Nikon D600

9,0 (2)

Filmen in full hd
9,0 (2)

Herman2665 08-05-2014 Product jaar of meer in bezit

Afhankelijk van hoe je je foto's bekijkt zit je technisch zo'n beetje aan een maximaal haalbare met een dergelijke camera. Ik ga er van uit dat de meesten het niet op een 4K beeldscherm bekijken of er enorme posters van maken.

Koop deze camera dan ook altijd met een originele Nikon lens anders bezuinig je op het belangrijkste onderdeel. Het fotograferen in RAW is bij dit soort camera's eigenlijk een must. Verder is het als je deze grenzen opzoekt belangrijk dat je een aantal disciplines in acht neemt. Ik ga er van uit dat je beeldscherm gekalibreerd is. Het bewerken is dan een volgende stap. Kies in Adobe (Lightroom of Photoshop) eerst het cameraprofiel (bv Camera Standard) Dan bij lenscorrecties/Profiel het gebruikte objectief kiezen en vink bij Standard "correcties profiel" en "kleurafwijking verwijderen" in. Dit is belangrijk omdat lenzen tegenwoordig grotendeels digitaal gecorrigeerd worden, dit geeft de ontwerpers van moderne objectieven wat meer speelruimte. RAW-foto's altijd verscherpen bij details (controleren bij beeldgrootte op 100%), daarna kan je de gebruikelijke correcties toepassen.

Filmen met deze camera heb ik ook uitgebreid getest, het is inderdaad mogelijk om hele mooie filmbeelden te maken, maar het kost wel heel veel moeite.
Nadelen: geen Steadyshot, geen autofocus, weinig dieptescherpte, Hoodman Hoodloupe noodzakelijk anders zie je buiten niets op je beeldscherm, je kunt nl. niet via de optische zoeker filmen, geen digitale lenscorrecties, beperkte filmtijd, extra microfoon noodzakelijk, standaard geluid is mono met veel contactgeluiden.

Tips voor het filmen:
In Picture Control heb ik voor het filmen een nieuwe instelling aangemaakt. Uitgaande vanuit het profiel "Neutral" heb ik de verscherping op 0 gezet en de contrast en kleurinstelling laag. Als je de camera het beeld laat verscherpen komt er een beeld uit wat enorm last heeft van aliasing (kartelvorming bij beeldlijnen) daarom doe ik dat verscherpen achteraf. In mijn geval met Colour Director 2 van Cyberlink, of als programmaonderdeel van PowerDirector 12 Ultimate.

De vaak genoemde instelproblemen voor de belichting heb ik ondervangen door in de stand manual de iso-toets in te drukken (tekst in display wordt dan geel) en daarna de iso-waarde te wijzigen of gewoon de automaat z'n werk te laten doen. Hij pakt dan alleen niet altijd de gewenste sluitertijd.

Ik heb in ieder geval door al deze ongemakken dit hoofdstuk afgesloten en heb er voor 700 Euro een Panasonic HC-X920 videocamera bij gekocht. Voor de specificaties hoef je het niet te laten en voor de resultaten al helemaal niet.

De specs: 1/2.3-type BSI MOS Sensor x 3, 38.28 megapixels (12.76 megapixels x 3), 1080/50p (28Mbps / VBR), (1920 x 1080).

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fqSOqvXuGpk

Dit zijn mijn persoonlijke bevindingen, het kan zijn dat jullie minder kritisch zijn, maar mogelijk helpt het bij het maken van een keuze en daar is deze site uiteindelijk voor bedoeld.

Agara 04-10-2013 Product kwartaal in bezit

Goeie camera, ik maak er prachtige foto's mee !! Ruim voldoende megapixels. Wel mijn lenzen aangepast voor fullframe gebruik.
Goede prijs-kwaliteitverhouding.

rosekeet 21-12-2012 Product paar dagen in bezit

9,6
Lange tijd gewikt en gewogen tussen een D800 en de D600.ik ben zeer kritisch op detaillering en macro opnamen. De keuze is uiteindelijk gevallen op de goedkopere D600. Geen moment spijt. Prachtige degelijke camera met een semi-professionele uitstraling, de resultaten zijn indrukwekkend. De bediening is zeer natuurlijk en heeft vele shortcuts. De time laps en film mogelijkheden zijn een leuke extra. Bij een verre reis heb je alles bij de hand. Een topcamera voor elke serieuze amateur.

Art of Light 20-09-2012 Product paar dagen in bezit

reeds in bezit van een D700 en D7000. De vormgeving en bediening zijn bijna gelijk aan de D7000, de D600 is iets groter. Gelukkig dezelfde accu, helaas weer een andere body grip.

Ik heb de D600 gekocht omdat deze ook full frame is, net als de D700. De D7000 wil ik verkopen zodat ik met beide camera's dezelfde brandpuntsafstand heb.

Vandaag foto's gemaakt op ISO 25.600, indrukwekkend resultaat, ruis is verwaarloosbaar!

Als professioneel (reportage) fotograaf wil ik weinig ruis op hoge ISO waarden. Deze D600 belooft dus veel goeds. Volgens de sensor ratings van DxO, een toonaangevend testinstituut, de op 1 na beste sensor van alle camera's (alleen de D800 is beter)! De D800 is geen optie voor mij, 36mp is niet echt geschikt als reportage camera, die is meer voor de architectuur- en studio fotograaf.

Qua bediening vind ik de D700 iets handiger dan de D600, verder niets dan lof over de D600 op het eerste gezicht. De komende tijd krijgt de D600 de vuurproef tijdens diverse opdrachten, onder andere bruidsreportages met feestavonden met weinig licht. De hoge ISO's ga ik dus zeker uitproberen.

Wordt vervolgd!