LG OLED55A16LA

• Test panel 8.5 mei 2021
Bekijk 2 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 69 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Joy Vdc 08-12-2021

Geweldig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Het beeld van deze televisie is zeer helder en warm. Ook de scherpte is optimaal. Ook als je vanuit een schuine hoek keek, bleef de kwaliteit top! Bij het gamen was de refreshtijd goed waardoor het genieten was. De snelfuncties op de remote zijn een groot gemak om direct naar de gewenste streamingsdienst te gaan zoals netflix, Disney,... alleen jammer dat de cursor op de remote naar boven en onder gaat en niet naar links of rechts. Qua design is het een zeer mooie, dunne televisie. Enkel de pootjes van ik wat ongemakkelijk omdat die maar nipt op onze bestaande kast paste. Het menu is gebruiksvriendelijk en overzichtig. Kort gezegd vind ik dit een topproduct, zeker op basis van beeld en kleuren

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Snelmenu streamingsdienst op remote

Minpunten

• Cursor op remote

c*************@o********** 29-11-2021

zeker een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

een top produkt beeldkwaliteit uitstekend zelfs geen last van lichtinval door huisraam bij mijn tv had ik dit wel geluid zeer klare klank smartfunktie zeer goede werking ik beveel dit toestel zeker aan echt een top produkt !!!!!

Pluspunten

• goede beeldkwaliteit en geluid

Gert Bovens 28-11-2021

mooie OLED voor weinig geld!

Beeldkwaliteit OLED
Komende van een "oude" smart tv (full HD) is dit toch even een wereld van verschil!
4K resolutie is natuurlijk haarscherp en dat contrast is enorm. Zwart is eindelijk ook echt terug zwart!
De kleuren zijn mooi levendig en indien nodig naar je smaak aan te passen.
En de kijkhoek lijkt ook wel eindeloos... maakt niet uit hoe schuin je kijkt het blijft mooi beeld.

Geluid is mooi helder en gaat best hard.
Smart functies zijn makkelijk te koppelen en ook direct raadpleegbaar vanop de afstandsbediening (netflix, disney+,...)
Heb de filmmakermodus wel eens geprobeerd maar misschien nog niet genoeg om het verschil op te merken tussen gewoon en filmmaker modus...

Het menu is wel wennen maar zeer overzichtelijk, je vindt er zo makkelijk de belangrijkste settings (beeld/geluid/...) snel in terug.
Stembesturing hebben we niet getest, misschien wel interessant als je al gewend bent om bv met google home of alexa te werken.
De afstandsbediening is zonder veel tierlantijntjes en kan je op de klassieke manier bedienen of je kan hem als een presentatiepointer gebruiken om met een cursor op het scherm aan te tikken wat je wil selecteren, het scrollwieltje is dan weer handig om snel doorheen het aanbod te scrollen bij de mogelijke streaming services.
Gamen is niet aan bod gekomen daar onze Wii een beetje te antiek is om op dergelijke moderne tv aan te sluiten jammer genoeg (althans zonder extra hulpstukken aan te schaffen)

De TV staat op 2 poten en heeft voor de rest een vrij slank design, er zit bv maar een heel dunne bezel rondom het scherm, hoewel het beeld niet tot effectief aan de bezel rijkt maar er ook nog een kleine rand verwerkt zit in het scherm zelf.
Als je denkt een soundbar te plaatsen onder de TV is dat misschien wel een probleem daar er niet zo heel veel ruimte eronder is en dus wel eens kan zijn dat je voor het beeld in komt.

Over het algemeen zijn onze ervaringen positief bij het gebruiken van het toestel, het is gemakkelijk te bedienen (ons zoontje van 7jaar kan zonder problemen kijken wat hij wil).
Het enige dat we wel miste was de ambilight die we hadden op onze oude TV.
Ook het verkrijgen van de ARC link tussen de tv en ons soundsystem heb ik na een tijdje opgegeven (of dit aan de TV of het soundsystem ligt laat ik in het midden)

Pluspunten

• zwart = zwart
  • rechtstreeks opstarten van je streamingsdienst

Minpunten

• arc instelling

g**********@g******** 27-11-2021

mooie OLED voor weinig geld!

Beeldkwaliteit OLED
De kleuren zijn mooi levendig en indien nodig naar je smaak aan te passen.

Geluid is mooi helder en gaat best hard.

Het enige dat we wel miste was de ambilight die we hadden op onze oude TV.

Pluspunten

• zwart = zwart
  • rechtstreeks opstarten naar een streamingsdienst

Minpunten

• arc instelling

eRVee 25-11-2021

Ideale OLED instapper

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Na 10 jaar LCD, Full HD, 40” Flatscreen is het tijd om een nieuwe stap te zetten in TV kijken. Door de komst van diverse streamingdiensten is ook de ervaring in TV kijken veranderd. Daarom een grotere flatscreen die nog net op het meubel past. Een 55” dus. Mijn TV-kruidenier was zo vriendelijk om mij een LG Oled 55A16LA ter beschikking te stellen om eens te voelen, te kijken, te horen, te ervaren en liefst nog te beslissen. De 55A16LA is het kleinste broertje in de A1, B1; C1, G1 en Z1 reeks.

Eerst de grootte, het heeft toch enige aanpassing en gewenning gevraagd maar ik ben tevreden van de 55”. Kijk toch even goed na, welke formaat er het best bij jou en in je woonkamer past, maak desnoods een voorbeeld uit karton. Bij de TV-kruidenier zijn ze beschikbaar in alle formaten en zoals op restaurant zijn je ogen meestal groter dan je buik.

De OLED heeft me aangenaam verrast, beelden zijn scherper en kleurrijker (rood is rood en zwart is zwart) dan op die (oude) LCD). En daar deden we het net voor, beter beeld. Het startscherm laat zich makkelijk navigeren naar de beeld- en geluid instellingen. Voor beeld, kan je kiezen tussen Levendig, Standard, Eco, Bioscoop, Sport, Game Optimizer, Filmmaker Mode & Expert. Dit lijkt veel maar je kan ze elk aanpassen naar eigen gevoel. Ik heb hem op Sport gezet voor een voetbalmatch en was niet helemaal tevreden. Voor het kijken via de Telenet Digicorder gebruik ik de “standaard mode” die ik wat heb aangepast naar mijn keuze, (bijna vol) contrast, scherpte, helderheid en kleur vallen die makkelijk in te stellen zijn. En dat is wel top bij deze 55A16LA. Via de Chromecast op de HDMI en de Apps; gebruik ik een licht aangepaste “Bioscoop” modus (in combinatie met de Filmaker mode). Top. Een handig weetje, de Chromecast volgt automatisch “Dolby Vision”, de (oude) digicorder van Telenet hoort het in Mechelen donderen. Nog handig om weten, op de HDMI kanalen van de digicorder en de Blu-ray speler had ik eerst geen geluid. Alle kabeltjes opnieuw uitgetrokken en ingestoken en nog geen geluid. Uiteindelijk gevonden, als je apparaat geen 4K ondersteunt heb je geen geluid. Ga naar, Instellingen, Apparaten, Externe HDMI uitgang instellen, HDMI Deep Colour uitzetten.
Even nog over de HDMI kanalen, 3 aansluitingen is nipt; 4 had beter geweest.

Geluid, idem zoals bij de Beeld instellingen, keuze in overvloed. Hier kies ik voor mijn Standaard-beeld het AI-geluid en voor de Chromecast en de Apps, de Bioscoop-modus met Dolby-Atmos voor een geluidsvullende woonkamer. En daar schiet de 55A16LA wat te kort, 20 W is te weinig om al die geluid enhancements tot zijn recht te laten komen.

De menu links van het scherm en de keuze van instellingen gaat vlot, al geef ik je wel een tip om de handleiding erbij te nemen en hier eens door te fietsen en de handeling op het scherm mee te volgen. Zomaar beginnen klikken, zoals ik in het begin, leidt tot niets. De Magic-Remote was al ingesteld voor mij en die pointer op het scherm, die moet je gewoon worden, of scrollen met de pijltjes naar boven, onder en links of rechts (meer mijn ding).

Qua design is de 55A16LA een strak model met voor mij een paar minpuntjes. De televisie staat op pootjes, links en rechts. Deze geven het geheel een onstabiele indruk. Plus in het midden onder de TV heb je een gat waar je alle kabeltjes aan de achterkant zie lopen. Een grote steun in het midden had beter geweest. In de loop van de dag met veel licht in de woonkamer heb je wat wel weerkaatsing in het scherm wat niet altijd fijn is.

Conclusie voor mij: de 55A16LA van LG is een prima OLED instapper. Prima beeld, strak design, geluid kan wat beter en vandaag aangenaam geprijsd.

Pluspunten

• OLED kleurenpalet en scherp beeld
  • Strakke vormgeving
  • Smart Opties
  • Apps voor streaming diensten staan klaar
  • Ideale maat 55"

Minpunten

• Pootjes geven onstabiele indruk
  • Geluid kan wat boost gebruiken

b**************@g******** 25-11-2021

Aanrader

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Na een aantal jaren mijn 4k HDR LCD tv in gebruik te nemen, was het tijd om eens iets anders te proberen. Als echte film liefhebber werd de zwartwaarde, die in donkere scenes zo grijs was dat ik het beter grijswaarde kan noemen, steeds meer en meer een doorn in het oog.

Met deze OLED tv zijn die problemen eindelijk van de baan, Zoals te verwachten, zijn de diepe zwartwaarden van dit toestel gewoonweg perfect. De kleurweergave is redelijk goed out of the box, maar je kan eenvoudig de beste settings opzoeken, wat na een korte calibratie een nog beter beeld oplevert. Ook vanuit verschillende kijkhoeken blijft de kwaliteit behouden.

Dit toestel komt vooraf geïnstalleerd met de meest populaire streaming services, die ook via sneltoetsen beschikbaar zijn op de afstandsbediening. Bovendien kon ik eenvoudig de GeForce Now app installeren, wat gewoon goed werkt. Shooters zou ik er niet op spelen, want er toch een voelbare lag, maar voor casual RPG games is dit een zeer handige toepassing.

Games op de PS4 draaiden daarentegen wel vlot. Hier botsen we niet op de framerate limiet van 60 hz, wat bij de nieuwere consoles die hogere fps halen, wel een probleem kan zijn voor sommigen.

Het geluid dat dit toestel produceert is gewoon ronduit zwak. Dat is op zich geen probleem gezien een soundbar kan aangesloten worden via optische kabel, hdmi of bluetooth. Na 10 minuten naar de ingebouwde speakers te luisteren, besloot ik meteen mijn soundbar te koppelen. Vanaf dan werd dit toestel een droom voor de film liefhebbers onder ons, en dat voor een relatief lage prijs.

Pluspunten

• zwartwaardes
  • smart functies

Minpunten

• audio

Niel S. 25-11-2021

Voor een instapmodel, meer dan een aanrader

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Komende van een 40 inch 4k Led televisie naar deze 55 inch oled televisie, is dit echt wel een grote update in beeldkwaliteit. Ik dacht eerst dat er op zo een grote televisie te veel pixels zouden zichtbaar zijn, maar deze televisie voldoet echt aan de verwachting van een helder beeld.

Het is echt merkbaar op een oled paneel dat zwart dan ook echt zwart is. Het contrast is zeer goed te merken. Dit geeft ook echt een bioscoop gevoel van het moment dat je Netflix of Disney+ begint te streamen. Deze apps zijn makkelijk in gebruik volgens de geïntegreerde werking. Geniet van de diepe kleurweergave samen met het zwart is zwart contrast. Echt een aanrader!

Het geluid is aan de goede kant, maar ik heb de televisie voornamelijk gebruik in combinatie met mijn 5.1 geluidsinstallatie.

Er is een gaming optimizer aanwezig die je kan instellen volgens type spel (fps,rpg, standard) en deze is vervolgens standaard ingesteld als je de console opstart (heel handig). Ik heb enkel het gevoel dat 50Hz hiervoor net te weinig is.

De televisie is zeer handig in gebruik, mooie OS en een zeer goed functionerende afstandsbediening. De Magic remote is vrij precies om te gebruiken in de instellingen.

Ten slotte is het design vrij mooi door het ultra dunne oled paneel, enkel heb ik het gevoeld dat je deze beter ophangt aan de muur (nog niet getest) aangezien ik het gevoeld heb dat de bijgeleverde pootjes niet helemaal vast kunnen. De televisie staat weliswaar stabiel eenmaal gemonteerd, maar beweegt nl. lichtjes bij het aanraken.

Pluspunten

• beelkwaliteit
  • gebruiksgemak
  • gaming optimizer
  • werking apps

Minpunten

• 'slechts' 50 Hz voor gaming
  • stabiliteit pootjes

Ben V 20-10-2021

Top beeldkwaliteit!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb deze tv 2 weken kunnen testen en kan zeggen dat ik onder de indruk ben van zowel de beeldkwaliteit als het gebruiksgemak. Wat het meeste opvalt, is het diepe contrast dat het oled paneel kan leveren. Hierdoor kan je veel meer details zien, ook in bijvoorbeeld donkere scènes. Je kan ook perfect vanuit een hoek naar de tv kijken, zonder dat dit nadelig is voor de beeldkwaliteit of kleuren. Je kan ook gemakkelijk schakelen tussen verschillende beeldmodussen, naargelang je liever fellere kleuren hebt bijvoorbeeld. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de ISF expert modus, omdat deze alles mooi in evenwicht houdt. Wanneer je HDR Dolby Vision content kijkt (bv. op Netflix) , wordt de beeldmodus hier automatisch op aangepast. Super handig! Qua gebruiksgemak is het even wennen aan de afstandsbediening, waarmee je een pointer op het beeldscherm kan toveren om te navigeren door menu’s en in apps. Maar eens je het gewoon bent gaat dit wel vlot. De aparte knoppen voor o.a. Netflix en Disney+ zijn een pluspunt, en schakelen tussen apps gaat heel vlot. Aanrader!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Sneltoetsen voor streaming apps

Minpunten

• Geluidskwaliteit: weinig basgeluid
  • Lage voet: past geen speaker of soundbar voor

Mat 19-10-2021

Eens je OLED hebt gebruikt kan je niet terug ...

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

De beeldkwaliteit van het product is super, telkens wanneer ik de tv gebruikte verbaasde het me keer op keer hoe goed de beeldkwaliteit is. Het beeld is enorm scherp, je ziet de details in films bij sommige personages zo fel dat je merkt dat het getrukeerd is, zo goed is het beeld. De special effects zijn zo goed dat het precies realiteit is. Ook het zwart is super mooi maar in zeer donkere scènes komt het soms niet goed door omdat er soms weinig contrast tussen de te zien is. Hierdoor moet je soms meer geconcentreerd kijken.

Het geluid is goed maar niet zo uitstekend. Persoonlijk zou ik wel een soundbar of een ander sound systeem aansluiten om het de beeldkwaliteit meer gevoel te geven.

De tv zelf werkt super snel, ik heb er vooral op getest met Netflix en zowel het menu van de tv als dat van Netflix werkt super snel. De WebOs werkt dus super smooth!
Wat me vooral ook verbaasde was de magic remote. Deze werkt alsof je een Wii remote vast hebt maar dan nog honderd keer beter. Zeer leuke functie die motion die erin zit. Ook de sneltoetsen naar de verschillende streaming diensten vind ik een meerwaarde. Het enige dat ik op de afstandsbediening mis is een play/pause knop.

Voor mij persoonlijk is de A1 qua prestaties wat te min. Dit aangezien ik ook graag aan gaming doe. Daar merk ik dat de 50Hz wat te weinig is in sommige games en dat ik persoonlijk toch voor een hoger model zou gaan. Wil je de tv enkel gebruiken om gewoon tv, series of films te kijken? Dan is het een enorme aanrader!

De tv blijft verbazen want hoe dun is dat scherm? Jammer nog van de grote bak die erachter hangt maar dat stoort eigenlijk niet.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Slim design
  • Vele functies
  • Gebruiksvriendelijk
  • Snelle in opstarten/afsluiten

Minpunten

• Poten staan ver uit elkaar
  • Sound komt minder tot zijn recht
  • Niet super om te gamen

MichaelB 19-10-2021

Prachtig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik had het geweldig genoegen om een paar weken te mogen genieten van Oled kwaliteit. Vroeger had je enkel Oled en Led. Nu zijn er intussen een hele reeks Led soorten bij gekomen. En toch … Oled blijft toch net dat beetje extra.
Het beeld:
Prachtig, om het met 1 woord te omschrijven. De kleuren zijn schitterend, sprankelend. Zwart is zwart, wit is echt wit. Ik ben een HD digicorder met een 40” full HD TV gewoon en had wat schrik wat dit op 4K zou geven. Maar ik ben enorm verrast, de upscaling is heel goed. Als je dan echter naar 4K beelden kijkt, dan wordt de kwaliteit pas echt duidelijk. Haarscherp en krachtig. Er zitten een aantal A.I. en automatische beeld settings in, zoals de FilmMaker Mode. Hierdoor wordt ’t beeld weergegeven gelijk het zou moeten zijn zodat je de mooiste weergave krijgt. De TV heeft een heel grote kijkhoek, het beeld blijft echt mooi. Enkel de weerspiegeling kan soms wat storen.
Het geluid:
Kort gezegd: goed genoeg voor het nieuws of zo. Maar het is wel een stuk beter dan dat van m’n 8 jaar oude LED, ondanks de fijne kast. En de audio presets helpen ook wel. In combinatie met een soundbar is het natuurlijk top. Ook hier zijn er een aantal A.I. functies die helpen om de beste klank te krijgen en dit werkt prima.
De Smart functies:
Alle premium streaming diensten zijn geïnstalleerd, je moet alleen aanmelden met je abonnement gegevens. Ook een aantal Belgische diensten staan er standaard op, VTM Go, Streamz, TV Vlaanderen… Sommige diensten geven via de TV een vereenvoudigde aanmeld methode, via een QR code of een link via de smartphone app. Dit werkt super gemakkelijk, je moet alleen goed lezen wat hij vraagt en dan gaat het vanzelf.
Gebruik:
En zo komen we bij gebruiksgemak. De afstandsbediening lijkt raar maar ligt super goed in de hand. De meest gebruikte knoppen liggen mooi onder de duim. Als je in een menu zit, komt er een leuke cursor op het scherm die zeer intuïtief werkt en gemakkelijk te richten en bij te stellen is. De stembediening is leuk maar meer een gadget vind ik. De menu structuur is duidelijk. Je hebt eerst een “snel”menu maar je kan ook uitgebreid dingen gaan aanpassen. Je kan dit menu ook oproepen tijdens het kijken.
Design:
Een Oled TV is natuurlijk prachtig om te zien. De super platte bovenkant is een knap staaltje techniek. De onderste helft is ook niet al te breed. Alleen is het wat lastig dat de pootjes zo ver uiteen staan, het past niet op elk TV meubel. Maar meestal gaat zo een TV toch tegen de muur.
Ik kan hieruit maar 1 conclusie trekken: Oled All the way 😊

Pluspunten

• schitterende kleuren
  • echt zwart en echt wit
  • intuitieve bediening
  • duidelijke menu structuur
  • knap design

Minpunten

• reflectie bij grote kijkhoek
  • kleine speakers maar dat is gekend bij elk merk

Michaël 17-10-2021

Knappe tv voor een juiste prijs

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik mocht deze televisie testen. De televisie wanneer hij het de doos kwam was even verschieten… verschieten hoe mooi en strak hij is. Flinterdun scherm.

Wanneer we de Tv aanzetten was het even zoeken met de afstandsbediening hoe dit werkt. Want je kan door middel van te mikken naar je tv dingens aantoetsen in de menu.

De beeldkwaliteit is knap. Je moet hem wel uit eco-modus halen vind ik. Anders is het niet zo helder. Wel moet ik toegeven dat ik er iets meer van verwacht. Ik dacht dat alles wat scherper zou zijn. (Daarom dat mijn review eindigt in een 7/10

Gamen is echt knap. De kleuren komen er goed uit en een leuke ervaring.

Het menu is voor de apps is gebruiksvriendelijk en heb je ook toetsen op je afstandsbediening.

Pluspunten

• De juiste prijs
  • Helder beeld
  • Mooi design

d**************@g******** 13-06-2021

OLED-kwaliteit binnen handbereik

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Met de lancering van de LG OLED55A16LA kom je in een prijscategorie terecht waarin deze tv het moet opnemen tegen de high-end LCD-televisies. Na enkele weken testen werd mij duidelijk dat de keuze voor OLED of LCD momenteel sterk afhangt van het kijkgedrag.

De eerste keer de LG OLED televisie opstarten creëert hoge verwachtingen en die worden grotendeels ingelost. Het beeld is zeer scherp en zwart beeld is werkelijk helemaal zwart! Deze tv nodigt uit om 's avonds thuis 4k-content te bekijken via de diverse streamingaanbieders (Netflix, Disney +, ...). Handig hiervoor zijn de rechtstreekse toetsen op de afstandsbediening om Netflix of andere services op te starten.

Ik schrijf bewust ’s avonds want ten opzicht van andere LCD-tv’s valt de maximale helderheid in een fel belichte ruimte wat tegen. Dit paneel slaagt er niet dezelfde helderheid na te streven, zelfs niet op de maximale setting. Wel positief ervaren is de LG AI-beeldopschaling. Een duidelijke verbetering ten opzichte van tv’s uit 2018 om de Full HD-content (via de tv-decoder bvb) zo scherp mogelijk weer te geven!

Het geluid is vol en maakt de overweging om een soundbar aan te schaffen nog moeilijker. Wellicht zullen de meeste mensen hiermee reeds zeer tevreden zijn!

Wat LG daarnaast onderscheidt van andere merken is hun eigen besturingsysteem, LG WebOS. De afstandsbediening werkt dan als een aanwijzer om vervolgens supersnel door de menu's te bladeren. Ook heeft LG reeds bewezen tot meer dan 2 jaar na vermarkting van hun toestellen software-updates of nieuwe functies (vb. Airplay 2) toe te voegen. Zo blijft jouw toestel nog enkele jaren beschikken over de nieuwste functies!

De tv kan zowel met de meegeleverde pootjes of via een VESA-beugel aan de muur bevestigd worden. Doordat de pootjes links en rechts staan (ipv midden) is er geen optie om de kabels via een kabelgeleider netjes te geleiden. Als dit jou stoort kan de tv beter opgehangen worden aan de muur.

De televisie biedt alle nodige aansluitingen in lijn met andere tv's in dit segment; geen opmerkingen hierover.

Samengevat: wil je de WAUW-beleving ervaren wanneer je overstapt van een 4K-LCD naar 4K-OLED, dan lijkt het mij verstandig even door te sparen naar een iets duurdere categorie OLED-tv’s. Wat deze televisie wel goed doet is een beeldkwaliteit leveren die op de meeste vlakken net iets boven de beleving van een LCD staat.

Pluspunten

• Kwaliteit OLED-beeld
  • LG WebOS - besturingsysteem
  • AI - beeldopschaling

Minpunten

• Maximale helderheid
  • Kabelmanagement

Erwin Teerlynck 06-06-2021

Fantastische smart tv

Fantastische smart tv!

Wij waren al enige tijd op zoek om onze huidige tv te vervangen.

Het design van deze tv is een streling voor het oog, flinterdunne randen, geen brede randen meer die toch enkel stof vergaren. Deze hangt zeer mooi tegen onze muur. Op de bijgeleverde voeten staat hij precies een beetje wankel.

Wij gebruiken onze tv vooral om te gamen, series/ films te streamen en voetbal te kijken.
Vroeger was het altijd een opgave om te switchen tussen onze hdmi aansluitingen, we hadden een extra splitter nodig om alles te kunnen aansluiten. Dit euvel is nu verholpen, met de 3 hdmi aansluitingen en vooral de smart-functie is interessant. Met 1 druk op de knop zijn we ingelogd op Netflix of Disney, of in 2 klikken switchen we tussen de PS4 of onze digitale tv. Dit is overigens zeer makkelijk met de magic remote. Deze ligt makkelijk in de hand en met de bewegingssensoren waan je je toch een beetje een tovenaar en al zeker als je dan je zoekopdrachten op bv Youtube kan inspreken in plaats van letter per letter te gaan typen. Zeer gebruiksvriendelijk allemaal.

Naast het een beetje wankel staan met de bijgeleverde voetjes is er in onze ogen nog een "minpuntje" het geluid... Voor mij is een surround systeem nodig, het beeld is zo goed en scherp dat het dan jammer zou zijn, mocht je niet voor de volledige cinema ervaring gaan. Het geluid is verre van slecht en met de voorgeprogrammeerde standen zorgen voor zeer degelijk geluid. Maar ik voel het geluid graag.

En dan het belagrijkste, de beedkwaliteit. Er zijn verschillende voorgeprogrameerde beeldmodi, al naargelang wat je aan het bekijken bent zorgt dit voor de beste instellingen. Met het aankomende EK zal de sportmodos vaak gebruikt worden, de heldere kleuren en de haarscherpe details zorgen ervoor dat je als het ware elk grassprietje kan zien. Ook zorgen de diepe zwarttinten ervoor dat een donkere scene in een film ook echt donker is. Alsook zorgen de contrasten ervoor dat alles zoveel levendiger weergegeven wordt. Deze tv geeft zoveel meer beleving aan een avondje tv kijken. Interactief, kwalitatief, helder,... Een ware beleving!

Pluspunten

• Heldere kleuren
  • Gebruiksgemak
  • Strak design

Minpunten

• Beetje wankel op bijgeleverde voetjes
  • Geluidskwaliteit voor mij niet voldoende

Patrickds 06-06-2021

Levendig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Een prachtige tv met prachtig beeld.
Heel gemakkelijk te installeren het duurt hooguit 5min.
Het toestel heeft levendige beelden, je zit er net echt bij.
Perfect beeld vanuit verschillende hoeken.
Het geluid is wat matig maar dit is makkelijk op te lossen door een soundbar te plaatsen.
Voor de gamers is dit ook een geweldige tv.

Pluspunten

• Mooi design
  • Knappe kleuren

Minpunten

• Matig geluid

d******@m***** 06-06-2021

Zeer goede televisie, mooie kleuren en helder scherm

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Wij zijn fervente tv- en filmkijkers, maar af en toe wordt de tv ook gebruikt bij het gamen. Wat opviel tijdens het gamen was de helderheid en de snelle responstijd van het scherm. Ook tijdens het bekijken van 4K films voldoet de LG OLED aan de verwachtingen. De TV beschikt ook over een aantal instellingen waardoor je de kleurweergave kan aanpassen. De cinemamodus was hierbij onze grote favoriet.

Het installeren van de TV ging zeer vlot. Alleen werken met de afstandsbediening vergt wat tijd. Jammer genoeg hebben ze gekozen voor een systeem waarbij de afstandsbediening als een soort computermuis over het scherm zweeft. Dit is dan ook zeer onpraktisch bij het uitkiezen van films. Toch wel een minpunt in de totaalbeleving. Aan de andere kant zijn er ook een aantal rechtstreekse knoppen voorzien om meteen naar bv. Netflix, Prime of Disney+ te gaan. Het zou wel leuk geweest zijn moesten de overige knoppen programmeerbaar zijn om bv. Streams hieraan toe te voegen. Deze functie hebben we niet terug gevonden.

Hoe dan ook hebben we er een goede ervaring aan overgehouden met deze LG OLED TV. Het is dan ook een zeer mooi object in de woonkamer. Toch wel één van de mooiere designs op de markt volgens ons.

Pluspunten

• zeer helder
  • mooie kleuren en zwarttinten
  • strak design
  • meerwaarde bij gamen

Minpunten

• onwennige afstandsbediening
  • prijzig

h*************@o********** 03-06-2021

TOP TV ??

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Prachtige TV met fantastische kleuren.Zeket een van de beste in deze class.

• Kleuren

Meurisse 30-05-2021

Value for money voor een entry-level OLED televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik kreeg deze televisie enkele weken in test. Het installeren ging vlot, al moet wel gezegd dat ik handig ben aangelegd en thuis ben in technologie. Ben je zelf minder in thuis kan je misschien best een installatieservice nemen bij de verkoper van je keuze.
De 2 vaste pootjes zijn telkens met 3 schroeven vast te vijzen. De vaste pootjes staan aan de zijkant van de televisie, wat maakt dat je deze dus amper kunt draaien in je ruimte. In onze use-case best lastig. Wanneer ik dit scherm zou kopen, zou ik zeker opteren voor een muurbeugel in plaats van de voetjes.

Op vlak van beeldkwaliteit hangt het er een beetje van af wat je verwacht. Je krijgt value for money. MAW, het entry level OLED scherm geeft prachtig zwart beeld en mooi contrast. Als je in een donkere ruimte zit is dat prima. Het wit is enkel in de modus "levendig" bijna wit, in alle andere modi is wit echter eerder donker of gebroken wit, bijna beige. Dit was mijn grootste teleurstelling van de televisie, al moet ik wel zeggen dat de televisie bij ons in de nabijheid van een raam stond. Zoals gezegd, is het donker of is er niet meteen een raam waar jouw televisie staat, dan ga je hier geen last van hebben.

De kijkhoek is prima, en gelukkig aangezien de voetjes niet toestaan om het scherm ver te draaien.

Het operating systeem van LG is eenvoudig, en biedt je ingebakken apps zoals Netflix, Prime, Streamz, Disney+, enz enz. het is eenvoudig om tussen de inputs te wisselen, gaande van je HDMI1 (Telenet decoder) naar smart TV app, naar een andere poort (PS4 Pro). De televisie is slim genoeg om zelf te detecteren wat je in de HDMI poort plugt: De PS4 Pro werd meteen als gameconsole insgesteld, en dus werd ook de gamemodus ingesteld. Het moet gezegd, ik ben niet de meest fervente gamer, en voor mijn gebruik was deze televisie meer dan voldoende, de lagere frequentie werd niet als storend ervaren. Ik kwam ook van een HD-Ready televisie, dus alles is een verbetering op dat vlak.

De afstandsbediening met beweginsensor is wat wennen, maar op zich wel handig. De kat vond de bewegende cursor zeer fascinerend.

Het grootste pluspunt is de OLED technologie en resolutie. Mijn vriendin kampte al maanden met "eye-fatigue", maw vermoeide ogen, wat haar dus 's avonds steevast hoofdpijn opleverde. Na 2 dagen op deze televisie naar onze favoriete series kijken was de pijn verdwenen.

In onze setting is een kleine premium betalen naar een helderder scherm wel te overwegen, maar deze televisie is een prima televisie als instap OLED. Hoewel, op dat prijspunt kan je misschien iets meer verwachten van de helderheid. Daarom is mijn conclusie ook dat deze een prima televisie is, al moeten je verwachtingen in lijn liggen met wat je krijgt. Heb je budget, kies dan misschien liever om iéts meer uit te geven. Heb je een relatief donkere ruimte en ben je geen rasgamer, dan zal je waarschijnlijk zeer tevreden zijn van deze televisie.

Pluspunten

• OLED: Zwart is zwart
  • Eenvoudige smart televisie

Minpunten

• De helderheid is beperkt
  • vaste voetjes = beperkte draaicirkel

g**************@g******** 26-05-2021

Goede televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Mooie grote televisie. Prachtig beeld. Heel gemakkelijk om zelf in elkaar te steken en te installeren (als je zelf toch een bepaalde lengte en gewicht draagt). Hetgeen wat ik persoonlijk minder vond is het feit dat de televisie slechts 2 HDMI uitgangen heeft (een beetje gamer wil er meer) en dat het beeld heel rap op standby springt.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Mooi beeld

Minpunten

• Slechts 2 HDMI uitgangen
  • Veel te snel naar Stand-By

Patrick 24-05-2021

Een mooie keuze en aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Als je zo een toestel aanschaft, verwacht je er heel wat van. Niet alleen de kwaliteit van het - dunne - scherm en geluid, doch ook de styling.
Eenmaal het toestel is uitgepakt en is aangesloten, merk je maar eerst wat een knap stukje techniek je in handen hebt. Wat mij echt tegenvalt zijn de twee pootjes die je moet bevestigen, eenmaal bevestigd, lijkt het mij niet stevig staan. Ik zag liever 1 centrale stevige voet.

Beeldkwaliteit.

Bij het opstarten en installatie, die vlot verloopt, merk je al gauw de prachtige kleurweergave die dit Oled scherm teweeg brengt. De beeldkwaliteit is gewoon prachtig. Bij een actiefilm met snelle afwisselende passages, merk je gewoon hoe deze beelden in elkaar vloeien. De beelden blijven scherp en dankzij de helderheid en de kleurweergave, zie je elk detail. Wat mij opvalt is dat bij de donkere beelden zelf het zwart er duidelijk uitkomt, zwart is hier echt zwart, het contrast hierbij is ongelooflijk.

Wij zitten op ongeveer een 3 tal meter in L-vorm van het scherm. Het maakt niet uit waar je zit, je blijft gewoon genieten vanuit elke hoek je het beeld bekijkt. Het is gewoon genieten als je naar een film kijkt.
Je hebt een grote keuze in filmmodi, al merk ik niet veel van de Filmmaker mode, mijn keuze is de Expert!

Het geluid.

De geluidskwaliteit, is meer dan goed. Zowel met eigen luidsprekers als met een surround installatie of soundbar. De diepe klanken komen tot hun recht bij ontploffingen en geweerschoten. Dankzij de uitgebreide instellingen, stel je dit in naar eigen zin.

De smartfuncties.

De smart functies zijn ongelooflijk, ze zijn zo uitgebreid, dat ik de beschreven handleiding echt wel mis. Het is wel wat uitzoeken hoe alles werkt, maar eens je dit doorhebt, is het zalig om hiermee om te gaan. Beelden en foto's van gsm naar de tv streamen, gaat vanzelf. Ook de aangesloten media-apparaten, waar de films en fotoalbums opstaan, worden automatisch hieraan toegevoegd.

De bijgevoegde apps zijn leuk om te gebruiken. Zeker de vaste zoals Disney+ en Netflix - die ook op de afstandsbediening hun toets hebben - zijn een pluspunt. De mogelijkheden en apps zijn zo uitgebreid, dat je hier wel een tijdje mee bezig bent.

Het gebruiksgemak.

Dit vergt wel wat oefening en zoeken. Doch als je dit onder de knie hebt, is het heerlijk om te gebruiken.

De menustructuur, is zoals het moet zijn, je gaat steeds dieper in de mogelijkheden, en je kan steeds een stap terug om een andere keuze te maken. De instelling vergen wel wat tijd om alles te doorlopen.

De stemsturing, is niet echt mijn favoriet, maar doet zijn ding na een tijdje oefenen.

De afstandsbediening is een hele hap, ook hierbij heb je een geschreven handleiding wel nodig. Vele toetsen hebben een dubbele functie. Het scrollwiel met aanwijzer is duidelijk wennen, zeker voor iemand met dikkere vingers. De eerste momenten dacht ik, wat is dit voor prul. Doch na wat instellingen te veranderen zoals de snelheid, ging dit toch al veel beter. Hierbij moet je zeker opletten om het wieltje rechtop in te drukken. Al bij al een uitgebreid en goed in de hand liggende afstandsbediening.

Het gamen.

bij het inschakelen van Xbox of Playstation via Hdmi, kiest hij automatisch de beste instelling voor beeld en geluid. Ook hierbij kan je zelf de instellingen nog wijzigen.
Het toestel volgt de snelle passages en beelden zeer snel zonder vertragingen. Zij blijven scherp en de kleurweergave is subliem.

Zeker een topkeuze!

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • mogelijkheden
  • gebruiksgemak
  • smartfuncties en apps

Minpunten

• voet
  • handleiding

m***************@s******** 24-05-2021

Prachtig Beeld, zwak geluid

Beeldkwaliteit OLED.
De LG heeft een natuurgetrouw beeld met zeer mooie zwarttinten, zeer goed contrast en mooie kleuren. Uit de doos komende vond ik de kleuren en contrast iets te hevig. Maar het menu geeft snel toegang om deze aan te passen. De uitgebreide keuzemogelijkheden aan verschillende beeldmodussen zoals bioscoop, gaming en andere geven vele mogelijkheden tot instelling van de juiste keuren en andere.
Geluidskwaliteit OLED.
Daar scoort volgens mijn test de LG OLED het slechtst op. De luidsprekers zijn niet de beste en om goed geluid te willen hebben zou je de TV moeten inschakelen in een home cinema systeem of op een stereo geluidssysteem. Ook al zijn er veel mogelijkheden om het geluid aan te passen blijf ik hier toch een beetje op mijn honger zitten. Het geluid kan voldoende zijn voor de meeste mensen. Ik stel hogere eisen aan het geluid.
Aansluitmogelijkheden OLED.
De televisie heeft veel aansluitmogelijkheden en dat is goed. Echter als je nog een WII hebt zonder HDMI ben je een beetje gefopt. Er zit geen scart noch een aansluiting op die maakt dat je deze kan aansluiten. Een bijgeleverde kabel voor omzetting van scart naar HDMI zou fijn zijn.
Smartfuncties OLED.
De vele programma’s die pre-loaded zijn hebben een meerwaarde. De streaming gaat trouwens zonder noemenswaardige problemen en dit ook bij streaming via WIFI.
Filmmaker mode OLED.
Deze functie heeft volgens mij nog wat zorg nodig. Het beeld is niet meer zo vloeiend en het is net of we spreken van een vertraging in het beeld. Of dit zou de functie moeten zijn of dit is een functie die nog wat aandacht nodig heeft van LG.
Gebruiksgemak OLED.
Voor een niet LG gebruiker was dit even aanpassen maar naarmate ik het meer gebruikte begon ik het te smaken. Het is duidelijk een TV die gemaakt is voor de mensen die al wat handig met IT toepassingen. Ik kan me voorstellen dat mensen die niet computer minded zijn hier wat moeite kunnen hebben. Het menu is een duidelijk en de stembesturing werkt goed.de afstandsbediening is makkelijk in gebruik en wordt ook als een soort pointer gebruikt om het menu te bedienen. Even wennen maar het lukte vlot.
Gameprestaties OLED.
Deze werden niet getest.
Design OLED.
Het is een heel fijn design. Slanke kader die opgaat in het beeld, stevige voeten. Doordat de OLED TV zo dun is dien je wel op te passen dat je bvb bij het monteren van de voeten het beeldscherm goed ondersteund.
Voordelen OLED. Prachtig beeld na bijsturing standaard instellingen
Zeer mooi design
Laag energieverbruik
Interface met TV
Smartfuncties

Nadelen OLED Geluid. Mager en onduidelijk ongeacht de modus. Op te lossen door aan te
Sluiten op een externe installatie met luidsprekers. Het geluid kan voldoende zijn voor de meeste mensen maar helaas niet voor mij.

Pluspunten

• Beeld

Minpunten

• geluid

Michael 23-05-2021

Snel en gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb voor deze TV gekozen, omdat ik deze in de winkel zag staan met echt verbluffende beeldkwaliteit.
Mijn eerste indruk was inderdaad de zwarte dieptinten die de oled technologie geven. Deze zijn een heel pak beter dan op een gewone led tv. Ook zijn de beelden toch net iets vloeiender,en aangenamer om te bekijken.
Wat mij ook snel opviel, is de snelheid waarbij de smart functies werken. Bijvoorbeeld bij een druk op de netflix knop op de afstandsbediening (handig) ben je na enkele seconden al ingelogd. Wat niet het geval was bij mijn vorige smart TV.
Verder Is de beeldkwaliteit uit verschillende hoeken, telkens uitstekend te noemen, geen enkel probleem daar.
Ook de geluidskwaliteit is niks op aan te merken, maar deze is altijd top bij LG, als je het mij vraagt.
De afstandsbediening is toch even wennen, maar daarna zeer gebruiksvriendelijk en snel.
Bij het gamen komt deze tv echt nog meer tot zijn recht. Machtige vloeiende beelden.

Als ik dan toch 1 minder puntje mag aanhalen, in een donkere ruimte met weinig licht, zelfs op de beeldschermsetting expert (donkere ruimte), geeft de tv nog steeds veel licht, en kan dit wat storend zijn.

Zeer tevreden van deze oled.

Pluspunten

• Diepe zwarte oled tinten
  • Gaming experience
  • Gebruiksgemak
  • Snelheid

Minpunten

• In een donkere ruimte nog steeds heel helder licht

De Sam 23-05-2021

WAT EEN DIKKE VETTE TV

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Toen ze de TV zijn komen installeren was mijn eerste reactie dat dit echt wel een heel zuiver beeld was en die gedachte is eigenlijk nooit meer weg gegaan. Het is een enorm levendig beeld en de kleuren spatten gewoon van het scherm.
Als je gewoon tv kijkt dan is het al enorm scherp en kleurrijk maar eens je een Blu-Ray opzet dan is het gewoon overdonderend hoe mooi de beelden zijn.

Ik ben ook een fanatiek gamer en mensen wat is dit een dikke tv om op te gamen. Zo helder dat de beelden zijn, als je een missie in het donker speelt dan zie je echt alles enorm goed. Zo gedetailleerd ook. Dit is gewoon een genot om op te gamen.

Je kan eigenlijk zelfs bijna naast de tv staan en dan nog zie je het beeld perfect, dit was absurd om te ervaren.

Het geluid (als je het volume een beetje hoger zet) is fenomenaal. Een echte thuisbioscoop ervaring.

Lekker snelle en overzichtilijke smart functies die in deze tijden gewoon noodzakelijk is geworden. En je kan vanop de afstandsbediening met één druk op de speciaal voorziene knoppen naar Netflix/Disney+/Prime TV of Rakuten TV.

En op vlak van design is het verbluffend hoe plat deze tv is.

Heb deze mogen testen en ben hem binnen een paar dagen kwijt maar dit word een groot gemis hoor. Dit word nu al zeker mijn volgende TV

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Grote

Minpunten

• Lichtinval, mag geen rechtsreeks zonlicht opstaan

stijn feys 20-05-2021

zeker een aanrader, design en kwaliteit is super

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb nu al enkele weken de gelegenheid gekregen om de LG OLED55A16LA te mogen testen en moet zeggen deze is echt top en gaat in alle verwachtingen in, ook installatie en instellingen zijn makkelijk om in te stellen, daarbij heeft het mij de keuze om voor OLED te kiezen versterkt. en heb ik ook de volgende aspecten getest.

GELUID:

Zeer mooi en helder geluid en hoeft echter geen home cinema systeem aan te kopen om er van te genieten, dankzij het AI Geluid en Dolby Atmos technology, en alle andere modes zoals MUZIEK, GAME, BIOSCOOP, SPORT etc als STANDAARD komen tot hun recht, daarom een echte aanrader als het om geluid gaat.

BEELD:

De beeldkwaliteit is echt super ook zoals het word verwacht natuurlijk , dankzij OLED technology en de vernieuwde processor en uiteraard 4k UHD HDR 10+ en Dolby Vision maken de beelden scherp, vloeiend, levendiger en kleurrijker In vergelijking met mijn eigen 4k led HDR-televisie van LG is dit een groot kwaliteitsverschil.

Daarbij horende functies: GAME OPTIMIZER en Modus die je kunt gebruiken. (Levendig, Standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Game, Film, Expert(Helder en donker)) maken het compleet. ook het OLED scherm beveiliging systeem om inbranding te voorkomen lijkt wel zijn werk te doen, maar soms iets wat vervelend is dat je de de lijn die daarbij komt van boven naar beneden ziet als je TV kijkt of aan het Gamen bent. maar voor de rest is het super kwaliteit en dat zwart ook echt zwart is zoals alle andere kleuren natuurlijk.

Wel vervelend is als de tv in een lichte kamer bv veranda staat het licht van buiten in het scherm ziet waardoor het moeilijk is om tv te kijken en bij bv een mat scherm weinig tot geen last hebt. ook met tv kaart van een provider zeer mooi beeld trouwens.

SMART APPS, ALGEMENE FUNCTIES, AFSTANDSBEDIENING:

Afstandsbediening is zeer handig en gemakkelijk in gebruik met onder andere de knoppen NETFLIX, PRIME, DISNEY+, etc. voor mij persoonlijk moest het voorzien zijn van led knoppen zodat je in het donker ziet waar je op drukt maar voor de rest alles prima.
ook de smart apps en het WEBOS en algemene functies is ook zeer overzichtelijk en handig en snel zoals het voor mij altijd is geweest bij LG. ook is de functie google assistant en amazon Alexa een plezier om mee te werken.

Tot slot het DESIGN daar valt ook niets verkeerd op aan te merken, is zeer mooi zeker met dat er bijna of geen randen meer zijn doordat de volledige resolutie of formaat tot zijn recht komt met daarbij een mooi kleur, ook de aansluitingen zijn in orde en het aantal HDMI poorten een CI+ module een hoofdtelefoon en toslink aansluiting ontbreken er niet aan.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Prachtig geluid
  • Snelle toegankelijke menu's en apps
  • mooi design

Minpunten

• Scherm reflectie
  • Geen papieren handleiding

Jeroen Verboven 17-05-2021

Oled-tv

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Mooi strak design, zeer plat scherm met niet al te opvallend onderstel. De 55’’ vind ik een prima formaat, de kleuren en de helderheid van het scherm zijn echt van topkwaliteit. In vergelijking met mijn andere uhd tv van LG is dit een zeer groot verschil. Enigste minpunt is een tragere processor. Bij sommige tekenfilms of films met zeer snelle beeldwisselingen kan het scherm niet volgen. Dit is wel uitzonderlijk en komt gelukkig niet te veel voor. Ook het geluid is van prima kwaliteit. De afstandsbediening is even wennen in het gebruik, scrollen, wijzen op het scherm, maar dit went snel. De apps zijn ook allemaal snel toegankelijk.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Dun scherm

Minpunten

• Soms haperende beelden

stijn feys 17-05-2021

zeker een aanrader, design en kwaliteit is super

GELUID:

BEELD:

Daarbij horende functies: GAME OPTIMIZER en 120mhz beeld verversing en Modi die je kunt gebruiken. (Levendig, Standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Game, Film, Expert(Helder en donker)) maken het compleet. ook het OLED scherm beveiliging systeem om inbranding te voorkomen lijkt wel zijn werk te doen, maar soms iets wat vervelend is dat je de de lijn die daarbij komt van boven naar beneden ziet als je TV kijkt of aan het Gamen bent. maar voor de rest is het super kwaliteit en dat zwart ook echt zwart is zoals alle andere kleuren natuurlijk.

SMART APPS, ALGEMENE FUNCTIES, AFSTANDSBEDIENING:

Tot slot het DESIGN daar valt ook niets verkeerd op aan te merken, is zeer mooi zeker met dat er bijna of geen randen meer zijn doordat de volledige resolutie of formaat tot zijn recht komt met daarbij een mooi kleur, ook de aansluitingen zijn in orde en het aantal HDMI poorten een CI+ module een hoofdtelefoon en toslink aansluiting ontbreken er niet aan, ook met tv kaart van een provider zeer mooi beeld trouwens.

Pluspunten

• Scherm kwaliteit
  • Mooi geluid
  • Snelle toegankelijke menu's en apps
  • mooi design

Minpunten

• Scherm reflectie
  • Geen papieren handleiding