Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart - Reviews

Camera type
systeemcamera (kit)
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 63 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart op Kieskeurig.be.

ilonavb 30-03-2015
  • Product kwartaal in bezit

Ik heb deze camera twee maanden geleden gekocht. Heb zitten twijfelen tussen de a5100 en a6000. Gezien het geringe verschil in kwaliteit tussen beide camera's, het prijsverschil en het handige kantelscherm uiteindelijk voor de a5100 gekozen. Tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad. De camera heeft enorm veel opties en ik ben er nu goed eigen aan. Een uitstekende camera met geweldige fotokwaliteit naast mij Nikon D5100.

carlo 25-01-2016

Camera aangekocht bij Foto Semeins. Foto Semeins heeft naast zijn webshop ook een fysieke winkel in Tiel.
Omdat wij goed advies wilden en de camera ook wilden uitproberen zijn we naar Tiel afgereisd.
Dit was een goede beslissing. Uitstekend geadviseerd en door het uitgebreide assortiment diverse camera's kunnen uitproberen.
Uiteindelijk gekozen voor de systeemcamera Sony A5100 incl. telelens.
Wat een fijne camera. Mooie scherpe foto's en veel extra's, zoals wifi en een kantelbaar scherm. Wel is de telelens relatief zwaar, in verhouding tot de camera.

chichichi 02-03-2015
  • Product maand in bezit

The product looks good and can satisfy different needs of different levels.
It is very easy to get on to use. And in all kinds of environment it can work well.

R Bouwmans 11-07-2017

spiegelend scherm bij buiten fotograveren

Geschreven voor: Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart

een waardeloze camera, buiten fotograferen is niet te doen, je mist een optische zoeker, we hebben deze camera niet gekocht om alleen maar binnen te fotograferen maar als het zonnetje ook maar een beetje schijnt spiegelt het display waardoor je echt helemaal niet ziet wat je fotografeert .
klacht gestuurd naar Sony, helaas kunnen ze niks voor ons beteken, toch een dure aanschaf als blijkt dat de verwachtingen anders uitpakken, heel jammer Sony!!! ook voor wat betreft de service valt er nog veel te behalen.

Minpunten

• geen optische zoeker
  • spiegelend display bij buiten fotograveren
  • weinig hou vast

Effectos 02-03-2015
  • Product maand in bezit

Zeer tevreden over de eenvoudige bediening en kwaliteit foto's. Met filmen ben ik nog aan het experimenteren, maar echt een verademing na mijn Canon S90. Aanrader!

Wouter3000 23-02-2015
  • Product maand in bezit

De foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn bijna allemaal zeer scherp.
In de 'Slim automatisch' stand krijg je zonder verstand te hebben van fotograferen al erg indrukwekkende foto's. Die stand is dan ook ideaal voor als je geen zin hebt om voor elke compositie alle instellingen langs te gaan, bijvoorbeeld als je samen met iemand een wandeling maakt.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om wel alles zelf in te stellen. Ik ben een beginnend fotograaf en heb niet veel verstand van diafragma-, iso- en sluitertijdwaarden. Het menu geeft daar goede uitleg over, waardoor je er vrij eenvoudig mee kunt spelen. Wat me niet altijd goed lukt, is de scherptediepte op de gewenste afstand van de lens krijgen. Dat komt doordat je de scherpstelling dmv het touchscreen moet regelen, dat gaat niet altijd in een keer goed.

Het scherm is overigens snel om te klappen, waardoor je ook eens een scherpe selfie kunt maken!

Al met al ben ik erg blij met deze camera.

Daisy 30-05-2018

Fijne camera

Geschreven voor: Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart

Hele fijne camera, maakt scherpe foto’s en makkelijk in de hand. Ook is het erg makkelijk dat het scherm kantelbaar is.

Lok 05-03-2018

Compact maar uitstekende camera

Geschreven voor: Sony Alpha A5100 Zwart + 16-50mm OSS zwart

Prima systeemcamera met volop functies. Verdwalen in de mogelijkheden is na bestuderen eigenlijk niet mogelijk. Ben voor deze keus mede uitgegaan van de reviews van medegebruikers van dit toestel.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Compact
  • Ligt goed in de hand
  • Makkelijk in gebruik
  • Losse lenzen opzetbaar

Minpunten

• geen zoeker
  • accu niet 'los' oplaadbaar

Yifan Zhang 05-04-2015
  • Product maand in bezit

It's a really good camera, I really love it. It has a very nice appearance and it is really portable.

Wouws 09-03-2015

Hele fijne camera met ontzettend veel gebruiksgemak. Je kan eenvoudig goede fotos maken maar ook zelf achter het stuur stappen en creatief aan de slag! Ik heb zojuist de telezoom lens bijgekocht en ben daar ook weer heel tevreden over. Hele scherpe foto's ook bij beperkt licht!

Job82 07-03-2015
  • Product maand in bezit

Ik heb de camera nu een maand en hij bevalt goed. De kwaliteit van de foto's is erg goed, ook bij weinig licht. Je kunt de automatische stand gebruiken, maar het is ook mogelijk alles handmatig in te stellen. De camera bevat hiervoor een handige helpfunctie die je een uitleg over elke instelling geeft.

Filmen werkt ook goed. De camera heeft goede microfoons wat een goed geluid oplevert. Helaas is het zoomgeluid van de lens hierdoor ook hoorbaar.

Na het installeren van de Sony app op je telefoon is het erg gemakkelijk om foto's van de camera naar je telefoon te kopiëren.

deingrid 02-03-2015
  • Product maand in bezit

Ik heb de Sony nu een maand in mijn bezit en ben erg tevreden. De kwaliteit van de foto's zijn zeer goed en ook de mogelijkheden zijn uitgebreid. Door de vele mogelijkheden duizelt het in het misschien wel een beetje, dus daar moest ik wel even aan wennen en me even in verdiepen. Vormgeving en degelijkheid zijn ook helemaal prima. Erg fijne, compacte camera.

Hansels14 26-02-2015
  • Product kwartaal in bezit

Zeer gebruiksvriendelijk toestel voor een beginnende fotograaf. Je kunt geheel automatisch fotograferen maar ook zelf het toestel instellen.

Mouad Batata 26-02-2015
  • Product maand in bezit

Leuke toestel. Maakt mooie foto's. Als beginner is het wel even zoeken hoe alles werkt. .

V Boris 25-02-2015

7,6
Heel erg tevreden. Alleen lastig dat je niet in alle modi zelf je focus punt kan kiezen (sport modus bv)

Fotogeniek456789 23-02-2015
  • Product maand in bezit

Goed fototoestel, maakt mooie foto's ook in donkere ruimtes. Alleen de vormgeving komt niet zo hip over

Googie 22-02-2015

9,6
The product looks good and can satisfy different needs of different levels.

Annetw73 20-02-2015
  • Product maand in bezit

De camera is mooi compact en voelt stevig aan. Je moet hem wel even updaten via de computer en dan kan je allerlei leuke en handige aps kopen en gratis apps installeren. Dit gaat overigens erg gemakkelijk. Ook zonder gebruik van de apps maakt de camera mooie foto's en zijn er heel veel progamma's. Heel handig dat je bij elke mogelijkheid een uitleg in het Nderlands krijgt over wat de functie inhoudt. Via een app zet je de foto's zo op je telefoon of tablet, maar bij mij werkt dit niet zo goed, doordat mijn internet steeds wegvalt, dit ligt aan upc, niet aan de camera. Het enige dat ik misschien mis is een functie waarbij je een stuk van de foto afsnijdt. Het zou handig zijn als je de losse lensdop ergens op zou kunnen drukken of aan zou kunnen hangen, ik hoop dat ik hem niet kwijt ga raken. Video nog niet geprobeerd. Ik ben superblij met mijn aankoop en wil er volgend jaar een nieuwe lens bij kopen, zodat ik de foto's nog wat verder kan inzoomen.

Annetw73 20-02-2015

hugodejong 20-02-2015

Fotokwaliteit - Door de grote sensor en relatief lichtgevoelige lens biedt de camera veel mogelijkheden voor het spelen met scherptediepte, het fotograferen bij weinig licht en het schieten van bewegende objecten.

Mogelijkheden - Deze camera biedt vrijwel alle mogelijkheden van zijn grote broer, de A6000, en mist eigenlijk alleen de EVF. Er zit dezelfde APS-C sensor in, bevat ook de Bionz X beeldprocessor en maakt gebruik van hetzelde hybride AF-systeem. De verschillende (semi-)automatische standen leveren goede foto's op, maar er is ook de mogelijkheid om alles (belichting, diafragma, sluitertijd, ISO etc.) handmatig in te stellen op specifieke situaties. Het wisselen van de lens heb ik niet geprobeerd, maar mocht dat nodig zijn dan is de camera snel voorzien van een lens met een anders bereik van de 16-50mm kitlens. Softwarematig kunnen de mogelijkheden nog worden uitgebreid door het gebruik van (vaak betaalde) apps. Hiermee kunnen foto's worden overgezet naar een smartphone, kunnen timelapses worden gemaakt, en nog veel meer.

Gebruiksgemak - Het gebruiksgemak van de camera is over het algemeen prima, maar wanneer je veel handmatig wil instellen, moet er vrij veel door de menu's worden genavigeerd. Dat is niet altijd handig. Het touchscreen is alleen te gebruiken tijdens het fotograferen en dus niet voor menunavigatie, wat een beetje contra-intuitief is.

Vormgeving - In mijn ogen is de camera prima vormgegeven. Hij is handzaam (maar niet geschikt voor een broekzak) en het design is vrij standaard maar functioneel.

Degelijkheid - De camera voelt erg degelijk aan. De body is niet van metaal, maar tordeert en kraakt niet. De knoppen voelen degelijk aan en ik zou het apparaat zonder twijfel meenemen op reis.

Overall - De A5100 is een uitstekende camera met uitgebreide mogelijkheden om precies te schieten wat je wil. Omdat er in verhouding tot de mogelijkheden relatief weinig bedieningselementen op het apparaat aanwezig zijn, zul je zeker af en toe de menu's in moeten, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, is dat nauwelijk een obstakel. Vind je de aanwezigheid van een EVF belangrijk, kijk dan eens naar de A6000. Als je iets minder geld wil uitgeven dan de gangbare verkoopprijs van 549 euro (op dit moment) dan is de A5000 ook een goede optie. Je mist dan wel de snellere beeldprocessor en daarmee de hogere burstrate van de A5100 en het opklapbare scherm wat deze camera wel heeft.