Huawei P smart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 366 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Huawei P smart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,8

Jwe003 02-10-2018

Huawei p smart super telefoon

Zeer groot scherm
Batterij met lange levensduur
Mooie foto's en video's
Zeer vlugge processor
Eigenlijk het ideale toestel in zijn prijsklasse

Pluspunten

• Mooie gsm
  • Groot scherm
  • Zeer cherpe foto's

Pieter 13-02-2018

Goede camera met veel leuke opties.

Behuizing toestel en design
Mijn eerste indruk van het design was zeer goed. Een zeer dun toestel en groot scherm tov de behuizing. Al snel werd het duidelijk dat het een glad toestel is en dus soms glijd in je handen als je het met 1 hand wilt bedienen. Maar dit is snel op te lossen met een hoesje.
Na 2 weken zonder hoesje, is er al een kleine deuk te bespeuren op de achterkant zonder dat jij gevallen is.

Scherm
Het scherm is groot tov van de behuizing. Het is wel even vreemd met de 18:9 verhouding, maar daar ben je rap aan gewoon. Waar ik zeer tevreden over ben is dat er al een screenprotectie op zit. Dus geen last van vuiltjes of luchtbubbels onder de protector als je hem zelf zou plaatsen.
Het is een helderscherm met levendige kleuren. Standaard staat mijn scherm op een kwart van de helderheid.

Prestaties
Dit mid-range toestel heeft alles in huis om de standaard applicaties snel te starten en de switchen.
De 32GB intern geheugen zal voor de meeste mensen genoeg zijn als ze gebruik kunnen maken van MicroSD-kaart tot 256MB. Indien je een extra Sim-kaart nodig heb, kan je je geheugen niet uitbreiden en zal de 32MB misschien wat te kort kunnen schieten.
Door de NFC is het mobiel betalen ook mogelijk. Wel lukt de connectie niet altijd vlekkeloos.

Accuduur
De accuduur is zeer afhankelijk van de applicaties die je draait. Bij mij staat altijd wifi, bluetooth, locatie en NFC op. Ik gebruik vooral de standaard applicaties zoals agenda, mail, whatsapp en social media. In de wagen staat altijd Waze op.
Ik geraak met dit gebruik bijna 2 dagen rond. Indien ik oplaad terwijl ik Waze heb opstaan, kan ik 4 dagen verder. (2 uur per dag Waze)

Vingerafdrukscanner
Dit is mijn eerste toestel met vingerafdrukscanner, en ben hier zeer tevreden over.
Mijn GSM ligt meestal in mijn linkerhand waardoor de vingerscanner perfect zit op de achterkant. Indien de GSM op tafel ligt en je even rap wil kijken is het minder gemakkelijk. Maar dubbel tikken op het scherm zorgt ervoor dat je scherm oplicht en dat je de notificaties kan zien. Dit is wel een instelling die je aan moet zetten in de instellingen.

Geluid
Deze smartphone bevat maar 1 box aan de onderzijde van het toestel. Dit is niet ideaal voor de geluidskwaliteit. Maar de meeste mensen gebruiken dit vooral met een headset. Hiervoor is gelukkig een standaard 3.5mm hoofdtelefoon aansluiting beschikbaar.

Foto en Video
Het toestel bevat 2 camera’s zoals je tegenwoordig op de meeste high-end toestellen kunt terugvinden. Bij deze GSM zijn het 2 kleuren camera’s en niet een kleur en een zwart-wit camera zoals op de high-end toestellen van Huawei.
Het voordeel van deze dubbele camera is het bokeh-effect. Je neemt een foto en kan dan achteraf bepalen op welk object de scherpte moet liggen. De rest van de foto wordt dan wazig, zoals bij een reflex-camera. Hiermee kan je zeer mooie foto’s nemen.
De camera is goed en de standaard extra opties in de camera-software zorgen voor een nog beter gevoel. Filters, maar 1 kleur weergeven, lichtschilderijen zoals strepen van autolichten, panorama, …
Je hebt zelfs een Pro-foto en Pro-video modus waar je zelf invloed hebt op de ISO, sluitertijd, …
Als je een foto wilt nemen kan je op het scherm klikken voor het focuspunt. Als je langdrukt, krijg je 2 cirkels. Eén voor de focus en een andere voor het lichtpunt. Als je dit plaats op het lichtste vlak, wordt je foto wat donkerder en omgekeerd. Hierdoor kan je eenvoudig de donkerte van je foto beïnvloeden.
Ook de selfie-camera heeft een leuke optie, namelijk panorama. Hierdoor kan je foto’s maken die lijken gemaakt te zijn door iemand anders op afstand. De assistentie bij het nemen ervan zorgt voor een perfecte foto zonder breuken.
Als je snel een foto wilt nemen, kan je instellen dat deze geactiveerd wordt bij het dubbelklikken van Volume Down. En zelfs dat hij automatisch een foto neemt.
Voor de meeste gebruikers is dit een perfecte camera voor deze prijs.

Software
Hij draait op de laatste versie van android 8.0 met de gebruikelijke skin van Huawei erover (EMUI 8)
Zelf ben ik niet echt fan van skins die er overgezet worden, maar dat is persoonlijk. Standaard worden alle apps zoals bij iPhone op de desktop gezet en is er geen app-drawer. Gelukkig kan je in de instellingen dit veranderen en wel kiezen voor de app-drawer, waardoor je dichter bij de naakte android komt qua gevoel.
Je merkt wel dat Huawei meer richting een eigen eco-system wil gaan zoals Apple en Samsung. Dus je moet opletten als je contacten maakt, iets in de agenda zet dat het op de juiste plaats gebeurd.
Al heel snel het ik de standaard agenda vervangen door de google agenda. Ik beheer een aantal agenda’s en daar lijkt de standaard app niet vlot mee om te kunnen gaan. Ik zie niet alle agenda’s en kan ze ook niet op een eenvoudige manieren tevoorschijn toveren. Ook kon ik niet op de locatie klikken om direct naar mijn navigatie te gaan.
Er worden ook een aantal apps meegeleverd waar ik geen meerwaarde van zie.(bijvoorbeeld booking.com). Deze apps waren dan ook de eerste die verwijderd werden.
Swiftkey is het meegeleverde keyboard. Spijtig dat het google-keyboard niet standaard voorzien is. Dit moet je zelf installeren.
Bij de instellingen zit een aantal extra toevoegingen onder de “Slimme assistentie”
- gebruikersinterface voor 1 hand. Je kan door over je navigatieknoppen te klikken het hele scherm verkleinen waardoor je makkelijker overal aan kan.
- Omdraaien om te dempen, dubbeltikken om scherm te activeren.
- Geplande in en uitschakeling
Nog een leuke toevoeging is de app-tweeling. Hierdoor kan je 2x dezelfde app laten runnen met een andere account, zeer handig als je apps van een vereniging of een bedrijf moet gebruiken naast je privé account (Facebook, twitter, Whatsapp, …)

Prijs/kwaliteit een zeer goed toestel.

Pluspunten

• Goede camera
  • Mooi scherm
  • Mooie toevoegingen voor een aangenamer gebruik.
  • Voorgeïnstalleerde screenprotector
  • Vingerafdrukscanner

Minpunten

• Gladde achterkant
  • Niet std android apps: agenda, keyb en contacten
  • EMUI 8

Jeroen 09-02-2018

Fijne phone

Dit is een meer dan geweldig toestel voor de prijs die je ervoor betaalt.
Het scherm is groter dan dat van de voorganger, zoder het toestel zelf groter te maken.
De beeld- en geluidskwaliteit van opnames is verrassend goed en dankzij de dubbele camera achteraan heb je zoveel meer opties. Vooral je portretten/selfies gaan er merkbaar op vooruit.

Pluspunten

• Dubbele camera voor topfoto's
  • Lange batterylife
  • Uitstekend touchscreen
  • FM-radio, eindelijk!

Minpunten

• Hij oogt erg fragiel

KristofT 07-02-2018

Uitstekende budgettelefoon

Lange tijd heb ik de Huawei smartphones links laten liggen omdat ik geen vertrouwen meer had na een eerste slechte ervaring. Echter, de laatste tijd heeft Huawei terug mijn aandacht weten strikken met hun high-end modellen zoals de Mate. De kans om een Huawei P Smart te testen liet ik dan ook niet links liggen.

De kostprijs van slechts 260 euro in het achterhoofd houden tijdens deze test was nodig aangezien ik zelf in het dagelijkse leven een Samsung Galaxy Note 8 en iPhone 7 Plus gebruik. Wat meteen een positieve indruk maakt bij de P Smart is het grote scherm met hoge resolutie. Ik ben zelf een enorme fan van schermen waar je genoeg ruimte hebt en die bovendien ook scherp genoeg zijn. De Huawei smartphone kan mij zeker op dat vlak bekoren. Op zich vallen de afmetingen goed mee voor mensen die geen grote toestellen gewoon zijn.

De algehele bouwkwaliteit van het toestel is nog een opvallend punt voor dit toestel. Alles voelt, ondanks de lage prijs, heel premium aan. Het is leuk om te zien dat Huawei ook voor de goedkopere modellen een tandje bijsteekt. Op het scherm zit trouwens standaard een screenprotector. Dit bespaart alweer enkele euros en heel wat zorgen.

Nog enkele positieve zaken aan de Huawei P Smart zijn de grote opslagcapaciteit die tevens uitbreidbaar is met een micro-SD kaartje. De batterijduur mag ook zeker niet vergeten worden. Deze is gewoon heel goed en kan het makkelijk een ganse dag volhouden. Natuurlijk hangt dit wel sterk af van hoe je het toestel gebruikt. Ook de software op het toestel is heel aangenaam. Je kan makkelijk vele zaken aanpassen om het toestel helemaal te personaliseren.

Natuurlijk is niet alles perfect aan deze smartphone. Zo bezit deze nog steeds een 'oude' micro-USB poort voor opladen en data transfer. In de huidige tijden waarin USB-C de standaard wordt, vind ik het spijtig dat men hier niet voor gekozen heeft. Daarnaast is deze ook niet waterbestendig. Dat wil niet zeggen dat enkele regendruppels meteen dodelijk zijn, maar ik zou de P Smart niet in het zwembad laten vallen.

Ik ben misschien te fel verwend geweest door de dubbele camera op mijn Samsung Note 8 en iPhone 7 Plus. Ik ga niet beweren dat de dubbele camera op de P Smart mij in de steek laat. Hij bezit zeker en vast enkele leuke trucjes zoals het blurren mbv de tweede camera of de panorama selfies. Echter, bij weinig licht merk je duidelijk dat het niet de allerbeste camera is. Nogmaals, dit neemt niet weg dat de P Smart prima foto's kan maken bij normale omstandigheden en voor de meeste mensen is dit zeker voldoende.

Algemeen kan ik besluiten dat de Huawei P Smart een uitstekende smartphone is in zijn prijscategorie.

Pluspunten

• Groot scherm met hoge resolutie
  • 32GB opslag
  • Prijs
  • Micro-SD kaartslot of 2e SIM
  • Batterijduur

Minpunten

• Nog steeds micro-USB
  • Matige camera
  • Niet waterbestendig

StijnM 02-02-2018

Groot scherm, vingerafdruksensor, NFC, dubbele camera,...

Design
Ik heb nog nooit veel de vraag gehad “welke gsm is dat?” Het design spreekt veel mensen aan en het lijkt dan ook geen budget toestel op vlak van design. Zeer mooi afgewerkt, elegant en een groot scherm met kleine randen. Vingerafdruksensor en beide camera’s zitten mooi ingewerkt. Het toestel voelt licht aan maar ligt toch stevig in je hand. Headphone jack is aanwezig en een micro usb poort en geen usb-c poort maar daar liggen niet veel mensen wakker van vermoed ik. Standaard komt het toestel met een screenprotector wat mooi geplaatst ligt en dus handig is omdat je niet zelf nog moet prutsen. De Huawei is gemaakt uit plastiek/metaal, niet uit glas wat naar mijn mening beter is i.v.m. vingerafdrukken en stof

Scherm
Het toestel heeft dankzij zijn kleine randen een 18:9 verhouding. Apps die niet voor dit formaat gemaakt zijn kunnen softwarematig aangepast worden. De schermresolutie kan aangepast worden voor bijvoorbeeld batterijbesparing. De maximale waarde is 2160x1080. In de zon vond ik het scherm soms wel wat moeilijk leesbaar doordat het scherm niet heel helder gezet kan worden. Kleurweergave kan ook aangepast worden naargelang uw voorkeur.

Software
De Huawei P Smart komt met Android 8.0 Oreo waardoor hij mee is met de laatste nieuwe versie. Liefst van al heb ik een stock android ervaring waardoor voor mij de Huawei skin niet altijd even positief was. Huawei biedt wel een hele reeks thema’s aan om het toestel naar uw zin te zetten. Standaard staan er wel wat apps geïnstalleerd die niet nuttig zijn maar deze zijn eenvoudig te verwijderen. Een handige app is wel de Phone Clone die ervoor zorgt dat je moeiteloos al je gegevens van op je oude toestel kunt overzetten naar je nieuw. Slechts een paar apps konden niet worden overgezet maar voor de rest een zeer handige tool. Huawei biedt ook een eigen cloud aan waar bijvoorbeeld een backup van foto’s gemaakt kan worden. Gratis 5GB aan opslag. Deze tool gebruik ik zelf niet omdat ik google foto’s gebruik als backup. Al lijken beide sterk op elkaar.
Batterij
De batterij gaat naar mijn ervaring ruim een dag mee, zelfs een volledige dag foto’s maken, navigeren en communiceren tijdens een citytrip houdt hij vol. Snelladen is helaas wel niet aanwezig dus het volledig opladen duurt enkele uurtjes.

Camera
De dubbele camera is in deze prijsklasse niet veel te vinden. De front camera heeft 8MP, de achterste respectievelijk 12MP en 2MP. De tweede camera wordt gebruikt om dieptezicht na te bootsen waardoor je prachtige portretfoto’s kunt maken met een wazige achtergrond. Dit is echt prachtig en zeer cool dat je dit uit zo’n budget gsm kunt krijgen. Bij de Samsung Galaxy S8 die 1 camera heeft kan dit softwarematig nagebootst worden maar dit komt lang niet in de buurt van de 2 camera’s. De camera stelt tamelijk snel scherp en je kunt dus vlot foto’s nemen. Het effect waarbij slechts 1 kleur zichtbaar is en de rest van de foto zwart wit is kun je direct vanuit de camera app toevoegen aan je foto wat voor mooie creaties zorgt. Dit en zoveel meer heeft de camera te bieden. Al die snufjes geven je coole foto’s. Desondanks had ik soms te maken met rare kleurweergaven en toch wel sterk gepixelde stukken wanneer je de foto op een groter scherm bekijkt. Ook de kleuren zijn enorm fel, dit kun je wat bewerken door het contrast aan te passen achteraf.

Extra’s
NFC aanwezig voor mobiel betalen
Vingerafdruksensor achteraan, snel en veilig ontgrendelen
Uitbreidbaar geheugen of dual-sim
Eindoordeel
Persoonlijk vind ik dit een fantastisch toestel voor zijn prijs. Ik zou er gerust 100 euro meer voor willen betalen. Als huidig toestel gebruik ik een galaxy S8. 100% vergelijken kun je uiteraard niet doen want op vlak van snelheid, schermreactie, camera komt het toestel toch wel wat te kort maar we rijden niet allemaal met een Ferrari dus voor veel mensen is dit het ideale toestel. Enkele jaren terug was het OnePlus die een straf toestel aanbood aan een scherpe prijs. Die prijs is ondertussen ook al aan het stijgen naar de 600 euro. Dus voor iemand die een degelijk toestel wil met veel mogelijkheden en snufjes is dit het toestel!

Pluspunten

• prijs
  • design
  • Android 8.0
  • camera
  • premium gevoel

Minpunten

• touchscreen
  • schermhelderheid
  • Huawei skin

Yorick 01-02-2018

Goed toestel voor zijn prijs categorie.

Review Huawei P Smart

Design
Het toestel ziet eruit zoals een toestel uit een hogere prijs klasse op een aantal kleinigheden na. Het grote randloze scherm is het eerste wat opvalt als je naar toestel kijkt. Het ligt prettig in de hand en voelt stevig aan. De achterkant is bijna volledig van metaal, enkel de boven en onderkant zijn van een soort plastiek in dezelfde kleur, dit is waarschijnlijk waar de antennes gepositioneerd zijn.
Andere kenmerken zijn de headphone jack, wat tegenwoordig een uitzondering wordt. Het opladen van het toestel is via micro-usb, wat voor veel mensen niet uit maakt, maar moet toch gezegd worden dat dit niet usb-c is. Op de achterkant vinden de vingerafdruksensor en de dubbele camera terug.

Scherm
De schermranden boven en onder het toestel zijn vrij smal waardoor de voorkant bijna enkel scherm is. Hierdoor heeft het toestel ook een 18:9 verhouding. Huawei biedt de mogelijkheid om apps die niet voor dit formaat gemaakt zijn (zwarte balk onderaan) te optimaliseren zodat de app op het volledige scherm wordt getoond. Het scherm zelf heeft een hoge helderheid en is full hd. De kleuren springen niet direct van het scherm vergeleken met top toestellen.

Software
Voor mij is dit het eerste Android toestel waarop een volledig aangepaste Androidversie draait. Hiervoor had ik toestellen waarop de standaard Android draaide of een Androidversie met een paar kleine aanpassingen. Het eerste wat mag gezegd over de P Smart is dat Android 8 out-of-the-box op het toestel geïnstalleerd, wat nu nog steeds bij sommige (top) toestellen niet het geval is. Het eerste wat opvalt zijn de aanpassingen daar Huawei zelf, waardoor het soms nog moeilijk is om Android te herkennen. Dit toestel wordt geleverd met een groot aantal apps en games waardoor in totaal al 8 GB van de 32 GB-geheugen bezet is. Het voordeel is wel dat deze allemaal te verwijderen zijn.
Veel features en apps van Huawei zijn in mijn ogen klonen van de standaard Android apps met een paar toegevoegde functies. Samen met dit toestel heeft Huawei ook een Cloud opslag uitgerold om foto’s te back-uppen samen met de instellingen van het toestel. Dit heeft als voordeel dat je bij je volgende toestel alles kan overzetten, als dit ook een Huawei is. Persoonlijk vind ik dat ze hier veel te laat zijn en er al, zeker voor foto’s, betere alternatieven zijn. Ik heb deze niet geactiveerd waardoor ik dus bij instellingen altijd de melding zie om in te loggen.
Voor de rest zijn er nog aantal functies toegevoegd zoals om even het scherm kleiner te maken zodat je maar 1 hand nodig hebt om overal aan te geraken. Ook zijn er 3 manieren om een screenshot te nemen. De afbeelding op het lockscherm veranderd elke keer als het je scherm aanzet, wat wel mooi is. Ook op het lockscherm worden je aantal stappen van de dag weergegeven. Bij instellingen kan kiezen om een app drawer te hebben of dat alle apps op je homescreen staan (standaard instelling). Verder heeft de software en design ook weg van een iPhone. Het lockscreen heeft ook een aantal widgets om snel naar apps of functies te gaan. Maar deze gaan wat verloren doordat je bijna altijd het toestel aanzet via de vingerafdruksensor waarbij je het lockscreen dus overslaat.
Batterij
Met de batterij kom je ruim de dag door, maar geen twee dagen. Ik kom na het werk thuis met ongeveer 30% van batterij nog. Als je het toestel intensief gebruikt tijdens de dag, zal dit wel anders zijn. Het toestel ondersteund wel geen snel laden. Waardoor je dus in 1 a 2 uur je batterij oplaadt.

Camera
Het eerste wat je opvalt is de dubbele camera, wat voor toestellen uit deze prijscategorie uitzonderlijk is. Hierdoor is het mogelijk om foto’s te nemen waarbij de achtergrond wazig is en dus enkel het item of de persoon die je wilt fotograferen scherm is (Bokeh effect). En dat is ook het enigste extraatje wat de 2de camera met zich meebrengt. Voor de rest zitten er aantal functies die je met de camera kan doen, alsook met de front camera (beauty filter). De camera heeft een acceptabele reactietijd wanneer je op de shutterknop drukt.

Extra’s
Achteraan het toestel van een vingerafdruksensor die het toestel ontgrendeld. De sensor heeft snelle reactie, waarmee het scherm instant ontgrendeld. Deze sensor dient ook om het notificatie menu te openen door van boven naar onder te vegen. Er is NFC aanwezig, wat tegenwoordig gebruikt word voor contactloos te betalen. Er is echter geen 5Ghz aanwezig, dit is de snellere wifi variant die tegenwoordig op alle routers aanwezig is. Standaard is er 32 GB aanwezig, maar dit kan uitgebreid worden door een micro-sd kaartje tot 256GB. Tegelijk dient het micro-sd kaart slot ook als 2de sim tray waarbij dus 2 simkaarten in het toestel tegelijk gebruikt kunnen worden. Ook is er een FM-radio aanwezig om onderweg radio te kunnen luisteren zonder een dataverbinding.

Conclusie
Mijn algemene conclusie is dat je voor een lage prijs een degelijk toestel met een design dat je tegenwoordig naar maar enkel bij toptoestellen hebt. Hierbij krijg je een aantal handige functies erbij. Je merkt wel op dat de reactietijd van het toestel niet hetzelfde is als een top toestel is, maar daarvoor betaal je anders wel meer als het dubbele voor. Het is een ideaal toestel voor wie deze vooral gebruikt voor te bellen, sms’en, WhatsApp, Facebook, Instagram etc.

• Scherm

Minpunten

• Huawei Software

Jonatan Moerman 31-01-2018

Goede budget smartphone

De Huawei smart p lijkt me een van de betere budget smartphones die momenteel op de markt zijn. De metalen behuizing en de dual camera met leuke opties is een mooi pluspunt. Als je dus opzoekt bent naar een goede smartphone in deze prijsklasse is dit zeker een aanrader. Verder is het scherm zeer goed en komen de kleuren er mooi uit. Een minpunt is wel dat deze smartphone nog geen usb type c heeft. De kroptelefoonaansluiting is dan gelukkig wel aanwezig. Batterij is standaard een dag bij gewoon gebruik dus elke avond in de lader en gaat weer een volledige dag mee. De fingerprint scanner werkt ook zeer goed en is te vinden aan de achterkant.

Pluspunten

• Metalen behuizing
  • Camera
  • Scherm
  • Fingerprint scanner

Minpunten

• Micro usb
  • besturingssysteem

Sven Brys 31-01-2018

Goede smartphone voor een goede prijs!

Review van de Huawei P smart: mooi toestel voor een mooie prijs.

Ontwerp:
De P smart heeft een mooi ontwerp (eerste indruk: lijkt op iphone). De zij- en achterkant bestaan uit aluminium. De voorkant is van glas daar het grootste deel van de voorkant bestaat uit het scherm. De scherm heeft kleine randen waardoor de P smart er modern en strak uitziet. Ook een selfie camera van 8mp is aanwezig.
Aan de achterkant vind je de twee cameralenzen en de vingerafdruksensor.
Aan de zijkanten vind je de volumeknoppen, de aan-uit knop en de sim-tray waar je ofwel 2 simkaarten kan steken of een simkaart en een SD kaart.
de onderkant heeft een stereo jack ingang, microfoon en micro usb aansluiting.
Een nadeel is dat dit nog geen usb-c aansluiting heeft.
Mijn eerste indruk was dat het een glad toestel is, dus een bescherm hoesje is geen overbodige luxe.

Camera:
Zoals hierboven geschreven heeft de p smart achteraan een dubbele camera 13 MP en 2 MP. Deze zorgt dat je een blurred effect kunt verkrijgen bij je foto’s. Deze optie vindt je vooral op premium smartphones zoals oneplus 5T, iphone 8 plus,... Hierbij onderscheidt huawei zich van de andere midrange toestellen.
Overdag bij goed licht zijn er knappe foto’s te maken met deze camera. Ook de selfie-camera van 8MP zorgt voor mooie selfies. Van zodra het donker wordt, vermindert ook de kwaliteit van de foto’s. Natuurlijk moet je hierbij rekening houden met de prijs-kwaliteit, hierdoor vind ik het een goede camera.

Binnen de camera app zijn er ook veel opties te gebruiken zoals verschillende modus mogelijkheden vb foto, pro-foto, video, panorama,... Er is ook een panorama functie mogelijk bij de selfie-camera waardoor je gemakkelijk met een grote groep op de selfie kunt of een bepaald gebouw op de achtergrond op de foto wilt.
De camera kan ook via verschillende manier bediend worden zoals zwaaien, spraakbesturing (door cheese te zeggen), herkennen van een glimlach…
Als de smartphone uitstaat kan de camera app snel gestart worden door tweemaal snel op de volumeknop te drukken. Handig als je op een onverwacht moment snel een foto wil nemen.

Scherm:
Het scherm is een randloos 5,65 inch Full View HD display. Vanuit elke hoek is het scherm goed zichtbaar. Nadeel hieraan is dat anderen ook makkelijk kunnen meekijken op het scherm, dus minder privacy.

Software:
Op hun smartphones gebruikt Huawei hun eigen skin Emui. Op de P Smart is standaard Emui 8 geïnstalleerd dat draait op de laatste android versie 8.0 oreo.
Hierdoor heb je de laatste functies van android waaronder notificaties dots die verschijnen op de icon van de app als er een notificatie is, autofill dat de login van je apps opslaat (als je dat wenst), picture-in picture,...
Hierbij voegt Huawei nog extra slimme eigenschappen toe aan de smartphone vb schermafbeelding maken door met 3 vingers over het scherm te swipen, scherm aanraken door dubbel te tikken, mini-schermweergave om de P smart gemakkelijker te bedienen met 1 hand, … Ook splitscreen mogelijkheid is aanwezig waarbij je twee apps tegelijk kunt gebruiken op je P smart vb: whatsappen met vriend en ondertussen in agenda app kijken wanneer je vrij bent om samen af te spreken.
Binnen Emui zitten ook optimalisatie mogelijkheden vb snelheid optimaliseren, batterij optimalisatie,...
Standaard is er wel wat bloatware aanwezig (apps, games) De meeste van deze kan je gewoon verwijderen.

Vingerafdrukscanner:
De P smart is aan de achterkant voorzien van een vingerafdruksensor. Deze zorgt ervoor dat het toestel kan unlocked worden via vingerafdruk. Dit werkt heel snel, de vinger raakt maar even de sensor en binnen de seconde is het toestel unlocked. Hierbij zijn ook extra’s mogelijk vb door naar beneden te wrijven het notificatiescherm laten verschijnen.

Snelheid en geheugen:
De P smart heeft een ingebouwde kirin 659-chip en 3gb werkgeheugen. Hierbij verlopen de meeste apps vlot en gaat multitasken zonder problemen. Je hebt standaard 32GB opslagruimte. Er is een mogelijkheid om een geheugenkaart in toestel te steken om dit nog uit te breiden tot maximaal 256GB. Voor mij is de 32 GB meer dan voldoende maar dit hangt af wat je zoal op je toestel wil plaatsen vb veel games, veel videos,...

Batterij:
De P smart heeft een 3000mAh batterij. Ik moet elke avond het toestel herladen ( bluetooth , mobiel internet, auto-sync en wifi scan continu aan) wat ik bij mijn vorige toestellen ook deed. Op 33% heb ik een screen-on tijd (tijd hoelang ik de smartphone effectief gebruik) van 3u30 min. Er is een batterij besparing functie aanwezig waarbij het toestel automatisch zaken zal uitschakelen om zo langer met het toestel te kunnen werken. Ook kan je via het instellingsmenu een inschatting zien hoelang je nog met de batterij zult kunnen verder werken. Snel oplaad functie is niet aanwezig op dit toestel.

Conclusie:
Voordelen:
Bij goede lichtomstandigheden, goede camera met leuk bokeh effect (uiteraard niet zo perfect als een spiegelreflex camera)
Android 8.0
Werkt vlot en heeft standaard 32GB opslagruimte
Goede accu
snelle vingerafdrukscanner
mooi design
Nadelen:
Bloatware aanwezig ( sommige apps wel te verwijderen)
Huawei emui skin (voor mij niet storend maar sommige kunnen hierover struikelen)

Pluspunten

• android 8.0
  • Dual Camera
  • snelle vingerafdrukscanner
  • goede accu
  • mooi design

Minpunten

• bloatware
  • huawei skin emui8

Peter K. 31-01-2018

Dual-SIM Smartphone, Android 8 Oreo, 32 GB, NFC, Aanrader

☺Beste Dual-SIM Smartphone die ik ooit gehad heb met o.a. Android 8 Oreo, 32 GB Interne Opslag, uitbreidbaar met Micro SD-kaart tot 256 GB, Handige Fingerprint sensor achterin, USB-OTG-support, NFC Contactloos Betalen, Gyroscoop voor super 360° VR, WiFi-Bridge om WiFi beter over hele huis/kantoor te versterken & een screenprotector netjes op alle Huawei P Smart's uit de doos. Het enige spijtige vind ik dat ik geen vijsjes op het toestel zie, dus vrees dat als ik die ooit per ongeluk zou beschadigen, dat ik afhankelijk ga zijn van een professionele hersteller om die buiten garantie te herstellen. Sommige Huawei-smartphones zoals de Huawei Y6II Compact & de Huawei Nova 1 hebben vijsjes die het gemakkelijker maken om zelf te herstellen in geval van zelf veroorzaakte schade buiten de garantie. Wat het compenseert is dat als je jouw Huawei smartphone in BE/NL hebt gekocht & die binnen de 30 dagen op de Dr. Mobile Huawei website registreert dat je dan 1 jaar GRATIS garantie bijkrijgt. De 3 jaar Huawei Garantie is na de online registratie ook geldig in de Huawei Customer Experience Center in Brussel. Daar heb ik een van mijn Huawei toestellen onder garantie al kunnen herstellen. Mijn ervaring met de Huawei 3 jaar Garantie is tot nu toe helemaal top ☺

Pluspunten

• ☺Android 8.0 (Oreo)
  • ☺32 GB Interne Opslag + Micro SD-kaart tot 256 GB
  • ☺Handige Fingerprint sensor achterin
  • ☺Gyroscoop voor super 360° VR
  • ☺WiFi-Versterker & WiFi-Bridge

Minpunten

• Geen Vijsjes, dus moeilijk zelf te herstellen
  • Geen hoesje inbegrepen (wel super screenprotector)

Peter K. 31-01-2018

?Beste Dual-SIM Smartphone die ik ooit gehad heb (Oreo)?

☺Beste Dual-SIM Smartphone die ik ooit gehad heb met o.a.v Android Oreo, 32 GB Interne Opslag, uitbreidbaar met Micro SD-kaart tot 256 GB, Handige Fingerprint sensor achterin, Gyroscoop voor super 360° VR, WiFi-Bridge om WiFi beter over hele huis/kantoor te versterken & een screenprotector netjes op de smartphone. Het enige spijtige vind ik dat ik geen vijsjes op het toestel zie, dus vrees dat als ik die ooit per ongeluk zou beschadigen, dat ik afhankelijk ga zijn van een professionele hersteller om die dan te herstellen. Sommige Huawei-smartphones zoals de Huawei Y6II Compact & de Huawei Nova 1 hebben vijsjes die het gemakkelijker maken om zelf te herstellen in geval de garantie zou verlopen zijn. Wat het compenseert is dat als je jouw Huawei smartphone in BE/NL hebt gekocht & die binnen de 30 dagen op de Dr. Mobile Huawei website registreert dat je dan 1 jaar GRATIS garantie bijkrijgt. De 3 jaar Huawei Garantie is na registratie online ook geldig in de Huawei Customer Experience Center in Brussel. Daar heb ik een van mijn Huawei toestellen onder garantie al kunnen herstellen. Mijn ervaring met de Huawei 3 jaar Garantie is tot nu toe helemaal top ☺

Pluspunten

• ☺Android 8.0 (Oreo)
  • ☺32 GB Interne Opslag + Micro SD-kaart tot 256 GB
  • ☺Handige Fingerprint sensor achterin
  • ☺Gyroscoop voor super 360° VR
  • ☺WiFi-Versterker & WiFi-Bridge

Minpunten

• Geen Vijsjes, dus moeilijk zelf te herstellen
  • Geen hoesje inbegrepen (wel super screenprotector)

joopgommers 14-04-2018

hallo peter k,

weet je zeker, dat je een derde garantiejaar erbij gekregen hebt?

ik heb een hele mailwisseling gehad met huawei, eind vorig jaar tot gisteren en ze zeggen me, dat dat extra jaar niet meer erbij wordt gedaan sinds november vorig jaar.

ik zou graag bericht van je willen hebben hierover, wil je dat doen?
zou je erg dankbaar zijn .

uiteraard hou ik je op de hoogte van een en ander.

goed weekend ,

joop gommers

Peter K. 14-04-2018

Dag Joop, hartelijk dank voor uw vraag. Ik kan u bevestigen dat als u eender welke Huawei-smartphone in België koopt & binnen de 30 dagen registreert op https://huawei.drmobile.eu/hua_nl , dan krijgt u op dit moment het 3de jaar GRATIS Huawei fabrieksgarantie. U kunt dat zelf ook bevestigd krijgen, als u de vriendelijke medewerkers van Huawei GRATIS zou bellen op 0800-23711 (in België) & 0800-9188 (in Nederland) :-)

Taron 26-01-2018

Goede prijs kwaliteitverhouding

De specs komen goed overeen met de gevraagde prijs. Perfect toestel voor iemand die teveel wilt betalen voor een smartphone maar toch een smartphone wilt met de nieuwste technologien : Duel camera , duel sim, finger print.

Pluspunten

• Duel sim
  • Duel Camera
  • Finger print
  • 32 gb Geheugen
  • Octa-core