LG OLED55A16LA

• Test panel 8,5 mei 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 74 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

RoberD 03-08-2021

Betaalbare OLED TV met voortreffelijk beeldkwaliteit

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Na jaren LCD-LED TV wilde ik nu eens voor een OLED gaan die ook enigszins betaalbaar is. Qua prijs is de LG OLED55A16LA onverslaanbaar, de beeldkwaliteit is na vergelijk in diverse winkels voortreffelijk. Ik kon eigenlijk geen verschil zien met de duurdere OLED modellen van LG. Er zal vast wel enig verschil zijn in beeldkwaliteit maar in de winkel was dat niet waar te nemen door mij. Er zat wel een fors prijsverschil tussen de A1 en C1, tevens staat de A1 hoger op de standaard dan de C1 (A1 staat 6,2 cm hoog op z'n poten) en dus perfect om mijn soundbar voor te plaatsen.

Na aanschaf voor een zeer mooie prijs moet ik bekennen dat deze TV mij buitengewoon goed bevalt. Installatie ging zeer vlot en de TV werkt prima met mijn Ziggo CI+ module (let er wel op dat de CI+ module versie 1.3 of hoger is)

Beeldkwaliteit is zeer goed, beeld is zeer helder (ook bij veel daglicht) met voortreffelijke zwart waarden, ook de beeld uniformiteit is veel beter dan mijn beide LCD-LED TV's. Waar ik bang voor was waren de reflecties waar je veel over leest en hoort bij OLED TV's. Bij dit model is er nauwelijks sprake van reflecties, de reflecties zijn op deze TV veel minder dan mijn beide LCD-LED TV's, voor mij een forse verbetering gelukkig. Om tot de beste beeldkwaliteit te komen zal je wel e.e.a. moeten aanpassen in het beeld menu, niet al te lastig eerlijk gezegd. Geluid uit deze TV is ok verder, maar een soundbar is toch echt veel beter qua geluid (en vooral de bas) als je series of films kijkt.

Alle Smart TV functies werken prima, fijne afstandbediening met de pointer, alles werkt ook lekker vlot. Zijn er verder dan geen geen negatieve dingen opgevallen dan? Het enige dat ik kan bedenken is dat het energie verbruik wat hoger is dan bij een LCD-LED TV. Het gemeten verbruik schommelt bij mij tussen de 60 en 100 Watt, afhankelijk van hoe donker of helder is beeld is. Ik kijk zelf normaliter op 67% pixel helderheid.

Al met al zeer tevreden tot heden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit en beeld uniformiteit
  • Nauwelijks beeldreflecties
  • Smart TV functies + PVR
  • Meerdere beeldmodi
  • Goede bouwkwaliteit, ziet er ook gelikt uit.

Minpunten

• Wat hoger energie verbruik dan LCD-LED TV's

Pisicatero 12-05-2021

Fijne tv die zich niet zomaar blootgeeft

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Normaal gesproken begint een review met de beeldkwaliteit. Omdat ik zelf echter veel belang hecht aan een goede combinatie wil ik met het geluid beginnen. Dat is boven verwachting goed als je deze tv alleen voor nieuws en eenvoudige films gebruikt.

Maar als je een tv aanschaft met zo'n groot scherm ontkom je er niet aan om deze te koppelen aan een fatsoenlijke installatie, liefst met een stevige subwoofer. En waarom? De oorlogsfilms die we nu in mei zien ter ere van onze bevrijding, komen alleen tot hun recht als het geluid ook klopt: de kopjes moeten gaan rinkelen als er een tank voorbij komt.

Heb je dat voor mekaar (helaas alleen een optische uitgang naast de HDMI-koppeling) dan is deze tv een echte thuisbioscoop!

Het beeld klopt dan helemaal en wordt het gewoon genieten van dit mooie scherm dat jammer genoeg te groot is voor mijn flat vanwege de kijkafstand. In mijn geval ongeveer 2,5 meter. Door het glimmend scherm zijn de contrasten prima maar is er ook sprake van reflectie. Maar dat went. De kijkhoek is verassend goet, zelfs van opzij.

Wat niet went is de weergave van egale kleurvakken. Met name het rood dat in veel reclames gebruikt wordt, doet kitscherig aan en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat moet instellen. Het is alsof ik naar een billboard kijk.
En dan komen we dus bij de handleiding die er niet is.
Er is wel iets te downloaden maar daar werd ik niet blij van. Als voorbeeld: hoe spiegel ik het beeld van mijn pc naar de tv. Want dat is reuzehandig als je bijvoorbeeld een Zoom-meeting hebt. Staat niet in de manual!
Gelukkig al eerder hiermee geëxperimenteerd en dan is het een kwestie van op je pc bij beeldinstellingen het OLED scherm zoeken en daarmee verbinden. Maar als je dat nooit eerder deed, veel succes. (Er is wel een onlinehulp ingebouwd maar die zie je pas als je op de goede plek bent.)

De verbindingsmogelijkheden zijn trouwens mager: slechts 2 magere USB 2.0 poorten, wél Bluetooth 5.0 en zoals gezegd geen geluidsuitgang voor tulpstekkers wel voor een koptelefoon.

Het aansluiten is niet lastig al mislukte bij mij de Ziggo CI+ installatie. Handig is ook de afstandsbediening die als een luchtmuis werkt (Ik had al eerder via internet een Android luchtmuis gekocht.) Dat went snel en is vooral bij de invoer van woorden handig. En vergeet niet te techniek die niet langer gebruikt van infrarood ledjes maar geluidsgolven zoals bij een mobieltje. Dus vanuit alle hoeken van de kamer de tv gewoon kunnen bedienen
Deze remote- uitvoering, die prettig in de hand ligt, bevat helaas geen NFC-chip, de duurdere modellen wel. En wat wel weer mooi is, een appje om de tv te bedienen is zó gedownload.

Pluspunten

• Mooi beeld met goed contrast
  • Voldoende smart-opties
  • Prettige muis

Minpunten

• Geen afstandsbediening
  • Online ondersteuning via internet matig
  • Niet strak tegen de muur door speakers coaxplug

Ben V 20-10-2021

Top beeldkwaliteit!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb deze tv 2 weken kunnen testen en kan zeggen dat ik onder de indruk ben van zowel de beeldkwaliteit als het gebruiksgemak. Wat het meeste opvalt, is het diepe contrast dat het oled paneel kan leveren. Hierdoor kan je veel meer details zien, ook in bijvoorbeeld donkere scènes. Je kan ook perfect vanuit een hoek naar de tv kijken, zonder dat dit nadelig is voor de beeldkwaliteit of kleuren. Je kan ook gemakkelijk schakelen tussen verschillende beeldmodussen, naargelang je liever fellere kleuren hebt bijvoorbeeld. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de ISF expert modus, omdat deze alles mooi in evenwicht houdt. Wanneer je HDR Dolby Vision content kijkt (bv. op Netflix) , wordt de beeldmodus hier automatisch op aangepast. Super handig! Qua gebruiksgemak is het even wennen aan de afstandsbediening, waarmee je een pointer op het beeldscherm kan toveren om te navigeren door menu’s en in apps. Maar eens je het gewoon bent gaat dit wel vlot. De aparte knoppen voor o.a. Netflix en Disney+ zijn een pluspunt, en schakelen tussen apps gaat heel vlot. Aanrader!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Sneltoetsen voor streaming apps

Minpunten

• Geluidskwaliteit: weinig basgeluid
  • Lage voet: past geen speaker of soundbar voor

Mat 19-10-2021

Eens je OLED hebt gebruikt kan je niet terug ...

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

De beeldkwaliteit van het product is super, telkens wanneer ik de tv gebruikte verbaasde het me keer op keer hoe goed de beeldkwaliteit is. Het beeld is enorm scherp, je ziet de details in films bij sommige personages zo fel dat je merkt dat het getrukeerd is, zo goed is het beeld. De special effects zijn zo goed dat het precies realiteit is. Ook het zwart is super mooi maar in zeer donkere scènes komt het soms niet goed door omdat er soms weinig contrast tussen de te zien is. Hierdoor moet je soms meer geconcentreerd kijken.

Het geluid is goed maar niet zo uitstekend. Persoonlijk zou ik wel een soundbar of een ander sound systeem aansluiten om het de beeldkwaliteit meer gevoel te geven.

De tv zelf werkt super snel, ik heb er vooral op getest met Netflix en zowel het menu van de tv als dat van Netflix werkt super snel. De WebOs werkt dus super smooth!
Wat me vooral ook verbaasde was de magic remote. Deze werkt alsof je een Wii remote vast hebt maar dan nog honderd keer beter. Zeer leuke functie die motion die erin zit. Ook de sneltoetsen naar de verschillende streaming diensten vind ik een meerwaarde. Het enige dat ik op de afstandsbediening mis is een play/pause knop.

Voor mij persoonlijk is de A1 qua prestaties wat te min. Dit aangezien ik ook graag aan gaming doe. Daar merk ik dat de 50Hz wat te weinig is in sommige games en dat ik persoonlijk toch voor een hoger model zou gaan. Wil je de tv enkel gebruiken om gewoon tv, series of films te kijken? Dan is het een enorme aanrader!

De tv blijft verbazen want hoe dun is dat scherm? Jammer nog van de grote bak die erachter hangt maar dat stoort eigenlijk niet.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Slim design
  • Vele functies
  • Gebruiksvriendelijk
  • Snelle in opstarten/afsluiten

Minpunten

• Poten staan ver uit elkaar
  • Sound komt minder tot zijn recht
  • Niet super om te gamen

MichaelB 19-10-2021

Prachtig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik had het geweldig genoegen om een paar weken te mogen genieten van Oled kwaliteit. Vroeger had je enkel Oled en Led. Nu zijn er intussen een hele reeks Led soorten bij gekomen. En toch … Oled blijft toch net dat beetje extra.
Het beeld:
Prachtig, om het met 1 woord te omschrijven. De kleuren zijn schitterend, sprankelend. Zwart is zwart, wit is echt wit. Ik ben een HD digicorder met een 40” full HD TV gewoon en had wat schrik wat dit op 4K zou geven. Maar ik ben enorm verrast, de upscaling is heel goed. Als je dan echter naar 4K beelden kijkt, dan wordt de kwaliteit pas echt duidelijk. Haarscherp en krachtig. Er zitten een aantal A.I. en automatische beeld settings in, zoals de FilmMaker Mode. Hierdoor wordt ’t beeld weergegeven gelijk het zou moeten zijn zodat je de mooiste weergave krijgt. De TV heeft een heel grote kijkhoek, het beeld blijft echt mooi. Enkel de weerspiegeling kan soms wat storen.
Het geluid:
Kort gezegd: goed genoeg voor het nieuws of zo. Maar het is wel een stuk beter dan dat van m’n 8 jaar oude LED, ondanks de fijne kast. En de audio presets helpen ook wel. In combinatie met een soundbar is het natuurlijk top. Ook hier zijn er een aantal A.I. functies die helpen om de beste klank te krijgen en dit werkt prima.
De Smart functies:
Alle premium streaming diensten zijn geïnstalleerd, je moet alleen aanmelden met je abonnement gegevens. Ook een aantal Belgische diensten staan er standaard op, VTM Go, Streamz, TV Vlaanderen… Sommige diensten geven via de TV een vereenvoudigde aanmeld methode, via een QR code of een link via de smartphone app. Dit werkt super gemakkelijk, je moet alleen goed lezen wat hij vraagt en dan gaat het vanzelf.
Gebruik:
En zo komen we bij gebruiksgemak. De afstandsbediening lijkt raar maar ligt super goed in de hand. De meest gebruikte knoppen liggen mooi onder de duim. Als je in een menu zit, komt er een leuke cursor op het scherm die zeer intuïtief werkt en gemakkelijk te richten en bij te stellen is. De stembediening is leuk maar meer een gadget vind ik. De menu structuur is duidelijk. Je hebt eerst een “snel”menu maar je kan ook uitgebreid dingen gaan aanpassen. Je kan dit menu ook oproepen tijdens het kijken.
Design:
Een Oled TV is natuurlijk prachtig om te zien. De super platte bovenkant is een knap staaltje techniek. De onderste helft is ook niet al te breed. Alleen is het wat lastig dat de pootjes zo ver uiteen staan, het past niet op elk TV meubel. Maar meestal gaat zo een TV toch tegen de muur.
Ik kan hieruit maar 1 conclusie trekken: Oled All the way 😊

Pluspunten

• schitterende kleuren
  • echt zwart en echt wit
  • intuitieve bediening
  • duidelijke menu structuur
  • knap design

Minpunten

• reflectie bij grote kijkhoek
  • kleine speakers maar dat is gekend bij elk merk

Michaël 17-10-2021

Knappe tv voor een juiste prijs

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik mocht deze televisie testen. De televisie wanneer hij het de doos kwam was even verschieten… verschieten hoe mooi en strak hij is. Flinterdun scherm.

Wanneer we de Tv aanzetten was het even zoeken met de afstandsbediening hoe dit werkt. Want je kan door middel van te mikken naar je tv dingens aantoetsen in de menu.

De beeldkwaliteit is knap. Je moet hem wel uit eco-modus halen vind ik. Anders is het niet zo helder. Wel moet ik toegeven dat ik er iets meer van verwacht. Ik dacht dat alles wat scherper zou zijn. (Daarom dat mijn review eindigt in een 7/10

Gamen is echt knap. De kleuren komen er goed uit en een leuke ervaring.

Het menu is voor de apps is gebruiksvriendelijk en heb je ook toetsen op je afstandsbediening.

Pluspunten

• De juiste prijs
  • Helder beeld

farid.oulad.youssef@gmail.com 13-10-2021

tv met de perfecte kleurweergave

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik kreeg deze tv op de dag van de CL-westrijd van Ajax. De monteur had tv binnen paar minuten uit de verpakking en geïnstalleerd. Het is een dunne tv. Bij het aanzetten, zag je de schilderijen in stand-by . De kleuren waren prachtig. Tijdens de westrijd zag ik de details die ik miste op mijn oude tv. Ik vond afstandsbediening erg handig met "muis"functie en spraakfunctie. De kleuren kwamen pas echt tot leven toen de PS4 werd aangesloten. De kinderen waren niet weg te halen van de scherm. De geluidskwaliteit is goed. Zelf andere familie-leden waren onder de indruk van de tv. De kleurweergave vonden ze zelfs zo mooi dat ze overdenken om dezelfde tv aan te schaffen.

Pluspunten

• geluid
  • gewicht
  • afstandsbediening
  • kleurweergave

Anoniem 11-10-2021

Televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Tv ziet er goed uit, de pootje zijn wat aan de brede kant wat minder handig kan zijn op een kastje.
Installeren ging erg makkelijk, afstandsbediening kan je als een muis gebruiken wat fijn en grappig is.
Kwaliteit van het geluid en beeld is erg goed!
De afstandsbediening zelf heeft helaas geen play/ pauze knoppen wat je wel verwacht aangezien hij wel knoppen heeft voor Netflix amazon etcetera.

Anoniem 09-10-2021

Prima tv, maar geen topper

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Deze televisie heb ik mogen testen. Bij het uitpakken was ik onder de indruk van de dikte van het scherm. Doordat het scherm zo dun is, vond ik het eerlijk gezegd ook best eng om de tv uit te pakken en neer te zetten. Ik had het idee dat ik het scherm ieder moment kon breken. Gelukkig is dat niet gebeurd.
Na het neerzetten van de tv kon de installatie beginnen. De televisie kan meteen in gebruik genomen worden wat ontzettend fijn is. Daarna ben ik de apps gaan installeren. Al snel kwam ik erachter dat niet alle apps die ik nodig heb, beschikbaar zijn in het menu. Dat vind ik toch wel een behoorlijk minpunt. Ik heb een aantal niet reguliere streamingdiensten die ik helaas niet terug kon vinden.
De gebruikershandleiding is volledig digitaal beschikbaar in het tv menu. Daar ben ik persoonlijk geen fan van. Het was dan ook een uitdaging om de geavanceerdere instellingen te bereiken en de tv volledig naar wens in te stellen. Daarbij werkt de afstandsbediening als een soort muis en vliegt over het beeldscherm. Uiteindelijk is het me gelukt om de afstandsbediening te mikken en is het me gelukt om het beeldscherm op de juiste wijze in te stellen.

De beeldkwaliteit is uitstekend. Zwart is echt zwart en de kleuren zijn prachtig. Het beeld is bovendien ontzettend scherp! Wat dat betreft is deze televisie echt een enorme aanrader. De prijs/kwaliteit verhouding is op dit punt heel goed.

Qua geluid ben ik minder tevreden. Het geluid van de televisie is niet bijzonder. Sterker nog, ik miste direct het geluid van mijn eigen televisie. Later heb ik de televisie aangesloten op mijn eigen soundbar omdat ik het geluid niet aan kon horen. De installatie van de soundbar was wederom een uitdaging, maar is uiteindelijk gelukt.

Voor gamen is er een speciale game-instelling en volgens mijn kinderen was het "Echt VET!!". Ze vonden het een hele fijne televisie om op te gamen.

Als de tv uit staat zit er een soort blauw/paarse gloed over de tv waar wij niet van houden. Op de een of andere manier wordt dan telkens je oog naar de televisie getrokken, ook al staat deze uit. Wij vonden dat niet bepaald mooi.. Wat wel heel fijn was, was dat de televisie op pootjes stond. Deze zijn precies hoog genoeg om de soundbar onder te zetten, zodat je niet met verhogingen hoeft te werken. Dat is bij onze eigen televisie wel het geval.

Op grond van bovenstaande komen wij tot een 7 als eindoordeel. Geen topper, maar zeker ook geen flop. Het is een tv met heel mooi beeld als deze aan staat en dat is over het algemeen toch een belangrijke eigenschap van een televisie.

Pluspunten

• kleuren
  • contrast
  • volledig te personaliseren
  • AI technologie

Minpunten

• niet erg gebruiksvriendelijk
  • geluid
  • slechts 2 HDMI aansluitingen
  • geen mooi design

Anoniem 13-06-2021

OLED-kwaliteit binnen handbereik

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Met de lancering van de LG OLED55A16LA kom je in een prijscategorie terecht waarin deze tv het moet opnemen tegen de high-end LCD-televisies. Na enkele weken testen werd mij duidelijk dat de keuze voor OLED of LCD momenteel sterk afhangt van het kijkgedrag.

De eerste keer de LG OLED televisie opstarten creëert hoge verwachtingen en die worden grotendeels ingelost. Het beeld is zeer scherp en zwart beeld is werkelijk helemaal zwart! Deze tv nodigt uit om 's avonds thuis 4k-content te bekijken via de diverse streamingaanbieders (Netflix, Disney +, ...). Handig hiervoor zijn de rechtstreekse toetsen op de afstandsbediening om Netflix of andere services op te starten.

Ik schrijf bewust ’s avonds want ten opzicht van andere LCD-tv’s valt de maximale helderheid in een fel belichte ruimte wat tegen. Dit paneel slaagt er niet dezelfde helderheid na te streven, zelfs niet op de maximale setting. Wel positief ervaren is de LG AI-beeldopschaling. Een duidelijke verbetering ten opzichte van tv’s uit 2018 om de Full HD-content (via de tv-decoder bvb) zo scherp mogelijk weer te geven!

Het geluid is vol en maakt de overweging om een soundbar aan te schaffen nog moeilijker. Wellicht zullen de meeste mensen hiermee reeds zeer tevreden zijn!

Wat LG daarnaast onderscheidt van andere merken is hun eigen besturingsysteem, LG WebOS. De afstandsbediening werkt dan als een aanwijzer om vervolgens supersnel door de menu's te bladeren. Ook heeft LG reeds bewezen tot meer dan 2 jaar na vermarkting van hun toestellen software-updates of nieuwe functies (vb. Airplay 2) toe te voegen. Zo blijft jouw toestel nog enkele jaren beschikken over de nieuwste functies!

De tv kan zowel met de meegeleverde pootjes of via een VESA-beugel aan de muur bevestigd worden. Doordat de pootjes links en rechts staan (ipv midden) is er geen optie om de kabels via een kabelgeleider netjes te geleiden. Als dit jou stoort kan de tv beter opgehangen worden aan de muur.

De televisie biedt alle nodige aansluitingen in lijn met andere tv's in dit segment; geen opmerkingen hierover.

Samengevat: wil je de WAUW-beleving ervaren wanneer je overstapt van een 4K-LCD naar 4K-OLED, dan lijkt het mij verstandig even door te sparen naar een iets duurdere categorie OLED-tv’s. Wat deze televisie wel goed doet is een beeldkwaliteit leveren die op de meeste vlakken net iets boven de beleving van een LCD staat.

Pluspunten

• Kwaliteit OLED-beeld
  • LG WebOS - besturingsysteem
  • AI - beeldopschaling

Minpunten

• Maximale helderheid
  • Kabelmanagement

Erwin Teerlynck 06-06-2021

Fantastische smart tv

Fantastische smart tv!

Wij waren al enige tijd op zoek om onze huidige tv te vervangen.

Het design van deze tv is een streling voor het oog, flinterdunne randen, geen brede randen meer die toch enkel stof vergaren. Deze hangt zeer mooi tegen onze muur. Op de bijgeleverde voeten staat hij precies een beetje wankel.

Wij gebruiken onze tv vooral om te gamen, series/ films te streamen en voetbal te kijken.
Vroeger was het altijd een opgave om te switchen tussen onze hdmi aansluitingen, we hadden een extra splitter nodig om alles te kunnen aansluiten. Dit euvel is nu verholpen, met de 3 hdmi aansluitingen en vooral de smart-functie is interessant. Met 1 druk op de knop zijn we ingelogd op Netflix of Disney, of in 2 klikken switchen we tussen de PS4 of onze digitale tv. Dit is overigens zeer makkelijk met de magic remote. Deze ligt makkelijk in de hand en met de bewegingssensoren waan je je toch een beetje een tovenaar en al zeker als je dan je zoekopdrachten op bv Youtube kan inspreken in plaats van letter per letter te gaan typen. Zeer gebruiksvriendelijk allemaal.

Naast het een beetje wankel staan met de bijgeleverde voetjes is er in onze ogen nog een "minpuntje" het geluid... Voor mij is een surround systeem nodig, het beeld is zo goed en scherp dat het dan jammer zou zijn, mocht je niet voor de volledige cinema ervaring gaan. Het geluid is verre van slecht en met de voorgeprogrammeerde standen zorgen voor zeer degelijk geluid. Maar ik voel het geluid graag.

En dan het belagrijkste, de beedkwaliteit. Er zijn verschillende voorgeprogrameerde beeldmodi, al naargelang wat je aan het bekijken bent zorgt dit voor de beste instellingen. Met het aankomende EK zal de sportmodos vaak gebruikt worden, de heldere kleuren en de haarscherpe details zorgen ervoor dat je als het ware elk grassprietje kan zien. Ook zorgen de diepe zwarttinten ervoor dat een donkere scene in een film ook echt donker is. Alsook zorgen de contrasten ervoor dat alles zoveel levendiger weergegeven wordt. Deze tv geeft zoveel meer beleving aan een avondje tv kijken. Interactief, kwalitatief, helder,... Een ware beleving!

Pluspunten

• Heldere kleuren
  • Gebruiksgemak
  • Strak design

Minpunten

• Beetje wankel op bijgeleverde voetjes
  • Geluidskwaliteit voor mij niet voldoende

Patrickds 06-06-2021

Levendig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Een prachtige tv met prachtig beeld.
Heel gemakkelijk te installeren het duurt hooguit 5min.
Het toestel heeft levendige beelden, je zit er net echt bij.
Perfect beeld vanuit verschillende hoeken.
Het geluid is wat matig maar dit is makkelijk op te lossen door een soundbar te plaatsen.
Voor de gamers is dit ook een geweldige tv.

• Knappe kleuren

Minpunten

• Matig geluid

Anoniem 06-06-2021

Zeer goede televisie, mooie kleuren en helder scherm

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Wij zijn fervente tv- en filmkijkers, maar af en toe wordt de tv ook gebruikt bij het gamen. Wat opviel tijdens het gamen was de helderheid en de snelle responstijd van het scherm. Ook tijdens het bekijken van 4K films voldoet de LG OLED aan de verwachtingen. De TV beschikt ook over een aantal instellingen waardoor je de kleurweergave kan aanpassen. De cinemamodus was hierbij onze grote favoriet.

Het installeren van de TV ging zeer vlot. Alleen werken met de afstandsbediening vergt wat tijd. Jammer genoeg hebben ze gekozen voor een systeem waarbij de afstandsbediening als een soort computermuis over het scherm zweeft. Dit is dan ook zeer onpraktisch bij het uitkiezen van films. Toch wel een minpunt in de totaalbeleving. Aan de andere kant zijn er ook een aantal rechtstreekse knoppen voorzien om meteen naar bv. Netflix, Prime of Disney+ te gaan. Het zou wel leuk geweest zijn moesten de overige knoppen programmeerbaar zijn om bv. Streams hieraan toe te voegen. Deze functie hebben we niet terug gevonden.

Hoe dan ook hebben we er een goede ervaring aan overgehouden met deze LG OLED TV. Het is dan ook een zeer mooi object in de woonkamer. Toch wel één van de mooiere designs op de markt volgens ons.

Pluspunten

• zeer helder
  • mooie kleuren en zwarttinten
  • strak design
  • meerwaarde bij gamen

Minpunten

• onwennige afstandsbediening
  • prijzig

Anoniem 03-06-2021

TOP TV ??

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Prachtige TV met fantastische kleuren.Zeket een van de beste in deze class.

• Kleuren

Anoniem 02-06-2021

Deze aanrader bevalt zeer goed

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb dit product getest, de installatie gaat vrij snel en inloggen met een account van LG mocht je nog geen account hebben is deze makkelijk en snel aan te maken .
Mooi beeld die je ook vanuit hoek goed kan zien . Scherpe kleuren en helder en op heel veel manieren in te stellen naar eigen behoefte .
Geluid ook uitstekend en ook in te stellen naar eigen behoefte.
Er zit voor gamers een eigen beeld en geluid stand op ,zodra je de game console opstart gaan het beeld naar game optimizer.
Afstandsbediening voelt prettig aan de hand is wel wennen aan de scroll knop.
Internet verbinding werkt zeer goed , makkelijk aan te sluiten op draadloze verbinding.
Als je andere smart apparaten heb kan je het makkelijk bedienen via je tv .
Om de tv goed in te stellen ben je er wel even mee bezig ivm de vele opties.
Tv is van boven dun en onder is het wat dikker .
Ik zou de tv zeker aanbevelen , enigste nadeel vind ik de energie label dat geeft een G aan .

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Goed geluid
  • Goeie game modes
  • Makkelijk met de apps
  • Disney plus , Netflix, prime al aanwezig

Minpunten

• Energie label G

Meurisse 30-05-2021

Value for money voor een entry-level OLED televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik kreeg deze televisie enkele weken in test. Het installeren ging vlot, al moet wel gezegd dat ik handig ben aangelegd en thuis ben in technologie. Ben je zelf minder in thuis kan je misschien best een installatieservice nemen bij de verkoper van je keuze.
De 2 vaste pootjes zijn telkens met 3 schroeven vast te vijzen. De vaste pootjes staan aan de zijkant van de televisie, wat maakt dat je deze dus amper kunt draaien in je ruimte. In onze use-case best lastig. Wanneer ik dit scherm zou kopen, zou ik zeker opteren voor een muurbeugel in plaats van de voetjes.

Op vlak van beeldkwaliteit hangt het er een beetje van af wat je verwacht. Je krijgt value for money. MAW, het entry level OLED scherm geeft prachtig zwart beeld en mooi contrast. Als je in een donkere ruimte zit is dat prima. Het wit is enkel in de modus "levendig" bijna wit, in alle andere modi is wit echter eerder donker of gebroken wit, bijna beige. Dit was mijn grootste teleurstelling van de televisie, al moet ik wel zeggen dat de televisie bij ons in de nabijheid van een raam stond. Zoals gezegd, is het donker of is er niet meteen een raam waar jouw televisie staat, dan ga je hier geen last van hebben.

De kijkhoek is prima, en gelukkig aangezien de voetjes niet toestaan om het scherm ver te draaien.

Het operating systeem van LG is eenvoudig, en biedt je ingebakken apps zoals Netflix, Prime, Streamz, Disney+, enz enz. het is eenvoudig om tussen de inputs te wisselen, gaande van je HDMI1 (Telenet decoder) naar smart TV app, naar een andere poort (PS4 Pro). De televisie is slim genoeg om zelf te detecteren wat je in de HDMI poort plugt: De PS4 Pro werd meteen als gameconsole insgesteld, en dus werd ook de gamemodus ingesteld. Het moet gezegd, ik ben niet de meest fervente gamer, en voor mijn gebruik was deze televisie meer dan voldoende, de lagere frequentie werd niet als storend ervaren. Ik kwam ook van een HD-Ready televisie, dus alles is een verbetering op dat vlak.

De afstandsbediening met beweginsensor is wat wennen, maar op zich wel handig. De kat vond de bewegende cursor zeer fascinerend.

Het grootste pluspunt is de OLED technologie en resolutie. Mijn vriendin kampte al maanden met "eye-fatigue", maw vermoeide ogen, wat haar dus 's avonds steevast hoofdpijn opleverde. Na 2 dagen op deze televisie naar onze favoriete series kijken was de pijn verdwenen.

In onze setting is een kleine premium betalen naar een helderder scherm wel te overwegen, maar deze televisie is een prima televisie als instap OLED. Hoewel, op dat prijspunt kan je misschien iets meer verwachten van de helderheid. Daarom is mijn conclusie ook dat deze een prima televisie is, al moeten je verwachtingen in lijn liggen met wat je krijgt. Heb je budget, kies dan misschien liever om iéts meer uit te geven. Heb je een relatief donkere ruimte en ben je geen rasgamer, dan zal je waarschijnlijk zeer tevreden zijn van deze televisie.

Pluspunten

• OLED: Zwart is zwart
  • Eenvoudige smart televisie

Minpunten

• De helderheid is beperkt
  • vaste voetjes = beperkte draaicirkel

Anoniem 26-05-2021

Goede televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Mooie grote televisie. Prachtig beeld. Heel gemakkelijk om zelf in elkaar te steken en te installeren (als je zelf toch een bepaalde lengte en gewicht draagt). Hetgeen wat ik persoonlijk minder vond is het feit dat de televisie slechts 2 HDMI uitgangen heeft (een beetje gamer wil er meer) en dat het beeld heel rap op standby springt.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Mooi beeld

Minpunten

• Slechts 2 HDMI uitgangen
  • Veel te snel naar Stand-By

pimgoosen 25-05-2021

Een aanwinst voor de woonkamer

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

We hebben de LG OLED 55A nu een aantal weken in huis, ter vervanging van een 10 jaar oude 30 inch TV. We twijfelden dus ook of we de TV niet te groot zouden vinden en waren benieuwd naar wat een OLED TV ons zou brengen. En wat zijn we verwend! De scherpte van het beeld (zeker films in 4K) is echt spectaculair, alle details zijn zo mooi en kleuren zijn echt fenomenaal. Het hele gezin (inclusief een best sceptische vrouw) is echt helemaal om. De TV staat heel mooi (dun en strak design), De mooie foto’s of schilderijen die je als screensaver kunt instellen maken de tv meer dan een zwarte vlak aan de muur of op het tv-meubel.

Beeldkwaliteit
Naast de scherpte en de mooie kleuren is het voordeel van OLED-technologie ook dat zwart ook echt zwart, en dat merk je vooral bij de wat donkere films en games; je ziet veel meer details doordat alle donkere grijstinten ook echt zichtbaar zijn. Wel was de reflectie van de lampen in onze woonkamer initieel een minpuntje, maar nadat we in de beeldinstellingen hadden gevonden dat de settings Helder Beeld (voor overdag) en Donker beeld (voor ’s avonds) beschikbaar zijn, was het met de reflectie ook behoorlijk gedaan. Wat ook erg fijn is dat vanuit elke plek op de bank de beeldkwaliteit even goed is.

Instellingen en menu-opties
Het instellen van de uitgebreide opties (waarbij ik met name die voor beeld en geluid gebruikt) is sowieso heel makkelijk, er komt geen gebruiksaanwijzing in de verpakking mee (die schijnt wel te downloaden te zijn) maar alles werkt echt heel intuïtief. Leuke feature in de opties is de Filmmaker-instelling, je krijgt dan de beeld- en geluidinstellingen zoals bedoeld door makers. Zeker bij films geeft deze optie soms wel echt een ander, unieke ervaring ten opzichte van mijn “standaard-instellingen.
Wat ik wel een klein minpuntje vindt is de muisknop die in beeld komt als je instellingen of menu’s gebruikt. Voor woordinvoer is het nog wel handig, maar bij het selecteren gebruik ik zelf het liefst de knoppen Up, Down, Left en Right. Vervelend punt is dat de muisindicator soms nog betrekkelijk lang in beeld blijft na een zoekterm. Ook is de muisknop de pauze/play knop, waardoor de muis na het hervatten soms nog een aantal seconden in beeld blijft (zeker als je ondertussen de afstandsbediening nog beweegt. Een echt pauze-knop zonder de muisindicator zou wat mij betreft wenselijker zijn, maar het is een te overkomen irritatiepuntje.

Ik ben geen groot gebruiker van spraakopdrachten, en omdat je het kunt gebruiken om op de tv naar programma’s of streamingdiensten te zoeken, heb ik het uitgetest. Het werkte op zich best prima (van de 10 zoekopdrachten begreep de tv er 2 niet), maar omdat het zoeken binnen de apps lang niet bij alle apps mogelijk is, blijf ik nog steeds “ouderwets” zoeken.

De streaming diensten zijn echt handig, geen vertraging of vastlopen (in tegenstelling tot hoe ik voorheen streamde (via Chromecast)). Het aanbod in streamingdiensten is echt uitgebreid (en je kunt de buttons van de diensten die je niet gebruikt ook makkelijk uit het menu wissen, dus geen overload. Ook kun je apps beveiligen, zo kunnen de kinderen de NPO-app, YouTube en Spotify vrijuit gebruiken, terwijl we bijvoorbeeld Netflix op een codeslot hebben zitten (anders zou die de hele dag aanstaan….)
De geluidskwaliteit van de TV is echt goed, zeker op lager geluidsniveau, en ook hier een keur aan instellingen (bijvoorbeeld Heldere stem gebruiken we nogal eens, wanneer we de tv niet te hard willen hebben, maar wel de conversaties goed willen horen). Als het volume omhoog gaat (dat gebeurt bij ons geregeld bij Youtube-filmpjes of Spotify) dan heeft het zijn beperkingen, maar dan gaat de aangesloten AR-receiver aan.

Kortom, wij zijn echt heel aangenaam verrast door het mooie, scherpe beeld en de vele instelmogelijkheden van de LG OLED 55A en zouden deze TV echt aanraden!

Pluspunten

• Hele mooie, heldere kleuren
  • Erg intuitieve bediening
  • Streamingdiensten direct op je tv
  • Mooi, slank design
  • Veel instellingsmogelijkheden

Minpunten

• Scherm reflecteert licht in de kamer behoorlijk
  • Geen handleiding bij het product
  • Muiscursor blijft soms even in beeld

Patrick 24-05-2021

Een mooie keuze en aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Als je zo een toestel aanschaft, verwacht je er heel wat van. Niet alleen de kwaliteit van het - dunne - scherm en geluid, doch ook de styling.
Eenmaal het toestel is uitgepakt en is aangesloten, merk je maar eerst wat een knap stukje techniek je in handen hebt. Wat mij echt tegenvalt zijn de twee pootjes die je moet bevestigen, eenmaal bevestigd, lijkt het mij niet stevig staan. Ik zag liever 1 centrale stevige voet.

Beeldkwaliteit.

Bij het opstarten en installatie, die vlot verloopt, merk je al gauw de prachtige kleurweergave die dit Oled scherm teweeg brengt. De beeldkwaliteit is gewoon prachtig. Bij een actiefilm met snelle afwisselende passages, merk je gewoon hoe deze beelden in elkaar vloeien. De beelden blijven scherp en dankzij de helderheid en de kleurweergave, zie je elk detail. Wat mij opvalt is dat bij de donkere beelden zelf het zwart er duidelijk uitkomt, zwart is hier echt zwart, het contrast hierbij is ongelooflijk.

Wij zitten op ongeveer een 3 tal meter in L-vorm van het scherm. Het maakt niet uit waar je zit, je blijft gewoon genieten vanuit elke hoek je het beeld bekijkt. Het is gewoon genieten als je naar een film kijkt.
Je hebt een grote keuze in filmmodi, al merk ik niet veel van de Filmmaker mode, mijn keuze is de Expert!

Het geluid.

De geluidskwaliteit, is meer dan goed. Zowel met eigen luidsprekers als met een surround installatie of soundbar. De diepe klanken komen tot hun recht bij ontploffingen en geweerschoten. Dankzij de uitgebreide instellingen, stel je dit in naar eigen zin.

De smartfuncties.

De smart functies zijn ongelooflijk, ze zijn zo uitgebreid, dat ik de beschreven handleiding echt wel mis. Het is wel wat uitzoeken hoe alles werkt, maar eens je dit doorhebt, is het zalig om hiermee om te gaan. Beelden en foto's van gsm naar de tv streamen, gaat vanzelf. Ook de aangesloten media-apparaten, waar de films en fotoalbums opstaan, worden automatisch hieraan toegevoegd.

De bijgevoegde apps zijn leuk om te gebruiken. Zeker de vaste zoals Disney+ en Netflix - die ook op de afstandsbediening hun toets hebben - zijn een pluspunt. De mogelijkheden en apps zijn zo uitgebreid, dat je hier wel een tijdje mee bezig bent.

Het gebruiksgemak.

Dit vergt wel wat oefening en zoeken. Doch als je dit onder de knie hebt, is het heerlijk om te gebruiken.

De menustructuur, is zoals het moet zijn, je gaat steeds dieper in de mogelijkheden, en je kan steeds een stap terug om een andere keuze te maken. De instelling vergen wel wat tijd om alles te doorlopen.

De stemsturing, is niet echt mijn favoriet, maar doet zijn ding na een tijdje oefenen.

De afstandsbediening is een hele hap, ook hierbij heb je een geschreven handleiding wel nodig. Vele toetsen hebben een dubbele functie. Het scrollwiel met aanwijzer is duidelijk wennen, zeker voor iemand met dikkere vingers. De eerste momenten dacht ik, wat is dit voor prul. Doch na wat instellingen te veranderen zoals de snelheid, ging dit toch al veel beter. Hierbij moet je zeker opletten om het wieltje rechtop in te drukken. Al bij al een uitgebreid en goed in de hand liggende afstandsbediening.

Het gamen.

bij het inschakelen van Xbox of Playstation via Hdmi, kiest hij automatisch de beste instelling voor beeld en geluid. Ook hierbij kan je zelf de instellingen nog wijzigen.
Het toestel volgt de snelle passages en beelden zeer snel zonder vertragingen. Zij blijven scherp en de kleurweergave is subliem.

Zeker een topkeuze!

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • mogelijkheden
  • gebruiksgemak
  • smartfuncties en apps

Minpunten

• voet
  • handleiding

Anoniem 24-05-2021

Prachtig Beeld, zwak geluid

Beeldkwaliteit OLED.
De LG heeft een natuurgetrouw beeld met zeer mooie zwarttinten, zeer goed contrast en mooie kleuren. Uit de doos komende vond ik de kleuren en contrast iets te hevig. Maar het menu geeft snel toegang om deze aan te passen. De uitgebreide keuzemogelijkheden aan verschillende beeldmodussen zoals bioscoop, gaming en andere geven vele mogelijkheden tot instelling van de juiste keuren en andere.
Geluidskwaliteit OLED.
Daar scoort volgens mijn test de LG OLED het slechtst op. De luidsprekers zijn niet de beste en om goed geluid te willen hebben zou je de TV moeten inschakelen in een home cinema systeem of op een stereo geluidssysteem. Ook al zijn er veel mogelijkheden om het geluid aan te passen blijf ik hier toch een beetje op mijn honger zitten. Het geluid kan voldoende zijn voor de meeste mensen. Ik stel hogere eisen aan het geluid.
Aansluitmogelijkheden OLED.
De televisie heeft veel aansluitmogelijkheden en dat is goed. Echter als je nog een WII hebt zonder HDMI ben je een beetje gefopt. Er zit geen scart noch een aansluiting op die maakt dat je deze kan aansluiten. Een bijgeleverde kabel voor omzetting van scart naar HDMI zou fijn zijn.
Smartfuncties OLED.
De vele programma’s die pre-loaded zijn hebben een meerwaarde. De streaming gaat trouwens zonder noemenswaardige problemen en dit ook bij streaming via WIFI.
Filmmaker mode OLED.
Deze functie heeft volgens mij nog wat zorg nodig. Het beeld is niet meer zo vloeiend en het is net of we spreken van een vertraging in het beeld. Of dit zou de functie moeten zijn of dit is een functie die nog wat aandacht nodig heeft van LG.
Gebruiksgemak OLED.
Voor een niet LG gebruiker was dit even aanpassen maar naarmate ik het meer gebruikte begon ik het te smaken. Het is duidelijk een TV die gemaakt is voor de mensen die al wat handig met IT toepassingen. Ik kan me voorstellen dat mensen die niet computer minded zijn hier wat moeite kunnen hebben. Het menu is een duidelijk en de stembesturing werkt goed.de afstandsbediening is makkelijk in gebruik en wordt ook als een soort pointer gebruikt om het menu te bedienen. Even wennen maar het lukte vlot.
Gameprestaties OLED.
Deze werden niet getest.
Design OLED.
Het is een heel fijn design. Slanke kader die opgaat in het beeld, stevige voeten. Doordat de OLED TV zo dun is dien je wel op te passen dat je bvb bij het monteren van de voeten het beeldscherm goed ondersteund.
Voordelen OLED. Prachtig beeld na bijsturing standaard instellingen
Zeer mooi design
Laag energieverbruik
Interface met TV
Smartfuncties

Nadelen OLED Geluid. Mager en onduidelijk ongeacht de modus. Op te lossen door aan te
Sluiten op een externe installatie met luidsprekers. Het geluid kan voldoende zijn voor de meeste mensen maar helaas niet voor mij.

Pluspunten

• Beeld

Minpunten

• geluid