via de scrollknop en toetsen in het midden maar het voelt onnatuurlijk.
De toetsen voelen allemaal erg fijn en hebben een fijne grootte. Ook de sneltoetsen voor de streamingdiensten onderaan zijn erg prettig.
Groot minpunt van de afstandsbediening vind ik zelf de pianolak (glimmende)afwerking. Supergevoelig voor vetvlekken en vingerafdrukken waardoor de afstandsbediening al snel "vies" uitziet.

Stembesturing:
Een handige functie maar hier in huis word dit amper gebruikt. Ik heb het wel getest en het werkt heel eenvoudig en soepel, ook de tekst-to-speech antwoorden zijn duidelijk.

Menu:
In het begin was het menu een beetje verwarrend, en qua lay-out (software) vond ik het een van de mindere kwaliteiten van de tv. Het reageert allemaal soepel en ze hebben geprobeerd het weg te werken aan de zijkant met ronde knopjes die dan uitschuiven, maar het had allemaal wat verfijnder gemogen (vooral voor deze prijs).
Als je het eenmaal doorhebt dan wijst zich alles vanzelf en dan ga je soepel door alle opties heen, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen zo zal gaan.

De Home-hub is daarentegen wel weer een plezier voor de ogen en ontzettend overzichtelijk, daar is dan weer wel tijd in gestoken. Dat gevoel zou ik ook graag bij de overige menu’s willen hebben.

3. Smart-functies

Als er iets is wat op deze tv wel erg goed is uitgewerkt dat zijn het de smart-functies. De souplesse waarmee alles functioneert is een verademing. De OS die LG op het toestel heeft gezet doet precies wat het moet doen en erg vloeiend en snel.
De internetverbinding, zowel kabel als draadloos, werkt naar behoren. Makkelijk in te stellen.
Alles werk enorm intuïtief.
Ook bij het starten van apps via de stemfunctie kon ik geen fout vinden, als de app niet aanwezig was ging de tv automatisch naar de store en kon je de betreffende app alsnog installeren.
Netflix, Disney+ en Amazon Prime zijn uitvoerig getest en werken vlotjes.

4. Geluidskwaliteit

In het begin van de testperiode heb ik mijn Sonos Beam losgekoppeld en de tv gebruikt met de ingebouwde speakers (omdat er ook Dolby Atmos ingebouwd is, al vond ik dit niet echt overtuigend).
En ik moet zeggen dat ik verrast was door de zuiverheid van de speakers zeker gezien de minieme ruimte die ze in beslag nemen aan de achterkant van de tv.
Het geluid is duidelijk, alles is goed te onderscheiden en als ik dan een minpuntje zou moeten aangeven dan is het gebrek aan bas.
Echter toen ik op een later tijdstip aan het experimenteren was met de AI-functies van de tv en ik de akoestiek liet tunen werd ik positief verrast door het verschil in geluid. Natuurlijk is het geen subwooferkwaliteit bas maar er zit wel degelijk een mooie diepe punch in.

5. Gameprestaties

Er zijn 3 diverse gameopties getest.
- PS4
- Nintendo Switch
- PC

Alle 3 werkten perfect, de beeldkwaliteit was uitmuntend en wat voor gamers nog het meest belangrijk is, de FPS (frames per second) werden telkens goed weergegeven. 60 FPS op de consoles en 120 FPS op de PC.
Het gamen was echt een verwennerij voor de ogen (vooral de consolegames, pc op zo een groot scherm is erg mooi maar je raakt veel tekst verloren op zo een groot scherm).

6. Beeldkwaliteit

Als laatste bespreek ik de beeldkwaliteit. Iets waar deze televisie enorm overtuigend in is.
HDR, Dolby Vision. Noem het op en deze tv heeft het.
Ik heb nog nooit zo fijn films en series gekeken op een televisie. Zwart was echt zwart! Geen “bleeding” in het scherm. En de kleuren waren gewoon waarheidsgetrouw. Echt vol van kleur. Helder en scherp. Bij sommige films had je zelfs het idee alsof je er bij zat.
Uiteraard heb ik ook demo’s getest van 4K. Dat was een verademing voor de ogen.

Lange sessies op deze tv is absoluut niet vermoeiend voor de ogen. Je hebt niet eens in de gaten dat je al een hele tijd aan het kijken bent.

Pluspunten

• OLED scherm (prachtige kleuren)
  • Eenvoudige installatie
  • Dolby Vision
  • Goed geluid voor standaard boxen
  • Zwart is echt zwart

Minpunten

• Pianolak afstandsbediening, zorgt voor afdrukken
  • Outdated menu (in mijn ogen)
  • Soms traag in menu

RoberD 03-08-2021

Betaalbare OLED TV met voortreffelijk beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Na jaren LCD-LED TV wilde ik nu eens voor een OLED gaan die ook enigszins betaalbaar is. Qua prijs is de LG OLED55A16LA onverslaanbaar, de beeldkwaliteit is na vergelijk in diverse winkels voortreffelijk. Ik kon eigenlijk geen verschil zien met de duurdere OLED modellen van LG. Er zal vast wel enig verschil zijn in beeldkwaliteit maar in de winkel was dat niet waar te nemen door mij. Er zat wel een fors prijsverschil tussen de A1 en C1, tevens staat de A1 hoger op de standaard dan de C1 (A1 staat 6,2 cm hoog op z'n poten) en dus perfect om mijn soundbar voor te plaatsen.

Na aanschaf voor een zeer mooie prijs moet ik bekennen dat deze TV mij buitengewoon goed bevalt. Installatie ging zeer vlot en de TV werkt prima met mijn Ziggo CI+ module (let er wel op dat de CI+ module versie 1.3 of hoger is)

Beeldkwaliteit is zeer goed, beeld is zeer helder (ook bij veel daglicht) met voortreffelijke zwart waarden, ook de beeld uniformiteit is veel beter dan mijn beide LCD-LED TV's. Waar ik bang voor was waren de reflecties waar je veel over leest en hoort bij OLED TV's. Bij dit model is er nauwelijks sprake van reflecties, de reflecties zijn op deze TV veel minder dan mijn beide LCD-LED TV's, voor mij een forse verbetering gelukkig. Om tot de beste beeldkwaliteit te komen zal je wel e.e.a. moeten aanpassen in het beeld menu, niet al te lastig eerlijk gezegd. Geluid uit deze TV is ok verder, maar een soundbar is toch echt veel beter qua geluid (en vooral de bas) als je series of films kijkt.

Alle Smart TV functies werken prima, fijne afstandbediening met de pointer, alles werkt ook lekker vlot. Zijn er verder dan geen geen negatieve dingen opgevallen dan? Het enige dat ik kan bedenken is dat het energie verbruik wat hoger is dan bij een LCD-LED TV. Het gemeten verbruik schommelt bij mij tussen de 60 en 100 Watt, afhankelijk van hoe donker of helder is beeld is. Ik kijk zelf normaliter op 67% pixel helderheid.

Al met al zeer tevreden tot heden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit en beeld uniformiteit
  • Nauwelijks beeldreflecties
  • Smart TV functies + PVR
  • Meerdere beeldmodi
  • Goede bouwkwaliteit, ziet er ook gelikt uit.

Minpunten

• Wat hoger energie verbruik dan LCD-LED TV's

Pisicatero 12-05-2021

Fijne tv die zich niet zomaar blootgeeft

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Normaal gesproken begint een review met de beeldkwaliteit. Omdat ik zelf echter veel belang hecht aan een goede combinatie wil ik met het geluid beginnen. Dat is boven verwachting goed als je deze tv alleen voor nieuws en eenvoudige films gebruikt.

Maar als je een tv aanschaft met zo'n groot scherm ontkom je er niet aan om deze te koppelen aan een fatsoenlijke installatie, liefst met een stevige subwoofer. En waarom? De oorlogsfilms die we nu in mei zien ter ere van onze bevrijding, komen alleen tot hun recht als het geluid ook klopt: de kopjes moeten gaan rinkelen als er een tank voorbij komt.

Heb je dat voor mekaar (helaas alleen een optische uitgang naast de HDMI-koppeling) dan is deze tv een echte thuisbioscoop!

Het beeld klopt dan helemaal en wordt het gewoon genieten van dit mooie scherm dat jammer genoeg te groot is voor mijn flat vanwege de kijkafstand. In mijn geval ongeveer 2,5 meter. Door het glimmend scherm zijn de contrasten prima maar is er ook sprake van reflectie. Maar dat went. De kijkhoek is verassend goet, zelfs van opzij.

Wat niet went is de weergave van egale kleurvakken. Met name het rood dat in veel reclames gebruikt wordt, doet kitscherig aan en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat moet instellen. Het is alsof ik naar een billboard kijk.
En dan komen we dus bij de handleiding die er niet is.
Er is wel iets te downloaden maar daar werd ik niet blij van. Als voorbeeld: hoe spiegel ik het beeld van mijn pc naar de tv. Want dat is reuzehandig als je bijvoorbeeld een Zoom-meeting hebt. Staat niet in de manual!
Gelukkig al eerder hiermee geëxperimenteerd en dan is het een kwestie van op je pc bij beeldinstellingen het OLED scherm zoeken en daarmee verbinden. Maar als je dat nooit eerder deed, veel succes. (Er is wel een onlinehulp ingebouwd maar die zie je pas als je op de goede plek bent.)

De verbindingsmogelijkheden zijn trouwens mager: slechts 2 magere USB 2.0 poorten, wél Bluetooth 5.0 en zoals gezegd geen geluidsuitgang voor tulpstekkers wel voor een koptelefoon.

Het aansluiten is niet lastig al mislukte bij mij de Ziggo CI+ installatie. Handig is ook de afstandsbediening die als een luchtmuis werkt (Ik had al eerder via internet een Android luchtmuis gekocht.) Dat went snel en is vooral bij de invoer van woorden handig. En vergeet niet te techniek die niet langer gebruikt van infrarood ledjes maar geluidsgolven zoals bij een mobieltje. Dus vanuit alle hoeken van de kamer de tv gewoon kunnen bedienen
Deze remote- uitvoering, die prettig in de hand ligt, bevat helaas geen NFC-chip, de duurdere modellen wel. En wat wel weer mooi is, een appje om de tv te bedienen is zó gedownload.

Pluspunten

• Mooi beeld met goed contrast
  • Voldoende smart-opties
  • Prettige muis

Minpunten

• Geen afstandsbediening
  • Online ondersteuning via internet matig
  • Niet strak tegen de muur door speakers coaxplug

Ben V 20-10-2021

Top beeldkwaliteit!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb deze tv 2 weken kunnen testen en kan zeggen dat ik onder de indruk ben van zowel de beeldkwaliteit als het gebruiksgemak. Wat het meeste opvalt, is het diepe contrast dat het oled paneel kan leveren. Hierdoor kan je veel meer details zien, ook in bijvoorbeeld donkere scènes. Je kan ook perfect vanuit een hoek naar de tv kijken, zonder dat dit nadelig is voor de beeldkwaliteit of kleuren. Je kan ook gemakkelijk schakelen tussen verschillende beeldmodussen, naargelang je liever fellere kleuren hebt bijvoorbeeld. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de ISF expert modus, omdat deze alles mooi in evenwicht houdt. Wanneer je HDR Dolby Vision content kijkt (bv. op Netflix) , wordt de beeldmodus hier automatisch op aangepast. Super handig! Qua gebruiksgemak is het even wennen aan de afstandsbediening, waarmee je een pointer op het beeldscherm kan toveren om te navigeren door menu’s en in apps. Maar eens je het gewoon bent gaat dit wel vlot. De aparte knoppen voor o.a. Netflix en Disney+ zijn een pluspunt, en schakelen tussen apps gaat heel vlot. Aanrader!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Sneltoetsen voor streaming apps

Minpunten

• Geluidskwaliteit: weinig basgeluid
  • Lage voet: past geen speaker of soundbar voor

Mat 19-10-2021

Eens je OLED hebt gebruikt kan je niet terug ...

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

De beeldkwaliteit van het product is super, telkens wanneer ik de tv gebruikte verbaasde het me keer op keer hoe goed de beeldkwaliteit is. Het beeld is enorm scherp, je ziet de details in films bij sommige personages zo fel dat je merkt dat het getrukeerd is, zo goed is het beeld. De special effects zijn zo goed dat het precies realiteit is. Ook het zwart is super mooi maar in zeer donkere scènes komt het soms niet goed door omdat er soms weinig contrast tussen de te zien is. Hierdoor moet je soms meer geconcentreerd kijken.

Het geluid is goed maar niet zo uitstekend. Persoonlijk zou ik wel een soundbar of een ander sound systeem aansluiten om het de beeldkwaliteit meer gevoel te geven.

De tv zelf werkt super snel, ik heb er vooral op getest met Netflix en zowel het menu van de tv als dat van Netflix werkt super snel. De WebOs werkt dus super smooth!
Wat me vooral ook verbaasde was de magic remote. Deze werkt alsof je een Wii remote vast hebt maar dan nog honderd keer beter. Zeer leuke functie die motion die erin zit. Ook de sneltoetsen naar de verschillende streaming diensten vind ik een meerwaarde. Het enige dat ik op de afstandsbediening mis is een play/pause knop.

Voor mij persoonlijk is de A1 qua prestaties wat te min. Dit aangezien ik ook graag aan gaming doe. Daar merk ik dat de 50Hz wat te weinig is in sommige games en dat ik persoonlijk toch voor een hoger model zou gaan. Wil je de tv enkel gebruiken om gewoon tv, series of films te kijken? Dan is het een enorme aanrader!

De tv blijft verbazen want hoe dun is dat scherm? Jammer nog van de grote bak die erachter hangt maar dat stoort eigenlijk niet.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Slim design
  • Vele functies
  • Gebruiksvriendelijk
  • Snelle in opstarten/afsluiten

Minpunten

• Poten staan ver uit elkaar
  • Sound komt minder tot zijn recht
  • Niet super om te gamen

MichaelB 19-10-2021

Prachtig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik had het geweldig genoegen om een paar weken te mogen genieten van Oled kwaliteit. Vroeger had je enkel Oled en Led. Nu zijn er intussen een hele reeks Led soorten bij gekomen. En toch … Oled blijft toch net dat beetje extra.
Het beeld:
Prachtig, om het met 1 woord te omschrijven. De kleuren zijn schitterend, sprankelend. Zwart is zwart, wit is echt wit. Ik ben een HD digicorder met een 40” full HD TV gewoon en had wat schrik wat dit op 4K zou geven. Maar ik ben enorm verrast, de upscaling is heel goed. Als je dan echter naar 4K beelden kijkt, dan wordt de kwaliteit pas echt duidelijk. Haarscherp en krachtig. Er zitten een aantal A.I. en automatische beeld settings in, zoals de FilmMaker Mode. Hierdoor wordt ’t beeld weergegeven gelijk het zou moeten zijn zodat je de mooiste weergave krijgt. De TV heeft een heel grote kijkhoek, het beeld blijft echt mooi. Enkel de weerspiegeling kan soms wat storen.
Het geluid:
Kort gezegd: goed genoeg voor het nieuws of zo. Maar het is wel een stuk beter dan dat van m’n 8 jaar oude LED, ondanks de fijne kast. En de audio presets helpen ook wel. In combinatie met een soundbar is het natuurlijk top. Ook hier zijn er een aantal A.I. functies die helpen om de beste klank te krijgen en dit werkt prima.
De Smart functies:
Alle premium streaming diensten zijn geïnstalleerd, je moet alleen aanmelden met je abonnement gegevens. Ook een aantal Belgische diensten staan er standaard op, VTM Go, Streamz, TV Vlaanderen… Sommige diensten geven via de TV een vereenvoudigde aanmeld methode, via een QR code of een link via de smartphone app. Dit werkt super gemakkelijk, je moet alleen goed lezen wat hij vraagt en dan gaat het vanzelf.
Gebruik:
En zo komen we bij gebruiksgemak. De afstandsbediening lijkt raar maar ligt super goed in de hand. De meest gebruikte knoppen liggen mooi onder de duim. Als je in een menu zit, komt er een leuke cursor op het scherm die zeer intuïtief werkt en gemakkelijk te richten en bij te stellen is. De stembediening is leuk maar meer een gadget vind ik. De menu structuur is duidelijk. Je hebt eerst een “snel”menu maar je kan ook uitgebreid dingen gaan aanpassen. Je kan dit menu ook oproepen tijdens het kijken.
Design:
Een Oled TV is natuurlijk prachtig om te zien. De super platte bovenkant is een knap staaltje techniek. De onderste helft is ook niet al te breed. Alleen is het wat lastig dat de pootjes zo ver uiteen staan, het past niet op elk TV meubel. Maar meestal gaat zo een TV toch tegen de muur.
Ik kan hieruit maar 1 conclusie trekken: Oled All the way 😊

Pluspunten

• schitterende kleuren
  • echt zwart en echt wit
  • intuitieve bediening
  • duidelijke menu structuur
  • knap design

Minpunten

• reflectie bij grote kijkhoek
  • kleine speakers maar dat is gekend bij elk merk

Michaël 17-10-2021

Knappe tv voor een juiste prijs

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik mocht deze televisie testen. De televisie wanneer hij het de doos kwam was even verschieten… verschieten hoe mooi en strak hij is. Flinterdun scherm.

Wanneer we de Tv aanzetten was het even zoeken met de afstandsbediening hoe dit werkt. Want je kan door middel van te mikken naar je tv dingens aantoetsen in de menu.

De beeldkwaliteit is knap. Je moet hem wel uit eco-modus halen vind ik. Anders is het niet zo helder. Wel moet ik toegeven dat ik er iets meer van verwacht. Ik dacht dat alles wat scherper zou zijn. (Daarom dat mijn review eindigt in een 7/10

Gamen is echt knap. De kleuren komen er goed uit en een leuke ervaring.

Het menu is voor de apps is gebruiksvriendelijk en heb je ook toetsen op je afstandsbediening.

Pluspunten

• De juiste prijs
  • Helder beeld

farid.oulad.youssef@gmail.com 13-10-2021

tv met de perfecte kleurweergave

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik kreeg deze tv op de dag van de CL-westrijd van Ajax. De monteur had tv binnen paar minuten uit de verpakking en geïnstalleerd. Het is een dunne tv. Bij het aanzetten, zag je de schilderijen in stand-by . De kleuren waren prachtig. Tijdens de westrijd zag ik de details die ik miste op mijn oude tv. Ik vond afstandsbediening erg handig met "muis"functie en spraakfunctie. De kleuren kwamen pas echt tot leven toen de PS4 werd aangesloten. De kinderen waren niet weg te halen van de scherm. De geluidskwaliteit is goed. Zelf andere familie-leden waren onder de indruk van de tv. De kleurweergave vonden ze zelfs zo mooi dat ze overdenken om dezelfde tv aan te schaffen.

Pluspunten

• geluid
  • gewicht
  • afstandsbediening
  • kleurweergave

Anoniem 11-10-2021

Televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Tv ziet er goed uit, de pootje zijn wat aan de brede kant wat minder handig kan zijn op een kastje.
Installeren ging erg makkelijk, afstandsbediening kan je als een muis gebruiken wat fijn en grappig is.
Kwaliteit van het geluid en beeld is erg goed!
De afstandsbediening zelf heeft helaas geen play/ pauze knoppen wat je wel verwacht aangezien hij wel knoppen heeft voor Netflix amazon etcetera.

Anoniem 09-10-2021

Prima tv, maar geen topper

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Deze televisie heb ik mogen testen. Bij het uitpakken was ik onder de indruk van de dikte van het scherm. Doordat het scherm zo dun is, vond ik het eerlijk gezegd ook best eng om de tv uit te pakken en neer te zetten. Ik had het idee dat ik het scherm ieder moment kon breken. Gelukkig is dat niet gebeurd.
Na het neerzetten van de tv kon de installatie beginnen. De televisie kan meteen in gebruik genomen worden wat ontzettend fijn is. Daarna ben ik de apps gaan installeren. Al snel kwam ik erachter dat niet alle apps die ik nodig heb, beschikbaar zijn in het menu. Dat vind ik toch wel een behoorlijk minpunt. Ik heb een aantal niet reguliere streamingdiensten die ik helaas niet terug kon vinden.
De gebruikershandleiding is volledig digitaal beschikbaar in het tv menu. Daar ben ik persoonlijk geen fan van. Het was dan ook een uitdaging om de geavanceerdere instellingen te bereiken en de tv volledig naar wens in te stellen. Daarbij werkt de afstandsbediening als een soort muis en vliegt over het beeldscherm. Uiteindelijk is het me gelukt om de afstandsbediening te mikken en is het me gelukt om het beeldscherm op de juiste wijze in te stellen.

De beeldkwaliteit is uitstekend. Zwart is echt zwart en de kleuren zijn prachtig. Het beeld is bovendien ontzettend scherp! Wat dat betreft is deze televisie echt een enorme aanrader. De prijs/kwaliteit verhouding is op dit punt heel goed.

Qua geluid ben ik minder tevreden. Het geluid van de televisie is niet bijzonder. Sterker nog, ik miste direct het geluid van mijn eigen televisie. Later heb ik de televisie aangesloten op mijn eigen soundbar omdat ik het geluid niet aan kon horen. De installatie van de soundbar was wederom een uitdaging, maar is uiteindelijk gelukt.

Voor gamen is er een speciale game-instelling en volgens mijn kinderen was het "Echt VET!!". Ze vonden het een hele fijne televisie om op te gamen.

Als de tv uit staat zit er een soort blauw/paarse gloed over de tv waar wij niet van houden. Op de een of andere manier wordt dan telkens je oog naar de televisie getrokken, ook al staat deze uit. Wij vonden dat niet bepaald mooi.. Wat wel heel fijn was, was dat de televisie op pootjes stond. Deze zijn precies hoog genoeg om de soundbar onder te zetten, zodat je niet met verhogingen hoeft te werken. Dat is bij onze eigen televisie wel het geval.

Op grond van bovenstaande komen wij tot een 7 als eindoordeel. Geen topper, maar zeker ook geen flop. Het is een tv met heel mooi beeld als deze aan staat en dat is over het algemeen toch een belangrijke eigenschap van een televisie.

Pluspunten

• kleuren
  • contrast
  • volledig te personaliseren
  • AI technologie

Minpunten

• niet erg gebruiksvriendelijk
  • geluid
  • slechts 2 HDMI aansluitingen
  • geen mooi design