LG DSP9YA

• Test panel 7.8 okt 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 43 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG DSP9YA op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Tonni 19-10-2021

top product maar niet echt surround gevoel

Geschreven voor: LG DSP9YA

Installatie ging vanzelf, geen enkele moeite mee gehad.
Prachtig geluid, vult de hele kamer en heeft een mooie volle bas.
Echter het echte surround gevoel miste ik een beetje.
Prachtige ervaring om muziek te luisteren, super om een film mee te kijken maar echt surround kan je het niet noemen. het geluid blijft van vooraan komen maar zou dit ooit echt anders kunnen zonder boxen achter je?
De reden dat ik het graag wou testen was precies daarom. ik geloofde niet dat het een echte 5.1 surround kon evenaren maar het komt zeker wel in de buurt.
Zeker heel tevreden van het resultaat. ook het gebruiksgemak is top.
Heel fijne ervaring en zeker een aanrader!

Pluspunten

• makkelijk te gebruiken
  • prachtig geluid
  • makkelijk te installeren
  • mooi design

Minpunten

• geen echt surroundgevoel

Stan 06-10-2021

Soundbar met troeven

Geschreven voor: LG DSP9YA

Het was een verrijking een aantal weken de nieuwe DSP9YA soundbar van LG te mogen testen.

Uitpakken & Eerste indruk:
Wat meteen opvalt bij het uitpakken is dat dit een soundbar is met een flink formaat die uiterst degelijk aanvoelt. Alles zit heel netjes en overzichtelijk verpakt. Het design zit helemaal goed. Belangrijk is dat de tv er minstens eentje is van 55 inch of groter zodat de soundbar mooi gealigneerd kan worden. De subwoofer heeft een eerder compact formaat en kan op verschillende plaatsen worden opgesteld zonder afbreuk te doen aan de geluidskwaliteit. Waar de soundbar een strakke ijzeren grille heeft aan de voorkant is de sub omringt met een zacht aanvoelende stof. Allerminst storend in een modern interieur.

Aansluiten & gebruiksgemak:
Het geheel in elkaar steken en aansluiten aan de tv is kinderspel. Voor de soundbar heb je de keuze tussen Optical of HDMI met ondersteuning van ARC/EARC. Dit maakt overdracht mogelijk van 5.1 en 7.1 ch-audio. Ook High Bitrate audio als Dolby Atmos en DTS behoren tot de mogelijkheden en bieden zeker meerwaarde. De subwoofer hoef je enkel in te pluggen. Verbinden met het geheel verloopt snel en draadloos.

Instellingen:
De set scoort zeer goed op vlak van gebruiksmogelijkheden. Naast de eerder vermelde klassieke aansluitingen kan je ook afspelen vanaf USB, Bluetooth of Wifi. Ook zeer handig is de geïntegreerde Chrome cast & Apple airplay waardoor bijkomende apparaten overbodig worden. Ook bediening dmv spraakopdrachten is mogelijk door de ingebouwde google assistent. Heb je een LG TV? Dan merk je dat het geheel nog beter communiceert. Je kan dan ook heel eenvoudig bepaalde instellingen aanpassen met de LG TV Remote. De soundbar reageert ook goed op volume aanpassingen van andere controllers en schakelt zichzelf in- en uit wanneer andere aangesloten apparaten opgestart of afgesloten worden.

Geluidskwaliteit:
Net als bij de meeste sound set-ups zijn ook hier een aantal geluidsmodi te kiezen (Standard, Music, Cinema, Clear, Sport, Game, Bass & AI Sound Pro). Ten opzichte van vele andere geluidssystemen bieden ze hier ook echt meerwaarde. Belangrijk is om ze te gebruiken waar ze voor gemaakt zijn. Kijk je bijvoorbeeld naar een film of serie via je favoriete streamingdienst, dan komt de Cinema mode mooi tot zijn recht en krijg je het gevoel middenin de actie te zitten. Voor het bekijken van een sportwedstrijd of het beluisteren van muziek kies je dan ook de bijpassende preset voor het beste effect. Heb je geen zin om telkens de modus aan te passen? Kies dan voor de AI Sound Pro modus die het geluid automatisch optimaliseert en daarbij ook aanpast aan de omgeving. Zelfs zonder de optionele achterluidsprekers is het surround effect geslaagd mede dankzij de geluidsgolven die via het plafond naar je luisterpositie gestuurd worden.
Wat verder sterk opvalt is dat de samenwerking met Meridian goed tot zijn recht komt. De geavanceerde DSP technologie zorgt ervoor dat de kwaliteit ook bij hogere geluidsniveau’s gewaarborgd blijft. Met een gecombineerd vermogen van 520 watt waaronder 220 watt voor de subwoofer (die je afzonderlijk kan instellen via de afstandsbediening) kom je ook in grotere leefruimtes niet tekort.

Conclusie:
De DSP9YA bevindt zich tussen de Mid- & Toprange klasse onder de soundbars. Naast het formaat is het ruimtevullend effect een minpuntje. Een aantal extra speakers aan de voorkant van de soundbar zouden een meerwaarde zijn. Het is niet de goedkoopste set, maar de prijs/kwaliteit mix is gebalanceerd. Op vlak van bouwkwaliteit, geluidskwaliteit, mogelijkheden en design scoort de set vrij goed.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Groot formaat
  • Ruimtevullend effect

j**********@h********** 04-10-2021

Topklasse!

Geschreven voor: LG DSP9YA

De soundbar werd snel geleverd, wat altijd een pluspunt is als je iets verwacht. Bij het uitpakken zag je ook meteen dat dit een degelijk toestel is qua uitvoering en vervolgens ga je het aansluiten. Dit verliep probleemloos en meteen merk je het gebruiksgemak van dit toestel.
Als je de stappen goed doorloopt gaat het toestel zich ook kalibreren in de ruimte waarin het zich bevind om een optimale geluidskwaliteit te verzekeren. Een leuke optie maar ik merkte niet zo heel veel verschil en stel het nut ervan een beetje in vraag maar dit kan natuurlijk ook met mijn woonkamer te maken hebben.
Het geluid op zich is loepzuiver, helder en wordt goed ondersteund met een stevig bassgeluid uit de vrij grote subwoofer! Heerlijk! Ook wanneer je het op de maximale volumestand afspeelt blijft dit geluid perfect! Echt genieten!!
Bij het bekijken van films in de cinema-stand komt het Atos Dolby Surround wel degelijk goed tot zijn recht, wat je ook mag verwachten van een soundbar van deze prijsklasse al mag je dit natuurlijk niet vergelijken met een volledig surround systeem met 6 of meer boxen maar dat is dan ook het énige minpuntje van dit toestel, als het er al één is.
De bediening van de soundbar is kinderspel, je switch heel eenvoudig van source en de soundbar gaat ook zélf op zoek naar de beschikbare afstandsbedieningen van televisie en decoder, geen gedoe meer met codes invoeren of dergelijke, vond ik wel een pluspunt!
Al bij al vind ik deze soundbar echt wel bij de top in zijn klasse behoren, super!

Pluspunten

• loepzuiver geluid
  • eenvoudige installatie
  • makkelijk te bedienen
  • bluetooth streamen
  • nachtstand

Minpunten

• geen aux aansluiting (bv: voor platenspeler)
  • vrij grote subwoofer

y****************@g******** 03-10-2021

Leuke soundbar , mist wat instellingen ook wel goed geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

Het was me een genoegen om deze soundbar te mogen uittesten .

Mijn eerste indruk ging uit naar het gebruikersgemak van de soundbar . Deze was makkelijk aan te sluiten en in plug in and play . De subwoofer is draadloos en hoeft niet meer geconcentreerd te worden .

Jammer dat er geen HDMI kabel bij zat voor het aansluiten via ARC via je tv . Wel zat er een optische kabel bij maar dit vind ik persoonlijk verouderd , optische kabels geven geen dolby Atmos weer .

Wat mij opviel is dat het geluid vrij scherp over kwam . Er mocht meer warmte in de hoge tonen zitten .
De subwoofer is vrij strak en direct .

Dolby Atmos weergave had ik net iets meer effect van verwacht .
Ik ben een 7.1.2 setup gewend .

Deze soundbar heeft leuke features zoals , Google alexia , Bluetooth enz . Deze werken ook nauwkeurig.

Jammer vind ik wel dat je geen instelling display hebt op je tv , wat het makkelijk maakt .

Overal is het een goede soundbar voor als je weinig kabels, speakers enz. Wil hebben . Design is lekker strak

Pluspunten

• Dolby atmos
  • Plug in and play
  • AirPlay , Spotify

Minpunten

• Scherp geluid
  • Geen toegevoegde HDMI kabel
  • Geen on screen tv display

ChloB. 03-10-2021

Bevalt goed, maar is duur

Geschreven voor: LG DSP9YA

Als je het geluid van de tv met de soundbar vergelijkt dan merk je zeker en vast een verschil. Het geluid komt dichter naar jou en je hebt het gevoel dat je meer betrokken bent tot de films, series of programma's die je kijkt. Bij ons werkte de subwoofer niet goed. We kregen het volume niet luid (hebben alles geprobeerd maar werkte niet) waardoor we dezen nooit gebruikt hebben. Over het algemeen zijn we erg tevreden van dit product.
Wij vinden persoonlijk dat dit product duur is. Kennissen van ons hebben een soundbar van een ander merk en de prijs hier van is lager dan die van de LG soundbar. Hun soundbar werkt perfect en kun je aansluiten op platenspelers, boxen en op nog veel meer.

Pluspunten

• makkelijke aansluiting
  • verschillende sound opties
  • Duidelijker geluid dan zonder

Minpunten

• Volume subwoofer
  • prijs

d********@y******** 28-09-2021

Aangename ervaring

Geschreven voor: LG DSP9YA

Ontvangen in een grote doos
Zeer degelijk verpakt
Eerste indruk : wauw
Makkelijk aan te sluiten
Met de nodige gebruiksaanwijzingen of
Instellingen kan er niets fout lopen
Eenmaal geïnstalleerd loopt het vlotjes

De hoogte van de soundbar is precies
gepast om voor de tv te zetten indien
staande tv
Makkelijk te bedienen met een smartphone
Afstandbediening spreekt voor zich
Direct aangekoppeld met bleu tooth

Zicht:
Modern en strak de lengte is perfect past in ieder interieur

Geluid:
Warm geluid
Verschillende standen werken allemaal goed
De afstelling kun je zelf bepalen
Hoeft geen luidsprekers meer te hebben in je woning fantastische geluid
Goed hoge tonen en goede bass

Minpunten:
Als de soundbar voor de tv staat maak je moeilijk contact met de afstandbediening omdat de sensor erachter zit

Als hij zacht staat valt de bass weg

Pluspunten

• Goed geluid
  • Modern
  • Vlug geïnstalleerd

Minpunten

• Staat voor sensor tv

h*************@g******** 28-09-2021

Verbluffend goed.

Geschreven voor: LG DSP9YA

Ik was steeds sceptisch voor soundbars, hoe kunnen deze dingen voor deftig geluid zorgen?
Na het mogen uittesten van de LG DSP9YA via kieskeurig.be moet ik mijn mening herzien t.o.z. soundbars.
deze soundbar is echt mooi, strak en degelijk afgewerkt, de installatie was simpel en probleemloos via de lg app...een verademing in vergelijking met 5.1 surround installatie die ik thuis heb staan. Geen kabels trekken, urenlang instellingen doorlopen enz.

Hoe klinkt deze soundbar? Dit ding speelt dus echt de pannen van het dak, goed geluid met de nodige dieptes en weinig vervorming...heb afwisselend muziekstukken op de LG DSP9YA en men bestaande high-end installatie afgespeeld om het vergelijk te kunnen maken. er zijn vooral minieme verschillen in de hoge tonen bij klassieke muziek, maar ze zijn gezien het prijsverschil absoluut verwaarloosbaar. ook de zuiverheid van het geluid bij hogere volume stelde niet teleur (mooi vol geluid), je kan dus gerust een feestje geven.

Het dolby atmos geluid en de dsp verwerking klonken goed, maar ik zou voor het complete surround genot toch opteren voor de extra draadloze rearspeakers van lg (LG SPK8), die met hun kostprijs van rond de 100€ een prima aanvulling zijn op dit pareltje van een soundbar.

connectiviteit! Deze soundbar heeft wifi, bleutooth, optisch digitaal , 1 Usb poort, 2 hdmi poorten (waarvan 1 eARC).
Waarbij we dan ook op het enige minpuntje komen van deze soundbar, de meesten onder ons gaan deze soundbar via de hdmi eARC poort verbinden met hun smart-tv...waardoor er maar 1 hdmi ingang overblijft voor externe bronnen zoals cable-tuner, gameconsoles of streaming device. Geen onoverkomelijk probleem gezien de nieuwste generatie smart-tv de nodige streaming diensten en connectiviteit aan boord hebben, maar het had toch handiger geweest moesten er meerdere hdmi ingangen zijn geweest.

Zou ik deze soundbar aanschaffen? Ik zou het zeker overwegen moest ik opnieuw investeren in audio, eenvoudige installatie, makkelijke instellingen, goed geluid, en stukken voordeliger dan een systeem met 7.1 versterker en de nodige luidsprekers.

Pluspunten

• eenvoudige installatie en bediening
  • mooie strakke afwerking, ophangbaar
  • verbluffend goed geluid
  • uitbreidbaar met draadloze rearspeakers
  • kwaliteit/prijs

Minpunten

• te weinig hdmi poorten
  • geen (digitale) tuner

Justin050 27-09-2021

Super soundbar

Geschreven voor: LG DSP9YA

Een strakke moderne soundbar die in elk interieur past samen met een handige compacte afstandsbediening die voldoet aan de verwachtingen en meer! Naar een blu-ray kijken gebeurd op een zeer aangename manier met een prefect geluid en bass met een hele hoge precisie op vlak van geluidsverdeling (dolby atmos). Ook heel handig is de bluetooth functie, waarop je kan streamen wat op je smartphone/tablet/pc afspeelt.

Pluspunten

• Mooi design
  • Handige remote

Minpunten

• Grote soundbar
  • Bass kon beter

Dries 26-09-2021

Twijfel

Gebruiksgemak :

- Gemakkelijk aansluitbaar
- Handig in gebruik
- Handige en duidelijke app met vele functies
- Heeft de mogelijkheid om automatisch mee op te starten wanneer je de tv inschakelt. (Afhankelijk over welke tv je beschikt)
- Handig en compacte afstandsbediening

Design :
De Soundbar ziet er mooi uit maar neemt veel plaats in beslag, hier dient rekening mee gehouden te worden.

Geluidservaring - positieve punten :
- Heeft een mooi en zuiver geluid
- Het volume gaat hoog genoeg
- Je kan de geluidsinstellingen naar eigen wensen opslaan
- Goede basondersteuning door subwoofer

Geluidservaring - negatieve punten :
Bij tv programma's verdeelt/komt het geluid niet mooi naar voor toe. Hierdoor moet je het volume al snel verhogen om het programma goed te verstaan.
- Geen cinema gevoel/ komt niet binnen bij een spannende scène

Onze ervaring algemeen:
Op basis van ons gebruik kunnen wij concluderen dat de soundbar in onze ogen - oren :) enkel voor een bepaalde doelgroep zal volstaan. Zo denken we dat deze zeker geschikt is voor personen die een lichte versterking zoeken voor hun tv. Voor degene die ooit beschikt hebben over een andere soundbar met meer power raden we deze af. Ook voor wie een cinema gevoel wenst bij spannende of emotionele scènes is deze naar ons gevoel niet de juiste keuze.

- Prijskwaliteit
We vinden de prijs te hoog, puur omdat deze soundbar slechts bepaalde doelgroepen tevreden zal stellen.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Handige app
  • Gemakkelijk en compacte afstandsbediening
  • Start automatisch mee op

Minpunten

• Groot
  • prijs
  • geluid komt niet mooi naar voor
  • geen cinema/wauw gevoel bij gebruik

brimstone 26-09-2021

top soundbar

Geschreven voor: LG DSP9YA

Het eerste wat opviel was dat er bij deze LG soundbar een optical kabel reeds is bijgeleverd , wat ik nog niet heb meegemaakt bij andere soundbars. De soundbar weegt redelijk zwaar , wat erop wijst dat deze gemaakt is met kwalitatieve onderdelen en dat de speakers van een zeer degelijke kwaliteit moeten zijn.
De vormgeving is zeer strak en modern, zowel de soundbar als de subwoofer zijn mooi ontworpen en staan prachtig in het interieur. De installatie was dankzij de instructie gids makkelijk en vlug. De subwoofer heeft het grote voordeel dat deze draadloos is , behalve de voedingskabel , die ergonomisch gevormd is om eventuele beschadiging , zoals het plaatsen tegen een muur , te voorkomen. Het pairen van de subwoofer werd helder uitgelegd en ging zeer vlot. Eens de optical kabel en de voeding van de soundbar correct aangesloten kwam het geluid aan bod.
Dit was buitengewoon helder en zeer ruimte vullend , zeker wanneer men de surround functie bebruikt. Zeer speciaal aan deze soundbar is dat er ook speakers naar boven gericht zijn en het geluid via het plafond terugsturen.
de vele geluidsmodi zoals "clear voice" "game" "cinema" enz. zijn zeker een pluspunt .
Maar je haalt het beste eruit door de soundbar ook via een HDMI kabel aan te sluiten op je tv om dan van DTS en DOLBY digital te genieten.
Een bijkomend voordeel is dat je bij deze LG soundbar ook een app kan downloaden wat het pairen met een , in mijn geval , google assistant en de bluetooth functie om SPOTIFY of je eigen muziek te beluisteren zeer gemakkelijk maakt. Men kan tevens via deze app de volledige bediening via je smartphone overnemen van de afstandsbediening.
Deze nu al impressionante spoundbar kan ook uitgebreid worden met 2 speakers om achterin de zitruimte te plaatsen wat het surround geluid nog meer zal versterken ,en dit draadloos natuurlijk.

In conclusie , is dit een zéér degelijke en mooi , kwalitatief ontworpen soundbar met een kristal helder maar tevens krachtig geluid , wat men van LG kan en mag verwachten.

Pluspunten

• draadloze subwoofer
  • zeer ruimtevullend geluid
  • bijgeleverde optical kabel
  • bijhorende app

Minpunten

• geen HDMI kabel

Garcia 26-09-2021

Goede soundbar maar prijzig

Geschreven voor: LG DSP9YA

Installatie ging heel gemakkelijk. Connectie tussen subwoofer en soundbar verloopt vlekkeloos. Helaas is de soundbar wat aan de grote kant. We zijn wel wat teleurgesteld voor een soundbar uit deze prijscategorie. Ten opzichte van andere merken en onze eigen soundbar die toch reeds 5 jaar oud is en de helft van de prijs kostte, vond ik dat er te weinig meerwaarde was. De kwaliteit van het geluid is wel beter maar dat komt dan weer ten koste van de bass die naar mijn mening niet diep genoeg is.

Onze eigen soundbar kun je makkelijk aansteken via Bluetooth van de gsm (soundbar start automatisch op), dit ging ook niet met de LG DSP9YA.

Conclusie: goeie soundbar maar prijzig.

Pluspunten

• kwaliteit van het geluid
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• te weinig bass
  • formaat

g*************@o********** 26-09-2021

Kwaliteitsvolle en mooie soundbar

Geschreven voor: LG DSP9YA

Met veel verwachting keek ik uit naar de levering van de LG Soundbar DSP9YA.
Het geluid
Mijn geluidservaring verschilde toch wel met de verwachtingen die ik had. De Dolby Atmos in het toestel zorgde niet voor dezelfde ervaring zoals je hebt in een bioscoop. Ik had meer effecten verwacht tijdens het bekijken en beluisteren van actiescènes tijdens een film. Het geluid kon nog ruimtelijker klinken. Er is een goede samenwerking tussen de soundbar en de subwoofer waardoor er een intens geluidsgamma is. Ik heb meerdere films en series getest zodat ik het geluid bij verschillende genres kon ervaren. De muziekfragmenten tijdens films kon beter. Als ik muziek beluisterde op Spotify via de soundbar dan vond ik het minder. Het geluid bij stille en luide scènes vulde de woonkamer. Bij de eerste kalibratie vond ik de bas eerder zwak. Tijdens een aanpassing in de app merkte ik dat de bas echter beter tot zijn recht komt.
Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak van dit toestel is top! De verbinding via bluetooth verliep vlekkeloos. Je hoeft niet lang te wachten tot je een verbinding hebt en de aansluiting zelf is zeer makkelijk. Ook de connectie met Spotify gaat vlot. De aansluiting met mijn LG tv gaat ook vlot. Je kunt de afstandsbedieing gebruiken van het tv-toestel. De meegeleverde afstandsbedieing en de app zorgden ervoor dat je de soundbar makkelijk kunt bedienen. Via de app kun je alles instellen naar je eigen voorkeur. Voor elke setting kun je een ander profiel gebruiken. Persoonlijk hou ik van veel bas tijdens het bekijken van een film. Met de app kon ik de bas zeer makkelijk aanpassen. De functie van de AI room calibration vind ik zeer interessant omdat de soundbar zelf het geluid aanpast aan de ruimte. Dit is een goede basis om je geluid dan nog verder persoonlijk af te stellen.
Design
Het design vind ik tijdloos. Het toestel heeft een mooie, zwarte kleur met moderne afwerking. Het toestel is wel niet compact, maar echt zeer groot. Als je dit toestel aanschaft dan heb je een grote tv nodig die erbij past. Deze soundbar komt visueel niet tot zijn recht als je dit bij een kleine tv plaatst.
Extra
De soundbar is makkelijk schoon te maken. Het is handig dat je een muurbeugel erbij krijgt zodat het zijn perfecte plaats vindt in je interieur. Spijtig dat er geen hdmi-kabel bij zit.

Pluspunten

• Mooie design
  • Gebruiksgemak
  • Geluid tijdens films & series

Minpunten

• Grootte van de soundbar
  • Geen HDMI kabel

Filip Jochums 26-09-2021

Zeer complete soundbar, prachtig geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

Na de soundbar uitvoerig te testen, is deze ons (heel het gezin) echt wel goedgevonden! Deze is zeer eenvoudig te installeren, eerst de optische kabel insteken, de bas in het stopcontact en daarna de soundbar opzetten, klaar!
De werking van de soundbar is zeer intuïtief, deze zet zichzelf aan en uit. De bediening is via het tv-afstandsbediening eenvoudig te bedienen. Via de app van de soundbar kan je zeer snel het soundeffect aanpassen. De film of game beleving is super met het prachtige geluid. Of bij zachte of rustige muziek zeer zuiver en aangenaam!
De soundbar is zeker een blijver, hij wordt gebruikt door ieder van ons gezin, zelfs door de minder technische onder ons!

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • krachtig en zuiver geluid
  • eenvoudige bediening

Asraf 26-09-2021

Dolby surroundgeluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

T’en eerste wel een mooie design maar de soundbar is heel lang.het past heel goed onder minimum een 55 inch tv.

Het instellen/installeren ging heel vlot,op een goede 20min was alles goed verbonden.
Soundbar en subwoofer waren direct met elkaar verbonden.

De afstandsbediening is heel mooie maar zonder een LG tv kun je niet van alle functie genieten.

Zelf de app ook gedownload ook de verbinding gemak ging heel goed en vlot .
Tof dat AirPlay mogelijks is ,makkelijk om muziek doorsturen naar de soundbar.
De geluid van de soundbar is heel zuiver ,je hoort alles heel duidelijk zowel bij het nieuws kijken als bij een film kijken en het gaat heel luid 😉
Want ikzelf een beetje gemist heb is de bass van de subwoofer niet altijd goed hoorbaar en te weinig doorkomt .
Om nog meer van de dolby atmos geluid te kunnen ervaren zou het best om ook te investeren in de achterspeaker om een beter cinema ervaring te beleven.

• Geluid

Minpunten

• Bass

Brian D. 26-09-2021

Superieur geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

Installatie van het toestel is echt plug & play. Soundbar en subwoofer uit de doos halen, voorzien van stroom en beginnen maar. Toestel is heel goed verpakt. Subwoofer is reeds gekoppeld met de soundbar. De eerste noten muziek deden al vermoeden dat het hier over een product gaat met hoogstaande kwaliteit. Nog wat fijne afstemmingen doen en klaar, naar ieders voorkeur uiteraard. Ik stond versteld van het geluid. De fijne hoge tonen en diepe bas komen perfect tot hun recht. Zowel bij het beluisteren van muziek via Bluetooth als via TV. Je krijgt een kamerbreed geluid. Zowel bij hoog als laag volume een perfecte balans tussen soundbar en subwoofer. Het design vind ik persoonlijk goed zitten, lekker strak. Heb al verschillende soundbar's horen spelen en was telkens teleurgesteld als je het vergelijkt met een 5.1 soundsysteem. Deze overtreft diegene die ik hoorde. Geen gedoe meer met alle luidsprekers, kabels of bijhorende staanders. Deze soundbar doet wat ze moet doen. Hogere prijsklasse maar een superieur geluid!

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Plug & Play

Minpunten

• Grootte soundbar

Sybren 25-09-2021

Goede soundbar voor films en series

Geschreven voor: LG DSP9YA

De LG DSP9YA soundbar met bijhorende draadloze subwoofer is enorm eenvoudig om te installereren. Uit de doos halen, HDMI kabel aansluiten op de arc/e-arc poort van je televisie en klaar. Let hierbij wel op dat er geen HDMI kabel wordt meegeleverd in de doos, en dat de HDMI kabel een zekere kwaliteit vereist om via arc/e-arc te functioneren en Dolby Atmos geluidscapaciteiten mogelijk te maken.

De soundbar kan verder via de bijgeleverde afstandsbediening of via de "LG Soundbar" applicatie op je smartphone verder worden ingesteld met standaard geluidsprofielen zoals "Music", "Cinema", "Game", "Sports", enzovoort. Ook beperkte manuele aanpassingen zijn tevens mogelijk voor Treble en Bass.

Bovendien past de soundbar zich door middel van de "AI Room Calibration" aan zijn omgeving aan.

Hoewel bij gebruik van de soundbar in combinatie met een LG televisie de soundbar in principe bediend kan worden met de afstandsbediening van je televisie, biedt de meegeleverde afstandsbediening van de soundbar je meer mogelijkheden om geluidsinstellingen of geluidsprofielen te wijzigen. Bovendien kon ik in de e-arc funtie het geluid van de soundbar niet aanpassen met de afstandsbediening van mijn LG televisie.

Voor het bekijken van films/series komt de soundbar helemaal tot zijn recht. Het geluid is vol en kamervullend. Het geluid wordt duidelijk gescheiden tussen links en rechts, en door de Dolby Atmos ondersteuning heb je ook de indruk dat geluid van boven je af komt.

Explosies of andere schokkende momenten in films worden door de soundbar en subwoofer zeker de nodige kracht bijgezet. Verwacht echter niet dat je rechtop springt uit de sofa, hoewel de buren je hiervoor enigszins ook dankbaar zullen zijn. Daarom vind ik de soundbar iets minder geschikt voor het luisteren van muziek met vrij veel bass.

Andere muziek komt zeker en vast heel klaar en duidelijk tot zijn recht met deze soundbar. Bovendien kan je muziek heel eenvoudig via bluetooth of Apple Airplay afspelen op de soundbar.

Ten slotte is het design van zowel de soundbar als de bijgeleverde subwoofer zeer hoogwaardig. Strak en mooi design, en eenvoudige kleuren. Kortom, past in zo goed als elk interieur (en zeker in moderne interieurs).

Mijn conclusie is dat deze LG DSP9YA soundbar met subwoofer een krachtig paar dat bij het kijken van films/series helemaal tot zijn recht komt. De Dolby Atmos ondersteuning een bijkomende meerwaarde. De subwoofer is voldoende krachtig, maar niets wereldschokkend. Prijs-kwaliteit, zeker een goede soundbar!

Pluspunten

• Strak design
  • Goede geluidservaring
  • Dolby Atmos

Minpunten

• Geen HDMI meegeleverd
  • Bass is voldoende, maar mocht iets harder

j**************@g******** 25-09-2021

Goede soundbar

Design
Het design van de soundbar is slank, strak en ziet er stevig uit. Het schermpje waarop de mededeling komen had wel net iets groter mogen zijn, zodat de mededelingen niet afgekort moeten worden of in stukken moeten verschijnen.

Installatie
De installatie verloopt vlot en wijst zichzelf wat uit. Dat is goed, want de handleiding is heel summier. Je moet gewoon wat geduld hebben bij het koppelen van de soundbar aan de tv, zodat die de tijd heeft om de instellingen over te nemen.

Pairing
Het koppelen van de soundbar aan de tv gaat goed, maar wat bizar is, is dat de je de geluidseffecten niet langer via de tv kan selecteren, maar enkel nog via de soundbar. Bizar, aangezien we een LG-tv hebben met precies dezelfde effecten als de soundbar.
Het pairen via bluetooth verloopt vlot en zonder al te veel vertraging.

LG Sound bar app
De app ziet er goed uit en geeft je iets meer mogelijkheden dan den afstandsbediening. Zo konden we het geluid van de soundbar kalibreren voor onze woonkamer. Een handige functie, maar we merkten jammer genoeg geen verschil op.
Verder zit er nog een “nachtfunctie” op. Deze zorgt ervoor dat er geen al te grote geluidsverschillen optreden, zodat je ’s nachts de huisgenoten niet wekt met plotse, luide filmscenes, zoals een explosie.

Geluid
Het geluid is helder en duidelijk. De bas had iets sterker gemogen, naar mijn mening, maar het geluid is eigenlijk heel echt.
De verschillende geluidseffecten maken een groot verschil en kunnen de dialogen van de film soms een stuk verduidelijken. De vele verschillende effecten kunnen het wel soms moeilijk maken om te kiezen.

Nadelen
Bij de soundbar hebben we weinig of geen nadelen opgemerkt. Bij het uitpakken vonden we de soundbar wat aan de grote kant, maar daar wenden we snel aan. We vinden de huidige prijs wel wat aan de hoge kant.
Wat we wel een groot nadeel vinden, zijn de uitbreidingsmogelijkheden van de soundbar. We hadden deze graag uitgebreid naar een volwaardig surround system. Je kan bij deze soundbar 2 “draadloze” achterluidsprekers kopen, maar deze blijken helemaal niet zo draadloos te zijn als beweerd wordt. Deze 2 achterluidsprekers moeten immers met een kabel verbonden worden met een derde toestel, namelijk de ontvanger. Dit is een immens nadeel ten opzichte van de concurrentie, waarbij je de achterluidsprekers gewoon kunt plaatsen waar je wilt, en zelfs eventueel kunt meenemen naar een andere kamer.

• Geluid

Minpunten

• Grootte
  • Uitbreidingsmogelijkheden

i***********@h********** 25-09-2021

Goede Soundbar

Geschreven voor: LG DSP9YA

Bij de levering viel al direct op dat de soundbar van het high end type was. Grote verpakking en zeer kwalitatief verpakt. De soundbar zelf valt ook best groot uit, maar in combinatie met de juiste tv, 55” of groter is dit zeker geen probleem. Om het mooi te houden zou ik wel zorgen dat de soundbar niet groter is dan de tv. Voor het aansluiten is er een optische kabel meegeleverd. Zelf heb ik wel besloten om een HDMI kabel te gebruiken via de ARC zodat het aan en afzetten alsook het volume met de afstandsbediening van de tv geregeld kan worden. Wel jammer dat er geen HDMI kabel is meegeleverd.

Het aansluiten en opstarten gaat eigenlijk vanzelf, kabels en stekkers insteken, externe luidspreker selecteren op de tv en alles werkt direct. Op de draadloze subwoofer is een pair knopje voorzien om te koppelen, maar deze was eigenlijk vanzelf al geconnecteerd. Wel rekening houden dat zowel de soundbar als de subwoofer een eigen stroomvoorziening nodig hebben.

Qua design zit het voor mij wel goed, zeer minimalistisch volledig zwart. Zeker geen opvallende eyecatcher, maar eerder iets dat mooi opgaat in het interieur.

Voor de geluidservaring zit je met een geluidsinstallatie in deze duurdere prijsklasse sowieso goed. Praktisch alle audioformaten worden ondersteund. Het geluid is zeer helder en zuiver. Voor alle toepassingen zoals film, muziek, stem, sport, enz... zijn er de nodige voorgeprogrammeerde instellingen voorzien. Er blijft echter wel een verschil tussen een volwaardig 5.1 systeem t.o.v. een enkele soundbar. De soundbar doet een zeer verdienstelijke poging in het maken van een “virtueel” surround sound en zal in de doorsnee huiskamer zeker tot zijn recht komen, vooral één van dit formaat. Maar het zal niet in de buurt komen van een volledig systeem bestaande uit 6 of meer aparte luidsprekers. Hier tegenover staat dan wel het voordeel van compactheid en installatiegemak.

Conclusie:
Het is een goede soundbar die in combinatie met de juiste tv en de juiste bron/content zeer goed presteert. Wat natuurlijk wel mag in deze duurdere prijsklasse. Het komt wel niet in de buurt van een geoptimaliseerd surround systeem in een daarvoor voorziene ruimte. Voor mensen die enkel op zoek zijn naar een upgrade van hun tv luidsprekers en enkel naar gewone programma’s kijken zijn er wel goedkopere oplossingen of modellen. Om een soundbar van deze grootte en kwaliteit ten volle te kunnen benutten moeten er toch regelmatig films en muziek gespeeld worden.

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Goed geluid
  • Mooi Design

Minpunten

• Geen HDMI Kabel bijgeleverd
  • Aan de duurdere kant

r*********@g******** 24-09-2021

zeer degelijke soundbar met een stevig prijskaartje

Geschreven voor: LG DSP9YA

Bij het uitpakken merkte ik direct dat de soundbar en subwoofer niet van de lichtste zijn en zeker niet goedkoop aanvoelen. Het was dan wel een kleine teleurstelling dat de afwerking voornamelijk uit plastic bestond. De grootte van de soundbar maakt het ook geen vanzelfsprekendheid om hem op je TV-kast kwijt te raken, maar oogt alsnog sober en zeker niet lomp. De subwoofer is vrij onopvallend.

Het aansluiten ging vlot en was vanzelfsprekend. Jammer is dat de stroomkabel van soundbar niet los te koppelen is, terwijl dat wel het geval is bij de subwoofer.
De meegeleverde afstandsbediening ligt goed in de hand, maar komt ook nogal goedkoop over.

Bij het kijken van films is de geluidskwaliteit op de standaard instelling zeer aangenaam : heldere dialogen en achtergrondgeluiden, diepe bas die toch niet alles overstemt. Het is ook handig dat het volume van de subwoofer gemakkelijk aan te passen is. De cinema-instelling was daarentegen helemaal geen aanrader : het geluid wordt schel en zelfs wat vervormd, de bassen donderen alle kanten op. Het wordt op die manier heel vermoeiend voor je oren.

Voor een soundbar was het ruimtelijk effect zeer degelijk : het klonk wijder en voller dan gewoon stereogeluid, het geeft goed het gevoel weer van "in de film" te zitten. Geluiden komen vanuit het hele spectrum, niet gewoon van links of rechts. De 2 bijkomende speakers voor Dolby Atmos, die het geluid een bijkomende dimensie zouden moeten geven in de verticale as, viel me wat tegen. Ik testte nochtans recente blockbusters vanop een degelijke setup.

De verbinding met bluetooth verliep zo vlot als maar kan zijn. Na 10 seconden en twee klikjes streamde ik muziek vanop mijn smartphone. De geluidskwaliteit was op standaard ook heel aangenaam en kamervullend. De andere muziekinstellingen voegden weinig toe naar mijn gevoel.

Al bij al vind ik het een goeie soundbar, maar ik weet niet of de hoge prijs gerechtvaardigd is.

Pluspunten

• ruimtelijk effect
  • geluidskwaliteit
  • mogelijkheden qua instellingen

Minpunten

• afwerking materialen
  • prijskaartje
  • lengte soundbar

Vande Cauter Kristof 24-09-2021

Goede aanrader.

Geschreven voor: LG DSP9YA

Bij levering van de doos was ik verbaasd van de omvang en gewicht (is niet de lichtste soundbar). Is uitermate geschikt om onder of boven een 55 inch TV te plaatsen dit omdat de bar een lengte heeft van +- 1m20. Tijdens het uitpakken was ik verbaasd van het frisse en mooie design. Alles voelt degelijk aan.

Het aansluiten was gemakkelijk, alleen is er enkel een optische kapel bijgeleverd, voor deze prijscategorie zou er ook een goede HDMI kabel mogen bijgeleverd zijn. De draadloze subwoofer wordt automatisch verbonden met de soundbar.
Men kan de soundbar gemakkelijk integreren in je wifi netwerk met de bijhorende app die te downloaden is in de store van je smartphone. Via de app kan je ook het geluid automatisch laten optimaliseren aan de grootte van de kamer.

Het bedienen via de afstandsbediening gaat vlot, je kan kiezen tussen verschillend voorgeprogrammeerde equalizer instellingen. Via de app kan je deze instellingen aanpassen.
Ook kan je deze soundbar volledig bedienen met je smartphone via de app.

Deze soundbar geeft een uitstekende geluid voor muziek qua hoge en lage tonen. Ook de bas komt tot zijn recht via de draadloze subwoofer. Bij het bekijken van films verbaasde deze bar mij. Ze geeft een goed surround geluid. Het geluid komt ook langs boven door de Dolby Atmos technologie. Wat een pluspunt is dat er een optie is om deze uit te breiden met een set draadloze achter spreakers namelijK de LG SPK8-S. Indien men deze koopt vermoedt ik dat dit zou resutelteren tot een volwaardig draadloos 5.1 systeem met 2 extra geluidskanalen langs boven.

Je spotify muziek kan je heel gemakkelijk laten streamen op het systeem via WiFi.

Je verbindt je smartphone via bluetooth.

Als ik het vergelijk met men oude 5.1 Home Theater Systeem (Versterker + luidsprekers). Is dit een aanrader.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • uitstekend geluid
  • gemakkelijk aan te sluiten
  • integratie in het netwerk voor te streamen

Minpunten

• geen HDMI kabel bijgeleverd
  • Lengte soundbar +- 1m20

Dimitri Theys 24-09-2021

Groots in vorm en geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

De lg DSP9YA is groots in vorm en geluid dit zowel letterlijk als figuurlijk. Bij het zien van de verpakking en uitpakken was het wel even wennen aan de grote van deze soundbar. Met zijn 1,20 meter lengte en bijna 15 cm diepte is hij niet echt compact te noemen. Echter de grote vertaalt zich dan ook weer in een goed geluid.

Ondersteuning is er voor vele geluidsformaten zoals DTS, Dolby 5.1, Dolby digital en Dolby Atmos. Deze laatste heb ik intensief kunnen testen waarbij de aansluiting via HDMI werd uitgevoerd. Bij het bekijken van films kon ik genieten van een kamer vullend geluid dat redelijk gebalanceerd was zonder excessieve bassen of te hoge geluiden.

Ook installeren is een fluitje van een cent uitpakken in het stopcontact, sub woofer ernaast en alles verbindt automatisch met elkaar. Let wel op de tv dient voorzien te zijn van een HDMI die ARC ondersteund wat bij oudere modellen wel eens afwezig kan zijn. Bij het aansluiten met op een gewone hdmi was er geen connectie te maken. Als tweed aansluiting heb ik met de bijgeleverde optische kabel mijn settopbox verbonden. Ook deze werkt probleemloos

Samenvattend is deze soundbar zeker aan te bevelen, ondanks het grote formaat. Verder zijn er aparte verkrijgbare achter luidsprekers die toch bijna een echte Bioscoopervaring geeft. Er zijn compactere soundbars op de markt, maar wil je kwalitatief geluid op hoog niveau zowel voor film als muziek dan zit je met de lg DSP9YA zeker goed.

Pluspunten

• Geluid
  • Ondersteunde geluidsformaten
  • Gemak en eenvoud installatie
  • Afwerking

Minpunten

• Is groot
  • diepte van 15 cm

Jelle 23-09-2021

Prijs kwaliteit, een zeer goed product!

Geschreven voor: LG DSP9YA

Een mooie soundbar die in mijn interieur past, kwalitatief mooi afgewerkt en de draadloze connectie tussen woofer en soundbar gaat bijna automatisch. Het heeft wel enige tijd gekost om dit product aan mijn tv, wifi en LG soundbar app te verbinden maar eens het geïnstalleerd is werkt deze perfect. Na het kalibreren van het toestel voor mijn huiskamer via de app is het geluidskwaliteit subliem. Ik ben een 5.1 systeem van een ander merk gewend ( deze is wel al 5 jaar oud) en het verschil is groot. Deze soundbar woofer combinatie vult het geluid in mijn huiskamer veel beter.
Vanaf 75% volume regeling gaat de geluidskwaliteit wel achteruit, dus als het echt zeer luid moet laat het toestel het wel afweten.
Maar prijs kwaliteit een echte aanrader!

Pluspunten

• Geluid vult heel de kamer met subliem geluid
  • Gemakkelijk te besturen via LG soundbar app

Minpunten

• Vanaf 75% volume gaat kwaliteit geluid achteruit