Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart - Reviews

systeemcamera (body)
Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 5 reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart op Kieskeurig.be.

Ad 08-12-2018

Upgrade naar de Olympus OM-D E-M10 Mark III

Geschreven voor: Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart

Na de Olympus OM-D E-M10 Mark II heb ik de Mark III aangeschaft met de M.Zuiko ED 75-300mm f4.8-6.7 telelens.
Hele fijne combinatie om te fotograferen! Erg blij mee.

robert 31-10-2018

Toch wel mooi compact

Geschreven voor: Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart

Na jaren lang (goede) compactkamera's te hebben gehad - de laatste een Canon PowershotG1X Mark II - ben ik overgestapt naar een systeemkamera - de Olympus OM-D E M10 Mark III met 14-150mm lens. Geinig retro design en toch nog heel compact - is zelfs iets lichter dan mijn Canon compact kamera. Ligt goed in de hand en ik vind het zeer makkelijk in de gebruik - alles is lekker duidelijk en de kwaliteit van de fotos zijn tot nu toe geweldig.

Pluspunten

• compactheid / licht
  • retro design
  • makkelijk om te leren gebruiken
  • uitstekende fotokwaliteit met max zoom gebruik

Minpunten

• weer een andere batterij
  • en weer een andere (oer lelijk) oplader

Ronny 24-10-2018

Perfect

Geschreven voor: Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart, zilver

Perfect doet alles wat het moet doen.
Stevig, handige functies.
Super connectie met smartphone.
Zeer tevreden

bergj1969 16-05-2018

Upgrade van Mark I naar Mark III is het echt waard

Geschreven voor: Olympus OM-D E-M10 Mark III zwart, zilver

Na uiteindelijk een DSLR toch te groot te vinden om steeds mee op reis te hebben, ben ik dik 2 jaar geleden na langdurig wikken en wegen op een Olympus OM-D E-M10 overgestapt. De eerste versie van deze compacte krachtpatser. De kritieken die de camera toen vooral voor de kiezen kreeg: zeer veel mogelijkheden maar nogal lastig door het woud aan menuus te vinden. Auto Focus niet echt vlot en lang niet altijd nauwkeurig. In body beeldstabilisatie, mwah, voldoende, niet zo goed als in het duurdere broertje, de E-M5.
Na dik 2 jaar met deze camera gewerkt te hebben, kan ik deze kritieken onderschrijven.
Met de Mark II werd de beeldstabilisatie al een klap beter. Ook was de EVF beduidend beter met een OLED uitvoering in hogere resolutie. Maar de reviewers vonden deze twee verbeteringen een upgrade niet helemaal rechtvaardigen.
Anders werd het toen Mark III uitkwam. Naast het voortzetten van de verbeterde en erg goed bevonden beeldstabilisatie en de scherpe OLED EVF, werden de volgende verbeteringen doorgevoerd:
4K video ondersteuning
Nieuwe beeldprocessor, de True Pic VIII
Verbeterde AutoFocus
Verbeterde Menustructuur
Dedicated functies shortcut buttons

Door de geweldige beeldstabilisatie is deze camera stiekem erg geschikt voor het maken van 4K video. Met een kleine kanttekening: er is geen mogelijkheid tot het aansluiten van een externe microfoon en ook geen hoofdtelefoon. Daarnaast kan je geen "selfie" shots maken.

Het lenzen arsenaal heb ik inmiddels uitgebreid en de volgende lenzen in de collectie:
9 mm Fish Eye Lens Cap
14-42 mm Pancake EZ kitlens
25 mm/f1.8 Premium lens
40-150 mm zoomlens
70-300 mm Four Thirds zoomlens met adapter Four Thirds naar Micro Four Thirds

De beeldstabilisatie laat zijn waarde zien bij het gebruik van die laatste (een tweedehandsie via Marktplaats op de kop getikt, AliExpress verzorgde voor onder de €20,- de benodigde adapter). Op volle 300 mm (gerekende naar 35 mm camera is dat gelijk aan 600 mm) kon ik bij daglicht gewoon uit de hand foto's schieten. En die zijn dan gewoon scherp. Uiteindelijk wil ik deze lens ooit wel inruilen voor de officiële Micro Four Thirds variant, de 75-300 mm lens. Dit omdat de Four Thirds lens ingeschoven 16 cm is en een dikke 600 gram weegt. De Micro Four Thirds is ingeschoven "slechts" 12 cm en weegt net iets meer dan 400 gram.

De kwaliteit van de foto's met de 25 mm lens is ronduit verbluffend. Waarom deze lens het predikaat "Premium" krijgt is mij in ieder geval geheel duidelijk.

Voor wat betreft de beslissing om de hobby fotograaf iets meer aan het handje te nemen en de ingewikkelde menu structuur grondig te herzien en daarboven op te beslissen welke functie op welke shortcut knop komt: briljant! Het maakt het plezier in fotograferen voor mij vele malen groter. Voorheen had ik ooit ergens in de gebruiksaanwijzing over allerlei mogelijkheden gelezen maar kon deze "In the Heat of the Moment" natuurlijk niet vlot vinden. Nu heb ik ook over mogelijkheden gelezen (waaronder het briljante KeyStone correction waardoor je bijvoorbeeld gebouwen "recht kan trekken", in de camera!) en kon ze ook daadwerkelijk vlot toepassen.

Ik ben zo tevreden met de upgrade dat ik een lang gekoesterde wens meteen in 1 moeite door heb vervuld meteen nadat ik de Mark I body had ingeruild voor een Mark III. Ik heb een tweede body (een ocassion bij Cameranu.nl) met setje lenzen aangeschaft voor op het werk. Nu gebeurde het regelmatig dat ik "misgreep", had ik de camera thuis nodig lag ie natuurlijk op het werk en omgekeerd. Dat gaat me nu niet meer gebeuren.

Pluspunten

• Compacte krachtpatser
  • Beeldstabilisatie
  • Super snelle image processor
  • Zeer gebruiksvriendelijke menu structuur.
  • Ergonomisch geplaatste lekker grote knoppen

guy verleysen 03-04-2018

handig toestel voor deze prijsklasse

bezit reeds om-d 10 mark II waarmee ik een goede ervaring heb,
moet de mark III nog verder uittesten voor ik een meer duidelijkere review kan geven
koos voor olympus daar ik zeer goede ervaring had met de analoge om-d toestellen

Pluspunten

• licht en handig