Sony Xperia 1 128 GB / grijs / (dualsim)

Best Reviewed okt 2019 Sony Xperia 1 128 GB / grijs / (dualsim)
Best Reviewed - oktober 2019
Display
6.5 inch scherm
Opslag
128 GB opslag
Besturingssysteem
Android 9.0

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 297 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia 1 128 GB / grijs / (dualsim) op Kieskeurig.be.

Jochem 30-09-2019

Prachtig scherm, snel, soepel, enorme verbetering foto's

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Supermooi scherm en echt heerlijk die extra breedte. Kan nu eindelijk Google Maps en Flitsmeister handig naast/onder elkaar zetten in de auto. Internetpagina's en de krant lezen rustiger, want ik hoef minder te scrollen. Vergeet de vergelijkingen in reviews met andere telefoons; alsof je die andere telefoons altijd bij je hebt om te vergelijken en teleurgesteld te raken... Deze telefoon werkt supersnel en soepel, zoals het een topmodel betaamt.
Toestel ligt lekker in de hand. Met mijn handgrootte (M/L) kan ik het touchscreen nèt met één hand bedienen, maar met twee is fijner. Evt kun je dubbeltappen op de Homeknop en dan verkleint het scherm zich naar de hoek waar je hand is (instellen op links- of rechtshandig), de grootte kun je ook instellen.
De zijbalkoptie gebruik ik niet; doordat ik een hoesje gebruik, herkent de rand van het scherm mijn vinger niet. Wel gebruik ik dus de optie van twee schermen boven of naast elkaar, wat erg fijn werkt vanwege de enorme breedte van het scherm.
Als ik Netflix opstart, gaat hij vanzelf in de makermodus, wat betekent dat het scherm wordt aangepast naar een soort "Cinema"-stand, zodat zoveel mogelijk de kleuren worden weergegeven zoals bedoeld door de film-/seriemakers. Genieten, en het maakt echt uit! Jammergenoeg gebeurt dit niet bij YouTube, maar de meeste filmpjes op YouTube zijn toch niet gegradeerd en als ze dat wel zijn, dan kun je de makermodus ook zelf/continu aanzetten.
Foto's zijn enorm verbeterd tov vorige Sony modellen (ik heb al drie Xperia-toestellen versleten), de oogdetectie-autofocus werkt verbazingwekkend goed en drie lenzen tot je beschikking hebben is best leuk. Filmen, met name in 4K, heb ik nog niet gedaan, dus kan hier geen uitspraak over doen.
Accu gaat langer mee dan je zou denken op basis van de reviews (die zullen wel kloppen maar het hangt natuurlijk van je gebruik af). Nu ik hem net heb gaat de accu 1-1.5 dag mee, dan heb je nog de staminamodus waardoor hij veel langer meegaat en met de snellader is hij in een mum van tijd weer voor 80% opgeladen (kan zo even geen getal noemen en als ik ga gokken krijg ik vast commentaar). 's Nachts hoeft hij dus niet meer aan de lader, want dat doe je gewoon tijdens het koken of lezen of andere dingen die je doet.
Al met al supertevreden!

Pluspunten

• Supermooi scherm en extra hoogte komt van pas
  • Snel, soepel

Minpunten

• Iets te groot om met één hand te bedienen (hehe)
  • Ik kan niet meer pluspunten opgeven!

Lieuwe 18-09-2019

Alleskunner voor de medialiefhebber

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

De Sony Xperia 1 weet zich te onderscheiden door z'n 21:9 beeldverhouding en sublieme 4K scherm. Mediaconsumptie op dit toestel is echt uitstekend, met een haarscherp beeld en goed geluid (met dank aan Dolby Atmos). Qua features is dit toestel bij de tijd met een Snapdragon 855 chipset.

Voor liefhebbers van een vrij neutraal aanvoelende android ervaring met sterke nuttige features, onder andere Cinema Pro voor een goed doordachte video opname app en Side Sense om snel je apps te starten, is dit toestel zeker het overwegen waard.

De bouwkwaliteit is uitstekend, en de smartphone is in verschillende kleuren verkrijgbaar en IP68 waterbestendig (tot 1,5m onder water). Ergonomisch gezien voelt deze telefoon fantastisch aan.

De camera is vlot en doet wat ie moet doen, maar heeft een natuurlijke opname over zich, wat in mijn optiek foto's meer doet spreken. Er zit weinig gekunstelds aan, maar als je dat wil kan je je ei kwijt in de Cinema Pro app.

Smetjes op het blazoen zijn de niet supervlugge vingerafdruklezer, Side Sense wil nog wel eens lastig opstarten, spijtig genoeg is er geen 3,5mm plug (je bent dus overgeleverd aan een dongle welke in het doosje te vinden is) en draadloos opladen is geen optie.

Accuduur voor mij is prima, maar misschien niet toereikend als je je telefoon nog geen 10 minuten kan laten liggen.

Pluspunten

• Scherp en kleurenaccuraat 4K scherm
  • Snel (Snapdragon 855)
  • Nuttige features
  • Ergonomisch
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Side Sense soms wat dwars
  • Geen 3.5mm koptelefoon aansluiting
  • Vingerafdruklezer soms niet thuis
  • Geen ondersteuning voor draadloos opladen
  • Accucapaciteit

Rene 17-09-2019

Beste telefoon voor film en muziekliefhebbers

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Ik heb na 6 jaar toch weer gekozen om mijn 5e Sony telefoon te nemen! Ik ben erg blij met dit toestel. Ik vind als muziekliefhebber het geluid fenomenaal! De LDAC doet zijn werk geweldig met mijn In Ear Monitors van Fender! Ieder detail wordt mooi weergegeven. Je hoort nu duidelijk een hi hat van een drumstel of een klarinet of een basgitaar. Geweldig!
Ook Netflix kijken is een feestje op de telefoon of een blockbuster uit de bioscoop. Alleen jammer dat er nog weinig 4k films zijn.
Minpuntje is de accuduur helaas. De meeste toestellen hebben tegenwoordig een batterij van 4000mah en die gaat toch even wat langer mee maar de Stamina functie maakt een hoop goed.
De camera maakt mooie foto's. Ik kan nu mijn echte camera thuislaten want ik heb een SLR in zakformaat! Video is ook geweldig en met de cinema app kan ik mooi oefenen om professionele films te maken in 4K.
Erg blij met het toestel! Blij dat ik terug ben bij Sony. Nu nog een Playstation4 aanschaffen zodat ik verder kan gamen als mijn vrouw op onze Sony Bravia Smarrtv televisie wilt kijken.

Pluspunten

• Supermooi 4K scherm
  • Super helder geluid

Minpunten

• Accuduur

Mark 10-09-2019
  • Product gekregen

Super Beeld

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Super Snelle Telefoon. Heel handig voor mulittasking. Ook een film gaat lekker met zeer goed geluid. Grootte was wennen maar na 2 dagen ben je dat gewoon.
Super goed alweer van SONY

Pluspunten

• Snelheid opladen
  • Beeld

wouter veenhuizen 15-08-2019

blij verrast

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Ik ben al een hele tijd een enthausiaste one plus fan maar toen mijn 5T werd gestolen toch overgestapt op sony en tot nu toe zonder veel klachten, waar hij eerst raar in de hand lag is hij nu heel gewend, de camera is heel goed al duurt foto's laden soms wat lang maar ik ben er zeer tevreden mee

Pluspunten

• camera
  • beeldkwaliteit
  • oplaadtijd
  • opslag

Minpunten

• batterijduur
  • vorm

Jan.H 13-08-2019

Sony Xperia 1: Een verbluffend goed scherm!

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

De Sony Xperia 1 aangekocht, zelf was ik direct ook weer verkocht ;) .
Erg onder de indruk van het 4K scherm. Heeft echt de kwaliteit van een gloednieuwe TV. Ook het geluid is goed je kijkt er makkelijk een serie of film mee weg zonder het aan te sluiten op een box of headset. De 3 camera's zijn ook echt een verbetering in vergelijking met zijn voorgangers. Als je zelf van foto's en video's maken houd kun je ook erg leuk met alle instellingen aan de gang die Sony in een aparte app heeft verwerkt. Erg veel detail in de foto's en ook erg realistisch (geen after effect). Ook is de bouwkwaliteit erg goed, je merkt echt dat het Japans is!

Pluspunten

• Scherm (4K OLED)
  • Camera (3x 12 MP)

Minpunten

• Geen 3.5 mm aansluiting (is ook gewenning)
  • Vingerafdruk scanner had iets vlotter mogen zijn

Martijn 02-08-2019

Gebruiksgemak, geweldig scherm, beste camera ever

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Deze telefoon is geweldig, audio=Sony no 1, camera=Sony no 1 en ook het scherm is super! Ik ben zo blij met mn aankoop!

Pluspunten

• fotos zijn schitterend
  • camera filmt heerlijk
  • superscherp scherm

jan55en 24-06-2019

Prachtig scherm

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Ik gebruik mijn mobiel veel onder weg (in de trein). En zit dan graag in mijn bubbeltje. Browsen, af en toe een spelletje, lekker muziek luisteren. Maar het liefst midden in een spannende of bombastische film of serie.

En dan helpt het dat je toestel als deze hebt! Want man, wat een geweldig beeld. Mega scherp beeld en zwart is ook echt zwart. De CinemaView is heel erg fijn in gebruik bij het kijken naar films en series. Denk er zelfs aan om mijn Netflix abonnement op te krikken, zodat ik de content in optimale resolutie kan binnen op dit toestel.

Het extra lange scherm werkt ook erg goed in split screen modus. Een feature die ik best vaak gebruik. Op die manier hoef je niet heen en weer te switchen tussen apps, als je content van beide tegelijk nodig hebt. Of als je op de achtergrond een steam wilt volgen en tegelijk notulen wilt maken.

Het geluid Is okay, maar niet bijzonder. Vind het zelfs eigenlijk een gemis dat de speakers niet dezelfde kant op wijzen en even krachtig zijn. Als ik dan een keer zonder headset luister, mis ik iets. Kan mijn vinger er niet op leggen.
Dynamische trillingen, een feature waarbij je toestel trilt o.b.v. het geluid -, is een grappig gimmick. Maar niet meer dan dat. Daarvoor Is het niet subtiel genoeg voor.

Al die mooie features hebben wel een groot nadeel. De accu wordt rap leeg getrokken. Plus is dat de bijgeleverd snellader je accu rap weer aanvult. Maar een grotere accucapaciteit, was geen overbodige luxe geweest.

Zeker als je de prijs erbij neemt... Met een adviesprijs van 949 euro is die aan de hoge kant. Te hoog als je het mij vraagt. Maar Sony is zeker niet de enige die zij highend toestellen te duur in de markt zet. Samsung en Apple zijn o.a. geen haar beter op dat vlak.

Voor deze prijs krijg je wel een prachtig toestel, met een highend feel en belangrijker dito afwerking. Ook de vormgeving vind ik mooi. Noem me een Sony fanboy...
Maar mijn Sony toestellen zien er na twee jaar intensief gebruik nog heel goed uit. Iets wat ik van b.v. mijn Samsung nooit heb kunnen zeggen.

En met de preorder aanbieding, WH-1000XM3 t.w.v. 349 euro, wordt de prijs in eens een heel stuk aantrekkelijker.

Al met al ben ik heel erg blij met mijn Xperia 1

Pluspunten

• Prachtig 21:9 old scherm
  • Super aanbieding i.c.m. WH-1000XM3
  • Multi camera (incl. Wide-angle)

Minpunten

• Audio (stereo speakers)
  • Accu had groter gemogen
  • Zeer prijzig (zonder aanbieding met WH-1000XM3)

Dhika Cobben 19-06-2019

Geweldig scherm en ligt super in de hand

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Ik vind het geweldig in de hand liggen wegen het minder breed is. Daarnaast is het model mooi. Het geluid nog steeds super! Dual sim superhandig voor bij mij op werk. En ik game heel graag dus met het oled en 4k is dit geweldig gewoon. Daarnaast heb ik het ook gekocht met op het oog voor de nieuwe xbox in zomer 2020 wanneer ze ook de xbox oud introduceren waardoor je wereldwijd kunt inloggen vanuit je telefoon die je locked aan de controller en zo dus console games kunt spelen! Een echter topper heeft Sony weer gebracht! En als laatste het is ook weer waterdicht, foto's en filmen onder water gaat goed al vanaf de Sony z1!

Pluspunten

• Scherm grote
  • Scherm kwaliteit
  • Ligt goed in de hand doordat het minder breed is
  • Waterdicht!

Minpunten

• Camera is minder dan een concurrent

Roy 19-06-2019

4k scherm met goeie accu duur en geweldig geluid

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Ben overgestapt van Samsung naar Sony. Het werkt geweldig en makkelijk in gebruik alle opties zitten erop wat je nodig heb en audio kwaliteit is uitstekend.

Pluspunten

• 4k scherm
  • Dolby atmos

Minpunten

• 3,5 mm audio jacket ontbreekt
  • Niet draadloos oplaadbaar

Klaas Jansen 18-06-2019

Ongelofelijk scherp scherm | 21:9 verhouding prettig

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Een prachtige, strakke, innovatieve high-end telefoon waarmee Sony naar mijn mening een inhaalslag heeft gemaakt in de mobiele wereld! Ik heb deze telefoon inmiddels 2 weken en ben er ontzettend tevreden mee, het scherm is adembenemend scherp, de unieke functionaliteiten zijn ook zeker een toevoeging, zoals het 2 apps op één scherm en het kleiner maken van het scherm.

De accuduur is tot nu toe ook erg goed, ik doe er gemiddeld 1,5 tot 2 dagen mee en dan gebruik ik redelijk veel batterij intensieve apps zoals YouTube en de game Asphalt.

Toen ik de telefoon kocht was ik bang dat ik de 21:9 verhouding niet prettig zou vinden, maar het tegendeel is bewezen. Ontzettend fijn in de hand, ondanks dat het scherm erg langwerpig is. Maar juist door deze verhouding ligt het stevig in de hand ipv de bredere telefoons.

Het enige wat soms minder is dat de zijkant van de sony erg gevoelig is en daardoor soms het kleinere side-touch (met apps) scherm op popt wanneer je dit niet wilt, of dat de camera opeens geactiveerd wordt wanneer je het toestel oppakt. Het andere jammere vind ik dat er geen aux aansluiting meer is, maar dat is een kwestie van wennen met een tussen stukje die meegeleverd is door Sony.

Verder kijk ik erg uit naar de gratis headphone die over een tijdje nagestuurd wordt!

Pluspunten

• Scherm
  • Accuduur
  • Geluid
  • Snelheid

Minpunten

• Geen aux
  • Ongewenst functionaliteiten openen

M R Fata 12-06-2019

21:9 is the future!

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Sony shows again to be one of the most innovative smartphone designer.
After the first water-resistant smartphone, 4K display, super slow-mo video, and now we have the first 21:9 smartphone plus 4K HDR screen.

The phone is surprisingly lightweight, easy to operate with one hand, and just at the perfect size.
Speaker is excellent (as usual) and the performance is top-class.
You get the best experience using the phone for watching movies while commuting or traveling, and also for multitasking (facebook + whats app, or instagram + whats app, or reddit + browsing, banking app + online shopping = all no problem!). Last but not least, clean UI and not much bloatwares are welcome. Also future updates are always good for at least 2 years with Sony.

I haven't tried much the video, but reviews tend to be positive (check yourself) and camera is pretty good for my purpose and I believe some complaints of reviewers can be improved with updates + tweak with manual mode.

Some things which could have been better: battery capacity, despite operating in an efficient way the battery capacity could have been slightly greater. Wireless charging feature is also unfortunately missing here.

Pluspunten

• Screen size
  • Display quality
  • Performance
  • Multitasking
  • Camera

Minpunten

• Battery
  • Wireless charging

Lb 11-06-2019

Super scherp,groot en mooi

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Gebruik al jaren Sony maar deze is echt een topper!!!
ik wil geen ander merk meer krijg regelmatig complimenten over de telefoon meeste kijken niet verder dan wat de massa gebruikt erg jammer missen een hoop . nogmaals top mobiel.

Pluspunten

• Camera's
  • Afmetingen

Haazen 08-06-2019

Super super telefoon

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Na eerst de Sony z en daarna de XZ 1 gehad te hebben vond ik het nu tijd voor een nieuwe Sony en dat werdt de Sony 1 wou wat een telefoon super mooi display super camera en toetsen aan de zijkant in het scherm verwerkt en dan het geluid wat uit dit toestel komt fantastisch gewoon dit is echt een SUPER aankoop

Minpunten

• de bestanden niet van de XZ 1 overzetten naar de 1

Sven 05-06-2019

Mooi groot lang scherm

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

het lange scherm is ideaal om lekker op netflix een serie of film te kijken het geluid is ook heel goed echt een kleine bioscoop!

Pluspunten

• Scherm
  • Geluid
  • camera
  • werkgeheugen

Minpunten

• door de grootte af en toe lastig te hanteren

Paulus 04-06-2019

The level of wow

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Nadat m'n YotaPhone's scherm gebarsten is na een onfortuinlijke val, ben ik uiteindelijk op zoek gegaan naar een nieuw toestel. Onwetende dat de Xperia 1 nu net op dit moment uitkwam heb ik vele aanbiedingen bekeken en was dermate blij en onder de indruk van de mogelijkheden van dit toestel dat dit 'm werd. De combinatie van deskundigheid van Sony en Ericsson zorgt voor een zeer aangenaam gebruik met technologie waar ik geen omkijken naar heb. Binnen een halve dag alles overgezet van het oude toestel, geconfigureerd, nieuwe features doorgenomen en het werkt alsof ik het toestel al sinds tijden gebruik. En dat terwijl het een waanzinnige sprong voorwaarts is. Beeldkwaliteit kan niet beter. Camera en video is makkelijk te gebruiken, maar tegelijkertijd van een hoogwaardige kwaliteit. Geluid is fantastisch goed, van Bowie, Caruso tot Motorhead en ZZ-top klinken kraakhelder op een luchtige laag bastonen waar m'n geluidsinstallatie jaloers op kan zijn. Het 21-9 scherm is eventjes wennen, voor een half uurtje althans, daarna is het een verheerlijking om email, Chrome, Facebook, LinkedIn, enz te gebruiken waar het langere scherm uitstekend tot z'n recht komt. Split-screen is helemaal leuk, vooral in combinatie met de gesture controls. Dit is nog afgezien van de video mogelijkheden, waar ik nog aan moet wennen.. als ik ineens een professionele camera in handen heb gekregen maar met de mogelijkheden van een notebook waardoor zelfs augmented reality apps vloeiend en naadloos werk. Ben ik blij dat m'n oude telefoon stuk is gegaan... Wow!

Pluspunten

• All of the above
  • Gebruiksgemak (vloeiend)
  • Hoogwaardige kwaliteit (beeld, geluid)
  • Lang scherm geeft een tablet-achtige ervaring
  • Sensoren en haptische feedback

Minpunten

• Mogelijk batterij duur, maar niet storend
  • Mis m'n e-reader tweede scherm van de YotaPhone
  • Smart camera in sleepmode deactiveren
  • Home screen lock gewenst ivm meeslepen icons

AGoodOne 03-06-2019

Wat een premium toestel

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

De eerste indruk die ik had toen ik het toestel aanzette was: "Waaw, wat een prachtig scherm". De combinatie van 4K en OLED is fenomenaal. Het is een groot langwerpige smartphone, door zijn aspect ratio. Persoonlijk heb ik het er wat lastig mee. Wel voelt het toestel zeer goed in de hand! Misschien nog 1 minpuntje is de relatief kleine (3330mAh) batterij voor zo een scherm.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Snelle vingerprintscanner

Minpunten

• Groot
  • Batterij

Carmen 14-10-2019

Super telefoon

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Nu al een tijd geleden gekocht. Ik ben alleen maar meer dan positief. Na elke uitgekomen sony telefoon die ik heb sluit deze er toch weer mooi op aan. Super mooi design, maar niet al te opvallend. Lang scherm moest ik in het begin erg aan wennen, maar wil nu niets anders meer. Het beeld is haarscherp en ik ben er helemaal weg van. De telefoon zelf is super snel en de warme batterij issue is ook netjes opgelost. Ik ben helemaal enthousiast.

Pluspunten

• 4k scherm
  • Super snel
  • Mooi geluid
  • mooi disign
  • Geen warme batterij meer

Hans 09-10-2019

Alweer mijn 4e Sony telefoon

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Weer een vertrouwde Sony Experia telefoon. Deze is weer beter en completer. Ik ga er zeker van genieten. Het scherm is weer groter en nog beter van kwaliteit.
Dit toestel is een echte aanrader.

Pluspunten

• groot scherm
  • goede camera

sythof 07-10-2019

heerlijk groot scherm, goede accuduur en lekker snel.

Geschreven voor: Sony Xperia 1 128 GB / paars / (dualsim)

Ik heb deze telefoon gekocht omdat ik al jaren sony als telefoon gebruik en daar zeer tevreden over ben

Pluspunten

• waanzinnig scherrm
  • goede accuduur
  • supersnel