Philips 50PUS8804/12

Diepte
9,70 cm dikte
Schermgrootte
50,0 inch

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 3 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.be.

Karel 22-11-2019

Subliem beeld en geluid!

Geschreven voor: Philips 50PUS8804/12

Als Philips én Ambilight-fan van het eerste uur was ik al een tijdje op zoek naar een waardig opvolger voor mijn tweede Ambilight-tv. Mijn eerste was de 32PF9731D/10 en de tweede was de 37PFL9604H/12. Beide nog toestellen uit het 'echte' Philips-tijdperk. Na overname van Philips door TPVision was ik eerst wat huiverig dat de kwaliteit minder zou worden, wat in de beginfase wellicht ook nog wel het geval was. Inmiddels is er weinig meer aan te merken op de nieuwste generatie tv's uit de Philips-stal. Omdat ik met de zojuist genoemde vorige Ambilight-toestellen behoorlijk verwend was met betrekking tot het geluid, was het verschijnen van de 8804-serie voor mij een schot in de roos. Geen gedoe met een aparte soundbar, maar gewoon een goed geluid rechtstreeks uit de tv, dankzij de voortreffelijke samenwerking met luidsprekerfabrikant Bowers & Wilkins. In de duurdere OLED-serie werd al gebruik gemaakt van een vergelijkbare geïntegreerde soundbar, maar prijstechnisch vond ik dat wel een beetje teveel van het goede. Mijn maximale budget was € 1000,00 en zodra ik dit toestel tegenkwam bij een grote landelijke elektronicawinkel voor € 999,00 met een cashback van € 200,00 was ik meteen om.

VORMGEVING
Zelfs als het toestel uitstaat is het en plaatje om te zien. Mooie smalle matzwarte randen, de speaker aan de voorzijde is voorzien van hoogwaardig luidsprekerdoek en strakke doorzichtig kunststof voetjes met daarop de subtiele logo's van zowel Philips als B&W. Persoonlijk had ik de voorkeur gegeven aan een draaivoet, maar je kunt niet alles hebben.

BEELD
De beeldkwaliteit is werkelijk subliem. Let er wel op dat je in de (zeer uitgebreide) instellingen het beeld een behoorlijk stuk beter kunt krijgen dan met de standaard fabrieksinstellingen. Omdat de kijkafstand in mijn woonkamer slechts 2,5 meter is heb ik gekozen voor de 50"-versie. Zit je er iets verder vanaf, dan heb je voor slechts € 100,00 extra de 55"-uitvoering. De allermooiste beeldkwaliteit krijg je natuurlijk bij 4K. Via de (ingebouwde) YouTube-app kun je al heel veel content bekijken in de allerhoogste kwaliteit. Ook met een Netflix-premium abonnement kun je veel films en series in 4K bekijken. De beeldkwaliteit van een Blu-ray, afgespeeld op een standaard Blu-ray speler, is ook super. Omdat ik in het bezit ben van een 3D Blu-ray speler en een aantal Blu-ray-titels in 3D vind ik het wel een beetje jammer dat er helaas geen 3D-tv's meer worden gemaakt. Dat had nog nét en beetje meerwaarde kunnen hebben. De beeldkwaliteit van tv-uitzendingen in HD (via de interactieve ontvanger van KPN) is ook geweldig . Natuurlijk niet zo gedetailleerd als 4K, maar op een kijkafstand van 2-3 meter is het verschil met 4K nauwelijks te zien. Wel overweeg ik nog om bij KPN een extra 4K-abonnement of te sluiten voor slechts € 2,50 per maand. Hiervoor krijg je een 4K bruikleendecoder met HDR en Dolby Atmos ondersteuning. Ook wordt de ontvanger geleverd met een bluetooth afstandsbediening, zodat je de ontvanger gewoon uit het zicht in een gesloten kast kunt plaatsten. Bovendien krijg je bij dit pakket 3 zenders extra die in 4K uitzenden.

GELUID
Zoals gezegd was ik verwend met betrekking tot het geluid. Deze speaker overtreft echter de speakers van mijn vorige tv's! Mooi diep in de lage tonen zonder vervorming en helder in de hoge tonen. Ook hierbij geldt dat je veel meer uit het geluid kunt halen als je even de moeite neemt om in het instellingenmenu te duiken. Naast een aantal vooringestelde standen kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor de ingebouwde equalizer. Ook zijn er verschillende standen voor surroundweergave. Experimenteer er dus maar goed op los.

AMBILIGHT
Mijn vorige toestellen hadden tweezijdig Ambilight, maar wat ben ik blij met deze driezijdige variant! Dat voegt echt een extra dimensie toe bij het kijken. Standaard staat Ambilight overigens veel te fel afgesteld, maar ook hiervoor geldt: duik in het menu! Hier kun je niet alleen de helderheid instellen, maar heel veel meer, zoals de koppeling van Ambilight aan het geluid in plaats van het beeld. Proberen!

AANSLUITEN EN INSTELLEN
Het toestel is eenvoudig in te stellen en doet bijna alles automatisch. Aansluitingen voldoende, zoals 4 HDMI-aansluitingen en zelfs een componentaansluiting met bijgeleverde verkoopkabel voor bijvoorbeeld een Wii.

CONCLUSIE
Vind je OLED mooi, maar nog te duur en wil je wel graag een goede televisie waar echt álles op en aan zit? Ga dan voor deze 50PUS8804 of zijn grotere broer, de 55PUS8804. Je zult er geen spijt van krijgen!

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Vormgeving
  • Ambilight
  • Instelmogelijkheden

Minpunten

• Toetsen afstandsbediening slecht leesbaar

Pieter 19-11-2019

Mooie vorm en een perfect geluid

Geschreven voor: Philips 50PUS8804/12

Voor de deze prijs een heel mooi toestel voldoet aan onze verwachting
De achtergrond verlichting is prachtig

Ton 28-09-2019

Mooie TV met BW soundbar

Mooi formaat 50 inch met uitstekende BW soundbar, mooie prijs rond de € 1000
Heel veel mogelijkheden via wifi

Pluspunten

• Helder
  • Soundbar