Dyson Cinetic Big Ball Parquet

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 52 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Dyson Cinetic Big Ball Parquet op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,8

Dieter 05-09-2017

Aanwinst in huis!

Wij hebben de Dyson Cinetic Big Ball Parquet ondertussen een maand in huis. De eerste keer stofzuigen voelde heel onwennig. De musclehead vloerzuigmond was moeilijk te bewegen. Deze onaangename ervaring verdween gelukkig snel na een paar keer stofzuigen. Ik denk dat je de stofzuiger gewoon moet worden.

De stofzuiger maakt wel wat lawaai, een gesprek voeren is niet mogelijk. De stofzuiger weegt vrij veel, maar doordat hij zo compact is, is hij wel makkelijk te verplaatsen. De meeste stofzuigers van andere merken zijn grote bakken die net door hun volume zwaarder aanvoelen en veel onhandiger zijn om bv de trap op te dragen.

Ik heb in vele andere reviews gelezen dat de stofzuiger er plastiekerig uitziet en dit is inderdaad ook zo. Toch ziet het er een heel stevige plastiek uit waardoor ik denk dat de stofzuiger tegen een stootje kan en de onderdelen niet snel zullen afbreken (wij hebben nog geen brokken gehad). Ik zie deze kunststof meer als een voordeel, zeker in de stang. Door het gebruik van kunststof weegt de buis veel minder.

Bij de stofzuiger worden ook veel accessoires toegevoegd. Ze zijn stuk voor stuk heel handig in gebruik. Je veranderd ze heel snel en ze doen elk hun klus heel goed. Zeker de trapzuigmond vind ik een groot pluspunt. De mondstukken houden zelf niet veel haar en stof op waardoor deze proper blijven en makkelijk zijn in onderhoud.

Een heel groot pluspunt van deze Cinetic Big Ball is dat hij je heel goed volgt. Je hoeft er niet naar om te kijken waardoor het stofzuigen veel sneller gaat. Vroeger bij onze Phillips moest ik steeds een snok geven aan de slang om de stofzuiger dichter bij mij te laten komen zodat ik weer een stukje verder kon. Dit is nu verleden tijd. Ik hoef geen extra kracht uit te oefenen om de stofzuiger te laten volgen.

Het legen van de opvangbak is in de meeste gevallen geen probleem. De bak schuift diep in de vuilniszak en al het stof valt er uit zonder stofwolk. De metalen filter is ook onmiddellijk proper. Enkel als ik de slaapkamer van mijn zus stofzuig, die lange haren heeft, geeft dit wel een probleem. De haren draaien rond de metalen filter en komen zo vast te zitten. Ze vallen er dus niet mee uit als de rode balk over de filter heen schuift. Dan moet ik wel even met mijn hand de haren uittrekken. Doordat deze allemaal in elkaar gedraaid zijn gaat dit wel vlot, maar het blijft een minder fijne ervaring.

Ik heb zelf veel last van allergie zowel dieren als stof. Ik denk dat Dyson de lucht heel goed zuivert. Tijdens het stofzuigen heb ik niets van last, wat ik bij vorige stofzuigers wel vaak had. Het is ook een groot voordeel dat deze stofzuigers geen filters heeft, maar de lucht op een andere manier filtert. Hierdoor kunnen de filters niet verstopt raken, het spaart je veel geld en je moet ze niet uitkloppen wat ook een hoop stof bespaart.

Kortom vind ik deze stofzuiger zeker een aanwinst in huis. Hij heeft een zeer goede zuigkracht, heel compact om op te bergen, volgt heel soepel, handige accessoires en de vernieuwde manier van lucht filteren is een groot pluspunt. Wat nog verbeterd zou kunnen worden is het lawaai en het gewicht. Ik zou het fijn vinden als ook lange haren uit de opvangbak vallen bij het legen.

Pluspunten

• Compact
  • Hoge zuigkracht
  • Volgt uitstekend
  • Handige accessoires
  • Filtratie via multicyclone systeem

Minpunten

• Lawaai
  • Lange haren blijven zitten in de stofbak bij legen
  • en gewicht